Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Perunkirjoitus

Lähettäjä: just wonder 
Päivämäärä:   23.7.19 12:44:18

Selvittääkö perunkirjoittaja kaikki kuolleen henkilön taloudelliset sidokset, velat ja varat?

Esim. jos vanhus on ollut hoitolaitoksessa, ja joku omaisista on hoitanut hänen raha-asioitaan (asunnon hoitokulut, laskut, ym) niin tutkitaanko asioita hoitaneen omaisen "jäljiltä" tilinkäyttö ja tililtä siirtyneet varat ym.?

Jos on syytä epäillä, että omaisuutta on siirretty laittomasti ennen henkilön kuolemaa jollekin, kuka ne voi selvittää?

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   23.7.19 12:46:42

Jos on syytä epäillä, siis aidosti syytä, niin poliisille tutkintapyyntö.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: just wonder 
Päivämäärä:   23.7.19 12:50:27

Ok. Mutta kuinka tarkkaan perunkirjoittaja selvittää mitä kaikkea jäämistössä kuuluisi olla?

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   23.7.19 12:55:01

Ei kait niitä sen enempää selvitetä, kun mitä perikunta haluaa. Eihän Perunkirjoittaja tyhjästä saa tietoja, esim. Perunkirjoituksesta voi jäädä sisaruksia pois jos salaillaan. Itse pitää olla yhteydessä perunkirjoittajaan.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   23.7.19 12:59:10

Jos henkilöllä on ollut Edunvalvonta, niin Maistraatti selvittää rahankäytöt perinnönjakoon mennessä.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   23.7.19 13:11:17

Tilitiedoista tulee kuolinpäivän saldo. Sitä edeltäviä tapahtumia ei huomioida perunkirjoituksessa. Edunvalvoja on kirjanpitovelvollinen jolloin perilliset voi saada tutustua kirjanpitoon. Jos tiliä on käytetty vainajan nimissä epävirallisesti ei tuota kirjanpitovelvollisuutta ole mutta tiliotteita voi ihan hyvin pyytää nähtäväksi.

"Perunkirjoituksesta voi jäädä sisaruksia pois jos salaillaan."

Ei voi. Perilliset pitää selvittää virkatodistuksilla: Vainajan virkatodistukset kaikilta asuinpaikkakunnilta 15 vuotiaasta alkaen (tutkitaan onko lapsia) ellei lapsia löydy eikä vanhemmat ole elossa selvitetään onko vainajalla sisaruksia tällöin tarvitaan vanhempien tiedot 15 vuotiaasta alkaen ja kaikkien sisarusten elää/kuollut virkatodistukset.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.19 13:36:57

Perikunta voi itse tarkastaa kuolinpesän tilit jos epäilee väärinkäyttöä ja olla sitten yhteydessä poliisiin jos tarvitsee. Perukirjoitus on vain kuolinhetken varojen listaus, ei mikään oikeudellisuuden tarkastus.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Tyko 
Päivämäärä:   23.7.19 13:43:10

Tai sitten käy kuin yhdessä pesässä, jossa olin osakkaansa. Kun selvisi, ettei herra x kuollutkaan köyhänä, löytyi kaksi lapsettoman avioliiton ulkopuolella syntynyttä lasta eri äideistä, jotka lapset oikeuden määräämässä DNA-tutkimuksessa todettiin biologiseksi lapsiksi ja kuittasivat koko pesän itselleen. Aivan oikein tietenkin. Eivätkä todellakaan näkyneet virkatodistuksessa.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: pepperoni 
Päivämäärä:   23.7.19 13:52:13

Jos vainajalla on ollut itse valitsemansa edunvalvoja, eli antanut valtakirjan, ei edunvalvojan tarvitse tehdä mitään selvitystä rahan käytöstä. Maistraatti vain vahvistaa edunvalvontavaltakirjan. Siihen tarvitaan hoitavan lääkärin antama todistus siitä, että henkilö ei enää pysty hoitamaan omia asioitaan. Meillä oli tämä tilanne.

Perunkirjoittaja pyysi pankeista tiedon tileistä ja lainoista kuolinpäivältä. Myös minun tileistäni. Perunkirjassa on myös mainittu panttikirjat ja antamamme vakuudet. Pyysin itse arvion talon arvosta sen meille välittäneeltä kiinteistövälittäjältä.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: poninpallero 
Päivämäärä:   23.7.19 14:36:24

Perunkirjoittaja eli esim. lakimies huolehtii siitä, että asiakirja on muodollisesti oikeanlainen, ja hän kirjaa varat ja velat sekä muut tiedot ylös sen mukaan, mitä pesän ilmoittaja kertoo. Pesän ilmoittaja on tavanomaisesti joku vainajan läheinen, leski, lapsi, kuka nyt sitten onkaan.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   23.7.19 14:45:31

