Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: menkat 
Päivämäärä:   25.11.20 09:57:13

Kelpaisi tännekin! :D

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.11.20 10:24:34

Jakaisivat ennemmin kuukuppeja. Suurin sa pystyy niitä kuitenkin käyttämään, tulisi taloudellisemmaksi ja ympäristöystävällisemmäksi.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   25.11.20 10:29:44

Kiva juttu, mutta ei tänne kuitenkaan. Jokainen ostakoot itse rättinsä.

Mä ennemmin suon tuon rahan terveydenhuollolle tai vanhuksille.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: nero 
Päivämäärä:   25.11.20 11:58:57

Siis mikä tää kuukuppivillitys oikein on?

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.11.20 12:07:07

Kuukuppeja on ollut markkinoilla jo öö 20 vuotta? Ensimmäisen omani ostin Terveysmessuilta ollessani 17v, nyt olen 35. Kuppi on ehkä menkkoihin liittyen paras keksintö ikinä!

Mielestäni suurin hype kuukupeista on ollu tjo reilusti yli 10 vuotta sitten, oli keskustelufoorumia ja vaikka mitä. Nythän niillä on monta eri valmistajaa, väriä ja hieman muodoissakin eroa. Itse luotan edelleen siihen pienimpään Lunetteen. Minulla on tässä toinen menossa, ensimmäinen tummui jossain kohtaa niin paljo että alkoi tuntua vähän ällöltä, joten vaihdoin sen uuteen. Rahassa en ole laskeskellut paljonko olen säästänyt menkkavaipoissa, mutta veikkaan että aika paljon.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   25.11.20 12:35:58

Mä en ymmärrä, miksi kuukautiset herättävät niin paljon tunteita. Miksi eukot ovat niin hirveän vahvasti mieltä toistensa pimppiräteistä, kun asia kuitenkin on hyvin henkilökohtainen. Mä käytän itse kestositeitä, mutta en saa mitään hepulia ja käännytyskohtausta jos joku toinen kertoo käyttävänsä kuukuppia, kertakäyttösiteitä tai vaikka rahkasammalta.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 12:40:49

Mä en saa edes tamponia kunnolla sisään joten en hyötyisi ollenkaan ilmaisista kuukupeista. Lopettakaa jo niiden tuputtaminen.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 12:44:13

Meillä Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva, että siitä ostaa jokainen itse omat menkkasiteensä, hammastahnansa ja muut hygieniatarvikkeensa.

Joo, miehillä ei mene rahaa siteisiin, mutta toisaalta miehet ovat keskimäärin isompia ja esim. syövät enemmän, kuluttaen siis enemmän rahaa ruokaan. Kun toimeentulotuen määrä on kaikille sama sukupuolesta riippumatta niin eivätköhän erot tasoitu jo tuolla.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.11.20 12:48:16

"Mä en saa edes tamponia kunnolla sisään joten en hyötyisi ollenkaan ilmaisista kuukupeista. Lopettakaa jo niiden tuputtaminen."

Opettele lukemaan. Minä sanoinkin että SUURIN OSA. Koska tiedän että joka toisella hötönettiläisellä on niin uniikki ja ultratiukka pilde että sinne ei saa edes tamponia. Vaikka noin muuten semmoiset on erittäin harvinaisia.

Mutta ennemmin ekologiset kuukupit jakoon kuin roskaavat kertakäyttöiset siteet, joita saa jakaa loputtomiin ja jotka ovat valtaosan mielestä epämukavia. Reilusti alle puolet naisista käyttää siteitä vapaaehtoisesti.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.11.20 12:49:33

Mäkin tartten tamponin laittamiseen asetti en, eli ei tosiaan onnistu kuukupin käyttö. Ihan sama miten te sitä mainostatte ja syytätte siteiden ja tamponien aiheuttamasta roskasta. Kun ei sovi niin ei sovi.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.11.20 12:52:12

Mikäli suomeen tulisi tälläinen systeemi niin paras olisi kun jokainen saisi valita itse omat suojansa. Itse käytän siteitä, koska vuoto on aika niukkaa (pl. Eka päivä).

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   25.11.20 12:57:23

Lähettäjä.
Päivämäärä25.11.20 12:44:13

Meillä Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva, että siitä ostaa jokainen itse omat menkkasiteensä, hammastahnansa ja muut hygieniatarvikkeensa.

