Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rauta-arvot

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   24.11.20 21:54:19

Kävin työterveydessä ja rauta-arvot 129B-hb ja ferritiinit 33. Ovat siis viitearvojen sisällä, mutta melko alhaiset kuitenkin. Työterveydestä kehotettiin syömään lisää kasviksia, itse jäin vähän miettimään, että eikö enää suositella punaisen lihan ja maksan syönnin lisäämistä.

Itse olen jäänyt vielä miettimään, että pitäisikö kuitenkin syödä joku rautakuuri? Vai onko nuo arvot sellaiset ettei moiseen kannata ryhtyä?20ETXzwMZHnQbc

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   24.11.20 21:55:50

Tabletti lisäili jonku ihme koodirivin tekstin loppuun, ei tarkoita yhtään mitään:-D

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: Wilda 
Päivämäärä:   24.11.20 22:13:05

Mulle kanssa ei suositeltu rautakuuria 35 arvolla. Harmittaa, että en alkanut syömään rautaa.

Tulin raskaaksi ja nyt reilu 6kk edellisestä mittauksesta ferritiini olikin enää alle 7..

Eli suosittelen todella rautaa syömään, noi viitearvot on niin pyllystä ja lääkärit ei ota todesta. Toki mieti mistä alhainen arvo voi johtua, että kannattaako tutkituttaa lisää ennen omaa rautakuuria.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.11.20 22:16:45

Todellakin pitäisi. Sen kuuluisi terveellä olla (myös naisella!) 100 tai yli.
Myös syy kannattaa selvittää. Todennäköisesti menkat tms.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   24.11.20 22:20:13

"Työterveydestä kehotettiin syömään lisää kasviksia, itse jäin vähän miettimään, että eikö enää suositella punaisen lihan ja maksan syönnin lisäämistä."

Suomalaiset syövät jo muutenkin aivan liikaa lihaa, ei ihme jos ei suositella syömään vielä enemmän kun kansanterveys sydän- ja verisuonitauteineen on mitä on.

Monissa kasvikunnan tuotteissa on runsaasti rautaa, ja hemoglobiinin muodostuksen kannalta tärkeää on muutkin asiat, muun muassa folaatti (foolihappo, B9-vitamiini) jota saa vain kasvikunnan tuotteista.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: Crow 
Päivämäärä:   24.11.20 22:31:58

I - Kasvikunnan tuotteissa on hyvin rautaa, mutta se rauta ei ole helposti varastoituvaa. Juuri otetuissa verikokeissa mun hemoglobiini oli 133 ja ferritiini 6. Kasvissyöjälääkärikin myönsi, että tässä on meille kasvissyöjille haastetta. Etsin hyvän rautavalmisteen käsiini ja toivottavasti ferritiini nyt sillä kohoaisi. Entinen floravitalin rautavalmiste ei nostanut muuta kuin hemoglobiinia.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.11.20 22:42:30

"Kasvikunnan tuotteissa on hyvin rautaa, mutta se rauta ei ole helposti varastoituvaa. Juuri otetuissa verikokeissa mun hemoglobiini oli 133 ja ferritiini 6. Kasvissyöjälääkärikin myönsi, että tässä on meille kasvissyöjille haastetta."

Muuten hyvä, mutta osasiko lääkäri selittää sitä miksi raudanpuute on niin yleistä sekasyöjilläkin?

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: Venus 
Päivämäärä:   24.11.20 23:26:17

Crow, mitä rautavalmistetta syöt?

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.11.20 23:56:55

Ravinnosta saatava rautamäärä on niin matala ettei sillä saa tankattua kroppaan rautaa vaan se pitää vetää purkista tai tiputtaa suoraan suoneen.

Itsellä ferritiinit oli 4 reilu kk sitten. Nyt olen vetänyt tupla-annostuksella Ferrodania ja olo on jo vähän kohentunut, vuodenvaihteessa uudet labrat. Syynä on megaluokan menkat ja kierukka laitetaan hillitsemään vuotoja eli hana menee kiinni niin arvotkin voivat alkaa nousemaan.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: Jr 
Päivämäärä:   25.11.20 00:53:04

"Muuten hyvä, mutta osasiko lääkäri selittää sitä miksi raudanpuute on niin yleistä sekasyöjilläkin?"

