Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Mamaa 
Päivämäärä:   20.8.19 01:27:57

Iltaa sennupalstalle,

Täällä yksi väsynyt äiti kyselee toisten ajatuksia, neuvoa, vertaistukea. Olen aivan valtavan ihanan pojan, vajaa 1,5 v, äiti. Poika on touhukas, herkkä, iloinen ja pääosin "helppo" lapsi. Omaa tahtoa alkaa löytyä ja nukkumisen kanssa on viime aikoina ollut vähän enemmänkin haasteita. Muuten lapsi on kuitenkin aina ollut todella tyytyväinen, ei sairauksia tms. Eli ei sinänsä mitenkään erityisen vaativa hoidettava, ja siksi tuntuukin vähän tyhmältä, että nyt olen näin väsynyt. Hoidan lapsen ja kodin käytännössä lähes yksin; mies tekee jotain pieniä kotitöitä ja on lapsen kanssa n. 2 x vko ~1,5 tunnin ajan sillä aikaa, kun minulla on harrastus. Tuon olen aloittanut vasta lapsen oltua yli vuoden, siihen asti olin hyvin vähän erossa lapsesta. Vieläkin muita menoja hyvin harvakseltaan enkä lasta mielelläni jätä.

Nyt viime aikoina olen tosiaan ollut väsynyt. Jo pidempään arki on tuntunut sinnittelyltä ja koko kesän enemmän ja vähemmän vaivanneet unipulmat alkavat painaa aika kovasti. En ole nukkunut täyttä yötä kertaakaan heräämättä lähes puoleentoista vuoteen. Olen lapsesta asti tarvinnut paljon unta eikä 8 h yöunet tunnu olevan riittävästi vielä näin aikuisenakaan. Olenkin ollut yllättynyt, kuinka hyvin olen univajetta lapsiarjessa kestänyt. Myös pinnani on pidentynyt huooomattavasti siitä, mitä se joskus aiemmin oli. Viime aikoina olen kuitenkin huolestuneena huomannut, että ensimmäisiä kertoja välillä olisi tehnyt mieli huutaa lapselle (mitä en ONNEKSI ole tehnyt!!). Esimerkiksi eräs aamu meillä oli vähän kiire lähteä sovittuun menoon. Yritin laittaa itseäni ja lasta valmiiksi, mutta tämänikäiselle tyypillisellä tavalla lapsella oli vauhti päällä eikä kaikki mennyt sujuvasti äidin ajatusten mukaan (kuten ei tietenkään kuulukaan!). Siinä välillä teki mieli korottaa ääni, että nyt ole hetki paikallasi ja kuuntele äitiä. Noista ajatuksista tulee heti tosi paha mieli, kyllähän lapsi ne varmasti jotenkin vaistoaa, vaikka sitä ei lapselle päätyisi purkamaankaan :/

Edellä mainitut tilanteet ovat nyt siis vähän toimineet hälytyskellona sille, että voimat alkavat oikeasti olla aika vähissä ja asiaan pitää puuttua ennen kuin oikeasti hermostun lapselle. Ongelmaksi tässä muodostuu se, etten tiedä, mistä lähteä liikkeelle...

Yksi pulma on varmaan se, että olen ehkä tehnyt itsestäni liian "korvaamattoman" (omassa mielessäni). Mies on vienyt joskus lasta vaunulenkeille silloin, kun lapsi vielä nukahti rattaisiin, ja äitini on lapsen nukuttanut kerran. Muuten kukaan muu ei ole ikinä nukuttanut lasta. Jos lapsi on jonkun muun kanssa, olen huolissani, osaavatko huomioida mahdolliset vaarat, pitää lasta tarpeeksi silmällä jne. Vaikka toki tämänikäisen kanssa sattuu ja tapahtuu enkä minäkään pysty lasta joka kolhulta suojelemaan.

Lähipiiriä löytyy, mutta koen avun pyytämisen hankalaksi. Jotenkin päähäni on iskostunut kuva, että yksin olisi pärjättävä tai olen muuten jotenkin huonompi. Omat vanhempani ovat erittäin välittäviä. Kuitenkin toinen asuu kaukana ja toinen on kiireinen työelämässä, joten en haluaisi vaivata ja lisätä heidän työtaakkaansa. Miehen vanhemmat ovat eläkkeellä, mutta muuten kiireisiä. He ovst myös sen verran vieraampia minulle ja lapsenhoitotapamme tuntuu vähäne eroavan, joten isommin avun pyytäminen tuntuu sekin hankalalta. Joskus käyvät leikkimässä lapsen kanssa, että minä saan siivottua, mikä on tosi mukavaa.

Kotona näen jatkuvasti asioita, jotka olisi pitänyt hoitaa (pestä lattiat useammin ja pyyhkiä pölyjä, järjestellä kaappeja, sisustaa mukavammaksi, myydä vanhoja vaatteita...) Tuntuu, että työtä on reilusti enemmän, mitä ehdin tehdä, mutta samalla oma jaksaminen huutaa lepotaukoa, hetken hengähdystä. Huomaan myös olevani erittäin yksinäinen. Minulls ei hirveästi ole samassa elämäntilanteessa olevia ystäviä ja vanhojenkin kavereiden kanssa on välit vähän etäiset nykyään. Kaipaisin hyvin paljon esimerkiksi oman perheen seuraa. Näenkin perhettäni jonkin verran, mutta viikossa on yleensä useita päiviä, kun sosiaalinen kontaktini rajoittuu lapseen, mieheen ja kaupan kassaan. Aiemmin liikuimme lapsen kanssa paljonkin esim. kaupungilla, mutta viime aikoina siitäkin on tullut hirmu rankantuntuista. Lisäksi vähän jännitän lapsen kanssa eri paikkoihin menemistä ja pelkään aina, että jokin menee vikaan, lapsi ei viihdy tms. Muutenkin pelkään sitä, jos jokin menee vähän pieleen, esim. lapsen unet venähtävät niin, että alkavatkin vasta myöhemmin. Pelkään myös sitä, miten erilaiset asiat vaikuttavat lapsen kehitykseen, henkiseen hyvinvointiin jne. (Onko tarpeeksi vai liikaa aktiviteettia, ulkoileeko tarpeeksi, syökö tarpeeksi monipuolisesti, nukkuuko riittävästi, osaanko olla tarpeeksi hyvä äiti jne.)

