Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: Wenla 
Päivämäärä:   4.6.20 06:29:08

Olen yli 40v ja 13 vuotta olin ilman hormoniehkäisyä. Nuorempana söin e-pillereitä ja mieliala heitteli pahasti, sain raivokohtauksia. Lääkäri toki suositteli 5v kierukkaa, mutta jotwnkin vierastan ajatusta niin, että halusin kokeiilla ensin pillereillä. Määräsi Gestinyliä, jota mennyt nyt pari viikkoa. En tiedä kuvittelenko, mutta mieliala on jotenkin tylsä, mikään ei tunnu miltään? Olen tapaillut yhtä miestä tässä 1,5kk ja alkuhuumakin tuntuu jo kadonneen tyystin! Eihän sen nyt vielä kuulu mennä? Voihan olla, että ei edes johdu pillereistä, mutta pelottaa jos suhde menee jonkun typerän hormonin vuoksi piloille jo heti alkuun.
Pystyisikö joku vertaamaan omasta kokemuksestaan pillereiden ja kierukan vaikutuksia omaan oloonsa? Mitä hyötyjä kierukasta, suositteletko? Kupari ei minulle käy runsaiden vuotojen vuoksi.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.6.20 08:21:22

Mulla pillereistä enemmän haittavaikutuksia. Pillereiden ehkäisyteho perustui lähinnä siihen, että ei koskaan halunnut seksiä. Et tiedä muuta kuin kokeilemalla, sopiiko sinulle. Saa sen kierukan pois, jos se ei sovi.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: Mes 
Päivämäärä:   4.6.20 08:34:35

Minulla ei kokemusta muusta kuin pillereistä ja niistä vain pelkkää hyvää.

Mutta mietin tulevaisuudessa mahdollisen toisen lapsen jälkeen kierukkaa tai kapselia. Mutta näistä ei vissiin mitään rahallista hyvitystä saa vaikka viiden vuoden kierukan/kapselin joutuisi poistattamaan puolenvuoden tai vuoden jälkeen kun hormoni ei sopinutkaan?

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.6.20 08:39:04

Hei mulla samanlaisia kokemuksia e-pillereistä.

Vaihdoin reilu kuukausi sitten e-pillerit toiseen.
Ja nyt viime aikoina on ollut juurikin sellainen tylsä olo, mikään ei tunnu miltään.
Mies josta olen ollut kiinnostunut nii ei sekään tunnu enää miltään..

Ajattelin että syön sen 3kk ja kokeilen jospa jotain muutosta tapahtuisi ja jos ei niin vaihdan merkkiä.

Vanhojen pillereiden kanssa ei ollut mitää muuta ongelmaa kuin se että alkoi tulla vuoto läpi jos kaksi laattaa söi putkeen.

Eli voi hyvinkin sulla johtua e-pillereistä.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   4.6.20 08:43:59

E-pillerit ei sovi ollenkaan. Olin parisenkymmentä vuotta ilman hormooniehkäisyä, nyt kierukka puolisen vuotta. Hormonikierukasta vähemmän vaikutuksia, mutta mieluummin olisin ilman mitään hormooniehkäisyjä. Olo oli enemmän oma itseni kun ei ollut tuota kierukkaa. Olen myös yli 40.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   4.6.20 09:17:12

Gyne suositteli vuotohäiriöihin hormonikierukkaa. Vaikutus on kuulemma paikallisempi. Ehkäisyä en tarvi koska steri tehty. Ikää yli 40.

En halua enää ikinä mitään ylimääräisiä hormoneja kehooni. Hoidin rautalääkityksellä varastoraudat kuntoon ja sitä kautta vuoto väheni, sen ajan söin Caprilonia vuodon hillitsemiseksi. Nyt ongelmaa ei enää ole.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   4.6.20 09:42:15

Steri.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.20 10:49:20

Matalahormonisia e-pillereita olen syönyt useamman vuoden eikä ole ollut mitään sivuoireita tai haittavaikutuksia. Kaverilla kierukka ja tuli sen kanssa raskaaksi.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: Wenla 
Päivämäärä:   4.6.20 21:21:13

Kiitos kokemuksista! Lisääkin kuulisin mieluusti. Ihan kauheaa tämmöinen kun mikään ei tunnu miltään =/

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.20 21:49:09

Mulla on toinen kierukka menossa ja on pelkkää hyvää sanottavaa :-)

Kierukan laiton jälkeen monsterimenkat loppuivat kokonaan, mieliala tasoittui ja hormoninäpyt hävisivät kasvoista. Ennen olin aina pms oireissa vainoharhainen hullu itkeskelijä, kaikki tuo on hävinnyt.
Menkat haittasivat ennen elämääni kovasti, vuoto oli niin runsasta että jouduin vaihtamaan yösidettä parin tunnin välein. Nyt ei ole menkkoja ollut 7 vuoteen ja elämä on yhtä juhlaa!
Seksielämä on ennallaan, ei ainakaan negatiivisesti ole vaikuttanut.

