Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Lto 
Päivämäärä:   21.1.20 18:18:39

Kokemuksia kyselisin, millä te muut opet ehditte tehdä kaiken työnkuvaanne sisältyvän?

Itse opena koen epätoivon tunnetta työtaakan alla. Jo ihan peruspäivän läpivienti imee mehut itseltä. Sitten päälle on tuhat ja sata muuta pientä ja suurempaa hommaa tehtävälistalla. Usein joutuu nukkariaikaan olemaan nukkarissakin, kun pitää päästää hoitajia palavereihin, koulutuksiin tai on sairaspoissaoloja. Sitten on ittellä palavereja, kouluksia yms, niin SAK-aika ei vaan riitä kaikkeen.

Huoh, alan olla jo muutaman vuoden jälkeen niin poikki jatkuvaan kiireeseen ja siihen ettei mitään ehdi tehdä kunnolla.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: muru 
Päivämäärä:   21.1.20 18:54:00

Mä oon reilu puol vuotta tehnyt nyt vakkarina hommia valmistumisen jälkeen ja mietin jo töiden vaihtoa. Olen niiin uupunut työpäivien jälkeen, etten jaksa tehdä yhtään mitään.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Surullista 
Päivämäärä:   21.1.20 19:07:58

On kyllä todella kurja tuo tilanne ihan liian monissa paikoissa ympäri maata. Siis väärin sekä lapsia että heitä hoitavia ihmisiä kohtaan, että lapsia on liikaa aikuisten määrään nähden

Siksi en ymmärrä sitäkään, miksi Suomessa harvinaista kotiäitiyttä ei tueta tai kannateta tässä maassa ollenkaan. Luulisi, että se olisi ihan varteenotettava vaihtoehto varhaiskasvatuksen rinnalla, jos vaihtoehto saattaa olla ylisuureen päiväkotiryhmään meneminen. Älköön nyt kukaan tarttuko näihin ääripäihin, totta kai on myös päiväkoteja joissa asiat on kunnossakin. Kotona kasvatettu lapsihan on poissa kuormittamasta koneistoa eikä aiheuta esim. sairauspoissaoloja vanhemmilleen. Ja kyllä, lapsen voi kasvattaa koulu- ja yhteiskuntakelpoiseksi myös muuten kuin päiväkodissa, toki siihen liittyy se kasvatusvastuu ja ikätasojen seuranta.

Tsemppiä kaikille varhaiskasvatuksen työläisille, teette tärkeää ja arvokasta työtä lasten elämän alkutaipaleella.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: metku 
Päivämäärä:   21.1.20 19:54:44

Teette tärkeää työtä (samoin kuin hoitajatkin ja muu päiväkodin henkilökunta), kiitos siitä!

Jos lievittää stressiä, niin voin sanoa että minulle ja varmaan muillekin vanhemmille on tärkeintä että lapsi on siellä päiväkodissa turvassa, on kavereita ja kivoja aikuisia. Ei se mua ainakaan haittaa, jos toiminta ei aina ole niin kehittävää tai jos käyttää vuodesta toiseen samoja juttuja kun uutta ei ehdi kehittää. Tehkää se minkä pystytte ja huolehtikaa omasta jaksamisesta, koska lapsille on kurjaa jos ne ihanat omat päiväkodin aikuiset on sairauslomalla.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.20 20:09:56

Ehtii yleensä hyvin, JOS SAK-aika toimii. Yhdessä työpaikassa jopa kunnan sivistysjohtaja oli sitä mieltä, että vaikka SAK-aika oli merkitty työvuorolistaan, niin "tilanne on nyt tällainen, että pidätte sen, jos ehditte, mutta tärkeintä on olla lasten kanssa". Ei tietenkään lapsia saakaan jättää yksin, mutta SAK-aikaa ei yritettykään järjestää. Sitä olikin sitten 1–3 tuntia viikossa. Häivyin koeajalla muihin töihin.

"Siksi en ymmärrä sitäkään, miksi Suomessa harvinaista kotiäitiyttä ei tueta tai kannateta tässä maassa ollenkaan. – –"

Kotiäitiyttä eikä -isyyttä tueta, koska tutkimuksin on todettu, että varhaiskasvatukseen osallistuminen on yhteydessä korkeampaan koulutus- ja tulotasoon aikuisena. Muun muassa hallituksen tavoitteena taas on nostaa väestön koulutustasoa ja työllisyyttä, eikä tietenkään haluta tukea sellaista lapsuutta, joka toimii tavoitteita vastaan. Erityisen kipeää on tietenkin se, että Ruotsissa 90 prosenttia alle kouluikäisistä on varhaiskasvatuksessa, eikä koulutuksen mallimaa Suomessa päästä läheskään samaan.