Anteeksi sekava teksti, kellonaikakin jo vaikuttaa. Ehkä täällä joku auttaisi tätä äitiä näkemään oman kuplan ulkopuolelle?

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Agrobakterium 
Päivämäärä:   20.8.19 01:36:08

Ota kynä käteen ja kirjoita nuo pari ensimmäistä kappaletta paperille. Ja jätä ne mihellesi luettavaksi ja mahdollisesti myös äidillesi. olet jo itse alkanut ymmärtää ettet yksin voi kaikkea hoitaa. nyt on aika ilmaista se muillekkin. Koska minusta tuntuu että sinusta puhuminen saattaa olla vaikeaa, oman ns. heikkouden tunnustamista, siksi suosittelen kirjeen kirjoittamista. Itse en ole äiti, mutta tunnistan puheestasi oman ystäväni joka juuri tuli äidiksi. Hän ei kehdannut kysyä apua, lopulta tilanne meni niin pahaksi että hakkasi lapsen pinnasängyn palasiksi. Lapsen itkiessä sängyssä. Rystyset murtuivat molemmista käsistä, silloin hänen oli pakko sanoa tarvitsevansa apua. Vaikka tilanne oli ollut paha jo pitkään.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   20.8.19 07:16:04

"Täällä yksi väsynyt äiti kyselee toisten ajatuksia, neuvoa, vertaistukea. Olen aivan valtavan ihanan pojan, vajaa 1,5 v, äiti. Poika on touhukas, herkkä, iloinen ja pääosin "helppo" lapsi. Omaa tahtoa alkaa löytyä ja nukkumisen kanssa on viime aikoina ollut vähän enemmänkin haasteita. Muuten lapsi on kuitenkin aina ollut todella tyytyväinen, ei sairauksia tms. Eli ei sinänsä mitenkään erityisen vaativa hoidettava, ja siksi tuntuukin vähän tyhmältä, että nyt olen näin väsynyt. Hoidan lapsen ja kodin käytännössä lähes yksin; mies tekee jotain pieniä kotitöitä ja on lapsen kanssa n. 2 x vko ~1,5 tunnin ajan sillä aikaa, kun minulla on harrastus. Tuon olen aloittanut vasta lapsen oltua yli vuoden, siihen asti olin hyvin vähän erossa lapsesta. Vieläkin muita menoja hyvin harvakseltaan enkä lasta mielelläni jätä.
...
Kotona näen jatkuvasti asioita, jotka olisi pitänyt hoitaa (pestä lattiat useammin ja pyyhkiä pölyjä, järjestellä kaappeja, sisustaa mukavammaksi, myydä vanhoja vaatteita...) Tuntuu, että työtä on reilusti enemmän, mitä ehdin tehdä, mutta samalla oma jaksaminen huutaa lepotaukoa, hetken hengähdystä. Huomaan myös olevani erittäin yksinäinen. "

Jospa olet vain kuolemaisillasi tylsyyteen?

Kotiäitinä oleminen on jokseenkin kauheinta mitä itse tiedän. Vaikka minulla oli sentään useampi melko samanikäinen lapsi, joista oli seuraa toisilleen.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.8.19 07:51:43

No tässä nyt on vaan tyypillinen äitisyndrooma.
Eli asiat ovat juuri niin vaikeita, kuin mitä olet itse niistä tehnyt. Olet väsynyt, koska elät pelkästään sitä äitiyttä. Ulkopuolisen korvaan tuo kuulostaa siltä, että sinä olet liian kiinni lapsessasi eikä toisin päin.

Se lapsi ei mene rikki siitä, jos ärähdät. Joskus täytyykin, jotta hommat sujuvat ja venkslaaminen loppuu.
Se lapsi ei mene rikki siitäkään, jos nukkuu toisinaan liikaa, toisinaan taas liian vähän tai ei viihdy jossain paikassa. Eikä edes siitä, että lakkaat pitämästä itseäsi korvaamattomana ja annat hoitovastuuta isällekin.
Pahin karhunpalvelus mitä lapsellesi voit tehdä, on juuri tuollainen lapsessa roikkuminen ja kaikkien mahdollisten ongelmien ja pettymysten silottelu jo ennen kuin mitään on edes tapahtunut. Miten se lapsi ikinä oppisi mitään, mysä kestämään sitä että aina ei viihdy, aina ei ole äiti saatavilla ja joskus vaan täytyy toimia kuten sanotaan ja silloin kun sanotaan, kun sinä et anna siihen edes mahdollisuutta.

