Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   18.9.20 15:27:46

Olin ostamassa itselleni suomenhevosta ja menin katsomaan erääseen paikkaan jossa ehdokkaita oli useampia. Hevoset näyttivät ulkoisesti varsin asiallisilta eikä siinä mitään ongelmaa ollut, mutta hevosiin olisi pitänyt tutustua vain pihattotarhassa jotta ne eivät hermostu.

Kyse ei siis ollut mistään maitovarsoista vaan nuorista ja aikuisista, ratsastusikäisistä joskin opettamattomista hevosista. Kun sitten aikani pyydeltyäni sain omistajan tuomaan erään kiinnostavan tamman liinassa tarhan ulkopuolelle pihaan, se otti saman tien ritolat ja loppuaika menikin sitä jahdatessa.

Juu, ei tullut kauppoja mutta pitkään olen naureskellut tälle tapahtumalle. Mukana ollut kaverini järkyttyi huomattavasti enemmän vaikka on hevosihmisiä hänkin. Selväksi tuli miksi hevosiin olisi pitänyt tutustua vain tarhassa, en tosin tiedä millä opilla kyytiin olisi ostos saatu.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Mimm 
Päivämäärä:   18.9.20 16:00:11

Aikoinaan eräältä tunnetuilta hevoskauppiaalta oltiin katsomassa hevosta, paria kokeilin, molemmat ontuivat ja selvisi että ovat vasta 3v. Mies ilmeisesti oletti etten ymmärrä paljon hevosista.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.20 16:57:23

Kokeilin hevosta myös maastossa ja myyjä lähti kävellen mukaan. Kotona selvisi että hevonen on järkyttävän läheisriippuvainen eikä olisi lähtenyt silloin maastoon ilman sitä myyjää mukana, se nimittäin koitti lähteä takaisin samantien. Puheet siitä että juu juu hyvin lähtee yksin oli paskaa.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.20 17:17:13

Tulin tallille aamuvuoroon. Yksi hevonen veti ovenkarmit kaulassa pllurallia pitkin tallialuetta ja omistaja huusi pää punaisena keskellä pihaa. Omistaja ilmoitti, että joko mä voin ostaa hevosen viidellä sadalla eurolla tai hän soittaa seuraavaksi teurasauton hakemaan. Lyötiin kaupat lukkoon ja mä käytin varmaaan tunnin sen hevosen jahtaamiseen. Ei ollut yhtään huono diili, hevonen oli todella paljon arvokkaampi kuin tuo hinta. Pointsit ex-omistajalle siitä, että hän piti kiinni suutuspäissään lupaamastaan kauppahinnasta vaikka hevosen todellinen arvo oli varmaan kymmenkertainen. Hevonen oli mulla kuolemaansa asti ja ajan kanssa siitä tuli mun elämäni hevonen.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.20 17:24:36

Mimm

J.R.?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.9.20 18:36:35

Kävin kokeilemassa ja tein samantien kaupat kivasta pv-ruunasta, useamman sadan kilometrin päässä. Minulla ei ollut omaa koppia, ja sovittiin, että hevonen kulkeutuu viikonloppuna meille (olin varannut tallipaikan) naapurin ravimiehen mukana.

No, viikonloppuna kaaduin pyörällä tallimatkalla ja siitä päivystykseen. Tallinpitäjä lupasi ottaa hevosen vastaan. Kun sitten käsi kipsissä pääsin vihdoin tallille niin tp oli laittanut hevosen pihalle ja lähdin äkkiä sitä katsomaan...ja tarhassa olikin väärä hevonen :O

Sitten puhelurumban jälkeen selvisi, että informaatiokatkoksen myötä ravimiehelle oli annettu väärä hevonen mukaan, no onneksi tämä heppa pääsi illalla takaisin kotiin ja uuden hevoseni sain sitten seuraavana päivänä. Tälle on jälkikäteen naurettu monet kerrat, olipa meillä alku, nyt jo monia hyviä vuosia takana.

Terkkuja tutuille ;)

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   18.9.20 19:41:38

Olen joskus käyttänyt ihan liikaa aikaa selittääkseni ostajaehdokkaalle (vähävarainen ensihevosen ostaja) miksi myymäni hevonen (kolmevuotias opettamaton ori) ei sovi hänelle.

Olen kuunnellut vanhan ukon tinkausyrityksiä jossa haukkui varsan suvun ihan paskaksi (ymmärtäisin jos varsa itsesssään olisi pettymys mutta miksi lähteä edes katsomaan omasta mielestä huonosukuista varsaa?)

Ja sitten se noloin. Ostaja tuli kopin kanssa katsomaan hevosta, jota kehuin kiltiksi ja hyväksi käsitellä. No ruunanretalepa päätti potkia, purra ja liiskata ostajan seinään. Luoja että mua hävetti, oli nimittäin ainoa kerta kun se on sellaista tehnyt. Seuraavan ostajan mukaan hevonen lähti kuin koiranpentu. Hävettää vieläkin kun tilannetta muistelen, koitan tosin ajatella että hevonen vaistosi ostajasta jotain mitä minä en.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.20 19:48:59

