Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.4.18 13:34:00

Tässä ollaan väännetty miehen kanssa seuraavasta koirasta jo vuosia. Meillä yksi Seniori-ikäinen amerikanbulldoggi jäljellä.

Mä vannoutuneena ab-harrastajana oon ehdotellut kaikkea cane corsosta ab:hen itseensä muttei sitten ole lämmennyt.

Mä en pidä itse miehen ehdottamista roduista, jotka ovat labbis, mäyris, corgi..

Anopilla on tolleri, joka on vähän ehkä pilalle hemmoteltu ihme oikkuineen ja meillä vähän vihasuhde ollut toisiimme aina kun en siedä koiralta sikailua :D nyt sitten kun harrastuskaverini menehtyi ja AB oli sairaslomalla niin vein tän tollerin meidän agiryhmään. Ja meistä alko pikkuhiljaa tulla kavereita.

Mies sitten innostui että meille tällänen, enkä heti torpannut.
Selaillut nyt tollereita, niiden sairauksia ja kenneleitä. Löytyy kyllä kaikkea laidasta laitaan.

Olen laittanut muutamia sähköposteja kasvattajille ja saanut asiallisia vastauksia.

Olen koittanut kysellä miten pentuja myydään harrastekoteihin jossa lähinnä varmaan käytäis jäljestys ja agikursseilla, mutta metsästystä ei harrasteta. Ympäripyöreitä vastauksia olen saanut.

Onko teillä tolleri kotikäytössä, vai onko rotu ehdottomasti metsästäjille? Miten toimii kotikoirana? En halua kisata missään lajissa vaikka ab:n kanssa ollaan touhuttu kaikkea agista raunioetsintään. Oma kantti ei kestä :D

Ollaan mietitty myös sijoituskoirana sen hankkimista, tähänkin pitäis vaan saada kasvattaja jonka kanssa se kannattaa. Muuten toki ostetaan, rahasta ei nyt ole kiinni siis. Saa ehdotella kasvattajia joiden kanssa kannattaa sijoituspentu.

Nyt vaan haluaisin keskustelua rodusta ja jos jollain on jotain mitä kannattaa vielä ottaa huomioon tutkimustuloksissa/kenneleissä jne niin alle vaan :)
Mikään kiire pennulla ole.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: murske 
Päivämäärä:   13.4.18 13:38:03

Ihan itse pitää löytää kasvattaja.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.4.18 13:44:31

Tottakai pitää - kovin myös haeskelen.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: murske 
Päivämäärä:   13.4.18 13:47:06

Miksi sitten kysyt suosituksia?Se mitä haet ei välttämättä ole muille tärkeää. Nää on niin turhia aloituksia kuin olla ja voi.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.4.18 14:00:26

Täällä ei tokikaan turhempia löydy vai :D miksi avaat keskustelun ja kommentoit jos pidät näitä niin turhina?

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: heikunkeikun 
Päivämäärä:   13.4.18 14:09:43

Mä halusin tollerin 3 vuotta sitten. Oli kyllä haasteellista löytää kasvattaja, joka olisi myynyt ei-metsästävään kotiin. Rehellisesti kun sanoin, ettei harrasteta muutakuin vaellusta, yleensäkin luonnossa liikkumista, niin tuli ei vastaus monesta paikasta. Sitten mun kaveri (jossa on siis tolleri), antoi suosituksen minusta yhdelle kasvattajalle ja häneltä saatiin sitten pentu.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.4.18 14:19:48

Itse kysyisin Siipiveikolta, mutta myyvät vain rodunomaisia lajeja harrastaviin koteihin.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: Juuj 
Päivämäärä:   13.4.18 14:34:58

Silti tuntuu että fb:ssa ne ovat melkein kaikki ei-metsästävissä.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: martta 
Päivämäärä:   13.4.18 14:37:02

Mun listalla olisi Siipiveikon viimeisenä! Oli töykeä kun soitin ja naapurilla on sieltä tolleri metsästyskäyttöön hankittu ja ihan hermoheikko yksilö.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: Juuj 
Päivämäärä:   13.4.18 22:44:40

Eikö sillä ole ennenki ollu jotain erikoista sen pennuissa?

