Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sääkiukku

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   3.12.17 18:43:49

Tähän on luvallista purkaa patoutumat säätä kohtaan .... olkaa hyvät!
Aloitan!
Vi tuttaa tämä jatkuva sade ja katoksien uupuminen jatkuva pimeys ja väsymys...
RÄJÄHDÄN!!!

Re: Sääkiukku

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   3.12.17 18:47:28

Miten monta näitä talvia on ollut, neljäkö?
Ymmärrän Actionin tuskan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.12.17 18:48:38

Suomen ilmasto on perseestä. Kylmää ja vesisadetta vuoden ympäri tauotta. Joulun ja juhannuksen erottaa toisistaan ainoastaan siitä, että jälkimmäisenä on koivuissa enemmän lehtiä.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   3.12.17 18:52:32

Samaan tuskaan samaistutaan täälläkin! Tosin on kyllä tosi hyväpohjainen ja iso tarha että siitä olen tosi kiitollinen. Iso, hyvä katoskin löytyy mutta eihän nuo loimitettuna siellä ole kun loimi suojaa ja ilmankaan loimia en raaski tuonne jättää kunnon sadekelillä kun pitkää päivää tarhaavat..

Kenttä oli hyvä tyyliin päivän täällä ja taas lilluu kun yöstä saakka posottanut vetta ja seuraavaks sitten jäätyy. Joskus miettii että voishan sitä jonkun vähän helpommankin harrastuksen ottaa!

Lähettäjä: JEEE! 
Päivämäärä:   3.12.17 18:59:00

Täähän on ihan parasta, kun ei tartte tehä lumitöitä.

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   3.12.17 19:00:11

Ei tehdään vaan hiekkakakkuja stana :D
tai järvi

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   3.12.17 19:03:26

Jaa? Täällä on 40 cm lunta ja mukava kirpsakka pikkupakkanen. Kuu möllöttää sen verran valaisten että kuutamokävelyt tykkylumen keskellä onnistuvat erinomaisesti.

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   3.12.17 19:06:12

Ja nyt ne pohjosen immeiset on ihan hiljaa ja antaa etelän tollojen purkaa kiukkuaan ihan rauhassa :D :D :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.17 19:10:22

Inhoan tällaista vetistä ja harmaata joulukuuta. Onneksi Instagramista voi katsella kuvia oikeasta talvesta.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   3.12.17 19:15:03

Sataa sataa ropisee. Meillä on asuinpaikka savipohjainen, eikä edes pihanurmikko kestä enää sadetta. Lähtee liikkeelle ihmisen alla. Hevosten paikat pohjattu, mutta jos erehtyy reitiltä, uppoaa heti. @!#$.

Kiitos pakkasta ja lunta. Tätä jatkuvaa vesisadetta EI VAIN JAKSA ENÄÄ! Tätä on jatkunut ihan tarpeeksi monta vuotta jo. Kesälläkään ei ole lämmin, vaan... Sataa. >:(

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   3.12.17 19:19:46

Ja päättäis perrrkele mitä keliä pitää! Ensin sataa vettä kaksi viikkoa, sitten ampuu pakkaselle pariksi päivää. Sitten tuloo lunta tupaan 10cm, pari pv pakkasta, sitten 6 astetta, kaikki sulaa, eiku jäätyy ja siihen päälle vettä. Vtu että inhoan tätä! Olis edes etelässä tuo mutta kun tuo loskapaskatalvi on jo oulusta alaspäin.

Maa ei jäädy niin eihän mikään lumikaan pysy kun sitä joskus ja jouluna sataa. En ikinä, koskaan, milloinkaan edes unissaan valitalumitöistä! En!

Onneksi ei enää ehdi juurikaan hevoshommiin, söis vähän vielä enemmän naista.

Lähettäjä: diri 
Päivämäärä:   3.12.17 19:31:47

Ennea vei sanat suustani, yrittäs nyt jumankekka päättää olisko vesisadetta, lumisadetta, plussaa vai pakkasta! Ja kyllä mä toivon että keskitalvella tulis hetkeksi oikein kunnon pakkaset, tappais välillä näillä sateilla viilliintyneitä pöpöjä...

Lähettäjä: hymynaama 
Päivämäärä:   3.12.17 19:59:00

Onneksi suli nuo lumet pois, oli meinaan melkosen liukasta eilen. Vaan kohtahan se taas tuskaksi muuttuu, kun pakastuu :( Mutta vaan hetkellisesti onneksi :)

Tätähän tämä loppuvuosi etelä-suomessa on. Pääkaupunkiseudulle pysyvä lumi sataa yleensä jouluviikolla. Ja sitten taas liukastellaan.

Minä niin nautin näistä vesisateista, kun pääsee ihan normaalisti lenkille taittamatta niskojaan. Mutta miksi ihmeessä pitää valittaa sellaisesta, mille ei voi yhtään mitään?? Kelit ovat mitä ovat ja kyllä se kesäkin sieltä saapuu. Koittakaahan löytää tästäkin ajasta niitä positiivisia juttuja, niin helpottaa ahdistustanne :)

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   3.12.17 20:10:56

Kieltämättä tympii. Kesä oli kylmä ja sateinen, syksy vielä kehnompi, eikä tämä talvikaan vakuuta.

Tässä meren rannalla on kaikista kurjinta kun on pimeää, märkää ja lämpötila sahaa nollan molemmin puolin, koleus tunkee luihin ja ytimiin. Kunnon talvea ei ole ollut vuosiin, mutta antaisi nyt edes vähän pysyvää lunta ja pitäisi kelit pakkasen puolella.

Lähettäjä: Siluetti 
Päivämäärä:   3.12.17 20:14:42

Tänään oli taas semmoinen päivä, ettei päivä edes kunnolla valjennut :(. Mäessäkin seisoo vesi, nurtsi kelluu ja siihen saa 7 kg terrieri liirtojäljet juostessaan. Ratsuruuna on aivan onnessaan kun sen hakee tarhasta, nuorikkoa ei saa edes sairastarhaan koska side jalassa ei saa kastua -koppihoitoa siis väkisinkin. Nastat ropisee tyhjälle tielle mutta joka toinen iltainen vitsikäs pakkanen tekee teistä kuin luistinratoja. Joilla saa pujotella eteen loikkivia peuroja.

Niin pistän eläkepäivillä talon lihoiksi, kengin kesämökin talviasuttavaksi ja elän puolet vuodessa vuokralla jossain Välimeren tai Atlantin rannikolla eteläisessä Euroopassa.

Lähettäjä: Plop 
Päivämäärä:   3.12.17 20:16:34

Yhdyn kiukuttelijoihin. Tarhat nii pskassa kunnossa ettei uutta pohjaa pääse rakentamaan muutaki vast keväällä, edellisvuoden kehuttu hakepohja on muisto vaan. Hevoset ihan kypsiä, minä oon ihan kypsä, koiraakaa ei kiinnosta lenkkeillä eikä minua kiinnosta ratsastaa tai ees liikuttaa hevosia. Jos myis hevoset ja alkais vaan kutomaan villasukkia.