Eräs htnetistä tuttu kauppias esitteli hevosta silmä mustana. Lisäksi oltiin sovittu milloin tullaan katsomaan ja talli pimeänä ja ketään ei paikalla. Puolisonsa löytyi lopulta ja ei tiennyt sen kummemmin, missä myyjä menee. Löytyi se lopulta, pari tuntia ohi sovitun ja silmä kaapissa tosiaan. Voin kertoa, että paikassa oli vähintäänkin kaurismäkeläinen tunnelma. Kotimatkalla soitin alueen valvontaeläinlääkärille.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Oliko 
Päivämäärä:   18.9.20 20:06:14

S. S. ?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.20 20:06:50

Miksi valvontael? Koska silmä musta?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.20 20:12:33

Monenlaista hevosenpitoa olen nähnyt Suomessa ja ulkomailla ja tää oli aivan omilla leveleillään, musta silmä ei ollut se syy rimpauttaa läänin ellille.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.9.20 20:50:06

Vaan mikä? Missä päin? :O

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Uppo 
Päivämäärä:   18.9.20 20:54:04

Tutulle myytiin joskus puhelimessa "10-vuotiasta suomenhevosta, jolla ei ole tehty paljon mitään." Paikanpäällä hevonen osoittautui 14-vuotiaaksi lämppäriksi... No, se piti paikkansa ettei sillä oltu edes ajettu.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.9.20 21:03:22

Menin hakemaan vihaista suokkitammaa kopin kanssa. Maksoin satasen ja otin tamman mukaan. Se mikään vihainen ollut vaan maailman kiltein (ja selvisi, et on puolisokea) mummeli <3

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Laatikko 
Päivämäärä:   18.9.20 21:09:23

Kisahevoseni sai jännevamman eikä enää haluttu estekäyttöön kokeilla, joten etsin koulupuolelta aille uutta kotia. Kyseessä hyväsukuinen, 14-vuotias pv-tamma eli ei mikään parin tonnin hevonen. Ostaja tuli, kokeili ja tykästyi. Lupasi maksaa seuraavana päivänä ja hakea kahden viikon kuluttua.

Rahat tulivat tilille, koko summa, mutta ostajasta en kuullut enää koskaan. Hevonen eli minulla vielä seitsemän vuotta ja teki pari varsaa koska en oikein osannut myydä poiskaan. Ostajan numero ei ollut enää käytössä eikä kukaan koskaan kysellyt rahoja saati hevosta. Kauppakirja on tallessa edelleen.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.9.20 21:23:24

Kaverin mukana olin kun vietiin kaverin myymä hevonen uudelle omistajalle vähän kauemmas. Osti livenä näkemättä ja pääasiallisin käyttötarkoitus oli käsittääkseni seuralaisena olo. Hyvä että saatiin hevonen kopista ulos kun ostaja alkoi puhuman että hän tuo sitten tämän takaisin jos on hullu ym. Että ennenkuin on edes oikein koskenut koko hevoseen, niin puhuu sen palauttamisesta. Useampaan kertaan vielä. Kuitenkin näkemättä ostanut ja seuralaiseksi vaan tulossa. Lisäksi hevonen piti taluttaa kauemmas laitumelle. Vähän arvelutti että onko ihan fiksu veto viedä uusi hevonen laitumelle uusien kavereiden seuraan yötä vasten... Kai se oli ollut siellä vielä aamullakin. :D

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   18.9.20 22:01:59

Mentiin kokeilemaan myytävää hevosta, hevonen vietiin kentälle. Toinen hevonen tuotiin taluttaen mukana. "Tämä on sen emä, eivät ole olleet koskaan erossa." Hevonen oli 7-vuotias.

Laatikko/ Huh, olisiko ostaja kuollut tms.? Jäikö hänelle kauppakirjasta oma osa? Kaipa se olisi löydetty perinnönjaossa, tosin voi olla ettei kukaan muu tajua, että paperin hevosen pitäisi olla jossain.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Örppi 
Päivämäärä:   18.9.20 22:18:09

Outoa on myös, kun myyjä ei suostunut millään kertomaan hintaa. Joo ei hinnankyselijöille ja renkaanpotkijoille, mutta ei ostajallakaan ole aikaa viestitellä päiväkaupalla, kun vastausta yksinkertaiseen ja aika olennaiseen kysymykseen ei saa.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Laatikko 
Päivämäärä:   18.9.20 22:34:10

Muistelo, sitä mekin pohdimme että olisiko hän menehtynyt. Toki hänellä oli kauppakirjan oma kappale itsellään ja siksi pitkään odottelimme yhteydenottoa perikunnalta tai vastaavaa.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Elovena 
Päivämäärä:   18.9.20 22:42:16

Myin ponikokoista risteytys hevosta, sitä tuli kokeileen pari tätiä maneesille.
Koeratsastus meni ihan kivasti, mutta en voinut myydä ponia koska se ois ollut jatkuvaan käyttöön tädeille liian pieni siro poni kun oli..
Ostin hevosen 2v. Joka näytti ihan hirven vasalta ja eli pihatossa navetan takana. Talutin hevosta enkä saanut sitä edes juoksemaan oli rauhallinen heppa vaikka varsa. No, kehittyi siitä lopulta ihan hyvänkokoinen hevonen ja kaikki askellajitkin löytyi.
Ostin ison ponin, jota sen omistaja pelkäsi poni Oli kiertänyt Jo useita paikkoja. Piti katsoa ettei auto mene tiellä että voi kuljettaa pihalle, kentälle jne.
Poni oli rikki selvisi myöhemmin minullekin tämä, vaikka eläinlääkärin paperit puhtaat.. Kivusta johtuen oli pako reaktio pinnassa ja otti lähtöjä. Sinällään poni oli super kiltti, vain väärin kohdeltu ja väärin ymmärretty kun oli aina kovemman kautta koulutettu, vaikka oli synnynnäinen vika.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   18.9.20 22:53:41

