Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun tavaraa on niin paljon että ahdistaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.2.20 18:39:36

Olen halunnut konmarittaa jo kauan. En kuitenkaan osaa. Jokainen vanha asia tuo mulle hyvän mielen, kun uppoudun sitä ajattelemaan ja vellomaan muistoissa. Vaikka todellisuudessa ton roinan määrä vaan ahdistaa ja vtuttaa.

Miehenikin on hamsteri. Sillä on ihan h*lvetisti kaikkea p*skaa, no ei ole oikeasti kaikki turhaa, on työkaluja, rakennusmateriaaleja, kalastusvehkeitä, haalareita, saappaita, lisää työkaluja, kaikki vähänkin arvokkaammat tai kauniimmat rikkinäiset kipot, tuikkukupit ja lautaset, koska aikoo liimata ne kuulemma, ja paljon erilaisia liimoja, .... kavereilta lahjaksi saatujen hienompien viinapullojen metallikotelot, äidin mehupulloja....muumimukeja joita ei saa käyttää...muttei viedä varastoonkaan. Ei suostu viemään mitään näistä esineistä varastoon, koska kuulemma voi tarvita niitä! Siis eikö varastosta voi hakea sitten kun tarvii? Eniten mietin just noita työmiestavaroita ja haalareita ja likaisia saappaita....eteinen on nyt täynnä pusseja ja laatikoita jotka ovat täynnä kenkiä. Kapea kaistale lattiaa näkyy jota pitkin voidaan survoutua ulos kämpästä.

En halua syyttää miestä pelkästään. Nyt muutettiin siis pieneen kaksioon, eikä tila yksinkertaisesti riitä. Ollaan asuttu (isossa) omakotitalossa aiemmin, ja siksi onkin kertynyt ties minkä näköistä roinaa. Itse nyt tämän muuton yhteydessä kävin omia tavaroita rankalla kädellä läpi ja huomasin paljon tavaraa, joka ollut mulla teini-ikäisestä asti. En silti raaskinut heittää pois esim. riparikansiota, ikivanhan rikkinäisen läppärin laturia (jos sitä tarvitaan....), kymmenen vuotta sitten lahjaksi saatua tarra-arkkia etc.etc. Paljon kyllä heitinkin, mutten selvästikään tarpeeksi. Mulla on ollut samat tavarat säilössä jo hyvin kauan. Ei me vaan mahduta tänne millään. Koko kämppä on oksettava roinakasa.

Kylppärissä ei ole minkäännäköistä kaappia, ei edes allaskaappia. Seinät on jotain peltiä eikä niihin voi kiinnittää mitään hyllyjä. Kaappia/lipastoa ei mahdu. Yksi avohylly mahtuu ja se on nyt jo täynnä wc-paperia ja kosmetiikkaa. Missä voin säilyttää kaiken kosmetiikan yms? Hiustuotteet, meikit, jne. Sitä on tosi paljon, vaikka nyt kävin läpi ja heitin turhat pois niin edelleen --- ei mahdu kylppäriin.... ja tuntuu tylsältä mennä hakemaan jostain vaatehuoneen perukoilta kun kylppärissä kuitenkin meikkaan jne.

Mua ahdistaa ihan kamalasti. Auttakaa. :( miten tuon miehenkin saisi ymmärtämään, ettei mitään pilkkihaalareita ja -reppua sekä autonrassaustyökalupakkia TARVITSE SÄILYTTÄÄ ASUINHUONEISTOSSA. Meillä on ihan ok kokoinen häkkivarasto jossa on nyt yksi kassillinen tapettia. Mies perustelee just tolla että tarvii niitä. Ei todellakaan tarvitse päivittäin, miksi se luulee, että varasto on yhtäkuin roskis tai musta aukko, josta niitä ei ikinä voi hakea.

Eikä sekään auttais vaikka veisikin ne kaikki sinne, tavaraa on silti aivan vtusti liikaa. Ei tässä voi järjestellä edes mitenkään, kun ei ole tilaa mihin niitä laittaa.

Kiitos kun sain purkautua, ei kyllä tämäkään auttanut toivotulla tavalla. Miten te olette konmarittaneet? En usko että kukaan riparikamuista pitää kansiotaan tallessa edelleen. Miksi se on niin vaikea heittää pois? Tai 20 vuotta sitten saatu palapeli, jota en halua enää koota? Se on lasten. Olin heittämässä jo pois, kun mies käski säästämään jos tulee lapsia kylään (ei oo ikinä ollut lapsia kylässä). No säästin ja nyt en sitten raaskikaan heittää pois, kun se on kai mummon antama. Paino sanalla kai, en mä muista.

Miehen sisko on tuonut tänne myös lasten viltin ja muutaman isomman lelun. "Miehelleni". Sillä siskollakaan ei ole lapsia eli ei ole mikään sellainen taka-ajatus. Eikä ne ole mitään miehen lapsuuden leluja vaan kirpparilta ostetut lelut ja viltti ihan kaupasta. Ei sovi sisustukseemme, ja muutenkin ihmettelen että mitä hittoa. Ei ne mene koristeista edes. Ja nyt mies säilyttää niitäkin kun kukkia kämmenellä EIKÄ SAA HEITTÄÄ POIS!!11 ne lelut voisi siis ehkä jopa mennä koristeesta, sellaisia vanhan aikaisia, mutta hei ihan oikeesti.... nääkin tavarat ollut meillä jo monta vuotta, nyt vasta alkaa oikeasti ärsyttämään kun tilaa ei vain ole. Ei ole!!

Mies ei ole heittänyt mitään pois ja kun asiasta puhun niin alkaa raivoomaan. Tai no, hermostuu silminnähden ja selvästi ahdistuu ja on aggressiivinen. Esim. ottaa jonkin niistä roinalaatikoista/kasseista käteensä (tai jonkun niistä leluista), kulkee edestakaisin ähkien ja puhkuen "no mihin mä tän ny laitan? Mihi tää voi muka mennä??". Kun sanon että vaikka roskiin, niin vastauksena tulee ei kun tätä voi tarvita, eikai pois tätä heitetä, en halua, kyllä täällä on isompiakin tilanviejiä kun tämä pieni esine tässä!! ...niin, sulla on monta laatikollista tollasia pikkuesineitä. Yhdessä ne vie ihan sikana tilaa.

