Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.2.20 22:51:47

Tuli vammoja, tai menehtymistä tai ei, lopetetaanko hevonen automaattisesti pian, vaikka olisikin johtunut vaan normaalisti kiltin hevosen säikkymisestä?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.2.20 22:58:35

ei

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.20 23:00:52

Ei lopeteta.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.2.20 23:06:16

Miksi hevonen pitäisi lopettaa?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.20 23:09:44

Mikään ei pakota lopettamaan hevosta vaikka se olisi tappanut ihmisen, ellei mennä oikeuteen ja siellä tuomita hevonen menetettäväksi valtiolle tai lopetettavaksi. Tätä ei varmaan ole ikinä tapahtunut. Jokunen koira on määrätty lopetettavaksi, mutta siinäkin yleensä lähtee valitusprosessi käyntiin ja voi mennä vuosia, ennen kuin tuomio on lainvoimainen.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.2.20 23:26:58

Potkaiseeko hevonen niin nopeasti ettei ehdi väistää? Voiko hevonen potkaista korkealle vai onko ihminen kurotellu sillon hevosen jalkojen lähelle, miten mahdollista? Auttaako kypärä ettei menehdy tai vammoja jos osuu?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Tiia 
Päivämäärä:   24.2.20 23:40:27

-: ihanko oikeasti nyt kyselet noin hiton tyhmiä? Kyllä, todellakin hevonen potkaisee niin nopeasti, ettei siinä ehdi väistämään. Ja todellakin se hevonen pystyy potkaisemaan ihan ilman ihmisen kurotteluakin pään korkeudelle ja sen ylikin. Ja ei, kypärä ei todellakaan aina auta, jos potku osuu sopivasti.

Nyt ihan tosissaan, sä oot hevospalstalla. Luulisi, että ymmärtäisit edes ihan pikkiriikkisen hevosista ja tietäisit edes tämän verran.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   24.2.20 23:41:17

Hevonen potkasee helposti kahden metrin korkeuteen taaksensa, melkein yhtä korkealle sivulle ja vielä korkeammalle etukavioillaan. Ja ne kaviot tulee lujaa kohden.

Kypärä auttaa tosi paljon, mut ei kaikkeen.

Mä olen useamman kerran saanut kaviosta. Yleisimmin se osuu lantion kohdille. Kerran kun tein jotain polvillani hevosen etujalkojen paikkeilla niin hevonen potkasi ohimolle. Ja kerran olin viemässä heinää tarhaan niin yksi hevonen potkasi selkään ja kaaduin toisen hevosen jalkoihin joka siinä rytäkässä osui kaviollaan kasvoihin niin että nenä murtui.

Mitä lopetukseen tulee. Koirilla se perustuu siihen ettei omistaja ole kykenevä omistamaan ja hallitsemaan vaarallista eläintä ja on tietoisesti tai huolimattomuuttaan aiheuttanut ulkopuolisille vaaraa.
Hevonen on vaan iso, ei se tahallaan pahaa jälkeä halua aiheuttaa.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.2.20 23:44:24

Hevo en potkaisee niin nopeasti, ettei sitä juuri koskaan ehdi väistää. Parempi ennakoida.

Voi pukittaessaan potkaista vaikka pään korkeudelle, mutta yleensä max reiteen. Jos satut potkun hetkellä kumartelemaan jaloissa niin huonompi juttu. Kypärä suojaa tietysti jonkin verran, jos potku osuu juuri siihen.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: hyi 
Päivämäärä:   24.2.20 23:48:18

Tiia mene pois.
Olet itse hevosIHMISpalstalla, joten voisi kuvitella että ymmärtäisit itse sen pikkuriikkisen verran myös ihmisiä. Mutta ei siltä näytä. Käyt poliisina kaikissa asiaan sivumennenkään viittaavissa keskusteluissa mollaamassa kirjoittajia?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   25.2.20 00:21:26

Mä olen kerran ollut tilanteessa jossa ihmistä potkaissut hevonen lopetettiin aika nopeasti tapahtuman jälkeen mutta tässäkään potku ei ollut se varsinainen ongelma vaan se että hevosella oli aivokasvain. Tuossa tilanteessa kypärä luultavasti pelasti hengen koska potku osui suoraan päähän.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   25.2.20 09:21:49

Ei lopeteta mutta komennetaan ja reippaasti.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.20 09:23:25

Jos sama tallin hevonen teloo toistuvasti, onko seurauksia?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.2.20 09:24:35

Kertapotkusta ei lopeteta, mutta jatkuvasta sätkimisestä tulee nappi otsaan, koska käytös on ihmiselle vaarallista.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.20 09:29:20

Näin kerran kun hevonen talloi tytön. Näytti kauempaa kuin olisi tappanut, mutta henkiinhän tuo näköjään jäi.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   25.2.20 09:32:59

Eiköhän ne potkurit ole helpoin laittaa pois. ( Ja nyt en tarkoita mitään vahinko potkuja)
Monesti tarhaan laskeminen on vaarallista jos hevonen ei osaa käyttäytyä ja rynnii portille eikä odota ihmistä. Monta turha vahinkoa voidaan välttää sillä että hevonen viedään tarhaan ja sitten se käännetään taljuttajaa kohti jonka jälkeen riimunaru irroitetaan ja hetken päästä päästetään hevonen irti. Pahimmat tapaukset on että hevonen päästetään irti hiukan ennen porttia jolloin hevonen juoksee tarhan ja pukittaa mennessään jolloin ihminen on tulilinjalla.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.2.20 09:34:02

