Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kertokaa rodusta

Lähettäjä: Saksanpaimenkoira 
Päivämäärä:   11.12.18 23:42:27

Minkälaisen omistajan vaatii ja kaipaako kuinka kovasti tekemistä? Terveydentila? Muutenkin haluaisin kuulla rodusta kaiken.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.18 00:37:11

Johdonmukainen ja määrätietoinen omistaja, mutta ei kovakourainen eikä mikään pomottelija. Tarvitsee jonkun verran tekemistä koska kyseessä on paimen, eli työkoira. Oma edesmennyt seefferi nautti nenätyöstä. Sen lempipuuhaa oli kun piilotin lelua eri paikkoihin ja käskin etsiä.
Kovin terveitä ne eivät enää ole. Jos ei luustossa ole vikaa niin sitten päässä. Omani eli 11-vuotiaaksi ja sitten nivelrikko alkoi pahentua. Uskollinen rotu ja oikeissa käsissä todella mainio, moneen menoon sopiva koira.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: rip 
Päivämäärä:   12.12.18 00:53:41

Meillä oli palveluskoirina. Ensimmäinen oli kodinvaihtaja, pelkoagressiivinen, mutta muuten todella ihana. Selkä ja lonkat paskana, loppujen lopuksi halvaantui takapäästä.

Loput oli äitini exän koiria. Ne oli muuten tosi hyvin koulutettuja, mutta hemmetin arvaamattomia ilman ohjaajaansa. Pulustusvoimien koiria, hermot riitti työhön, mut vapaalle ei.

Itse en enää yhtäkään ottais. Ratsastuksenopettajallani on ollut useampikin ja ne on kyllä ollu selväpäisimmästä päästä mitä oon tavannut.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: Saksanpaimenkoira 
Päivämäärä:   12.12.18 00:53:50

Kiitos - :)

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: Saksanpaimenkoira 
Päivämäärä:   12.12.18 00:55:59

Kiitos rip. Tämä laittaa kyllä miettimään, selväpäinen koira kun olisi toivottava ominaisuus omalla koiralla.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: rip 
Päivämäärä:   12.12.18 01:12:57

Selväpäisyys on kyllä paljon koulutuksesta ja sosialistamisesta kiinni. Kuten kirjoitin, ratsastuksenopettajallani on myös rodun edustajia ja selväpäisimmät mitä oon nähnyt. Pysyvät hanskassa, tervehtivät vieraita ja vahtivat ilman hullunkiiltoa silmissä. Osaavat rauhoittua myös, vaikka kierrokset nousisi. Varmasti koirat on kasvatettu yhtä kuuliaisiksi, mutta kotikoiran ja työkoiran koulutus voi poiketa aika paljon toisistaan.

Itse en hankkisi, mutta jos rotuun päädyt, niin tapaa kasvattajan koiria mahdollisimman paljon ja vain luonnetestattuja.

Valkkaria kannattaa miettiä. Vielä ei ole pilattu. Valkkarihan on sakemannin kielletystä värimuunnoksesta kehitetty jos oikein muistan.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä[rose] 
Päivämäärä:   12.12.18 01:23:14

Lähettäjä: rip
Päivämäärä: 12.12.18 01:12:57

Valkkaria kannattaa miettiä. Vielä ei ole pilattu. Valkkarihan on sakemannin kielletystä värimuunnoksesta kehitetty jos oikein muistan.

^^
Valkkarista oon kuullu paljon negatiivista, et ovat huonohermoisia. Lisäksi kyllä valkkareistakin löytyy niitä, joilla se perä on aika alhaalla.

Rodussa esiintyviä sairauksia ovat muun muassa lonkka- ja kyynernivelsairaudet, silmäsairaudet, ruokatorvenlaajentuma, korva- ja silmätulehdukset ja myös ruuansulatuselimistön ongelmia esiintyy.

Ja kyllä, valkkari on saksanpaimenkoirasta eriytynyt rotu

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: Saksanpaimenkoira 
Päivämäärä:   12.12.18 12:48:29

Kiitos vielä kaikille viesteistä. Rotu tosiaan kiinnostaa kovasti ja täytyy lisätä myös Valkoinenpaimenkoira listalle. Väri ei tosin niin houkuta, mutta jos muuten olisi parempi vaihtoehto niin ei sillä värillä ole väliä.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: Roosa 
Päivämäärä:   12.12.18 14:15:49

Etsi käyttölinjaisia kasvattavia kenneleitä ja käy siellä tutustumassa koiriin. Käyttölinjaisilla yleensä paremmat lonkat ja psyyke, koska jalostettu nimenomaan työhön.