Koska samalla kun syödään rautapitoista lihaa, syödään myös viljatuotteita ja maitoa. Eipä se rauta silloin imeydy. Monilla myös suolisto on huonossa kunnossa joten ei imeydy sielläkään mitään.

Pitäisi siis laittaa ruokavalio kuntoon niin alkaisi imeytyä se rauta.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 01:06:28

Miettikää huviksenne isoja eläimiä. Norsuja, sarvikuonoja, hirviä.. mistä ne saavat rautansa? Se on kuitenkin sellainen jota jokainen nisäkäs tarvitsee.

Tummanvihreissä kasviksissa on paljon rautaa.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.11.20 02:19:42

"Muuten hyvä, mutta osasiko lääkäri selittää sitä miksi raudanpuute on niin yleistä sekasyöjilläkin?"

Punaisesta lihasta saa rautaa n. 2 mg/100g, mutta sitä ei saisi syödä kuin 500-700 g/vko, mikä tekee yhteensä n. 15 mg. Se on naiselle yhden päivän tarve. Ei sitäkään, jos on runsaat kuukautiset tai liikkuu paljon.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: !? 
Päivämäärä:   25.11.20 07:13:31

Itsellä oli nyt syksyllä mitatessa ferritiini 43, olen ollut väsynyt pitkään.
Itse syön Obsidania nyt 100mg päivässä, vaikea vaan löytää hetkeä milloin en juo kahvia/teetä, syö viljoja tai maitotuotteita. Otan siis illalla yötä vasten.
Riittääkö tuo annostus vai kannattaisiko tuplata vaikka pariksi viikoksi?
Mikä tuote on muilla nostanut arvoja?

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 07:57:15

!?: Itse tilanteessasi antaisin vaan ajan kulua. Ferritiinin nostaminen on usein aika pitkä prosessi. Rautaa ei imeydy loputtomasti joten enemmän ottaminen ei välttämättä auta, tekee vaan mahan kipeäksi.
Jossain tutkimuksessa kävi ilmi että imeytyi parhaiten kun otettiin joka toinen päivä 60mg.
C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä joten ota sitä yhtä aikaa kun otat lisäraudan. Ja myös tuo ettei kofeiinia/maitotuotteita/viljoja samaan aikaan. Muuten ilmeisesti rauta imeytyy aamupäivällä otettuna parhaiten, mutta jos ei saa pidettyä kahden tunnin taukoa ennen ja jälkeen noihin em. ruoka-aineisiin, on varmaan parempi ottaa yöksi.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 11:13:21

Aloittaja sulla on käytännössä tyhjä rautavarasto eli kyllä tuota arvoa pitäisi saada nostettua.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.11.20 11:27:38

Voin kertoa omaa historiaani. Oppikoulussa terkkari määräsi aina rautakuurin kun siellä kävin (hemppa oli jotain 115). Söin siis teininä useita rautakuureja.

Kun odotin ensimmäistä lastani 1980-luvulla niin olin niin väsynyt, että 500m työmatka tuntui haastavalta ja kesken työpäivän piti käydä levähtämään, pääsinkin aiennetulle äitiyslomalle (hemppa alle 100).

Hullut vuodet söin säännöllisesti monivitamiineja ja joskus rautakuurin (kun niissä vitamiineissa ei rautaa ole).

Kun esivaihdevuodet alkoivat, niin kuukautiset lisääntyivät/pitenivät merkitsevästi ja huomaamattani jouduin huonoon kuntoon. En taaskaan jaksanut tehdä mitään, kävelylenkillä jouduin makaamaan maassa kun en jaksanut, aivotyö ei onnistunut (en muistanut miten debit/kredit menikään) ja unohdin kuinka leivotaan jne.