Mene kertomaan tämä vähävaraiselle yksinhuoltajalle, jolla on kolme teini-ikäistä tytärtä. Kuukautissuojat haukkaavat pahimmillaan todella ison osan kuukauden ruokarahoista.

Harmi, ettei ihmiset kykene ymmärtämään muiden tilanteita, kunhan itsellä on kaikki hyvin.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 12:58:38

En ketään syyttäisi millään tavalla siteiden käytöstä, huh huh, jo ajatuskin, mut olen itse onnellinen säästöstä ja mukavuuden tunteesta, mikä kuukupin käyttöön liittyy itselleni siteisiin verrattuna, siis suosittelen. Vain mielipide, jokainen valitsee itselleen parhaan keinon. Vapaa vuotokin oli joillakulla vähän aikaa sitten kokeilun alla..?

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.11.20 13:38:39

Z - Jep. Etenkin kun niille teini-ikäisille tuputetaan esim. E-pillereitä ja vaikka mitä lisäkuluja aiheuttavia juttuja koviin kipuihin. Kolmen teinin e-pillerit, siteet, kuukupit, tamponit (Kun jokainen vielä kokeilee ja testailee, mikä itselleen sopii) on taloudessa hemmetin iso raha, eikä sitä kuitata sillä että joku isompi mieshenkilö syö vähän enemmän.

Kuukautissuojat tulee olla ilmaisia. Jos menkat olisivatkin miehillä, olisivat ne olleet ilmaisia jo monta kymmentä vuotta. Samoin ehkäisypillerit, joko ilmaiseksi kaikille tai sitten miesten vuoro käyttää hormonaalista ehkäisyä "mutku sivuoireet :("

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: huur 
Päivämäärä:   25.11.20 14:10:58

Kuukautiset kuuluu naisille yhtä paljon kuin pissaaminen pöntöllä istuen.. toki, jos haluaa, niin voi toki kokeilla seisomistakin, en ole kieltämässä.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   25.11.20 15:00:57

"Lähettäjä: huur
Päivämäärä: 25.11.20 14:10:58

Kuukautiset kuuluu naisille yhtä paljon kuin pissaaminen pöntöllä istuen.. toki, jos haluaa, niin voi toki kokeilla seisomistakin, en ole kieltämässä."

Meneekö koko logiikka katolleen, jos mies pissaa pöntöllä istuen?

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.11.20 15:23:49

Tuohan on suoraa tulonsiirtoa valtiolta siteitä valmistavalle yritykselle.

Veronmaksajat maksaa, kuukautissiteitä valmistava yritys kerää voitot.
Ja veronmaksajat saavat "ilmaisia" kuukautissiteitä :)

Toivottavasti on edes tutkittu kenen poliitikon kaverin yritys valittu "ilmaisten" siteiden valmustajaksi.

Ei sillä, etteikö vastaavaa toimintaa olisi Suomessakin, ei vain juuri kuukautissuojien osalta.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   25.11.20 15:28:41

Noi 2€ menee kuussa suojiin. Hirveä hinta.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   25.11.20 15:31:27

Mikään ei ole ilmaista.
Valtio kerää veroja ja tarjoaa kansalle asian X. Sinä olet siis jo maksanut asiasta X verojen muodossa, ei niitä tarjota hopealautasella.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   25.11.20 22:44:32

"Mene kertomaan tämä vähävaraiselle yksinhuoltajalle, jolla on kolme teini-ikäistä tytärtä. Kuukautissuojat haukkaavat pahimmillaan todella ison osan kuukauden ruokarahoista.

Harmi, ettei ihmiset kykene ymmärtämään muiden tilanteita, kunhan itsellä on kaikki hyvin."

Ei ne siteet ilmaisia ole, vähävarainen yh maksaisi sitten isompaa veroprosenttia. Ellei sitten leikattaisi vaikka vanhusten vaipoista sitä samaa rahaa, kait ne nyt yhdellä pärjää per päivä... Juu, ei pärjää, ei pärjää sillä nykyisellä kahdellakaan. Ennemmin soisin ne rahat vaikka niihin vaippoihin.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.11.20 23:42:16

Jo kauan sitten oli lehtijuttu, että jos miehillä olisi menkat, siteet olisivat ilmaisia, olisivat olleet aina. Skotlanti on oikealla tiellä.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: Mimmu 
Päivämäärä:   25.11.20 23:52:12

 Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

LähettäjäNoh 

Päivämäärä25.11.20 15:28:41
Noin 2€ menee kuussa suojiin. Hirveä hinta."