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.4.18 02:53:08

Up.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.18 16:45:00

Uo

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.4.18 17:18:21

Tollereista on tosi hankala löytää selväpäistä ja tervettä koiraa, sillä se on tosi pieni rotu ja kaikki on sukua keskenään (geenipooli) haki koiran sitten Suomesta tai Kiinasta... Valtaosa niistä on jollain muotoa vähintään arkoja, osa suorastaan hermoraunioita. Autoimmuunisairauksia, allergioita ym. on todella paljon ja lisäksi vielä kaikenlaiset nivelvaivat ja syövät. Valtaosa oikeasti hyvistä koirista on nimenomaan rodunomaisten lajien harrastajilla ja niiltä on kyllä tosi hankala saada koiraa muuta kuin aktiiviseen metsästys- ja harrastuskäyttöön.

Rotu on oikeasti siinä pisteessä, että se kaipaa kipeästi uutta verta jostain ja roturisteytykset on oikeasti jo ainoa keino rodun pelastamiseksi.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.4.18 17:21:48

@Tolleri pitäisi risteyttää saksanseisojaan. Silloin monista ongelmista päästäisiin.@

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: mummeli 
Päivämäärä:   18.4.18 18:14:50

Enpä ole tiennytkään, että niissä olisi okeasti metsästyskäytössä olevia tai sitä vaativia kasvattajia. Ihan hyvä jos näin on, olen tavannut vain kotikoiria. Siitä on kauan kun itselläni oli "kotikoira", aikaan, jolloin rekisteröinnit nousivat nollasta sataan aivan liian nopeasti. Ihana koira oli, ikävä kyllä menehtyi nuorena autoimmuunisairauteen. Nykyistä tilannetta en tunne, jos parempi voisin ottaa uudenkin. Tosin nyt olen kuullut näistä luonneongelmista, ei hyvä.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   18.4.18 19:42:30

Meillä on kotikoirana vanhemmillani tolleri. Tosi mainio kaveri, tarvitsee paljon aktiviteettia ollakseen tyytyväinen. Fyysisen liikunnan lisäksi ainakin tämä tarvitsee paljon ”älyleikkejä”. Mutta ei sekoa, vaikka jostain syystä pari päivää vähän vähemmän liikkuisikin.

En nyt enää muista miksi vanhempani valitsivat juuri tollerin, mutta heidän elämäntapaan sopii loistavasti ( joka päivä vapaana omassa metsässä juoksemassa ja kesäisin pääsee monia kertoja viikossa uimaan jne.)

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: iita 
Päivämäärä:   19.4.18 08:54:01

Kuten joku jo yllä kirjoittaa, hermorakenteessa on toivomisen varaa ja oma käsitykseni on, että ovat enemmän nuorten tyttöjen agi- ja toko-koiria kuin metsästyskoiria. Nome-kokeissa olen nähnyt tollereita aika harvakseltaan ja paljon on kuumapäisiä riistanrikkojia. Vaikea siis uskoa, ettei löytyisi kasvattajaa joka myy ns. aktiiviseksi kotikoiraksi.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   19.4.18 10:41:55

Hedera's Kennel ainakin myi meille kotikoiraksi.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: annika 
Päivämäärä:   19.4.18 11:09:09

Itä-Suomessa eräs "kennel" myy tollereita edullisesti ja usein rekattuna, mutta tämä henkilö on siis pentutehtailija ja nartuilla teetetään pennut joka juoksusta jonka jälkeen narttu päätyy toriin myyntiin. Joten tarkkana! Tollerinpentua ei saa 800 eurolla, sillein että kaikki toiminta olisi päivänvalon kestävää.

https://www.tollerit.fi/pentuvalitys/kasvattajat/pentuja-suunnitteilla/ tuolta kannattaa tutustua kasvattajiin ja ottaa yhteyttä heihin jos sivujen perusteella kiinnostuit. Mutta yleensä jos nettisivuilla on ilmoitus tulevista pennuista ja niin pentue on usein silloin jo kokonaan myyty. Lisäksi kasvattajien sivuja kannattaa seurailla facebookissa, sillä monet ilmoittaa siellä ensin. Mutta kannattaa ottaa kasvattajiin yhteyttä ja kertoa itsestään rehllisesti, he osaavat usein suositella muitakin kasvattajia, joilta voisi teille sopiva pentu löytyä! myöskin ruotsin puolelta kannattaa etsiä. Tsemppiä :)

