Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Junalla Briteissä?

Lähettäjä: turisti 
Päivämäärä:   20.10.19 19:08:18

Taustaa sen verran, että oma matkustamiseni junalla Briteissä on rajoittunut Gatwick-Lontoo- ja Manchester Airport-Liverpool-reiteille. Ajattelin ensi keväänä lentää Edinburghiin ja jatkaa sieltä junalla Lontooseen, matka-aika näyttäisi olevan aika järjellinen 4-5h.
Mutta missä näistä junista on paras kuljettaa isoa matkalaukkua? Reissusta tulisi sen verran pitkä, että pelkkä käsitavaran kokoinen matkalaukku ei riitä. Esimerkiksi noissa Gatwick-Lontoo-junissa on vain ovensuussa teline matkalaukuille ja ne eivät herätä hirveästi luottamusta. En halua nukahtaa ja herätä siihen että joku onkin junasta lähtiessään ottanut mun laukun mukaan...

Vai onko brittiläisissä junissa ylipätään sellaista pään yläpuolella olevaa "hattuhyllyä" tai maksullista/lukollista säilytystä niin kuin VR:n junissa?

Ja mikä olisi paras, fiksuin ja tietysti mukavin valinta kyseiselle välimatkalle?

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.10.19 19:10:10

Briteissä kai monet suosivat linja-autoa junan sijaan.

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   20.10.19 19:14:11

"Briteissä kai monet suosivat linja-autoa junan sijaan."

Ei kai? Bussit on aika kauheita, junat sitten taas käsittääkseni uusia ja siistejä eikä älyttömän hintaisiakaan.

Valitettavasti en pysty aloittajaa auttamaan, googlettelisin englanniksi asiaa.

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: Optimus 
Päivämäärä:   20.10.19 19:22:18

Esimerkiksi Citylinkin bussit ovat uusia, siistejä ja edullisia. Ei yhtään huonompi vaihtoehto junalle.

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: Mmmmmm 
Päivämäärä:   20.10.19 19:23:20

Kyllä hattuhyllyjä löytyy joistain junista, ei vain kaikista. Ja sinne tavaran saaminen täydessä junassa on tosi vaikeaa.
Käytännössä se alkupään tavarapaikka on ainut ellet ole törkeä ja vie toista istumapaikkaa matkatavaroillasi. Mutta etenkin jos juna on täysi, siitä ihan varmasti joku valittaa.
Mä olen ainahan hyvällä mielellä jättänyt tavarani siihen levennykseen, eiköhän useimmiten ymmärretä ettei tuollaisessa laukussa ole mitään oikeasti varastamisen arvoista.
Tai sitten seisot eteisaulassa sen laukun kanssa. Mitään lukollisia alueita ei todellakaan ole.

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: turisti 
Päivämäärä:   20.10.19 19:27:43

-,
jos junassa menee jo 4-5h, niin bussilla menee kyllä ihan tuhottoman kauan. Google kertoo, että matka-aika voi olla peräti 9-10h, ihan niin pitkään en aikonut sitä väliä reissata.

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: turisti 
Päivämäärä:   20.10.19 19:39:12

Optimus,
kiitos tuosta Citylink-vinkistä. Hinta ei ole paha, mutta matka-aika tosiaan 9h+...

Mmmmmm,
näin mä vähän ounastelinkin. Koska jos jossain olisi kunnon säilytystilat matkalaukuille, niin silloin sellaisissa junissa, jotka kulkevat lentokenttien kautta. Vaikka VR:ää tuleekin usein moitittua, niin kyllä se tässä hommassa taitaa olla parempi kuin moni muu junafirma...
Olen mäkin laukkuni jättänyt siihen telineeseen, jos olen saanut läheltä istumapaikan. Kerran vein sen viereeni penkkiväliin, mutta onneksi vaunu oli lähes tyhjä, niin se ei ollut kenenkään edessä.

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: lehtokurppa 
Päivämäärä:   20.10.19 19:47:54

Se junakin voi sitten olla tuntikaupalla myöhässä.

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: turisti 
Päivämäärä:   20.10.19 19:50:05

lehtokurppa,
totta kai voi, mutta matkustaisin välin mieluummin junalla kuin lentäen. Lentäminen olisi vaihtoehdoista nopein ja mieluisin, mutta hirveästi maisemia siinä ei näe.

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: mono 
Päivämäärä:   20.10.19 20:44:01

Lippua varatessa voi valita istumapaikan läheltä matkalaukkutelinettä. Niitä on vaunujen päissä, mutta usein myös vaunun keskellä. Ylähyllylle ei mahdu kovin isoa laukkua.
Kannattaa myös varata liput oikeaan aikaan. Nykyään briteissä on vähän VR:n säästölippujen kaltainen systeemi. Tietty viikkomäärä ennen matkaa vapautuu myyntiin edullisempia lippuja. Sitä ennen hinnat ovat hurjan korkeat ja taas lähellä matkaa edullisemmat liput ovat ainakin suosituilla reiteillä jo loppuneet.
Itse olen suosinut enimmäkseen junia, mukavaa ja nopeaa moniin bussireitteihin verrattuna.

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 20:53:19

Meillä on mennen, tullen ja välissäkin kuskattu hirvittäviä laukkumääriä ympäri enkkuja. Virgin lines, north eastern railways ja mitä näitä nyt onkaan.
Välillä koko perhe mukana, välillä vain opiskejija parin laukun kanssa.
Koskaan ei mitään ole varastettu (6 vuoden kokemus) ja kaikki on aina mennyt hyvin. Tytöille on jopa nostettu laukut hattuhyllylle.
Ja Edistä Lontooseen on helppo! Junissa myös valvontakamerat...

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: turisti 
Päivämäärä:   20.10.19 21:19:13

Kiitos mono ja piste :)

  Re: Junalla Briteissä?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.10.19 21:45:09

Britannian junat ovat about yhtä luotettavia kuin VR: myöhässä, peruttu, jne. Joten älä suunnittele mitään sen mukaan että saavut perille aikataulun mukaisessa ajassa. Edinburgh-montako on onneksi vilkkaasti liikennöity välin, joten todennäköisesti pääset perille sanan vuorokauden puolella.

Minä olen aina pitänyt laukkua siinä eteisessä ilman ongelmia, Britanniassa ja muissa maissa.

Trainlinen kautta olen ostanut liput. Heillä on kätevä appi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.