Lähettäjä: jaded 
Päivämäärä:   3.12.17 20:29:36

Juu, vtuttaa niin paljon, että jos vielä ensi vuoden jälkeen mulla on hevosia, niin asun Etelä-Rankassa, ja jos/kun siellä sataa niin voi ottaa lounaalla ihan rauhassa viiniä. Näkee hevosistakin, ettei oikein kiinnosta. Ja minäkin aioin pelata loppuelämän kortit niin, että jossain vaiheessa ei tarvitse täällä enää talvia olla. Piste.

Lähettäjä: Hmm2 
Päivämäärä:   3.12.17 20:38:42

Niin samaa mieltä kaikkien kanssa.

Lähettäjä: pöö 
Päivämäärä:   3.12.17 20:52:34

Mutta elekää huoliko, kohta se Golf-virta sammuu ja tänne tulee kylymää ku Siperiassa! No, toivoen ei mutta alkaa kohta itkettää tämä toukokuusta asti jatkunut syksy, kesällä oli sentään vähän valoisampaa :D täälläkään ei tänään valjennut päivä ollenkaan, vaikka aika reippaasti ollaankin kaamosalueen eteläpuolella....

Lähettäjä: HHH 
Päivämäärä:   3.12.17 21:06:13

Ihanaa, että muitakin v ituttaa. Olis kunnon talvi, eikä AINA vesisade. Eilen saatiin lunta, äkkiä lapset ulos ja lumeen peuhaamaan. Aurinko näkyi 30sek. Lumitöitä tehtiin luodaksemme talven tuntua. Tänään vettä koko päivä.

Yksi päivä huomasin, että on todellakin olemassa fifty shades of grey. Taivas oli vähemmän tumman harmaa, jee.

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   3.12.17 21:06:50

Vuosi tai pari sitten uutisoitiin suomalaisesta kehitys ideasta miten saada sade ales pilvestä kuivilla alueilla (sahara jne.)
mä luulen että ne on onnistuneet ja kokeilivat sitä täällä suomessa, ainut ongelma taitaa olla se, etteivät saa sitä pois päältä :D :D :D

Lähettäjä: kelt. 
Päivämäärä:   3.12.17 21:42:56

Kevät oli yksi vitsi, kesä jatkoi samaa linjaa eikä tämä syksy (vai talviko tämä luulee olevansa?) ole pekkaa pahempi.

Loppuisi tämä iänikuinen sade ja kurapskakeli. Koirat kuraisia, autot kuraisia, kaikki on pelkkää kuraa ja pimeetä. ARGH. Tulisi edes pari senttiä lunta ja pari astetta pakkasta. Kiitos.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.17 21:48:47

Perjaintai-lauantai oli <3 Upea lumihuntu puissa, ihanan valoisaa, kaunista. Kyllä oli hyvä mieli ja ilo ulkoilla! Nyt taas masentava pimeys ja sade, kostean kylmä... Uskaltaisipa muuttaa pohjoiseen.

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   3.12.17 21:51:47

Tulkaa tänne mun luokse, pääsette kolaamaan. Inhoan niiiin paljon tuota lumenpaskaa.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   3.12.17 22:41:37

Onneksi meillä on lunta.

Terveisiä pohjoispohjanmaalta.

Lähettäjä: Riikka 
Päivämäärä:   3.12.17 22:42:50

Ah, kiitos avautumistopicista!

Oliskin vaan "etelän" ongelma, mutta tässä Jyväskylän korkeuksillakaan ei enää naurata nämä "talvet". Mä MIELELLÄNI tekisin lumitöitä pihassa, kun olisi lunta ja pakkasta. Hevosia pakko seisottaa tuolla kuraliejussa, yksillä reppanoilla sentään katos on. En mä niitä koppihoitoonkaan kuravellin takia voi laittaa, hyppivät seinille. Sitten kun tuo sateen paskoma kenttä taas jäätyy perunapelloksi ja tiet peilijääksi niin taas hevoset hyppii energioitaan seinille. Vois lähtee maneesille treenaamaan mutta ai niinkun tarviisin traktorin vetääkseni trailerin ton pihasta lähtevän mäen ylös. Ja puskutraktrorin hidastaamaan sen valumismatkaa takaisin pihaan :D

Hevoset kuravellissä onnettomina, maneesia ei ole varaa rakentaa ja kesäisin on just ja just varaa yksi tarha kerrallaan kunnostaa. Sekin on pois talven turpeista :D

Lunta ja pakkasta nyt jumalavita!

Lähettäjä: @@ 
Päivämäärä:   4.12.17 10:21:18

Juuri eilen miehen kanssa puhuttiin ettei tällaista syksyä ole koskaan ollutkaan; meillä on satanut valehtelematta kaksi kuukautta joka päivä jotain!!
Ei p*rkele sentään kun tuo vesi ei enää vaan mene mihinkään ja hevoset on olleen kuivia viimeksi varmaan syyskuussa...

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   4.12.17 10:27:56

Vítuttaa niin ettei veri kierrä. Koittais nyt stana päättää mitä sorttia sieltä taivaalta tulee eikä niin kuin Ennea kuvaili! Tarhat - hyvin tehdyt sellaiset - on pelkkää mutaa, ajomaastot on mutaa tai vaihtoehtoisesti peilijäätä jos on sattunut tulemaan taas se 2pv pakkasta, onneksi on sentään maneesi. Ja sitten jos sattuukin tulemaan lunta niin ollaan nollassa ja saa arpoa kummalla on isommat tilsat, itsellä vai hevosella (jolla on sentään tilsakumit). VMP.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.12.17 10:33:56

Kuinka paljon kannattaa kiukuta sellaisesta asiasta jolle ei voi mitään?

Hevosenpito taasen on oma valinta.

Lähettäjä: Karhu 
Päivämäärä:   4.12.17 10:40:23

Täällä pohjoisessa oli kans tosi huono kevät ja "kesä". Lumet lähtivät joskus kesäkuun alussa, ja helevetin kylmä oli, ja satoi.

Talvi sitten tulikin ajallaan, lokakuun lopussa lumet ja pikkupakkaset. Nyt on tosiaan ollut hevosten treenaamisen kannalta taas aivan mahtavat kelit. Ja taitaa olla ehkä neljäs talvi, kun ei niitä hirmupakkasia (35-40) oikeastaan ole ollut.

Täällä on talvet selvästi helpompia, kuin vielä kymmenen vuotta sitten. Vaan kesät ovat menneet huonommiksi.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   4.12.17 10:41:57

K voi painua vaikka syömään keltaista lunta, jos sitä löytyy.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.12.17 10:46:03

Minä ihan muistelen että silloin kun täällä PITI olla kesä, pohjoisessa oli älyttömiä helteitä monta viikkoa.

