Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Ei kiinnosta 
Päivämäärä:   23.1.18 14:50:34

Meillä jäi luistelu viime talvena yhteen kertaan jolloin lapsi oli noin 1-2 minuuttia jäällä ja sitten halusi pois kun oli niin hankalaa ja tyhmää. Meiltä kestää noin tunti suuntaansa mennä lähimmälle jäälle joten tästäkin syystä jäi kerta tuohon yhteen. Ei ollut innostusta ja jaksamista lähteä päiväkoti ja työpäivän jälkeen ja vapaapäivinä oli jotain muuta sivittua tai sitten ilman puolesta ei onnistunut. Nyt löysin läheltä kentän eli sinne voisi mennä useammin mutta mietin katoaako viimeisetkin rippeet harjoitella jos kentän jää on kuhmurainen ja paljon lunta jään päällä kun on hankalampaa?

Mutta nyt niitä vinkkejä millä lapsen saisi innostumaan luistelusta? Luistimia ei vielä ole kun edelliset ovat jääneet pieniksi ja sovittaminen viimeksi oli täysin mahdotonta lapsen rimpuillessa, sätkiesä, juostessa karkuun. Sain kyllä myyjän avuksi mutta oli pakko luovuttaa kun emme edes yhdessä myyjän kanssa saaneet mitään käsitystä ovatko luistimet sopivat vai liian kapeat. Lapsi siis valitti luistimia liian kapeiksi mutta en tiedä keksikö asian koska niiden kokeilu oli sitä sätkimistä ja rimpuilua ja karkuun juoksemista.

Päiväkodista ovat hiillostaneet luistimia mukaan jo muutaman viikon ja kehoittaneet harjoittelemaan kotona sen verran, että lapsi pysyy pystyssä ilman apua edes kohtalaisia matkoja. Lapsi on päättänyt inhota luistelua enkä ole siis saanut hänelle luistimia jalkaan tuota viime talven yhtä kertaa enempää (ellei tuota epäonnistunutta ostosreissua lasketa) mutta silti on kateellinen kun muut käyvät päiväkodissa luistelemassa ja hän ei pääse mukaan.

Eli millä saan markkinoitua lapselle, että luistelu on kivaa ja tärkeä taito opetella?

  Re: Millä saan lapsen

Lähettäjä: Le Roi Lion 
Päivämäärä:   23.1.18 14:58:29

Miksi lapsen pitäisi opetalla luistelua? Minä en juurikaan osaa luistella ja hyvin olen pärjännyt. Pakottamalla et saa kuin lapsen vihaamaan luistelua ja sinua. Kyllä se motivaatio tulee itsestään jos on tullakseen. Sanot päiväkotiin että meidän Pirjo-Petteri ei luistele.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.18 14:58:41

Istun juuri kahvilassa luistelulentän vieressä ja muistelin miten luistelu oli kivaa silloin kun sitä sai itse tehdä mutta miten koulu pilasi pakottamisella kaiken. Jäällä haahuilu ja hauskanpito loppui ja tilalle tuli suorittaminen ja pakko ja jäällä täytyi olla parikin tuntia eikä armoa tullut vaikka luistimet puristivat ja varpaat sattuivat kylmästä.

Siinä vaiheessa se hauskanpito loppuu. Jos tehdään jostain asiasta pakko.

Antaa päikyn grillata. Ei pakon kautta. Ja eipä se luistelu mikään erityisen tärkeä taito ole. Itse vihasin hiihtoa ja vihaan yhä edelleen.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Ei kiinnosta 
Päivämäärä:   23.1.18 14:59:49

Ja kaipaan vinkkejä myös itse opettamiseen. Olen itse luostellut viimeksi noin 20 vuotta sitten eli omatkin taidot ovat ruosteessa pahasti. Joussain kentillä on kuulemma telineitä joista lapsi voi ensin ottaa tulea mutta sellaisia ei löytynyt lähikentiltä ja on varmaan turha alkaa sellaista ostamaan itselle. Rattaat otimme viimeksi mukaan mutta eiväthän ne pysyneet yhtään pystyssä jäällä.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   23.1.18 14:59:56