Tämä

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.11.20 00:34:39

Yksi rättipaketti maksaa tuon kaksi euroa. Mulla on tosi niukat menkat ja silti en välttämättä pärjää yhdellä paketilla per kuukausi. Voisin kuvitella, että runsaiden kuukautisten kanssa niitä suojia voi mennä paketti päivässä.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: ------ 
Päivämäärä:   26.11.20 01:29:53

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 25.11.20 12:49:33

Mäkin tartten tamponin laittamiseen asetti en, eli ei tosiaan onnistu kuukupin käyttö. Ihan sama miten te sitä mainostatte ja syytätte siteiden ja tamponien aiheuttamasta roskasta. Kun ei sovi niin ei sovi.

-
Ei muuten ole sama asia. Mulla siis oli sama juttu. Asettimella sain tamponin juuri ja juuri sisään ja oli hankalaa ja inhottavaa. Ilman asetinsa ei mitään toivoa ja sattui vain. Käytin ehkä pari kertaa asetillista tamponia ennen kuin siirryin kuukuppiin. Senkin sisään saaminen oli alkuun hankalaa, mutta nyt olen käyttänyt lähes 10 vuotta. Ja kun ekaa kertaa sain sisään, niin siitä lähtien käyttänyt pelkästään sitä, eikä ole todellakaan tehnyt mieli palata vanhaan.

Tuossa muutama kuukausi sitten otin itseltäni emättimestä näytteen vanupuikolla jo se sattui ihan pirusti. Ja samanlaista kuivaa pumpuliahan se tamponikin, että ei yhtään ihme, ettei onnistunut, kun ei onnistu edes punpulipuikon kanssa.

Tämä ihan vain kokemuksesta. Ja itse en ainakaan mainosta paremmuutta tai ilkeyttä vaan haluaisin, että muutkin voisivat löytää yhtä helpon kuukautissuojan. Kun joku tuote on todella hyvä, sitä mielellään mainostaa muillekin. Jokainen toki tekee valintansa itse, mutta itsekin päädyin kuppia kokeilemaan hypetyksen vuoksi.

Itselleni tosin suurin apu kupista on siinä, että sen voi laittaa varuille. Itselläni on todella epäsäännölliset menkat ja en siis todellakaan tiedä milloin alkavat. Viimeksi viime viikonloppuna olin matkoilla ja reissuun kuului saunomista, lenkkeilyä jne. Oli ihan älyttömän helppoa laittaa kuppi ja olla stressaamatta. Jos alkaa niin alkaa ja jos ei, niin kuppi ei haittaa mitään vaikka on varuilta paikoillaan. Ei alkanut viikonloppuna.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.20 01:41:36

"Mene kertomaan tämä vähävaraiselle yksinhuoltajalle, jolla on kolme teini-ikäistä tytärtä. Kuukautissuojat haukkaavat pahimmillaan todella ison osan kuukauden ruokarahoista."

Minä olen ollut vähävaraisen yksinhuoltajan yksi kolmesta tyttärestä ja kyllä, siteisiin oli varaa myös silloin kun äitini oli työttömänä ja lapsuudenperheeni eli täysin tukien varassa.

Kolme teini-ikäistä urheilevaa poikaa olisikin sitten venyttänyt budjetin äärimmilleen, kun yhdessäkin sellaisessa oli jo melkoisesti ruokittavaa.

Hyvä että Skotlannissa on nyt ilmaiset siteet, mutta Suomessa hygieniatarvikkeet on laskettu mukaan jo toimeentulotukeen.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.20 07:45:19

Uutispätkässä näkyi, että ovat sielä ihan kuin tarjottimella, kaikkien otettavissa. Mitäs veikkaatte, kun teinipojat keksivät ottaa niitä pakettitolkulla ihan vain huvikseen ja levittääkseen niitä ympäri maita ja mantuja. Tai känniääliöt.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.11.20 07:48:14

Tuntuuko tuo kuppi ratsastaessa, kun lantio on sellaisessa asennossa?