Vaikka toisaalta mulle olisi kyllä ihan yksi lysti miten kylmää ja märkää on kesällä, kunhan tämä kurapaska-aika vaan nyt loppuisi tai edes lyhenisi täällä etelässä...

Päivämäärä:   4.12.17 10:59:02

Muuttakaa itään tai pohjoiseen niin ei tarvitse kiukuta siellä etelässä.

Täällä on reilusti lunta ja lumikolalle töitä. Kenttä hyvässä kunnossa, ei muttaa missään ja lumi tuo valoa.

Lähettäjä: voihyväluoja 
Päivämäärä:   4.12.17 11:05:00

Onpa täällä lapsellisia kiukuttelijoita :) Toisaalta on kadehdittavaa, jos joku vesisade on ihmisen suurin ongelma. Hyvin on silloin asiat. Varmasti nämä samat tyypit valittaa valittamisen ilosta joka kelillä: kun on lunta ja pakkasta, on liikaa lunta ja liian kylmä, kun on helteet, on liian kuuma. Vali vali.

Lähettäjä: Susalainen 
Päivämäärä:   4.12.17 12:22:49

En mä hevosenpidosta kiukkua, toivoisin vaan, että meillä olisi edelleen neljä vuodenaikaa. Nyt on vain 1, syksy. Ei ollut kesää eikä näytä tulevan talvea.

Päivämäärä:   4.12.17 12:36:10

Enemmän minua harmittaa huonot ja hengenvaaralliset lenkkeilykelit kuin hevosharrastus. Säkkipimeässä kaatosateessa maantienlaidassa lenkkeily on kuin venäläistä rulettia pelaisi.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.12.17 12:37:39

Siluetti: Olet varmaan panostanut kunnolliseen heijastintakkiin, heijastinpipoon, jalkaheijastimiin, otsalamppuun jne?

Lähettäjä: voihyväluoja 
Päivämäärä:   4.12.17 12:40:16

Heijastimia vaan kehiin Siluetti. Hengenvaarallisempaa se on lenkkeillä liukkailla.

Päivämäärä:   4.12.17 12:49:40

Minä ostin Strömbergin verkkokaupasta heijastintakin ja trikoot. Näkyy kyllä ja kaukaa! Aivan älyttömän hyvät, oli kohtuullisessa alessakin.

Lähettäjä: Karhu 
Päivämäärä:   4.12.17 12:55:11

Miksi ei saisi lapsellisesti kiukutella, jos haluaa? Nimimerkki voihyväluojakin kiukuttelee ja valittaa tästä topikista.

On täällä lunta, mitä syödä, mutta äiti kielsi aikoinaan keltaisen lumen syömisen... :)

Oikeasti tuossa just eilen juteltiin kengittäjän kans, että mahtaa olla etelässä melkoisen haasteellista tuo hevostelu nykyisin. Tai muidenkin painavien eläinten pitäminen (esim. lihanaudat).

Jos yhtään lohduttaa, niin täältä on taas sitten riittävän pitkät matkat ravipaikoille kilvan ajoon.

Päivämäärä:   4.12.17 12:56:07

Tuossa tienlaitaa on kuljettu "joulukuuseksi" naamioituneena, mutta kun meillä ei oikeasti ole piennarta yhtään mihin väistää ja kahden auton tullessa vastakkain on ihan valoisallakin läheltä piti tilanteita niin ei, en todellakaan enää lähde tuonne teutaroimaan henkeni ja koiran hengen kaupalla. Sitäpaitsi jos vain kastuisikin siitä sateesta, mutta märästä tiestä nouseva paskavesisuihku on oma pikantti lisä, eikä näköjään tiesuolan ja öljyn yhdistelmä irtoa vaatteista ihan helposti.

Puhumattakaan viime "talvena" koetuista muutamista ojasukelluksista. Tyhmänä yritin vielä urhoollisesti lähteä työpäivän päätteeksi lenkille, mutta kun muutaman kerran syöksyy sinne melko täyteen ojaan koirineen ja heijastimineen niin voin sanoa, että kiitos riitti. Suojuoksu ei ole mun laji. Eikä jääkylmässä vedessä itseni lotraaminen.

Ei täällä maalla selviä hengissä ilman heijastinliiviä ja otsalamppua. Icebugeilla saa pidon, mutta ensin pitää tehdä ekoteko ja ottaa auto alle ja hurauttaa kävelyteiden turvaan kävelemään. Miksei vaan joskus voisi olla satamatta - edes jonain vuodenaikana?

Lähettäjä: Klö 
Päivämäärä:   4.12.17 13:06:47

Tulevaisuuden suunnitelmiin kirjattu 1. Salaojat ja hiekka tarhoihin. 2. Tarhakatokset. 3. Maneesi. Kohta kolme saattaa tapahtua viiveellä mutta 1 ja 2 varmasti ensi "talveen" mennessä. Sadevesi rikkoo fysiikan lakia kun pysähtyy rinteeseen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.12.17 13:14:35

Minä en valittaisi kanssa sanallakaan, jos tosiaan vuodenaikoja olisi muitakin kun tämä ainainen ympärivuotinen syksy.

Eikä hevosenpidossa mitään vikaa ole, kyllä minä ratsastan vaikka vesisateessa (niinkuin nyt muutenkaan pääsisi, hehheh...). Se mikä tässä harmittaa, on tämä järjetön kuran määrä ja loputtomat vesilätäköt, kun se vesi ei kertakaikkiaan enää mene mihinkään.
On meillekin tehty viimeisen päälle pohjat tarhoihin ja kentälle vielä sitäkin paremmin, mutta niin vaan seisoo vesi uralla yhdessä kohtaa.

Maneesia ei nyt ole rahaa rakentaa, harmi ettei se 14,4 miljoonan potti osunut tänne...

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   4.12.17 13:18:25

Toi sataneen veden määrä on kyllä aivan jäätävä. Meillä on mökki sellaisen joen varrella, josta juoksutetaan padon kautta vettä pois. Siellä on nyt luukut täysin auki, vesi valuu silti patomuurin yli. Normaalisti tähän aikaan vuodesta vedenpinta olisi suunnilleen 30-40cm laiturin kannesta, nyt on hilkulla ettei huku koko laituri.

Päivämäärä:   4.12.17 13:22:26

Juu, ei tosiaan tarvitse väittää että tällaisia vuosia olisi ollut monta peräkkäin. Minä en muista YHTÄKÄÄN näin sateista vuotta kuin tämä on ollut.
Ensimmäinen kerta ikinä, kun ei meinattu saada edes heinää tehtyä, joka vuosi aiemmin sentään ne heinäpoudat on kuitenkin aina tulleet. Nytkin tuli, mutta liian myöhään.