Ei niitä saa pakotettua, toivottavasti innostuu jos muut tykkäävät. Pienten lasten luistimet hankalia kun jos ostaa sopivat niin ovat heti pienet... Tietty jos lähdette molemmat luistelemaan niin innostuisi siitä :)

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   23.1.18 15:12:45

Meidän 4-vuotiaalla riittää hermo kun hän saa sellaisen metallisen ”kelkan” eteensä. Sen avulla pysyy pystyssä ja pääsee vähän etenemäänkin. Ilman sitä ei taito riitä luistelemaan ja hermo menee heti.

  Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   23.1.18 15:20:34

Mä muistelen, että olen joskus kersana mennyt potkukelkalla ja luistimilla jäällä. Eli potkukelkasta tukea. Luistimet on kyllä uusina tosi inhottavat jalassa, kokeile jos saisit ostettua käytettyinä niin eivät hankaa ihan niin paljon.

Musta luistelu on ihanaa ja lapsena meillä oli kotona jää pihassa kun faija jäädytti sitä. Lisäksi koulun jälkeen aina jäätiin luistelemaan ja muista kuinka kateudesta vihreänä seurasin taitoluistelua harrastavaa koulukaveria, joka oli jäällä ihan superupea.

Kyseessä oli siis Mila Kajas ;)

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.18 15:26:10

Miksi on pakko luistella, jos lapsi ei tykkää siitä? Juuri tuolla tavalla saadaan ihmiset vihaamaan liikuntalajeja jo pienestä pitäen. Luistelutaito ei ole mitenkään välttämätöntä elämässä selviämisen kannalta, joten miksi pakottaa lasta siihen?

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: peukaloliisa 
Päivämäärä:   23.1.18 15:26:59

Eikös ne päiväkodissa käy ryhmänä luistelemassa? Ei meillä ainakaan kysytä jokaiselta haluaako vai ei. Tietysti hyvä olla sopivat luistimet. Luulen että ryhmän paine auttaa ja viimeistään koulussa sitten!

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.1.18 15:30:41

Peukaloliisa, mutta kysytään varmaan osaako vai ei.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.18 15:41:34

Ei onnistu pakottamalla. Mun kuopus ei halunnut/ kyennyt pienenä luistelemaan. Meni Ana kengät jalassa jäällä kun sisarukset luisteli. Oppi sitten koulussa luistelemaan. Ei vieläkään tykkää vapaa-ajalla luistella (on nyt nelosella) vaikka osaa ja kenttä on ihan kodin vieressä niin että kotona lämpimässä voi laittaa luistimet jalkaan ja ois.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   23.1.18 15:47:38

Luistelutaito ei ole ihmiselle välttämätön. Olen samaa mieltä, että lapsen pitää innostua siitä aivan itse. Tunnetusti kannettu vesi ei kaivossa pysy. Itse luistelin innokkaasti pari vuotta ja sitten oli luistelut luisteltu.
Hiihtämistä opin koulussa vihaamaan niin paljon, että en ole aikuisiällä hiihtänyt metriäkään enkä tule ikinä hiihtämään.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Pahvi 
Päivämäärä:   23.1.18 15:49:59

Eihän luistimien ostoon lasta tarvita! Teet kotona hänen jalastaan pahvisen mallin ja kaupassa sovitat niitä luistimeen niin että kantapäässä näkyy jäävän kasvunvaraa. Kaikki luistimet on kapeita ja jäykkiä.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.18 16:12:57

Minkä ikäinen?

Jos on alle 5v, niin sanoisin vaan lapselle, että et pääse vielä tänä talvena luistelemaan, enkä sen kummemmin perustelisi asiaa. Näin voi lapselle tulla odotusta, että koska _pääsee_ luistelemaan, ei koska _joutuu_ luistelemaan.

Jos on isompi, niin sitten hyvä vedota siihen, kuinka toiset pääsevät luistelemaan päiväkodissa, jos kerta lapsi on itsekin halunnut muiden mukaan. Sanoa, että vasta sitten pääsee muiden mukaan, kun itsekin osaa.