Mies on aika kömpelö ja on siis rikkonut paljon meidän astioita. Osa niistä on ollut mulle erittäin tunnearvokkaita. Siksi se on hamstrannut ne kaikki sirpaleet talteen ja lupaa liimaavansa ne kasaan. Ei ole yhtäkään liimannut, muttei anna mun heittää niitä sirpaleita pois. Taidankin heittää ne joku päivä salaa pois. Osa niistä ollut jo 5 vuotta rikki... eikä ole edes pieraissut liimamiseen päinkään.

apua täähän on ihan kamalaa. :( mitkään miehen tavaroista ei ole edes järjestyksessä vaan joka laatikossa ja kassissa on vähän kaikkea. Tänäänkin löysin vahingossa noita sirpaleita pienestä laatikosta, jossa oli lisäksi piirtohiiltä, joitain satunnaisia työkaluja, liimoja, teippiä ja kyniä. ??? Oli siis vain yhden astiat sirpaleet siellä. Luoja tietää missä kaikkialla niitä oikein on.

Olen haaveillut niin kovasti hienosta sisustuksesta, mutta aina meidän tasot on täynnä roinaa. Niin nytkin. :(

Re: Kun tavaraa on niin paljon että ahdistaa

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   20.2.20 18:44:17

Ei se auta kun alkaa vaan yhdestä nurkasta kylmästi heittää tavaraa roskiin. Älä puhu miehelle mitään, siirrät vaan säästettäviä roinia varastoon ja loput siivoat pois. Mies alkaa osallistua itsekin kun näkee kuinka elämä helpottuu tavaran vähenemisen myötä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.2.20 18:53:49

Tarvitset psyykkistä apua. Suosittelen virve fredmanin blogia ja etsit siellä hakusanalla minimalismi. Pohtii paljon miksi tavarasta vaikea luopua. https://www.virvefredman.com/minimalismi-ostolakossa/

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.20 18:56:41

Ymmärrän sinua hyvin. Itse en varsinaisesti ole minimalisti, mutta hengitän paljon vapaammin, kun omistan vain sen minkä tarvitsen. Olen viime vuosina päässyt kokolailla eroon ylimääräisestä roinasta ja nyt tammikuussa oli kyllä ihanan helppo muutto, kun tavaraa ei ollut niin jumalattomasti.

Kuten ensimmäinen kirjoittaja sanoi, nyt vaan aloitat kylmästi jostain. Kannattaa katsoa vaikka Youtubesta inspiraatiovideoita tai lukea se konmarikirja, jos motivaatio odotuttaa itseään. Mitä jos jakaisitte kodin säilytystilan puoliksi ja mies saa itse valita, mitä omissa kaapeissaan/laatikoissaan haluaa säilyttää. Kaikki mikä ei mahdu viedään varastoon tai hankkiudutaan eroon, sovitte että missään lattioilla tai tasojen päällä ei kumpikaan säilytä omia romppeitaan.

Riparikansioihin ja muihin "turhiin" muistoesineisiin, joita olisi kiva katsella ja nostalgisoida ehkä kerran viidessä vuodessa, auttaa niiden valokuvaaminen tai skannaaminen ja säilöminen pilvipalveluun.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   20.2.20 18:57:21

Jostain kuulin sellaisen konstin, että tunteita (muutakin kuin raivoa) herättävistä tavaroista on helpompi luopua jos niistä ottaa valokuvan. Kuva jää muistoksi, tavara voi mennä kierrätykseen. Aloita ensin omista tavaroistasi. Työkalut viet varastoon, ja toivot että naapurit eivät ole kleptomaaneja.

Mutsilla on myös mun lapsuudenkodissa tuollainen ikkunaton peltiseinäinen kylppäri ja eihän siellä oikein mitään voi säilyttää jo kosteudenkin takia, meikattava on jossain muualla. Siskolla oli aikoinaan meikkipöytä makuuhuoneessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.2.20 18:57:33

Luin joskus jutun että jos on paljon muistoarvoisia juttuja joita voisi periaatteessa heittää pois mutta muistojen takia haluaa säilyttää, niin hyvä tapa on ottaa valokuvat tälläsistä asioista. Silloin voit luopua itse jutusta mutta tavaraa ei tarvi säilyttää.

Kuvat vaan hyvään talteen eli EI vain yhteen paikkaan/laitteeseen! Vaan mieluiten johonkin pilvipalveluun (esim google photos on ilmainen) JA lisäksi laitteella + muistitikulla tai ulkoisella kovalevyllä. Tai teettää jos oikeita kuvia haluaa albumiin.

Itse koin tämän hyväksi tavaksi, kun säilytin vielä aikuisenakin kaikkea ihme tilpehööriä lapsuudesta.

Päivämäärä:   20.2.20 19:03:06

Toi kuvaaminenhan on ihan sikahyvä vinkki! Kiitos!

Pakkohan se on kai aloittaa, muitakin hyviä vinkkejä tullut. Tänään ei kyllä enää pysty. Olo on niin voimaton ja turhautunut.

Päivämäärä:   20.2.20 19:08:55

Miten niin ei pysty? Tolla verukkeella sulla on sama tilanne vielä 5 kuukauden päästäkin. Nyt perse penkistä ja 2 kassia roskiin ja kolme varastoon, hopihopi!

Päivämäärä:   20.2.20 19:14:21

No voin mä ton verran tehdä, mutta enempää en pysty. Ei vaan ole sitä motivaatiota. Haluaisin vain haudata itseni tuonne tavaroiden alle ja kuolla.

Saanko sitten tehdä sen, jos ensin vien kaksi kassia roskiin ja kolme varastoon? Onhan toikin jo alku, vaikka tässä tilanteessa tuntuu ihan turhalta tehdä noin vähän.

Makkariin ei muuten mahdu mitään, sänky vie koko tilan. Varmaan otettiin liian pieni kämppä, mutta kaksin kun ollaan niin ei tätä tavaraa ihan oikeasti tarvi olla näin paljon. Pakko käydä vielä kerran noi kosmetiikkajutut läpi ja säilyttää vaan ne mitä oikeasti käyttää. Ja keksiä niille joku paikka. Meikkipöytä olis kyllä ihana, siihen sopiva peilikin mulla jo olisi. Saisikohan sen olkkariin ängettyä sitten, kun on tehty tilaa...

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   20.2.20 19:18:16

Kaikki mikä vie eteenpäin on hyvästä, eikä suinkaan turhaa!
Tsemppiä!

