Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   16.6.18 19:15:21

Onko muut huomanneet samaa ilmiötä, että korkokenkien käyttö tuntuu vähentyneen? Vai kuvittelenko vain.

Vielä muutama vuosi sitten, kun kävin tiuhaan baareissa ja yökerhoissa, tuntui että naisilla (iästä riippumatta) oli aina korkkarit. Nuorilla näki tosi korkeitakin korkoja. Myös arkena ihmiset tuntui käyttävän korkkareita tosi paljon.

Mutta nyt tänä vuonna on muutaman kerran tullut käytyä yökerhossa ja olen huomannut että paljon enemmän näkyy tasapohjaisia kenkiä.
Kaupungillakin jos ihan arkena katsoo ihmisiä, niin tosi paljon kuljetaan tasapohjaisissa kengissä, kaiken ikäiset. Ne saman näköiset ihmiset, joita ennen näki enemmän korkkarit jalassa.

Eipä tällä keskustelulla kummempaa pointtia ole, kunhan kerroin havaintoni.
Tuli myös mietittyä, että itsekin paljon useammin lähtee matalissa kengissä ulos, korkkareita käytin joskus päivittäin, mutta nykyään vain harvakseltaan.

Varmasti kyllä hyvä tyylisuunta, jos enemmän siirrytään tasapohjaisiin kenkiin. Vähän terveempää jaloillekin.

Millaisia kenkiä te käytätte arkena tai viihteellä?

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.6.18 19:16:38

Ainakin itse käytin korkokenkiä enemmän joskus n. 5 v sitten kuin nykyään.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.6.18 19:27:55

Itse käytän korkkareita nykyään harvemmin ihan siksi että käyn kauempana töissä. Korttelin tai pari käveli kyllä korkkareissa, mutta kantapäät hankautuu monista lempikengistäni pilalle kaasujalasta autolla kulkiessa.

Tämä tuskin selittää laajemmin ilmiötä :D

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Mjaa 
Päivämäärä:   16.6.18 19:28:01

Naiset ollaan tajuttu että miksi hitossa vahingoitetaan jalkojamme ja ollaan kipeiden tassujen kanssa kun ei ole oikeasti mikään pakko.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   16.6.18 19:48:07

Nykyään mukavat vaatteet on muodissa - urheilutrikoot ja lenkkarit ovat hyväksyttävä asu. Myöskin kaikenlainen hyvinvointi on trendikästä, joten siksi epämukavat korkokengät ei sovi kuvaan.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   16.6.18 19:48:57

Itse käytän korkokenkiä, mutta mielestäni nuorista suuri osa pukeutuu nykyään kaiken kaikkiaan mukavuushakuisesti. Oloasun näköisiä vaatteita, tossuja...

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   16.6.18 21:05:36

Ehkä tyhmimmätkin on tullut järkiinsä. Miksi pilata jalkansa tyhmän näköisillä kengillä joilla hankala kävellä?!

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: turbo 
Päivämäärä:   16.6.18 21:38:29

Kyllä käytetään vähemmän! Ihanaa! Itse olen vihannut korkkareita aina, ja on ollut todella hankala elää sen kanssa että tasapohjaiset muka "näyttää tyhmältä". No nyt ne ei enää näytä kun ihmiset tosiaan eivät halua enää rikkoa itseään moisilla hirvityksillä. Tasapohjaiset kengät käy jo juhlaankin, jes! Ja korkkarit sekä niillä koikkelehtiminen näyttää entistä hölmömmältä vaan koko ajan.

Olen melko varma, että koko korkkarit häviää vielä jossain kohtaa ihan kokonaan, sellaisina kuin ne nyt ovat. Vähän kuten tupakanpolttokin. Sen häviäminen on jo väistämätöntä. Nuoret myös dokaa vähemmän kuin ennen dokattiin.

Ihmiskunnalla voi olla vielä toivoa...

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: gl 
Päivämäärä:   16.6.18 21:38:54

"Ehkä tyhmimmätkin on tullut järkiinsä. Miksi pilata jalkansa tyhmän näköisillä kengillä joilla hankala kävellä?!"

Nykyisin on edelleen muodissa paksut tasapohjaiset converset, adidas superstarit ja muut kengät, joissa on paksu jäykkä pohja. Eli ovat todella huonot jalalle. Ja moni tennareissa kulkeva kulkee jalat lintassa, eli täysin lättäjalkana niin että jalkaterän sisäsyrjä on maata vasten.

Miten se muka on jaloille terveellisempää kuin istuvat korkokengät?

Minulla on nyt varmaankin elämäni viimeiset superstarit. Aivan järkyttävät. Olen niitä satunnaisesti käyttänyt, ja aina kun niitä päivän käyttää, on illalla jalat kipeänä. Niillä kävellessä ja seisoessa jalkaterät ovat vain jäykkänä, lihaksia ei käytä ollenkaan. Hyvät korkkarit taas ovat sellaiset, että niissä ei jalat kipeydy.

Mutta tyylikkääthän tennarit eivät ole, Jos haluaa näyttää siistiltä, pitää käyttää siistejä kenkiä. Yleensä käytän ohutpohjaisia tennareita joissa jalkaterä saa liikkua. Joskus nahkaisia nilkkureita tai korkkareita, jos pitää näyttää siistiltä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: poistatiedot 
Päivämäärä:   16.6.18 21:42:00

Ä, ei niillä ole hankala kävellä, jos osaa. Jalkojen pilaamiseen en ota mitään kantaa, mutta minä olen viimeiset 20 vuotta käyttänyt lähestulkoon päivittäin korkokenkiä eikä ole mitään ongelmia.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.6.18 21:43:33

Mm ei hyvillä korkkareilla ole huono tai vaikea kävellä eikö jalat kipeydy vaikka olisivat korkeatkin.
Itse käytän nykyään vähemmän koska tilaisuuksia käyttää on vähemmän. Arkena käyn töissä missä niitä ei voi pitää, työmatkoille turha laittaa, muuten olen koiran kanssa ulkona joten sinnekään ne ei käy.
Mahdollisimman paljon käytän illanviettoihin ja juhliin jos sopivat asuun.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: turbo 
Päivämäärä:   16.6.18 21:43:37

Joo "skeittikenkäpohja" on kyllä kanssa toinen hirvitysvillitys. Uskon sen kestävän kuitenkin aika vähän aikaa verrattuna korkkarihirvityksiin. Hyvin on myös takavuosien ohuet pohjat korjaantuneet tukevammilla. Sellainen maltillinen droppi ja joustava kengän pohjrakenne olisi kuitenkin paras.

Itellä korjaantunut alkava vaivaisenluu lähes suoraksi joogan, jalkajumpan ja kenkien korjausliikkeen myötä. Todella kipeäksi kävi jo se nivel ja selvästi alkoi taipumaan. Mutta nyt on suorempi eikä kipeä. Kaikki huonot kengät vaan mäkeen ja ainoastaan hyviä ja mukavia kenkiä käytössä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   16.6.18 21:50:22

Heh, jotenkin naurettavaa, millaista draamaa ihmiset saavat revittyä jostakin korkokengistä. Joo, ei ole pakko käyttää, ellei tykkää, mutta on "hieman" liioiteltua, että korkokengät esitetään suunnilleen terveyden pilaajina - etenkin kun muistetaan, ettei korkokenkien käytön ainoa vaihtoehto ole se, että niitä pidetään töissä 40 tuntia viikossa. Jos joku saa terveytensä pilalle sillä, että pitää korkokenkiä esimerkiksi viihteellä, niin melkoinen suoritus.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: nj 
Päivämäärä:   16.6.18 21:56:58

Hyvät korkkarit ovat hyvät. Huonot mitkä tahansa kengät ovat huonot.

Minä ostin joskus kalliin iltapuvun. Sovitin sitä kenkien kanssa, jotka sain tuosta morsius- ja juhlapukuliikkeestä lainaan. En olisi IKINÄ uskonut miten hyvät ne olivat jalassa. Mutta niiden hinta olikin vähän enemmän kuin pari kymppiä.

Jopa juoksulenkkarit ovat huonot jos ne eivät istu jalkaan täydellisesti.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: turbo 
Päivämäärä:   16.6.18 21:56:59

Ei siihen mitään draamaa tartte. Korkkarit pilaa MUN terveyttä joka sekunti kun ovat jalassa. Siksi onkin ihanaa, että epäterveellinen muoti ei enää ole niin muodissa! Minä nautin siitä :) Könö saa vapaasti könöttää, ei oo multa pois.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   16.6.18 22:00:11

En tiedä, kumpi on surkuhupaisampaa: se, että joku oikeasti kuvittelee korkokenkien nakertavan terveyttä kuin jokin syöpä, ja vielä väittää, ettei moinen lapsellinen kuvitelma ole draamailua, vai se, että on vielä niin pahuksen epävarma, että tarvitsee muodin tuekseen, jotta uskaltaa olla käyttämättä tätä demoniseksi kuvittelemaansa asustetta.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   16.6.18 22:00:32

Minä sain polveni rikki korkkareilla.
Jalka on koroissa virheasennossa jo polvesta lähtien, että ei ne vaikuta ainoastaan jalkapöytään.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   16.6.18 22:01:41

Ja muuten Virossa olen huomannut samaa, korkkareista luovuttu aika paljon.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Hilpari 
Päivämäärä:   16.6.18 22:06:31

Joku saa jalat kipeäksi korkkareilla, toinen verisuonet tukkoon silavalla, kolmas maksan rikki alkoholilla, vielä saattaa saada tupakoinnista keuhkosyövän - tai sitten voi käyttää laadukkaita korkkareita sopivissa tilaisuuksissa, syödä terveellisemmin, nauttia alkoholia kohtuudella ja vetää syöpäarpajaisissa pidemmän tikun.