Minulla oli käyttölinjainen narttu, Elämäni Koira. Hyvä ja terve rakenne, erittäin hyvä pää, uskollinen, älykäs, sosiaalinen, vieraillekin koirille ystävällinen, kaikessa mukana, luontainen koira- ja kissalaumansa johtaja. Saavutti 11 v iän.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä[rose] 
Päivämäärä:   12.12.18 17:16:49

Lähettäjä: Roosa
Päivämäärä: 12.12.18 14:15:49

Etsi käyttölinjaisia kasvattavia kenneleitä ja käy siellä tutustumassa koiriin. Käyttölinjaisilla yleensä paremmat lonkat ja psyyke, koska jalostettu nimenomaan työhön.

Minulla oli käyttölinjainen narttu, Elämäni Koira. Hyvä ja terve rakenne, erittäin hyvä pää, uskollinen, älykäs, sosiaalinen, vieraillekin koirille ystävällinen, kaikessa mukana, luontainen koira- ja kissalaumansa johtaja. Saavutti 11 v iän.

-----
Käyttölinjaisia ei myydä ihan kelle tahansa. Ja käyttis ei sovi sohvaperunaksi. Jos sakemannin kanssa ei aio harrastaa muuta kuin lenkkeilyä, käyttis ei siihen sovi.

Se linja kun ei mitään takaa.

Lisäksi käyttölinjaisilla on ihan samat lonkkaongelmat kuin näyttiksilläkin. Eikä tuo ikä ole millään tavalla sidoksissa siihen, onko se näyttis, käyttis vai sekalinjainen. Samanlailla ne näyttikset ja sekalinjaiset on älykkäitä, sosiaalisia ja vieraille koirille ystävällisiä, missä käyttiskin.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   12.12.18 17:17:22

Ainoa tuntemani on moniallerginen hermoheikko, nyt 5v narttu. Kaikki uudet asiat ahdistaa jolloin kusee sisälle ja rikkoo huonekalut. Ulkona jahtaa maanisesti varjoja, ei silloin kuule eikä näe muuta ja tekisi tätä tunteja, päiviä. Piippaa kun kerää kierroksia eli lähes koko ajan, epäsosiaalinen toisille koirille ja lähes kaikki ruoka laittaa närästämään/ripuloimaan.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä[rose] 
Päivämäärä:   12.12.18 19:25:40

Mulla itselläni oli 2,5v sitten kaikkien parjaama näyttis narttu suoralla selällä (ei siis ollu mikään luisu), joka oli mun elämäni koira. Oli @!#$ hyvä luonteinen. Rakasti lapsia yli kaiken ja tuli muutoinkin hyvin toimeen kaikkien kans. Ei ollu millään tavalla arka, oppi nopeasti ja oli miellyttämisen haluinen. Ei ikinä piipannu.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: {Sanna} 
Päivämäärä:   12.12.18 20:36:29

Itselläni oli 1v 9kk sitten näyttelylinjainen saksanpaimenkoira, sillä kaikkien parjaamalla luisu selällä (myöskin kyyry), joka oli kaikesta huolimatta minun elämäni koira. Oli erittäin hyvä luonteinen narttu. Tuli loistavasti kaikkien kanssa toimeen. Rakasti lapsia yli kaiken. Oli miellyttämisen haluinen. Ei ikinä piipannut.

  Re: Kertokaa rodusta

LähettäjäTiku82 
Päivämäärä:   12.12.18 21:15:01

Valkkaria on kahta tyyppiä. Jenkkien värivirheellisistä sakemanneista kehittynyt ja eurooppalainen jo aikaisemmin omaksi tyypikseen eriytynyt versio, nämä tosin ovat jo sujuvasti sekaisin.

Mulla on ollut neljä saksanpaimenkoiraa ja yksi valkkari. Sakemanneja käyttölinjaisesta luiskaperä geeliin. Valkkari on ollut kaikista mun koirista haastavin (ja mulla on venäläisiä laumanvartijoitakin useampia). Valkkari oli pelkoagressiivinen ja erittäin pahasti eroahdistunut ja paineensieto kyvytön. Mitä olen kuullut niin vastaavia ongelmia on rodussa enemmänkin.

Yksi käyttis saku oli hyvin haastava ja tulikin mulle ongelmakoirana. Se vaati paljon tekemistä ja jatkuvaa ohjaamista. Oli upea koira ja toimi käskyillä kuin unelma, mutta vaati niitä käskyjä tai muuten keksi itse tekemistä, johon kuului mm huoneen lattian repiminen auki.

Geeli on myös tullut ongelmakoirana, mutta sen ongelmat olivat hihnan toisessa päässä. Omistajalta puuttui määrätietoinen ote eikä aikakaan tahtonut piisata. Koira on ihan huippu tapaus, luonne on mitä mahtavin, se toimii harrastelussa mutta myös rauhoittuu kotiin. Sille piisaa kun saa olla kotiaskareissa mukana ja paljon vapaana pihassa muiden koirien kanssa. Ei käydä juurikaan edes lenkeillä.

