Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.7.19 12:28:56

Aika pieni, puolen litran purkki, tuo Hankkijan kauppaama.

Oletteko kokeilleet? Toimiiko?

Oletteko kehitelleet itse vastaavia vaihtoehtoliimoja?

Kiitos kaikista kokemuksista ja neuvoista!

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: up 
Päivämäärä:   23.7.19 12:58:34

Kiinnostaa!!

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   23.7.19 13:14:40

Minua kiinnostaa onko kukaan käyttänyt hyönteisiä karkottavia kasveja hevosaitauksen ympärillä (esim sitruuna pelargonia) . Ajattelin ensi kesänä koristaa aidat, katokset ja tallin ovensuut kukkasilla siinnä toivossa että hyönteiset niitä karttaisivat.

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.7.19 13:28:26

Mainio idea!

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   23.7.19 13:53:15

No paarmat varmaan nauraa kukkasille, niitä tuskin kukkien kanssa huijaa, ei niitä mitkään hyönteiskarkoitteetkaan pelota

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.19 16:26:22

Toimii erinomaisesti, parissa päivässä menee tähteen paarmoista. Miinuksena että vaara että linnnut jäävät kiinni, kun yrittävät syödä paarmoja ja liimautuvat...

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.7.19 16:37:41

Kaveri kokeili ja se toimi keräten paljon muitakin hyönteisiä. Liima piti vaihtaa ja aika urakka oli kaapia ötököitä täynnä oleva vanha liima ensin irti.

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.7.19 18:46:52

Hankkijalla myös 1,5 litraa

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   23.7.19 18:58:44

Tunnissa oli parikymmentä paarmaa kiinni siinä. Ainut vaan, että laitoin ensin sen puun oksaan kiinni (pään korkeudelle mutta paikka oli ehkä liian varjossa eikä liima+ämpäri kuumenneet kunnolla. Löin sitten laitumen aidan ulkopuolelle yhden tolpan ja lykkäsin ämpärin siihen, hei alkoi paarmoja kerääntyä.

Odotan mielenkiinnolla operaatiota ”kaavi paarmat irti”. Jos tähän vinkkejä kellään niin kertokaa.

Liima on muuten helpoin levittää lastalla.

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   23.7.19 19:09:32

Ei toiminut kuin pikkukärpäsiin.

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.7.19 21:28:22

Kiitos kokemuksistanne!

Täytynee siis kokeilla.

Ns. fairyvesiansaa )mustassa ämpärissä) olen itse yrittänyt rakennella aiempina kesinä, mutta ilman tuloksia.

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.7.19 21:43:43

Mä oon ostan tumman halvan ämpärin ja vaihdan uuteen kun entinen on täynnä mönkiäisiä.
Ei sitä ainetta saa millään irti ...

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   25.7.19 17:51:04

Liimaa täytyy olla tarpeeksi, jotta kärpästä isommat jää kiinni siihen.

Kaavin juuri ekan saaliserän irti, käytin samaa lastaa kuin liima levityksessä.

Otan tän vaivan harteilleni tuhat kertaa mieluummin kuin paarmanpuremat.

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   25.7.19 17:52:29

Mutta yhtä hyvä vaihtoehto (ei toki ekologinen, mutta paarma-suutuspäissään varteenotettava) on ostaa mustia ämpäreitä ja levittää liima aina uusiksi.

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   25.7.19 18:13:44

Eikö sitä liimaa voi levittää johonkin paperiin. Esim. Päällystää jonkun tarhan vieressä olevan puun runkoa paperilla ja sivelee sillä liimalla ja vaihtaa sitten koko paperin uusiksi kun on täynnä. Niinhän ne kärpäspaperit toimii.

Niillä tuoksukukilla ajattelin lähinnä polttiaisia, hyttysiä ja mäkäräisiä.

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   25.7.19 20:39:22

Levitin liiman ämpärin kylkiin eilen särkyneen ikkunalasin soirolla, joka olikin siihen mainio työkalu. Ainoa vain, että varovaisuudesta huolimatta sain liimaa myös vaatteisiini, joista se ei näköjään lähde pois millään. Ei lähtenyt tahrat edes tuoreeltaan ainakaan tahranpuhdistusaineella ja sen jälkeen konepesussa. Eli ensi kerralla pitää muistaa panna päälle jotkut rähmävaatteet, jotka voi heittää roskiin liiman levittämisen jälkeen.
Viritys on nyt roikkunut aurinkoisessa paikassa reilun vuorokauden ajan, mutta toistaiseksi saalis on ollut heikko. Muutama pienempi öttiäinen näkyy liimaan jääneen. Tähän saakka hanke on siis miinusmerkkinen.
Jos ämpäriin joskus kertyy ötököitä, olisikohan mahdollista levittää niiden päälle taas uusi liimakerros ottamatta entistä pois? Pitää kokeilla aikanaan. Tai sitten pitää porata reikä taas uuteen vanhaan vuotavaan mustaan ämpäriin ja nakata entinen roskiin. Kun onnistuin sotkemaan itseni jo puhtaan ämpärin kanssa, epäilen, että käytetyn liimaämpärin puhdistuksen jälkeen en ole enää ihmisen näköinen...

  Re: Toimiiko paarma-ansaliima?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.19 11:28:15

”Miinuksena että vaara että linnnut jäävät kiinni, kun yrittävät syödä paarmoja ja liimautuvat...”

”Kaveri kokeili ja se toimi keräten paljon muitakin hyönteisiä.”

Kuulostaa taas todella fiksulta kidutuskeinolta! Not.
Mutta myrkkyä ja liimaa vaan eläimille, sitä täällä halutaan!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.