Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Tarvitsen 10kg 
Päivämäärä:   16.6.18 15:42:30

Saako hylätyltä heinää kasvavalta hiekkamontulta hakea hiekkaa?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.18 15:43:20

Ei. Se on varastamista.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   16.6.18 15:46:06

Saa jos kysyy maanomistajalta luvan ja hän sen antaa

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Minkku 
Päivämäärä:   16.6.18 15:49:40

Jos maanomistaja antaa luvan.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: jip 
Päivämäärä:   16.6.18 20:18:51

Saanko tulla kotoasi hakemaan pari taulua kun sattuu puuttumaan omilta seiniltä?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Chilam 
Päivämäärä:   16.6.18 20:33:15

et saa ilman maanomistajan lupaa

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Tarvitsen 10kg 
Päivämäärä:   16.6.18 20:34:19

Johan tuo tuli selville

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.18 20:40:44

Tyhmeneekö kansa, vai mistä johtuu nämä polkujen kunnostus, saanko hakea maata, polttopuita jne. kyselyt jotka kokoajan lisääntyvät.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   16.6.18 20:42:59

Kyllä tyhmenee. Jotkut kuolee kun tippuvat selfieitä ottaessaan jyrkänteiltä. Oma pärstä tärkein

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   16.6.18 21:03:08

Jep.
Kyllä hakisin jonkun ämpärillisen hiekkaa jostain joutomaalta ihan kyselemättä ja kukaan ei edes välittäis.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.6.18 21:23:19

Jos tuon 10kg tarviit, niin hae vaan. Kukaan ei edes huomaa.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Öljo 
Päivämäärä:   17.6.18 11:41:39

Hae vain, lasku tulee perästä.

T. "Riistakamera"

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   17.6.18 11:46:18

10 kg hiekkaahan on pari litraa. Ihan sama mistä haet. Mua ei haittaisi, vaikka veisit sen meidän lapsen hiekkalaatikosta.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   17.6.18 12:30:16

Miten kova rahanpuute ihmisillä on, että toisten mailta pitää mennä pöllimään?

Hiekkalaatikkohiekka näyttäis maksavan 30e tonni, että siltä pohjalta tuo 10 kiloo pyörii siinä 30 sentin lukemissa.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: hepuli 
Päivämäärä:   17.6.18 12:38:40

Minä en kyllä tuon vertaiseen lupia kyselisi, hakisin vaan.

En usko että kukaan maanomistaja olisi niin tarkka että jotain 30 sentin hiekkamaksua alkaisi karhuta!

Johan sitä tuulikin pöllyttää sen verran ympäri maita ja mantuja, eikä niitä hiekanjyviä voi maahan kiinni liimata. :D

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   17.6.18 12:40:45

Hepuli, ...olisko kaksi sankoa myös ok, ja sitten vielä pari lisää, ... ja ehkä kymmenen tai kuka sitä sataakaan huomaa. Missä menee raja varastamisen ja laillisen toiminna välillä? Toivon, että vastaat tähän selkeästi....

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   17.6.18 12:46:35

On haettu useita saavillisia, ei tullut laskua perässä, taidettiin jopa ihan päivällä käydä. Kuulemma muutkin sieltä kävivät hakemassa, kertoi tuttavani joka asui vieressä. On sen verran löyhä moraali :)

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.18 14:33:26

Hiekanottoon tarvitaan ympäristölupa. Jos hiekanotto on lopetettu, lupa on tod näköisesti vanhentunut. Voitte aiheuttaa jossain pilkunnussijakunnassa ongelmia maanomistajalle kun koko kylän ämmät haette hiekkaa sieltä vuosittain.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   17.6.18 14:37:59

Jos puhutaan tästä yksittäisestä kymmenestä kilosta eikä siitä että hiekan hakemisesta sieltä montusta tulisi oikein buumi ja kaikki hakis.
Tuskin niin moni siellä sitä hiekkaa tarvis, ja miten muut ihmiset sais tietää siitä?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   17.6.18 15:09:45

No kyllä mua ainakin ottas päähän jos kaikki kylän haahkat kävis sankoilla hiekkaa minun mailta :D

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   17.6.18 15:11:47

Äh: mutta jos yksi kävisi kerran, tuskinpa huomaisit.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Jdkdl 
Päivämäärä:   17.6.18 15:40:09

Aloittaja syötkö irtokarkkeja tai hedelmiäkin vain hyllystä?Ihan sama vietkö sieltä ämpärillisen hiekkaa vai varastatko auton. Olet silti varas, mikäli sinulla ei ole omistajalta lupaa. Phyhhyi!