Eipä siinnä kovin suuria muodollisuuksia ole paitsi niissä virkatodistuksissa. Varat - velat - hautauskulut = jaettava perintö. Yleensä kuolinilmoitus menee automaattisesti eri sidosryhmille ja tositteet varoista ja maksuvelvoitteista tulee itsestään postissa. Jos pesän velat on suuremmat kuin varat omaiset joutuu maksamaan perunkirjoituksen ja hautauskulut muut velat eivät periydy.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   23.7.19 15:27:19

Perunkirjoituksissa lakimies sanoi, että vainajan tilejä elossaolo aikana pääsee katsomaan vain jos kaikki perilliset antavat siihen luvan. Toinen vaihtoehto on tietysti jos epäilee, että vainaja ei ole ollut oikeustoimikelpoinen eläessään, mutta tämäkin epäilijän pitää sitten todistaa. Eläessään ihminen kun saa tehdä rahoilleen mitä huvittaa jos on oikeustoimikelpoinen.

Perunkirjoituksiin pitää jonkun toimittaa kaikki tiedot vainajan omaisuudesta ja tileistä sekä veloista. Ei perunkirjoitusta tekevä lakimies selvitä mitään. Kaikki tiedot viedään etukäteen jonka perusteella yleensä avustaja laatii perunkirjan joka sitten lakimiehen kanssa käydään perunkirjoituksissa läpi.

T: tätä @!#$ä parhaillaan läpikäyvä

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   23.7.19 16:18:20

No yleensä on omaisia jotka tietävät mm missä pankeissa on tilejä yms Tuskinpa perunkirjoittaja tutkii aikaisempia tilitapahtumia vaan sen mitä varoja, omaisuutta tai velkoja jäi ja jotta verottaja tiedon mitä voi perintöverottaa. Ja varmistaa että perijät ovat kaikki tiedossa, mm virkatodistuksin, joskushan voi esim joku lehtolapsi olla jossain joka tunnustettu...

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   23.7.19 16:57:35

Tilit suljetaan heti kun kuolinilmoitus menee pankkiin ja avataan vasta perukirjoituksen jälkeen pesän hoitajalle. Ei niitä tilejä pääse kukaan siinnä välissä katsomaan. Sikäli hankalaa jos vainalalla on kotona pino laskuja ei saa tietää mitä on maksettu ja mitä pitää maksaa. Ei voi oikein muuta tehdä kun odotella maksumuistutuksia ja maksaa sitten omista rahoistaan tai odotella että perukirjoitus on tehty.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Hmm2 
Päivämäärä:   23.7.19 17:04:45

Tai laskut voi viedä pankkiin maksettaviksi.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.19 17:06:46

Laskuttajille ilmoitetaan että henkilö on kuollut ja perukirja tekemättä jolloin eräpäivää siirretään siihen asti että hommat on selvät. Ei vainajan laskuja tarvitse omaisten maksella. Tilin saldonkin kyllä saa nähdä jos valtakirja siihen on.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: uy 
Päivämäärä:   23.7.19 20:12:30

Pesänilmoittaja vastaa siitä, että perukirjassa on tiedot oikein, ei perunkirjoituksen tekijä, joka on yleensä juristi tai joku muu ulkopuolinen. Pesänilmoittaja on yleensä se lähiomainen, joka on tiennyt parhaiten vainajan raha-asiat ja omaisuuden.

Missä maassa Tykon kertoma tapahtui? Miten Suomessa on nyt muuttunut tuo perintökaari ja isyyslaki? Entiseen aikaan ei biologinen lapsi perinyt, jos isyyttä ei ollut vahvistettu. Voiko isyyden vahvistaa nykyään isän kuoleman jälkeenkin?

Klo: kyllä vainajan laskut voidaan maksaa ja perunkirjoitukseen toimitetaan kaikki tiliotteet. Hyvä tietenkin pitää perunkirjoitus mahdollisimman pian, jotta asiat saadaan selviksi eikä jää maksamattomia laskuja ties kuinka pitkäksi aikaa.
Eikä omaisten tarvitse mitään maksaa, ei edes hautajaiskuluja. Jos vainaja on täysin varaton, sosiaalitoimi kustantaa perushautauksen. Ei sillä avustuksella tosin tammiarkkua saa eikä kovin hulppeita peijaisia.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: hitto 
Päivämäärä:   23.7.19 21:17:51

Joka kerta kun tästä aiheesta on topa täällä, niin vähintään yksi riemuidiootti tulee kaahottamaan että kuinka hän "joutui" maksamaan vainajan laskuja omista rahoistaan kun pesänselvitys oli vielä kesken, ja tästä sitten seurasi kaikenlaisia ongelmia. Huoh :(

