Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Nykyäänkin 
Päivämäärä:   19.4.19 02:49:26

Itse olen luullut, että lähinnä Aasian maissa, kuten Kiinassa, syödään vielä nykyäänkin kissan lihaa, mutta ei, kissoja syödään vielä nykyään mm. Sveitsissä. Suosittu tapa valmistaa kissa on keittää se valkoviinissä valkosipulin kera.

Minkälaisia ajatuksia tämä teissä herättää?

<https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3266776-osassa-sveitsia-kissa-kuuluu-
perinteiseen-joulupoytaan> (ei linkity)

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001858189.html

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.4.19 03:00:04

Sveitsiläinen ystäväni ei ole koskaan moisesta kuullutkaan.

Klikkiotsikko.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 04:21:10

Lihansyöjät ovat yleensä nou nou itsekin lihaa syövien keskuudessa. Koira on parempi, se syö jätteitä ja kaikenlaista sekamelskaa.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Dx 
Päivämäärä:   19.4.19 08:07:18

Jos kissojen käsittely on asiallista (vrt. Aasiassa ei ole), niin eipä tuo oikein tunteita herätä. Itse en välttämättä söisi, mutta kyllähän montaa hevosrakasta suunnattomasti ällöttää ajatus hevosen syömisestä, mikä minulle on itsestäänselvyys. Ajattelen pohjimmiltaan niin, että jos kerran lihansyönnin konseptina hyväksyn ja lihaa itse syön, on tekopyhää lajitella eläimiä syötäviksi ja ei-syötäviksi.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Oijos 
Päivämäärä:   19.4.19 09:33:38

Kyllä tiesin. Olen lukenut Kissojen maailmanhistoria -kirjan (SKS).

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: II 
Päivämäärä:   19.4.19 09:34:57

Dx: Eli tällä samalla kaavalla voisit syödä myös ihmistä? Ihan samalla tavalla ihminen on eläin siinä kuin mikä muu tahansa.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 09:54:02

Yllättävää, mutta eipä tuo nyt mitenkään järkyttävää ole. Kissa on eläin siinä missä possu, lehmä ja kanakin, joita päivittäin syömme ilman kauhistelua.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Dx 
Päivämäärä:   19.4.19 11:20:46

Jos sanon etten söisi kissaakaan, on melko loikka ehdottaa että samalla kaavalla söisin ihmistä :D Pointti oli se, että minusta on tekopyhää kauhistella jonkun eläimen syömistä sen perusteella, että se on lemmikki, ja samaan aikaan nassuttaa ravintolan thaikkukanaa ilman tunnontuskia.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 11:45:03

Kannibalismi nyt on hieman eri asia kuin eläimen lihan syöminen. Ei jessus taas.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.4.19 11:50:31

Tuo taitaa olla enemmän vanhemman väen touhua, samoin kuin momessa Aasian maassa nuoret eivät halua syödä koiria. Eipä tuossa muuten mitään, mutta lihansyöjäeläintä on älytöntä kasvattaa lihaksi, eli jos oma lemmikki ei joudu pataan, niin se lienee mahdollisesti tautinen kulkuri tai varastettu.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.4.19 11:54:03

"minusta on tekopyhää kauhistella jonkun eläimen syömistä sen perusteella, että se on lemmikki, ja samaan aikaan nassuttaa ravintolan thaikkukanaa ilman tunnontuskia."

Tää

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   19.4.19 12:01:31

Itse syönyt monta hevostakin jotka tuntenut niin ajatuksena ei mitenkään ihmeellinen, lihaa kuin lihaa, toki lihansyöjän liha on aika kamalaa. Itse en kyllä välitä, sen verran nirsoilen lihojen kanssa muutenkin että aikalailla vain nauta, possu ja broileri menee :D

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 12:04:05

Mä söin kissaa ollessani Sveitsissä. Oli parempaa kuin perus possu ja heppa, mutta mikään ei kyllä onnistu voittamaan lihakanin lihaa!