Jos olet Jyväskylän lähistöltä, mä voin tulla helppaamaan raivuuhommassa. ;)

Lähettäjä: näkkäri 
Päivämäärä:   20.2.20 19:20:08

"Mies ei ole heittänyt mitään pois ja kun asiasta puhun niin alkaa raivoomaan. Tai no, hermostuu silminnähden ja selvästi ahdistuu ja on aggressiivinen. Esim. ottaa jonkin niistä roinalaatikoista/kasseista käteensä (tai jonkun niistä leluista), kulkee edestakaisin ähkien ja puhkuen "no mihin mä tän ny laitan? Mihi tää voi muka mennä??". Kun sanon että vaikka roskiin, niin vastauksena tulee ei kun tätä voi tarvita, eikai pois tätä heitetä, en halua, kyllä täällä on isompiakin tilanviejiä kun tämä pieni esine tässä!!"

Tämä kylläkin antaa ymmärtää että miehellä on oikeasti joku psyykkinen lukko päällä, kun reagoi noin vahvasti ja aggressiivisesti ja ahdistuksella sinänsä viattomaan pyyntöön. Sairaalloinen tavaroiden hamstraus voi olla perintöä kotioloista, onko jompikumpi tai kummatkin vanhemmat samanlaisia superkeräilijöitä?

Päivämäärä:   20.2.20 19:23:58

No et saa. :D Sitten kun olet saanut ne 2 roskiin ja kolme varastoon, voit onnitella itseäsi aloittamisesta. Huomenna toistat saman, tai jos olet aktiivinen, viet 4 roskiin ja 4 varastoon. Ei Roomaakaan päivässä rakennettu.

Lähettäjä: Elohiiri 
Päivämäärä:   20.2.20 19:37:40

Työkaluja kerääntyy salakavalasti jos ne ei ole samassa paikassa ja hyvässä järjestyksessä. Kun monen rempan jälkeen järjestelin työkalut, säästin kaikkea vain tarpeellisen määrän ja myin loput torissa.
Lopetin myöskin varastoimisen, koska se oli turhan krääsän tyyssija. Kylmästi hävitin kaiken tavaran mille ei ollut aktiivista käyttöä. Kaikki mistä ajattelin että ”ehkä joskus vielä käytän”, myin silti eteenpäin. Eikä ole tullut mitään romua ikävä! Ja kun vaan hommassa pääsee vauhtiin niin itselle tuli kyllä draivi hoitaa homma kunnialla loppuun. On tosi vapauttavaa kun kämppä ei ole tukossa tavarasta eikä tarvitse käyttää aikaa sen turhan romun siivoamiseen ja järjestelyyn!
Tsemppiä urakkaan!

Päivämäärä:   20.2.20 19:45:04

Ajattelepa aloittaja sitä niin, että jos joka päivä viet pari kassia kierrätykseen ja jonkun kassin varastoon, olet vuoden päästä hankkiutunut aika monesta kassillisesta eroon.

Lähettäjä: Dess 
Päivämäärä:   20.2.20 19:45:45

Voisitteko viedä tavaraa pois heittämisen sijasta kierrätyskeskukseen (olettaen siis, että tavara on vielä käyttökuntoista)? Jos ajatus siitä, että tavara saa jatkaa elämäänsä ja tuoda iloa jollekulle toiselle auttaisi luopumisessa? Itsellä tämä on helpottanut etenkin sellaisista tarpeettomista tavaroista luopumisessa, joilla on tunnearvoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.2.20 19:59:21

onko se niin traagista jos unohtaa jonkun esineen olemassaolon mikä olilapsuudessa???! mitä ei muista, ei osaa kaivata. elä hetkessä, älä menneisyydessä ja rojut estää sua elämästä hetkessä.

Mulla oli paljon leluja ja nukkeja ja kaiken näköistä sälää ja mitään niistä en haluaisi takaisin. ja ne mitä en muista niin niitä en edes osaa kaivata. Ennemmin kaipaan ihan kaikkea kirjoituksiani siitä ajasta. Onneksi olen säästänyt saamani kirjeet ja päiväkirjat. ja valokuvat tietty. menneeseen ei voi palata, joten mitä väliä jos jotain rompetta ei voi enää hypistellä?
Ihmisen ei ole myöskään tarkoitus muistaa kaikkea. On hyvä unohtaa asioita. Olen huomannut, että huonon lapsuuden kokeneet kiintyvät enemmän lapsuuden ajan(ja nykyisenkin) roinaan, ihankuin toivoisivat että ne tavarat tässä ajassa voisivat muuttaa mennyttä...

Päivämäärä:   20.2.20 20:14:40

"onko se niin traagista jos unohtaa jonkun esineen olemassaolon mikä olilapsuudessa???! mitä ei muista, ei osaa kaivata. elä hetkessä, älä menneisyydessä ja rojut estää sua elämästä hetkessä."

Kun ei niitä unohda. Olen joskus jotain heittänyt pois ja vuosia myöhemmin harmittanut vietävästi kun tekisi mieli nostalgisoida. Itselläni on paljon muistoja mielessä erinäisistä lapsuuden tavaroista, ja tykkään muistella menneitä. Sen harmituksen jälkeen aloinkin ottaa niitä kuvia ennen tavarasta luopumista.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   20.2.20 20:20:05

Mä olen säästänyt (äitini ensin säästämiä) vanhoja lelujani. Omat lapset poikia, mutta ehkä sitten mahdolliset lapsenlapset kiinnostuvat? Mulla on 80- luvulta barbeja ja tottakai heppatyttönä niiden hevosia tarvikkeineen, my little ponyjä ja täydellisesti kalustettu nukkekoti. Onneksi on tilaa säilyttää ;)

Lapsuuteni oli onnellinen, mihinkään roinaan en ole kiintynyt ja siivoan kerran vuodessa kaikki käyttötavarakaapit läpi, kierrätykseen ja roskikseen lähtee kaikki tarpeeton.

Aloittaja, pienin askelin. Raivaa pari pussia päivässä, varastoon ja roskikseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.2.20 20:33:14

Ei ihme että ahdistaa, pitäähän miehenkin hiljalleen ymmärtää ettei kaksiossa voi yksinkertaisesti elää yhtä leveästi kuin isossa okt:ssa. Liimausta odottavat sirpaleet sun muut sälät surutta roskiin, netin myyntipalstoilta voi etsiä ehjät vastineet tilalle.

Järjestelmällisyyttä ja organisointia nyt kehiin ja kunnolla. Ette kohta mahdu asumaan siellä kämpässä kun roinavuoret vievät kaiken tilan :D Ja ajatelkaa myös mikä paloturvallisuusriski ne kasat ovat.

Lähettäjä: tämälaji 
Päivämäärä:   20.2.20 22:10:51

Itseläkin on saman tyyppinen mies, ja siinä ei kannata hirveästi kysellä, mitä saa viedä varastoon. Muutoin tuloksena on vain hirveitä röykkiöitä.