Minulla on ystävä, oikeastaan entinen ystävä, joka on aivan kuin sinä. Eikä se sekoilu loppunut edes toisen lapsen saamiseen.
Pari vuotta jaksoin kannustaa ja tukea, mutta kun ihminen ei ottanut onkeensa sen vertaa, että olisi kyennyt lähtemään ilman lastaan edes uimahalliin, niin sai minun puolestani sitten olla.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.19 08:28:16

Täytyy sanoa, että olisin itsekin ollut tuossa tilanteessa, mutta onneksi olemme miehen kanssa alusta asti tehneet kaiken puoliksi. Mies on hoitanut suurimman osan yöheräämisistäkin sen jälkeen, kun ei tarvinnut yöllä enää imettää.

Olet nyt vaan vieraannuttanut lapsen isästään jo niin hyvin, että kurssin kääntäminen on vaikeaa. Mutta ei sinun vielä tarvitse mitään "ulkopuolista" apua miettiä, kun nyt ensin alatte lapsen isän kanssa jakaa hommat puoliksi. Järjestätte nukkumisen niin, että saat nukkua ainakin pari yötä viikosta (korvatulpat, toinen huone, toiseen kämppään, mitä tarviikin).

Huutaminen ei tietysti mitään auta, mutta jos menee hermo lapseen, niin voit ihan hyvin näyttää, että sinua harmittaa lapsen käytös (sanoittamalla ja äänenpainolla, ei huutamalla). Lisäksi tuon ikäisen kanssa on turha kamalasti neuvotella, jos joki juttu ei suju ja teillä on aikataulu, niin lapsi kainaloon, vaatteet päälle ja menoksi. Ja sen huutamisen voi silloinkin hyvin jättää välistä, se ei mitenkään nopeuta asioita.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Vvv 
Päivämäärä:   20.8.19 09:27:30

Nyt kyllä se isä mukaan! Isällä on oikeus hoitaa lasta ja olla sen kanssa! Ja linjasi on oikea pikkuvauvan kanssa, mutta nyt lapsi on jo taapero ja avautumassa maailmalle, hän tarvitsee ehdottomasti kontakteja myös muihin aikuisiin!
Ongelma on omien korviesi välissä, sun täytyy itse päästää lapsesta myös irti. Ihan lapsesi hyvän kehityksen takia.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.19 09:51:35

Jaa lapsen hoitovastuuta isän kanssa.

Mitä se mies tekee vapaapäivinään ja töiden jälkeen? Makaa sohvalla kun sun työpäivä jatkuu 24/7?

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Mamaa 
Päivämäärä:   20.8.19 11:03:51

Kiitos vastauksista!

Tylsyyteen kuolemisesta ei todellakaan ole kyse, rakastan kotiäitiyttä noin muuten :D Olen myös viime aikoina alkanut työskennellä eräässä järjestössä (tavallaan vapaaehtoistyö). Ei siis tarkoita, että kävisin missään vaan tarkoituksena osallistua järjestön viestinnän suunnitteluun ja toteutukseen.

Miehelle ja äidilleni olen useita kertoja kertonut uupumuksestani. Mieheni ei ehkä aivan ymmärrä tilannetta. Äiti selvästi on huolissaan ja itsekin puhuu, kuinka väsyn. Silti tuntuu, että minun pitäisi (luonnollisesti) olla se, joka sanon, mitä kaipaan. Itse en vain todella tiedä, mikä auttaisi. Olen useampaan kertaan miehelle kertonut,että kaipaisin enemmän apua. Siihen en kuitenkaan uskalla nojautua, että se muuttuisi. Miehellä on pitkäaikaissairaus sekä tällä hetkellä mahdollisesti muitakin ongelmia, jotka vaikuttavat hänen jaksamiseensa, stressinsietokykyynsä jne. Huonolla hetkellä (sairauden suhteen) ei hänestä ole esim. nukuttamaan lasta, jos siinä tarvitaan kärsivällisyyttä.

Pettymyksiä en lapselta siloittele. On jo sen ikäinen, ettei voi tehdä kaikkea, mitä haluaisi,ja kyllä varmaan päivittäin tulee itkuja, kun ei voikaan tehdä jotain, mikä sillä hetkellä on mielessä. Haluan kuitenkin tiedostaa lapsen pahan mielen ja pyrkiä hyväksymään lapsen kaikki tunteet, sanoittamaan jne.

"Se lapsi ei mene rikki siitä, jos ärähdät. Joskus täytyykin, jotta hommat sujuvat ja venkslaaminen loppuu."

1,5-vuotiaalle ei kyllä todellakaan tarvitse, saatika täydy ärähdellä! Se on varmaan joku vanha kasvatusstereotypia, että lapset, joille ei huudeta, oppivat elämään kuin pellossa. Toivoisi, että nykypäivänä päästäisiin siitä jo pikkuhiljaa eroon. Ärähtelyn sijaan kannattaa ehdottomasti suosia rakentavia vuorovaikutuskeinoja. Toki isommalle lapselle joutuu joskus sanomaan tiukasti. Tämänikäisellä koen senkin vähän turhaksi, koska jos lapsi vaikkapa lähtee juoksemaan toiseen huoneeseen juuri sillä hetkellä, kun olen meinannut alkaa häntä pukea (ei siis karkuun vaan vähän ennen kuin ehdin pukemisen aloittaa) ei se mielestäni lapsen vika ole. Ei myöskään se, että maailma ja kaikki asiat, kuten vessanpönttö, viemärit, vanhempien kengät jne. ovat mielenkiintoisia.