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Tarvitsen 10kg 
Päivämäärä:   17.6.18 15:40:30

Juu en tarvii kuin 10kg hiekkaa :) Vähän turhaa tilata rekka-autollista pihaan, kun tarve on noin vähän :D

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   17.6.18 15:41:37

Juu ei kukaan huomaa myöskään jos otan vain yhden irtokarkin kaupassa. Eiku...

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   17.6.18 16:17:01

Senkun haet, ei kukaan niin pienen määrän perään itke. En myöskään tiedä mistä saisi ostettua noin pienen määrän ja ainakin oma naapuri saisi hyvät naurut jos menisin häneltä kysymään saanko ottaa ämpärillisen hiekkaa :D

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Yes 
Päivämäärä:   17.6.18 17:24:11

Saa,jos ei jää kiinni.
Oikeasti,määrä on minimaalisen pieni. Ei tuollaista määrää voi oikein edes ostaakaan.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: nick 
Päivämäärä:   17.6.18 17:35:15

Mitä jos kysys maanomistajalta?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.18 17:45:12

20kg hiekkaa maksaa rautakaupoissa muutaman euron, mutta mieluummin varastat toiselta?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   17.6.18 17:53:56

Juu ei kuulu maa-aineksen ottaminen jokamiehenoikeuteen. Kuten ei pajunkissojen poimiminen pääsiäisenä.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   17.6.18 17:56:23

Hae uimarannalta tai kaupungin leikkipuistojen hiekkalaatikoista? Mun lapsi kantaa kengissään kevyesti tuollaisen määrän hiekkaa eteiseen kesän aikana.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: hepuli 
Päivämäärä:   17.6.18 23:10:55

Hmmm, raja menee juuri siinä ettei aloittaja tarvitse kuin ämpärillisen. Isommat määrät on tietenkin eri asia ja sellaiset nyt tilataan kuorma-autolla pihaan.

En väitä sen olevan laillista mutta en myöskään usko että kukaan maanomistaja yhdestä ämpärillisestä piittaa.

Jos tuollaista pidetään varastamisena niin sitten jokainen meistä varastaa joskus, jos vaikka antaa koiransa ottaa kepin maasta ja pureskella sitä/kantaa sen pois metsästä. Sehän on jo puiden varastamista, eikö? Vähintään verrattavissa siihen että kaadetaan metsää ja kuskataan autolla pois.

Olen kulkenut muiden metsissä ja ottanut sieltä käpyjä lapsena leikkeihini. Soittakaa nyt joku poliisille. :D

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.6.18 23:14:46

Pyydä lupa maanomistajalta.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   18.6.18 00:24:50

Saako naapurin hevosella ratsastaa laitumella ilman lupaa? Ihan vähän vaan, ja käyntiä. Ei sitä kukaan huomaisi eikä se voisi hevostakaan haitata.

Niinpä.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.6.18 01:06:01

No kyllä itse hakisin, meillä ainakin hiekkamonttujen omistaja on niin rento että antaa tehdä siellä mitä vain, ollaan myös kysytty esim että saako joulukuusen hakea niin nauroi vain ja sanoi että totta kai saa kunhan ei nyt kaikkia kaada. Ompas täällä hassua porukkaa, ootte oikeasti sitä mieltä että hylätyltä hiekkamontulta ämpärillisen hakeminen on sama kuin että käy ratsastamassa salaa tai että varastaa auton? Huh huh...