"Jos lievittää stressiä, niin voin sanoa että minulle ja varmaan muillekin vanhemmille on tärkeintä että lapsi on siellä päiväkodissa turvassa, on kavereita ja kivoja aikuisia. Ei se mua ainakaan haittaa, jos toiminta ei aina ole niin kehittävää – –"

Vaikka tavallaan ymmärrän tämän kommentin, niin tutkimustiedon perusteella tämä on vaarallinen ajatustapa. 80 prosenttia lapsen oppimisvalmiuksista kehittyy alle 4-vuotiaana, ja varsinkin erilaiset tukitoimet (joita toteutetaan pääosin päiväkotiarjessa) ovat tehokkaimmillaan, kun lapsi on pieni. Ihan oikeasti, ongelmiin puuttuminen koulussa on aivan liian myöhäistä.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: KL 
Päivämäärä:   21.1.20 20:14:16

Hyvin on ehtinyt sak ajalla tehdä kaiken tarvittavan.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.1.20 20:25:02

"Kotiäitiyttä eikä -isyyttä tueta, koska tutkimuksin on todettu, että varhaiskasvatukseen osallistuminen on yhteydessä korkeampaan koulutus- ja tulotasoon aikuisena."

Sulla on kyllä puurot ja vellit ihan sekaisin, jos luulet, että 8-tuntiset hoitopäivät isossa ryhmässä ovat sitä varhaiskasvatusta, mistä on (pienelle) lapselle hyötyä. 3-vuotiaalle sopiva aika varhaiskasvatusta on noin 3-4 tuntia, sitä nuorempi saa kotoaan kaiken tarvitsemansa varhaiskasvatuksen.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.20 20:33:01

"Sulla on kyllä puurot ja vellit ihan sekaisin, jos luulet, että 8-tuntiset hoitopäivät isossa ryhmässä ovat sitä varhaiskasvatusta, mistä on (pienelle) lapselle hyötyä. 3-vuotiaalle sopiva aika varhaiskasvatusta on noin 3-4 tuntia, sitä nuorempi saa kotoaan kaiken tarvitsemansa varhaiskasvatuksen."

En muista kirjoittaneeni mitään 8-tuntisista päivistä tai isoista ryhmistä. :)

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.1.20 20:39:19

Mä olen itse töissä koulussa ja meillä on useampi eskariryhmä näissä samoissa tiloissa. Mä olen käsittänyt että meidän eskariopet on ihan tyytyväisiä eikä suinkaan loppuunpalaneita. Lapset ovat eskarissa klo 8-12 ja sen jälkeen opet eivät enää eskarilaisten hoitoon osallistu. Meillä muutenkin eskaripäivät ovat hyvin koulumaisia. On ihan oppitunnit joka päivä sen sijaan että olisi jotain satunnaisia eskarihetkiä. Toki ulkoilua on enemmän kuin koulussa.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.1.20 20:41:48

3 tuntia varhaiskasvatusta käytännössä edellyttää, että toinen vanhempi on kotona. Joten hyödyllisen varhaiskasvatuksen tukeminen edellyttäisi myös työelämän joustavuutta vanhemmille. Se nyt tietysti on ihan utopistista Suomessa, mutta alle 3-vuotiaat olisi kyllä hyvä hoitaa kotona tai edes perhepäivähoidossa.

Tämä nyt oli ihan OT. Mutta meidän lapset eivät ole päiväkodissa aloittajan kuvaileman tilanteen takia. Kaikkialla täyttä, sijaisia miten sattuu. Lapsen hoitopaikan saa tietää tasan 2 viikkoa ennen hoidon aloittamista, eikä hoitopaikkaan voi itse vaikuttaa. Kuulostaa aika kaoottiselta.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.20 20:44:48

"3 tuntia varhaiskasvatusta käytännössä edellyttää, että toinen vanhempi on kotona. Joten hyödyllisen varhaiskasvatuksen tukeminen edellyttäisi myös työelämän joustavuutta vanhemmille. Se nyt tietysti on ihan utopistista Suomessa, mutta alle 3-vuotiaat olisi kyllä hyvä hoitaa kotona tai edes perhepäivähoidossa."