Tuon tiedän, että lapsi tarvitsee kontakteja muihinkin. Mutta miten te järjestätte niitä, jos tuttavia ei ole mahdollisuutta nähdä kauheasti enempää? Ei sitä oikein vieraillekaan voi mennä, että hei, seurustele mun lapsen kanssa  Missä kaikkialla käytte tämänikäisten taaperoiden kanssa? Onneksi täällä naapurit pysähtyvät jututtamaan harva se päivä.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   20.8.19 11:33:45

Miehet ei tajua mitään, ennen kuin ne itse joutuvat tekemään sen asian ihan itse yksin. Eli miehesi ajattelee, että äitinä olet lapsen automaattihoitaja. Asia voisi korjaantus jos jätät lapsesi ja miehesi viikonlopuksi kahdestaan. Mutta olen aivan varma, että silloin miehen äiti on vähän auttamassa poikaansa lapsen hoitamisessa...

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   20.8.19 12:34:50

Laitat sen miehen hoitamaan lasta. Tuo kuulostaa vähän huonolta, ettei miehen hermot riitä nukuttamiseen....mikäs se sellainen sairaus on??! Vai olisiko vain mukavuudenhalu sitten kuitenkin. Pidemmän päälle tuo ei toimi, että hoidat lähes yksin koko homman. Mites sitten, kun palaat töihin? Nythän sinulla on ”vain” lapsi ja ilmeisesti kodinhoito. Jos miehellä ei riitä hermot/jaksaminen lapseen, hän saisi luvan tehdä kaikki kotityöt. Aluksiaan ne tekee hommat miten sattuu, mutta ummistat silmät siltä ja keskityt olennaiseen, kodin ei tartte olla koko ajan tiptop

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.19 12:49:05

Minkälaista perhetyötä teidän kunnassa on? Meillä on perhetupatoimintaa, jossa käyn lapsen kanssa säännöllisesti pari kertaa viikossa. Siellä lapsi tapaa muita lapsia ja myös muita aikuisia. Hoitoon saa jättää kolmeksi tunniksi 2-3 krt kuukaudessa sinne tuttuun paikkaan, tuttujen hoitajien luokse, se on hyvä tapa harjoitella hoitoon jäämistä. Oma lapsi aloitti siellä vajaan kahden vuoden iässä.

Lisäksi teidänkin kunnassa on varmasti perhetyöntekijöitä, jotka voivat tulla lasta välillä hoitamaan. Ja äitisi ilmeisesti haluaisi auttaa, niin sovi hänen kanssaan, että ottaa lasta säännöllisesti aluksi pariksi tunniksi. Äitisi asuu kuitenkin ilmeisesti lähellä?

Opettelet nyt ensin pikkuhiljaa päästämään lapsesta irti, niin sitten pystyt enemmän keskittymään siihen, mitä sinä tarvitset :)

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   20.8.19 12:49:30

Ensinnäkin ole armollinen itsellesi. Riittävä lepo on tärkeämpää kuin kaappien järjestäminen tai vaatteiden myynnin järjestely.

Toisekseen vuosisatojen ajan lapsia on kasvatettu hyvin erilaisissa ympäristöissä, erilaista tapakulttuuria tai ideologiaa noudattaen. Jollei kasvuympäristöön kuulu väkivaltaa tai kaltoinkohtelua tai välinpitämättömyyttä on todennäköistä että lapsesta kasvaa ihan tasapainoinen teitpä sitä tai tätä. Jostain syystä tänä päivänä vanhemmuutta ja erityisesti äitiyttä suoritetaan hirveästi, ja äidit ovat huolissaan kaikenlaisista lopulta aika vähäpätöisistäkin asioista, kuten itsekin olet.

Rutiinit helpottavat elämää, mutta jos tarkastelet asioita vaikka kymmenen tai kymmenien vuosien aikajänteellä, ei sillä ole mitään merkitystä jos jonakin päivänä unet ovat väärään aikaan, ruoka ei ole aivan vimpan päälle terveellistä tai ulkoilu jää välistä. Kokonaisuus ratkaisee.

Kontakteja ja seuraa voi hakea vaikka leikkipuistoista tai perhekerhoista/-perhekahvilasta. Seurakunnan toimintaa ei kannata vierastaa, vaikkei itse olisikaan uskovainen. Ainakin meilläpäin esimerkiksi seurakunnan perhekerhoon sisältyy yleensä noin 5-10 minuuttia kestävä pieni alkuhartaus, jossa voi olla hengellissisältöinen laulu tms. Muuten sitten on leikkiä, askartelua, jumppaa, mitä nyt milloinkin.

Jos sitten oma lapsi on temperamentiltaan sellainen, ettei ala leikkiä uusien tuttavuuksien kanssa ennen useampaa tapaamista, ei siitäkään pidä ottaa stressiä. Hän on omanlaisensa, ja sosiaalisia suhteita ehtii harjoitella päivähoidossa aikanaan tutussa lapsiryhmässä.

Lapsen isä olisi kyllä syytä saada viettämään aikaa lapsen kanssa. Hyvä kuitenkin, että olet päässyt harrastamaan.

Tsemppiä! Usein puhutaan, että vauvavuosi on raskas. Minusta ikävuosi 1-2 on raskaampi. Jos osuu huonosti nukkuva lapsi (meillä molemmat), on tuossa vaiheessa jo vuoden univelat ja edelleen heräilevä lapsi, joka kuitenkin päivisin touhukkaana vaatii vanhemmalta aika herpaantumatonta huomiota. Oma tahto alkaa kehittyä, mutta sanoja ei vielä ole tarpeeksi, joten turhautuminen purkautuu raivareihin. Helpottaa, kun lapsi alkaa paremmin puhua ja ymmärtää puhetta ja kun yöunet paranevat.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.19 12:50:41

Se piti vielä laittaa, että parasta noissa perhekerhoissa on se vertaistuki! Ja meilläkin nykyään sieltä ja leikkikentältä niin paljon tuttuja, että aina saa lapselle leikkiseuraa. Sekin lisää omaa jaksamista, että ei itse ole se lapsen koko maailma.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.19 14:29:43