Tiia: Jos et ole itse hevosihminen, mutta haluat tietää jostain hevosiin liittyvästä asiasta, niin mistähän silloin kannattaa mennä kysymään? Hevosaiheiselta palstalta, autoharrastajien palstalta, käsityöaiheiselta palstalta? Ilmeisesti kahdelta jälkimmäiseltä, koska hevospalstalta ainakaan ei, koska ei kerran tiedä mitään hevosista.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   25.2.20 09:35:07

Joillakin hevosilla on taipumus reagoida potkimalla. Ihan refleksinä, ilman agressiota. Osalla hyvinkin herkästi. Eikä se mikään syy lopetukselle ole.
Tahallinen potkurikin voi olla erinomainen käyttöhevonen, kunhan sitä käsittelevät vain osaavat, tavan tietävät ihmiset.

Hevonen kuin hevonen voi reagoidessaan potkaista. Eikä siinä ole mitään epänormaalia. Hevonen on hevonen. Siksi niitä käsittelyohjeita opiskellaan. Eli talutuspaikkaa hevosen sivulla ja sitä, ettei takakautta kierretä hevosen olitse.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Perimätieto 
Päivämäärä:   25.2.20 09:36:31

Tappavasti tai vammauttavasti potkineen lopetuttaisin varmasti.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.2.20 22:04:28

Ihan helposti hevonen potkaisee ihmistä vaikka olkapäähän Tai korkeammallekin, valitettavasti.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   26.2.20 22:06:45

No ei. Tietty jos hevonen oikeasti vaarallinen niin en pitäisi.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: rita 
Päivämäärä:   26.2.20 22:15:19

Moni potku on vahinko ja hevoselle luontainen reaktio esimerkiksi säikähtäessä, ja harvoin osunut potku on tarkoitettu satuttamaan pahasti, korkeintaan varoittamaan. Pureva koirakaan ei pure v-mäisyyttään vaan usein sillä on syy, ja mikäli syy on juuri säikähtäminen tai tilanne, jossa koiralla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, en näe syytä lopettaa koiraa. Luonnevika on eri asia sekä hevosissa että koirissa, olen nähnyt hevosia joilla on ihan oikeasti vikaa (kivun alkuunsaamaa yleensä, mutta parilla myös synnynnäistä) korvien välissä ja ovat sen takia käyneet oikeasti päälle. Tällaisen hevosen kohdalla lopettaminen on oikea ja ainoa vaihtoehto, jos se toistuvasti yrittää satuttaa ihmistä ja onnistuukin siinä, koska ei tarvita kuin yksi kunnon osuma ja joku kuolee potkuun.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.20 22:35:09

Voi käydä huonosti.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.20 23:32:42

Eli vahinko ja huonoa tuuria jos hevonen osuu päähän? Jos osuu päähän tai kasvoihin menehtyykö aina vai pitääkö olla tosi kova isku? Kuinka yleisiä nää tapaukset on? Hevonen yleensä varmaa säikkyny jotain pahasti jos potkassu ihmistä vahingossa hoitaessa?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.20 00:07:15

Ei tuo ole ollenkaan huono kysymys, että potkaiseeko hevonen niin nopeasti ettei ehdi väistää. Lähes jokaisen kerran kun olen nähnyt hevosen potkaisevan, niin se ei ole hevosen puolelta tullut varoittamatta. Kyse enemmän siitä, että huomaako niitä varoitusmerkkejä.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: true 
Päivämäärä:   27.2.20 00:14:40

Mä hoidin joskus tosi äkäistä tammaa joka potki ihan huvikseen. Oli tutkittu moneen kertaan, ei ollut kipeä mistään ja käsittely oli täysin asiallista. Silti saattoi esimerkiksi taluttaessa täysin varoittamatta vetää u-käännöksen ja potkaista kohti.

Mun oma hevonen oli yhdessä vaiheessa sellainen että se potki ihan hirveästi. Taas täysin varoittamatta ja ihan huvikseen. Kerrankin olin viemässä hevosta tarhaan ja kuljin tallin pihalla seisoneen ihmisen ohi. Hevonen kääntyi salamannopeasti tätä ihmistä kohti ja potkaisi molemmilla takajaloilla. Oli tosi hilkulla ettei osunut päähän. Tilanteessa ei ollut yhtään mitään provosoivaa ja tuon potkun jälkeen hevonen jatkoi matkaa tarhaan ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   27.2.20 00:36:06

Ei hevonen aina varoittele potkaiseeko se. Jos se ei ole ollenkaan vihainen vaan esimerkiksi tuulisella ilmalla henkeä täynnä se voi hyvinkin pukitella päin, eikä siinä ole välttämättä mitään ilkeyttä takana. Sama pätee myös portilta laskettaessa pukkilaukalla lähteminen.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.20 00:41:38

Mitä ne merkit on ja kuinka hienovaraisia? Onhan paljon potkiva hevonen ilman syytä turvallisuusriski. Saako sitä kitkettyä pois mitenkää? Eikö hevonen pääasiassa juokse karkuun kuin potki ja pure kun kokee uhatuksi olonsa pakoeläimenä?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.20 10:19:11

Kyllä se hevonen yleensä aina ennen potkua jonkun merkin antaa. Yleisin varmaan, että huiskaa häntää.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.20 10:25:45

Jokainen hännänhuiskaus taas ei ennakoi potkua. Voi vaikka huiskaista kärpästäkin.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   27.2.20 10:25:58

.: Ei välttämättä ja riippuu tuleeko potku etu- vai takajalasta.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   27.2.20 10:31:14

Oma äärimmäisen kiltti hevonen innostui yllättäen kun paukkupakkasella kävelytin liian pitkällä riimulla. Ihan vaan pikku ilopotku kun pakkanen hevosia kiihottaa ja oli ollut kylmän takia olemattomalla tarhauksella pari päivää. Kuljin hevosen vierellä ja yhtäkkiä makasinkin hangessa, salamaanopea potku oli.