Silti mitään yksittäistä asiaa nyt on turha manata alimpaan @!#$ koloon, mikä tahansa on kuolemaksi huonolla tuurilla.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: klenkka 
Päivämäärä:   16.6.18 22:17:11

Miksi käyttäisin kenkiä, jotka tekevät polven ja selän niin kipeiksi ettei työntekokaan onnistu?
Kyllä, kokeiltu on myös niitä laadukkaampia kenkiä, aivan sama juttu. Me kun ei kaikki olla ihan priimaa enää, hevostellessa sattuu ja tapahtuu myös tapaturmia jotka aiheuttavat erilaisia kremppoja.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.18 22:18:18

Ei se asento tee hyvää, vaikka olisi kuinka hyvät korkkarit. Toisaalta itse käytän paljasjalkakenkiä, eli käyttämättä jää myös kaikki mukatasapohjaiset lenkkarit ja vastaavat, joissa kanta on korkeammalla.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.6.18 23:51:32

Arjessa korkkarit vaan on tänä päivänä tosi vanhanaikaiset. Juhla-asusteisiin vielä passaa. Varsinkin kaikki saapasmallit on jotenkin tosi juntteja.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.18 11:18:40

Jos korkkarit olisivat jotkut terveyskengät ja niissä olisi helppo ja mukava kulkea niin varmaan olisivat myös osa miesten muotia ja vaikka urheilumuotia?

Kyllähän niiden tarkoitus on tehdä jaloista näyttävät ja korostaa feminiinisyyttä. Se on tosi ok kyllä, mutta itse mielelläni liikun vapaammin matalissa kengissä. Muutamat välilausinilkkurit taitaa olla vähän korkeammalla pohjalla.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   17.6.18 13:32:11

Mututuntumalla sanoisin, että käytetään vähemmän. Pari-kolmekymppiset näyttävät käyttävän kaupungillakin paljon collegehousuja ja niiden kanssa tennareita, UGGeja ja muita tasapohjaisia. Vanhemmat taas eivät minun nähdäkseni kovin paljon ole tähänkään saakka käyttäneet korkokenkiä, ellei työssä vaadita. Tukka on näillä pari-kolmekymppisillä usein sotkuisella Pikku Myy -nutturalla. Kaiken kaikkiaan huoliteltu lookki ei vaikuta olevan nyt pinnalla.

Itse tykkään käyttää korkokenkiä ihan tavallisena arkena kaupassa, töissä ja ehdottomasti iltamenoissa. En kuitenkaan päiväsaikaan käytä niitäkään aina, mutta usein kyllä. Muutenkin tykkään olla huoliteltu.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   17.6.18 13:51:17

Äitimuori oli nuorempana vannoutunut korkkarien käyttäjä, jonnekin sienimetsään saattoi laittaa kumpparit.
Niin vaan terveyttä nakersivat korkokengät, veitsen alle joutui vaivasenluineen.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.18 14:00:45

Miten lituskapohjaisilla kengillä käveleminen eroaa lattialla paljan jaloin kävelemisestä?

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.18 14:14:09

"Miten lituskapohjaisilla kengillä käveleminen eroaa lattialla paljan jaloin kävelemisestä?"

Ideaalitapauksessa ei mitenkään.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.18 14:51:44

^ Aivan, joten miksi litteäpohjaiset kengät ovat monelle kauhistus?

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   17.6.18 14:54:54

Viiva, litteäpohjaisia kenkiä käyttävät homssuiset, epänaiselliset, reikäisiin pieruverkkareihin pukeutuvat kuvatukset.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.18 15:04:13

En tirdäy, en itse enää käytä koska ei huvita. Porukkaa kulkee lenkkareissa baarissakin joten ei ole edes sitä "painetta".

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.6.18 15:07:14

Käytetään vähemmän. Joku 3-4 vuotta sitten saatoin kävellä päivittäin korkkareissa. Tällä hetkellä en edes omista arkena käytettäviä korkkareita. Juhlissa aina, mitä korkeammat sen parempi :-)

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   17.6.18 15:07:47

Kukahan tässä nyt on draamaillu :D

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.6.18 18:01:18

On eri asia kävellä ilman kenkiä sisätiloissa lyhyitä matkoja, kuin koko päivä.
Yllättävän monet ei enää aikuisiällä kärsi käyttää esim. converseja tai balleriinoja, joissa ei ole yhtään kantaa. Tiedän käytännössä useampia joiden terveys rajoittaa balleriinojen käyttöä, kuin niitä, jotka ei kykenisi olemaan yksiä juhlia koroissa. :D

Korkkareista kannattaa muistaa, että kantoja on hyvin eri korkuisia. 4cm on ihan eri kuin 12cm. Kaikista parhaat ja käytettävimmät kenkäni on olleet matalahkoja korkkareita. Sen jälkeen kun nahka on alkuun mukautunut jalkaan, niin ne on olleet kaikista varmimmat valinnat pitkillekin kävelymatkoille.

Mikään pakko ei kuitenkaan kenenkään ole korkkareita käyttää, joten siksi hieman ihmetyttää osan vihamielinen suhtautuminen koko aiheeseen :D

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   17.6.18 18:05:18

A: "Mikään pakko ei kuitenkaan kenenkään ole korkkareita käyttää, joten siksi hieman ihmetyttää osan vihamielinen suhtautuminen koko aiheeseen :D"

Täytyy sanoa, että melkoisen epävarmaa porukkaa. Ei haluta käyttää korkkareita, mutta koetaan, että niistä voidaan vapautua vasta, jos yleinen muoti "sallii" korkokengättömyyden... Ja edelleen ollaan niin epävarmoja, että varmuuden vuoksi täytyy vielä räksyttää korkkareiden kamaluudesta, jotta nyt varmasti tulisi osoitettua, että se oma tapa on ainoa oikea ja ne Kamalat Korkkarit siis väärä tapa. Hohhoijaa...

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   17.6.18 18:08:07

Pakko näin miehenä kommentoida. Itse tykkään pukeutua hyvin, joten mieluummin otan korkokengillä sipsuttelevan leidin kuin lenkkareilla löntystelijän. Vastaavasti pidän naisella hameista enemmän kuin juoksutrikoista. Mutta jokainen tyylillään. Onneksi on vielä olemassa tyylikkäitä naisia.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.6.18 18:23:32

Lähettäjä: Mjaa
Päivämäärä: 16.6.18 19:28:01

Naiset ollaan tajuttu että miksi hitossa vahingoitetaan jalkojamme ja ollaan kipeiden tassujen kanssa kun ei ole oikeasti mikään pakko.

Lähettäjä: —-
Päivämäärä: 16.6.18 19:48:07

kaikenlainen hyvinvointi on trendikästä, joten siksi epämukavat korkokengät ei sovi kuvaan.

Lähettäjä: Ä
Päivämäärä: 16.6.18 21:05:36

Ehkä tyhmimmätkin on tullut järkiinsä. Miksi pilata jalkansa tyhmän näköisillä kengillä joilla hankala kävellä?!

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.18 18:26:02

"Mikään pakko ei kuitenkaan kenenkään ole korkkareita käyttää, joten siksi hieman ihmetyttää osan vihamielinen suhtautuminen koko aiheeseen :D"

Varmaan siinä ärsyttää se, että korkkarit vielä edelleenkin jollain tapaa kuuluvat siihen "ideaaliin" naisen siistiin pukeutumiseen tai vaikka businesspukeutumiseen tai juhlapukeutumiseen. Mitään muutahan siinä ei tehdä kun naisista liikuntakyvyttömiä esineitä keksityn kauneusihanteen mukana.

Ihan hyvä siis että ajattelu ja muoti muuttuu ja korkkareista päästään viimein eroon niissä virallisissakin tilaisuuksissa. Sehän ei tietenkään estä korkkareita käyttämästä jos haluaa, mutta "jalattomuuden ja liikuntakyvyttömyyden" ei pitäisi olla naiseuden standardi. Kukin käyttäköön tai olkoon käyttämättä JOS haluaa.

Jos ei ole totuttanut jalkaansa ja kehoaan korkoihin, niin ei sitä kyllä kaipaakaan. Jalan asennon muuttaminen muuttaa kaikkea aina jalan lihaksistosta lanteen kallistuskulmaan. Kaikenlaiset jalkaterien ja varpaiden vammat ovat myös mahdollisia. Se, ettei "pysty" kävelemään ilman korkoa, on usein seurausta nimenomaan niiden korkojen aiheuttamista lihasjännityksistä ja virheasennoista.

Jokainen siis käyttäköön millaisia kenkiä haluaa, mutta mitään erityisen terveellistä korkokengissä ei ole toisin kuin monet yrittävät perustella. Ne ovat nimenomaan naisten muotia ja hyvä jos muoti muuttuu siihen suuntaan ettei niitä tarvitse jalkaansa vetää ollakseen "muodikas, asiaalisesti pukeutunut tai siisti".

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.6.18 18:37:32

Genuine on ainoa joka puhuu draamasta ja jonka jokainen keskustelunavaus on kuin trollin oppikirjasta pyrkien provosoimaan. Hienosti kuitenkin muut ovat olleet provosoitumatta enkä itsekään enää kommentoi. Älykkäänä ihmisenä se äly näemmä sumentuu hänelläkin tai sitten on vaan laskenut järkevän väittelyn tasoaan.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.18 18:39:55

Mihin naisten sakeus olisi kadonnut? Katsele tarkemmin ympärillesi.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.18 18:43:05

Ja nimimerkki "Mies", sinulla on toki oikeus valita käsikynkkääsi juuri sellainen puoliso kuin haluat, mutta älä toki unohda, että suurinta osaa "lenkkareissa löntystelijöistä" ei kiinnostaa hittojakaan sinun mielipiteesi oikeanlaisesta naiseudesta. Naiseus kun tuppaa olemaan juuri sellaista kuin jokainen naiseksi itsensä katsova sen itse määrittää. Oli sitten jalassa lenkkarit ja verkkarit tai korkkarit hame. :)

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: kopukka 
Päivämäärä:   17.6.18 18:43:11

Muoti muuttuu. Jossain kohtaa kaikki kulkivat kumisaappaissa, nykyään näkyy kaupungilla paljon urheiluvaatteissa olevia ihmisiä. Johtuu varmaan siitä että fitness elämäntapana on ollut niin pinnalla että se on auttamattomasti muokannut myös muotia. Tästä on jo pitkä aika kun nuoret alkoivat kulkea collegehousuissa. Vähitellen normaalissa katupukeutumisessa on alettu korostaa mukavuutta ja monet "kotivaatteet" tai juuri nuo urheiluvaatteet ovat ihan ok asu vähän missä tahansa. Silloin kun mä olin teini 25 vuotta sitten niin kaikki kulkivat Leviksissä ja collegehousut olivat niin nolot ettei niitä oltaisi haluttu pistää jalkaan edes liikuntatunnille. Tänä päivänä teinit kulkee verkkareissa ja tennareissa eivätkä ole yhtään noloja. Uskoisin että tällainen muodin muutos on vaikuttanut myös siihen että korkokenkiä näkee katukuvassa vähemmän kuin ennen.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   17.6.18 19:02:37

Taitaa draamailun halun lisäksi vaivata vähän harhaisuus, jos ihan oikeasti on kuulevinaan kovinkin paljon korkkareita käyttämättömiin kohdistuvia haukkuja. Milloin ja missä sellaisiakin mahtaa ilmetä, noin niin kuin yhtään isommassa mittakaavassa? Sitä ei lasketa haukkumiseksi, jos itse kokee jotakin epämääräistä alemmuuden tunnetta valitessaan mukavuuden ennemmin kuin esteettisyyden.