Mulla oli samantyylinen kauppa kuin Laatikolla. Laitoin ilmon nettiin myytävästä hevosesta kevyeen käyttöön. Vartin päästä meilasi eka ostajaehdokas ja tuli samana päivänä katsomaan. Laitoin meilillä listan hevosen plussista ja miinuksista sekä ell-lausunnot ym, mitä hevosella on tehty ja kisattu. Hevonen oli hyväsukuinen, kiltti, helppo tamma, mutta ei enää kisakäyttöön. Ostaja etsi mussukkaa maastoiluun ja toiselle kaveriksi ja ehdottomasti halusi tän hevosen. Ei halunnut kokeilla, minä esitin hevosen.

Ostaja maksoi käsirahan 10% ja nouto sovittiin 2 viikon päähän. 13 päivää tuli joka pv monta viestiä, jossa kysyttiin loimen koko, paljonko saanut kauraa, mikä kengän koko yms yms yms. Kun noutopäivä tuli, ei ostajasta kuulunut enää mitään, ei vastannut meileihin, ei viesteihin, puhelin kiinni jne. Onneksi jonossa seuraavana ollut ostaja huoli hevosen, koska tuli pieni paniikki tallipaikan kanssa. Ilmeisesti ostos miellytti häntä, koska mitään ei jälkikäteen kuulunut ja ainakin yhden varsan tamma teki hänelle.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.9.20 23:24:37

Minä olen päässyt kokeilemaan väärää hevosta. Hevosen omistaja ei ollut paikalla (sairauden takia myi toisen hevosistaan) ja hänen paikalla ollut puolisonsa luuli toisen hevosen olevan myynnissä. Tallinpitäjä sitten tuli paikalle, kun olin ehtinyt jo hetken olla väärän hevosen selässä, ja osasi kertoa kyseessä olevan väärä hevonen. Jotenkin ei ollut tullut hevosen nimi puheeksi niin, että olisin minä tai hevosen omistajan mies alettu asiaa ihmettelemään, saman värisiä puoliveriruunia olivat molemmat hevoset.

En tuota ”väärää hevosta” olisi ostanut, mutta sen oikeasti myytävän kävin kotiin hakemassa seuraavana päivänä. Pyhästi sovittiin miehen ja tallinpitäjän kanssa, että tästä selkkauksesta ei hevosen omistajalle kerrota, mutta eiköhän hän ole tämän joskus saanut tietoonsa, kaupoista on kuitenkin jo viisi vuotta.

Tätä tarinaa eivät tutut meinaa uskoa, mutta totisinta totta se on. Eräskin uskoi vasta, kun sattumalta päätyi tallille, jolla hevoseni asui edellisellä omistajalla, ja kuuli saman tarinan tallinpitäjän suusta.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Fakiiri 
Päivämäärä:   18.9.20 23:25:36

Kävin useaan kertaan katsomassa ja koeratsastamassa erästä lupaavaa nuorta puokkia. Sovittii kaupat, juuri sen jälkeen minulle sattui työtapaturma eten päässyt hevosta itse hakemaan vaan sovittiin että tallituttava hakee. Järkytys oli kyllä melkoinen kun sitten nilkutin kepeillä katsomaan uutta hevostani, tallissa seisoikin 4v kuolusukuisen puokin sijasta 13 vuotias shettis :D Yritin soittaa myyjälle kaksi viikkoa eikä vastannut, sitten lakimiehen kautta lähdin selvittelemääm hommaa. Myyjä väitti kivenkovana lakimiehelle että maksoin 5t siitä shettiksestä, vaikka meillä oli useita viestejä videoineen kyseisestä puokista. Aikani kun selvitelin asiaa niin sitten tuli myyjältä "oho, taisin sekoittaa hevoset kun luulin että haluat kouluhevosen..." lopputulema ol ise että sain puokin ja vielä 1000e korvauksia väärästä elukasta, ei siinä, se poni oli kyllä ihan mahtava elikko!

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   18.9.20 23:28:05

Fakiiri, piditkö siis shettiksenkin? :D

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Jalostusruuna 
Päivämäärä:   19.9.20 02:21:06

Myin suokkiruunaa, jolla oli aluetasolta sijoituksia esteillä ja koulussa. Hevosen nimi oli hieman naismainen, mutta myynti-ilmoituksessa luki selkeästi ruuna. Sama tieto löytyi mm. Heppa-järjestelmästä ja sukupostista.

Hevosta kävi kokeilemassa kiinnostunut ostaja, oli menossa kokeilemaan vielä toistakin hevosta ja lupasi palata asiaan. Sanoi kyllä, että todennäköisesti valinta osuu minun hevoseeni.