Hetkeksi tuli huono olo ja kiitin onneani ettei ollut hokkeja saatu aikaiseksi laitattaa.

Tiedän tapauksen, jossa irtojuoksutettu hevonen oli sattunut potkaisemaan kokenutta omistajaa vatsaan niin että oli hengenlahtö lähellä. Ihan normaali kiltti hevonen.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.20 10:34:10

Jokainen hännän huiskaus ei merkitse potkua, mutta kyllä saa osin syyttää itseään jos on hevosen potkuetäisyydellä, eikä reagoi siihen hännän huiskaukseen. Hevosten potkimisten kanssa kannattaa mieluummin pelata vähän varman päälle, kuin odottaa sitä koska kavio on naamassa.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.2.20 10:40:12

Menestyviä ei lopeteta ihan helpolla. Nevele Pride näistä hyvä esimerkki.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Whaat 
Päivämäärä:   27.2.20 10:41:51

"Tiia: Nyt ihan tosissaan, sä oot hevospalstalla. Luulisi, että ymmärtäisit edes ihan pikkiriikkisen hevosista ja tietäisit edes tämän verran."

Nyt tulee sulle tekstiä, kun usein olen nähnyt sun ilkeilevän.

Miten niin hevospalsta? Ei täällä ole mitään sääntöä että pitää olla hevosihminen. Itse kirjoitan ja luen täällä vaikken hevosista tiedä mitään. Luen myös vauva.fi av-palstaa vaikkei minulla ole vauvaa. Täällä käy paljon ihmisiä jotka eivät harrasta mitään hevosiin liittyvää! Munkin tuttuja muutama. Lueskelen juttuja myös transsukupuolisten foorumilla vaikkei liity mitenkään itseeni. Huh olispa ahdistavaa olla niin rajoittunut ettei voisi selailla ja lukea juttuja jotka ei koske itseä.
Tämä seniorit näyttää mun mielestä olevan sellainen keskustelupalsta jossa kirjoitellaan aiheesta kuin aiheesta. Sellainen jossa kuka tahansa aikuinen voi lukea/kirjoittaa. Jo 15 vuotta sitten kävin täällä lukemassa, silloin tosin junioreiden puolella. Tarinat-osiossa oli leikkimielinen kirjoituskilpailu jonka voitin kirjoituksellani. Eli tärkeä sivusto tämä ollut kauan, vaikken ole ikinä hevoseen koskenutkaan. Todella tylysti vastailet. Vastaatko aina tuohon tyyliin jos sinulta kysytään jotain? Toivottavasti sinulla ei ole lapsia! Ottaisi varmaan voimille kun pitäisi koko ajan vastailla kysymyksiin jotka ovat itsellesi päivänselviä. Entä jos itse haluaisit tietää jotain asiasta joka on sinulle vieras?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   27.2.20 10:44:19

Kas kun et viitsi muistella myös Ourasia myös samaan syssyyn? Nuo hevoset oli vihaisia ja tekivät muutakin kuin potkivat. Noiden hevosten kanssa työskentelivät vain alan ammattilaiset ja hevoset oli omana aikakautenaan maailman parhaita yksilöitä joten en lähtisi rinnastamaan noita tavallisiin hevosiin. ( Huiput saa aina anteeksi ja virheitä katsotaan sormien läpi)

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.20 12:28:50

https://www.youtube.com/watch?v=hqndrOIlT_I

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.20 12:33:16

Tossa videolla näkee paitsi sen, miten nopeasti ja tarkasti ja korkealle hevonen halutessaan potkaisee, myös sen, miten idioottimaisia ihmisiä on olemassa.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.20 12:42:16

Valjakkokohdasta ei oikein nähnyt, mitä siinä oikeasti tapahtui, mutta muuten ainoastaan kameramiestä, joka sekin kameroineen kyllä vähän turhan lähellä, voi pitää täysin syyttömänä tilanteeseen.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   27.2.20 12:49:30

https://youtu.be/-fIP_GL7jiY Täs on kans yks video missä näkee hyvin potkun tarkkuuden, nopeuden ja voiman. Ja yllättäen taas sen ihmisten tyhmyyden.

HUOM! Ei herkille!

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: true 
Päivämäärä:   27.2.20 12:57:20

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.2.20 10:34:10

Jokainen hännän huiskaus ei merkitse potkua, mutta kyllä saa osin syyttää itseään jos on hevosen potkuetäisyydellä, eikä reagoi siihen hännän huiskaukseen."

Kun talutat hevosta niin harvemmin pystyt pitämään silmällä jokaista hännän huiskautusta ellet sitten kävele selkä menosuuntaan päin.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.2.20 13:02:18

Piste, jep, ja hänkin ehkä oli siinä ohjaajan käskemänä. Koira toki pani säälittämään, sille kun ei ole tainnut kukaan opettaa, ettei hevosten jalkoihin kannata kävellä.