Jokainen varastoon ja roskiin viety kassi on plussaa. Jos kaksi kassia kerralla on liikaa, yksi päivässäkin vie eteenpäin.

Varaston oveen kannattaa hommata kunnon lukko.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.2.20 22:23:12

Aloita ns minimalism game eli ekana päivänä 1 tavara pois, tokana 2 tavaraa jne, sitten vaan toistat kuukaudesta toiseen kunnes on siistiä

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   21.2.20 09:21:27

Mun miehellä oli aikaisemmin kanssa vähän tota hamsterin vikaa. Sitten rupesin salaa pistämään roskiin ja kierrätykseen kamaa. Ei tietenkään huomannut koska tavara oli ihan turhaa. Sitten muutettiin 4 x ja joka muutossa lähti tavaraa pois. Nyt on aika sopivasti ja miehenkin asenne muuttunut koska muuttaminen on helpompaa vähemmällä tavaramäärällä.

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   21.2.20 10:12:19

Aloita helposta. Hävitä roskat. Ne astiansirpaleet ja vanhat laturit. Vie paperinkeräykseen mitä on kertynyt ja kartonginkeräykseen tyhjät laatikot.
Nyt on pää auki.
Seuraavana vie kierrätykseen seuraavaksi helpoimmat. Raivaa vaatekaappisi ja hävitä risat alkkarit ja reikäisimmät aluspaidat, parittomat sukat jne ilmiselvä jäte. Sama miehen vaatteille. Sitten vie kierrätysastiaan kaikki mihin et mahdu tai mistä et tykkää.
Taas on etappi selvitetty. Nyt on jo fiilis, että jotakin on saatu aikaan.

Seuraava on vaikea. Otat ja viet ne työkalut, liimat ja pilkkikamat häkkikomeroon. Vie sinne myös sukset ja muu harvemmin käytetty urheilutavara. Sanot kylmästi miehelle, ettei sieltä ole pitkä matka hakea, kun sitten joskus tarvitsee. Ole vähän jyrkkä, ja korosta että siellä on myös sinun tavaroitasi.

Tämä kolmas vaihe on haastava. Mutta kun mies huomaa, ettei tarvinnut kamppeitaan eilen eikä tänään, tilanne rauhoittuu.
Sen jälkeen voit käydä niiden lelujen ja muun ryönän kimppuun. Jos roskiin heittäminen tuntuu pahalta, kasaa kuorma hyväntekeväisyyteen. Viet kerralla Punaiselke Ristille tms autolastin turhaa. Pääset eroon ja teet samalla hyvän työn.

Tässä vaiheessa hölläät. Katso, mitä on saatu aikaan. Pidä huoli, että säästät rakkaimmat muistot ja asiat, joita oikeasti tarvitaan. Konmaritus ei merkitse, että hävität asioita, jotka joudut myöhemmin ostamaan uudestaan.

Jatkossa, älä haukkaa liian isoa palaa. Siivoa tänään yksi hylly ja huomenna toinen. Kun huomaat, ettet oikeasti kaipaa vanhoja opiskelumuistiinpanojasi ja kuvalehtiäsi, onnjatkossa helpompaa hahmottaa, mitä voi hävittää.

Lähettäjä: Katri 
Päivämäärä:   21.2.20 10:23:55

Kannatan sitä että kun mies ei ole kotona niin vaan siivoat ja nakkaat menemään kassi kerrallaan. Vannon ettei se edes oikeasti huomaa asiaa! :D

Meillä on sellainen ongelma että muutettiin miehen papan vanhaan taloon ja talossa on sekalaisia, ihan hirveitä kalusteita ja mistään ei saanut luopua. Olen itse verhoilija ja arvostan vanhaa ja antiikkia mutta 90-luvun likaiset ja rikkinöiset keittiötuolit, kaatopaikkatasoinen pirttipöytä tai lastulevyiset rikkinöiset kirjahyllyt ei ihan mene antiikista. Oli myös kaksi kirkkaansinistä ysäri-sohvaa jotka haisivat tupakalta ja olivat pinttyneessä liassa.
Miehen kanssa vähän ollaan kättä väännetty koska itse voin fyysiesti pahoin kamalien ja rikkinäisten tavaroiden keskellä.
No sitten vaan kylmästi ilmoitin että joko sohvat lähtee tai minä. Kulkeutuivat sitten yhdessä kannettuna nuotipaikalle. :D ja hankittin kaunis ja raikas harmaa vuodesohva tilalle.
Ostin kirpparilta rustiikkisen kauniin keittiönpöydän ja vaihdoin sen rikkinäisen likaisen ysäripirttipöydän siihen enkä kysellyt lupaa ja mies kun tuli kotiin sanoi että onpa se hieno. Pöytää en toki pois nakannut vaan vein varastoon koska se on puuta ja hiomalla ja lakkaamalla joskus siitä saa ihan jees pöydän, tähän hätään ei siihen projektiin ollut aikaa.
Tavara kerrallaan olen vienyt varastoon ja sisustanut hiljaksiin niin miehellä ei tule niin kovia shokkeja ja on sitten myöntänytkin että on se kivempi olla kun tavarat ja värit ovat sopusoinnussa keskenään.
Tottakai kunnioitan miehen mielipiteitä ja muistoja ja esim mummonsa räsymatot pesin ja laitoin lattioille sekä kaikki sellaiset ehjät ja nätit esineet huonekalut ja tavarat saavat jäädä.
Mutta kaikki pahoinvointia aiheuttavat hirvitykset saavat väistyä pala kerrallaan. :) Tunnearvo on tärkeä asia mutta mielestäni kivempi on kun on hyllyllä valokuvia mummosta ja papasta kuin väen vängällä säilyttää kaatopaikkatasoisia huonekaluja.

Lähettäjä: Tsemppiä 
Päivämäärä:   21.2.20 12:36:26

Karsimisen sääntö numero 1 on, että karsitaan vain omia tavaroita. Niitä miehen tavaroita voi karsia yhdessä miehen kanssa ja esimerkiksi ehdottaa, että viikonloppuna korjataan kaikki rikkinäiset kipot ja loput heitetään mäkeen, jolloin miehellä on mahdollisuus tehdä asialle muutos. Toisten tavaroiden poisheittäminen saattaa vahingoittaa teidän suhdetta ja luoda epäluottamusta. Voit miettiä asian niin päin, että mitä jos sinun tavarasi heitettäisiin salaa pois.
Mutta usein esimerkin voima auttaa ja karsimalla omia tavaroitasi rohkaiset samalla miestä.