Siitä tulikin mieleeni, että tulisi muistaa, että mukavuus ja käytännöllisyys ovat vain yksi mahdollinen arvo pukeutumisessa. Ei kaikkien tarvitse tavoitella niitä. Jotkut haluavat tavoitella ennemmin sitä, mitä pitävät kauniina ja mahdollisesti naisellisena. Jälkimmäistä vaihtoehtoa vastaan raivoaminen ja kiukuttelu on vähän sama, kuin alkaisi saarnata, että kaikkien pitää sisustaa kotinsa vain käytännöllisyyttä ajatellen. Että ainoastaan kestävät, helposti puhdistettavat materiaalit ja ratkaisut ovat luvallisia ja kaikki muu on tyhmää kikkailua, joka pitäisi kokonaan kitkeä.

En myöskään ihan ymmärrä, että vaikka mukavuus on toki yksi mahdollinen arvo, miksi monet näkevät sen jotenkin niin ylivertaisena ja fiksuna arvona. Monestihan siinä on kyse vain halusta päästä mahdollisimman helpolla, enkä minä kyllä keksi, mikä moisessa mielihalussa olisi erityisen paljon ylevämpää kuin vaikkapa halussa näyttää kauniilta.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.18 19:15:53

"En myöskään ihan ymmärrä, että vaikka mukavuus on toki yksi mahdollinen arvo, miksi monet näkevät sen jotenkin niin ylivertaisena ja fiksuna arvona. Monestihan siinä on kyse vain halusta päästä mahdollisimman helpolla, enkä minä kyllä keksi, mikä moisessa mielihalussa olisi erityisen paljon ylevämpää kuin vaikkapa halussa näyttää kauniilta."

Halussa näyttää kauniilta ei varmaan ole mitään hämmentävää. Eiköhän suurin osa ihmisistä toteuta omia esteettisiä näkemyksiään parhaan kykynsä mukaan. Makuja ja esteettisiä mieltymyksiä on vain niin monia, että on varsin hassua ajatella, että oma käsitys kauneudesta olisi se ainoa. Tai että kauneuden pitäisi olla aina vaativaa ja epämukavaa. Lenkkarit ja niiden esteettisyys on ihan oma lajinsa, niin kuin korkkareidenkin. Niissä lenkkareissa nyt vain tuppaa tulemaan bonuksena myös se mukavuus ja käytännöllisyys.

Ne verkkarit, colleget ja lenkkarit voivat olla todella tarkkaan valittuja ja juuri käyttäjänsä esteettistä silmää hiveleviä. Tyylikysymyksiä nääs. Joillekkin taas pukeutuminen ei ole millään lailla prioriteettilistan kärjessä ja sekin on aivan yhtä ok kuin laittaa itseään mahdollisimman paljon ja toteuttaa itseään vaatevalinnoillaan.

En osaa nähdä, että tässä tarvitsisi tehdä jotain asioiden arvottamista puoleen eikä toiseen ja kauneus, estetiikka ja tyyli jos jotkin ovat subjektiivisia käsityksiä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   17.6.18 19:26:06

..: Makuja on toki monia, mutta sanottaisiinko vaikka niin, että on siihen ehkä sittenkin syynsä, miksi esimerkiksi juhlapukeutuminen mielletään lähtökohtaiseksi joksikin muuksi kuin college-asuksi ja tossuiksi. On myös huomattava, että aika harva mukavasti pukeutuva itsekään kokee, että collegeasu ja lenkkarit ovat esteettisyyden huipentuma, vaan monet nimenomaan valitsevat mukavuuden ennen esteettisyyttä. Siis ihan omastakin mielestään, eivät vain erilaisella maulla varustetun naapurin mielestä!

En halua sanoa, että on väärin valita mukavuus esteettisyyden sijaan. Sen sijaan olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten monet suhtautuvat vihamielisesti siihen, jos esteettisyys valitaan mukavuuden sijaan, ja miten se mukavuus yritetään tarjoilla itsestään selvänä järkiratkaisuna. Sen ajatuksen outos, että halu päästä helpolla olisi itsestään selvästi se ihailtavin arvo, paljastuu siinä, kun kyseistä ajatusta sovelletaan johonkin muuhun: Jos joku tule hehkuttamaan, että hänen työnteossaan korkein tavoite on se, että pääsee mahdollisimman helpolla eikä mistään vain aiheudu mitään vaivaa, lopulta aika harva on sitä mieltä, että vau, kuinka ihailtavaa! Ja vielä harvempi sitä mieltä, että tuo on ainoa oikea järkevän ihmisen valinta...

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: grillaaja 
Päivämäärä:   17.6.18 19:29:51

Kopukka, mulla on myös tuo mielikuva, ettei ennenkään korkokenkiä käytetty mitenkään säännönmukaisesti. Itse olen kuluttanut enemmän puhki ballerinoja kuin korkkareita. Siihen on kyllä vaikuttanut sekin, että kun pituutta on yli 170 cm, suomalaismiehet alkavat näyttää kymmenen sentin koroilla tapeilta.

Vaikka olen välillä käyttänyt korkoja haastavissakin tilanteissa ja ainakin nuorempana olisin kävellyt vaikka kärkitossuilla, nykyään suhtaudun korkkareiden ulkonäköönkin entistä kriittisemmin. Juuri eilen juhlatilaisuudessa katselin (pitkästyneenä) kenkiä, eivätkä korkkarit aina ole edes se kaunein valinta, kun huomioi kokonaisuuden.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.6.18 19:39:57

Ihme taistelua täällä... Jostain kengistä! Haloo ihmiset :D

Itse käytin teininä korkkareita melkein päivittäin, enmitään piikkikorkoja mutta korollisia nilkkureita esimerkiksi. Johonkin pippaloihin lähtiessäni saattoi olla korkeammatkin korot. Vieläkin on nilkkurit kovassa käytössä, mutta tappokorkoja en näe käytännöllisinä tai mukavina, joten ne ovat jääneet pois.

Riippuu myös ihan tilanteesta. Jos menen kauppaan tai kävelylle, niin eiköhän ne tennarit ole ihan pätevä vaihtoehto. Jos menen kaupungille, niin sitten luultavasti ne nilkkurit.

Ja ei ne korkkarit tosiaan ole aina parempi tai tyylitietoisempi tai naisellisempi valinta. Monelle kauneinta on urheilullinen tyyli. Itse pidän tennareissa siitä, että voin halutessani esimerkiksi kävellä kaupungilta kotiin ilman ongelmia, korkkareillakin toki onnistuu mutta ei se koskaan yhtä mukavaa ole.

Siinäkin on pieni ero, että onko jalassa ikivanhat kuraiset juoksukengät vai siistit ja hienot tennarit... Samalla tavalla ne korkkarit voi olla upeat tai halvan ja ruman näköiset.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: No! 
Päivämäärä:   17.6.18 20:15:24

Niin kukahan se taas draamailee ja kirjoittelee monologejaan jostain korkkareista. Kyllä täytyy olla ylimääräistä aikaa.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: kopukka 
Päivämäärä:   17.6.18 20:18:10

Tuli mieleen vielä sekin että korkokengät eivät automaattisesti tarkoita sitä että niiden käyttäjä olisi tyylikkäästi ja kauniisti pukeutunut. Kiinnitin pari päivää sitten huomiota naiseen jolla kyllä oli korkokengät mutta mistään tyylikkyydestä ei voinut puhuakaan. Kuluneet ja linttaan astutut korkokengät yhdistettynä hartiat lysyssä, pylly pitkällä ja polvet koukussa könkkäämiseen.

Mä en osaa kävellä korkokengillä lainkaan joten vaikka mulla olisi millaiset muotivermeet päällä tahansa niin kokonaisuuden pilaa se että näytän kakat housussa vaappuvalta ankalta. Tästä on vetävyys, tyylikkyys ja naisellisuus kaukana.

Jos katsoo vaatetuksen historiaa ylipäätään niin sekä miesten että naisten vaatetus on muuttunut mukavampaan suuntaan. Esimerkiksi kylkiruut rutistava ja hengityksen osittain estävä korsetti on ollut tietyn yhteiskuntaluokan naisten jokapäiväinen asu, tänä päivänä vastaavia korsetteja käyttää vain hyvin marginaalinen osa väestöä eivätkä hekään päivittäin.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.18 20:28:54

Minä käyttäisin kyllä enemmänkin, mutta jalat kipeytyy ja aina rakkoja täynnä. Justiin pystyn joissain juhlissa pitämään, mutta vähänki enemmän kävelyä niin valitsen joko matalat kiilakorot (jotka nekin kyllä aikansa jalassa oltuaan rupeaa hinkkaamaan pikkuvarpaaseen) tai sitten tennarit tai muut joissa matala pohja.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   17.6.18 20:38:53

Jännästi osa asettaa vastakkain korkkarit ja ne kamalat lättäpohjaiset tennarit. Kummatkin ovat huonoja jaloille, korkea korot luultavasti pahemmat, mutta niiden lisäksi löytyy paljon muitakin vaihtoehtoja...