Valjakkokohdasta on olemassa pidempi video, missä ei mitään räimimistä tapahtunut, mutta selkeästi tilanne oli jo pitkään hevoselle liian vaikea ja se on aika viulunkielenä.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.20 13:05:37

Hevosia hyvin harvoin talutetaan niin, että on suorilla potkuosumakohdilla. Kyllä siinä tulee aina joku muu asia ensin kuin se potku.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Miksi se pitäisi 
Päivämäärä:   27.2.20 13:18:59

lopettaa ? Ihmisen virheen takia. Ei ole tuossa ajatuksessa järkeä. Miksi pitää mennä potkittavaksi ?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Menette ja 
Päivämäärä:   27.2.20 13:23:48

katselette hevosia eri tilanteissa. Kaukaa ja hiljaa. hevosasioita ei opi lukemalla pelkästään tai kuuntelemalla toista yhtä kokematonta. Kokeneen ja paljon hevosia käsitelleen sanoissa on totuus usein.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   27.2.20 13:26:28

Kyllä minä pistäisin potkirit edelleen monttuun. Jotkut puolustautuu aina potkimalla , pienikin syy voi laukaista monottamisen . Ei kai kukaan lopetuta hevosta yhden vahinko potkun seurauksena?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.2.20 13:28:29

Se on kyllä mielenkiintoista, että toisilla on kaikenlaisia hevosia, hankaliakin, eikä tapahdu koskaan mitään, ja toisilla on jalka tai joku muu paikka paketissa vähän väliä. Mistäköhän johtuu?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: M. 
Päivämäärä:   27.2.20 13:28:39

Mun kaveri kuoli oman hevosensa potkuun kun toinen hevonen kävi laitsalla hänen hevosen kimppuun (leikkimielessä) ja kaveri jäi väliin. Hevonen myytiin (peruskiltti puskapolle), ostajalle kerrottiin toki syy myyntiin.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   27.2.20 13:29:59

...; ei kukaan ole seppä syntyessään?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: true 
Päivämäärä:   27.2.20 13:49:11

"Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 27.2.20 13:28:29

Se on kyllä mielenkiintoista, että toisilla on kaikenlaisia hevosia, hankaliakin, eikä tapahdu koskaan mitään, ja toisilla on jalka tai joku muu paikka paketissa vähän väliä. Mistäköhän johtuu?"

Ihmiset osaavat erilaisia asioita. Sitten on myös tämä tapaus että niitä vaikeita hevosia ei käsitellä itse joten ei myöskään tule mitään itseen kohdistuneita onnettomuuksia. Mä olen ollut töissä tällaisella tallilla jossa oli täysin käsittelemättömiä varsoja sekä täysin pellossa eläviä siitostammoja. Ei tallin omistaja näitä hevosia koskaan käsitellyt. Ne oli ihan muut ihmiset joiden piti handlata nämä rynnivät, päälle tulevat, pystyyn hyppivät ja potkivat tapaukset.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: nappi 
Päivämäärä:   27.2.20 19:01:25

Mun kokemukseni mukaan suurin osa potkuista on vahinkoja, siis sellaisia missä hevonen ei tarkoita osua ihmiseen. Se vain reagoi lajinmukaisesti säikähtäessään, painiessaan toisen hevosen kanssa tai innostuessaan ja ihminen on silloin väärässä paikassa väärään aikaan.

Kokemus hevostenkäsittelyssä ennaltaehkäisee näitä tilanteita, koska tiedostaa vaaratilanteet eikä niin helposti tee itse virheliikkeitä.

Kilttikin hevonen on siis potkaissut esim. näissä tilanteissa:

- Ihminen menee keskelle hevoslaumaa ja jää hevosten väliin, toinen hevonen tunkee lähelle ja hevosten kesken syntyy kahnausta. Toiselle hevoselle tarkoitettu potku osuu ihmiseen.

Ennaltaehkäisy: Ei koskaan esim. viedä yhtä tai kahta isoa heinäkasaa useammalle nälkäiselle hevoselle laitumelle, kun ne sitten hyökkäävät arvoasemastaan kiistellen heinille. Oikeampi tapa on ripotella heiniä pitkälle matkalle jo kulkiessaan niin että koko lauma ei seuraa sinua ja laittaa kasoja aina enemmän kuin on hevosia.

Ei taluteta hevosta laitumelle niin että jää itse hevosten väliin, vaan käännetään se jo portilla takapuoli poispäin portista ja lasketaan irti niin että ehtii alta pois.

Ei mennä kiinni toisen hevosen takalistoon taluttaessa hevosia tai ratsastaessa. Hevoset voivat puolustaa omaa tilaansa toiselta hevoselta, jopa hierarkian alempiarvoinen voi potkaista ylempiarvoista jos kokee sen ahdistelevan.

- Takaapäin yllättäen ilmestyvä ihminen jää hevosen näkökentässä kuolleeseen kulmaan, koska hevonen ei näe suoraan taakse. Säikähtäessä potku on tavallinen reaktio "hiipivään leijonaan" joka on yhtäkkiä takana, varsinkin jos hevonen ei pääse pakoon, on vaikka kiinni sidottu tai karsinassa.

Ennaltaehkäisy: Hevoselle puhutaan aina kun sen luo mennään eikä sitä lähestytä juosten, ei varsinkaan takaa-ajaen vaikka se olisi karannut tai ei antaisi kiinni tarhassa. Saaliseläimen jahtaaminen on tyhmyyttä, kauraämpärillä hevonen olisi jo luonasi..