Parin päivän päästä tuli tekstari, jossa ostajaehdokas kertoi päätyneensä toiseen hevoseen. Minun hevoseni olisi ollut kisakäytössä parempi, mutta ostaja halusi myöhemmin hevosestaan varsan eikä minun hevoseni (siis se ruuna!) sopinut hänen kaavailemalleen orille.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Kohtalonsisko 
Päivämäärä:   19.9.20 02:35:45

Mä ostin hevosen tekstarilla. Kyselyt, kuvat videot yms hoidettiin viestein. Päätin ostaa ja heppa tuli kuljetusfirman kyydillä kotiin kuljetettuna toiselta puolen suomea :)

Näin vanhempana ja kyynisenä en olisi ikinä uskaltanut, mutta tuolloin tuntui ihan ok ajatukselta:D

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   19.9.20 07:50:11

Olin ratsuttanut ex ravuria vuoden verran. Omistaja tuli katsomaan kentän laitaan meidän koulutreeniä. Oli tunnin ratsastuksen aivan hiljaa ja antaessani hevoselle pitkät ohjat, kysyi ostanko hevosen eurolla. Sen enempää ajattelematta vastasin kyllä :D.
Paperit tehtiin seuraavalla viikolla. Oli laittamassa hevosta pois, mutta näki sillä ilmeisesti vielä tulevaisuutta kanssani ratsuna.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.20 08:39:30

Kävin katsomassa hevosta muutaman kymmenen kilometrin päässä kotoani ystäni puolesta, joka asuu toisella paikkakunnalla. Minusta järjestely oli täysin järkevä, ehdin käydä katsomassa, koska olin jäämässä äitiyslomalle, ja jos kyse olisi vähääkään järkevämmästä tapauksesta, ystäväni ajaisi itse kokeilemaan ja katsomaan. Minulla oli tuolloin jo pitkähkö kokemus hevosista, mutta kaikki kauppatilanteet, joissa olin ollut mukana, olivat olleet joko omiani tai sitten kahden ammattilaisen välisiä. En olisi uskonut, minkälaisia paranoidisia tilanteita voikaan kehittyä.

Ensin en meinannut saada myyjää millään ilveellä kiinni. Ilmoituksessa, jonka olin ystävältäni saanut, oli kyllä puhelinnumero. Kun puhelimeen lopulta vastattiin, kävi ilmi, että numero olikin jonkun alaikäisen tallitytön, jonka myyjä oli saanut suostuteltua järjestelyyn. (Jotenkin sitä ei itse tajua vetäytyä, kun hoitaa asiaa toisen puolesta. Tämän olisi jo pitänyt olla senlaatuinen varoitusmerkki, että asia olisi pitänyt jättää sikseen.)

Lopulta sain myyjän omassa persoonassaan puhelimeen ja kyseltyäni hieman sovittua ajankohdan, ja ajoin paikalle. Oli iltapäivä jo pitkällä kevättalvella, mutta tällä maalaistallilla vasta laitettiin hevosia ulos. Karsinat olivat siivoamatta ja kaikki paikat hurjan hajan tavaraa ja törkyä. Se hevonen, jota olin tullut katsomaan, oli laitettu ulos varmasti ensimmäisenä. Minulle ehdotettiin, että katsoisin sitä tarhassa. Myyjä, joka oli tallinpitäjä ja niin tolkuttoman ylipainoinen, että käveleminenkin tuotti vaikeuksia, huuteli ja maiskutteli tarhan aidan takana ja heitteli hevosta lumipalloilla, jotta olisi saanut sen ravaamaan muutaman askeleen.

Hevonen oli elämänsä ehtoopuolella oleva puokki, kiltti ja hyvätapainen opetusmestari, jolla sitten ilmeni krenkkaa nivelten kanssa. Yritin suostutella satuloimaan hevosen ja viemään kentälle, ja jonkun esittämään sen. Se olikin työn takana. En tullut sanoneeksi missään vaiheessa, etten itse voi enkä halua lähes viimeisilläni raskaana ratsastamaan millään hevosella, enkä varsinkaan tuntemattomalla. Jotenkin pidin sitä itsestään selvänä, koska myyjäkin oli jonkinlainen ammattilainen, ja koska totta kai raskaus näkyi ulospäin. Myyjä oli kuitenkin päässään tehnyt tulkinnan, että kärkyn ilmaista ratsastusta teeskennellyn oston varjolla, eikä millään halunnut tajuta, että en itse aio nousta selkään. Tajusin vasta jälkeenpäin, että syyn täytyi olla tuo keksitty ilmaisratsastus.

Tässä vaiheessa soitin ystävälleni, ja kerroin tilanteen suurin piirtein ja kysyin mitä tehdään. Hän halusi nähdä hevosen liikkeessä. Lopulta hevonen sitten saatiin kentälle, ja sain puhuttua jonkun tallitytöistä selkään. Tässä vaiheessa myyjä oli lähtenyt syömään, eikä hän kyllä olisikaan pystynyt painonsa vuoksi ratsastamaan yhtään minkäänlaisella hevosella. Hevonen oli hyvin jäykkä ja ontui toista etusta ympyrällä. Tallilla pyörivät lapset kertoivat minulle kentän laidalla, että hevosella on nivelrikko. Lähdin sitten kotiin.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 08:44:56

ii: aivan ihanaa että hevosen omistaja näki tilanteen noin ja ajatteli hevosen parasta <3 harvoin löytyy noin kivoja ihmisiä, tuli oikein hyvä mieli sun kertomuksesta.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   19.9.20 09:14:51

Muakin kiinnostaa pitikö Fakiiri tämän shettiksen :D

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Hopp 
Päivämäärä:   19.9.20 09:22:01

Mikä tuossa aiemman pisteen tarinassa on muka,niin kovin erikoista, että kukaan ei meinaa uskoa? Siis tuo väärä hevonen koeratsastuksessa. Eihän siinä tarvi ku ukon ymmärtää väärin niin antaa väärän hevosen, onpa merkillistä.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.20 09:25:55

