Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.6.20 20:56:52

Kerro vinkit helppoihin mökkiruokiin!

Itse pidän kiuas makkarasta ja lämpimistä voileivistä.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.6.20 20:57:52

Kiuasmakkara*

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.6.20 21:00:43

Tää pad korjaa väärin välillä, kiitos vaan tarttumasta tärkeimpään.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.20 21:05:44

saunahernari ja paahtoleipä.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   4.6.20 21:08:08

Purkkilihasta soppa, uunipuuro jos leivinuuni, letut

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   4.6.20 21:10:07

Onko ne purkkikeittolihat hyviä? Monta kertaa sitä säilykepurkkia katsellut mutten ole saanut ostettua..

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: kaarina 
Päivämäärä:   4.6.20 22:15:09

Miten saunahernari valmistetaan?

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.20 22:20:45

Mikä tekee ruuasta mökkiruokaa? Me valmistetaan mökillä ihan kaikenlaista, myös sellaista mitä voi tehdä kotona. On uuni ja hella ja grillissä saa myös melkein mitä vaan valmistettua.

Yleisesti syödään mökillä paljon grillattuja kasviksia (paprika, sipuli, kesäkurpitsa, tomaatti, parsa, sienet, ananas, nektariini...) ja tuoretta salaattia, ne on mun lempparit.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.20 22:21:46

"Lähettäjä: kaarina
Päivämäärä: 4.6.20 22:15:09

Miten saunahernari valmistetaan?"

Ryypätään kolmenkertaisesti normi viikonloppuun verrattuna, sammutaan lauteille ja seinältä/lauteilta/lattialta löytyy aamulla valmis saunahernari.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.20 22:21:54

Oon vasta aloitellut mökkikokkausta, kun ei ole ollut aiemmin tarvetta. Mökkejäkin on niin erilaisia ja eri varusteilla, toisissa on sähkö ja vedet, toisissa nuotio pihalla. Mulla on käytössä kaasuhella, rengaspoltin ja kaasugrilli. Jääkaappia tai muuta kylmäsäilytystilaa ei ole . Riippuu siitäkin montako syöjää pitää ravita.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Jopo 
Päivämäärä:   4.6.20 22:28:35

.: Mökkiruoka on helposti säilyvää ja helppoa valmistaa suht alkeellisissa oloissa. Luonnon ja puutarhan antimet voivat kuulua mökkiruokaan.

Ja kyllä, monilla mökeillä voi säilyttää (tai viedä mennessään) lähes mitä tahansa, ja on grillit, sähköhellat, tiskikoneet ja astiastot. Näillä mökeillä kävijät sitten kokkaavat sen mukaan.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   4.6.20 22:38:12

Haen ideoita perjantai iltaan ja sunnuntaihin, jotka ovat siirtymäpäiviä ja olisi kiva valmistaa pikapikaa sapuskat helpoista raaka-aineista.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.20 22:39:58

Meillä on usein loimulohta, kanawokkia (valmiit wokkipakasteet, muurikkapannu) ja pekonisieniä. Valmiit wokkivihannespussit on vakio-ostos, ne kun toimii

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.20 22:41:38

Valmiit wokkivihannespussit on vakio-ostos, ne kun toimii jonkin verran kylmäkallena, ja käyvät niin lihan kuin kalan lisukkeeksi. Ja on pirusti nopeampaa käyttää niitä, kuin pilkkoa kymmentä eri kasvista (ja etsiä ne edes kaupasta).

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.6.20 22:44:04

Mulle mökkiruoka terminä on sellaista, että se on helppo valmistaa, ei vaadi hirveästi tilaa valmistukseen, valmistuu nopeasti, mahdollisesti pitkään säilyvistä aineista ja esim. niin ettei tiskiä tule paljon/onnistuu kertakäyttöastioilla.