- Oikea kohta kun talutat hevosta on sen lavan kohdalla. On typerää kulkea riimunnaru pitkänä niin että hevosella on mahdollisuus säikähtäessään hypätä laukalle ja käännähtää niin että sen takapää on sinua kohti. Paetessaan ne usein potkaisevat ilmaan samalla kun hyppäävät laukalle.
Jos hevosen etupää on hallinnassasi on sen takapääkin paremmin poissa sylistäsi, koska sen voi kiepauttaa itsensä ympäri. Minne sen turpa kääntyy sinne saat käännettyä muunkin hevosen ja kyynärpäällä lavasta saa lisävoimaa kääntää se voltille.

Omiin mokiini vuosien varrella kuuluu sekä edellämenevän persuuksiin törmääminen hevosta taluttaessa (kipeä potku omaan lonkkaan), pitkällä narulla taluttaminen (hevonen pääsi ponkaisemaan laukkaan ja potkaisemaan samalla käteni poikki, se halusi vain vapautua ja mennä edellä varsansa luo) ja varomattomuus tarhan portilla, missä hevonen pääsi liian pitkän narun päähän kääntäessäni sitä ja päätti paeta potkun kanssa (sille se oli paha tapa jota en tiennyt, joten en osannut varautua, kivat hokinjäljet reiteen).

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   27.2.20 19:21:46

Tosiasia on että se potku tulee vaan niin nopeasti ettei siinä oikeasti kerkeä mitään tekemään. Ennakointi on kaiken a ja o hevosten käsittelyssä.

Yhden kerran on hevonen potkaissut etusellaan minulta spray-pullon kädestä. Pullo lenti mutta käteen ei osunut. Ja siis meni hetki ennenkuim edes tajusin mitä tapahtui, se potku tuli niin salamana.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   27.2.20 20:05:31

Ja on sanottava, että on yksi ammattikunta, joka saa turpiinsa aika usein. Kengittäjät. Ja syitä siihen on monia. Mutta todella usein kyse on kipeistä hevosista. Ja se kengittäjä-parka joutuu vaan selviämään... Moni seppä onkin joko kieltäytynyt potkivia kengittämästä, vaatii rauhotuksen tai on oppinut salamannopeaksi hevosten kanssa..
Eli ihan aina potkituksi ei päädy omasta syystään..tai no jos ammatinharjoittaminen luetaan viaksi..

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: true 
Päivämäärä:   27.2.20 20:14:43

"Lähettäjä: Ei omalla
Päivämäärä: 27.2.20 20:05:31

Ja on sanottava, että on yksi ammattikunta, joka saa turpiinsa aika usein. Kengittäjät. Ja syitä siihen on monia. Mutta todella usein kyse on kipeistä hevosista. Ja se kengittäjä-parka joutuu vaan selviämään... Moni seppä onkin joko kieltäytynyt potkivia kengittämästä, vaatii rauhotuksen tai on oppinut salamannopeaksi hevosten kanssa.."

Mä aloin rauhoittamaan omani kengitykseen sen jälkeen kun hevonen kerran heitti kengittäjän seinään ja kengittäjään sattui tosi pahasti. Oltiin vähän aikaa siinä tilanteessa ettei hällä ollut tuntoa jaloissa lainkaan, mutta onneksi tuo meni nopeasti ohi. Pelästyin itsekin sen verran että nyt tuota kaakkia ei kengitä kukaan ilman tujua rauhoitusta. Olisi ollut ihan hirveää jos kengittäjä olisi loukkaantunut mahdollisesti jopa pysyvästi. Hevonen ei ole kipeä vaan ongelma on ensisijaisesti pääkopassa. Tiedetään ihan tarkkaan mistä kengityksessä riehuminen johtuu mutta sille ei valitettavasti juuri mitään pysty tekemään paitsi rauhoittamaan.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   27.2.20 20:43:36

Tuossa ensimmäisessä poika ja kirjava poni videossa on tyyppiesimerkki siitä miten hevosta ei parane lähestyä. Arasti, takaviistosta käsi ojossa ja aivan parhaalla osumaetäisyydellä.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.2.20 07:31:45

Hevonen on pakoeläin ja säikähtäessään herkästi potkasee puolustukseskseen.
(Ei tuo voi huutaakkaan että mee pois oot pelottava tmv. )

Usein potkukin on ihan ihmisen itseaiheuttama: liian nopeat liikkeet ja säikky hevonen,nuori voimiensa tunnossaan oleva orivarsa (tammakin) voi taluttaessa ja muutenkin käsitellessä huitasta etusella tai takasella,hypätä pystyyn ja riekkua. ,usein kuitenkin hevonen katsoo paremmaksi puolustautua uhkaavalta tilanteelta.
On toki vihaisiakin hevosia mutta näitäkin pidän ihmisen aiheuttamana: on kipeä jostain tai huonosti käsitelty (lyöty jne. Tarpeettomalla kivulla koetettu taivuttaa ihmisen tahtoon) tai hevonen on jostain syysyä arka ja pelkää.

Huippuhevoset saa anteeksi useinkin huonon käytöksensä ja jopa vaarallisuutensa. Kuten Nevele Pride.