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   23.7.19 21:36:59

hitto: olen minäkin maksanut, mutta otan ne rahat perikunnalta pois. Lähinnä virkatodistuksia, yhden vesilaskun (tuli maksuhuomautus) ja nyt todennäköisesti maksan joitain sähkölaskuja kun en jaksa alkaa Ropo Capitalin kanssa taas vääntämään. Meillä siis vainajalla ei rahaa tilillä, mutta omaisuutta on, että ne voidaan maksaa, yksi perillisistä on vain tehnyt kiusaa ja ei ole antanut lupaa realisointiin ennen kuin nyt ja nyt realisointia ei kerkeä tekemään ennen jo kertaalleen (perunkirjotusten jälkeen) siirrettyjä eräpäiviä.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   23.7.19 21:58:31

Minulla on täydet käyttöoikeudet äitini tileihin ja voimassa oleva edunvalvontavaltuutus. Nämä siis raukeaa kun kuolee mutta ymmärsin että sisarusten luvilla ja valtakirjoilla saan käyttää tilejä kuoleman jälkeen ennen perunkirjoitustakin. Käsitinköhän väärin.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   23.7.19 22:14:07

Ennea, saat kyllä vainajan laskuja viedä pankkiin hänen tililtään maksuun, jos sinut ovat muut kuolinpesän osakkaat siihen valtuuttaneet.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Tyko 
Päivämäärä:   23.7.19 22:21:29

Suomessa tapahtui. Perinnönjättäjä kuoli muistaakseni kolme vuotta sitten, puoliso oli kuollut aiemmin. Nämä au-lapsetkin olivat jotain yli viisikymppisiä ainakin. Perukirjoitus oli pidetty perinteisin sukuselvityksin. Kun selvisi, että pesässä oli rahaa, löytyi kaksi tytärtä, eri äidit tietenkin. Tuskin olisivat ilmaantuneet velkaisen pesään. No, onneksi asianajajan kulut sai maksaa pesästä, koska koko sirkus meni uusiksi kaikkine oikeuskuvioineen ja DNA-tutkimuksineen. Ja verottaja hyväksyi valitukset perintöverosta.. Näitä taitaa tulla enenevässä määrin esille.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: Tyko 
Päivämäärä:   23.7.19 22:23:42

Isyys vahvistettiin vainajan kudosnäytteistä ja varmuudeksi haastettiin lähisukulaiset antamaan DNA-näytteitä. Onneksi olin niin kaukaista sukua, etten joutunut tuhlaamaan aikaani testeihin.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   24.7.19 18:10:54

Milloin laki on muuttunut niin, että biologinen lapsi voi olla perillinen ilman isyyden vahvistamista? Entiseen aikaa nykyisille viisikymppisille au-lapsille ( silloisille äpärille) määrättiin vain elatusvelvollinen, ei isää.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.7.19 18:12:22

g, oletko nyt ihan varma? Että elatusvelvollisuus olisi tullut ilman että tämä elättäjä merkittäisiin isäksi?

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: pepperoni 
Päivämäärä:   24.7.19 21:46:28

Lähettäjä: Niin
Päivämäärä: 23.7.19 15:27:19

"Perunkirjoituksissa lakimies sanoi, että vainajan tilejä elossaolo aikana pääsee katsomaan vain jos kaikki perilliset antavat siihen luvan. Toinen vaihtoehto on tietysti jos epäilee, että vainaja ei ole ollut oikeustoimikelpoinen eläessään, mutta tämäkin epäilijän pitää sitten todistaa. Eläessään ihminen kun saa tehdä rahoilleen mitä huvittaa jos on oikeustoimikelpoinen.

Perunkirjoituksiin pitää jonkun toimittaa kaikki tiedot vainajan omaisuudesta ja tileistä sekä veloista. Ei perunkirjoitusta tekevä lakimies selvitä mitään. Kaikki tiedot viedään etukäteen jonka perusteella yleensä avustaja laatii perunkirjan joka sitten lakimiehen kanssa käydään perunkirjoituksissa läpi.

T: tätä @!#$ä parhaillaan läpikäyvä"

Meillä perunkirjoittaja kyllä selvitti. En ollut itse muistanutkaan, että mulla oli S-tili. Joskus vuosia sitten sen sain, enkä eitä koskaan käyttänyt. Sinne meni kuitenkin bonukset. Nykyisellä paikkakunnalla en ole S-marketia käyttänyt, koska se on kaukana. No, perunkirjoittaja oli ihan oma-aloitteisesti tarkistanut tuon ja yllätyksekseni kuulin, että tilillä on 1200 €. Kiva yllätys.

  Re: Perunkirjoitus

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   25.7.19 19:51:59

pepperoni: oliko perunkirjoittaja juristi, jolle maksettiin jotain 120€/tunti siitä, että otti selvää kaikista tileistä?
Onko sinun puoliso kuollut ja siksi selvittettiin sinunkin omaisuutesi, kun ilmeisesti itse olet hengissä?

-- , kyllä minä olen aivan varma, että ennen nykyistä isyyslakia ei avioliiton ulkopuolella syntyneille lapsille etsitty isää vaan elatusvelvollinen. Todisteet löytyvät tuolta minun omista mapeistani ja väestörekisteristä. Ei ole ollut isää, ei. Elatusvelvollistani en perinyt.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.