Harmi, ettei päiväkodista oteta mukaan niitä, jotka eivät osaa. Meillä on otettu ja siellä kiukuttelijat eivät niin viitsi kiukutella, kun on seuraa ja kukaan ei kiinnitä huomiota kaatuiluun vaan saa itse rauhassa yrittää ja tehdä sen kaverien kanssa leikkien.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.18 16:25:23

Luistimiakin on erilaisia nykyään. Ihan murhaa laittaa päiväkoti-ikäiselle sellaiset valkoiset kaunoluistimet, missä on korko ja terät. Osta mukavat luistimet!

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.1.18 16:26:40

"Harmi, ettei päiväkodista oteta mukaan niitä, jotka eivät osaa. "

Varmasti ottavat kunhan mukelolla on ne luistimet mukana. Joita aloittajan lapsella ei ole.

Eli nyt vain luistinkaupoille ja luistimet ja kypärä päiväkotiin mukaan. Sätkii jäällä sitten sen minkä osaa, ei siellä kaikki muutkaan pysy pystyssä. Ei tuosta opettelusta sen kummempaa stressiä tarvitse kehittää, ryhmän mukana kiinnostaa aivan eri tavalla kuin äidin opetuksessa.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   23.1.18 16:32:13

Suomessa on ihmeellinen kulttuuri koulussa, tai ainakin ollut, liikuntatunneilla pakotetaan tekeen, ja vähäinenkin into menee siinä. Yläasteen jälkeen en ole ollut kertaakaan luistelemassa, hiihtämässä tai ryhmäliikuntatunneilla. Inhoan noita liikuntalajeja, kun en ollut niissä mitenkään lahjakas, mutta liinuntatunneilla piti verenmaku suussa kilpailla himoliikkujia vastaan, että saisi vähän paremman numeron kuin 6.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Luistelukoulu 
Päivämäärä:   23.1.18 16:38:35

Meillä lapset viety 3-4-vuotiaina luistelukouluun. Siellä leikin varjolla opetellaan luistelua. Minulla ei hermo kestäisi luistelun opettamista, ei myöskään miehelläni. Seurasimme kyllä, mitä luistelukoulussa leikkivät ja sitten kun lapset joten kuten pysyivät pystyssä, kävimme perheen kesken luistelemassa ja leikimme samoja leikkejä kuin luistelukoulussa.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: peukaloliisa 
Päivämäärä:   23.1.18 16:38:44

Ei meillä vaan kysytä että osaako? Kaikki luistelee, jokainen oman tasonsa mukaan.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: "-" 
Päivämäärä:   23.1.18 16:40:36

Meidän lapset innostui, kun saivat semmosen metalli kehikon, siitä sitten oppivat nopeaan kun ahkerasti käytiin jäällä. Ei niitä sillon kiinnostanu, kun ei ollut apuvälinettä, että edes pystyssä pysyisi. Nyt jokainen haluaa luistella joka päivä, eikä apuvälineitä enää tarvita.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: noin 
Päivämäärä:   23.1.18 17:07:17

Potkuri tai tuoli on hyvä apu. Ja porukka, joka vetää mukanaan.

Minusta on oikein hyvä, että lasten "velvollisuuksiin" kuuluu opetella tietyt perusliikuntataidot kuten myös muut perustaidot elämässä. Ennen ne olivat hiihto, luistelu, pesäpallo ja uinti, nykyään Etelä- ja Länsi-Suomessa voi hiihtämisen opettelu olla mahdotonta. Välineet tietenkin pitää olla sopivat. Ei minullakaan mitään huippumuistoja koulun liikunnasta ole, aina olin melkein huonoin. Mutta nyt aikuisena olen sekä hiihtänyt että luistellut omaksi iloksi paljonkin. Uimisesta puhumattakaan.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.18 17:14:22

Jos on tyttö niin älä vaan laita sille kaunoluistimia, niillä oppii väärän tekniikan.