Teen tuon tyylistä tällä hetkellä mökillä, kun päärakennus ei ole vielä valmis ja käytössä on grilli +kaasuliesi, nuotio, mikro ja juoksevaa vettä ei ole vielä. Mulle mökkiruokaa on esim.
- täytetyt paprikat tai kesäkurpitsat
- nyytit, joissa voi olla herkkusieniä, paprikaa, tomaattia, perunaa jne.
- kaupan valmiit kasvisgratiinit (heittää foliovuokaan ja grilliin)
- ihan normaalit grillattavat lihat ja kasvikset
- keitetyt (uudet) perunat, voikastike ja silli
- loimulohi

Ja varmasti tuolla linjalla osittain jatketaan, vaikka puitteet paraneekin :)

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.20 22:46:07

Ai niin, ja rosvopaisti on mökkijuttu! Vaatii kyllä hieman vaivaa vaikka onkin simppeli ruoka, mutta on sen arvoista.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   4.6.20 22:50:17

-, en nyt sanoisi rosvopaistia helpoksi mökkiruuaksi, valmistusaika kun voi olla jopa vuorokausi.:)

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Agrobakterium 
Päivämäärä:   4.6.20 23:55:27

Pakastepatongit. Ottaa jäisenä mukaan niin sulavat pikkuhiljaa, niitä on nopea sitten grillissä valmistaa lisukkeeksi. Itse teen niin että kun lykkään grilliin vaikkapa pihvit, heitän niiden päälle patongin niin tulee siinä samalla kärventymättä.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 04:55:30

hernekeittopurkista kansi raolleen ja kiukaalle. kuumaa kun alkaa tursuta purkista ulos. lusikoidaan sillai. kasvisvaihtoehto kiuasmakkaralle kuulemma :)

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 04:56:19

^siis tuo oli saunahernari.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 06:51:49

Pastaa. Valmispusseistakin saa tuunaamalla ihan hyvää. Samoin erilaiset padat (esi. Italian- tai Mexico pata)

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 11:45:58

Hernekeittoa kiukaalla, huh huh.

Meillä tulopäivän illaksi usein pihvit, uutta perunaa, fetasalaatti tai keväällä parsaa. Naudan file ei tarvitse marinointia, öljy, suola ja pippuri riittää, eikä hiilloksenkaan tarvitse olla kummoinen kun jätetään mediumiksi kumminkin. Valmiiksi pestyt uudet perunat pussista kattilaan.

Lähtöpäivänä edellisen illan tähteistä pyttipannu tai salaatti. Siis grillataan edellisenä iltana vaikka paljon kanaa tai savustetaan kalaa. Keitetään paljon perunoita. Lähtöpäivänä paistetaan perunat tai tehdään perunasalaatti, ja otetaan edellisillan lihan tai kalan jämät ja vähän jotain salaattia lisukkeeksi. Jos edelliseltä illalta ei jäänyt mitään, voi grillata nakkeja sen perunajutskan kanssa.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Möksä 
Päivämäärä:   5.6.20 12:09:11

Joo tuo kiuasmakkara on helppoa mutta möksällä kuuluu kyllä grillata hiiligrillissä kunnon pihvit.Ei siinä muuta kuin perunoita ja salaattia tarvita lisäksi.Ihan tarpeeks helppoa mulle.Voihan sitä sadepäivänä keittää kunnon broiler- kasviskeiton kermalla niin ei siinäkään paljon nokka tuhise kun sen tekee.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Lo 
Päivämäärä:   5.6.20 12:18:44



Teen itse tätä joka kesä. Käy mikä tahansa vaalea kala ja yleensä se kalastetaan itse. Onnistuu aina ja tulee nuotiollakin nopeasti.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: pågen 
Päivämäärä:   5.6.20 12:23:35

Mökillä syödään aina käristettä, kananfilettä, possun ulkofilettä, paprikaa, uusi peruna (ensin vähän keitetään ja sitten grillataan mausteiden kera foliovuoassa).
Joskus on maissiakin ja muuta mitä keksii/griilliin mahtuu :)

Nuo kaikki on siis grillin kautta käyneitä.

