Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   20.8.19 13:48:27

Peruutuskokeen tiedän ja ennen ainakin oli vielä ihan kaupunkiajoa myös, mutta haluaisin ihan käytännössä tietää mihin siinä tulisi erityisesti kiinnittää huomiota ja mitkä ovat hylkääviä virheitä? Jos oikein nipotarkka valvoja sattunut niin kertokaahan etenkin niistä niin osaan varautua pahimpaan

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   20.8.19 14:40:50

Sinun täytyy tietää mitä auto painaa, mitä kärry painaa. Jos lastia, mitä lastina, miten kiinnitetty. Aikarajoja ei saa ylittää, keiloja ei saa hipaistakaan. Risteyksissä tarkkana, ei "oikaista". Ja tietysti muut liikenteen jutut, pysähtymiset suojatien eteen ym.

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   20.8.19 21:26:39

Onko totta, että traileria ei saa käsin siirtää yhtään vaan pitää pystyä suoraan kohdalle peruuttaa? Saako nousta autosta katsomaan ja ottaa myös eteenpäin tarvittaessa?

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.19 21:31:27

Kyllä mä sen ohjasin käsin paikalleen kun aloin laskemaan koukkuun kiinni mutta ei sitä metritolkulla voi alkaa siirtelemään. Autosta saa poistua vaikka sata kertaa katsomaan ja peruuttaa edes takaisin ihan niin monta kertaa kun tarvitsee kunhan aikaraja ei ylity.

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   20.8.19 22:39:15

Itse suoritin juuri alle kk sitten. Inssisetä sanoi, että joutuu hylkäämään puolet kokeista ellei sano ennen ajoon kevyenliikenteen väistämisestä. Heitä on ohjeistettu olemaan tarkempia nykypäivänä siinä kun auto on kääntymässä risteyksessä jossa on ensin kevyen liikenteen väylä ja sen takaa kulkee autotie. Autoilijat katsovat jo kauas autotielle mistä tulee autoja, ja unohtavat kevyenliikenteen esim. pyörät ja mopoilijat menee todella kovaa. Täytyy siis yhtä lailla hiljentää, tarkistaa oikea-vasen-oikea ja mikäli ei tule kevyttä liikennettä niin voi lähestyä kohti autoliikenteen risteystä. Monet luulevat (minäkin luulin) että kevyt liikenne väistää mutta näin ei ole kun autoilija kääntyy kevyen liikenteen väylän yli.

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   21.8.19 00:09:45

Käytännönkokeen hanskaan ihan varmasti, on tullut pyöriteltyä koppia vuosia, mutta veikkaan että teoriakoe on todella hankala, ajattelen niin monimutkaisesti

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: AJ 
Päivämäärä:   21.8.19 06:28:19

Suosittelen harjoittelemaan teoriakoetta varten nettipalveluissa. Maksaa ehkä 10 e/ kk. Siinä pyörii aika lailla ne inssin kysymysvaihtoehdot.

Lisäksi itse ainakin löysin netistä sen Trafin inssien vastaanottajille tarkoitetun ohjeen. Sen kun luki, niin tiesi varmuudella, mitä ajossa seurataan.

Mistähän "&" on saanut korttinsa, kun on noin vajavaisin tiedoin ollut liikkeellä.8I

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: uppis 
Päivämäärä:   21.8.19 07:38:26

Teoriakoe on ihan pilipalijuttu, kun vaan tiedät mitä saa vetää ja mitä ei sekä kertaat erikoisemmat liikennemerkit. Jos sen läpi pääseminen mietityttää, niin en ehkä suosittele suunnittelemaan myöskään yhdistelmän ajamista :)

Ihmettelen myös miten & on ylipäänsä saanut ajokortin, jos liikennesääntöjen tuntemus on tuota tasoa!

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   21.8.19 08:30:00

Itse suoritin kuukausi sitten. Teoriaa kannattaa oikeasti treenata tuolla 10 eur paketilla. Itse kuvittelin myös, että menee kuin vettä vaan, mutt niitä kuvia saa oikeasti tosissaan tuijotella, ettei jää joku nurkassa näkyvä ”kompa” huomaamatta. Tekstikysymykset helppoja, mutta kyllä niihinkin voi vahingossa vastata väärin, jos liikaa jää pohtimaan. Eli kannattaa treenata, niin ei tartte turhaan maksella moneen kertaan. Peruutusta kulmaankannattaa myös treenata ihan niiden tötteröiden kanssa oikeilla väleillä. Olin myös paljon peruutellut, mutta se väli on yllättävän kapea juuri siinä kulman kohdalla, tarkkana täytyy olla niiden Na ulkotötteröiden kanssa. Saa suoristaa eteen ja käydä katsomassa, lue ne ohjeet tarkasti. Traikun käsittelyssä ovat tosi tarkkoja turvallisuudesta eli kiilat ja jarrut täytyy olla koko ajan varmistettuna. Käsin saa siirtää hieman, mutta jarruvaijerin täytyy olla siinä vaiheessa jo auton koukussa ”varmistamassa” (tää oli mullekin vaikea muistaa ja onneksi inssi muistutti vielä ennen koetta) eli noin 5 cm siirto onnistuu. Ajokoe oli helppo, mutta aja rauhassa ja huomioi muut liikkujat extra hyvin.

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: Ada. 
Päivämäärä:   21.8.19 08:51:34

Koe oli tosi helppo, ajettiin pieni lenkki kaupungissa ja sen jälkeen kulma peruutus jäähallin pihassa. Mun ei tarvinnut edes irroittaa traileria kun inssi sanoi, että näkee kyllä että olen jo vuosia vetänyt koppia. :D

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: Plok 
Päivämäärä:   21.8.19 09:00:35

Ajokoe vielä käymättä mutta juuri kävin teorian. Ostin kanssa sen pikku e harjoittelun mutta en kokenut siitä olevan hirveästi hyötyä. Peräkärryyn liittyvät liikennemerkit kannattaa kerrata, samoin lisäkilpien tulkinta. Liikennetilannekuvissa muistaa katsoa peilit. Mutta muuten jos osaa väistämissäännöt ja liikennesäännöt yleensäkin niin ei ole vaikea.

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   21.8.19 09:30:37

Mä harjottelin peruutusta pienempään väliin, kun mitä se käsittelyssä oli, joten selvisin peruutuksesta tosi helpolla. Mä en saanut senttiäkään siirtää käsin, vaa kohdilleen oli peruutettava, mutta ei siinäkään ongelmaa ollut, kun sitä olin harjoitellut. Jos aisa osuu puskuriin, niin tulee hylky. Peruutusta sai vielä hetken harjoitella, ennen kokeen alkamista.
Ajokoe oli noin 40min, isolla tiellä ja kaupungissa. Ylinopeutta ajelin pari kertaa, sanomista tuli, mutta läpi pääsin silti. Kunhan noudatat liikennesääntöjä, kuten normaalisti, niin läpi menee.

Multa kysyttiin traikun paino, joka jäi alle sen 800kg, mutta sanoin kyydissä olevan lisäpainoa. Ei kysytty tai katsottu edes, että mitä ja miten kiinnitetty.

  Re: Millainen on pikku-e koe?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.8.19 09:30:44

Mä sain ekalla kerralla käsittelykokeessa hylyn kun olin peruuttamassa autoa takaisin traikulle ja se valahtikin 5 cm taaksepäin kun nostin jalan pois jarrulta ja koukku osui vetoaisaan. Hylyn syy oli liikenneturvallisuuden vaarantaminen :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.