Nimenomaan vaihtoehtoja tuntuu olevan enemmän. Kun olin teini n. 10 v sitten, naisten (kohtuuhintaiset ja nätit) kenkävaihtoehdot olivat ballerinat ja korkkarit. Kummatkaan eivät sovi minun jalkoihini yhtään, ja kiukkusinkin siitä säännöllisesti :D nykyään käytän pehmeäpohjaisia tennareita tai lenkkareita, tai jos suinkin mahdollista vaelluskenkiä. Korkkarit on nättejä, mutta eihän niillä voi seisoa saati kävellä varttia ilman, että sattuu

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   17.6.18 21:40:18

kopukka: "Jos katsoo vaatetuksen historiaa ylipäätään niin sekä miesten että naisten vaatetus on muuttunut mukavampaan suuntaan. Esimerkiksi kylkiruut rutistava ja hengityksen osittain estävä korsetti on ollut tietyn yhteiskuntaluokan naisten jokapäiväinen asu, tänä päivänä vastaavia korsetteja käyttää vain hyvin marginaalinen osa väestöä eivätkä hekään päivittäin."

Hiukan tuossa nyt tuli vedettyä mutkat suoriksi. Nykyajan käsitys mukavuudesta on aika ahdas ja pitää sisällään vain tietynlaiset vaatteet - eikä suinkaan siksi, ettei maailmassa muita mukavia vaatteita olisikaan. Esimerkiksi väljää, arkihametta tai mekkoa mukavampaa vaatetta ei juuri löydy - ja kuitenkin varsin harvat mukavuushakuiset suomalaisnaiset arjessaan pitävät hametta tai mekkoa vaan vetävät mieluummin farkut jalkaan, vaikka ne ovat tosiasiallisesti vähemmän mukavat.

Joskus mukavuusajattelu tuntuu myös aika valikoivalta. Esimerkiksi crocsit ja vastaavat jalkineet tuntuvat olevan monien mielestä helppoja ja mukavia, vaikka ihan kävelemällä käveleminen niiden kanssa on jopa vaikeampaa kuin mainituilla korkokengillä. Jälkimmäiset sentään pysyvät tukevasti jalassa...

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   17.6.18 21:58:55

Crocsit on loistavat pienille reissuille kuten taloyhtiön pesutupaan tai roskia viemään. En tosiaankaan voisi kuvitella käppäileväni korkkareilla tuonne kellariin.
Ja jännä tosiaan että on vain kaksi ääripäätä, eli korkkarit ja lenkkarit. Mitään muita kenkiä ei ole olemassakaan.
Naisellisuus sitten, enpä sanoisi että se kengistä riippuu. Kännissä örveltävä ja kompuroiva keski-ikäinen eukko pikkuhameessa ei ole kovin naisellinen näky vaikka olisi korkokengät. Nainen voi olla naisellinen vaikka kumisaappaissa.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.18 22:10:45

"Esimerkiksi väljää, arkihametta tai mekkoa mukavampaa vaatetta ei juuri löydy - ja kuitenkin varsin harvat mukavuushakuiset suomalaisnaiset arjessaan pitävät hametta tai mekkoa vaan vetävät mieluummin farkut jalkaan, vaikka ne ovat tosiasiallisesti vähemmän mukavat."

Hame on ihan kiva jos sen kanssa voi olla paljain säärin. Sitten jos lähdetään kiskomaan sukkahousuja jalkaan sen hameen kaveriksi niin hameen mukavuuspisteet ropisee äkkiä miinukselle. Ja pitää myös muistaa ne toisiinsa hankaavat reidet...
Toisaalta farkkujenkaan ei tarvitse olla epämukavat ja muitakin mukavia housuja löytyy kuin farkut.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.18 22:16:42

Olen varmaan outo, mutta mekot ja hameet ei kyllä ole mukavia pitää. Toisaalta ei kyllä farkutkaan, mutta silti mielummin niitä käytän kuin hameita/mekkoja. Jotkut collarit tai muut löysät housut on mukavat jalassa.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: grillaaja 
Päivämäärä:   17.6.18 22:34:26

"Lähettäjä: Genuine
Päivämäärä: 17.6.18 21:40:18

kopukka: "Jos katsoo vaatetuksen historiaa ylipäätään niin sekä miesten että naisten vaatetus on muuttunut mukavampaan suuntaan. Esimerkiksi kylkiruut rutistava ja hengityksen osittain estävä korsetti on ollut tietyn yhteiskuntaluokan naisten jokapäiväinen asu, tänä päivänä vastaavia korsetteja käyttää vain hyvin marginaalinen osa väestöä eivätkä hekään päivittäin."

Hiukan tuossa nyt tuli vedettyä mutkat suoriksi. Nykyajan käsitys mukavuudesta on aika ahdas ja pitää sisällään vain tietynlaiset vaatteet - eikä suinkaan siksi, ettei maailmassa muita mukavia vaatteita olisikaan. Esimerkiksi väljää, arkihametta tai mekkoa mukavampaa vaatetta ei juuri löydy - ja kuitenkin varsin harvat mukavuushakuiset suomalaisnaiset arjessaan pitävät hametta tai mekkoa vaan vetävät mieluummin farkut jalkaan, vaikka ne ovat tosiasiallisesti vähemmän mukavat."

Genuine ei mitenkään perustellut, miten kopukka 'veti mutkat suoriksi'. Korsettivertaus oli kuitenkin selkeää faktaa.

On myös outoa yleistämistä, ettei mukavuushaluinen suomalaisnainen käyttäisi mekkoja (koska on niin tyhmä, ettei ymmärrä, mikä on mukava vaate). Itse olen pukeutunut toukokuusta pelkkiin mekkoihin ja hameisiin, mutten jumitu niihin sitten enää, kun räntä lentää.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 00:28:11

Mekkojen suhteen voidaan keskustella mukavuudesta, mutta korkokenkiin liittyy kyllä liikaa muita tekijöitä, jotta keskustelu voisi mielekkäästi jäädä pelkän mukavuuden ja ulkonäköseikkojen vertailuksi.

Korkokengät ovat nimittäin erittäin epäterveelliset. Kaikki asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että korkokengät vahingoittavat jalan luita ja muita kudoksia ja ovat haitaksi myös selälle. Selkäongelmt taas ovat jopa työkyvyttömyyden syy, ja vanhemmiten liikkumisongelmat ovat vakava terveysvaara.

Juhliin voi muutamaksi tunniksi silloin tällöin laittaa jopa korkokengät, vähän kuten känni uutena vuotena ja juhannuksena tuskin kenenkään maksaa rikkoo. Mutta elämäntapana korkokengät on vähän kuin tupakanpoltto tai alkoholinkäyttö. Jos käyttö on päivittäistä, alkaa seurauksia tulla.

Tämän takia on ihanaa, ettei ns pukuammateissakaan tarvitse enää välttämättä käyttää korkokenkiä. Ne eivät ole hyvät päivittäiset työkengät, jos terveydestään välittää. On myös hyvä, että muodikas ihminen ei tepastele korkeissa koroissa arkisin, vaan pitää jalassaan jotakin, mikä on jalalle hyväksi. Toivottavasti tämä muoti jää tältä osin pysyväksi (vaikka tietysti muodikkaiden kenkien ulkonäkö muuttuukin jatkuvasti). Ehkä joskus vielä kauhistellaan korkokenkiä samoin kuin kiinalaista tapaa sitoa naisten jalat joskus muinoin.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   18.6.18 00:44:37

Käytän töissä yleensä 3-6cm korkoja ja välillä matalempia ballerinoja. Selkä kipeytyy, jos käytän koko työpäivän matalia kenkiä.

Vapaalla pyrin vaihtelemaan kenkiä. Parhaat kengät on jotkut oikeat crocsit, niissä jalat ei kipeydy jos joudut koko päivän kävelemään kaupungilla.

Millään 10cm koroilla en oikein edes osaa kävellä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: aniliini 
Päivämäärä:   18.6.18 00:54:09

"Esimerkiksi väljää, arkihametta tai mekkoa mukavampaa vaatetta ei juuri löydy - ja kuitenkin varsin harvat mukavuushakuiset suomalaisnaiset arjessaan pitävät hametta tai mekkoa vaan vetävät mieluummin farkut jalkaan, vaikka ne ovat tosiasiallisesti vähemmän mukavat."

Öööö... No ei. Miten kukaan älyllinen voi väittää mitään tällaista? Minusta farkut ovat ihan tuhat miljoonaa kertaa mukavammat, ja mekko tai hame ei juuri koskaan ole mielestäni mukava. Olisko kuule ihan subjektiivinen kokemus tuo mukavuus, eikä mikään könöiinin tosiasiallinen fakta? Ei kai...

Toinen juttu on esteettisyys. En saa mitenkään korkkareista kauniimpia kuin nykyisistä citylenkkareista. Jälkimmäiset ovat kuin karkkia! Korkkarit on kohlon ja hölmön näköisiä. Esteettisyys ei sekään ole mikään Könöttäjä-Köpsän sanelema asia.

Lähes pohjattomat tai ohutpohjaiset eivät sovellu päivittäiseen lattian- ja asfaltintallaamiseen kovinkaan hyvin. Itselläkin on barefootit, pistelen menem'ään maastossa niillä, enimmäkseen metsäpoluilla. Ei ole ihmisen jalkoja tehty kävelemään asfaltilla ja kovalla vaan maastossa. Balleriinoihinhan on jo tuotu pohjarakennetta ja vaimennusta, kuten muuten ihan lähes kaikkiin kenkiin sitä on nykyisin tuotu lisää.

Korkkarit nyt ihan faktana ovat epäterveelliset ihmisille, joten joutavatkin jo romukoppaan korsettien sun muiden "naisellisten" höpötysten kanssa. Ei ne korkkarit ole sen naisellisemmat kengä kuin mitkään muutkaan naistenkengät...

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.6.18 06:40:27

Näin nuorena sanoisin että korkokengät tosiaan ovat jääneet vähemmälle, varsinkin kesäisin tennarit on mukavammat. Talvella sitten voi käyttää matalalla korolla olevia. Itsellä johtuu siitä että kevyitä, mukavia ja hyvännäköisiä korkokenkiä ei oikein löydy, talvikenkiä löytyy paremmin.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   18.6.18 08:58:08

Heh, onpas kyllä näemmä ihanan tunteita herättävä aihe.

