Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.19 13:08:31

Koira tosiaan tarrasi hampailla kiinni peukaloon, nyt siinä on isompi jälki ja pienempi. Tetanus on voimassa, uusittu itseasiassa joskus parisen viikkoa sitten. Huuhtelin lämpimällä vedellä ja desinfiointi aineella. Onko turhaa mennä lääkäriin, kun tosiaan antibioottejahan ne ei anna ja tuskin tuolle muuta tekisivät kuin puhdistaisivat ja laittaisivat jonkun laastarin tms siihen päälle. Haava on sentin pituinen ja siinä kolo keskellä, ei vuoda enää verta.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.19 13:09:06

On turhaa.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   23.7.19 13:19:14

Turhaa on. Osa lekureista kyllä valitettavasti antibiootit sinulle kirjoittaisi.

Puhdistusta vain ja kuivana pitämistä, lekuriin reippaasti sitten jos alkaa näkyä tulehduksen merkkejä.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: ® 
Päivämäärä:   23.7.19 13:39:06

Näin arvelinkin, soitan spitter pöivystykseen/terveyskeskukseen jos näyttää siltä että tulehtuu.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: ei omalla 
Päivämäärä:   23.7.19 14:22:52

Ruokaviraston sivulta: "Suomessa on äskettäin uutisoitu, että koiran puremasta saatu tartunta on sairastuttanut vakavasti kolme perustervettä aikuista. Taudin aiheuttajaksi todettiin Capnocytophaga canimorsus -bakteeri. Vakavia tämän bakteerin aiheuttamia infektioita on raportoitu ympäri maailman ja kuolleisuus niissä on ollut lähes 30 %. Koirien määrän ja puremien yleisyyden huomioon ottaen tapaukset ovat kuitenkin harvinaisia. Vuosien 1976 ja 2008 välillä raportoitiin maailmanlaajuisesti vain noin 200 tapausta. Suurin osa vakavista sairastumisista ja kuolemantapauksista on liittynyt potilaan heikentyneeseen vastustuskykyyn. Osa potilaista on kuitenkin ollut perusterveitä."
Tuttava sai tuon koulutustilanteessa tapahtuneesta vahinkopuremasta. Vietti useita päiviä antibioottitipassa sairaalassa, ja silti jonkinlaisia jälkiseuraamuksia jäi. Joten vähintäänkin tarkkaile tilannetta huolellisesti.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: Mimmu 
Päivämäärä:   23.7.19 14:27:47

Menilö kunnolla ihosta läpi? Antavat antibiootin

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: nainen 
Päivämäärä:   23.7.19 14:32:13

Hae antibiootti vaan. Eli lääkäriin!

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.19 14:36:05

Meni ihosta läpi ja ei ne tosiaan anna antibioottia ellei se tulehdu.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.19 14:39:07

Mulla koiran hammas teki pienet reiät kämmenen molemmin puolin. En mennyt heti terkkariin, mutta siitä tulikin vähän isompi vaiva, kuin pienestä haavasta olisin uskonut. Käsi turposi ja punersi, tuli tosi kipeäksi ja jäykistyi niin, etten saanut nyrkkiin. Kaksi antibioottia, jäykkäkouristus oli onneksi vielä voimassa. Aika pitkään oli toimintakyvytön koko käsi, kunnes antibiootit alkoivat tehota.

Soitin kyllä käden takia useammalle lekurille, kaikki sanoivat, että koska puremajälki on nimenomaan kädessä, pitäisi tulla näyttämään ja melkein kannattaa se ab-kuuri ottaa. Koira oli vielä saanut silloin raakaa lihaa...

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: Cat 
Päivämäärä:   23.7.19 14:45:17

Osta desinfiointainetta apteekista!
Tiedättekö sen, että jos kissa puree niin sitten antibioottikuuri ja tietenkin lääkäriin +tetanus.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: Älä peitä 
Päivämäärä:   23.7.19 14:49:00

Ei ainakaan laastaria tai mitään sidettä päälle. Yleisimmät koiran suussa elävät bakteerit villiintyvät hapettomassa tilassa.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.7.19 14:52:39

Mua koira puraisi alahuulesta, verta vuoti suuhun kun se sisäpuolella oleva haava oli isompi kuin huulessa ja sen alapuolella oleva haava. Turposi koko huuli.
Puhdistin vedellä ja soitin varmuuden vuoksi päivystykseen, mutta ei lääkärin mielestä tarvinnut lähteä näytille. Turvotus kesti muutamia päiviä, haavat ei onneksi tulehtuneet.

Kissa on joskus myös purrut tuosta etusormen ja peukun välisestä kohdasta ja tarrasi myös kynsin kämmenestä/kämmenselästä kiinni.
Soitin muistaakseni siitäkin lääkärille eikä tarvinnut lähteä sinne vaan seurata kotona ja jos menee pahemmaksi niin sitten sinne.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.19 15:20:47

Meillä oli ongelmakoira kun olin pieni, aika monta kertaa tikkasi minuakin käteen ihan kunnolla. Koskaan ei tullut käytyä lääkärissä sen takia, eikä puremajäljet koskaan tulehtuneetkaan. Toki aina on mahdollisuus siihen, että jotain vakavampaa tulee, mutta ei se nyt kovin suuri riski ole. Kyllä nuo nykyisetkin treenatessa välillä saa käsistä ihon rikki liialla innokkuudella palkkaa ottaessaan, mutta puhdistus vain kotona ja homma selvä.