Neljäs lääkäri jolle valitin väsymystä sitten suostui mittaamaan kilpirauhasarvot ja T4 olikin hurjan alhainen 7,1 ja hän antoi koelääkityksen. Siitä on nyt 12vuotta ja olen miettinyt, että olikohan tuo oikea diagnoosi, olo helpotti vain hetkeksi ja aina kun lisättiin annosta niin sydäntykyttely alkoi rajuna. Olen siis joutunut sanomaan hyvästit aktiiviselle elämälle ja tyytymään keinutuolissa keikkumiseen. Mitä jos kyse olikin anemiasta? Viimeisin hemppa on ollut 116, ferritiiniä ei ole koskaan mitattu.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.11.20 11:33:50

..
Onko krooninen väsymysoireyhtymä tutkittu?

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: jfn 
Päivämäärä:   25.11.20 12:49:58

"Miettikää huviksenne isoja eläimiä. Norsuja, sarvikuonoja, hirviä.. mistä ne saavat rautansa? Se on kuitenkin sellainen jota jokainen nisäkäs tarvitsee."

Et kai oikeasti luule, että norsun ruuansulatuselimistö on samanlainen kuin ihmisellä? Voi apua sentään...

"Tummanvihreissä kasviksissa on paljon rautaa."

Mutta se imeytyy ihmisen ruuansulatuksen myötä huonosti. Punaisen lihan ja veren rauta imeytyy ja varastoituu paremmin, kasvisten rauta imeytyy huonosti eikä varastoidu ollenkaan.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00030

"Lihan ja veren sisältämä hemirauta imeytyy paremmin kuin kasviperäisten ruokien sisältämä rauta."

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: että niin 
Päivämäärä:   25.11.20 16:06:27

..

Sulla on anemia ja siihen voi olla 200 eri syytä. Todennäköistä että sinulla on myös raudanpuute. Kilpirauhanen toimii varmasti hyvin vasta kun ferritiini on yli 80.

Anemirajaa on Suomessa laskettu 125--> 117 jotta peitellään tilastoja ja totuutta raudanpuutteen yleisyydestä.

Tutkimusten mukaan suomalaisilla 17-45 vuotiailla naisilla on 80%:lla VAKAVA RAUDANPUUTE. Joka tarkoittaa että ferritiini on alle 30. Silloin luuydin on tyhjä raudasta.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.11.20 16:12:39

"Tutkimusten mukaan suomalaisilla 17-45 vuotiailla naisilla on 80%:lla VAKAVA RAUDANPUUTE."

No ei pidä paikkaansa ollenkaan. Jonkinasteista raudanpuutetta löytyy kyllä paljon naisilta ja se johtuu melkein aina kuukautisista. Pitäisi hoitaa syytä eikä vain oiretta, toki oireetkin pitää aluksi hoitaa. Yleensä lääkäreitä haukutaan siitä, etteivät halua hoitaa syytä, mutta tässä sitten käyttäydytään toisin päin ja suututaan siitä, kun lääkärit suosittelevat just siihen syyhyn puuttumista. Kuukautisista voi tehdä hormoneilla (e-pillerit, kierukka ym) niukempia tai niistä voi jopa hankkiutua lähes kokonaan eroon näiden avulla, mutta yhyy kun en halua luonnottomia hormoneja kehooni. Sitten ollaan kuitenkin valmiita saamaan jotain täysin synteettisiä ja oikeasti luonnottomia rautahoitoja...

Harvoin näkee niin fiksuja kommentteja rautakeskusteluissa kuin tämä:

"Itsellä ferritiinit oli 4 reilu kk sitten. Nyt olen vetänyt tupla-annostuksella Ferrodania ja olo on jo vähän kohentunut, vuodenvaihteessa uudet labrat. Syynä on megaluokan menkat ja kierukka laitetaan hillitsemään vuotoja eli hana menee kiinni niin arvotkin voivat alkaa nousemaan."

