Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: helle 
Päivämäärä:   15.1.21 13:37:07

Itse jo facebookin alkuajoista yliajattelin joka ikisen julkaisun, mitä oli ehkä kaksi vuodessa. Se ei tänä päivänäkään ole helpottanut. Instassa julkaisen kuvia aika huoletta, mutta en uskalla oikestaan laittaa niihin kuvatekstejä sen suuremmin.

pelkään myös konflikteja somessa, vaikka ikinä en ole sellaisen keskelle joutunut. Tuskan hiki iskee myös jos vaikka täällä joku kuvailee jotain henkilöä ja moni kohta osuu minuun..
Tällä tavoin anonyymina uskallan hyvin ympäripyöreästi joskus kommentoida tai aloittaa keskusteluita.

Onko muita jotka pelkäävät somea tai sielä mokaamista?

Ja ikää on 23 eli luulisi että olisin somessa kuin kala vedessä

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   15.1.21 13:47:39

Aika monen sietäisikin pelätä, tai ainakin edes kaksi kertaa miettiä, mitä someen suoltaa.

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: Vara 
Päivämäärä:   15.1.21 14:21:20

Onko sinne pakko päivittää? Ilmankin pärjää.

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: helle 
Päivämäärä:   15.1.21 14:26:33

Viimeksi oon päivittänyt mitään kolmisen kuukautta sitten. Tarkoitin tällä huolettomalla instaan päivittämisellä sitä että sinne on helpoin päivittää

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   15.1.21 14:35:20

Paskaa sataa jos ilmaisee ajatuksensa ja mielipiteensä. Jos haluaa sen välttää niin peukuttelee vaan enemmistön mukana ja kehuu söpöjä kuvia.

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   15.1.21 14:51:18

Ei somessa nyt mitään pelättävää erityisesti ole. Ajattelee vaan asian niin, että sinne julkaisee vain asioita, jotka voisi huutaa oman kylän/kaupungin torin keskellä. Tai sellaisia kuvia, jotka voisi näyttää kenelle tahansa muulle.

Jos haluaa somessa puhua politiikkaa esimerkiksi, niin pitää ymmärtää, että monella on eriävä mielipide ja omaa kantaansa voi joutua perustelemaan.

Nykyisin maalitetaan vähän liiankin helposti ja sitä on kyllä syytäkin vähän pelätä. Se on tapa alistaa niitä, jotka ajattelevat toisin kuin äänekkäät ihmiset. Somessa saa helposti kuvan, että kaikki ovat mieltä X, koska ne äänekkäimmät uskaltaa huutaa ja me vähän nössömmät emme uskalla sanoa vastaan. Äänekkäät sitten kuvittelevat olevansa enemmistö, koska heidän jutut saa näkyvyyttä.

Itse päivitän kyllä aika normaalisti someen omia asioitani. Siis sellaisia, jotka voisin kertoa kummin kaiman serkulle ja sen hamsterillekin. "Kävin tänään ratsastamassa, keli oli ihana" ja kuva hevosesta. Tai "töihin mennessä tuli vastaan hassu lintu. Tiedättekö mikä laji tämä on?". Tai voin kysellä tietääkö mun parviäly, että mikä ois sopiva tiskikone antamillani spekseillä tai jotain muuta diipa-daapaa.

Välillä kirjoitan taas pidempiä syvällisiä mietintöjä omasta elämästä. Esimerkiksi siitä, miksi uskon että asia X vaikuttaa työelämässä jaksamiseen. Sellaista omaa pohdintaa.

Paskaa en ole koskaan saanut niskaan ja syy on varmasti se, että pyrin kirjoittamaan niin, että olen avoin kuulemaa muiden mielipiteitä ja oma mielipiteeni ei ole ainoa oikea totuus. Nuo mietinnät on kirvoittaneet tosi paljon hyvää keskustelua.

Sanoisin, että sellainen muiden haukkuminen ja selkeästi politiikkaa, vegaani vs. sekaanit -liippaavaa keskustelua tai muita herkkiä aiheita kun vähän välttää niin no problem.

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.1.21 15:01:59

Onko sinua aloittaja joskus kiusattu, esim koulussa?

Oireilusi viittaa siihen: pelkäät itsesi ja ajatustesi esiintuomista, mokaamista ja konflikteja, ja jos joku haukkuu jotakin ihmistä anonyymisti luulet heti haukkujen kohteen olevan sinä.

Kiusaaminen jättää itsetuntoon arvet, jotka oireilevat vaikkei arpia itse tiedostaisi.