Itse olen yhden potkurin teuraaksi laittanut. Ei tälläisella viitsinyt varsaa teettää.
Tällä oli todetiin sellainen vikakin ettei ravitouhuja enää kestänyt,kipeytyi ja potkiminen alkoi.
Oli vaarallinen ajaa ja huono käsitelläkkin.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.2.20 21:49:46

Potkaiseeko hevonen kerran vai useaman kerran ja enemmän kovaa kuin hiljaa? Onko kovat ja pienet potkut aina yhtä vaarallsiia ja nopeita jos osuu lähellä olevaan ihmiseen? Takajalan potku varmaa vaarallisempi ja hevonen potkii yleensä takajaloilla tai takajalalla?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   29.2.20 22:03:00

Jos hevonen nimenomaan aikoo potkaista, eikä vaan varotella, niin kyllä se niittaa kovaa samantien.
Saaliseläimelle tyypillistä toimintaa, niillä ei tavallisesti ole ollut aikaa pahemmin funtsia jos joku uhkaa tai se kokee jonkun asian uhkana, sen mielestä better safe than sorry.

Mäkin oon saanut potkun lonkkaan, ja herran jestas kun kesti hetki tajuta että mikä muhun oikein iski, niin nopea se oli.
Se oli vielä poni, oli karannut tarhasta laitumelle ja menin sitten hakemaan sitä takaisin.
Ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan sitä lähestyin, kun en ollut ihan ekaa kertaa pappia kyydissä kuitenkaan, mutta niin se vaan kääntyi hyvin nopeasti ja latasi.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.2.20 23:44:15

Eli hevonen ei tarkotuksella potkaise päähän ihmistä ja kovaa herkkään paikkaan? On ollut vahinko ja huonoa tuuria? Voiko pieniki isku vamamuttaa tai tappaa jos osuu päähän ja yhtäkkiä?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   1.3.20 00:03:56

Jos hevonen on potkaisemassa takajaloillaan (taaksepäin), niin paras keino välttyä pahemmilta vaurioilta on syöksyminen mahdollisimman lähelle takajalkoja, jolloin hevonen ei ehdi saada vauhtia potkuun.

:))

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.3.20 00:20:28

Saaliseläimenä hevonen säikähtäessään lataa potkun kovaa ja siihen mihin sattuu osumaan eikä ala erikseen tähtäämään päähän, yleensä.

Tarvittaessa hevonen kyllä osaa purra tai potkia kaulaan ja päähän ja talloa maahan ja laittaa muussiksi, mutta harva hevonen tällä tavalla tarkoituksella tappaa ihmistä.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.3.20 00:24:55

Kumpi sit pääsääntöisempää puolustautumista jos hevonek pelästyy, pureminen vai potkiminen? Ja riippuu kuinka iso säikähdys sitä isompi potku ja sattuu osumaa taaksepäi mihi osuu? Kääntyykö hevonen ympäri potkaisessaa?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Talikkomestari 
Päivämäärä:   1.3.20 00:29:03

Suurin osa näkemistäni potkuista on johtunut ihmisen varomattomuudesta tai suoranaisesta typeryydestä tai sitten ihan puhtaasti vahingosta - olisi kohtuutonta laittaa hevonen monttuun sen takia. Siinä vaiheessa potkaistuksi tulemista voi pitää ihmisen omana syynä jos lähestyy hevosta takaa, seisoskelee huvikseen siellä takajalkojen tuntumassa varsinkin hevosta hermostuttavassa tilanteessa, taluttaa liian pitkällä narulla, menee pyörimään lauman sekaan tai ihan vain provosoi tahallaan kuten tällä yhdelläkin videolla useampi tekee. Kukapa arvaisi hevosen potkaisevan jos läiskäisee sitä takalistoon tai juoksee päin ja yrittää hypätä selkään, juuri niin kuin esim. puuma tekisi... Vahinkoja sitten on kun hevonen yksinkertaisesti pelästyy, panikoi tai kun ihminen joutuu väliin hevosen komentaessa toista jne.

Varsat on ihan oma lukunsa, myös asiallisesti käsiteltyjen kanssa on aika suuri riski saada ainakin kolautus kaviosta, mutta ei paljon naurattanut aikanaan käsitellä työn puolesta yhtä pellossa kasvanutta kolmevuotiasta oria jolla oli etuset jatkuvasti ilmassa. Joku riemuidiootti oli sitä vielä ilmeisesti "kouluttanut" lyömällä päähän, lopputuloksena perseilevä nuori ori joka yritti pitää käsittelijän pois päänsä läheltä. Meni ehkä vuosi tämän hevosen lähdöstä muualle kun kuulin että oli sitten monottanut omistajaansa päähän - joskin omistajassakin oli vikaa, koska tiesi kyllä hevosen edesottamukset mutta talutteli sitä puolihuolimattomasti toista metriä pitkällä narulla ja vielä ilman kypärää. Käännös, ilmaloikka, potku. Se joka tuonkin hevosen kasvatti kolmevuotiaaksi asti niin että opetti sen ainoastaan pelkäämään päätään olisi sen potkun ansainnut.

Jotenkin olen yli 20 vuotta selvinnyt hevosten parissa ilman potkun potkua vaikka välillä on mennyt (liian) läheltä, vuosia tuli tehtyä tallihommia ihan leipätyönä. Suurin osa uhkatilanteista on ollut juuri sellaisia että narun päässä oleva hevonen on alkanut riekkua syystä x tai y ja silloin on nimenomaan pelastanut se että on pitänyt narun lyhyenä, silloin pysyy todennäköisesti äkkiliikkeissäkin siellä pääpuolessa sen verran että ehtii reagoida. Ja se että kulkee hevosen vieressä, ei edessä, koska etukaviotkin tekee kipeää. En voi tarpeeksi painottaa tätä! Ihan liian usein näkee miten ihmiset taluttaa hevosiaan älypuhelin yhdessä kädessä ja naru/ohjat toisessa ja hevonen kävelee pari metriä selän takana kun "ei se koskaan mitään tee." Paitsi kun jonain päivänä tekee, pomminvarmaa hevosta ei olekaan.