Lahjoita ne vaatteet ja tilaa se iso siivous muualta joskus, mikäli varaa, ellet voi pyytää ketään kaveriksi. Ota projektiksi antaa pientä vähän jonkun muunkin hoitaa ja sellaista tekemistä siksi aikaa, ajatukset pysyy siinä. Ja vie uudenlaisiin paikkoihin. Se on opeteltava. Lapsi ei aina viihdy kaikkialla, mutta hänenkin on opittava kestämään sellaista. Jos aina pidetään pumpulissa, ei opi ajoissa kotona ennen kouluunmenoa. Älä välttele noita, vaan tee siedätysharjoituksina.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.19 14:35:36

Ota ja käy jossain yksityisessä labrassa verikokeissa. Katsotuta esimerkiksi niitä kuuluja rauta-arvoja ja tarvitessa syö rautaa ja C-vitamiinia ja kuparia. Kysy luontaistuoteliikkeestä neuvot miten ja miten ei. Tuntuu olevan tietävin taho. Älä kuitenkaan lähde mihinkään huuhaahan mukaan ja tarvitessa tuloksien kanssa lääkärille, elleivät arvot ala nousta noilla.

Ellei ole puutoksia noissa, osta esimerkiksi C- ja B-vitskuja sekä YA Ubikinonia verkosta ja ota niitä. Ei mitään kosmeettista monivitskua. Syö marjoja, vihanneksia, juureksia, hedelmiä urakalla.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.19 14:41:49

Jollet ole aikoihin pitänyt tapana, aloita uudelleen musiikin kuuntelu! Se nostaa mielialaa ja alentaa ärsytyskynnystä älyttömästi jos siitä saa mielihyvää, kuka nyt saa ja kuka ei.

Tähän liittyen, onko jokin kiva ihan pikkulapsiaikanakin mukana kuljetettava vanha harrastus joka vain jäi? Esimerkiksi lukeminen tai käsityöt? Yksi tuttu sanoi juuri hiljan, miten häntä piristi alkaa uudestaan näprätä värikkäiden lankojen kanssa!

Joka paikassa jos on tabletti ja nappikuulokkeet matkassa voi laittaa päälle musaa korville ja esimerkiksi lukea e-kirjoja tai tehdä palapelisivustolla palapelejä. Tai kuullella audiokirjaa.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.19 15:34:10

Tuollaista se äitiys on. Monella ei ole edes tuota vähää omaa aikaa harrastuksiin tai isovanhempia tms.
Tsemppiä, parin vuoden päästä helpottaa kunhan et hanki lisää lapsia.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Mamaa 
Päivämäärä:   20.8.19 16:43:16

Kiitos paljon jo tulleista viesteistä!

Tämän takia tänne kirjoittamista täytyy empiä, koska voi jo olettaa, että mies saa osakseen syyttelyä Ulkopuoliset eivät tiedä tilannetta enkä sitä halua avata. Yhtä kaikki sairaus vaikuttaa hänen elämäänsä yllättävän paljon enemmän, mitä kauka voisi ajatella. Ehkä sopassa on muutakin, mutta kyllä sairaus/sairaudet mielestäni hyvin suurilta osin. Jos on kauhean huonovointinen, on mielestäni ihan normaalia, ettei välttämättä jaksa tehdä mitään, mikä vaatii terveeltäkin, joskin väsyneeltä ihmiseltä toisinaan pinnaa.

Meillä on kunnassamme perheiden kokoontumispaikka, jossa talvella kävimme useita kertoja. Perhekerhot ovat nyt kesän olleet tauolla ja aiemmin oli hankala sovittaa pojan rytmiin, mutta katsotaan, josko tänä talvena onnistuisi! Kerran viikkoon meillä onkin alkamassa yhteinen harrastus, jossa näemme muita lapsia ja äitejä.

Minustakin tämä 1-2 v on ainakin tähän asti ollut huomattavasti vauva-aikaa raskaampaa! :D Ihanaa, rakasta, mutta myös raskasta.

Täytyypä miettiä noita verikokeita. Ferritiinit ja raudat pääsin neuvolan kautta mittauttamaan. Niistä jäi vähän epävarma olo, olivat viitearvoissa, mutta kuitenkin viitearvojen alemmassa osassa. Joku taisi sanoa, että ferritiini alle 100 on epänormaali, minulla se muistaakseni oli 40 paikkeilla. En sitten tiedä... Vitamiinit varmaan tekisivät hyvää, tosin pyrin syömään paljon hedelmiä yms. muutenkin.

Musiikkia voisi kuunnella enemmän.
"Joka paikassa jos on tabletti ja nappikuulokkeet matkassa voi laittaa päälle musaa korville ja esimerkiksi lukea e-kirjoja tai tehdä palapelisivustolla palapelejä. Tai kuullella audiokirjaa."

Mitä paikkoja tällä ajattelet? Lapselle noita? Me pyrimme rajaamaan ruutuajan alle 2-vuotiaalta niin, ettei näkisi ihan kauheasti. Joskus pitänyt kyllä ottaa puhelin avuksi, mutta haluaisin silti välttää sitä. Tablettia ei myöskään ole.