Ei ollut väärä hevonen.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Maalaistolloko 
Päivämäärä:   19.9.20 09:30:16

Hoppin mielestäkö tuossa pisteen tarinassa kaikki meni ihan tavanomaisten käytäntöjen mukaan? Hyvä luoja, kaikenlaisia hulluja sitä onkin hevosalalla.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   19.9.20 09:32:16

., sillä toisella pisteellä käsittääkseni oli. Jos laskin oikein niin teitä on tässä ketjussa viisi samalla nimimerkillä kirjoittavaa.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   19.9.20 09:39:07

Menin ostamaan, joka ilmoituksen mukaan on säpäkkä, mutta kiltti.
Tallille päästyäni oli odottamassa omistaja, omistajan mies ja isä.
Mentiin talliin ja kysyin, että voinko ottaa hevosen ulos, se sopi, mutta kamala määrä varoittelua seurasi, kuinka hevonen on hankala viedä ulos. Laitoin riimunnarun ja lähdin viemään ulos, ovella hevosen loimi kahahti ovenpielessä ja tämä säpsähti, omistaja heti sanoi:"Katso just noin se tekee".
Aloin laittaa hevosta kuntoon ja koko tämä joukkue hääri ympärille jakaen varoituksia, kun olin nousemassa satulaan, omistaja ehdottaa että he KAIKKI pitelee hevosta kiinni. Sanoin selviäni yksin ja niin selvisin.
Maastossa hevonen oli kiva, säpsähteli hiukan, ei yrittänytkään lähteä lapasesta.
Kaupat sovittiin ja omistaja vaati 1kk palautusoikeutta, jos vaikka haluan palauttaa hevosen, kun se on niin hankala.
Loppujen lopuksi ainoa ongelma oli omistaja, arka täti-ihminen, hevosessa ei ollut yhtään mitään vikaa.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ghj 
Päivämäärä:   19.9.20 09:39:55

Maalaistollon kannattais yrittää sisäistää lukemansa. Ihmettelin itsekin, mikä inhimillisessä erehdyksessä oli niin kauhean uskomatonta. Hassu tarina kyllä.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.9.20 09:44:17

Möin entistä kilpakaveriani "eläkekotiin" . Nainen soitti, että on kopin kanssa matkalla hakemaan heppaa. Ei halunnut eläinlääkärin tarkastusta, ei koeratsastusta. Sanoi, että oli saanut etiäisen, että tämä on oikea hevonen hänelle. Tehtiin kauppakirjat ja lastattiin hevonen haikein mielin kyytiin.

Kävin parin vuoden päästä heppaa katsomassa uuden omistajan kutsumana ja uusi omistaja oli edelleen onnensa kukkuloilla hevosestaan. Valmennuksissa sai kuulemma sädehtiä muiden tätien joukossa valmentajan ihmetellessä, että kyllä tädillä on sitten hieno hevonen.

Joskus näin. Hiukan ensin hirvitti, että mikä ihmeen hörhö se ostaja oikein on, mutta ehkä itsellekin tuli etiäinen, joka kertoi, että heidät on tarkoitettu yhteen. <3

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 10:46:22

"Kisahevoseni sai jännevamman eikä enää haluttu estekäyttöön kokeilla, joten etsin koulupuolelta aille uutta kotia. Kyseessä hyväsukuinen, 14-vuotias pv-tamma eli ei mikään parin tonnin hevonen. Ostaja tuli, kokeili ja tykästyi. Lupasi maksaa seuraavana päivänä ja hakea kahden viikon kuluttua.
Rahat tulivat tilille, koko summa, mutta ostajasta en kuullut enää koskaan. Hevonen eli minulla vielä seitsemän vuotta ja teki pari varsaa koska en oikein osannut myydä poiskaan. Ostajan numero ei ollut enää käytössä eikä kukaan koskaan kysellyt rahoja saati hevosta. Kauppakirja on tallessa edelleen."

Kuulostaa siltä että ostaja kuollut äkillisesti sairauskohtaukseen tai onnettomuudessa :(

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Mimm 
Päivämäärä:   19.9.20 10:50:39

Eikö kauppakirjassa ollut henkilön nimeä?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.9.20 10:54:26

"Tätä tarinaa eivät tutut meinaa uskoa, mutta totisinta totta se on. Eräskin uskoi vasta, kun sattumalta päätyi tallille, jolla hevoseni asui edellisellä omistajalla, ja kuuli saman tarinan tallinpitäjän suusta."

Täh? Eihän tuossa tarinassa oo mitään uskomatonta :D

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   19.9.20 10:57:35

"Lähettäjä.

Päivämäärä18.9.20 23:24:37

Minä olen päässyt kokeilemaan väärää hevosta. Hevosen omistaja ei ollut paikalla (sairauden takia myi toisen hevosistaan) ja hänen paikalla ollut puolisonsa luuli toisen hevosen olevan myynnissä. Tallinpitäjä sitten tuli paikalle, kun olin ehtinyt jo hetken olla väärän hevosen selässä, ja osasi kertoa kyseessä olevan väärä hevonen. Jotenkin ei ollut tullut hevosen nimi puheeksi niin, että olisin minä tai hevosen omistajan mies alettu asiaa ihmettelemään, saman värisiä puoliveriruunia olivat molemmat hevoset.