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: nh 
Päivämäärä:   19.4.18 11:27:48

Jos tosiaan löydät jostain täysipäisen, hyvähermoisen ja rauhottimiskykyisen tollerin niin olet saanut lottovoiton. Siihen päälle jos se vielä ei ole allerginen ja omaa mitään sairauksia on jo ihme. Itse en ko rotuista ottaisi missään nimessä sillä sen verran nuppiongelmaisia rodun edustajia olen tavannut.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: murre 
Päivämäärä:   19.4.18 12:14:54

Olen aktiivinen koiraharrastaja näyttelyjä, agia, tokoa, pk-jälki ja haku, peko. Ja olen tavannut yhden! tollerin joka ei ollut vihainen joko ihmisille tai toisille koirille. Et joo, vaihda rotua, liian sisäsiittoista sakkia

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: Miimi 
Päivämäärä:   20.4.18 11:32:27

Sancandys - pentueita aika paljon mutta en oo koskaan kuullu mitään pahaakaan.

Hederas muuten kai ok mut aika moni menny nuorena monttuun..

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   20.4.18 12:38:05

No eipä toi sancandys iha puhtaita papereita saa..

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: nip 
Päivämäärä:   20.4.18 13:23:26

Mulla on tolleri aktiivisessa harrastuskäytössä. Tottelevaisuuslajit, rauniot, jälki, haku... Ihana koira muuten, mutta sen pää ei kestä, jos tapahtuu mitään kiihdyttävää, tai tulee vähänkään suurempia muutoksia arkeen. Seuraava koira on kyllä muun rotuinen :( Harmittaa jo valmiiksi, mutta riski saada koira, jolla on hermorakenteen kanssa ongelmia, on niin iso, etten sitä aio enää ottaa.

Jos tulisin jostain syystä toisiin aatoksiin (en tule), katselisin suunnitelmia seuraavilta:
Ainstainin, Höpöhännän, Siipiveikon, Reponi, Cayora's, Burning red's, Belle fox.

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.4.18 17:43:24

Meillä on vepe-ryhmässä kaksi tolleria. Toisella on selässä vikaa ja toisella on miljoona allergiaa. Luonteeltaan molemmat on rauhallisia, hiukan arkoja mutta muuten mukavia. Kokeissa ja välillä treeneissäkin noilla on vaikeaa, kun ne menee lukkoon milloin mistäkin ja toimintakyky putoaa nollaan. Moni olisi jo luovuttanut noiden kanssa, mutta omistajaohjaajansa on harvinaisen sitkeää tekoa :P

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: -.-. 
Päivämäärä:   21.4.18 02:14:20

Joo unohda tolleri.. luonnevikasia kaikki, yksikään kasvattaja ei sitä tule koskaan myöntämään eikä näin ollen ongelmat koskaan ratkea.

Pitävät vaan hauskana kun se koira piippaa jokapuolella ja kaikesta ottaa kierroksia. ”Tolleripulinat” tai ”tollohuutoa” hihihiihiihiii

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.4.18 17:48:21

Miksei tollerifoorumeilla puhuta näistä mitään?

  Re: Tollerin hankinta - suositelkaa kenneleitä yms!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.4.18 17:52:47

Koska valitettavan suuri osa rodun harrastajista joko kieltää ongelman tai pitää niitä vain rotuun kuuluvina ominaisuuksina. Luojan kiitos on myös niitä kasvattajia, jotka tekevät tosissaan töitä noiden ongelmien vähentämiseksi. Valitettavasti rodun geenipooli vain on niin pieni, että ilman roturisteytyksiä kukaan ei enää voi juuri mitään rodun pelastamiseksi tehdä. Vaikka risteyttäisi kaksi koiraa, joilla ei ole yhtään samaa nimeä suvussa 3-4 polveen, ovat ne geeneiltään käytännössä lähes identtiset. Ja kyseessä ei ole ainoa rotu tuon ongelman suhteen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.