Välissä syödään mitä milloinkin on mukana...

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Rautalanka 
Päivämäärä:   5.6.20 12:27:51

Meillä mökille menopäivänä (päivällä) yleensä joku kattilassa lämmitettävä valmiskeitto. Nopea ja helppo. Lähtöpäivänä syödään sitä, mitä on vielä jäljellä.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.20 12:28:34

Muurikkaan käy melkeen mikä vaan yhdistettynä mihin vaan :D Ja hyvää tulee!

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: ennenaikaan 
Päivämäärä:   5.6.20 12:41:08

Pentuna mökkiruoka oli lähinnä perunaa ja jotain, usein esim tölkistä lihapullakastiketta, tillilihaa, stroganoffia tmv. Nakkeja joskus, ja silliä. Spagettia ja jauhelikastiketta jos oli käyty kaupalla, tai jopa lihapullia. Hernekeittoa purkista, muita keittoja ainesten mukaan.

Iltaruoka oli yleensä näkkileipää ja edamia teen kera, joskus jopa kaakaota. Sokerikorppuja ja marie-keksejä, ehkä piparkakkuja.

Sähköhella oli ns puolikas eli pieni kahden levyn hella uuneineen ja jääkaappi hyvin pieni. Kaupassa käytiin harvoin ja piti olla säilyvää ruokaa.

Oma mökki on pieni talo nykyajan mukavuuksineen, eli ei sen kummempia mökkiruokia ole. Paitsi että edelleen pitää kesällä saada uusien perunoiden kanssa sinisestä purkista lihapullakastiketta ja silliä, ja pitää olla paksuja piparkakkuja nakerrettavaksi.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Klassi 
Päivämäärä:   5.6.20 12:48:04

Siis hernekeittoa suoraan purkista. . Hyi olkoon!

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.20 12:54:00

"-, en nyt sanoisi rosvopaistia helpoksi mökkiruuaksi, valmistusaika kun voi olla jopa vuorokausi.:)"
Itse en sanoisi, että pitkä valmistusaika tekee ruoasta vaikean.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: keltaista 
Päivämäärä:   5.6.20 14:27:57

Kyllä perinteinen Jalostajan hernesoppa keltaisessa purkissa on hyvää ja sopii just mökille ja retkiruuaksi. Aika harva jaksaa keitellä hernekeittoa kuivaherneistä, varsinkaan jossain mökkiolosuhteissa.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   5.6.20 15:10:45

Esivalmistele /tee kokonaan kotona. Melkein kaikki ruuat on näin helppoja ja nopeita. Kymät salaatit, voileipäkakku,graavikala jne

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   5.6.20 15:13:13

Näin me tehdään veneillessä.

  Re: Helpot mökkiruuat jakoon!

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   5.6.20 16:51:38

Vaarin pekonipasta
Sipuli, valkosipuli ja pieneksi pilkottu pekoni ruskistetaan. Sekaan purkki tomaattimurskaa, pippuria ja maun mukaan chiliä, ripaus sokeria. Keitääm kasaan, sekoitetaan keitettyyn pastaan. Nam!

Risotto
Sipulia ja valkosipulia kuulletaan kattilassa reilussa oliiviöljyssä, loppuvaiheessa mukaan säilykesieniä silppuna. Sekaan 3dl risottoriisia, pyöritellään hetki. Sitten vuorotellen pieni liraus valkoviiniä (2 dl) ja kasvislientä (yht. n 5dl) kunnes riisi kypsyy. Lopuksi luraus kermaa ja parmesaania sekaan, mustapippuria mausteeksi.

Säilykecurry
Sipuli, valkosipuli ja curry kuulotetaan öljyssä. Sekaan säilykemaisseja, herkkusieniä ja mitä nyt mieleen juolahtaa. Kookosmaitopurkki ja keitellään kasaan, suolaa maun mukaan. Kun ruoka valmis, viimeistellään lurauksella lime/sitruunamehua. Tarjotaan riisin tai nuudelin kanssa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.