En tuota ”väärää hevosta” olisi ostanut, mutta sen oikeasti myytävän kävin kotiin hakemassa seuraavana päivänä. Pyhästi sovittiin miehen ja tallinpitäjän kanssa, että tästä selkkauksesta ei hevosen omistajalle kerrota, mutta eiköhän hän ole tämän joskus saanut tietoonsa, kaupoista on kuitenkin jo viisi vuotta.

Tätä tarinaa eivät tutut meinaa uskoa, mutta totisinta totta se on. Eräskin uskoi vasta, kun sattumalta päätyi tallille, jolla hevoseni asui edellisellä omistajalla, ja kuuli saman tarinan tallinpitäjän suusta."

Mä en kyllä myöskään ymmärrä mikä tässä on nyt niin uskomatonta ja toisaalta, miksi ihmeessä tuota salailtiin omistajalta. Kyseinen hevonen tuskin nyt kovasti kärsi, että hevosen ostaja kävi vähän aikaa selässä.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.20 11:01:20

Varmasti olikin mutta mitä iloa siitä on jos ostaja ei ota yhteyttä, numero ei ole käytössä jne.?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   19.9.20 11:22:20

Olin juuri keväällä laittanut hevoseni pois, kun täällä tuli syksyllä puhetta tutusta hevosesta. Joku voivotteli kuinka on jälleen myynnissä (oli nuorella iällä jo kiertänyt useamman paikan). Minä kiinnostuin aiheesta ja ilmoitin että minulle voi laittaa viestiä, voin ostaa hevosen. Tunsin hevosen, olin ollut sen kanssa n.vuotta aiemmin tekemisissä ja tiesin taustat. Kaunis nuori hevonen, omistajat vaan eivät olleet olleet sopivia ja siitä oli tullut hankala. Nyt omistajat eivät sitten voineet pitää sitä enää useasta eri syystä.
No sovimme omistajien kanssa, että käydään hakemassa hevonen keski- Suomesta etelään. Avasin hevosen karsinan oven, se hyökkäsi kimppuuni karsinan takaseinältä, puri minua ja paniikissa ryntäsi takas takaseinälle silmät päässä pyörien.... Totesin että jahas, on enemmän sekaisin kuin vuosi sitten... Eikun hevonen kyytiin ja ajo takas etelään. Tämä hevonen oli enemmän sekasin kuin yksikään, mitä olen kohdannut 20v aikana. Lopulta oli minulla loppuelämänsä, rauhottui kyllä siitä, muttei luottanut vieraisiin ihmisiin. Hyvin erikoinen hevonen.. Mutta pidin lupaukseni minua edeltäville omistajille; minulle jäi, kuten sovittiin.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   19.9.20 11:56:20

Teinille oltiin ostamassa isoa ponia, käytiin katsomassa yhtä. Myyjä, aikuinen mies paasasi, että on kiltti poni, katsokaa. Työnsi kätensä hevosen suuhun kyynärpäätä myöten.

Tuttavani osti sen hevosen, jonka selästä tippui koeratsastuksen aikana, hevonen pukitteli isosti. Liikkui kuulema vapaana (pudotuksen jälkeen) niin hienosti.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.9.20 12:11:24

"Teinille oltiin ostamassa isoa ponia, käytiin katsomassa yhtä. Myyjä, aikuinen mies paasasi, että on kiltti poni, katsokaa. Työnsi kätensä hevosen suuhun kyynärpäätä myöten."

Apua, tulee mieleen jokin leijonankesyttäjä. :'D Mutta ilmeisesti oli kiltti poni. <3 :)

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   19.9.20 12:12:22

Hmm: Ootkohan ostanut meiltä ponin? Päristikö mies myös ponin poskea?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   19.9.20 12:36:44

O, miksi miehesi (?) tunkee kätensä ponin suuhun tai päristää (?????) sen poskea?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   19.9.20 12:44:35

Mentiin katsomaan ponia, mutta tallilla oli hiljaista. Myyjä ei vastannut puhelimeen. Lopulta löytyi joku työntekijä, joka oli juuri saanut työt tehtyä ja kiireellä menossa seuraavaan paikkaan. Osoitti meille ponin tarhasta, varusteet tallista ja jätti yksinään tutustumaan vieraaseen eläimeen. Noh, kiva se oli ja ostettiinkin kyllä sit seuraavalla keikalla. :D

Yhtä suomenhevosta käytiin katsomassa, vielä eläinlääkärin (melko nimekäskin) tallissa. Koeratsastettiin, mutta huomasin liikutuksen jälkeen että toinen etusista turvotti. Sanoin asiasta. Hyvä ettei silmille käyty, koska HÄN on eläinlääkäri ja HÄN kyllä tietäisi jos hevosen jaloissa olisi jotain vikaa ja minun näkemäni turvotus on jotain aivan olematonta eikä vaivaa. No, eipä tullut kauppoja.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   19.9.20 13:22:36

Minä myin kivan vuonohevosen, hintakaan ei ollut kovin halpa, oli kunnolla koulutettu, vaati hieman osaavampaa ratsastajaa maastossa, muuten kiltti ja helppo, ei ollut ongelmia käytöksessä eikä terveydessä.