Perhepäivähoitokin on varhaiskasvatusta...

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.1.20 23:01:59

"Kotiäitiyttä eikä -isyyttä tueta, koska tutkimuksin on todettu, että varhaiskasvatukseen osallistuminen on yhteydessä korkeampaan koulutus- ja tulotasoon aikuisena. Muun muassa hallituksen tavoitteena taas on nostaa väestön koulutustasoa ja työllisyyttä, eikä tietenkään haluta tukea sellaista lapsuutta, joka toimii tavoitteita vastaan. Erityisen kipeää on tietenkin se, että Ruotsissa 90 prosenttia alle kouluikäisistä on varhaiskasvatuksessa, eikä koulutuksen mallimaa Suomessa päästä läheskään samaan."

Lähteitä näihin tutkimuksiin, kiitos.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.1.20 23:13:14

Noissa tutkimuksissahan osoitetaan lähinnä, että lapsen sosioekonominen tausta vaikuttaa myöhempään elämään.

Muistan kun kuuntelin radiosta uutisointia tällaisesta tutkimuksesta (oletettavasti tehty tulevaa kotihoidontuen leikkausta silmällä pitäen), ja siinä kerrottiin, että päiväkodissa olevat lapset selviytyvät neuvolan 4-vuotistesteistä paremmin kuin kotona hoidetut, no sepä on tärkeää :D Onneksi todettiin myös, että ekaluokkaan mennessä nämä erot ovat hävinneet, että ei ole sitten vielä koko tulevaisuus pilalla, jos ei mennyt ihan viivaa pitkin 4-vuotiaana.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Done that 
Päivämäärä:   21.1.20 23:33:55

Itse en ylipäätään ymmärrä sitä miksi varhaiskasvatuksen käsitettä yleensäkään sidotaan juuri päiväkodissa olemiseen. Siis kärjistetysti tässä maassa ollaan sitä mieltä, että ikätason mukaista kasvatusta voi saada vain jos lapsi on muualla kuin kotona hoidossa alle kouluikäisenä. Tutkimukset voi puhua jotain omaa kieltään, mutta itse en vaan käsitä sitä miten muka nykymaailmassa ei ole mahdollista kasvattaa lapsesta täysjärkistä ja koulukelpoista kotona. Näinhän päättäjät ja teoreettiset asiantuntijat tykkää ajatella - toisaalta esim. neuvolassa oltiin aina sitä mieltä, että onpa hienoa jos on mahdollisuus olla kotina. No meillähän se ei ollut vain mahdollisuus, vaan se oli ihan tietoinen päätös minkä mukaan on järjestetty muut asiat. Päiväkodit on ihan täynnä ja silti vaan leikataan kotihoidontukea jopa alle 3-vuotiailta, sitä vanhempien osalta on kotona kasvattamisen tukemisesta turha unelmoidakaan.

No, meillä on maksettu lasten kotikasvatus sitten omasta pussista eskari-ikään asti. Vanhempi on nyt tokalla ja ainakin toistaiseksi ollut varmasti helpoimmasta päästä oppilaita, kiltti ja tasainen suorittaja. Jos nyt oikein haluaisin asiaa alkaa ajatella, niin kyllähän yhteiskunta olisi periaatteessa voinut maksaa mulle edes jonkun nimellisen korvauksen siitä työstä minkä olen tehnyt hoitamalla lapset kotona, sen sijaan että olisin itse maksanut kaupungille siitä että joku muu kasvattaa mun lapset siellä päiväkodin varhaiskasvatuksessa.

Mutta tässä nyt ei loppupeleissä ole raha ollut etusijalla vaan lasten ensimmäiset elinvuodet ja niiden laatu. 6-vuotiainahan ovat siirtyneet yleiseen esiopetukseen kuten muutkin ikätoverinsa.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   22.1.20 02:28:16

"tutkimuksin on todettu, että varhaiskasvatukseen osallistuminen on yhteydessä korkeampaan koulutus- ja tulotasoon aikuisena"

Paljonko vanhemmat vaikuttavat tähän, ts. ne syyt, miksi lapsi on päiväkodissa eikä hoideta kotona? Korkean koulutustason vanhempien lapaistakin tulee korkeammin koulutettuja, eivätkä nämä vanhemmat ole kotivanhempina vaan luovat uraa, tekevät tiedettä jne.