Ennen synnytystä touhusin tosi paljon hevosten kanssa. Nykyään se on harventunut. Kun käydään kotona, pääsen heppoja rapsuttelemaan, joskus vähän ehkä taluttamaan tai harjailemaan. Mutta siinäpä se aikalailla nykyisin. Sitä kyllä kaipaan. Lukisin ja kirjoittelisin myös mielelläni enemmän, mutta ehkä sillekin jossain vaiheessa järjestyy enemmän aikaa. Toki jonkin verran nykyään saan noita tehtyä. Huomasin kyllä, että piristi ihan eri tavalla, kun luin aiemmin kesken jääneen hyvän romaanin loppuun. Sitä kun en pitkään aikaan ollut tehnyt. Myös elokuvat kotitöiden yhteydessä päiväuniaikaan ovat piristäneet, niitä kun en muuten ole ehtinyt katsoa.

Vieraalle hoitoon vieminen tai vieraan kutsuminen kotiin ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta.

"Tuollaista se äitiys on. Monella ei ole edes tuota vähää omaa aikaa harrastuksiin tai isovanhempia tms.
Tsemppiä, parin vuoden päästä helpottaa kunhan et hanki lisää lapsia."

Kiitos. Niinhän se nykyään usein on. Hyvin valitettavaa, ihminen kun olisi yhteisöllinen laji. Toisaalta ne äitikaverit ja -tutut, joita minulla on, tuntuvat jatkuvasti olevan jossain ilman lasta. Itse en edes kaipaa sitä, että jatkuvasti olisimme erossa. Ennemmin seuraa ja apua arkeen sekä jotain erityistä puuhaa oman perheen kesken (mielellään sisältäen siis omia vanhempia, sisaruksia tms.)... Toki joskus omankin hengähdystauon.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.19 18:00:41

Ei, ei lapselle, vaan SINULLE!

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.8.19 18:03:10

Mikä sinua nyt estää touhuamasta heppojen kanssa ja lukemasta?

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Kiia 
Päivämäärä:   20.8.19 18:53:57

"Kerran viikkoon meillä onkin alkamassa yhteinen harrastus, jossa näemme muita lapsia ja äitejä."

Hurjaa. Olet varmaan tosi innoissasi.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.8.19 19:05:32

Yks vinkki tähän ketjuun. Jos yhden lapsen kanssa on hankalaa ja raskasta, ei pidä ajatella että no tehdään sille sisarus niin niistä on seuraa toisilleen ja kai 2 lasta menee vielä ihan helposti...

No ei mene. Yksi lapsi on ihan riittävä, sanoisinko maksimi...

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.19 20:19:12

"Toisaalta ne äitikaverit ja -tutut, joita minulla on, tuntuvat jatkuvasti olevan jossain ilman lasta. Itse en edes kaipaa sitä, että jatkuvasti olisimme erossa."

Välillä tuntuu, että itsekin olen paljon menossa, mutta tosiasiassahan sen lapsen kanssa viettää aikaa ihan älyttömästi, kun se ei ole päivähoidossa. Moni tuon ikäinen on kuitenkin päiväkodissa 9 h päivässä. Toki lapsesi on vielä pieni ja ymmärrän, että et halua jättää vieraalle tai pitkäksi aikaa hoitoon, mutta lapsella on hyvä olla elämässään myös muita turvallisia aikuisia, kuten ne isovanhemmat. Kaksivuotias on sitten jo ihan innoissaan, kun saa olla vähän keskenään isovanhempien kanssa ilman äitiä ja isää :) Siksi sitäkin kannattaa pikkuhiljaa harjoitella.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Kyy 
Päivämäärä:   20.8.19 20:27:10

Päivähoito tekee ihmeitä. Siis oikeasti, meillä about samanikäinen tyttö ja on päivähoidossa, menin pari kuukautta takaperin töihin takaisin. On ollut tosi tyytyväinen hoidossa ja pitää hirveästi muista lapsista, illalla tulee unikin äkkiä kun on päivällä ollut muista lapsista seuraa. Kaikenkaikkiaan tuollaiselle aktiiviselle lapselle oli hyvä homma päästä hoitoon.

Vaikka olisit kotona, niin se 20h/vko päivähoitoa ei olisi edes kovin paljoa. Saisit levätä ja keskittyä hetken rauhassa itseesi, jos muuta tukiverkkoa ei ole eikä mieskään sinua auta.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.8.19 21:06:25

"Toisaalta ne äitikaverit ja -tutut, joita minulla on, tuntuvat jatkuvasti olevan jossain ilman lasta. Itse en edes kaipaa sitä, että jatkuvasti olisimme erossa."

Ja anna kun arvaan, eivät ole yhtään niin väsyneitä kuin sinä?
Ystävä hyvä, sen kolmen tunnin viikossa ja jatkuvan väliin mahtuu aika paljon. Mikään ei estä sinua viettämästä aikaa tallilla, lukemasta tai mitä ikinä tykkäätkään tehdä, kuin sinä itse. Lapsi pärjää loistavasti ilman sinuakin ne ajat. Kyse on vain siitä, että kykenetkö sinä hyväksymään sen.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   20.8.19 22:44:23

Aloittaja kuulostaa siltä, että jos olisin hänen miehensä, en edes uskaltaisi hoitaa lasta. Menisi 100% varmuudella pieleen naisen mielestä, sillä hän on jo päättänyt, mitkä ovat oikeat tavat. Vaikea olla oikea isä, kun äiti on vähän oikeampi.

"että olen ehkä tehnyt itsestäni liian "korvaamattoman""
- miten niin ehkä? Ihan varmasti olet tehnyt ja muutenkin kuin omassa mielessäsi. Teoillasi olet näyttänyt tämän toteen läheisillesikin.