Hevonen haettiin sovitusti, sain rahat ja tehtiin paperit, mutta kyllä jonkun ajan päästä meinasin lentää takamuksilleni, kun kyseinen hevonen oli ilmestynyt takaisin talliini, karsinan oveen oli kiinnitetty paperit ja omistajanvaihdosilmoitus.
Mitään yhteydenottoa en saanut ennen hevosen tuontia takaisin tai sen jälkeen. Koskaan en enää heistä mitään kuullut, vaikka yritin yhteydenottoa puhelimitse, sähköpostitse, tavallisella postilla jne, käymään en lähtenyt, koska välimatkaa oli useampi 100 kilometriä.
En laittanut enää uudestaan hevosta myyntiin, koska ajattelin, että jospa nämä ostajat palaisivat asiaan vähän ajan päästä pyytäen rahojaan takaisin. Tätä yhteydenottoa odotan vieläkin.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   19.9.20 13:37:53

Täh: Koska miehet nyt vaan tekee joskus tosi outoja asioita. :D

Poni oli kyllä tosi kiltti ja ihana. Kasvattaja oli opettanut jo pikkuvarsana hänelle, että poskea päristellään. Miksi kasvattaja niin teki? Miksi ihmiset ylipäänsä tekevät erilaisia asioita.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Ao 
Päivämäärä:   19.9.20 14:34:08

Käytiin ulkomailla katsomassa yhtä myynnissä olevaa hevosta. Paitsi kun päästin paikalle ilmoitti, että tallityttö ei haluakaan että tämä yksilö myydään. Koitti sitten tarjota meille ponia tilalle. Käytiin näitä laitumella katsomassa (kaviokkaita siis useita kymmeniä). Tosin tätä ponia ei saanut kokeilla eikä itse edes taluttaa, vaan tallityttö tätä yritti juoksuttaa taluttaen - ei suostunut liikkumaan mihinkään. Ja sama hevonen, jota menimme katsomaan ilmestyi myytäviin jatkuvasti ainakin vuoden ajan.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Kääk 
Päivämäärä:   19.9.20 15:06:52

Joo Eräs täällä tunnettu kauppias hyväksyi tarjoukseni hevosesta. Tiesin, että siinä oli vikaa, kun itse asian selvitin. Siksi tarjosin tosi vähän kuitenkin, kun oli mukavan tuntuinen heppa. Kauppias ei ollut itse paikalla koeratsastuksessa, kun hevonen oli sijoitettuna yhdellä tallilla. Siellä tallilla ei tälle ollut tilaa enää, mutta kauppias ei hakenut hevostaan pois vaan myi sitä.

No, kaupat sovittiin tietyksi ajaksi. Minulla oli rahat kourassa ja kärry mukana. Ei näkynyt kauppiasta. Soitin ja sanoi tulevansa pian. Ei kuulunut, eikä enää vastannut. Soitettiin toisesta numerosta ja vastasi. Oli kuulemma matkalla. Sitten ei vastannut enää mihinkään.

Tuon jälkeen olen uskonut kaiken ikävän, mitä tuosta kauppiaasta puhutaan. En ryhtyisi kauppoihin kanssaan.

Syy tuossa taisi olla se, että odotti, että joku olisi maksanut edes satasen enemmän tai oli taas etsimässä sille paikkaa niin, että toinen ylläpitää hevosta ja maksaa vuokraakin. Koko ajan ne hevoset oli myös myynnissä.

Ei mulle hevosta olisi tarvinnut myydä, jos ei hinta miellytä. Se vaan olisi pitänyt sanoa, eikä kusettaa noin.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Oliko 
Päivämäärä:   19.9.20 15:13:39

S. S. ?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 15:23:06

Eräs hevoskimppa, johon huijattiin useampi sata ihmistä ht.netistä. Sponssattiin muka eräälle ratsastajalle kisahevonen. Miten oltiinkin niin tyhmiä.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Oliko 
Päivämäärä:   19.9.20 15:24:16

Kyseessä Tuisku Lamberg?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.20 15:24:45

Mitä ihmettä, onko tuollainen keissi oikeasti ollut täällä? Kuka veti rahat välistä?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 15:29:24

Ei siitä asiasta saa puhua. Kusetus X tjsp. Ne tietää ketkä tietää.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Olikin 
Päivämäärä:   19.9.20 15:30:54

Siis Cussetus Z. Miten tää juttu menikään?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 15:33:23

Ostettiin 30 000 €lla hevonen ulkomailta, mutta se olikin rikki. Myyjä olikin suomalainen välittäjä, joka myi hevosen eteenpä

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 15:34:01

eteenpäin 10 000 €:lla, kun hevonen ei ollutkaan rikki.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 15:35:53

Minne jäi 20 000 €? Lisäksi kimppalaiset luulivat sponsoroivansa hevosen kilpailijan käyttöön, mutta sitten meidät yllättikin kisailijalta tullut lasku ratsutuksesta. Olisihan meidän pitänyt tietää ja ymmärtää ettei kukaan ratsasta kimpan omistamaa hevosta ilmaiseksi. Huh.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.20 15:36:26

"Ostettiin 30 000 €lla hevonen ulkomailta, mutta se olikin rikki. "

Ja kuka ostaa tuon hintaluokan kopuja ilman perusteellista ostotarkkia?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Löysinkin 
Päivämäärä:   19.9.20 15:38:51

Jo netistä tämän näytelmän: https://pastebin.com/nYJ05T7F

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 15:39:42

Se suomalainen välittäjä teetätti ostotarkastuksia ja ratsastaja kävi koeratsastamassa. Sitten Suomeen tuotua hevonen olikin rikki, myytiin halvalla, eikä ollutkaan rikki. Ostettiin muka ulkomailta, joten ei kannattanut yrittää palauttaa, mutta omistajana oli sitten myydessä kuitenkin suomalainen välittäjä. Kusetusta kusetuksen perään, taitaavaa sellaista, erittäin taitavaa.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: dindin 
Päivämäärä:   19.9.20 16:07:27

kaverille käytiin katsomassa drum-tammaa. myyjä eläinlääkäri. oli valmiiksi varustettu ja seurailtiin vain pellon laidalta miten toimii ja liikkuu.
takaisin pihassa todettiin että tämähän on ruuna. ei tullut kauppoja :D

pisteen nivelrikkomyyjän taidan minäkin tietää.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Poiu 
Päivämäärä:   19.9.20 16:16:39

Pakko kysyä että mikä on drum-tamma?