Karsiminen on yleensä aina aluksi vaikeaa, mutta iloinen uutinen on, että siihen oppii kun sitkeästi tekee. Ei kannata masentua myöskään siitä, että tavaraa on paljon. Askel kerrallaan se vähenee. Et ole ongelman kanssa todellakaan yksin vaan meitä paljon, jotka painimme ihan saman ongelman kanssa. Kannattaa tosiaan hakea inspiraatiota kirjoista tai netistä. Myös facesta löytyy ryhmiä aiheesta.

Lähettäjä: :-l 
Päivämäärä:   21.2.20 16:18:46

Kun tavaraa on niin paljon että ahdistaa

Lähettäjä: .. kirjjoitit asiasta jota oon itsekkin pohtinut. Minne nää tavarat saa, jos tästä joskus muuttaa.

Mitä kerrostalo kaksioon voi viedä?

Lähettäjä: ior 
Päivämäärä:   22.2.20 07:30:23

Kiitos aamun nauruista! Aloittaja kirjoitat niin hauskasti aiheesta joka omassakin taloudessa on koettu ongelmaksi :-)
Tosin niin päin, että asutaan isossa talossa kahdestaan. Tuo kumppani ei osaa sanoa "ei kiitos" kun joku lahjoittaa huonekaluja yms. " teillä kun on tilaa niin haluatteko tämän sohvan"
Onneksi nyt viimeisen vuoden aikana ollaan alettu raivaamaan pois turhia huonekaluja yms. ja aloitettu harjoitukset kuinka kohteliaasti kieltäydytään ihmisten kierrrätyskamoista...

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   22.2.20 08:40:31

Meillä on ongelmana myöskin se, että appiukko tuo tänne joka käynnillä kaikenmaailman 80-luvun pehmoja, munakuppeja ja muuta roskaa. Nakkelen ne sitten kaikessa hiljaisuudessa roskiin. Mies ei mistään tavaroistaan suostu luopumaan, paitsi vaatteista. Pieni asunto on helpompi pitää siistinä kun siellä on tavarat mitä oikeasti tarvitset. Heivasin itse suurimman osan kirjoistakin Kierrätyskeskukseen. Säästin vain vanhat hevoskirjat.

Päivämäärä:   22.2.20 08:47:55

Suosittelen liittymistä Roskalava- ryhmään Facebookissa. Siellä voit antaa ilmaiseksi tavaroita, joita et tarvitse js joista toisille tulee hyvä mieli! Katso toki ryhmä sijaintisi mukaan.

Lähettäjä: Ööööhh 
Päivämäärä:   22.2.20 09:02:05

Ite vien kerran vuodessa kirppikselle.

Päivämäärä:   13.12.21 19:56:22

Nostellaanpa.

Itse olen jo viikkoja halunnut aloittaa karsimisen koska en enää kykene tekemään töitä kotona koska romut ahdistavat psyykkisesti niin paljon. En vaan saa aloitettua kun en tiedä mistä aloittaisin.

Esim tänään pyörittelin pientä kakkuvuokaa kädessäni. Se on vanha ja hieno vuoka mutta leivon kuivakakkuja ehkä kerran, maks kaksi vuodessa ja silloin käytän aina isoa vuokaa. Samoin on astioita joita en vaan käytä mutta mihin laittaisi ne. Maalla asuessa on hankala päästä tavarasta eroon kun edes annettuina kukaan ei jaksa niitä hakea ja roskiin taas en halua heittää.

Päivämäärä:   13.12.21 19:59:44

Joo ja piti sanoa että mun mielestä saa karsia toisenkin kamaa jos pitää asua samassa taloudessa loppuikä JA toisella on ongelma.

Ex-miehelläni oli erittäin köyhän lapsuuden jättämä trauma ja säästi jopa kynän teroituksesta tullutta silppua pussiin ja sanoi että siitä voi tulla sytykettä saunan pesään. Oli kuitenkin ihan aktiivisesti töitä tekevä ihminen jolla paljon harrastuksia niin nämä sen haalimat roskat ei tulleet koskaan käyttöön. Aloin hävittää niitä ja ansiostani emme kuolleet romukasojen alle vaan oli ihan siistiä.

Päivämäärä:   13.12.21 20:06:41

Olen vähän samanlainen mutta ei siinä auta kun vaan ryhtyä hommiin. Ajattelen että onko tätä puolen vuoden aikana tullut käytettyä, jos ei niin pois vaan heti. Jotkut tarpeelliset esineet kuten matkalaukut ovat poikkeus, mutta esim. muistoesineissä kysyn itseltäni ihan suoraan että hei, aiotko muistella näiden parissa seuraavan puolen vuoden sisään. Silloin usein tiedän vastauksen itsekin. Jos on joku tärkeä esine, siitäkin usein riittää yksi kappale.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.12.21 20:15:55

Katso youtubesta videoita, esim. Luovuin 500 tavarasta, konmaritin vaatteeni jne, niistä motivaatiota

Päivämäärä:   13.12.21 20:18:00

Ota kuvat esineistä ja luovu sitten. Voit muistella niitä sitä kautta. Kuvat hyvään talteen useaan paikkaan (että ei pidetä vain puhelimella tai läppärillä ja sitten itketä kun laite menee rikki ja kuvat häviää samalla) tai ihan teetät paperikuviksi johonkin muistoalbumiin.

Päivämäärä:   14.12.21 10:40:27

Vanha ketju. Miten aloittajalla nykyään menee?

Päivämäärä:   14.12.21 11:05:11

Lähettäjä: ..

Muutit. Siis tavaroinesi omakotitalosta kerrostalon kaksioon. Miten iso talo teillä oli?
Ja oliko sen autotallikin täynnä erilaista tavaraa ?

Tuossa tilanteessa pitäis luopua melkoisesta määrästä tavaraa. Ja sen jälkeen viedä
vain tärkeimmät tavarat varastoon.

Voin kuvitella sitä tavaramäärää kaksiossa. Ja sen tavara vuoren seasta ei ees löydy
tarvittavia tavaroita. Homma tuttu, kun porukat siivoavat jonkun nurkan.

Toivotaan että tässä ei tarvi muuttaa maatilalta kirkolle kaksioon.