Keskiverto kotiäiti taas ei ole korkeasti koulutettu, mutta jos joku älyllisesti lahjakas uraohjus jääkin kotiin hoitamaan lapsia, niin ei mahda lapsen tuleva koulutustaso sen takia huonontua, että ei päässyt päiväkotiin?

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.1.20 05:48:06

Muutama vuosi voi mennä missä tahansa uudessa työssä siihen että asiat oppii ja ehtii tekemään työajalla.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Hup 
Päivämäärä:   22.1.20 06:00:36

Olen ollut vuosia koulussa töissä, varsinkin eskareiden ja ekaluokkalaisten kanssa. Kyllä sen valitettavasti huomaa niin hyvin, missä lapsi on aikansa ennen koulua viettänyt. Kotona olleet lapset ovat rauhallisimpia ja helpoimpia kaikin tavoin. Sitten perhepäivähoitajalla olleet. Ja vaikeimpia tapauksia päiväkotilapset. Näin se vain ikävä kyllä menee.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: N31 
Päivämäärä:   22.1.20 06:20:43

"joku muu kasvattaa mun lapset siellä päiväkodin varhaiskasvatuksessa."

Vaikka lapsi olisikin päiväkodissa, on se kasvatusvastuu yhä edelleen niillä vanhemmilla! Totta kai me päiväkodissa harjoittelemme asioita (käytös, vuoron odottaminen, jakaminen jne.), mutta ensisijainen vastuu on ihan aina vanhemmilla. Ei päiväkoti ole sitä varten, että sinne sysätään lapset ja _joku muu_ hoitaa sen kasvattamisen! Me tuemme kyllä vanhempia ja etsimme yhdessä ratkaisuja vaikeisiin tilanteisiin.

T. Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Done that 
Päivämäärä:   22.1.20 11:28:14

” Vaikka lapsi olisikin päiväkodissa, on se kasvatusvastuu yhä edelleen niillä vanhemmilla!”

Niin on - tai ainakin niin itse äitinä asian ajattelen ja haluankin aktiivisesti olla osallinen lasteni kasvatuksesta. Siksi minusta on myös vähän ristiriitaista se kuinka monet lapset tekevät päiväkodeissa sitä 8-10 tunnin ”työpäivää”, mistä täällä muutama päivä sitten oli toinenkin keskustelu. Millä ajalla vanhemmat oikein kasvattavat ne lapsensa, jos lapset ovat periaatteessa viikon sisällä vähemmän hereilläolotunteja kotona kuin päiväkodissa..?! Osa jopa hyvinkin pienestä asti, selvästi alle 3-vuotiainakin.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: N31 
Päivämäärä:   22.1.20 15:57:56

Up

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.20 16:38:51

"Lähettäjä: Done that
Päivämäärä: 21.1.20 23:33:55

Tutkimukset voi puhua jotain omaa kieltään, mutta itse en vaan käsitä sitä miten muka nykymaailmassa ei ole mahdollista kasvattaa lapsesta täysjärkistä ja koulukelpoista kotona."

Mä luulen että tutkimuksiin vaikuttaa ne lapset joita ei olla onnistuttu kasvattamaan täysjärkisiksi ja koulukelpoisiksi kotona. Mun serkku on tällainen kotona koulun alkuun ollut lapsi ja hänellä ei koulunkäynnistä meinannut tulla yhtään mitään kun esimerkiksi kaikki sosiaaliset taidot olivat täysin olemattomia. Ei kyennyt oikein mitenkään sopeutumaan ryhmään kun harjoittelu aloitettiin vasta seitsemänvuotiaana. Ajan kanssa ongelmat helpottuivat mutta kyllä siihen useampi vuosi meni ennen kuin hän oli "koulukelpoinen". Nyt aikuisena on ihan pärjäävä ihminen mutta kyllä ne ensimmäiset kouluvuodet olisivat voineet olla helpompiakin.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Done that 
Päivämäärä:   22.1.20 18:40:32

Joo siis onhan täälläkin viimeaikoina muissa keskusteluissa sivuttu just tuota, että aina on myös perheitä joiden lapsille on ehdottomasti hyötyä säännöllisestä varhaiskasvatuksesta eli siitä päiväkodissa olemisesta.