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   18.6.18 01:24:19

Totta kai hevosta saa lainata. Ja hei, jos niitä on useampi niin ei tarvitse edes palauttaa, tuskin se huomaa jos yksi puuttuu.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 01:39:45

Periaatteessa ei saa. Käytännössä ei liene väliä.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.6.18 04:21:01

Se on vaan hiekkaa. Ämpäri mukaan ja menoksi.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Hgf 
Päivämäärä:   18.6.18 04:33:25

En vois ikinä ottaa toisen omaa. Kyse on periaattesta, aina pitää kysyä lupa, niin on minulle opetettu

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Jutta 
Päivämäärä:   18.6.18 06:17:37

Kyllä minä oon meidän kunnan käytöstä poistuneelta hiekkamontulta hakenu hiekkaa ja isoja kiviä, eikä kukaan oo tullutulli kyselemään. Kun noin pienestä määrästä on kyse, niin keneltä se on pois, kerran on hylätty monttu?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   18.6.18 06:40:21

Menee vähän ohi... mutta mihin joku tarvii 10 kg hiekkaa? Eli yhden lapiollisen. Tiesitkö muuten, että rautakaupasta ja varmaan puutarhamyhmälöistäkin voi ostaa koristekiviä 5 kg pusseissa. Ajaiskogan saman asian?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   18.6.18 08:40:18

Mistäpäin aloittaja? Voit tulla noutamaan tuon määrän meiltä ihan luvan kanssa :)

Kysyisin myös luvan, vaikka määrä olis miten pieni.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   18.6.18 08:45:31

Mikä ihmeen hylätty hiekkamontu? Maillani on hiekkamonttu yhteisomistuksessa ja vaikka sieltä emme hiekkaa haekkaan, se ei ole hylätty. Haetko polttopuutkin toisen metsästä? Kyllä on kipeetä sakkia. Mä voin ottaa sun pyykit pyykkituvasta.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: kopukka 
Päivämäärä:   18.6.18 08:47:33

Kysymys teille jotka puhuvat varastamisesta. Onko tämä sitä?

Mä käyn ratsastamassa hiekkamontulla (lupa on). Monttureitin varrella on pieni lampi jossa käydään kahlaamassa ennen montulle menoa. Mulla on tinkeri eli sillä on jalkakarvoja reilusti ja hiekka tarttuu märkiin karvoihin. Kesän mittaan ihan varmasti hevonen kantaa karvoissaan montulta pois tuon kymmenen kiloa. Onko tämä varastamista koska saman määrän hiekkaa minäkin vien kuin aloittaja mutta vain pienissä erissä ja pidemmällä aikavälillä?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   18.6.18 08:51:27

Mä en sitten j*malauta pysty käsittämään tätä "kyllä mulla on oikeus"- yhteiskuntaa.

Onko se toden totta NIIN VAIKEAA pyytää lupaa maanomistajalta, ennen kuin menee touhuamaan toisten maalle?
Hevosilla sotketaan pellot, jokamiehenoikeuteen vedoten mennään repimään pihapuskista marjat ja nyt vielä hiekkakuopalta täytyisi saada hiekatkin hakea, vaikka sitä hiekkaa voi kuulkaa ostaa ihan maatalouskaupasta säkkitavarana.

Mua aina jaksaa naurattaa miten meidän eräs naapuri oli ihan monttu auki kun tänne muuttaessa soitin ja kysyin luvan, saanko ratsastaa hevosellani heidän tietään pitkin. Se oli sellainen naapuri, joka "vihasi" hevosia eikä antanut kenenkään kulkea hevosella maillaan.
Naapuri alkoi nauraa ja tuumasi että mene vaan, aja vaikka kärryillä niin paljon kuin vauhtia irtoaa, satut olemaan ihan ensimmäinen joka ikinä milloinkaan on tullut kysyneeksi luvan.

Onko nykyisin vaan joku päätön käsitys että kaikki on yhteistä "koska mulla on oikeus"..

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   18.6.18 09:04:08

Hiekan ottaminen toisen maalta EI KUULU jokamiehenoikeuksiin, joten se kuuluu lain piiriin. Ja kyllä se on varastamista.