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   25.11.20 16:15:03

Just työterveydessä katottiin rauta-arvot ja kyseinen lääkäri sanoi tuosta, että naisten rauta-arvojen viitearvot on aivan liian alhaiset. Pitäisi olla about samoissa lukemissa kuin miehillä. Usein on vaan tutkittu naisten rauta-arvoja ja on katsottu aikoinaan, että ne mitkä tällä hetkellä on viitearvojen mukaan ois hyviä, koska naisilla harvemmin on parempia ollut. On siis oletettu, että naisille on ok, että rauta-arvot on matalemmat. Nykyisin kuitenkin tiedetään, että lähes jokainen nainen elää raudan puutteessa.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: L. 
Päivämäärä:   25.11.20 16:56:17

Kiva että aiheesta löytyy keskustelua. Itse odottelin ihan liian pitkään ennen kuin kävin verikokeissa, kai ajattelin että olen vain laiska. No, vajaa kuukausi sitten kävin lopulta kokeessa kun alkoi hiuksetkin pudota päästä, ja ferritiini 19.. Pieni toivonkipinä syttyi rautapurkin ostettuani, ehkä elämästä voisi sittenkin vielä joskus tulla mukavaa.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: !? 
Päivämäärä:   25.11.20 18:42:53

Ja minulla oli myös D-vitamiinit viitearvojen alla 63,0 nmol/l, nyt sii vedän rautaa, Deetä ja Ceetä.
Joten jos tästä väsymyksestä pääsisi.
Rauta tosiaan oli sen 43 ja olen syönyt minipillereitä vuoden, menkat ei ole olleet voimakkaat vuoteen.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   25.11.20 20:18:07

Minulla oli ferritiini 14 ja Hb 137. Aloitin rautakuurin ja nyt vatsa ihan sekaisin. Farmaseutti neuvoi, että useampi kuukausi pitäisi rautaa nyt syödä. Urheilen aika paljon ja runsaat menkat.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: Crow 
Päivämäärä:   25.11.20 20:38:44

Venus: Mulle suositeltiin Sideral Folicia, koska se kuulemma sopii herkkävatsaisille. Ei sopinut mulle, olin järkyttävissä kivuissa.
Nyt käytän Nordic Healthin rautasuusuihketta, jota mainostettiin hyvänä ferritiinin nostattajana eikä ärsytä omaa vatsaa. On ollut mukava käyttää, mutta katsotaan, vaikuttaako oikeasti mihinkään. Samalla vedän saman lafkan D-vitamiinia, koska deessä olisi ollut vähän parantamisen varaa. Ja lisänä tietty sitä ceetä, jota kannattaa raudan kanssa ottaa.

Syy on aina myös hyvä selvittää. Itse kärsin mahakatarrista ja IBS:stä, ne varmaan vaikuttavat tähän raudankin imeytymiseen. Onneksi muut arvot olivat aika hyvät, joten kyllä kai tuolta suolistosta jotain edes imeytyy. Se hemirauta vaan puuttuu ruokavaliosta.

Muistakaa muuten muutkin veget, että on olemassa myös perniöösianemia, jossa ongelma onkin B12-vitamiinin alhaisuus. Meillä tätä oli suvussa, joten pyysin varmuudeksi sen mittauttamista verikokein. Oon aina ollut vähän skeptinen syötävän B-vitamiinin suhteen (aina puhuttiin, että vain ruiskeena siitä olisi oikeasti hyötyä), mutta mun tulokset näytti, että mulla on valtavasti B12, kun olen sitä nappaillut huvikseni lähes päivittäin.. :D
Eli ferritiiniä mitattaessa kannattaa pyytää ottamaan myös tuo B12.

  Re: Rauta-arvot

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 20:41:44

Kävin mittauttamassa d-vitamiinin ja ferritiinin puoli vuotta sitten. Tulokset d-vit 65 nmol/l ja ferritiini 26 Sitä ennen olin vuotanut pari vuotta enemmän ja vähemmän ja syönyt rautatabletteja (ja d-vit 50ug) vuoden päivät. Kohtu poistettiin noiden tulosten jälkeen ja söin rautaa 100mg joka toinen päivä ja 100ug d-vit joka päivä puoli vuotta ja kävin nyt uudestaan labrassa. Tulokset d-vit 80 nmol/l ja ferritiini 60.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.