Olin itse ulkomailla reissussa ja tulin kotiin lokakuun viimeinen päivä, sen jälkeen ei ole ollut yhtään poutapäivää. Reissun aikana (3vko) mies sanoi, että tasan yhden päivän oli satamatta.

Eihän tässä ihan oikeasti ole enää mitään järkeä, sanokaa sitten vaikka valittajaksi..

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   4.12.17 13:23:44

Itsellä kiehui sappi eilen aamulla: lumet kadonneet sateen myötä, kuraa ja märkää ja vettä tulee reippaasti kauheassa tuulessa... No pitäis jäähtyä alkuviikosta...

Lähettäjä: HHH 
Päivämäärä:   4.12.17 13:37:09

Heijee, tänään täällä etelässä näkyi aurinko! Tai siis ei ihan näkynyt. Mutta kuulsi pilvien takaa. Että kyllä se oli siellä!!

Päivämäärä:   4.12.17 13:39:52

Meillä päin myös viljelijat ovat noituneet ettei ikinä ole jäänyt peltoon näin paljoa viljaa. Heinät sakki sai tehtyä kohtuudella. Hirviä on helvetisti teillä kun jääneet kesällisille jalansijoilleen kun viljaa oli pelloilla niin pitkään.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   4.12.17 13:40:44

Näinhän siinä sitten kävi. Ihmiset kiukuttelee asiasta, jolle ei enää mitään voi. Oisko kannattanut herätä vähän aikasemmin ja miettiä omaa kerskakulutusta.
Kaikki naureskeli ilmastonmuutokselle kun siitä kymmenen vuotta sitten alettiin puhua. Enää ei naurata näköjään. Mutta turha valittaa, kun ei uskottu tiedemiehiä. Itse lopetin lihansyönnin aikanaan ja muutenkin elänyt kohtuullisen ekologisesti ja säästellen. Mites te?

Päivämäärä:   4.12.17 13:47:38

Ihan niinkuin mun lihansyöntini nämä sateet aiheuttaa..

Uskallan väittää että yhden ituhipin "maailmanparannus" ei paljon vähennä lihakarjan määrää, ei vaikka niitä ituhippejä olisi useampikin.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   4.12.17 13:49:44

jos kaikki vähentäisi lihansyöntiä, on sillä vaikutusta. olemalla kasvissyöjä herätän keskustelua, olen esimerkki

Päivämäärä:   4.12.17 13:54:08

Voi luoja :D

Lähettäjä: Klö 
Päivämäärä:   4.12.17 13:55:53

Huvittavaa se että meillä oli kaivo lähes tyhjä pari viikkoa ennen sadekauden alkua. 2 vuotta ollut pohjavesi elo-syyskuussa niin matalalla että on pitänyt säännöstellä vettä. Nyt on kyllä satanut monen vuoden juomavedet kaivoon.

Lähettäjä: iiikkoo 
Päivämäärä:   4.12.17 14:28:06

Oon kyllä kiinnittänyt huomiota että aina kun aurinko paistaa, taivaalle ilmestyy suihkariraita jonka on vetänyt joku lentoyhtiö. Senjälkeen taivas onkin luonnottoman tasaisen pilvipatjan peittämä. Se on ollut niin säännönmukaista että pakko miettiä jo ilmastonmuokkausta. Ennen ei valokuvissa näkynyt niin paljon näitä suihkariraitoja.

Lähettäjä: Akd 
Päivämäärä:   4.12.17 14:29:57

Viime viikolla oli pari päivää lunta, sit oli päivän loskaa, sit oli päivän kaatosade ja tänään aamulla tuolla on taas lunta ja viiiiitun liukasta. Ei kuitenkaan kunnolla pakkasta, et lumen lisäksi on märkää. Metsäpolut on yhtä mutaa ja vettä, lenkkeile siellä sit koirien kanssa. Umpimetsään jos meet niin saat kengät täyteen lunta tai vettä niin ei se ole sen parempi sit kuitenkaan sekään.

No, nyt pitäis pysyä pakkasella kunhan tosta illalla pakastuu. Kunnes ensin torstaina sataa paljon lunta ja to-pe yönä sade muuttuu vesisateeksi, kaatamalla tietysti. Pe ja la pitäsi molempina sataa vettä ja taas kierros alkaa alusta, sen jälkeen tulee varmaan taas lunta ja sit taas vettä jne.

En ole mitään valittajatyyppiä mutta näin ulkoilmaihmisenä alkaa riittää. Ei mulla kelistä mitään valitettavaa olisi jos haluaisin kökkiä 24/7 sisällä. Onneksi on vedenpitävät vaatteet, tosin ne on lämpimämmille keleille suunnitellut mutta saahan sinne alle tungettua vaikka mitä. Mutta ihan perseestä tuo on silti, aina on synkkää ja pimeetä. Huomaa omasta mielialastakin, ne päivät kun on lunta ja valoisampaa jaksaa tehdä asioita paljon enemmän.

Joo, minäkin elän säästellen, olen elänyt aina. Joten saan nyt varmaan sinulta luvan valittaa? :)) Ainoa vaan, ettei se yhden ihmisen tekemä muutos tunnu yhtikäs missään eikä vaikuta yhtikäs mihinkään. Ja ainahan maapallolla on ollut lämpimämpiä ja kylmempiä kausia, kukaan ei ole pystynyt varmaksi todistamaan että nää kelit olis just ihmisen syytä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.12.17 15:02:42

Keskimääräisestä etelärannikolla on tullut vettä 150% normaaliin verrattuna, että ei enää paljoa naurata. Jos tää olis loka- ja marraskuun aikana tullut lumena niin olis noin 2 metriä lunta, eli sitä vettä on tullut ihan @!#$ paljon.

Viime talvi oli yksi iso vitsi. Kevät oli kylmä ja sateinen, toukokuussa paistoi aurinko viikon. Kesä oli v*tun kylmä ja sateinen, ei yhtään ainoa sellaista iltaa, että olisi tarjennut t-paidassa. Juhannuksena oli yhtä kylmä kuin edellisenä jouluna.
Laitumet ei kasvanut kunnolla, heinä ei kasvanut kunnolla ja sitten, kun kasvoi niin meinas peltoon jäädä.
Tarhat oli jo valmiiksi litimärkiä, kun hevoset tuli laitumelta syyskuussa ja nyt alkaa pikku hiljaa katketa kamelin selkä.
Syyskuun alusta lähtien eli nyt 3 kk on satanut vettä, lähes joka ikinen päivä. Joka paikka on täynnä kuraa, vettä ja muuta paskaa, on @!#$ pimeä koko ajan ja sit viel päälle sataa. Meillä kentässä tehty kunnon pohjat mutta nyt alkaa senkin kantokyky loppua ja pakko pistää kenttä huilille eli sit liikutetaan hevosia otsalampun valossa hiekkatiellä siinä vi*tun vesisateessa.