Mutta, suuri ihmetyksen aiheeni onkin just se, että kun tässä maassa ihan yleisellä tasolla vallitsee tuo mielipide siitä, että _kaikkien_ lasten tulisi olla kodin ulkopuolella hoidossa. Onko se vain siksi, että vanhemmat olisi molemmat tienaamassa veroeuroja?! Miksi automaattisesti ajatellaan, että _jokaisen_ lapsen paras olisi päiväkoti, vaikka on myös paljon perheitä joissa kotikasvatus olisi varmasti ihan menestyksekäs vaihtoehto - jos yhteiskunta vaan tukisi sitä millään tavalla.

Lisäksi minusta hyvän kotikasvatuksen laatu ei aina ole sidonnainen perheen varakkuuteenkaan. Hyvätuloisemmilla on tietysti monesti paremmat teoreettiset mahdollisuudet jättäytyä pois töistä, mutta tällaisilta ihmisiltä usein sitten puuttuu se halu jäädä hoitamaan lapsia kotiin. Lisäksi varakkaan perheen vanhemmat ei kyllä (sori nyt vaan) ole automaattisesti mitään hyviä kasvattajia.. kyllä niissäkin perheissä osataan olla ihan pihalla lasten kanssa olemisesta ja kompensoidaan sitten asioita vaan rahalla. Hyvä kasvatus on myös sellaisia asioita, joita mitataan sydämellä ja järjellä eikä tulotasolla. Monesti vähän vaatimattomammissa perheissä voi aito läsnäolo ja välittäminen olla ihan eri luokkaa, kun ura ja työ eivät näyttele tärkeintä roolia aikuisten elämässä. Vaikka koulutus lisää teoreettista tietoa, ei se välttämättä lisää sosiaalista ja tunneälykkyyttä mitenkään. Lasten kasvattamisessa näillä asioilla on kuitenkin merkitystä.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: fly 
Päivämäärä:   22.1.20 23:08:08

Done that, viisasta tekstiä.

Niinpä vaan tämä aika on sitä, että tuntuu olevan trendi vakuutella sitä, miten lapsi ei taatusti kärsi tippaakaan uravanhempien (äitien) kiireisestä työhönpaluusta. Lapsellehan annetaankin valtavasti suunvuoroa tässä.

Tässä asiassa ollaan menty taaksepäin, vaikka lsten oikeudet vaikkapa kuritusväivallan suhteen ovat hyvällä tolalla. Narsistiset häiriöt ovat yleisiä ja niitä oikein halutaan uusintaa kun ei ymmärretä mikä merkitys turvallisella kiintymisellä on lapsen persoonan kehityksessä. Sitten ihmetellään näitä neuropsyk juttuja, joista osa on ihan lapsen stressioireilua. Stressiä tuottaa toki kodin turvattomuuskin jos sieltä ei niitä tolkkuja aikuisia löydy eikä yksi päiväkoti sitä kyllä myöskään korjaa.

Kaipaan niitä lapsirakkaita tavallisia rahvaannaisia joita vielä 80 luvullakin oli. Ihan se köyhä yh duunari saattaa tarjota hyvän kodin lapselleen, jos on ymmärrystä lapsen tarpeista.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.1.20 23:57:07

Helpottaisi suuresti, kun asioista puhuttaisiin niiden oikeilla nimillä. Päiväkoti tai perhepäivähoito palvelee sitä, että vanhemmat pääsevät töihin, piste. Varsinkaan päiväkodin tarjoama varhaiskasvatus ei ole lapsen parhaaksi. Miksi pitää väittää, että olisi? Lapsia viedään sinne sitten "oppimaan sosiaalisia taitoja" ihan turhaan – paikkaan, jossa kukaan ei niitä taitoja ehdi lapselle opettamaan niin aktiivisesti kuin pitäisi.

Onneksi tuli itsekin vähän perehdyttyä asiaan, vaikka oikeastaan tiesin jo esikoisen vauva-aikana, että päiväkotiin en lapsiani vie. Meidän kummallakin lapsella alkaa oppivelvollisuus kuitenkin 5-vuotiaana, ja sitä pidän ihan hyvänä uudistuksena, kunhan toiminta on silloin vielä leikinomaista.