Päivämäärä:   14.12.21 16:27:39

No minä nostelija kulutin eilen 5 tuntia karsimiseen. On aivan sairaan hidasta hommaa. Sain poistettua puolikkaan muovikassin tavaraa. Huoh. Karsin siis kirjahyllystä metrin kirjoja ja niitä piti tietenkin vähän lukea. Samoin kävin läpi vaatekaapin mutta koska olen tehnyt aiempia karsintoja, siellä ei enää ole mitään mistä voisin karsia kun ihan joka vaatekappale on sellainen jolle tulee aktiivista arkikäyttöä. Niitä on vaan liikaa.

Tänään jatkuu mutta on kyllä uuvuttavaa

Lähettäjä: Diipadaapa 
Päivämäärä:   14.12.21 19:55:39

Osui silmiini ja muistui mieleen oma toivottomuus ja varmiuus siitä, ettei meilläkään olisi ikinä järkevää siivoa tai mitään järjestystä. vuosiin ei ollutkaan, mutta nyt on stressi muuten helpottanut ja asiat - ja tavarat - saatu paremmalle tolalle. Vielä vuosi sitten oli toivotonta, mutta hissukseen, kun tekee edes jotain, niin asiat voi muuttua. Ahdistuksen määrä on vaan valtava ennen kuin alkuun pääsee.

Päivämäärä:   20.5.23 19:16:46

Eikö teillä ikä auta asiaan? Itse aloin keski-iässä karsimaan ihan hirveästi kun tajusi että kun itse kuolee niin kuka ne mun romut perkaa? Ja kun katsoo omia vanhempia niin ei sitä ainakaan eläkkeellä jaksa koko nuoruuden ajan, vuosikymmenten romuja karsia ja miettiä että tekeekö näillä kymmenillä laturinjohdoilla jotain vieläkin.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   20.5.23 20:28:46

Ymmärrän hyvin aloittajan tilanteen. Teillä on kaksiossa omakotitalon tavarat. Ja miehen harrastuksiin liittyvää tavaraa on kertynyt myös asuntoon.
Vähemmästäkin tavaran paljous alkaa ahdistaa. Ja tavaraa on vaikeampi hävittää kuin hankkia, kuten olet huomannut.
Kamojen kanto häkkivarastoon siirtää kaaoksen sinne, eli täyteen mätetyn häkkivarastoon alimmasta tavaraa on hankala kaivaa esiin. Ja jossain
vaiheessa mies ei muista mitä hänellä on. Ja käy kaupassa ...

Pitää toivoa , että en joudu tyhjentämään tätä asumusta. Mitä ottaa mukaan ja mitä lopputavaralle tekee? Mitään arvokasta täältä ei löydy.

Päivämäärä:   20.5.23 20:33:32

Muu ei auta kuin ero ja muutto omaan ja täysin raaka peli asiassa.

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   20.5.23 20:35:32

Oon tehnyt tasan samaa äidin ja siskon luona jotka hamstraajia, varastoon eka pikkuhiljaa kamaa huomaamatta ja jos ei mies niitä kaipaa muutamaan kuukauteen suoraan roskiin vaan. Ei tollasia sirpaleita ym kannata säilöä kun ei selkeesti saa mitään aikaan. Toki sitten asia erikseen jos jotain oikeesti tarpeellista tai tunnetavaroita vaikka lapsuudesta. Ja viet ne sen työkalupakit ym kanssa varastoon helposti saatavalle paikalle, katot kauanko ees menee ennen kun alkaa kaipaileen. Ja toki sama homma sit sun omille tavaroillesi.

Päivämäärä:   20.5.23 20:47:41

Sinä tarvitset jonkun apuun sinne mieluusti pari kolme mäymään läpi ukko on jossain.
SINÄ määräät TÄYSIN 100% varmasti niistä omista tavatoistasi!
Jos se Mies on poissa töissä tjsp niin heti kun lähtee, ota varaamistasi heti eka muovikassi, jätesäkki, roskapussi tjsp ja elaksi etsi käsiisi kaikki helposti löytyvät kyseiset rikotut sirpaleet ja ne pusseihin ja ensimmäiseksi taloyhtiön sekajätteisiin kuin olisi jo. Kaikki täysin tarpeeton "lapsille" lahkäjoitettu tai varattu (???) samoin. Ollaanko teillä täysin hulluja? Mille @!#$ lapsille??

Sellaiset käteen löytyvät heti ymmärtämäsi tietämäsi mitä aloituksessa juuri mietit noista kaikista omistasi kiikutat samoin oitis. Jos taloyhtiössä on moolokki, sieltä se toinen hepuli ei voi kaivella mitään onneksi pois. Jos on roskailiöt niin jotain muuta pusseja päälle.

Kaupungin jätepaikkakin on olemassa ja sinne voi viedä / viettää. Asukastuvilla on tilattavaa apua, miehiä ja autolla vievät.

Sinä tiedät kyllä mistä eroon. Tee joku päivä suurhävitys ukon ollessa töissä

Päivämäärä:   20.5.23 21:28:46

"Maalla asuessa on hankala päästä tavarasta eroon kun edes annettuina kukaan ei jaksa niitä hakea ja roskiin taas en halua heittää."

Ehjää tavaraa voi viedä esim. SPR:n Konttiin.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   20.5.23 21:43:08

Ihan nyt ekana tässä ihmettelen että mikä saa kaksi tuollaista hamsteria edes miettimään muuttaa omakotitalosta kaksioon? Kuolleena syntynyt ajatus kertakaikkiaan. Peruutatte takaisin koko suunnitelman..

Lähettäjä: Hi 
Päivämäärä:   20.5.23 21:51:23

Mietin vaan että miksi muutitte. Eikö ollut aikaa valmistautua. Psykologi olis hyvä, mutta tuskin hamsteri vapaaehtoisesti lähtee.

Paloturvallisuuden takia pakko luopua tavarasta!

Juuri viime viikolla naapurini sai häädön omasta asunnostaan, jossa asunut yli 20 vuotta. Ikävää.

Päivämäärä:   21.5.23 10:36:04

Ei omistusasunnosta saa häätöä, jos on yhtään normaali ihminen.

Miksi ihmeessä pitää muuttaa kaksioon, jos on paljon tavaraa? Vanhemmat pariskunnat muuttavat usein kolmioon tai isompaankin just tämän takia.

Toinen varaventtiili on mökki. Sinne voi viedä työkalut ja moottorisahat, ja mökiltä usein paatunutkin hamateri raskii pistää pois sen vanhan moottorisahan.

Toki nuo risat alusvaatteet, reikäiset paidat ja liian pienet housut kannattaa aika ajoin raivata roskiin. Minulla on silloin yleensä tavoite saada 1-3 jätesäkillistä pois: kaksi roskiin ja yksi uffille. Se on semmoinen sopiva kertatavoite.