Täällä missä asun, on eräällä kuljetusyrittäjällä useita hiekkamonttuja. Sieltä sitten yksi sun toinen haki omin luvin sen sankollisen/saavillisen/peräkärryllisen hiekkaa. Lopulta yrittäjä aitasi alueeet ja laittoi valvontakamerat.

Pointti on se, että kun yksi sieltä hakee sankollisen, kohta hakee toinen ja kolmas...Se on ihmisluonto, kun yksi tekee, toinen matkii.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: No! 
Päivämäärä:   18.6.18 09:17:04

Juu ei sitä yhtä irtokarkkiakaan huomaa. Paitsi kun 100 ihmistä tekee saman. Onko metsäkin hylätty jos siellä ei vuoteen oo käyny? Ei ku vaan kaataa yks puu ei sitä kukaan huomaa.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   18.6.18 09:21:15

Vähän sama juttu joulukuusen hakemisen kanssa. Yksi hakee, ei sitä välttämättä huomaa. Kun sata ihmistä hakee....sen kyllä maanomistaja huomaa.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: aser 
Päivämäärä:   18.6.18 09:27:50

Hakisin kaupasta. En ole niin persaukinen etten voisi muutamaa euroa maksaa. Olen muutenkin rehellinen...

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.6.18 09:47:46

Minä hain 40 kiloa hiekkaa kyselemättä keneltäkän. Ei ole soiteltu perään :D Samalta rämettyneeltä montulta olen hakenut kivenmurikoitakin. Se on niin rämettynyt, ettei sinne pääse autollakaan. Tarvii traktoria järeämmän kulkuvälineen jos haluaa puolta kilometriä lähemmäksi.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: No! 
Päivämäärä:   18.6.18 10:02:24

Mullakin on ns. rämettynyttä metsää varmaan kaupunkitollojen mielestä:D ai että ihmiset on niin......

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   18.6.18 10:10:18

"Kesän mittaan ihan varmasti hevonen kantaa karvoissaan montulta pois tuon kymmenen kiloa"

Onko ihmisten moraali todella näin rapistunut? Ei ymmärretä, mikä ero on tarkoituksellisella ja tarkoituksettomalla teolla?

Tässä koko tapauksessa ei nyt ole kyse määristä, eikä siitä, huomaako kukaan tai onko siitä kenellekään haittaa. Kyse on periaatteesta. Luulis lähes jokaiselle olevan kerrottu jossain elämän vaiheessa, että toisen omaa ei oteta, ja piste. Ei sitä ruveta omin päin arvioimaan, onko ottaminen kuinka haitallista ja kenelle. Ei oteta, niin ei oteta.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   18.6.18 10:28:03

Minustakin on mielenkiintoista, että kukin kokee itse oikeuksekseen määritellä onko hänen "laittomasta" toiminnastaan haittaa tai ei.

Onhan täällä ollut keskusteluja pellolla ratsastamisesta. Miten vaikea on jonkun tajuta, että kun hänen MIELESTÄÄN hänen toisen omistaman pellolla ratsastaminen ei HÄNEN MIELESTÄÄN aiheuta haittaa... Ei tämä ole mielipidekymys. Jos on lait ja asetukset, ei niissä ole sellaista kohtaa, että jos OMASTA mielestään ei aiheita haittaa, saa tehdä.

Ei saa. Piste.

Minun mielestäni naapurin auton/pihakalusteiden ym. lainaaminen ei aiheuta naapurille haittaa, kun ei niitä koskaan käytä...

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   18.6.18 11:21:30

Hae samalla naapurin kukkapenkistä kukat maljakkoosi, penkkihän on selvästi HYLÄTTY kun rikkaruohojakin kasvaa. Ja ota lasten lelut pihasta talteen, siellähän ne lojuu hylättyinä kaikki. Ja onhan tuolla pelloilla pyöröpaalejakin ihan hylättyinä, siitä vaan peräkärryn kanssa noutamaan!

Tuo "Mysteerin" JOUTOMAA on kanssa hyvä saan-ottaa-ilmottamatta-ja kysymättä -määritelmä, jos monttu on toisen mailla, se ei ole joutomaata vaan omistusmaata.
Siellä varmaankin saa omalla vastuullaan liikuskella, mutta siinä kaikki.