Seefferi on helppo koira, mutta sen kanssa on myös helppo mennä mönkään. Erittäin oppivaisena myös ne huonot tavat tarttuu nopeasti. Pelkkä hyvä koulutus ei piisaa vaan näiden kanssa täytyy jo ihan arjessa olla määrätietoinen ja johdonmukainen. Käyttölinjainen yleensä tarvitsee jotain toimintaa, mutta näyttelylinjainen ja sekalinjainen menee ihan kotikoirana jonka kanssa ei tarvitse treenata hiki hatussa.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: Saksanpaimenkoira 
Päivämäärä:   12.12.18 22:33:17

Kiitos kaikille! :)

Ehkä Jormakin löytää joskus oman somalin.

Meille voisi olla sopiva sekalinjainen tai näyttelylinjainen narttu. Koiran kanssa olisi mukava harrastaa esim tokoa. Mutta pääosin kuitenkin kotikoiraksi. Aamuisin se pääsisi aina metsälenkille vapaana ja muutenkin olisi arjessa mukana. Se saisi olla omassa isossa pihassa vapaana päivittäin ja pääsisi hihnalenkeille pari kertaa päivässä ja jotain aivoille tekemistä olisi myös hyvä olla päivittäin. Totta kai tallillekin se otettaisiin mukaan esim. maastolenkeille.

Itsellä ei ole kokemusta palveluskoirista, parista muusta rodusta kylläkin.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.18 03:26:48

Mulla on ollut geeli ja sekalinjainen. Molemmat narttuja, suht hiljaisia, geelillä kiitettävä riistavietti sekalla ei oikeastaan nimeksikään, pehmeitä, kilttejä, molemmat tuli aikuisina kodinvaihtajina. sekalinjaisen kanssa oli menty aikaisemmassa kodissa enemmän metsään kuin geelin. Jälkimmäinen oli ehkä tähänastisista eniten elämäni eläin vaikkei valitettavasti kauaa meillä ehtinyt ollakkaan (eikä täysin ongelmaton myöskään ollut mutta kun opettelin tarpeeksi pehmeäksi ohjaajaksi kehittyi huimasti). Molemmat meni monttuun alle 5v:nä kun terveys ei enää antanut periksi elämisen arvoiseen oloon :( ehkä vielä joskus uskallan ottaa uuden jos terveystilanne paranee, ehdottomasti olisi se omin rotu.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: Alte 
Päivämäärä:   13.12.18 10:08:28

Kaikkea ei todellakaan voi kertoa tällaisella palstalla, ei riitä tila eikä kirjoittajilla aika.

Rotu on todella laaja niin luonteen, terveyden, käyttöominaisuuksien kuin ulkomuodonkin osalta. Jokaisen rotua harkitsevan tulisi miettiä mihin on itse valmis koiran kanssa, ja sen jälkeen pohtia olisiko rodussa sellaista koiraa joka itselle sopisi.

Jokainen saksanpaimenkoira tarvitsee runsaasti liikuntaa ja asiallisen kotikasvatuksen, mielellään myös peruskoulutuksen. Kaikki sen yli on sitten kiinni siitä mihin ihminen on valmis tai halukas koiransa kanssa ja tässä astuu sitten erityisesti se oikean pentueen valinta kuvioon. Haluatko että perustaso riittää, haluatko käydä näyttelyissä ja jos niin pitääkö niistä saada rusetteja, haluatko harrastaa vähän jotain vain runsaasti jotain (ja jos niin mitä), haluatko kilpakoiran tai peräti työkaverin ja jos niin mihin työhön.

Sitten pitää tehdä kotiläksyt eli tutkia hyvin tarkoin kennelliiton jalostustietokantaa, lukea mahdollisimman montaa palstaa, käydä kasvattajien sivuilla ja suodattaa kaikki sieltä lukemansa tieto. Mielellään käydä koulutuskentillä tai näyttelyissä katsomassa livenä koiria.

Perusasiat jotka mielestäni asiallisella yhdistelmällä on oltava kunnossa on molempien vanhempien lonkka- ja kyynärindeksit yli sata ja vähintään toisella omat A/A 0/0, selkätulokset 0 tai max 1. Vanhemmilla suoritettuna vähintään BH mikä kertoo siitä että koiran hermorakenne kestää yksinkertaisen peruskoulutuksen ja se on riittävän sosiaalinen selvitäkseen helposta käyttäytymiskokeesta. Koiran koulutus tuohon on varsin helppoa mikäli koiralla on palikat kohdallaan, ja jos kasvattaja keksii tekosyitä esim ajankäytön osalta miksi koiralla ei suoritusta ole niin kierrä kaukaa. Jos haluat puuhata tulevan koirasi kanssa jotain niin varmimmin saat lajiin sopivan kun valitset pennun jonka vähintään toisella vanhemmalla on tuloksia halutusta, on se sitten näyttely tai harrastus tai käyttö.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.18 11:48:46