Toisaalta taas, nyt käytetyt vaatteet ovat trendikkäitä ja minun vanhat laadukkaat ja ehjät vaatteeni ovat teinitytölleni aarteita. Ne siis kannatti säästää, vaikka en itse niihin mahdu enää.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.5.23 10:44:20

En lukenut ketjua, mutta aivan täysin samaistun aloitukseen.. Ja meillä on kuitenkin iso omakotitalo kaksin, varastorakennustakin jne. ja KAIKKI aivan täynnä, välillä meinaa tulla itku kun "tila loppuu kesken". Kaikki on siististi eikä nurkat repsota tavarasta, mutta joka komero, kaappi, varasto on ihan täynnä. En osaa konmarittaa eikä mieskään -ja sitten hei, JOSKUS tulee tilanne kun niitä säilöttyjä tavaroita tarvitsee, ottaisi kauheasti päähän jos pitäisi mennä ostamaan jotain sellaista mikä on jo varastossa joskus ollut !!!

Päivämäärä:   21.5.23 11:27:51

Jos haluaa siistin ja suht minimalistisen kodin niin: tavaroista on pakko osata luopua kivuttomasti, jokaisella tavaralla (oli se sitten muki, laturi tai tuoli) tulee olla käyttötarkoitus ja selkeä säilytyspaikka (mieluiten tietyssä hyllyssä tietyssä kaapissa). Mitään ei jemmata tekosyyllä, että sitä voi joskus tarvita. Muutamia tunnetavaroita voi säilyttää esim pienessä söpössä laatikossa. Voit auttaa miestäsi lajittelemaan varaamalla hänelle tietyt hyllypaikat, sitten tavara kerrallaan käytte läpi tarvitseeko sitä. Ulosmenevä tavara heti ulos > roskis tai hyväntekeväisyys. Suunnittele tavaroiden määrä tarkasti: 8 mukia, 8 viinilasia, 6 kylpypyyhettä, 3 pussilakanat ja heität huonokuntoisimmat pois ja jätät kivoimmat. Älä myöskään jemmaa mitään varastoon, siellä vain säilytetään esim vieraspatja, autovehkeet, teltta jne.

Päivämäärä:   21.5.23 11:35:35

Minun mies oli toivoton vaatekaapin karsija. Tein sitten niin että otin kaikki hänen vaatteet olohuoneen lattioille ja sohville. Kun hän näki 12 farkut niin sanoin että valitsee siitä suosikkihousut ( hän otti kahdet) ja sitten sanoin että valitsee ne joita ei halua hävittää ( otti yhdet) ja kysyin sitten että mitäs tehdään lopuille ja hän oli 100% valmis hävittämään loput. Näin käytiin läpi kaikki vaatteet ja asusteet.
Poistoon meni esim 30 solmiota ( nuoruuden työpaikassa solmiopakko) jätettiin vaain hautajaissolmio ja juhlasolmio.
Vaatekaappiin tuli hurjasti tilaa ja kaikki vaatteet sievästi esille. Siitä hän innostui ja on jatkanut esim työkalujen karsimista.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   21.5.23 11:39:33

Kaikkea ei tarvitse hävittää. Esim. sen riparikansion voit hyvin säästää, ei asunnon raivaus siihen kaadu. Aloita sen sijaan vaikka siitä vanhan läppärin laturista, niitä saa uusia jos sellaista tarvii eikä se vanha ole välttämättä enää edes turvallinen käytössä. Järki mukaan karsimiseen niin ei harmita myöhemmin.

Päivämäärä:   21.5.23 11:42:59

Miksi asian muisteluun tarvitsee tavaran? Miksei voi vain muistella asiaa? Ja jos et muista niin sitä et osaa kaivatakaan. Hienompaa on se, että aika kultaa muistot ja ei ole mitään todisteita siitä ettei se nyt hehkeää ollutkaan.

Päivämäärä:   21.5.23 11:43:24

Ihmisen ei kuulu muistaa kaikkea

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   21.5.23 12:24:43

Miehen tavarat taitavat olla naisen kamoja hankalimpia hävittää. Autotallin sisältöä ei saa pistää roskiin. Ja nuo . Jotain työkaluja voisi yrittää myydä

Päivämäärä:   21.5.23 12:31:57

"Kylppärissä ei ole minkäännäköistä kaappia, ei edes allaskaappia. Seinät on jotain peltiä eikä niihin voi kiinnittää mitään hyllyjä. Kaappia/lipastoa ei mahdu. Yksi avohylly mahtuu ja se on nyt jo täynnä wc-paperia ja kosmetiikkaa."

Onko vessapapereiden pakko olla hyllyllä? Laita niille kori/laatikko tai teline lattialle. Pystytelineeseen mahtuu pieneen tilaan monta rullaa.
Millainen avohylly? Lattiasta kattoon mahtuu paljon tavaraa.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   21.5.23 12:42:29

Anteeksi tuo juttu karkasi. Suurta osaa autotallin tavaroista ei saa pistää roskiin. Ja isompaa metallimäärää ei saa tunkea kodeista tulevalle metallijätteelle tarkoitettuihin astioihin.
Ne pitäis kuljettaa metallia vastaanottaviin kierrätysyrityksiin.
Jotain työkaluja voi myydä.
Mie oon siivonnut meidän pajaa. Seinänvierestä keskilattialle nostetun ja pöydällä olevan tavaran lajittelu on yllättävän työlästä.

Lähettäjä: karsijainen 
Päivämäärä:   21.5.23 16:07:48

Minä innostuin tämän topan myötä siivoamaan varastoa! Tai siis on varasto ja sitten varaston ulkopuolella olevat varastohyllyt. Kävin 4 kestokassia läpi ja niistä sain karsittua 2 roskapussillista ihan turhaa krääsää.

Tänne muuttaessani 7 vuotta sitten tein saman, mutta jätin "lahjoituslaatikot, jotka joskus vien kierrätyskeskukseen" varaston perille. Sieltähän ne taas löytyi... Lahjoitustavaraa oli 6 banaanilaatikollista. Mulla kun ei ole ajokorttia ja lähin kierrätyskeskus on yli 30 km päässä, niin tulee heitettyä mieluummin tavaraa roskiin.

Mun mies on myös hamsteri ja säilyttää kaikki jogurttikupit, kahvattomat kahvikupit ja "sopivan kokoiset" kanisterit. Kellertäviä ja hapertuvia kauluspaitoja löytyy 30 vuoden ajalta eikä niistä pysty luopumaan. Isänsä ja veljensä dumppaavat meille juurikin näitä muodista pois menneitä hirvityksiä, joita mun mies ei edes käytä vaan hilloaa vierashuoneen kaapissa.