Seurata kannattaa kyllä tarkemmin kuin jotain perusraapaletta, mutta kymmeniä turhia ab-kuureja olisin itse syönyt jos ne olisi jokaiseen puremajälkeen haettu.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   23.7.19 15:28:15

olen muutaman kerran erotellut tappelupukareita, fiksusti paljain sormin. Ainoa, jolla veri roiskui olin itse. Koskaan en tehnyt mitään, vedellä huuhtelin ja jollain rätillä painelin, ei tullut koskaan mitään eikä tetanuskaan aina ole ollut ajan tasalla.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: Naknak 
Päivämäärä:   23.7.19 15:34:39

On turhaa. Ei ihme jos kuormittuu terveydenhuolto. Mutta pisteet siitä että kyselet etkä jo mennyt sinne suoraan.

Minua on purrut ja puree kissat, marsut, kanit, koirat, hiiret, linnut, siilit, chinchillat ja luoja ties mitkä elukat ovat purreet näissä eläinhommissa eikä huolta ole kunhan jäykkis voimassa. Iholle normaali pesu. Nyt on pelkoaggre koira ja kyllä se pentele parin kuun välein verta vuodattaa ;) Tosin viimeisin purija oli taas yksi syötettävä siili ja sitä ennen nokkaisi ikävästi yksi kenen siipeä tutkin.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.19 15:53:58

Naknak, olisin soittanut jokatapauksessa ensin enkä mennyt suoraan, osaavathan he sanoa siinäkin että kannattaako tulla vai ei.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: Cat 
Päivämäärä:   23.7.19 16:12:19

Minulla oli kuukauden antibioottikuuri, kun viikon kateissa ollut kissa puri.
Täällä vähätellään niin paljon, itselläni ei todellakaan juolahtaisi päähän kysyä täältä neuvoja eläinten puremiin, tuntemattomilta lääkärissä käynteihin ja vielä vähemmin nyt.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.19 16:14:41

"Minulla oli kuukauden antibioottikuuri, kun viikon kateissa ollut kissa puri."

Sinulla on ollut tosi huono lääkäri. Tai sitten tapahtui kasarilla kun antibiootteja hölvättiin jokasuuntaan. Jos haava ei tulehdu pahasti, ei ikinä turhia antibioottikuureja!

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.19 17:39:55

Peukaloa en pysty taittamaan kunnolla turvotuksen takia, tosiaan ja se on koko ajan kipeä, niin ei huvitakkaan. Tuossa on myös mustelmia.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.7.19 17:55:33

Riippuu, onko se normi koira hyvinhoidettu vaiko joku niitä katurakkeja.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: IdaH 
Päivämäärä:   23.7.19 17:56:14

ei ihme ettei hoitoon pääse ne joilla oikeesti tarve..hohhoijaa..

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.19 17:59:32

IdaH, se nyt ei liity tähän mitenkään kun en lääkäriin mennyt ja ensin olisin soittanut, joten turha valittaa.

M, kyseessä ihan hoidettu kotikoira.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   23.7.19 18:18:37

On aivan sama miten koiraa on hoidettu koska koirilla voi olla suussaan canimorsus. Jos haava tulehtuu ja tulee vaikka raajan särkyä, pitää mennä heti lääkäriin, koska canimorsus on erittäin vaarallinen. Se ei ole yleinen, mutta joku vuosi sen joku kuitenkin saa.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.7.19 18:26:02

Tarkkaile kotona. Jos tulehtumisen merkkejä niin sitten lääkäriin.

Mulla on useastikin koiran takia iho rikki, kun palkatessa osuu lelun sijaan käteen. Tetanus päivitettiin eikä yksikään haava ole tulehtunut. Toisaalta se tulehtuminen ei katso haavan kokoa, pienikin reikä voi aiheuttaa isot ongelmat.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: ngn 
Päivämäärä:   23.7.19 18:36:29

Kissaa pelastaessa raateli ja puri mun käteen monet haavat ja verta tuli valumalla. Kävin tk:ssa ja antoivat jäykkäkouristusrokotteen. Kysyttiin vaan, tuliko haavoista verta kunnolla ja kertoi että verenvuoto putsaa pöpöt pois. Jos alkaa haavat/sormet/käsi turpoamaan, niin sitten antibiootit.
Omat koirat on pari kertaa kulmahampaalla lävistänyt sormen, kun ovat vahingossa napanneet lelun sijasta sormeen. Olen ensimmäisenä tarkoituksella valuttanut verta ja sitten hyvä putsaus. Toistaiseksi ei ole ollut paranemisessa ongelmia.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: pom 
Päivämäärä:   23.7.19 20:46:58

Tuore (alle 8h sitten tapahtunut) koiranpurema kädessä on aihe antibiootille ennaltaehkäisymielessä. Jos aikaa kulunut enemmän jo, niin sitten ei kannata enää mennä näyttämään jos ei tulehdu.
T: lääkäri

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: Cot 
Päivämäärä:   23.7.19 20:55:56

Kaverilla juuri oma pieni koira puraisi tuohon peukalon juureen ja vähän ajan päästä nivel turposi eikä enää kunnolla taipunut. Sai kahta eri antibioottia. Kannattaa siis seurata tarkkaan, mutta jos ei ole kovin kipeä ja alkaa paranemaan hyvin niin sitten ei kai ole mitenkään hoppu lääkäriin.

  Re: Koira tarrasi peukaloon kiinni - lääkäriin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.19 23:12:49

En lähtisi koiranpuremien kanssa leikkimään. Vaikka cani morsus-sepsis ja seurauksesta tulleet monielinvauriot ja amputaatioihin johtavat verenkiertohäiriöt ovatkin harvinaisia, mahdollisuus on aina olemassa. Työssäni näitä hoitaneena aion vaatia jokaiseen koiranpuremaaan antibioottikuurin ennaltaehkäisevästi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.