Mikään ei kuivu, vaikka olis puhallinta, patteria ja kosteudenpoistajaa. Onneksi näillä on loimia reilusti mutta kyllä se vähän ketuttaa, kun kuivuvat kolme päivää. Omatkin vaatteet on jo niin pinttyneitä tosta kurasta, etteivät lähde kunnolla pesussa puhtaaksi. Kaviot menee ihan paskaksi, kun koko ajan ovat märässä. Kohta on varmaan sädemätäkin kaikilla. Noh, hiekkaa eivät syö, kun löytyy vaan lammikkoa. UGH!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.12.17 15:05:26

Pitäs ostaa maneesi,et sais nuo elukat liikkeelle.

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   4.12.17 15:12:16

Kaikessa on hyvät puolensa. Kun ei ole kovia pakkasia, ei tarvitse palella. Paikat eivät myöskään helposti jäädy ja esimerkiksi sulan veden tarjoaminen hevosille tarhassa ei ole mikään ongelma. Kun ei ole pakkasta, ei ole myöskään jäätä, joka tekisi pohjista liukkaat ja kovat. Noihin hyviin puoliin nähden se, jos on vähän mutaista, märkää ja likaista tuntuu oikeastaan aika pieneltä murheelta.

Lähettäjä: vali 
Päivämäärä:   4.12.17 15:23:04

valivalivalivalivalivali valivalivalivalivalivalivalivalivalivali valivali valivalivalivalivalivalivalivalivalivali valivalivalivali valivalivalivalivalivalivali valivali valivalivali valivalivalivalivali valivalivalivalivalivalivalivalivalivalivali valivalivalivalivali valivalivalivalivali valivalivalivalivalivalivalivalivalivali valivalivali valivalivalivalivali valivalivalivalivali valivalivalivalivalivalivalivalivali valivalivalivalivali valivalivalivalivalivali valivalivalivali valivalivalivalivalivali valivali

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lähettäjä: hah hah 
Päivämäärä:   4.12.17 15:40:58

Niin kauan on hyvä kun maa ei järise ja syökse tulta ja tuhkaa. On hyvä kun hurrikaanit ei vie taloa mennessään ja lehmätkin lentää. On hyvä, ettei tsunami huuhdo koko mannerta mennessään ja ihmisiä siinä mukana. On hyvä ettei ole joka päivä rankkasateita, jotka mutavyöryjen kanssa vie tiet ja talot mennessään. On hyvä ettei joka päivä ole pakkasta 50 astetta. Mikä v*tun sääkiukku? :D

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   4.12.17 15:54:57

tämän topan tarkoituksena on nimenomaan purkaa sitä kiukkua ja saada vertaistukea, emme ole yksin tarpomassa tässä pimeässä ja märässä !

Ja kyllä tiedän että tämä sää aiheuttaa jokaisessa hevosen pitäjässä ja omistajassa suuren suurta huolta sen eläimen hyvinvoinnista .... monellakin tavalla!

Joten mielumin puramme huoltamme täällä kuin kaadamme sen livenä kanssaihmisten niskaan!

jos topan aihe ei miellytä ... älä lue tai kirjoita, silloin topa ei ole sinua varten!

Nythän se pitää sit pikkupakkasta muutaman päivän, ti vähän lunta ja torstaina aukee jälleen taivaan hanat ja plussalle...!

Päivämäärä:   4.12.17 16:14:02

Mites te muut olette ratkaisseet kentän lanaamisen?
Vähän hankala ajoittaa sitä nyt niin että juuri ennen pakkasia vetäisi suoraksi kun kuitenkin pitäisi pystyä käyttämään säännöllisesti ja nää lämpötilat heittelee miten sattuu..

Eilen tuolla vesisateessa lanattiin kun tänään piti niin olla pakkasta, nollassa on silti nytkin..

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   4.12.17 19:26:38

Juu ja mitä enempi vettä siellä kentässä niin sitä kauemin kestää myös jäätyä .... eiköhän tuolla nyt sit taas sada, lunta vaihteeksi, vaikkei pitänyt mitään tulla ....

ja toi tulee jylläämään tänä vuonna etelässä pitkään, jos säät pysyy tällaisina
http://bot.fi/2798

LähettäjäAction 
Päivämäärä:   4.12.17 20:00:51

Entäs pihattoelämää viettävät hevoset pääsevätkö kuivamaan ikinä vai onko niillekin aloitettu loimirumba?

meillä nyt pari tammaa ei tunnu kasvattavan kunnon karvaa ollenkaan ja pakko oli alkaa loimittamaan.... joten ei sit kait kasvata koko talvenakaan ?!

Lähettäjä: KorpiPeikkotar 
Päivämäärä:   4.12.17 20:02:41

Viime "kesänä" piti laitella pihaa, vaan mitäpä tuolle lillutililluti lätäkölle tiet. Pakkasen/lumen puute ei ota ohtaan yhtään, mutta tämä kuukaus tolkulla jatkunu sade senkin edestä. Heppojen tarha nyt onneks on ihan jees kaikesta huolimatta, mutta mikään muu osio talon ympäristöstä ei sitten olekaan. Järki jättää jos ei ens kesänä ole sen vertaa kelejä, että sais nuo piha hommat tehtyä ja pääsis itekkin kuivin jaloin rappusilta autolle.
Yli 10 asteen pakkaset alkaa täälä seottaan useemmankin nuppia. Koira panttaa vaikka viikon sisällä ettei tarttis ulos mennä. Hevosta @!#$ eniten kaikki, loimi, tallissa olo, loimetta olo... Poni on ainoo jota ei vituta, kunnon pakkasilla saa enempi heiniä. Mies sekoo koska akka sekoo pakkaseen ja koira panttaa ja hevonen rikkoo tallin ja tarhan. Siinä se raukka sitten raahaa koiraa pihalle väkisin ja korjaa hevosen tekosia ja kuuntelee kun kylmälle allergisella akalla kaatuu seinät päälle. Eniten säälittää tuo mies. Ehkä tää tämmönen +-0 on kuitenkin melko hyvä, kuhan olis satamatta ees joskus ja aurinkokin ois ihan kiva nähä joskus.