Ja perhepäivähoidosta, täällä ainakin ajetaan kunnallinen perhepäivähoito kokonaan alas sitä mukaa, kun vanhat hoitajat jäävät eläkkeelle. Yksityiselle voi viedä, mutta sitten maksaa kahden lapsen vajaistakin viikoista 300 euro/kk/lapsi ja menettää kotihoidontuen 300 euroa. Eli voin huoletta tienata tonnin vähemmän kotihoitojärjestelyiden takia ilman, että kotihoito tulisi kalliimmaksi.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: N31 
Päivämäärä:   23.1.20 04:30:08

"Varsinkaan päiväkodin tarjoama varhaiskasvatus ei ole lapsen parhaaksi. Miksi pitää väittää, että olisi? Lapsia viedään sinne sitten "oppimaan sosiaalisia taitoja" ihan turhaan – paikkaan, jossa kukaan ei niitä taitoja ehdi lapselle opettamaan niin aktiivisesti kuin pitäisi."

Avaatko tuota, miksi päiväkodin varhaiskasvatus ei ole lapsen parhaaksi? Kyllä me täällä kovasti lapsen parhaaksi asioita teemme. Ymmärrän huolen suurista ryhmistä, liian vähäisestä hoitajamitoituksesta, mutta esimerkiksi meillä toimitaan paljon pienryhmissä (4-6 lasta/hoitaja) ja näin ollen päästään paljon paremmin keskittymään lapseen yksilönä. Toki en väitä, että näin on kaikkialla.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Me 
Päivämäärä:   23.1.20 08:44:33

N31 mitä tuo tarkoittaa, että päästään paljon paremmin keskittymään lapseen yksilönä? Ihan käytännön tasolla? Mä kun en tuosta päiväkotitoiminnasta ymmärrä mitään. Mulla kylläkin nousi aikoinaan karvat pystyyn termistöjen muutoksen myötä, on aika paljon komeampaa puhua varhaiskasvatuksesta kuin lastenhoidosta. Tää maailma on muuttunut siihen, että jumpataan kaikki prosessit tuottaviksi erilaisilla agendoilla ja ladataan sovellusta koneeseen, ni maailma hymyilee täydellisesti. Oksetus.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Miuku 
Päivämäärä:   23.1.20 08:52:24

Aika moni tuttavapiirini päiväkodin ammattilaista on todennut, ettei omiaan halua ikinä viedä päiväkotiin. Hmmmm, herättäå ajatuksia....

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 09:29:54

Mitä hyötyä 9kk ikäiselle lapselle on olla varhaiskasvatuksen piirissä? Se on VAUVA joka tarvitsee äitiä ja turvallista, rauhallista ympäristöä, ei mitään ohjattua toimintaa tai valmennusta elämään.

Vasta noin 3- vuotias saa jotain muiden lasten kanssa olosta, muttei siitä hyödy että tekee sitä 10 tuntia päivässä. Aika raskasta se on, miettikääpä omaa sellaista työpäivää. Siinä vielä syöt, nukut, ulkoilet ja leikit ohjelman mukaan, et oman rytmisi.

Jotenkin ahdistavaa on se, että lapsia aletaan "kasvattaa" ja "valmentaa" melkein synnäriltä, tehdään suunnitelmia, kartoituksia ja arviointeja, kouluvalmiiksi ne pitää saada samalle viivalle.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.1.20 10:05:43

Mikä ihme on tämä ryhmähehkutus. Suurin osa työstä joudutaan tekemään ihan yksin ja pärjäämään ilman kavereita.
Lypsyllä ei ole ketään pitämässä kädestä, teitä auratessa ei kaveri istu rupattelemassa vieressä, kaupan hyllytkään ei täyty toisen ojentaessa pakettia jonko sinä laitat hyllyyn.

Enkä tiedä onko henkilökunnanvähyys ongelma vai aloituksessa mainitut
"pitää päästää hoitajia palavereihin, koulutuksiin tai on sairaspoissaoloja. Sitten on ittellä palavereja, kouluksia yms,"

Onko nuo kaikki aivan välttämättömia vai vain syitä olla pois työpaikalta?

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.1.20 10:08:49

"Avaatko tuota, miksi päiväkodin varhaiskasvatus ei ole lapsen parhaaksi? Kyllä me täällä kovasti lapsen parhaaksi asioita teemme. Ymmärrän huolen suurista ryhmistä, liian vähäisestä hoitajamitoituksesta, mutta esimerkiksi meillä toimitaan paljon pienryhmissä (4-6 lasta/hoitaja) ja näin ollen päästään paljon paremmin keskittymään lapseen yksilönä. Toki en väitä, että näin on kaikkialla."