"Jos lapsi on jonkun muun kanssa, olen huolissani, osaavatko huomioida mahdolliset vaarat, pitää lasta tarpeeksi silmällä jne."
- get over it, mietipä kuinka huolestuttavaa on, ettet luota edes omaan mieheesi tai isovanhempiin tämän vertaa. Miten heidän lapsensa on jääneet henkiin? Kuinka traumatisoitunut olet vanhempiesi toimista sinua nukuttaessa lapsuudessasi? Mies ei tietenkään voi nukuttaa lasta, koska hänhän on vaan isä sairaudestaan huolimatta. Ei osaa, kykene ja varmastikaan halua, kun tulee jo asennen ratkaisee- vaiheessa epäonnistumaan.

No wonder, että miehesi on lapsen kanssa vain sinun poissaolellessasi, itse en suostuisi vahtimaan lastasi sekuntiakaan sinun ollessa paikalla, koska en osaisi samalla lailla.

Poistu sieltä omasta kuplastasi perheesi takia. Mene nukkumaan ihan kokonaiseksi yöksi, jos ei kotona onnistu niin toisaalle sitten.

Ylläri, ettei nykyaikana lisäännytä, kun äiteys mitä suuremmissa määrin menee tälläiseksi suorittamiseksi ja paremmuuden vertailuksi. Ole ihan äiti vaan ja anna isän olla isä, ja lapsesi olla lapsi, joka ei mene rikki ihan tavallisesta elämästä muutoksineen.

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Mamaa 
Päivämäärä:   21.8.19 00:32:02

"Ei, ei lapselle, vaan SINULLE!"

Eka ymmärsinkin tämän näin, mutta sitten ajattelin, tarkoititkohan lapselle. Miten tämä lapsen kanssa onnistuisi?  Kokisin vuorovaikutusta häiritseväksi, jos jatkuvasti keskittyisin johonkin muuhun.

"Mikä sinua nyt estää touhuamasta heppojen kanssa ja lukemasta?"

Muuton seurauksena matkaa tallille on nykyään yli 40 km enemmän, joten siellä ei ihan noin vain pyörähdetä. Sitten, kun ollaan paikassa, jossa heppoja olen, olen arka pyytämään ketään ottamaan lasta. Siihen varmasti vaikuttavat ajatukset "äidin kuuluu hoitaa oma lapsensa" ja se, etten halua ainakaan olla vaivaksi muille. Toki lapsen kanssa hevosia käydään rapsuttelemassa yms., mutta ei tämänikäisen kanssa uskalla lähteä hevosta vaikkapa taluttamaan. Lukemiseen taas ei kotona vain tunnu jäävän aikaa. Iltaisin olen hetken puhelimella ja sitten menen nukkumaan. Päiväuniajat teen suurimmaksi osaksi kotitöitä. Joskus saatan lukea myös päiväuniaikaan tai lapsen nukahdettua, mutta varsinkin kotona en niin kovin usein.

""Kerran viikkoon meillä onkin alkamassa yhteinen harrastus, jossa näemme muita lapsia ja äitejä."

Hurjaa. Olet varmaan tosi innoissasi."

Itse asiassa tämäkin tällä hetkellä.meinaa enemmän stressata, mutten ala sitä perumaan, koska tiedän meidän molempientarvitsevan sitä  Tämä on kolmas yhteinen harrastuksemme, ensimmäisessä oli isäkin yleensä mukana, joten sinänsä ei täysin vieras juttu.

Itse toivon useampaa lasta ja siksi hamittaakin, että nyt jo olen näin väsynyt. Olen ajatellut, että useamman lapsen hankkiminen on kuitenkin edelleen ihan mahdollista, mutta ennen seuraavaa, pitäisi tehdä tiettyjä muutoksia. En esimerkiksi viihdy nykyisessä kodissamme kauhean hyvin, mikä varmasti vaikuttaa ihan kaikkeen jaksamiseen. Samoin ennen mahdollista seuraavaa lasta täytyisi opetella ottamaan itse rennommin.

"Välillä tuntuu, että itsekin olen paljon menossa, mutta tosiasiassahan sen lapsen kanssa viettää aikaa ihan älyttömästi, kun se ei ole päivähoidossa"

Se on ihan totta. Joskus vertaankin sitä, että minun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä omasta ajasta, koska osa äitikavereistani käy ja töissä ja esimerkiksi harrastaa tms. siihen päälle. Tosin meidän poika on sen verran herkkä.ja seurailevakin (eikä nyt ole pelkkää omaa keksintöä vaan muutkin läheiset ovat sen huomanneet), että luulen, ettei välttämättä olisi juuri sopivin lapsi hoitoon vielä tämänikäisenä. Viime aikoina on kuitenkin tuon huomannut, että isovanhemmista on tullut yhä tärkeämpiä ja välillä on mieluummin heidän kuin minun sylissäni jne.

"Ja anna kun arvaan, eivät ole yhtään niin väsyneitä kuin sinä?"

Ei ole huono asia, jos äiti ottaa omaa aikaa, jos siltä kommenttini kuulosti. Toisaalta en muutenkaan edes haluaisi olla paljoa poissa lapseni luota. Toisaalta taas kyllä sitä välillä vaikuttaa siltä, että muiden elämä on lapsen myötä muuttunut paljon vähemmän. Itselläni toki oli raskausaikana muitakin suuria muutoksia, mm. muutto, mikä varmasti myös vaikuttaa. Tuntuu, että kun siinä oli päällä kaikki raskausajan odotus ja innostus ja sitten tuli vauva-aika, joka imaisi ihanaan kuplaansa, jäi muut muutokset vähän taka-alalle. Nyt sitten, kun arki on enemmän tasaantunut (ihanaa edelleen) ja väsymystäkin on karttunut, tuntuu noiden muutostenkin vaikutus enemmän. Esimerkiksi ikävä aiempaan asuinpaikkaan on nyt kesällä ollut paljon kovempi.