Lähettäjä: ..!! 
Päivämäärä:   4.12.17 20:06:45

Tulis ilmastonmuutos ja keskilämpötila nousisi vaikka viisi astetta. Minulle sopii myös ett märät alueet muuttuvat kuiviksi ja tälle korkeudelle tyypillinen kasvusto muuttuu. Navatkin voisivat siirtyä niin, että tuo napapiiri olisi päiväntasaaja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.17 20:12:50

kertokaa oikeasti mitä haittaa a) jos merivesi nousee metrin tai pari? b) jos täällä alkaa kasvaa palmut? c) jos ääri-ilmiöt lisääntyvät eli joskus vaikka tuulisi tai olisi kunnon hellejakso tai kunnon kaatosade tai kunnon ukkonen eikä vaan haaleaa kahvia? Mikään ei ole kamalampaa kuin niiden ääripäiden puuttuminen. Ukkonen =1-0 salamaa, sade = epämääräistä lirua kuukausitolkulla, auringonpaiste = pilviä puoli taivasta, jossain välissä pilvistä ja sadetta ja ei ole 30+, ei edes 20+, pakkanen = sahaa siinä nollan molemmin puolin

Päivämäärä:   4.12.17 20:15:21

Tämähän on sitä ilmastonmuutosta. Tätäkö haluat? Sen myötä myös sään ääri-ilmiöt lisääntyy, kuten esim. sateet ja myrskyt.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   4.12.17 21:00:49

Ilmastonmuutos nostaa lämpötilaa niin että Suomessa luultavammin tulevaisuus on juuri tätä eikä odotettavissa ole mitään ihanaa aurinkoista lämpöistä kesää koko ajan. Sadetta, talvet loskaa (kuraa) täynnä, tämmöstä justiin ärsyttävää kylmän kosteaa. Joka paikka mätänee ja homehtuu. Niitä neljää vuodenaikaa täälläkin kovasti kaipaan.

Päivämäärä:   5.12.17 10:00:29

Ei muakaan haittaisi yhtään jos tämä säätila OIKEASTI muuttuisi ihan konkreettisesti johonkin suuntaan.

Tämä taas haittaa paljonkin, että meillä ei enää tule taivaalta muuta kuin vettä joka jumalan päivä. Tervetuloa vaan myrskyt, palmut ja helteet, olisi sitten edes vaihtelua..

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   5.12.17 10:22:14

Tämä on valitusketju säälle, että vidduako tuutte tähän valittamaan valituksesta?
En minäkääkään valita tota säätä jatkuvasti, eikä se ole elämäni isoin ongelma. Tässä ketjussa kuitenkin yhdyn edellisiin mielipiteisiin. Vit*u mitä pa*kaa!

Päivämäärä:   5.12.17 10:24:54

Joo, @!#$ tämä talvi. Onneksi tänään on pakkasta, lunta ei juuri ole.

Eikä täällä mitään palmuja ala ilmastonmuutoksen myötä ala kasvaa.

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   5.12.17 10:26:58

..: Ei siitä meille olekaan suoraan mitään haittaa jos vaikka merivesi nousee metrin tai pari, mutta kun se hukuttaa mm. Malediivit, Fidzin, suurimman osan isoista rannikkokaupungeista jne. Siitä tulee kerrannaisvaikutuksia myös meille, koska se tietää pakolaisia, talousongelmia ja muuta "kivaa". Sinänsä en valittaisi vaikka pihalla huojuisi pari palmua. :)

Päivämäärä:   5.12.17 11:55:12

En nyt oikein tiedä, miten hevosten hyvinvointi siinä merkittävästi vaarantuu, ettei ole (kunnon) pakkasia ja että sataa paljon. Jos hevosilla on asialliset pohjat olemassa, eivät ne mene täysin p*skaksi edes kurjalla säällä. Ja jos hevosten hoidosta vastaava taho hallitsee asiallisen loimituksen, ei jatkuva sadekaan ole suuri ongelma. Myös pihattohevosten luulisi pärjäilevän, jos niillä oikeasti on kunnon pihatto eikä romahduspisteessä olevaa heppoista katosta mutapaskapellon reunalla. Jos taas edellä olevat ehdot eivät toteudu, niin hevosten hyvinvointi taitaa vaarantua pohjimmiltaan jostakin ihan muusta kuin säästä...

Päivämäärä:   5.12.17 11:59:13

Mikä lasketaan "asialliseksi pohjaksi"? Entä metsätiet, joita keli koettelee ja joille ei voi nyt mennä ratsastamaan lainkaan?

Suurin osa on varmasti luonut ne asialliset puitteensa sen perusteella, millainen sää aiemmin on ollut. Aiemmin talvella on ollut maa jäässä, mutta nyt on ollu 4-5 tällaista talvea.

Päivämäärä:   5.12.17 12:36:37

Eihän tässä nyt varmaan kukaan ole mitään hevosten hyvinvointia varsinaisesti epäillyt.
Vaan sitä, että jatkuvasti SATAA, eli kaikki on MÄRKÄÄ.
Toisin sanoen loimet ei kuivu, yhtään mikään ei kuivu missään järkevässä ajassa, koska pelkkä ilmankosteus on jo jotain 150%.
Pelkkiä sadeloimiakin saa olla viisi ylimääräistä että on edes yksi kuiva päivittäin päälle, kun normaalisti riittäisi se kaksi.

Tarhat lainehtii, kentät lainehtii ja pihat lainehtii, kun se vesi ei kertakaikkiaan enää edes imeydy mihinkään (no ei ole ihme).

Hevonen ei tästä varmasti kärsi, mutta ihmisille se on KURJAA. Oikeasti.
Eikä tästä nyt fyysisesti varmasti kärsi ihmisetkään, mutta ihan oikeasti kyllä harmittaa se ylimääräinen työmäärä minkä tämä järkyttävä vesimäärä aiheuttaa.

Päivämäärä:   5.12.17 12:38:08

Kyllähän tää tympii, että melkein jatkuvaa sadetta on ollut toukokuusta asti. Joitakin poutapäiviä tietty on ollut, mutta tuntuu silti että aina sataa. Masentavaa.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.12.17 12:54:27

Missä hevonperseessä te oikein asutte? Lauantaina paistoi aurinko, sunnuntaina satoi, eilen maanantaina melkein aurinkoista, ei satanut, tänään paistaa aurinko, huomiselle luvattu aurinkoa..? Ei viime viikollakaan niin hirveästi satanut, sunnuntaina ja maanantaina paistoi aurinko, viikko oli pilvinen, välillä tuli kevyttä tihkua, lunta tuli perjantaina. Täysin normaalit loppuvuoden kelit. Pysyvä lumi tulee tänne meille vasta parin-kolmen viikon päästä. Mutta paremmathan nämä nykyiset kelit ovat kuin metrikaupalla lunta ja kolkyt astetta pakkasta.

Päivämäärä:   5.12.17 12:55:31

Tänne ei tullut mitään "pysyviä lumia" viime vuonna ollenkaan (Etelä-Pohjanmaa).

Päivämäärä:   5.12.17 12:57:57

Täällä hevonperseessä. Sataskin ees sitä lunta, mutta kun tulee vettä. Tai sitten lunta, mutta perään vettä.

Valkea maisema piristäs ees vähän.

Päivämäärä:   5.12.17 12:58:58

**: "Eihän tässä nyt varmaan kukaan ole mitään hevosten hyvinvointia varsinaisesti epäillyt."

Jaa? Aloittaja kirjoitti:

"Ja kyllä tiedän että tämä sää aiheuttaa jokaisessa hevosen pitäjässä ja omistajassa suuren suurta huolta sen eläimen hyvinvoinnista .... monellakin tavalla!"