Koetan tässä vain sen tosiasian tuoda ilmi, ettei se nykymuodin mukaisten mukavuusvaatteiden mukavuus mikään taivaassa julistettu totuus sekään ole ja että se on vain yhdenlainen, nykysuomalainen versio mukavuudesta. Monet mukaviksi mainituista kengistä ovat esimerkiksi sellaisia, joissa on nauhat. Tiedän ihmisiä, jotka eivät todellakaan pidä kivana ja kätevänä nauhoja ja niiden sitomista joka välissä. Ja mitä tulee farkkuihin... Tänä päivänä ne eivät ehkä ole enää ihan niin supersuosittuja kuin joskus, kun käytännössä kaikilla oli farkut, mutta hyvin suosittuja edelleen. Ja millaiset farkut ovat? Jäykkää, "kovaa" kangasta olevat housut, jotka eivät aina ole edes mitenkään supernopeat pukea. Kätevyyden ja mukavuuden huippu? Juu ei.

Mitä terveellisyysargumenttiin tulee, siinä voisi kyllä edelleen koettaa säilyttää jonkinlaisen suhteellisuudentajun. _Merkittävät_ terveyshaitat korkokengillä edellyttävät varsin runsasta käyttöä. Mitä vähäisempään käyttöön ja marginaalisiin terveyshaittoihin tulee, olisipa kiva tietää, montako sellaista keskustelijaa tässä keskustelussa on, jotka valitsevat joka asiassa sen terveellisimmän vaihtoehdon... Niinpä niin, tuskin ensimmäistäkään. Ja hyvin monet vaarantanevat terveytensä aika paljon merkittävämmälläkin tavalla kuin pitämällä joskus korkokenkiä. Siihen nähden korkkaripaasaus ja -hurskastelu on melkoisen naurettavaa.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: ^*** 
Päivämäärä:   18.6.18 09:20:02

"Heh, onpas kyllä näemmä ihanan tunteita herättävä aihe."

Ei tämä mitään tunteita sen kummemmin herätä. Genu yrittää provosoida...taas jälleen kerran.... Puuttumalla toisten kirjoitusten yksittäisiin lauseisiin, kärjistämällä. Olisi joskus kiva keskustella ettei tämä yksi pöllö trolli tulisi taas härkkimään keskustelua. Olisi joskus kiva keskustella, siten että puhutaan AIHEESTA. Tämä on mielipideasia eikä taas mentäisi siihen, että Genu antaa ymmärtää, että HÄNEN mielipide on oikeampi kuin meidän muiden.

Mutta asiaan. Korkkarit ovat tosiaan jääneet menneisyyteen. Juhlissa käytän maltillisia korkoja ja muutan ne heti mukavimmiksi kengiksi kun pystyn. Mitään järkeä ei ole tuntea epämukavaa oloa, kipua vain siksi että korkkarit "käsitetään" naisen pukeutumisen perustaksi.

Tunnen muutaman naisen, jotka ovat nuoruuden ahkeran korkokengien käyttämisen takia joutuneet vaivaisluun leikkaukseen. Oliko silloin niitä mukava käyttää? Ei, mutta se oli tapa. Johon onneksi on tullut muutos.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 11:08:02

Kehitys on kehittynyt vähän joka vaatteen suhteen. Tennarit olivat vielä 90-luvulla ikävät kengät asfaltilla, koska pohja oli liian ohut ja lättänä. Nykyään on paljon hyviä siistejä tennareita, jotka ovat päältä vaikka mokkanahkaa ja pohjastaan kevyesti muotoillut sekä hyvin vaimennetut. Sellaisissa kävelen kesällä töihin 45 minuuttia suuntaansa, ja se on nautinto. Eikä tarvitse vaihtaa huonoihin kenkiin töissäkään, siistit ovat ja ihan tarpeeksi muodikkaat.

Sama farkuissa. Kaukana ovat jäykkien ja paksujen farkkujen ajat, nykyiset ovat pehmeitä ja joustavia kuin toinen iho.

Korkokenkiin vaan ei kehitys pysty mitään parannusta tuomaan, siksi ovatkin jääneet paljolti pois. Ongelmahan on jalan luonnoton asento, ja sille ei kukaan mitään voi. Mukavina niitä pitävät vain jalkansa jo pilanneet ihmiset, tai asian tahallaan väärin ymmärtävät, jotka kuvailevat "korkokenkinä" jotain semimukavia kävelykenkiä muutaman sentin korolla. Sellaisissahan kyllä voi kävellä työmatkat, mutta ei se yhtä kivaa ole kuin hyvissä tennarissa tai citylenkkareissa. Tai vaelluskengissä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   18.6.18 11:27:58

Käytetään huomattavasti vähemmän.

Useita ristiäisiä, hautajaisia ja häitä ollut viime vuosina ja todella harvalla naisella olen nähnyt korkokengä jalassa. Ei häiritse minua, mutta välillä tuntee itsensä yli pukeutuneeksi, kun juhliin tai esim. Yökerhoon laittaa korkokengät.

Yökerhoon harva nuori tuntuu pukeutuvan muutenkaan nykyään mitenkään erikoisemmin vaan laitetaan ne samat perusvaatteet päälle kuin mitä arkena käytetään. Mielestäni hienoa, kun menty rennompana suuntaan. Itse tykkään laittautua viimeisen päälle silloin harvoin, kun käyn ulkona ja huomaan usein olevani turhan juhlava verrattuna massaan.

Harvemmin tulee korkokenkiä ja korollisia nilkkureita käytettyä, mutta juhliin ja yökerhoon laitan aina. Niistä tulee itselleni juhlallinen olo ja en edes oikein osaa tanssia tasapohjaisilla kengillä. Arkena sitten käytän nilkkureita, vähän trendikkäämpiä lenkkareita, kangaskenkiä ja balleriinoja.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.18 12:27:14

Näissä keskusteluissa Genuinella näyttää olevan kova tarve esitellä omaa mielipidettään ainoana oikeana tietona. Ilmeisesti sinulla ei ole mitään kokemusta esim. crocseista tai nykyajan farkuista. Nykyään monet farkut ovat pehmeää ja joustavaa kangasta, joten ovat varsin mukavat jalassa. Lisäksi minä kävelen huomattavasti mieluummin crocseilla kuin korkkareilla. Mukavuuskin toki on mielipideasia. Siitäkään siis ei kannata vaahdota ja tyrkyttää omaa näkemystään ainoana oikeana.

Naisellisuudestakaan ei ole olemassa mitään absoluuttista faktaa, joten korkkarit ei automaattisesti tee kenestäkään naisellista. Genuinella tuntuu olevan joku käsittämätön tarve korostaa omaa naisellisuuttaan. Minun mielestäni naisellisuus on kokonaisuus, johon ei yksittäisellä vaatekappaleella ole mitään merkitystä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   18.6.18 13:03:48

Genun nimimerkin takana on mies. Hän väittää olevansa nainen, mutta kirjoittaa kuten mies kuvittelee naisen kirjoittavan.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: junk 
Päivämäärä:   18.6.18 13:14:56

Menee ohi alkuperäisen aiheen mutta naisellisuudesta kuitenkin. Mä olen itse bio-nainen mutta mulla ei ole käytännössä minkäänlaista sukupuoli-identiteettiä. Jäin miettimään että eikö se ole naiseksi itsensä kokevia kohtaan varsin halventavaa jos naisellisuus määritellään joidenkin yksittäisten vaatekappaleiden kautta kuten mm. yllä oleva mies teki. Ihan kuin ollaksesi nainen sinun täytyisi noudattaa tarkkoja pukeutumissääntöjä ja jos et näin tee niin sitten olet joku pottunokkainen ruppana suohirviö vai miten tällä palstalla naisista yleensä puhutaankaan.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: 24v 
Päivämäärä:   18.6.18 13:16:27

Pari-kolmekymppiset näyttävät käyttävän kaupungillakin paljon collegehousuja ja niiden kanssa tennareita, UGGeja ja muita tasapohjaisia. Vanhemmat taas eivät minun nähdäkseni kovin paljon ole tähänkään saakka käyttäneet korkokenkiä, ellei työssä vaadita. Tukka on näillä pari-kolmekymppisillä usein sotkuisella Pikku Myy -nutturalla. Kaiken kaikkiaan huoliteltu lookki ei vaikuta olevan nyt pinnalla.

^ Kuulostaa aivan minulta. Collegehousut/juoksutrikoot (jälkimmäiset on päällä mikäli olen lenkille menossa tai sieltä tulossa), lenkkarit tai tennarit, yli-iso t-paita sekä juuri sellainen sotkuinen nuttura kuuluu nykyään omaan tyyliini. Töissä pidän farkkuja, mutta muulta osin tuo rento look seuraa töihin asti.
Minkäänlaisia korkokenkiä en käytä ikinä koska koen ne epäkäytännöllisiksi.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   18.6.18 13:24:09

farkut ja tennarit on ainakin käytännöllisrmmät ja soveltuvat moniin tilanteisiin, niillä voi kävästä tallilla, kaupassa, juosta bussiin ja muutenkin olla huolettomammin kuin hameessa ja koroissa. Nilkkojen ympäri pyörähdys on todennäköisenpää

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 13:26:15

Itse pidän mekkoja ja hameita sekä korkokenkiä vähän vanhanaikaisina. Eli ei, en pidä mitään näistä koskaan ylläni.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   18.6.18 13:27:41

...kuin tennareilla, hameen kanssa hosuessa saa varoa vilauttelemasta, eikä taatusti ole se kätevin vaate jos pitää ajaa pyörällä tai hypätä hepan selkään.
Itse suosin siis moniin tilanteisiin taipuvia vaatteita, kun todellakaan en jaksa roudata montaa vaatekappaletta ja kenkäparia mukanani. tässä mun kuviossa korkokengät tuntuu niin turhilta ja vaarallisilta kapistuksilta, etten näe mitään syytä käyttää niitä kui. erikoiserikoisjuhlatilaisuuksissa

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: missu 
Päivämäärä:   18.6.18 13:30:28

Muoti muuttuu. Alkujaanhan korkokengät olivat miesten asuste. Vielä vähän aikaa sitten ne liitettiin naisellisuuteen, mutta nykyisin sekin ajattelutapa tuntuu jo vähän vanhoilliselta. Vähän samalta kuin kiinalaisten ylimystönaisten sidotut lootuksenkukat. Se, että naisen pitäisi olla joku pikkuaskelilla sipsuttava näyttelyesine on todella taantunut ajattelutapa kyllä mille tahansa vuosisadalle.