Uskomatonta porukkaa nykyään, ei voi kuin ihmetellä!
Jos meidän mailta tapaan näissä hommissa jonkun, tulee rikosilmoitus ja lasku perässä ihan taatusti. Turha tulla itkemään jälkeenpäin, kaikki varkaat saa saman kohtelun! Sen sijaan kysyvälle asia on ihan toinen, tervetuloa vaan.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 11:36:12

"Jos tuollaista pidetään varastamisena niin sitten jokainen meistä varastaa joskus, jos vaikka antaa koiransa ottaa kepin maasta ja pureskella sitä/kantaa sen pois metsästä. Sehän on jo puiden varastamista, eikö? Vähintään verrattavissa siihen että kaadetaan metsää ja kuskataan autolla pois.

Olen kulkenut muiden metsissä ja ottanut sieltä käpyjä lapsena leikkeihini. Soittakaa nyt joku poliisille. :D"

Maassa olevien keppien ja käpyjen keräys kuuluu jokamiehenoikeuksiin.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   18.6.18 11:39:45

"Maassa olevien keppien ja käpyjen keräys kuuluu jokamiehenoikeuksiin."

Nimenomaan MAASSA olevien keppien ja käpyjen, elävistä puista ei saa ottaa mitään.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.6.18 11:40:17

Saako hylätyllä hiekkamontulla ajaa motocrossia? entä sen vieressä olevassa kasvatusmetsässä?
Saanko kysyä iskältä luvan ajaa se ihan täyteen kanjoneita?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   18.6.18 11:48:12

Se hiekkamonttu ei ole HYLÄTTY, vaan sieltä on loppunut ympäristöviranomaisen myöntämä soranottolupa.

Toki tuo 10kg on ihan mitätön määrä yksittäin, mutta entä jos koko kylä ajattelee samoin?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: taituri 
Päivämäärä:   18.6.18 11:49:46

No mä vein kerran Yyterin hiekkarannalta ämpärillisen hiekkaa yhteen pihajuttuun. Odotan täällä käden ylhäällä poliisia.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 11:52:45

Usva, lainauksessa luki aika selvästi, että maasta se koira ne kepit ottaa. Lapset taas ei yleensä yllä puissa oleviin käpyihin, joten todennäköisesti nekin kerätty sieltä maasta...

Lisäksi en kirjoittanut huvikseni, että maassa olevien, vaan tarkoitin sitä.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   18.6.18 11:55:54

Tarvitsen yhteen isomman puoleiseen askartelujuttuun. Voin myös ostaa mutta mistä saa hienoa hiekkaa?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   18.6.18 12:01:36

"Lisäksi en kirjoittanut huvikseni, että maassa olevien, vaan tarkoitin sitä."

Anteeksi, en tarkoittanut arvostella kirjoitustasi vaan tarkentaa sitä ;) kun ei kaikki ymmärrä että tosiaan MAASTA saa kerätä, mutta ei puista ,)

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.6.18 12:33:17

Hiekkaa voi ostaa rautakaupasta. Myös Motonet ja vastaavat myy hiekkaa.
Askarteluun vaikka puhallushiekkaa.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Rillle 
Päivämäärä:   18.6.18 18:05:39

Tiesittekö muuten, että hiekka on katoava luonnonvara? Siitä käydään maailmalla jopa laitonta kauppaa, koska se alkaa olla niin finito. Että ei se ole "vain hiekkaa".

Tiedän, naurettava ajatus. Mutta totta.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: hansu 
Päivämäärä:   18.6.18 18:26:25

Kyllä hakisin ja ilman omantunnontuskia :D Aika tekopyhiä puhtaita pulmusia täällä näyttää osa olevan...