Itse vastasit kysymykseen, ette te voi niitä suurimpia ongelmakohtia muuttaa parhaallakaan ammattitaidolla :/ Todella hienoa, jos on pienryhmätoimintaa! Täällä en ole kuullut vastaavasta.

Päiväkodit ovat kyllä tärkeitä, että vanhemmat pääsevät töihin. Ei lapsi niitä kuitenkaan tarvitse, vaan vanhemmat ja työnantajat, se tässä on suurin ongelma, yritetään kääntää aikuisten tarve lapsen tarpeeksi.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 10:17:17

"Päiväkodit ovat kyllä tärkeitä, että vanhemmat pääsevät töihin. Ei lapsi niitä kuitenkaan tarvitse, vaan vanhemmat ja työnantajat, se tässä on suurin ongelma, yritetään kääntää aikuisten tarve lapsen tarpeeksi."

Aamen.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 10:35:37

"Olen ollut vuosia koulussa töissä, varsinkin eskareiden ja ekaluokkalaisten kanssa. Kyllä sen valitettavasti huomaa niin hyvin, missä lapsi on aikansa ennen koulua viettänyt. Kotona olleet lapset ovat rauhallisimpia ja helpoimpia kaikin tavoin. Sitten perhepäivähoitajalla olleet. Ja vaikeimpia tapauksia päiväkotilapset. Näin se vain ikävä kyllä menee."

Tämän huomaa ihan arkielämässäkin, kun lapsia on enemmän yhdessä. Esimerkiksi aikanaan omien sisarusteni perheitten kesken. Päiväkodissa pienestä asti olleet huusivat, puhuivat muiden päälle, vaativat aikuisilta jatkuvasti huomiota ja minäminäminäensin- mode oli päällä. Ehkä juurikin siksi että olivat aina joutuneet kaikesta, mm. siitä huomiosta ja kuulluksi tulemisesta kilpailemaan. Kotona olleet olivat rauhallisempia, valmiimpia jakamaan, enemmän kiinnostuneita yhteisistä leikeistä kuin leluista kilpailemisesta ja heidän puhuessaan ei tarvinnut vähän väliä sanoa "ei tarvitse huutaa, kuulen kyllä".

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.1.20 14:07:27

"tutkimuksin on todettu, että varhaiskasvatukseen osallistuminen on yhteydessä korkeampaan koulutus- ja tulotasoon aikuisena"

Tämä varmaan perustuu jollain tavalla suraavaan?

"Päiväkodissa pienestä asti olleet huusivat, puhuivat muiden päälle, vaativat aikuisilta jatkuvasti huomiota ja minäminäminäensin- mode oli päällä. Ehkä juurikin siksi että olivat aina joutuneet kaikesta, mm. siitä huomiosta ja kuulluksi tulemisesta kilpailemaan"

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Ettäsemmosta 
Päivämäärä:   23.1.20 22:11:48

Olen varhaiskasvatuksen ope. Ja kyllä varhaiskasvatus voi olla hyvin laadukasta ja hyödyllistä. Mutta aina se ei välttämättä sitä ole. Ja ei alle 3 weet hyödy juuri mitään heidän ”varhaiskasvatuksestaan” vaan enemmän rauhallisesta ja turvallisesta läsnäolosta ja sylistä. Toki näitä yritetään heille tarjota päiväkodissa mutta fakta on että jos on 12 alle 3 wee ja kolme hoitajaa/kasvattajaa niin aina joku jää siellä varjoon eikä saa tarvitsemaansa. Varhaiskasvatus on yliarvostettua ja vanhemmat aivopestyjä. ”Kyllä tää meidän 9 kk ikäinen jo tarvii virikkeitä.” Joo varmaan tarvii, mutta siltä omalta vanhemmalta eikä muilta. Kyllä siinä monilla varmasti ajatus muuttuis ku kävis jonku viikon seuraamassa arkea päiväkodissa.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Ettäsemmosta 
Päivämäärä:   23.1.20 22:13:38

Ja vastaus kysymykseen :D

Hyvin jaksaa ku tiedostaa että aina ei ehdi kaikkea tehä viimeisen päälle ja joskus pitää madaltaa omia odotuksia ja mennä ”vanhalla tutulla”. Välillä sit ehtii paremmin suunnitella uusia juttuja. Pääasia että lapset on turvassa ja hyvillä mielin...