Itse korkokenkiä vastaan mulla ei ole mitään, omistan itsekin niitä monta paria. Mutta mulle ne ei ole mikään herkän feminiinen asuste, vaan ne jalassa on sellainen powerwalk-fiilis, vähän kuin jossain catwalkilla :D Opiskeluaikoina tein paljon mallin hommia ja jonkinverran lavanäytöksiä, ja niissä kyllä tuli tutustuttua kuinka hankala huonosti istuvilla korkokengillä on pystyä kävelemään edes muutaman metrin edestakaista matkaa tyylikkäästi. Nyt panostan ehdottomaan istuvuuteen, ja kaikki hienot korkkarit joilla ei pysty kävelemään yhtä iltapäivää kaupungilla saa jäädä kauppaan. Sellaisille seisoskelukorkkareille ei ole mulla mitään tekoa.

Mutta omassa korkokenkien käytössä oon huomannut saman trendin kuin aloittaja yleisesti. Vielä kolmisen vuotta sitten tuli usein kesämekon kanssa laitettua korkkarit, nykyisin matalammat kengät. Muotitrendit on aika moninaiset ja sallivat tällä hetkellä, ehkä se on saanut kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ja menemään vapaammin mukavuus kuin ulkonäkö edellä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: kopukka 
Päivämäärä:   18.6.18 14:37:00

"Lähettäjä: Genuine
Päivämäärä: 17.6.18 21:40:18

kopukka: "Jos katsoo vaatetuksen historiaa ylipäätään niin sekä miesten että naisten vaatetus on muuttunut mukavampaan suuntaan. Esimerkiksi kylkiruut rutistava ja hengityksen osittain estävä korsetti on ollut tietyn yhteiskuntaluokan naisten jokapäiväinen asu, tänä päivänä vastaavia korsetteja käyttää vain hyvin marginaalinen osa väestöä eivätkä hekään päivittäin."

Hiukan tuossa nyt tuli vedettyä mutkat suoriksi. Nykyajan käsitys mukavuudesta on aika ahdas ja pitää sisällään vain tietynlaiset vaatteet - eikä suinkaan siksi, ettei maailmassa muita mukavia vaatteita olisikaan."

Yritetäänpäs uudelleen ja unohda se korsetti jos se ei ole mielestäsi kuulunut ennen naisten vaatetukseen. Mä olen tutkinut aika paljon sukuni historiaa ja sitä kautta myös puketumista. Isoisoisäni normaali työpukeutuminen oli puku liiveineen ja damaskeineen, hattu ja kävelykeppi. Pukuun kuului oleellisena osana myös taskukello ja nenäliina rintataskussa. Tänä päivänä olit millainen johtaja tahansa niin kukaan ei edellytä knallin ja kävelykepin käyttöä ja aika monessa paikassa riittää kauluspaita ja suorat housut. Harvaan pukuun enää edes kuulu liivit pakollisena osana.

Jos ajatellaan naisten vaatetusta niin esimerkiksi alushameista on nykyään käytössä huomattavasti mukavampia ja käytännöllisempiä malleja kuin mitä ovat olleet turnyyri, krinoliini tai 1850-luvun jättikokoinen krinoliini. Viimeisin aiheutti tutkimusten mukaan tuhansien naisien kuoleman jäädessään kiinni ties minne. Krinoliinia ei myöskään pystynyt pukemaan yksin vaan homman tarvittiin avustaja.

Edelleen väitän että muoti noin ylipäätään on vuosisatojen aikana muuttunut käytännöllisempään ja usein sen myötä myös mukavampaan suuntaan.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   18.6.18 15:25:58

Heh, paasataan suu vaahdossa siitä, kuinka minä esitän oman mielipiteeni ainoana oikeana, vaikka se on se vastapuoli, jolle eriävä mielipide on niin kova pala, että on tarve mennä henkilökohtaisuuksiin...

kopukka: En minä sitä kiistä, etteikö joskus muinoin naisten vaatetukseen olisi kuulunut varsin konstikkaita vaatekappaleita, kuten se korsetti. Koetan lähinnä sanoa, että asiaa tarkastellaan nyt kovin yksisilmäisesti. Nykyvaatetus julistetaan mukavaksi ja käytännölliseksi ja rationaaliseksi, vaikkei se sitä kaikin osin edes ole ja vaikka se joka tapauksessa on vain YKSI versio mukavasta pukeutumisesta. Ja menneiden aikojen vaatetuksesta kaivetaan esiin ne räikeimmät esimerkit, jotka monin osin ovat koskeneet vain ylempien luokkien naisia, siis melko rajattua naisjoukkoa.

Suuri osa entisaikojen naisista on joutunut tekemään jotakin hyvinkin fyysistä, eivätkä he ole voineet pukeutua vaatteisiin, joissa on ollut tarkoitus vain olla ja näyttää kauniilta. Esimerkiksi entisaikojen suomalaisen maaseutuväestön naisia eivät ole välttämättä olleet kiusaamassa samat vaatekappaleet kuin yläluokkaisia naisia. Päinvastoin pukeutumiseen on kuulunut paljon käytännöllisiä vaatteita - joita nykypukeutuja ei silti laittaisi päälleen eikä käytännölliseksi edes suostuisi myöntämään, koska ne eivät kuulu nykyiseen oloasu-sportti-muotiin.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: aniliini 
Päivämäärä:   18.6.18 15:26:22

"Ja mitä tulee farkkuihin... Tänä päivänä ne eivät ehkä ole enää ihan niin supersuosittuja kuin joskus, kun käytännössä kaikilla oli farkut, mutta hyvin suosittuja edelleen. Ja millaiset farkut ovat? Jäykkää, "kovaa" kangasta olevat housut, jotka eivät aina ole edes mitenkään supernopeat pukea. Kätevyyden ja mukavuuden huippu? Juu ei."

Könö on siis mies, syntynyt about viiskytluvulla ja asuu perähikiällä? Kyllä täällä ihmisten ilmoilla farkut on edelleen supersuosittuja, ja käytännössä kaikilla sellaiset onkin. Päällä näkyy olevan useimmilla vastaantuliojilla. Farkuthan eivät kuitenkaan ole vuosikymmeniin olleet jäykkää puuvilladenimiä, vaan oikein ostetut farkut ovat jalassa lähes yhtä mukavat kuin hyvät juoksutrikoot. Itse pystyn varsin hyvin urheilemaan farkuissani jos tilanne yllättää eikä ole vaihtovaatteita mukana. Miesten farkuista löytyy vielä jäykempää mallia enemmän, naisten farkuista saa jo todella etsiä löytääkseen.

Taitaa Köpsällä olla ongelmana lähinnä se, ettei itse osaa etsiä ja sovittaa päälleen oikeanlaisia vaatteita ja kenkiä, ja siksi kuvittelee kaiken muun epämukavaksi paitsi säkkihameen.

Ja se muoti, myös naisellinen muoti muuttuu kyllä ihan koko ajan. Jos ja kun nykyiset korkkarit jäävät vanhanaikaisiksi dinosaurusten kengiksi, ei kukaan (paitsi pari vanhaa fakkiintunutta dinoa) pidä korkkareita enää mitenkään erityisen naisellisina tai juhlavina kenkinä. Voi hyvin olla, että jossain kohtaa korkeissa piikkikoroissa kävellään vielä jonkun dominatrixin kellarissa, mutta sellaisissa juhlavaan tilanteeseen ilmestyminen katsotaan lähinnä moukkamaiseksi. Se ei ehkä ole vielä ihan huomenna tai ensi kesänä, mutta on varsin mahdollinen skenaario vielä meidän (joidenkin) elinaikanamme.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 15:47:44

Laman väistyessä korot madaltuvat. Ja hyvä niin.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   18.6.18 16:08:25

Täytyy sanoa, et mun silmään koroissa on pieni wt-viba tai sit ovat tätimäisiä

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.18 18:19:47

"Heh, paasataan suu vaahdossa siitä, kuinka minä esitän oman mielipiteeni ainoana oikeana, vaikka se on se vastapuoli, jolle eriävä mielipide on niin kova pala, että on tarve mennä henkilökohtaisuuksiin..."

Suosittelen katsomaan peiliin. Aina se vika ei löydy vastapuolesta, vaikka niin itsellesi yritätkin uskotella. Eikä kukaan ole mennyt henkilökohtaisuuksiin tai sitten olet varsn herkkähipiäinen mielensäpahoittaja. Siinä ei ole mitään henkilökohtaista, jos kommentoi juuri sinun kirjoituksiasi. Mikäpä tällaisella anonyymifoorumilla edes voisi olla henkilökohtaista.

"Nykyvaatetus julistetaan mukavaksi ja käytännölliseksi ja rationaaliseksi, vaikkei se sitä kaikin osin edes ole"

Niin, sinun mielestäsi ei ole. Jälleen päästään siihen, että on kyse mielipideasioista. Sinun mielestäsi mukavuudenhaluisen tulee käyttää mekkoja ja hameita. Minun mielestäni taas edellä mainitut vaatekappaleet eivät ole kovinkaan mukavia enkä sellaisia käytä kuin korkeintaan juhlapukeutumisessa. Korkkareita en käytä senkään vertaa.

"Suuri osa entisaikojen naisista on joutunut tekemään jotakin hyvinkin fyysistä, eivätkä he ole voineet pukeutua vaatteisiin, joissa on ollut tarkoitus vain olla ja näyttää kauniilta."