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: 0000 
Päivämäärä:   18.6.18 18:33:10

Vaikkei hiekanotto kuulu jokamiehen oikeuksiin, niin lakia sovelletaan kyllä niin että kaiken mitä lihasvoimin jaksat kantaa metsästä, saat viedä. ts. jos määrä on minimaalisen pieni, ei mitään sakkoja tule.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: lel 
Päivämäärä:   18.6.18 19:44:06

Tämä topikki on mainio esimerkki siitä, miksi jokamiehenoikeudet pitäisi poistaa tai niitä pitäisi rankalla kädellä rajoittaa. Mutkumullaonoikeus...

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: 0000 
Päivämäärä:   18.6.18 20:04:53

Mutku mulla on oikeus myös saastuttaa autoilemalla ja matkustelemalla yms yms. Ehkä jostain toisesta päästä vois aloittaa noiden joka jampan oikeuksien kaventamisen kuin ämpärillisestä hiekkaa...

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   18.6.18 20:23:32

Tietty jotai maassa olevia keppejä saa ottaa. Äly hoi.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   18.6.18 20:37:10

Vaikkei hiekanotto kuulu jokamiehen oikeuksiin, niin lakia sovelletaan kyllä niin että kaiken mitä lihasvoimin jaksat kantaa metsästä, saat viedä. ts. jos määrä on minimaalisen pieni, ei mitään sakkoja tule.

^ No tässäpä iloinen uutinen joulukuusivarkaille ja vaikka ilmaisen polttopuun tarvitsijoille...

Ps. Ttu mitä hölynpölyä.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: BG 
Päivämäärä:   18.6.18 20:40:13

Ihanaa. Katkerat kyläpoliisit vauhdissa. :D

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   18.6.18 20:52:46

montako litraa on 10kg hiekkaa , että tiedän ostaa oikean kokoisen ämpärin .

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: 0000 
Päivämäärä:   18.6.18 20:57:35

Ihan mielenkiinnosta on pakko kysyä, missäpäin Suomea nämä kuusivarkaat tuottavat metsänomistajalle tuntuvaa taloudellista tappiota? Minä oikein tyrkytin pieniä kauniita kuusia ilmatteeksi, eikä kelleen kelvannut, nehän olisi itse pitänyt hakea..! Ei kaupunkilaiset halua nähdä vaivaa ja maalaiset hakee omista/sukulaisten metsistä, yhtään en ymmärrä mitä nämä kuuluisat kuusivarkaat ovat...? Ja nyt ei lasketa niitä paria hassua nuppivikaista nuukaa jotka sattuvat tietämään missä joulukuusiviljelmä sijaitsee...

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.6.18 21:37:17

Lähettäjä%

Päivämäärä18.6.18 20:52:46

montako litraa on 10kg hiekkaa , että tiedän ostaa oikean kokoisen ämpärin .

Ostaa? Et kai sinä ensin maksa jotta voit varastaa? Sen kun kävelet kauppaan ja varastat yhden ämpärin, mitä se yksi ämpäri haittaa, niin pienestä määrästä kyse. Tietenkin voisit samalla ostaa sen hiekkasäkin kun ämpäriä haet, mutta luultavasti joudut ostamaan liikaa hiekkaa, ehkä se on huono ajatus. Tai hei saisiko sen säkin jotenkin ovelasti varastettua, ideoita kellään?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   18.6.18 22:15:56

Tietenkin voisit samalla ostaa sen hiekkasäkin kun ämpäriä haet, mutta luultavasti joudut ostamaan liikaa hiekkaa, ehkä se on huono ajatus. Tai hei saisiko sen säkin jotenkin ovelasti varastettua, ideoita kellään?

Eikös se käy niin että kävelee sen hiekkasäkin kans vaan ulos? Ei se sen kauppiaan pussissa tunnu ja paljosta veto että se ei edes huomaa että yksi säkki puuttuu jos kaupassa on 20 säkkiä? Kuka niitä kaikkia ehtii laskea. Niin ne muutkin meidän kylällä tekee!

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.6.18 00:15:15

0000, tuolla logiikalla voinkin hakea naapurin juuri istutetusta metsästä taimet kuusiaitaani. Ne kun eivät juuri mitään paina.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.18 00:40:41

Lähettäjä: 0000
Päivämäärä: 18.6.18 18:33:10

Vaikkei hiekanotto kuulu jokamiehen oikeuksiin, niin lakia sovelletaan kyllä niin että kaiken mitä lihasvoimin jaksat kantaa metsästä, saat viedä. ts. jos määrä on minimaalisen pieni, ei mitään sakkoja tule.