Luistelu ei muuten ole tärkeä taito.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Ke 
Päivämäärä:   23.1.18 18:03:33

Onko kyseessä 2 v vai 5 v lapsi?

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.18 18:14:41

Jos mahdollista, niin laita lapsi luistelukouluun. Kuten joku jo aikaisemmin mainitsi, niin siellä leikin varjolla opetellaan pikkuhiljaa luistelua. Luistimista sen verran, että sellaisilla luistimilla, jossa ei terässä ole piikkejä edessä = muoviteräluistimet, joita lapsille on paljon myynnissä, on hankalampi päästä pystyyn, kun kaatuu ja se vaikeuttaa oppimista.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.18 18:19:05

Laitoin tytönkin jäälle hokkareilla, kunnes perustekniikka oli hallussa. Sitten vasta kaunoluistimet ja terät kehiin. Ilmeisesti en ole ainoa hokkarinatsi, niitä sai hyvinkin tyttömäisinä pienessä koossa.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   23.1.18 18:19:21

Noin: mä en näe mitään yhteistä elämän perustaidoissa, ja luistelemisessa tai hiihtämisessä.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.18 18:26:33

"Sanot päiväkotiin että meidän Pirjo-Petteri ei luistele."

Kouluun ei voi sitten sanoa, että meidän Pirjo-Petteri ei luistele. Tai voi, mutta jos oikeen kuspäinen maikka sattuu, niin sitten se luistelun suoritus pitää jotenkin näyttää ennen kuin saa arvosanan liikunnasta. Jos siis ei ole jotain fyysistä vikaa ja lääkärintodistusta siitä, että ei tarvitse.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   23.1.18 18:28:10

Hokkarit jalkaan ja hyväksi terotettuna ne. Ihmiset luistelee niin paskoilla terillä ettei tosikaan. Osa jopa ostaa marketista ilman teroitusta.

Luistimille ja alkuun napakka ote haalarin niskasta ja kannattelet, ei ikinä käsistä. Tuoli hvä lykätä tukena, potkuriakin. Kun vähänkään pysyy pystyssä menet itse kyyryyn ja lapsi pukkaa sinua eteen, kevennä mutta älä liikaa.

Luistelutekniikka lähtee ankkakävelystä eli jalkaterät ulospäin ja siitä kävellään ja pikkuhiljaa liukuun. Ylösnousu opetellaan niin että polvillee, toinen polvi koukkuun, käsillä tuki ja ponnistetaan ylös.

Hokkarit niin kauan että osaa perusteet (eteen, taakse, sirklaus eteen), sitten kauno tai taitoluistimet.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: FM 
Päivämäärä:   23.1.18 18:30:25

Kokeile jos itse et olisi lähimaillakaan, kun lapsi luistelee. Jos saat ostettua passelit luistimet niin tyrkkää ne mukaan päikkyyn suuremmitta puheitta. Päättää sitten siellä luisteleeko vaiko ei. Minäkin meinasin heittää toivon kaivoon. Laitoin "pakosta" (siis päikkäri pyysi niitä sinne) luistimet mukaan päikkäriin ja yllätyin kun päikkärin täti sanoi, miten hienosti oli lähtenyt yrittämään ilman mitään tappelua. Itse kun yritin opettaa niin ekasta muksahduksesta tuli itkupotkuraivarit. Kaverien seura sitten kuitenkin sai tarhassa luistelemaan.

Nyt paria vuotta myöhemmin tämä ekaluokkalainen pelaa joukkueessa lätkää ja kaiken vapaa-ajan käyttäisi mieluusti kaukalolla kiekkoa mättäen.

Tämä toimi meillä. Riippuu kuitenkin lapsen iästä. Anna kypsyä ajatuksen rauhassa. Kyllä se siitä lähtee jos on lähteäkseen.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   23.1.18 18:31:27

Pesäpallo on vielä vähemmän mikään perustaito. En ole sitä ikinään tarvinnut mihinkään enkä tykännytkään sen puoleen.
Uiminen sen sijaan on tarpeellinen taito.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   24.1.18 16:56:02

Mulle ihan mysteeri miks on pakko opetella luistelemaan. Ainut syy kait se, että koulussa ei kukaan naura?