Tiedän että kaikille kierukka ei sovi, mutta mulle se on ollut jackpot!

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.20 21:50:50

Ai niin, mulle ei käy mitkään pillerit, koska on aurallinen migreeni. Kierukka on siis kaikkein vähähormonisin. Ei ole migreenit lisääntyneet myöskään :-)

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.20 08:43:46

Kokeilin nuorena varmaan kaikki e-pillerimerkit mitä siihen aikaan oli eikä mikään sopinut. Kaikki mahdolliset haittavaikutukset tuli koettua. Vasta kun tajusin sanoa sen melkein vähäpätöisimmän haittavaikutuksen eli sen, kun syö pillereitä niin ei ole mitään tarvetta ehkäistä. Seksi ei vois vähempää kiinnostaa. Sitten vasta alkoi tulla vaihtoehtoja.

Olisinko ollut 21 kun siirryin kierukkaan. Niin paha kammo ehti tulla hormoneista, että oon käyttänyt siitä asti kuparikierukkaa. Nyt taitaa olla vuorossa numero 4 tai 5. Hyvin on toimineet. Olen ollut tosi tyytyväinen sekä ennen lapsia että lasten hankinnan jälkeen. Nykyään ikää tosiaan jo muutaman vuoden yli 40.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   5.6.20 08:52:37

Minulle ei sovi mikään hormoniehkäisy ja kondomilla on menty koko 20 vuotinen avioliitto.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: O.o 
Päivämäärä:   5.6.20 09:36:31

"mulle ei käy mitkään pillerit, koska on aurallinen migreeni."

Niin yhdistelmäehkäisypillereitä ei käy, mutta minipillerit kävisi. Keltarauhashormonivalmisteet käyvät aurallisesta migreenistä kärsiville. Eli minipillerit, kierukka tai kapseli.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: Mar 
Päivämäärä:   5.6.20 10:19:04

Toinen hormonikierukka menossa, sitä ennen lähes 10 vuotta yhdistelmäehkäisypillerillä ja noin vuosi ilman hormonaalista ehkäisyä. Kyllä kokonaan ilman oli paras, mutta tämä kierukka on ollut myös ihan hyvä vaihtoehto - mitään merkittävää haittaa ei ole tullut. Halut ovat aika vähäiset, mutta eivät täysin poissa. En osaa sanoa oliko hormonittomalla paremmat halut, koska tuolloin parisuhde oli vielä niin tuore että saattoi olla alkuhuumaakin kun peitto heilui jatkuvasti.

Omasta puolestani voin suositella hormonikierukkaa. Siinä on pienempi hormonipitoisuus kuin minipillerissä ja on todella vaivaton kun ei tarvitse muistaa ottaa pilleriä päivittäin.

Kaverilta olen kuullut hyviä kokemuksia myös kuparikierukasta, joskin kuukautisvuoto on melko runsasta ja pitkäkestoista, mikä on yleistä.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: Kirppu 
Päivämäärä:   5.6.20 10:33:32

Gynefix käytössä, ei haittoja.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   5.6.20 10:37:15

Mulla menossa toinen hormonikierukka, sopii mulle hyvin. Pillereiden kanssa hyvin voimakkaat PMS oireet ja runsas vuoto, kierukan kanssa ei vuotoja. Suosittelen kokeilemaan, saa sen pois jos ei ole hyvä.

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 11:01:23

Ai? Lääkäri sanoi että kierukka ainoa vaihtoehto, jostain syystä uskon lääkäriä ennemmin kuin ht.net tietäjää :-)

  Re: E-pillerit vs kierukka, kokemuksia?

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   5.6.20 11:44:20

E-pillereitä söin 7 vuotta ja oireita oli jonkin verran. Rauhoitti kuitenkin runsaita, epäsäännöllisiä ja pitkiä kuukautisia. Haluttiin lapsia joten pari vuotta meni ilman hormonaalista ehkäisyä ja sen jälkeen olen syönyt minipillereitä. Alussa oli tiputtelua ja mieli epävakaa, mutta nopeasti tasottui ja kuukautiset hävisivät kokonaan. Tästä lähin käytän vain noita minipillereitä.

Kierukkaa en ole uskaltanut kokeilla, sillä sukumme naisilla joilla runsaat kuukautiset on kierukka tullut ulos enkä halua samaa kokea. En siis luota kierukan pysyvän paikallaan ja joskus luin, että joillakin voi olla hyvin tarkkaa minä kierron päivänä kierukka tulee asentaa jotta ei lähde pois paikaltaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.