Juu ei sovelleta.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.6.18 08:10:42

Itse kysyin montun omistajalta luvan, sattuu olemaan naapuri. MUTTA eikös siihen toki tupsahtanut pari kylän kovinta juoruämmää lenkille kun oltiin hakemassa hiekkaa :D
voitte varmaan mielessä nähdä kuinka myrsky kasvaa vesilasissa :D

keskittykää omiin asioihinne, niissä on monella varmaan ihan tarpeeksi pohdittavaa....varsinkin kun asian oikeaa laitaa ei tiedetä.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   19.6.18 08:16:46

Mun entinen työkaveri oti ihan kohtuuttomat kilarit aiheesta, vaikka todellisuudessa ei tiedä että erään montun silloinen omistaja antoi luvan hakea kiviä ja hiekkaa. Oli jopa niin ystävällinen, että toi sitä pihaan saakka lahjana :)
Kohta on lauma hyeenoita kimpussa....

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: junk 
Päivämäärä:   19.6.18 08:17:27

Jos hevonen kantaa jaloissaan 10kg ja aloittaja hakee sen 10kg niin maanomistajan kannalta lopputulos on tismalleen sama.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   19.6.18 08:22:43

Suurin ongelma hiekkamontuilla on siellä ajavat nulikat, jotka ei tippaakaan välitä toisten omaisuudesta. Siellä on kauniit luontopolut ajettu piloille. Niihin ei viitsi mennä enää kävelemään kun polku on täynnä "dyynejä" ja katkenneita puunjuuria.

Siellä sitä painetaan ymmärtämättömänä toisen mailla ja kasvatusmetsissä tekemässä suurta tuhoa.

Pitäisi niiden vanhempien kysyä, että missä se jälkipolvi käy ajamassa niillä mopoilla. Tai sitten tyhmyys periytyy..

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Piu 
Päivämäärä:   19.6.18 08:41:36

Voi apua. Nyt on kyllä kadoksissa mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja mikä on varastamista.
Kyllä täällä Uudellamaalla esim kuusivarkaat ovat aiheuttaneet metsänomistajalle tappiota. Samoin soramontulta hiekan hakijat. Tossa meidän kylämontussa on esim nyt pohjavesi pinnassa juuri sen takia että ei sillä väliä jos mä otan.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   19.6.18 08:42:55

jotkut on niin typeriä, että kateuksissaan rikkovat kaverinsa tavaroita ja yrittävät aiheuttaa ongelmia, mutta jos joku hakee sangon hiekkaa on se kymmene vuotta ehdotonta. tyhmyys toisaan periytyy. isältä pojalta jne.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   19.6.18 08:44:24

Jos hevonen kantaa jaloissaan 10kg ja aloittaja hakee sen 10kg niin maanomistajan kannalta lopputulos on tismalleen sama.

Paitsi että toisessa näistä on kyse pöllimisestä. Sehän tässä se koko pointti on.

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   19.6.18 08:48:18

Jos aiheuttaa metsissä tuhoa mopoilla, on se rahallisesti tosi suuri menetys metsän omistajalle.

Eihän kukaan täysjärkinen mene toisten maille ajamaan mopolla?

  Re: Hylätty hiekkamonttu

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   19.6.18 08:53:42

"Suurin ongelma hiekkamontuilla on siellä ajavat nulikat, jotka ei tippaakaan välitä toisten omaisuudesta. Siellä on kauniit luontopolut ajettu piloille. Niihin ei viitsi mennä enää kävelemään kun polku on täynnä "dyynejä" ja katkenneita puunjuuria."

Niin, entäs sitten? Senkö takia, että polkujaluontoa tuhotaan nuorten toimesta ei sitten haittaa vaikka sieltä montusta hakisi pari-kolme-neljä.. kuormaa hiekkaa....

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.