"Molemmat narttuja, suht hiljaisia, geelillä kiitettävä riistavietti sekalla ei oikeastaan nimeksikään,"

Jännä, mä en ole ikinä tavannut yhtään riistaviettistä saksanpaimenkoiraa.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.18 13:01:16

Lähettäjä: *

Päivämäärä: 13.12.18 11:48:46

"Molemmat narttuja, suht hiljaisia, geelillä kiitettävä riistavietti sekalla ei oikeastaan nimeksikään,"

Jännä, mä en ole ikinä tavannut yhtään riistaviettistä saksanpaimenkoiraa.

En mäkään ennen tätä ja luotin satavarmaan luoksetuloon joka oli siihen asti toiminut aina ja jokapaikassa, ilman mitään hapuilua. Kunnes otti ensimmäisen lähdön peuran perään ja etsin sitä paniikissa yli 2tuntia kun oli vetäny reikä päässä useemman kilometrin :D

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   13.12.18 13:08:46

Googlaamalla löydät monta keskustelua sakemanneista.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: {Sanna} 
Päivämäärä:   13.12.18 13:13:43

Lähettäjä: *

Päivämäärä: 13.12.18 11:48:46

"Molemmat narttuja, suht hiljaisia, geelillä kiitettävä riistavietti sekalla ei oikeastaan nimeksikään,"

Jännä, mä en ole ikinä tavannut yhtään riistaviettistä saksanpaimenkoiraa.

**********

En minäkään. Sainpahan tuota omin silmin todistaa muutama vuosi sitten, kun oltiin mieheni kanssa mökillä ja koirat oli irti. Saksanpaimenkoiramix ja saksanpaimenkoira lähtivät yhdessä poron perään. Onneksi tulivat samantien takaisin, kun huusin niitä nimeltä.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: effie 
Päivämäärä:   13.12.18 13:16:31

Meillä 3v sekalinjainen narttu. Pentuna tehdyn pitkäjänteisen koulutustyön tuloksena erittäin kiva perhekoira nykyään, vaatii aivotyötä ja reippaasti liikuntaa mutta ei välttämättä joka päivä. Pysyy pihassa ja vapaana vierellä eikä räkytä turhia.
Kiihtyy kyllä nollasta sataan mutta on semmonen hyväntuulinen hessu hopo, tulee vieraidenkin koirien kanssa toimeen.
Perusterve tähän asti, lieviä ruoka-allergioita on.
Pentuna tää oli kyllä ihan kamala tapaus :D

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   13.12.18 16:28:06

"Saksanpaimenkoiramix ja saksanpaimenkoira lähtivät yhdessä poron perään."

Ei se ole riistaviettiä. Kyllä minunkin seefferi lähtee kissan ja jäniksen perään, meinasi lähteä myös ajamaan hevosta takaa.

  Re: Kertokaa rodusta

LähettäjäTiku82 
Päivämäärä:   13.12.18 17:07:56

On mullakin yksi seefferi ollut kova lähtemään jahtaamaan ja peuraa useamman tunnin jahtasikin. Mutta ei se riistaviettiä ole vaan saalisviettiä, ne on kaksi täysin eri asiaa.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: N30 
Päivämäärä:   13.12.18 18:00:40

http://tuulen.mbnet.fi/sm/smarti29.htm

Siitä saalis- ja riistavietin eroja.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.18 22:34:10

Saalis- ja riistavietti on eri asioita ja saksanpaimenkoiralla on syytä olla saalisviettiä ollakseen käyttökoira.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: Saksanpaimenkoira 
Päivämäärä:   14.12.18 20:51:39

Kiitos kaikille vastauksille!

Isoon omakotitaloon, jossa iso piha ja metsä vieressä koira tulisi ja paljon liikuntaa olisi tarjolla. Ehkä uskallan laittaa tämän rodun harkintaa kunnolla. Täytyy vain hyvin karkoittaa mistä yhdistelmästä ja kasvattajalta pennun ottaa.

  Re: Kertokaa rodusta

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   15.12.18 14:50:09

Aivan ihana koira, jos sattuu hyvä yksilö kohdalle. Uskollinen, rauhallinen, turvallinen,helposti koulutettava,vartioi pihan ja lenkkeillessä,kaunis,sporttisen näköinen rakenne,halinalle sohvaperuna,joka kerjää rapsutuksia ja laittaa pään kainaloon, säänkestävä. Paras ystävä. Maailman kauneimmat tummat silmät,iso kirsu ja muhkeat villahousut. Ilopilleri.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.