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.9.20 16:18:56

Muistan ton cussetus-keissin.

Olihan melkoinen sirkus.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.9.20 16:27:06

Minulle on sattunut lähinnä sellaisia myyjiä jotka pyrkivät huijaamaan. Se nyt ei sinällään outoa ole mutta inhottavaa kyllä.

Kai nyt sokeakin näkee jos hevosella on jalka kuin tukki ettei se ole kunnossa. Silti vängätään ettei siinä ole vikaa, voisi vaikka heti viedä kisoihin, jalka on aina ollut samanlainen. Sama hevonen oli alkanut nakella tenavia selästään "kun menivät kaksi päällä ja hyppäsivät ojia".
Hevonen aristi myös selkäänsä niin ettei voinut koskeakaan. Sanoin kyllä suoraan mikä tilanne on ja etten voi sellaisen selkään mennä, sitten suututtiin.
Epäsopivasta satulasta tuli kommentti "ihan sama vaikka laittaisi laudanpalan selkään."
Ihan hirveitä ihmisiä näissä hevospiireissä on!

Toinen kokeiltava oli todella hermostunut nuori suokki. Mitään aidattua aluetta tai kenttää ei ollut, kokeilin sitä maastossa. Sinne pääsi vain ylittämällä vilkasliikenteinen maantie. Hevonen hyppi pystyyn auton nähdessään. Sain sen kunnialla tien yli ja se pyrki vaan ravaamaan, mutta aivan kolmijalkaisen könkkää.
Säälitti niin se hevosparka!
Palattuani kehotin näyttämään sen jalkaa eläinlääkärille koska se ontuu pahasti. Omistaja vaan hymisi jotain.
Tallitytölle sanoin "Tämän selässä ei varmaan ole montaa kertaa oltu?" Tyttö mutisi että niin ei...
Itse sentään olen ratsastajana kokenut, miten nämä uskaltavat antaa kokeiluun kelle tahansa tällaisia hevosia?

Kolmannen kohdalla tein kaupat säälistä. Sekin oli vain vähän ratsastettu ex-ravuri suokki (sitä tarjottiin ilmoitukseen jossa etsin kevyeen tuntikäyttöön sopivia turvallisia, vähintään peruskoulutettuja ja lapsillekin sopivia hevosia).
Tammaparka oli niin lauhkea vaikka oli laiha ja huonokarvainen, liikkeet oli myös hieman epäpuhtaat.
En aikonut ottaa sitä mutta myyjä sanoi "Tarjoa edes jotain, minulla ei ole tälle mitään tallipaikkaa, se tuli juuri satojen kilometrien päästä tuttavalta!"
Ostin sen ja vein samantien kotiin.
Siellä rupesin tarkastelemaan sen karvaa lähemmin ja se vilisi täitä jotka myös menivät haavoista sen ihon sisään. Ihan järkyttävää!

Onneksi sille oli olemassa eristyskarsina eri tallissa ja se sopeutui tilanteeseen hyvin. Loishäädöt, desinfoivat pesut talvipakkasilla, eläinlääkäri katsomaan jalkaa. Siitä saatiin vielä ihan hieno hevonen ja viimeistään laitumella lihoi hyvään kuntoon. Sille reppanalle jäi tapa syödä kuivikkeetkin karsinasta jos ei saanut vapaata heinää.

Hevosen kasvattaja oli myynyt sen vasta vuosi sitten ja oli järkyttynyt kun soittelin ja kerroin mihin kuntoon tamma oli jo joutunut. :(

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: dindin 
Päivämäärä:   19.9.20 16:36:30

https://www.horseandhound.co.uk/news/army-drum-horse-perseus-big-red-635871

eli itse miellän että isompi kirjava mutta ratsastuskäyttöön jalostettu. oikeasti en tiedä tarkkaa määritelmää.

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Poiu 
Päivämäärä:   19.9.20 16:38:32

Ok kiitos :D

  Re: Oudoimmat hevoskauppatilanteesi

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.9.20 01:42:46

"Lähettäjä...
Päivämäärä19.9.20 15:35:53

Minne jäi 20 000 €? Lisäksi kimppalaiset luulivat sponsoroivansa hevosen kilpailijan käyttöön, mutta sitten meidät yllättikin kisailijalta tullut lasku ratsutuksesta. Olisihan meidän pitänyt tietää ja ymmärtää ettei kukaan ratsasta kimpan omistamaa hevosta ilmaiseksi. Huh."

Siis ostitte suomalaiselle ratsastajalle nyyhkytarinan saattelemana kilpahevosen, ja sitten tämä sama ratsastaja laittoi kimpalle laskun hevosen ratsuttamisesta?!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.