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.11.20 07:50:34

Vanha ja pska: jos olisivat, niin kuitenkin myös naiset hyödyntäisivät ilmaisia karvainpoustolaitteita

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: Tuskin 
Päivämäärä:   26.11.20 08:00:35

Suomessa saisi nuo siderahat laittaa suoraan vanhusten ilmaisiin vaippoihin, ei kuukautissuojia yhteiskunnan varoilla. Kotona asuville huonokuntoisille vanhuksille ovat todellinen menoerä ja jatkuvassa käytössä, ei vain kerran kuussa.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   26.11.20 08:27:22

Ennemmin ihmisten hampaat kuntoon. Hammaslääkärissä käynti on niin jumalattoman kallista että pienituloisella ei sinne ole vara mennä.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   26.11.20 08:48:18

Luojan kiitos en ole ikinä ollut niin köyhä, että olisi pitänyt haikailla ilmaisten hygieniatuotteiden perään. Tai minkään muunkaan hyödykkeen.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   26.11.20 09:55:38

Skotlannissa hampaat saa hoidettua ilmaiseksi jos olet työttömyystuella (toki britteinsaarten tuet eivät usein kata edes vuokraa)

Muille perustutkimus on ilmaista, perusröntgenit maksaa vitosen ja pienen amalgaamipaikan saa alle kympillä, julkisella puolella.

Skotlannissa reseptilääkkeet ovat täysin ilmaisia. Englannin puolella lääkkeet ovat myös ilmaisia, mutta reseptin lunastamisesta joutuu maksamaan noin kympin.

Ehkä meillä olisi opittavaa Skotlannista?

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: nnnnn 
Päivämäärä:   26.11.20 10:28:12

Että ottaa päähän nuo " mulla menee vaan 2 euroa kuussa, onpa iso raha" -tyypit.
No, minulla on 13 vuotiaasta lähtien mennyt noin 3-4 pakettia kuukaudessa, 5-6 päivää kestävät kuukautiset, joista parina päivänä sidettä saa vaihtaa pahimmillaan tunnin välein ja kotoa ei voi poistua yhtään mihinkään.
Kaksi kertaa saanut sentään hormoonikierukan runsaisiin kuukautusiin, luojan kiitos, mutta kaikki ne vuodet välissä... Lisäksi särkylääkkeet päället.
Suurimmassa osassa Eurooppaa edes ne särkylääkkeet olisi ilmaisia tai maksaisi murto-osan täkäläisistä. En tiedä millainen lautasantennin kokoinen kuukuppi pitäisi olla näillä vuodoilla.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.11.20 12:46:43

Minusta ei ole järkeä jakaa tälläisiä ilmaiseksi vaan kaikilla tulisi muuten olla mahdollisuus ostaa siteet ja partahäylät, KANSALAISPALKKA on se ratkaisu, sillon ei ole niitä väliinputoajia jotka ei saa mistään mitään niinkuin nykysysteemillä.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   26.11.20 13:09:51

Entä miesten parranajotarvikkeet? Eikö nekin pidä veronmaksajien kustantaa? Vai pitääkö miesten antaa parran kasvaa?

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.11.20 13:14:35

Meinaatko Kati että naiset ei sheivaa?

Minusta vähän tuntuu siltä, että parrat on nekin naisten kainalokarvoja paljon hyväksytympiä sosiaalisesti...

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: bubi 
Päivämäärä:   26.11.20 13:34:49

Itsellä tapana menkkojen aikaan on taitella vessapaperista nätti neliö ja laittaa se emättimeen. Sen vaan vaihtaa usein, side on vaan varalta paikallaan ;)

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.11.20 13:59:06

Siinä vaiheessa kun miehet kärsivät ennen parran ajoa samanlaisista oireista kuin naiset ennen menkkoja, ehkä sitä höylien ilmaisjakoa voi harkita.

  Re: Skotlannissa ilmaisia menkkasiteitä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.20 14:07:56

Mä ymmärsin, että kuukautissuojat ovat maksuttomia. Siis myös tamponit ja kuukupit. Enpä osaa sanoa, olisiko Suomessa tarpeen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.