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.4.19 12:06:16

En tiennyt, nyt tiedän, mutta aika harvinaista kissansyönti tuolla silti on.

En söisi omia kissojani ja syynä on se, että en ole "tottunut" kissan tai muunkaan lemmikkieläimen syöntiin. Jos olisimme lapsesta asti kotona popsineet kissamme, niin ei kissan syönti varmaan nytkään olisi ongelma.

Sen sijaan lemmikkikanit päätyivät lopulta pataan ja syötiin, joten siinä en näe ongelmaa.

Hevosia olen syönyt ja omakin menee pataan, mutta hevonen ei olekaan samaan tapaan lemmikkieläin/perheenjäsen, kuten kissa. Varsinkin, kun se on täysihoitotallilla poissa omista nurkista.

Asenteet ja tavat opitaan kotona ja meillä ei syöty kissaa tai muutakaan "outoa". Edelleen pidän ihan normaaleista kotiruuista ja harvoin kokeilen mitään "oudompaa" raaka-ainetta.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 12:36:22

Asun melko lähellä Appenzelliä, enkä ole kuullut kenenkään puhuvan kissojen syömisestä. Asun maalla, missä väestö on aika "autenttista", jos näin voi ilmaista. Pitääkin kysyä ihmisiltä enemmän asiasta.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: T. Hirteen 
Päivämäärä:   19.4.19 12:40:29

Ei minulla sinänsä ole mitään kissan syöntiä vastaan, mutta pidän todella typeränä kasvattaa mitään lihansyöjään ravinnoksi. Lisäksi tauti- ja loisvaara kasvaa.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   19.4.19 12:47:18

Minäkin olen asunut Sveitsissä (Zürichissä) sveitsiläisessä perheessä, enkä ole koskaan kuullutkaan tästä.

Mutta ei kai siinä mitään, jos kissat elää ja lopetetaan asianmukaisesti. Toki ajatus lihansyöjän lihan syömisestä on erikoinen.

Onhan briteillekin hevosen ja poronlihan syöminen kauhistus.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 12:51:52

Meillä syödään lemmikkejäkin mutta ei lihan/raadonsyöjiä.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Pökö 
Päivämäärä:   19.4.19 12:55:38

En tiennyt, mutta eipä tuo muita ajatuksia aiheuta kuin hetken hämmästyksen siitä että miten iljettävä ajatus syödä lihansyöjän lihaa. Tähänkään ajatukseen mulla ei ole muita perusteita kun itse en ole kokeillut kuin se, että olen kuullut että lihansyöjä ei ole hyvää ja luonnossakin pedot mieluiten syö kasvissyöjiä. Tästä syystä en ällöäisi varmaan mitään karhuakaan syödä.

Mutta muuten on kyllä tekopyhää järjestellä eläimiä syötäviksi ja ei-syötäviksi, siis sillä ajatuksella että toinen olisi arvokkaampi kuin toinen. Jos niitä kohdellaan hyvin niin sama se kai on. Ja sille jonka mielestä jos syö kissaa niin olisi sama syödä ihmistä, hanki jotain hoitoa itelles :D

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.19 12:58:24

Lihaa syövät eläimet, ihminen mukaan lukien, yleensä karttavat niin oman lajin lihaa kuin muiden lihansyöjienkin lihaa. Kannibalismissa on vakavia sairastumisriskejä, ja kaikkien lihansyöjien lihassa erilaisia vaarallisia loisia. Siksi lihansyöjät yleensä syövät pääasiallisesti kasvinsyöjiä. Ihminen on vain yksi peto muiden joukossa, turha tästä on tehdä mitään ihminen vs. eläin, tai tuotantoeläin vs. lemmkkieläin -juttua.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Minx 
Päivämäärä:   19.4.19 12:59:58

Kun ottaa huomioon että sika on huomattavasti älykkäämpi eläin kuin kissa tai koira, ja niitä kasvatetaan lihaksi niin täysin turha yrittää miettiä mitä eläintä "saa" syödä ja mitä ei. Ei sitä ainakaan söpöydellä saa perustella kun ei kerran eläimen ymmärryksen tasollakaan ole mitään merkitystä.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 13:41:17

Söisin mitä tahansa lihaa, paitsi omaa lemmikkiä. Myös sitä ihmistä.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: ehkä 
Päivämäärä:   19.4.19 19:26:53

Pökö, eikö karhu ole lihansyöjä?