Otan tavoitteeksi vähintään 1 kestokassin/laatikon tyhjentämisen per päivä ja heitän surutta miehenkin tavaraa pois, jos ei ole osannut sitä viimeiseen 10 vuoteen kaivata.

Päivämäärä:   21.5.23 17:28:29

Mulla on kesäasunnosta tullut varasto, olen nyt raivannut ja meinaan jatkaa. Tilanne on se että olen muuttanut pari kertaa, ylijääämät tänne mökille, sitten kuoli kumpikin vanhempi, asuivat erillään joten sitä perintökamaa on. Ja pisteenä iin päälle se että tämä mökki on remontissa niin noiden kamojen lisäksi joka paikka pursuaa rak kamaa, ja muuta. Ulkovarastoa ei ole joten kaikki täällä. Nyt viikon laittanut roskiin kamaa. Tavoite on etä 2 viikon välein käy roska-auto ja roskis on aina täysi, ja mielellään vielä yksi säkki lisäksi, muuten tästä ei tule mitään.

Päivämäärä:   2.8.26 03:08:00

Mitäs tälle asialle kuuluu

Päivämäärä:   2.8.26 08:16:03

Ei etene tavaroiden hävitys suunnitellusti.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.8.26 10:14:53

Olen itse hävittänyt pois jo paljon ja vielä löytyy sellaista, jonka laitan roskiin. Meillä ei ole lapsia ja kaikki ylimääräinen roina tulee kuitenkin päätymään kaatopaikalla niin miksi niitä säilyttää kaapissa.

Aiemmin itsekin hamstrasin kaikenlaista ja välillä sitä tapahtuu edelleen eli tarkkana saa olla.

Lähettäjä: kengittäjä 
Päivämäärä:   3.8.26 00:25:23

Poop rule – iljettävän kuuloinen metodi toimii

Tämä järjestelytapa on ehkä kaikista erikoisin, mutta sitäkin toimivampi.
Metodin ideana on pohtia jokaisen tavaran kohdalla, että jos siinä olisi, jostakin syystä, ulostetta, säilyttäisitkö vai heittäisitkö sen pois?
Sopii sinulle, jos haluat konkreettista ja hieman huvittavaakin apua kodin järjestykseen.
Tämmöinen osui Yhteishyvästä kun huvikseni kuukletin konmarituksesta ja muista krääsän hallintatavoista.

Lähettäjä: jogger 
Päivämäärä:   3.8.26 07:10:53

Huone kerrallaan - siinä on mun metodi.

Lähettäjä: . . 
Päivämäärä:   3.8.26 09:34:11

Meillä on taas taviskoti ja omasta takaa jo tavaraa hirveästi. Sukulaisen perintönä on tulossa isoa määrää antiikkia, hienoja koriste-esineitä,ei siis mitään tavallista vaan isoja kristallivateja, hopeatarjottimia, arabian täydet sarjat kaikkia maustepurkkeja ym astioita, arvotauluja. Ja nyt eihän ne meille mahdu jokin iso vati vie jo yhden pöydän tilaa. Poiskaan niitä ei voi kantaa eikä myydä liian halvalla ja tokihan ne olisi meillä sen ajan, kunnes jotain myydään.
Nyt kun kerrankin saisi jotain niin sitten ne eivät mahdu.

Päivämäärä:   3.8.26 10:08:52

^^ Miksi ei voi myydä saatua tavaraa halvalla, jos sitä ei voi pitää tai jos se ei mahdu?

Tätä en oikein ymmärrä. Olen itse saanut (joutunut ottamaan asuntoja tyhjennettäessä sakon uhalla) paljon hyvää tavaraa. Olen ilomielin myynyt niitä superhalvalla mm. kirppareilla. Tuottavat iloa (tai jälleenmyyntituloa, en välitä) jollekulle muulle.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   3.8.26 10:09:45

Mikä ihmeen ikuisuusketju tämä on, kun aloitus on vuodelta 2020 ja muutaman vuoden välein aina nousee uusia kommentteja :D

Päivämäärä:   3.8.26 11:47:19

"Poop rule" oli hyvä idea! Kiitos!

Päivämäärä:   3.8.26 12:01:15

Suosittelen kaikille raivaajille Ilana Aaltoa. Löytyy kirjastosta, instasta, fbstä ja https://paikkakaikelle.fi/

Päivämäärä:   3.8.26 13:09:31

Siinä on kai se ajatus, että vanha polvi säästi tavaraa ajatuksella että siitä saa joskus hyvän hinnan ja sitten sitä tavaraa on niin kauheasti ja jälkipolvi myy sen sitten tyyliin Sarpanevan kynttilänjalka lähtee eurolla ja hopeiset aterimet kahdella. Tavaralla ei ole enää arvoa kenenkään silmissä. Sitten mennään kuitenkin tekemään kirppis kierros ja ostetaan samat joltain muulta kalliimmalla.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   3.8.26 14:31:47

Nyt olikin vanha topic.

ÄLKÄÄ KOSKAAN HEITTÄKÖ POIS TOISEN TAVAROITA!!

Meillä ei onneksi tavarat ahdista ketään, mutta on toki tilaakin.

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   3.8.26 16:19:06

"Siinä on kai se ajatus, että vanha polvi säästi tavaraa ajatuksella että siitä saa joskus hyvän hinnan ja sitten sitä tavaraa on niin kauheasti ja jälkipolvi myy sen sitten tyyliin Sarpanevan kynttilänjalka lähtee eurolla ja hopeiset aterimet kahdella. Tavaralla ei ole enää arvoa kenenkään silmissä."

Mitä väliä, miksi vanha polvi on tavaraa säästänyt? Tavaran arvo on sitten seuraavalla omistajalla, joka on iloinen tehtyään hyvän löydön. Itsekään en ymmärrä, miksei saatua tavaraa voi vaan myydä äkkiä halvalla pois, jos kerran säilytystilaakaan ei ole.

"Sitten mennään kuitenkin tekemään kirppis kierros ja ostetaan samat joltain muulta kalliimmalla."

Ei tietenkään! Luonnollisestikaan ei myydä tavaraa, jota tarvitaan, mutta harva tarvitsee perittyjä vanhoja astiastoja tai niitä Sarpanevan kynttilänjalkoja.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   3.8.26 18:25:27

himohamstraajat-ohjelma katselulistalle esim. youtubesta, niin kyllä se siitä korjaantuu

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.