Ymmärrän kyllä, että sade v*tuttaa, märkyys v*tuttaa ja märät loimet v*tuttavat. Mutta se on vain eri asia kuin hevosten hyvinvoinnin vaarantuminen.

Kyllä sateen vaikutukset edelleen ovat aika paljon myös puitteista kiinni. Eivät kaikki kentät lainehdi tänäkään syksynä. Saati että maastotkin olisivat vielä käyttökelvottomia... Ja jos loimenkuivaukseen on tehokkaat systeemit, kyllä nekin kuiviksi saadaan.

Ei se ole mikään tämän vuoden eikä edes muutaman viime vuoden uutinen, ettei Suomen olosuhteissa voi laskea sen varaan, että on meillä on neljä siistiä vuodenaikaa, jotka tulevat kauniissa järjestyksessä. Erityisesti eteläisemmässä Suomessa on kyllä saanut toiveajatella ihan reippaasti, jos on hevosia hommatessaan meinannut, että talvi noin lähtökohtaisesti on kiva pikkupakkanen ja nietokset marraskuusta maaliskuuhun.

Lähettäjä: hepu 
Päivämäärä:   5.12.17 13:01:31

Mä oon tässä kyllä miettinyt että tänävuonna on varmaan ollut jo enemmän lunta maassa kun monena muuna vuonna tähänaikaan.

Rytmi on kyllä tuttu; muutaman päivän pikkupakkaset ja vesi sataa lumena. Lumi jää maahan. Pari päivää ja ollaan taas plussalla, lumet sulaa ja vettä tulee. Ja sitten taas viikko ja taas pakastaa ja lunta tulee.

Olis niin nättiä jos keli pysyis vaan pakkasella.

Päivämäärä:   5.12.17 13:01:50

Edes Genu ei kyllä nyt pysty väittämään etteikö tämä vuosi olisi oikeasti ollut aivan älytön näiden vesisateiden kanssa.

Ihan rehellisesti, itseäni toistaen, ei tällaista vuotta ole ollut minun muistini mukaan koskaan aiemmin. Noin niinkuin jos vaikka viljelijöiden kannalta asiaa miettii, ettei aina vaan tuijota sitä omaa napaa...

Päivämäärä:   5.12.17 13:03:03

Kyllä Genu voi.

Lähettäjä: **starsky* 
Päivämäärä:   5.12.17 13:20:49

Ei mun vaan maalla asuvana tarvi maantien reunassa lenkkeillä =O Metsäpolut on Pop.Eikä tarvi heijastinliiviä.Kunnon taskulamppu ni näkee kytsiä metsän eläimiä.

Päivämäärä:   5.12.17 13:24:36

Märänpuoleista on ollut, ei sitä voi kiistää. Mutta kenenkään muistiin näissä sääasioissa en kyllä kauheasti luottaisi, kun sehän nyt on nähty, että oli millainen sää hyvänsä, aina joku on sanomassa: en muista, että KOSKAAN olisi ollut näin kylmää/kuumaa/kuivaa/märkää/tuulista...

Sää on suorastaan malliesimerkki asiasta, jolle ei voi yhtikäs mitään. Omalle asenteelleen sen sijaan voi. En tiedä, mitä "omaan napaan tuijottamista" siinä on, ellei yhdy tyhjänpäiväiseen siunailuun. Kenenkään säät tai sään aiheuttamat haitat eivät siunailemalla muuksi muutu.

Päivämäärä:   5.12.17 13:29:35

Nillinnii. On se jumatsuikka jo sekin, ettei aikuinen ihminen saa olla ees säästä äkäinen ilman että pitää tulla neuvomaan ja antamaan asennekasvatusta :) Kai nyt jokainen tolkullinen yksilö sen tajuaa, että itse voi koettaa asennoitua asioihin eri tavoin ja näin vaikuttaa omaan mielialaansa, mutta ei se silti poista tarvetta marista asiasta edes jossain.

Ilman jeesustelua ja neuvomista vieläpä.

Lähettäjä: Merke 
Päivämäärä:   5.12.17 14:00:07

Minusta on kivaa! Kenttä on ollut sula ja täydessä käyttökunnossa. Salaojat vetää hyvin eikä vesi seiso, pohja erinomainen. Sadevaatetta päälle niin on mukava ratsastaa.
Tarhat ja kulkuväylät tehty aikoinaan kunnolla, kankaaan päälle murske ja sora, pääsee siivoamaan päivitttäin niin hevosilla on hyvät oltavat. Katokset tarhoissa myös. Kun ei ole pakkasta, saa vedet laskettua letkulla tarhoihin eikä saavit jäädy.
Mieluummin näin kuin pakkaset ja lumityöt. Pakkasilla tarhoja ei pääsee siivoamaan ja keväällä hirveä urakka niissä, vedet jäätyy ja lämmintä vettä kannat selkä vääränä... Juu ei kiitos, mä tykkään tästä!

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   5.12.17 15:16:48

"Mutta kenenkään muistiin näissä sääasioissa en kyllä kauheasti luottaisi, kun sehän nyt on nähty, että oli millainen sää hyvänsä, aina joku on sanomassa: en muista, että KOSKAAN olisi ollut näin kylmää/kuumaa/kuivaa/märkää/tuulista..."

Paitsi että kyllähän säästä saa tietoa jälkikäteen, ja kun maapallon ilmasto on nyt virallisesti lämmennyt, niin tällä tavalla se nyt täällä meillä vaikuttaa. Ja kyllähän vaikkapa minä muistan ihan selvästi, miten viimeksi oli tämän ilmastovyöhykkeen tyylinen talvi viimeksi vuosina 2012-2013. Sen jälkeiset talvet ovat sellaisia, että pysyvää lumipeitettä ei ole oikeastaan tullut. Ja sehän tarkoittaa, että sateet tulevat vetenä.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   5.12.17 15:44:38

Joo, normaalisti en jaksa säästä valittaa, kun en sille kerta mitään voi. Nyt vaan sylettää ja @!#$ tämä sää ettei tosikaan. Muutenkin masentaa, helpottais oloa jos olisi edes kuivaa ja valosempaa mutta ei.

Lähettäjä: Rillle 
Päivämäärä:   5.12.17 16:36:46

J, se minkälainen talvi on ollut viisi vuotta sitten ja minkälaisia tää tslvet ovat olleet sen jälkeen, ei kerro ilmastosta mitään. Ilmastosta voidaan puhua VÄHINTÄÄN 30 vuoden sykleissä ja sekin on naurettavan vähän ja epätarkkaa tietoa, kun se käsittää vain kärpäsen paskan maapallon geologisessa ajassa..