Ikävämpää lajia saa etsiä eikä innottomalle luistelijalle edes hiki tule pintaan ..

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   24.1.18 17:25:27

Niinno, ne kuulemma opettaakoulussavielä nokkahuilullakin soittamaan. Taito,jota en ole ikinä missään tarvinnut enkä keksi missä sitä tarvihtisi

Eli koulussaopetetaan mobtaa turhaa asiaa osan mielestä mutta opiskeltava on...

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.1.18 19:10:42

Osta luistimet, joihin mahtuu paksu, pehmeä villasukka. Silloin luistimet eivät paina. Osta myös heti teränsuojukset. Sitten kotona sisällä varaa matala istuin, jolla istuessa voi harjoitella luistinten jalkaan laittamista. Lapsen on helpompi nousta seisomaan luistimilla istuimelta kuin lattialta. Sitten varovasti äidin avustuksella voi opetella kävelyä sisällä. Sen jälkeen kun kävely on vakaata avustettuna, voi lapsi itse alkaa seinästä tukea ottamalla kävellä luistimilla ja tasapainon parantuessa kävellä ilman tukea. Teräsuojukset ovat koko ajan paikoillaan luistimissa noissa harjoituksissa.

Seuraavassa vaiheessa voidaan sitten opetella luisteluliikkeitä ja kokeilla ilman teränsuojuksiakin seisomista ja kävelyä, jos löytyy harjoitteluun sopiva jämäkkä käytävämaton pätkä, etteivät luistimet sotkeudu mattoon ja myös ettei lattia mene pilalle.

Sisäharjoitusten jälkeen voi harjoitella liikkumista ulkona lumella. Teräsuojukset kannattaa pitää luistimissa noissa harjoituksissa.

Sitten kun luistimiin on totuttu ja niillä kävelykin sujuu, kannattaa lähteä testaamaan taitoja jäälle. Aluksi äidin tuki on tarpeen, sillä liukas jää on kuitenkin yllätys vaikka luistimet ovat tulleet tutuksi ja tasapaino on kehittynyt sisä- ja pihaharjoituksissa.

Toivottavasti lapsi innostuu uudesta lajista ja haluaa testailla luistimiaan. Silloin eivät nuo alkuharjoitukset vie kovin kauan ennenkuin hän haluaa lähteä kokeilemaan jäälle taitojaan. :)

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.18 19:26:38

Luistimet mukaan päikkyyn, ryhmän mukana oppii.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Akkapakka 
Päivämäärä:   24.1.18 20:02:06

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä liikuntatunneilla PITÄISI tehdä ettei kellekään jäisi traumoja mistään? Jotainhan siellä on PAKKO tehdä, liikkua. Ihan niin kuin matikan tunnilla laskea ja äikän tunnilla kirjoittaa.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.1.18 20:42:38

Luistimilla on paljon helpompi luistella kuin kävellä, joten nuo viivan kuivaharjoitukset kuulostavat todella typeriltä. Minä harrastan taitoluistelua, mutta en todellakaan menisi mihinkään lumeen toikkaroimaan teräsuojilla. Eikä mitään ylisuuria jalassa hölskyviä luistimia mihin mahtuu mummon tekemät villasukat. Sopivat ja laadukkaat luistimet eivät paina. Ja jos katsotte taitoluistelijoita, niin he ovat aloittaneet taitoluistimilla ja varmasti pienenä tehneet joskus piikkipotkujakin, mutta tekniikka on ihan oikea nyt.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Doris 
Päivämäärä:   24.1.18 21:05:28

Olin useamman vuoden ajan lastenhoitajana Hesan päiväkodeissa.

Käytiin luistelemassa melkein kaikissa 3-5v. ryhmissä, jos oli vaan kenttä/ jäähalli lähellä. Ketään ei pakotettu mukaan, jos ei ollut luistimia sit ei ollut, lapsi saattoi tulla katsomaan mukaan kentälle tai sitten jäi useimmiten päikkyyyn.