Ei ole eikä pysty kaikki nykyajan naisistakaan. Itselläni ei tulisi mieleenkään laittaa töihin mekkoa ja korkkareita, koska kuljen töissä pyörällä. Sitä paitsi tuo on silkkaa naisten esineellistämistä, jos heidän on "vain tarkoitus olla ja näyttää kauniilta". Minusta ei olisi ikinä miksikään edustusvaimoksi, jonka täytyy vain näyttää kauniilta.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 18:44:18

Olen itsekin huomannut korkkareiden hieman katukuvassa vähentyneen, ja lenkkareiden sekä juoksuhousujen taas lisääntyneen. Kuitenkin oma tilanteeni on päinvastainen, ja käytän nykyisin jopa enemmän korkokenkiä kuin ennen.

Tykkään käyttää korkokenkiä erityisesti juhlissa ja baareissa, ja lisäksi muutenkin silloin, kun haluan pukeutua siistimmin. Omaa silmää korkokengät miellyttävät, ja saavat mielestäni oman melko ison jalkani näyttämään naiselliselta ja sirommalta. Arkikäytössä mulla ei korkokenkiä juuri ole, sillä miellän ne vähän "paremmiksi" kengiksi, jotka sopivat juuri siistiin sekä juhlalliseen vaatetukseen.

Lenkkarit ja tennaritkin multa löytyy, mutta vain arkikäyttöön. Varsinkin ne lenkkarit ovat mulla jalassa vain töissä, pidemmillä kävelymatkoilla ja silloin, kun haluan pukeutua muutenkin rentoihin höntsävaatteisiin. Siksi mulla on nykyisin hankalaa käydä kenkäostoksilla, sillä kaupat tarjoavat vain niitä lenkkareita, tai matalavartisia ja paksupohjaisia tennareita, jotka ovat omaan silmääni oudon näköisiä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: kas 
Päivämäärä:   18.6.18 19:05:38

Katos Genu tuota pisteen vastausta, voi tykätä korkkareiden käytöstä dissaamatta toisia.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   18.6.18 19:09:26

"mutta sellaisissa juhlavaan tilanteeseen ilmestyminen katsotaan lähinnä moukkamaiseksi."

Suomessa varmasti kun joka paikkaan on pakko päästä puutarhatossuissa ja verkkareissa.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.6.18 19:09:53

"Se, ettei "pysty" kävelemään ilman korkoa, on usein seurausta nimenomaan niiden korkojen aiheuttamista lihasjännityksistä ja virheasennoista. "

-Ne tuntemani henkilöt, jotka eivät lättäpohjillä enää pysty kävelemään on nimenomaan itse kertoneet pilanneensa jalat lättäpojakengillä. Missään superkorkeissa kannoissa en muista koskaan nähneeni heitä, vaan lähinnä käytännöllisen korkuisissa.

"Mitään muutahan siinä ei tehdä kun naisista liikuntakyvyttömiä esineitä keksityn kauneusihanteen mukana."

-Ne tuntemani henkilöt, jotka käyttää päivittäin huomattavan korkeita korkoja pystyy silti kävelemään päivässä enemmän koroillaan, kuin minä misään kengissä edes kenkiä kesken päivän vaihtamalla (automatkat ja istumatyö vähän vähentää jalkojen tottuneisuutta mihinkään rasitukseen). Korkkarit ei siis automaattisesti tee naisesta liikuntakyvytöntä.

Itse olen huomannut että ryhtini pysyy parempana, kun välillä haastaa tasapainoaan korkeammilla ja sirommilla kannoilla. Koko olemus lysähtää vähitellen silloin, kun tulee löntysteltyä pidemmän aikaa ihan matalilla kengillä. Tämä taas on todella paha asia istumatyöläisen selälle. Korkkarit pakottaa ottamaan kehon hallintaan.

En missään nimessä yritä kiistää, etteikö huimaavilla koroilla saisi mahdollisesti jalkansa rikkikin, mutta ihan yhtälailla voi saada itsensä rikottua muillakin omaan jalkaan sopimattomilla muotikengillä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   18.6.18 21:31:57

Itsetunto-ongelmat ovat siitä jännä juttu, että ne pulpahtelevat pintaan milloin mitenkin: Ensin ei voida olla käyttämättä korkkareita, ellei muoti ensin "salli" sitä, vaikka niitä pidettäisiin kuinka kamalina. Sitten vielä kuullaan omassa päässä ääniä, jotka haukkuvat korkkareita käyttämättömiä naisia. Äänten kuulemisen voi näemmä laukaista esimerkiksi se, jos joku ei liity korkkareiden haukkumakuoroon. Sehän on siis tietenkin sama kuin haukkua korkkareita käyttämättömiä naisia, koska tarpeeksi heikolla itsetunnolla homma menee niin, että ellet ole meidän puolellamme, olet tietenkin meitä vastaan.

Ihan oikeasti, itsenne takia: hankkikaa itsetunto. Kun teillä on sellainen, voitte laittaa jalkaanne ihan mitä itse mielitte. Ette tarvitse lupaa siihen muotivirtauksilta, ette tarvitse yleistä mielipidettä tueksenne ettekä koe jokaista eri tavalla pukeutuvaa uhaksi. Silloin teillä ei myöskään ole tarvetta koettaa keksiä mitään ihmeellistä soopaa erilaisista pukeutumisvalinnoista ja niitä tekevistä ihmisistä koettaaksenne pönkittää omia valintojanne. Kyllä, erittäin lämpimästi suosittelen itsetuntoa, helpottaa elämää kovasti!

Hyvällä tuurilla itsetunnon hankkimisella voisi olla sellainenkin toivottava sivuvaikutus, että puurot ja vellit eivät menisi ihan niin pahasti sekaisin. Esimerkiksi keskustelijan viestien ja keskustelijan itsensä kommentoiminen voisivat asioina erottua. Toisin sanoen voisi ymmärtää, mitä eroa on siinä, kommentoidaanko jonkun esittämää mielipidettä vai mennäänkö siitä mielipiteestä niin sekaisin, että aletaan tuuttaamaan omasta päästä keksittyä soopaa eriävän mielipiteen esittäneestä keskustelijasta.

Myös ne kaksi ovat eri asioita: sanoa, että nykymuodin seuraajat ovat täysin väärässä pitäessään omaa pukeutumistaan mukavana, ja sanoa, ettei nykymuoti ole mikään ainoa totuus mukavuudesta. Kaikin mokomin sportti-oloasu-pukeutujat saavat tuntea pukeutumisensa mukavaksi ja varmasti se sitä jollakin tavalla onkin, mutta on ihan turha kuvitella, että rationaalisesti ajateltuna se olisi ainoa tapa mukavaan pukeutumiseen ja ettei siinä kukaan voisi nähdä niitä vähemmän mukavia ja vähemmän käytännöllisiä elementtejä.

On aikuisten foorumilla vähän hölmön hommaa, että muoti yritetään selittää rationaaliseksi; että annetaan ymmärtää, että tämän päivän muoti on jotenkin perustellumpi ja älyllisempi kuin jokin aiempi muoti, ikään kuin muodissa olisi kyse suunnilleen tieteen kehityksestä.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: aniliin 
Päivämäärä:   18.6.18 22:04:42

"Ensin ei voida olla käyttämättä korkkareita, ellei muoti ensin "salli" sitä,"

Tämänhän sinä keksit ihan itse. Taitaa olla vähän eri asia iloita siitä, että omat suosikit nousevat muotiin kuin se ettei uskalla pukeutua miten haluaa. Tässä keskustelussa en ainakaan löytänyt yhtään kommenttia, joka viittaisi siihen, että muodin pitää muuttua ensin ja sitten vasta voi olla tappamatta jalkojaan joillain hölmöläisten härveleillä.

"annetaan ymmärtää, että tämän päivän muoti on jotenkin perustellumpi ja älyllisempi kuin jokin aiempi muoti".

No totta hemmetissä se on, jos se on terveellisempi.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 23:29:43

Totta kai millä tahansa huonoilla tai liian pienillä kengillä saa jalkansa rikki. Mutta korkokengillä, jopa "hyvillä" sellaisilla, saa jalkansa rikki ihan erityisen nopeasti ja ikävästi.

Tuo väittely crocsien mukavuudesta toi mieleen korkeita korkoja rakastavan ystävän. Hän ihan kyllä avoimesti myöntää, ettei pysty seisomaan paljain jaloin lattialla kunnolla, kun kantapäät eivät veny maahan. Tarvitsee siis kotonakin tossut, joissa on vähän korkoa. Vaivaisenluut ovat melko näyttävät. Hänelle crocsit ovat tosi epämukavat, meille tervejalkaisille ystäville taas mukavat. En sanoisi, että tuo on ihan vaan makuasiakaan enää tuossa kohtaa.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Hyppyri 
Päivämäärä:   18.6.18 23:33:52

Ikinä en ole korkokenkiä hirveästi käyttänyt, mutta tuntuu että nykyään entistä vähemmän. Arkena en ainakaan jaksais niitä laittaa ja viihteellekin lähtiessä pitää olla hyvässä tuiskeessa jotta niillä jaksaa kävellä :D

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   19.6.18 08:35:49

.: "Hänelle crocsit ovat tosi epämukavat, meille tervejalkaisille ystäville taas mukavat. En sanoisi, että tuo on ihan vaan makuasiakaan enää tuossa kohtaa."

En koe, että esimerkiksi omat jalkani ovat sairaat vain siksi, etten pidä mukavana tunnetta siitä, ettei jalkine pysy jalassa. Se ei ehkä niin haittaa, jos on tarkoitus vain raahustaa esimerkiksi pihan yli postilaatikolle, mutta jos aikoo oikeasti _kävellä_, siis edes vähän pidempään kuin jonkun kymmenen metriä, niin pidän ihan perusedellytyksenä sitä, että jalkine pysyy hyvin ja tukevasti jalassa. Korkokengät täyttävät tuon ehdon, crocsit eivät.

Eli tosiaankaan, ei se teidän mukavuutenne mikään kiveen hakattu ja kaikkien jakama The Totuus ole...