Mutta vain muutamia sellaisia hevosia olen nähnyt jotka ovat selvästi ihan tahallaan tähtäilleet ihmisiä ilman provokaatiota tai muutakaan selkeää syytä. Yksikin käveli ihan lunkina ratsastajansa vierellä kohti kenttää, ohittivat mennessään ihan rauhassa seisoskelevan ja juttelevan kaksikon ja ihan varoittamatta poni käänsi takalistoa ja potkaisi (osuma onneksi jäi kevyeksi, välimatkaa oli juuri sen verran) ja jatkoi sitten matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ja tämä ei jäänyt yhteen kertaan, jos tilaisuuden sai niin se potkaisi ihan ketä tahansa, missä tilanteessa tahansa. Tutkittiin kyllä mutta ei mitään löytynyt, oli ihan normaali ratsastaakin. Jos olisi ollut oma niin olisin kyllä laittanut monttuun, keskinkertainen tusinaponi joka potkii harrastuksena ei ole riskin arvoinen. En kyllä haluaisi olla myöskään ratahenkilökunnan joukossa jos Tiit Kivisild vielä ratsastaa sitä yhtä potkuria, en usko hetkeäkään että se vahingossa riekkuessaan osui ihmistä naamaan vaan nimenomaan aloitti perseilyn hyvin tähdätyllä potkulla...

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Talikkomestari 
Päivämäärä:   1.3.20 00:45:34

"Lähettäjä: *
Päivämäärä: 1.3.20 00:24:55

Kumpi sit pääsääntöisempää puolustautumista jos hevonek pelästyy, pureminen vai potkiminen? Ja riippuu kuinka iso säikähdys sitä isompi potku ja sattuu osumaa taaksepäi mihi osuu? Kääntyykö hevonen ympäri potkaisessaa?"

Potkiminen. Pelästyessään hevonen ensisijaisesti väistää pelkonsa kohdetta esim. sivuloikalla ja pyrkii pakoon. Jos hevonen säikähtää jotain mitä se ei ole havainnut ajoissa ja "uhka" on iholla asti (vaikka häntään yhtäkkiä tarttuva ihminen) niin potku on luontainen reaktio joka parantaa pakomahdollisuuksia. Yleensä juuri säikähdyspotku on se kovin, ei saaliseläin säätele voimiaan pelästyessään: sanoisin siis että pelästymisen "tasoja" on kahta sorttia, sellaista joka saa hevosen potkaisemaan ja sellaista joka ei. Ei siis "mitä isompi säikähdys sitä isompi potku" vaan "potku tai ei potkua." Voi kääntyä potkaisemaan tai olla kääntymättä, hevonen potkii hyvin taidokkaasti myös sivuilleen.

Pureminen on hevosilla lähinnä tarkoituksellinen sosiaalinen reaktio, ei säikähdyksen laukaisema puolustusrefleksi. Koira saattaa purra pelästyessään, hevonen taas potkaisee.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   1.3.20 16:53:44

"Se on kyllä mielenkiintoista, että toisilla on kaikenlaisia hevosia, hankaliakin, eikä tapahdu koskaan mitään, ja toisilla on jalka tai joku muu paikka paketissa vähän väliä. Mistäköhän johtuu?"

Tuurista?

Vuosituhannen alussa talutin kolmea hevosta vajaan puolen kilometrin päähän laitumelle ja vieressä 15 metrin päässä oli rautatie, välillä pauhasi juna ohi huumaavalla metelillä.

Näin jälkeenpäin ajatellen hullu ihminen olin. Mutta siinä se kesä meni eikä mitään koskaan sattunut.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   1.3.20 18:57:08

Joskus lopetetaan. Minä lopetin. Kokenut hevosihminen vammautui, eikä ollut hepan eka potku. Kiltti hevonen mutta joskus reaktio oli vaarallisen sorttinen eikä valitettavasti mitenkään ennakoitavissa. Saattoihan tuo olla sairaskin jollain tavalla, en teettänyt ruumiinavausta

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   1.3.20 18:57:40

Parempi olla hiukan arka ja elossa kuin uhkarohkea ja kuollut.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mustelmilla 
Päivämäärä:   1.3.20 21:22:46

Hyviä vastauksia olet saanut, eipä näihin paljoa lisättävää.

Omalle kohdalle potkuja on tullut monet kerrat, suurimmat mustelmat reiden ja lonkan kohdille mihin vauhtia ja voimaa on tullut eniten. Pari kertaa on mennyt hieman ohi pään seisaalla ollessa. Molemmissa tilanteissa on nuori hevonen lähtenyt pukittamalla laukkaan, tarhassa ja juoksuttaessa. Juoksuttaessa kannattaa siis käyttää kypärää eikä se typerää ole monissa hoitotilanteissakaan. Sisäelimiä ja kylkiluita taas suojaa turvaliivi, jos sitäkin viitsii käyttää.

Mitä hevosen lopettamiseen tulee, se on vain ja ainoastaan omistajan asia, lopettaako hevosen potkun takia. Voi lopettaa tai olla lopettamatta. Yleensä syy lopetukseen on syy potkun takana eikä itse potku. Eli esim. kipu.