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   23.1.20 23:00:12

"Olen ollut vuosia koulussa töissä, varsinkin eskareiden ja ekaluokkalaisten kanssa. Kyllä sen valitettavasti huomaa niin hyvin, missä lapsi on aikansa ennen koulua viettänyt. Kotona olleet lapset ovat rauhallisimpia ja helpoimpia kaikin tavoin. Sitten perhepäivähoitajalla olleet. Ja vaikeimpia tapauksia päiväkotilapset. Näin se vain ikävä kyllä menee."

Tässä ei ole kyllä mitään perää, sanoisin oikeastaan jopa että päinvastoin. Monet kotona hoidetut eivät osaa yhtään toimia ryhmässä tai odottaa vuoroaan, mutta ei tätäkään voi millään tavalla yleistää, vaan jokainen lapsi on yksilö. Itse olen luokanopettaja ja opettanut usean vuoden alkuopetuksessa, enkä todellakaan ole huomannut mitään tuollaista. Lapsista ei millään tavalla huomaa tai voi yleistää, että päiväkodissa olleet ovat tietynlaisia jne.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.1.20 13:29:47

"Monet kotona hoidetut eivät osaa yhtään toimia ryhmässä tai odottaa vuoroaan"
Miksi pitäiskään osata?
Koulu ja opettajat ovat sitä varten, jossa ihmislapsi oppii asioita.

En tunne ketään, joka ei olisi oppinut ekalla luokalla jonottamaan kouluruokailuun. Itse en olisi oppinut ryhmätyöskentelyyn, vaikka olisi sitä harjoitellut kuinka vauvasta asti. Johtuen siitä, etten jaksa väitellä vahvempi mielisen kanssa, joka ryhmässä kertoo kuinka asiat tehdään.
Aikuisenakin, jos ryhmässä(teamit töissä) tyhmien idiottimaiset ideat pakotetaan läpi, eroan ryhmästä. En ota vastuuta prossesseista, jotka on syntyessää tuhoon tuomittuja.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.20 15:06:25

Meillä ainakin lapselle paljon parempi paikka olisi koti. Riipii sydäntä viedä "varhaiskasvatukseen". Lainausmerkit, koska todella on ihan vaan säilöntäpaikka lapsellemme.

Ryhmässä on neljä aikuista ja sitä vastaava lapsimäärä (lain mukaan saisi olla kolmea vastaava määrä lapsia), ryhmässä ei joka päivä ulkoilla aamupäivällä (2-3 krt vko maksimissaan). Ohjattua toimintaa ei juurikaan ole ja tilat pienet. Ihmettelen, että tätäkö se laadukas varhaiskasvatus on, mitä meille vanhemmille niin kovin mainostetaan....

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.20 15:40:33

"Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 24.1.20 13:29:47

Koulu ja opettajat ovat sitä varten, jossa ihmislapsi oppii asioita."

Itseasiassa lapsella pitäisi olla jo kaikenlaisia valmiuksia silloin kun hän tulee kouluun. Jos esimerkiksi sosiaaliset taidot ja tunnesäätelytaidot ovat ihan nollissa niin aika tuskainen koulutiestä tulee. Koulua ei ole viritetty siihen että siellä kaiken oppimateriaalin lisäksi opetetaan normaaleja sosiaalisia taitoja ja ihan puhtaita käytöstapoja.

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Totatota 
Päivämäärä:   24.1.20 19:13:16

Kysymys samalla opettajille ja hoitajille. Teidän ryhmässä on lapsi millä on toistuvasti haisevat tai liian pienet vaatteet, usein myös likaiset. Hiukset herjaamatta ja leikkaamatta. Miksi ette tee lasua, miksette kysele lapselta miten viikonloppu meni?

  Re: Varhaiskasvatuksen opet

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   26.1.20 14:35:50

Tai sitten on kiinni lapsesta ja perheestä että millainen lapsi on koulussa, ei siitä missä on viettänyt päivänsä ennen eskarin alkua. On perheitä joissa panostetaan lapsen varhaiskavastukseen ja päiväkoteja joissa ainoa tavoite on säilöä lapset elossa päivän ajan. Ja kaikkea tältä väliltä sekä päin vastoin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.