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   19.6.18 08:41:56

"niin pidän ihan perusedellytyksenä sitä, että jalkine pysyy hyvin ja tukevasti jalassa. Korkokengät täyttävät tuon ehdon, crocsit eivät. "

Niinkuin MITÄÄN muuta kenkiä ei olisikaan kuin korkkarit ja crocsit.... Ihan aikuisten oikeasti, jos pitää KÄVELLÄ jonkin matkaa, niin kunnon kävelykengät/lenkkarit (ecco yms.) ovat parhaat, eivät suinkaan korkkarit....NE on siihen tarkoitettu ja suunniteltu.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   19.6.18 08:46:50

Usva: "Niinkuin MITÄÄN muuta kenkiä ei olisikaan kuin korkkarit ja crocsit..."

Missä kukaan niin on sanonut? Minä vastasin kommenttiin, joka koski crocseja. Eikö ole silloin aika loogista puhua crocseista eikä Eccon kävelykengistä?

Ja crocsit ovat hyvä esimerkki siinäkin mielessä, että ne ovat yksi esimerkiksi mukamas-mukavista jalkineista, joiden kohdalla monet eivät tunnu edes tajuavan, ettei niiden mukavuus mikään absoluutinen totuus ole.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   19.6.18 09:11:52

"Ja crocsit ovat hyvä esimerkki siinäkin mielessä, että ne ovat yksi esimerkiksi mukamas-mukavista jalkineista, joiden kohdalla monet eivät tunnu edes tajuavan, ettei niiden mukavuus mikään absoluutinen totuus ole."

Olet taas jälleen kerran pihalla kuin lumiukko, mistä täällä keskustellaan :D Jos minun mielestäni crocsit on mukavat niin SITÄ tosiasiaa ei kumoa se mitä mieltä sinä olet :D

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   19.6.18 09:13:18

no joku syy siihe on, miksi ne crocsit on hakeutunut vähän joka toisen jalkaan melkein itsestään. Eikä varmasti ole kovinkaan monen kohdalla tietoinen tyylivalinta.
Mitä on mukavuus? helpot sujauttaa jalkaa, keveät, ja kesällä viileät. Talvelle on omat crocsinsa. Eri käyttötarkoituksiin on koitettu kehitellä erityisen mukavat ja siihen soveltuvat jalkineet. Jos lähdetään etsimään sitä oikeasti mukavaa ja jaloille tervettä kenkää, niin ne on paljasjalkakengät. Miksi kaikki ei käytä niitä? Veikkaan että ne tulee yleistymään, mutta helppoudessaan crocsit tai tennarit pysyy aina rinnalla.

Mökkilomalla halutaan ottaa rennosti, miksi suuri osa suomalaisista on valinnut mökkikengikseen crocsit eikä korkkarit?

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   19.6.18 09:20:44

Tämä aihe saattaa kuumentaa tunteita samasta syystä kuin jokin aika sitten pitkäksi venynyt topik, jossa puhuttiin ainakin kotivaatetuksesta ja siitä, onko välinpitämättömyyttään lihominen parisuhteessa "väärin" tai "oikein". Kaikissa näissä on jollain lailla kyse ulkonäöstä, ja suomalaiset ovat tunnetusti kansaa, joka arvostaa maanläheisiä asioita: ulkonäköasioissa arvostetaan mukavuutta, rentoutta, helppoutta ja tiettyä vaatimattomuutta ennemmin kuin laittautumista, ja työelämässä taas nöyryyttä, ahkeruutta ja hiljaista puurtamista ennemmin kuin itsensä esiin tuomista ja suurten asioiden tavoittelua (vrt. Amerikka).

Tämä ei varmasti koske kaikkia, mutta väitän kirkkain silmin, että monia naisia toisten naisten huoliteltu ulkonäkö häiritsee juuri sen vuoksi, että itsellä ei ole viitseliäisyyttä ja halua panostaa samalla tavalla, minkä seurauksena se toinen nainen on ehkä kauniimpi. Kauneus on tietysti osin syntymälahja, mutta valtavirtastandardin mukaan esimerkiksi normaalipainoista naista, jolla on nätit hiukset ja pukevat vaatteet, pidetään yleensä kauniimpana kuin ylipainoista, tukka lintassa pieruverkkareissa kulkevaa. Samoin korkokenkiä asuun hyvin yhdistettynä pidetään yleisesti nätteinä ja merkkinä huolitellusta ulkonäöstä. Näihin on kenenkään turha tulla mölyämään, että KYLLÄ MINÄ PIDÄN KORKOKENKIÄ RUMINA, kun kyse on valtavirtamielipiteestä, ei jokaisen yksittäisestä mielipiteestä. Useimmat naiset haluavat tuntea itsensä kauniiksi - siis siten, että he itse niin ajattelevat ja että ympäristö on samaa mieltä. Jos ei ole jaksamista ja motivaatiota panostaa ulkonäköön ja se repsahtaa, kun taas Pirkko-kollega kääntää aina työpaikan miesten tai juhlien koko väen päät, niin harmittaahan se. Korkokengät ovat vain yksi pieni osa tätä, eikä niillä paljon pelasteta, jos päivän lookki on muuten homssuinen (saattavatpa näyttää silloin vain hölmöiltä). Mutta kyllä ne minusta hyvään lookki In yhdistettynä kruunaavat kokonaisuuden.

Suomalaisissa miehissäkin muuten minusta kiteytyy usein tietynlainen kahtalaisuus: unelmavaimoksi kuvaillaan maanläheinen, iloinen, mahdollisimman tavallinen ja naapurintyttömäinen nainen, ja usein muistetaan mainita, että se ei saisi sitten olla mikään peilin edessä viihtyvä ja ulkoisilla jutuilla koreileva. Silti kummasti useimpien päät kääntyvät sen hoikan, kauniin ja huolitellun naisen perään.

Ei näissä mitään oikeaa ja väärää vastausta ole. Kulttuurierot ovat suuria; itänaapurissahan korkkareita käyttävä ja lähikauppaan laittautuva nainen on tavallinen, täällä taas moista katsotaan kieroon.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   19.6.18 09:31:28

Niin mutta kun tuo kauneuskäsitys on muuttumassa. Niitö korkkareita ei kohta kukaan pidä enää kauniina. Ei ns ole mitenkään automaattisesti naiseuden symboli, yhtä hyvin joku muu kenkävalinta voi olla sitä. Kuten joku sanoi, korkkareita käytti ennen miehet, voihan olla että ne vaikka palaa takaisin miehille? Säärienkin ihailu tulluy siitä, kun eka kertaa joku uskaltanut hilata hameenhelmaa ylemmäs. Nykyään sääret näkyy ja alkavat olla ihan neutraali ruumiinosa.

Ja mitö naapurintyttöihin tulee, olen aina ollut tennareissa viihtyvää sorttia, ja minun mielestä ne sopivat myös hameen kanssa. Vähän niinkuin puvun kanssa voi mies pitää tennareita. Olen saanut miehiltä usein positiivista palautetta, eikä minua ole koskaan pidetty niiden takia epäviehättävänä. Usein jopa toisnpäin. Mutta makuasioita, tuo mielikuva toimistossa seikkailevasta korkkari/jalkupukukaunottaresta on kuin suoraan repäisty jenkkileffasta.
Itsevarmuus ja hyvä itsetunto se on, mikä viehättää.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: asd 
Päivämäärä:   19.6.18 09:46:10

"Niitö korkkareita ei kohta kukaan pidä enää kauniina."
Melkoinen ennustus joka tuskin pitää paikkaansa.

Rakkaat leidit, kukaan ei pakota teitä pitämään korkokenkiä. Heilukaa vapaasti ballerinoissa, vaelluskengissä, lenkkareissa, kumisaappaissa tai missä ikinä haluatte. Jokaiselle löytyy varmasti mieleiset kengät.

Turha kuitenkaan kehittää korkokengistä mörköä joilla ei saa aikaan muuta kuin katkenneita raajoja ja loppuelämän pyörätuolissa.

Olen käyttänyt korkoja yli 15 vuotta. Jalkani ovat kunnossa, en kärsi minkäänlaisista kivuista enkä ole saanut jalkojani poikki. En ole edes nyrjäyttänyt nilkkaani. Voin vallan mainiosti kävellä myös ilman korkoja. Mitkään kengät eivät aiheuta kipua tai epämukavaa oloa, jos näin kävisi niin en pukisi niitä kenkiä enää.

Kohtuus kaikessa, eivät ne tavan tennaritkaan ole mitkään terveyskengät jos ne ovat jalassa ympäri vuorokauden.

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   19.6.18 09:56:52

"Tämä ei varmasti koske kaikkia, mutta väitän kirkkain silmin, että monia naisia toisten naisten huoliteltu ulkonäkö häiritsee juuri sen vuoksi, että itsellä ei ole viitseliäisyyttä ja halua panostaa samalla tavalla, minkä seurauksena se toinen nainen on ehkä kauniimpi. "

Minusta tässä vähän kärjistetään asioita. EI huoliteltu ulkonäkö ja korkkarit TEE ihmistä kauniiksi. Kokonaisuus tekee... Korkkarit jalassa ja vimpan päälle laitettu, meikattu ja vaatetettu naisihminen voi olla silti ruma. Ja se normaalisti, siististi puettu, tennarit jalassa oleva nainen voi olla hyvinkin kaunis.

Ihan sitten eri asia on, kuka jaksaa ja viitsii panostaa siihen, että "miesten päät kääntyy", onko se maailman tärkein asia, että miesten mielestä on "kaunis" :D :D

Jos sitä haluaa ja kokee sen itselleen tärkeäksi elämänarvoksi, että "miellyttää" miesten silmiä, niin siitä vaan. :D

Ja tähän voin todeta, että kyllä, pukeudun siististi, meikkaan, YRITÄN olla siisti ja huoliteltu. Voin joskus käyttää korkkareitakin;) mutta teenkö sen sen takia, että pitää olla kauniimpi kuin joku muu...no en!

  Re: Käytetäänkö korkokenkiä nykyään vähemmän?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.6.18 09:58:22

Mun mielestä suht maltilliset korkkarit on oikein kauniit, mutta mukavia en ole vielä koskaan itse löytänyt. Joten tennareilla mennään, paitsi juhlatilaisuuksissa. Lisäksi olisin taittanut viimeisen parin kuukauden aikana nilkkani taatusti useamman kerran, mutta matalat kengät pelastivat.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.