Jokainen hevonen potkii, koska potku on hevoselle normaali reaktio. Sitä voi verrata ihmisen reaktioon vetäistä käsi pois jostain uhkaavasta. Sille ei vain voi mitään. Sormi jää oven väliin tai tartut tulikuumaan peltiin - vetäiset nopeasti käden pois. Jos joku on takanasi, saattaa saada kyynärpäästä turpaan. Ehditkö varoittaa takanaolijaa tai ehtiikö hän väistää kättä? Tuskin. Säikähdyspotku on vähän samanlainen. Hevosen potkun syyt voi olla hyvin huomaamattomia ja joskus jäädä mysteeriksi, esim. ikivanha trauma, joka voi aiheuttaa sekä tahallista että tahatonta potkimista.

Jos et tunne hevosen käyttäytymistä, et pysty potkutilanteesta tai vammasta päättelemään, oliko potku tahallinen (tarkoitettu osumaan) vai tahaton huitaisu. Tämän takia kysymyksesi ehkä ärsyttää monia. Hankit tietoa, jota et voi oikeastaan käyttää, koska et tiedä hevosista mitään.
Kysymyksissä oli kuitenkin hyviä, pisti miettimään! Hauskempaa olisi tietysti ollut tietää taustat, oletko pieni lapsi huolissaan hoitoponista, mummo huolissaan lapsenlapsesta vai vain somekahvipöytäpätijä/juoruihin kannanottaja.
Niin tai näin niin sait hyvää faktatietoa tästä ketjusta!

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.20 21:31:20

Eikö hevonn juokse karkuu ensisijaiseti kuin potki tai pure? Esim ratsastaessa säikkyessää vai onko hoitaessa eri juttu tai laitsalla?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mustelmilla 
Päivämäärä:   1.3.20 21:36:37

Juoksee kyllä karkuun. Potkut tuleekin usein hoitaessa kohti karsinan seinää tai käytävällä tai puomissa kiinni ollessa. Samalla lailla hevonen potkaisee toista jos on ahdistettuna nurkkaan. Eri juttu on kun hevonen irti ollessa pukittaa ohi tai poispäin juostessaan, siinä voi taas sattua paha tahaton vahinko.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   1.3.20 21:40:35

Tallinna Horse Showssa muutama vuosi sitten hevonen potkaisi ratahenkilökuntana ollutta tyttöä päähän, mielestäni tahallaan. Tuokin löytyy youtubesta. Usein henkilökunta on todella lähellä ja myös ratsastajat ratsastavat ahtaista väleistä, jolloin henkilökunta potkuetäisyydellä, tänään GoExpossa viimeksi eivät menneet riittävän kauas esteiden sisälle turvaan.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   1.3.20 21:59:10

Jos hevonen vastaa potkimalla niin sillä on vikaa päässä ( hermorakenne täys 0)
Maitovarsat ja murkkuikäiset voivat kokeilla sitä potkimista mutta kun se käy niille selväksi että se ei kannata pidemmän päälle niin lopettavat. Onhan niitä jalan nostelijoita jotka mukamas potkii kun laittaa esim . jalkalenkkejä mutta ne ei ole oikeita potkureita vaan enemmän uhitelijoita ja on omaa vikaa jos semmoisen jalkoihin jää.
Hevonen ei juokse aina karkuun vaan se voi myös hyökätä jolloin käyttää etusiaan ja hampaita. ( Etusilla kauhoo kohteen allensa ja alkaa purra ja talloa systemaattisesti)

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.20 22:00:43

Ö, linkitä video. Mitä tytölle tapahtu? Selviskö?

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mustelmilla 
Päivämäärä:   1.3.20 22:15:38

"Hevonen ei juokse aina karkuun vaan se voi myös hyökätä jolloin käyttää etusiaan ja hampaita. ( Etusilla kauhoo kohteen allensa ja alkaa purra ja talloa systemaattisesti)"

No tällaisen helmen jopa tämä kukkahattu lopettaisi. Systemaattiseen tallomiseen ei tervepäinen hevonen pysty, kuten ei tervepäinen ihminen hevosen systemaattiseen hakkaamiseenkaan.
Tuo on kuitenkin mahdollinen tilanne, ja sen takia ei koskaan pidä mennä karsinaan tai tarhaan omin luvin. Omistajalle lammas voi olla vieraalle sekopää. Vaikkei tappaisi tahallaan niin vahingossa voi.

Aloittelijan ei kannata kuitenkaan ikinä läpsiä eikä komennella potkivaa, koska siitä ei ole hyötyä. Ratsastuskouluilla ei ole vaarallisia potkijoita. hirveän harvoin potkutilanteissa sattuu mitään, joten niitä ei tarvitse pelätä.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   1.3.20 22:22:01

Lähellä piti tilanne jonka näin: tallin asiakas vei ratsunsa tarhaan, päästi portilla irti ja kääntyi samalla jutustelemaan portilla olevien kavereiden kanssa. Irti päästetty hevonen ponkaisi samalla innosta korkealle pukkaen (potkasten) laukalle- näin miten takakaviot kävi hyvin lähellä ratsastajan takaraivoa, hän ei sitä edes huomannut.

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   1.3.20 22:23:34

Meillä lähtee koirat ja kissat nopeasti pihatosta jossa valtaa pitää sh tamma jolla on jonkinnäköinen sortin koira viha jo kolmannessa polvessa :)

  Re: Jos hevonen potkaisee ihmistä

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   2.3.20 09:27:08

Tyttö selvisi, löytyy hakemalla youtubesta esim Tallinn horse show horse kick

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.