Ja lapsen pitää pysyä jotenkin pystyssä, tai ainakin nousta kaatuessa reippaasti itse ylös, kun on niin vähän aikuisia per lapsi, jokaiselle ei riitä omaa avustajaa jäälle. Apukelkkoja on muutamia monessa paikassa, mutta niistä ryhmässä mentäessä aina kova pula ja kaikille tarvitsijoille ei riitä.

Lapsen, joka ei vielä osaa yhtään luistella, on parempi ottaa ensikosketus jäähän vanhemman tai muun aikuisen ollessa koko ajan apuna vieressä. Motorisesti taitava ja rohkea lapsi pärjää nopeasti ryhmässäkin. Ihan alkeita ei vaan päikyssä ole resursseja opettaa, kun aikuisia on 3-6v. laskennallisesti 1 per 8 lasta ( tai 7 lasta vielä esim.Hesassa tai kunnissa joissa ei vielä max ryhmäkokoa).

Luisteluun otetaan aikuisia mukaan niin paljon kuin liikenee solmimaan nauhoja ja auttamaan... mutta voi olla 4-5 lasta per aikuinen kuitenkin, vaikka saadaan mahdollisimman paljon aikuisia mukaan.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   24.1.18 21:40:31

"Niinno, ne kuulemma opettaakoulussavielä nokkahuilullakin soittamaan. Taito,jota en ole ikinä missään tarvinnut enkä keksi missä sitä tarvihtisi"

Epämiellyttävyydessään nokkahuilut on vielä kaukana luistelusta. Toisaalta alkeellinen nuotinlukutaito ei varmaan ole verrattavissa luistimilla pysymiseen. Mä ainakin opin peruskoulussa nuotteja lukemaan ja sehän on ihan hyvä taito.

Luistelua oli koulussa PALJON. Kaikkea voi ja kannattaa kokeilla mutta luistelua on yhdeksän peruskouluvuoden aikana moneen kertaan per talvi.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.1.18 01:39:29

M, en minä noita kuivaharjoituksia kehitellyt vaan innokkaat lapseni, jotka halusivat heti kaupasta kotiin tultuamme päästä kokeilemaan ja testailemaan luistimiaan. Ja koska emme päässeet lähiaikoina koulun kentälle luistelemaan, lapset harjoittelivat sisällä ja pihallakin halusivat käydä koelenkeillä.

Se oli muuten tosi hyvä juttu, sillä luistimet olivat tutut ja tasapaino oli aivan eri luokkaa kuin jos luistimilla olisi heti lähdetty jäälle. Luistimilla kävelyä tarvittiin ensimmäisestä luistelukerrasta lähtien, että pääsi sisätiloista kentälle. Nykyisinkin useilla kouluilla luistimet voidaan laittaa jalkaan esim. koulun käytävällä ja sitten kävellään luistimet jalassa kentälle luistelemaan. Ja pakkaskelit eivät ole kouluissa este luistelutunneille, joten lämpöiset villasukat sinne luistinten sisälle on mahduttava. Ja kyllähän ne lisäävät mukavuuttakin kun pehmusteita ei luistimissa juuri ole.

  Re: Millä saan lapsen motivoitua luistelun opetteluu

Lähettäjä: Tilli 
Päivämäärä:   25.1.18 02:20:33

Meillä 2.5v harjoittelee siten, että isi pitää takaapäin kiinni ja hoitaa etenemisen. Alkuun lähes kaikki paino oli isin käsissä ja jalkoihin varasi vain vähän. Nyt muutaman kerran jälkeen lapsi varaa jalkoihinsa ja isä voi kainaloista tukemisen sijaan pitää kiinni käsistä. Kun tästä kehittyy, niin otetaan potkukelkka tueksi. Meidän lapsi on luonteeltaan melkoisen turvallisuushakuinen, niin ollaan edetty varovasti, että luistelusta jää hyvä ja turvallinen fiilis. Myös kolmoisviivan ehdotukset kuivaharjoittelusta ovat hyviä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.