"get over it, mietipä kuinka huolestuttavaa on, ettet luota edes omaan mieheesi tai isovanhempiin tämän vertaa."

Ajatuksista huolimatta olen tietenkin antanut lapsen olla heidän kanssa, joten eivät nuo ajatulset niin paljoa vaikuta. Jotenkin vain nykyään pelkää kaikenlaista; autoa ajan aiempaa aremmin ja jos olen lapsesta erossa, tuntuu kauhealta ajatella, että minulle tai lapselle sattuisi jotain.

"Mies ei tietenkään voi nukuttaa lasta, koska hänhän on vaan isä sairaudestaan huolimatta. Ei osaa, kykene ja varmastikaan halua, kun tulee jo asennen ratkaisee- vaiheessa epäonnistumaan."

En jaksa selitellä tilannetta sen enempää. Joskus mies on hetken yrittänyt, mutta se siitä. Toki tuota voisi jossain vaiheessa kokeilla, mutta syystä jos toisesta minulla on omat "pelkoni" sen suhteen. Tietenkään sairaus ei siis joka ilta vaikuta.

Kyllä mies lapsen kanssa joskus leikkii, vaikka olisin paikalla. Joskus varmasti kommentoin ihan liikaa. Toisaalta samalla yritän sitä välttääkin ja tiedostaa asian.

Kiitos vastauksista!!

  Re: Kun äiti väsyy...

Lähettäjä: Daaria 
Päivämäärä:   21.8.19 07:33:44

Minervan teksti kannattaa lukea huolella läpi, sillä on aivan oikeassa asioiden suhteen ja paljon hyviä vinkkejä.

Kuten moni jo sanonut niin ole itsellesi armollinen. Esimerkiksi kodin siisteyden yms. Suhteen höllää, jos se vie kaiken energian. Lapselle paljon tärkeämpää hyvin levännyt iloinen vanhempi kuin väsynyt vanhempi ja kiiltävä koti. Olen itse tullut siihen tulokseen, että tuon ikäisten kanssa sitä sotkua nyt tulee väkisin päivittäin ja hulluksihan sitä tulisi, jos juoksi jatkuvasti rätin kanssa lapsen perässä. Tuo vaihe ei kestä ikuisesti ja kotia ehtii sitten myöhemmin taas puunata oikein huolella, kun pahimmat sotku vaiheet menneet ohi:)

On hyvä kun lapsella on rutiinit, mutta niiden ei pidä antaa hallita täysin elämää vaan pitää pystyä myös välillä joustamaan. Esim. Perhekerhossa käyminen tekee kummallekin pidemmän päälle hyvää, vaikka alussa saattaisi tuntua varsinkin sinusta raskaalta ja normaalista aikataulusta voi joutua poikkeamaan. Kuitenkaan se lapsen maailma ei kaadu siihen, kun parina päivänä viikossa esim. Nukkumaan meno vähän viivästyy yms. Vaan huomattavasti antoisampaa on lapselle muiden lasten seura kuin se, että pääsee päiväunille tiettyyn aikaan eikä näe tämän vuoksi toisia lapsia. Kannattaa siis vähän höllätä noiden rutiinien ja aikataulujen kanssa, jos niistä on tehty liian ehdottomia, sillä niiden vuoksi moni kiva ja tärkeä asia voi jäädä välistä aivan turhaan. Ja kannattaa muistaa, kun käytte viikoittain kerhossa niin siitä tulee osa uutta rutiinia. Rutiinit vaan vaativat aina hieman aikaa ennen kuin niihin tottuu.

Ottaisin myös miehen mukaan lapsen hoitoon sairauden sallimissa rajoissa ja antaisin miehen tehdä asiat omalla tavallaan ellei nyt mitään ihan käsittämättömiä yli lyöntejä tule. Lapselle ja miehelle kehittyy omat tapansa toimia eikä se haittaa, vaikka eivät menisikään samalla tavalla kuin sinun kanssasi. Vain tekemällä oppii eli miestä ei kannata verrata itseensä, jos sinä olet alusta asti lapsen hoitanut. Mies oppii kyllä, kun antaa mahdollisuuden joten nyt sinun pitää antaa miehelle mahdollisuus ja luottaa häneen, vaikka hirvittääkin:)

Ja mitä noihin tuntemuksiin tulee, kun lapsi kiukkuaa yms. Niin aivan takuulla jokaisella vanhemmalla menee joskus hermot ja tulee ärähdettyä. Sitä tapaa ei tietenkään pidä suosia kasvatuksessa, mutta se ei ole ihan oikeasti maailman loppu jos joskus harvoin tulee ärähdettyä lapselle eli asiat kannattaa osata laittaa oikeisiin mittasuhteisiin. Me kaikki olemme ihmisiä heikkouksinemme ja meillä on tunteet. Kukaan ei ole täydellinen. Ei edes ne kasvatusoppien kirjoittajat. Se on helppo kirjoittaa mitenkä kuuluu ja pitää toimia, mutta todellisuudessa noiden neuvojen toteuttaminen ihan aina on usein mahdotonta joten senkin asian suhteen kannattaa itselleen olla armollinen ja osata tosiaan laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Kovasti tsemppiä aloittaja tilanteeseen. Täällä vajaa kaksi vuotiaan lapsen ja kuukauden ikäisen vauvan äiti ja voin todellakin samaistua noihin tuntemuksiisi. Onneksi aika usein auttaa:)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.