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Pökö 
Päivämäärä:   20.4.19 00:08:50

"Pökö, eikö karhu ole lihansyöjä?"

Väitinkö mä että ei olisi? Kyllä se sen verran on lihansyöjä että en karhuakaan söisi koska ällöttää.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.19 00:41:10

Eihän tuo aivan vierasta ole täälläkään. "Ennen pantiin kissat multaan, nyt ne lyödään Suvikultaan"

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Linnikka 
Päivämäärä:   20.4.19 01:53:34

Tulevaisuudessa syödään kaikki sirkkoja ja muita kuoriaisia, halusimme tai ei.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   20.4.19 02:13:58

"Eihän tuo aivan vierasta ole täälläkään. "Ennen pantiin kissat multaan, nyt ne lyödään Suvikultaan""

Joo mietin samaa että miten joku ihmettelee että Sveitsissä syödään kissaa kun täällä rakkaassa kotimaassammekin vielä 50v sit tehtiin kissoista ja koirista margariinia :D

https://yle.fi/uutiset/3-6504391

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.19 02:49:02

Musta ois hankalaa syödä kissaa tai koiraa, koska niitä on ollut mulla lemmikkinä. Sitä kautta niistä on tunnetasolla tullut henkilökohtaisesti mulle tärkeitä. Todennäköisesti jos ottaisin naudan tai possun, niidenkin syönti loppuisi.

Järjellä ajateltuna toki kissa ei sinällään ole eläimen itsensä kannalta huonompi syödä kuin possukaan, mutta lihansyöjänä syöjälle ehkä ikävämpi kokemus kuitenkin.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   20.4.19 06:12:06

Niin siis miksi täällä sössötetään lihansyöjien syömisestä erikoisuutena. Onhan sikakin sekasyöjä...

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.4.19 06:36:48

Ne possut mitä kauppojen hyllyltä löytyy on kyllä kaukana sekasyöjistä :D Mutta eläin kuin eläin, itse voisin moraalisesti syödä mitä vain nisäkästä, jopa sitä ihmistä, se itseasiassa voisi olla paraskin kun laitettaisiin kaikki raiskaajat ja murhaajat käyttölihoiks niin ei tarvis erikseen kasvattaa lihoja viattomista eläimistä (vitsi vitsi, älkää suuttuko), mutta en kyllä oikeasti haluaisi syödä mitään mitä cittarin hyllyltä ei löydy ja sieltäkin valkaten se nauta, kana ja sika :D

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   20.4.19 07:49:08

Juurikin se että lihansyöjän kasvatus lihaksi... Tai sitten ovat haisevia sairaita kulkukissoja. Nami! Sinänsä ei hetkauta, kyllä minäkin oon syönyt hevosta.

  Re: Tiesitkö, että Sveitsissä syödään kissoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.19 08:46:58

Myös kanat syövät lihaa eräällä kotitilalla jonka tiedän, "villikanat" syö kaiketi lihansa hyönteisinä. Nuo kotikanat syö lihansa siis kotiruoan jämien muodossa. Tuotantopossut syö kaiketi pääasiassa rypsiä, viljaa ja heraa, aika kaukana lihansyöjästä.

Mutta joo, siis kissanliha konseptina ei itseäni hirvitä, mutta lihansyöjien liha tuppaa olemaan aika karsean makuista. Eläimen ruokavaliolla on iso vaikutus lihanmakuun, ja siksi meillä laitetaan porot ja lampaat teuraaksi laidunkesän jälkeen, ennen kuin niille syötetään aiv-rehua. Jo pelkästään tällainen muutos tekee ison eron makuun.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.