Mutta. Itse täytin tässä taannoin 30. Kyllä oli minun lapsuudessa aina lunta marraskuussa, kun synttäreitä Keski-Suomessa vietettiin. Eipä ole ollut enää aikoihin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.12.17 16:46:10

Johtuu mistä johtuu, mutta kun olin lapsi, pääsi hiihtämään ja laskemaan mäkeä pitkän aikaa.

Nyt ei hiihdetä eikä lasketa mäkeä. Olkoon ilmastonmuutosta tai jotain muuta, mutta ei tämä mene enää vuosittaisen vaihtelun piikkiin.

Hiihtävänä ja pilkkivänä ihmisenä tulee kiinnitettyä näihin asioihin huomiota.

Päivämäärä:   5.12.17 17:29:53

"Lähettäjä: Rillle
Päivämäärä: 5.12.17 16:36:46

Mutta. Itse täytin tässä taannoin 30. Kyllä oli minun lapsuudessa aina lunta marraskuussa, kun synttäreitä Keski-Suomessa vietettiin. Eipä ole ollut enää aikoihin."

Minä olen myös hieman päälle 30 ja muistan, että 2000-luvun puolella tuli pk-seudulle enemmän lunta kuin muista ikänä. Lapsena oli ehkä tenavana hiihtämisen verran lunta, sitten 90-luvulla olikin niitä mustia talvia.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.12.17 18:04:01

Minulla on 3 hevosta pihatossa läntisellä Uudellamaalla ja vettä on tosiaan riittänyt. Onhan se tosi ärsyttävää, kun pimeää ja kaikki kastuu ja saa kuljetella märkiä loimia ympäriinsä.

Mutta silti pidän tätä vesikeliäkin parempana, kuin sitä että tulisi pakkaset ja jäätiköt. Meidän alueella nimittäin ei ikinä ole kovin montaa päivää pakkasta yhteen menoon, eli kaikki satanut lumi muuttuu sohjoksi, ja sitten taas jäätyy. Ja sama uudestaan ja uudestaan, kunnes joka paikka on peilijäällä. Sitä minä VIHAAN!

Ns. "kunnon" talvina täällä päin kenttä on kuukausia pois pelistä jäätikön takia. Ei sitä saa millään hoidolla pidettyä kunnossa, kun jatkuvasti sahaa nollan molemmin puolin ja sataa lunta ja vettä vuorotellen. Tarhaa joutuu hiekoittamaan melkein joka jumalan päivä kun laumassa on joku ilman kenkiä. Hokkien kanssa pääsee juu maastoon, mutta eihän se ole mikään optimipohja sielläkään. Lantakasat jäätyvät kiinni maahan ja peittyvät lumeen. Päivällä sataa räntää, yöllä on pakkasta, joten pitää olla tosi tarkka, etteivät hevoset pääse kastumaan, kun kuivuminen kestää ja sitten ne palelevat.

Nyt on kuitenkin monella tapaa ihan ok keli:
- Meillä on hyvät pohjat tarhassa, kentällä ja kulkuväylillä, joten ei ole mutaa. Nurmialueille ei tietysti ole mitään asiaa edes omin jaloin.

-On paljon loimia ja hyvät kuivatuspaikat talon pannuhuoneessa. Puukattilan ansiosta loimet kuivuvat muutamassa tunnissa. Kauheea vaiva loimituksessa tietysti on, mutta loimitan pihattolaisetkin, koska muuten seisovat vain sisällä.

- Kenttä on tosi hyvässä kunnossa, paitsi juuri sateen jälkeen on pari lätäkköä. Kaikki soratiet ovat mukavan pehmeitä. Ei ole liukasta. Ei tarvita tilsakumeja. Hevoset eivät yritä syödä maastolenkillä joka toisesta puskasta.

- Mikään ei jäädy, joten tarha on helppo siivota. Ei tarvitse kantaa huolta vesijohdoista. Ei tarvitse puskea kottikärryjä lumessa. Ei tarvitse palella.

- Ei ole paarmoja tai polttiaisia tai hirvikärpäsiä eikä tarvitse murehtia hevosten lihomista laitumella. Iso heinäpaali säilyy avattuna hyvin.

Päivämäärä:   5.12.17 18:09:59

Niinpä. Kuten itsekin olen tuonut ilmi, aika ihmeellistä on, ellei nykyisestä säätilasta löydä hevosihmisen kannalta mitään hyvää. Se, että pohjat ovat märät, on oikeasti todella pieni haitta siihen nähden, että ne ovat jäiset, liukkaat ja kovat. Jäätymistä ei myöskään tarvitse pelätä, kun pakkasta ei ole. Ei juoma-astioiden, ei omien käsiensä...

Tulee väkisinkin mieleen, että aika kehnot olosuhteet saa olla, jos kokee, että nykytilanne on suurikin ongelma. Varmaan se sitten on, jos tarhoissa ja kentällä ja koko tallin alueella on huono pohja, loimittaa ei millään viitsisi eikä ole mitään paikkaa, missä loimet kuivuisivatkaan. Mutta onko se sitten säiden haltijan syytä?

Päivämäärä:   5.12.17 18:24:16

No mulle on hevos-, koira- ja lapsi-ihmisenä tämä rapainen ja sateinen talvi paljon huonompi, kun on koko ajan märkää ja pimeää ja kuraista. Ratsastamaan pääsee maneesiin, mutta maastoon oikein ei.

Päivämäärä:   5.12.17 18:25:59

Maastoreiteillä olisi normaalisti lumista, ei kuraista ja vesilätäkköistä. Monet reittimme tiet ovat paikoin niin pehmeät, ettei uskalla ratsastaa ja kun lumi ei yhtään heijasta, on niin pimeää, ettei otsalampun kanssa voi mennä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.12.17 19:54:32

sateet ja myrskytkin saa lisääntyä.. kunhan on oikeita sateita ja oikeaa myrskyä. Tämä harmaus, loska, räntä ja sade ilman aurinkoa kuukausikaupalla on ihan typerää. Ääri-ilmiöt on ok, tämä on vain suomea.

Päivämäärä:   5.12.17 20:11:53

Genuine, muistatkos sellaisen asian kuin lumi, joka ennen talvisin peitti maan?

Lähettäjä: Rillle 
Päivämäärä:   5.12.17 21:51:49

., jaa mä en muista yhtään lumetonta talvea lapsuudesta. Tai mustaa joulua. Kaikissa kuvissakin on aina lunta.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   5.12.17 21:54:06

Mä muistan kaksi. Ylen sivuilla oli ehkä viime talvena sellainen "sääkone", jolla sai tarkistaa, olivatko omat muistot lapsuuden joulujen valkoisuudesta oikeita. Toinen musta joulu oli joskus ehkä -85 ja toinen ehkä -92 - nyt en enää muista, vaikka viime vuonna onnistuin kaivelemaan muististani ne vuodet.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.