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: helle 
Päivämäärä:   15.1.21 15:32:47

Itseasiassa on joo, ja olin aina koulussa se outo. Myös äiti on vähätellyt oikeastaan aina

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.1.21 16:47:05

Hep! Täällä toinen ihan samanlainen, vaikka ikää on jo yli 10 vuotta sinua enemmän.
En oikeastaan ikinä julkaise mitään, koska uskon ettei kukaan tykkäisi vaan ignooraisi julkaisuni. Pelkään että se alkaisi harmittamaan, joten en uskalla edes yrittää.
Instaan laitan ehkä pari kuvaa vuodessa, mutta mieluummin laitan storyyn niin ei tule paha mieli jos kukaan ei tykkäisikään, mutta esim. siskoni näkee ne.
Tiedän että monet ajattelevat että minä en välitä muista koska en käytä somea, mutta asia on oikeasti ihan päin vastoin.

Tsemppiä sinulle ap että rohkaistuisit!

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.1.21 16:50:13

Mä oon 26 v. En ikinä päivitä, epäilen et ei ketään kiinnostaisi.

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.1.21 16:50:38

Enkä siis koskaan kommentoi facessa mihinkää julkisesti..

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.1.21 19:09:37

Mä käytän somea vain firman tarkoituksiin eli mulla ei ole mitään henkilökohtaista toimintaa. Oma ala on yllättävän väkivaltainen ja aina välillä tulee joku hirveä someraivo, johon lähtee mukaan puoli maailmaa. Joku vuosi sitten seurasin sivusta kuinka yhden etäisen kollegan koko elämä tuhottiin vuorokaudessa. Hän oli hyvin suosittu kouluttaja ja teki keikkaa pitkin poikin maailmaa. Tuon someraivon jälkeen absoluuttisesti yhtään kukaan koko alalla ei ole palkannut häntä. Hei hei työura ja yritys. Yksi suomalainen kansainvälisesti hyvin tunnettu toimijakin joutui aivan typerästä syystä hirveän ryöpytyksen kohteeksi ja se pisti heillä koko firman toiminnan täysin uusiksi. Poistivat markkinoilta kansainvälisesti erittäin menestyneen tuotteen ja siirtyivät tekemään ihan muuta.

Mun ongelma ei ole pelkästään se, että pitäisi olla hiljaa vaan myös se, että pitää osata reagoida sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla hyvin nopeasti. Esimerkiksi kun musta ruutu -liike lähti liikkeelle, niin yhdelle kollegalle tuli tosi paljon sanomista kun hän pisti postauksen oman firmansa someen ehkä 15 tuntia myöhemmin kuin muut. Ehti tulla kyselyitä, että mikäs firma se sinä oikein olet kun näytät kannattavan puhdasta pahuutta etkä suinkaan absoluuttista hyvyyttä.

  Re: Muita jotka pelkäävät

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   15.1.21 19:16:04

---, nyt täytyy kysyä, mikä ala??

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.1.21 19:25:36

Käsityöala. Ala on etenkin kansainvälisesti erittäin tiedostava ja aina välillä joku yhteiskunnallisiin epäkohtiin liittyvä asia ryöpsähtää pinnalle. Nyt koronan myötä homma on vähän rauhoittunut, mutta viimeisin villitys oli BIPOC ja siihen liittyvä (anteeksi nyt vain) valkoihoisten halveksunta ja dissaaminen. Mä en kannata kenenkään kaltoinkohtelua, mutta olen vähän väsynyt siihen että ihonväri ja etninen tausta vedetään mukaan ihan kaikkeen. Jos henkilö saa potkut, niin asia ei suinkaan johdu siitä, että hänen työpanoksensa olisi epätyydyttävä vaan siitä, että hän on argentiinalais-vietnamilaiset sukujuuret omaava nainen. Olen vähän väsynyt myös siihen, että minä valkoihoisena länsimaalaisena olen saanut aivan kaiken tekemättä yhtään mitään enkä tietenkään ole koskaan elämässäni kokenut pienintäkään vastoinkäymistä tai takapakkia.

  Re: Muita jotka pelkäävät somea ja sielä mokaamista?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   15.1.21 20:28:57

Kolme viivaa, tuollaisia ne on nuo "luovat" ja "tiedostavat" alat. Humanistisilta ja taitelija-aloilta löytyy kaikkein suvaitsemattomimmat ihmiset, jotka kuitenkin ajattelee olevansa kaikkein avarakatseisimpia. Koko elämänsä peräkylällä asunut Pihtiputaan mummokin on avoimempi mieleltään kuin nämä. (on toki olemassa tosi ihania ja aidosti suvaitsevia ihmisiä noillakin aloilla)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.