Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Avuton 
Päivämäärä:   24.9.17 22:14:56

Olo on niin surullinen. Pilasin raha-asiani 7 vuotta sitten ottamalla pikavippejä ja ulosotossa olo "parhaimmillaan" 27t€. Sain kaikki maksettua ja olenkin pitänyt tarkkaa budjettia joka kuukausi, etten pilaisi asioita taas. Rahaa kertyi jo hieman säästöönkin, mutta äkilliset rahamenot söivät säästöni.

Nyt ensikuu pelkkien laskujen kanssa näyttää -300€. Jostain rahaa pitäisi taikoa mutta mistä. Olen vasta koulun aloittanut, pääsin haikailemaani koulutukseen, mutta nyt näyttää siltä että koulu on lopetettava ja töitä etsittävä. Inhottaa jotenkin niin paljon. Lainaaminen ei vaihtoehto, sillä marraskuussa haluaisin taas palata saman järjestykseen.

Ruoka tai mikään muukaan ei ole ongelma, vaan nuo pirun laskut. Monta vakuutusmaksua ja muuta pärähti kerralla. Eipä se eräpäivän siirtäminenkään auta, kun ne pitää kuitenkin maksaa.

Mitä voisin myydä? Tai siis mikä ihmisiä kiinnostaa tällä hetkellä? Mitään ylimääräistä mulla ei oikeastaan ole, mutta kai sitä aina jostain voi luopua vaikka tarvisisikin.

Mieheltä en kertakaikkiaan kehtaa pyytää, koska haluaisin selvitä tästäkin itse.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Beta 
Päivämäärä:   24.9.17 22:17:58


-Etsit niitä töitä, ei koulua tarvitse lopettaa vaan olet sitten vaan pois tunneilta mitä se vaatii. Mitään hurjaa määrää ei kyllä töitä vaadi tuon 300€ tahkoaminen, vaikka sitten yötöinä.
-Ensi avuksi sovit maksuaikaa kaikkiin laskuihin. En kyllä edes ymmärrä miten opiskelijalla voi olla monta vakuutusmaksua ja "muuta" mistä ei ole tietoinen.. ??

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Nyymi 
Päivämäärä:   24.9.17 22:22:54

No totta kai pyydät mieheltä apua, kun sinulla kerran sellainen on. Lainaksi siis, ja ehdota vaikka että maksat sen X osassa pois jos et kerralla pysty. Olettaen, että miehesi siihen taloudellisesti kykenee, hän auttaa sinua mielellään vaikeassa tilanteessa?

Älä anna ylpeyden ryssiä raha-asioitasi, se ei ole sen arvoista. Ymmärrän kyllä, että haluaisit selvitä itsenäisesti ja avun pyytäminen nolottaa, mutta on parempi vaihtoehto niellä se ylpeys kuin joutua pahempaan velkakierteeseen.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Perla 
Päivämäärä:   24.9.17 22:23:06

Siirrä osa laskuista ensi kuulle, ja varaudu maksamaan ne silloin. Ja jos sinulla kerran on mies, niin totta ihmeessä keskustelet ratkaisusta hänen kanssaan, jos vaihtoehtona on pikavipit tai pidempiaikaiset rahaongelmat! En käsitä miten edes harkitset koulun lopettamista ratkaisuna - ota osa-aikaisia töitä, sovi järjestely miehen kanssa, mitä muuta tahansa.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.17 22:25:30

Elämä on valintoja. Siirrät vaan eräpäiviä niin että ei tule samalle kuukaudelle kaikki. Miksi sinulla on niin paljon vakuutuksia?

Olet opiskelija - ota opintolainaa.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Avuton 
Päivämäärä:   24.9.17 22:28:07

Yötyöt ei onnistu. Mies on yrittäjä ja painaa pitkää päivää, joten minä hoidan lapset.

Ei minulle mikään olisi yllätyksenä vakuutusmaksuista sun muista tullut, jos olisin tuijottanut jotain muuta kuin omaa kuukausibudjettiani. Omaa tyyhmyyttä tämä on.

Mies tietää kyllä ja hän on luvannut maksaa ruuat sekä auton tankkauksen.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Nyymi 
Päivämäärä:   24.9.17 22:34:48

Kai mies osallistuu vakuutusmaksuihin, tuskin ne kaikki sinun henk.koht. vakuutuksia on?

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Rouva X 
Päivämäärä:   24.9.17 22:43:22

Tee vuosi, kuukausi, viikko ja päiväbudetti ja laskuri. Itse olen selviämässä veloistani tuollaisten avulla. Yksikään lasku ei ole vuosiin tullut tietämättäni. Kaikki on budjetissa. Jokainen ostos menee kännykän kautta excel sovellukseen. Päivittäin ei mene kuin ehkä minuutti kun kirjaa menot. Autot menee rikki ja hevonen sairastuu 100 % varmasti. Näihin tilanteisiin pitää koko ajan säästää vararahastoa. Itsellä velkoihin ajoi se, että menot olivat yhtä suuret kuin tulot. Tuloja oli tuhansia kunnes ensin minä sairastuin ja tipahdin vuodeksi kelan rahalle ja sitten perään sama kävi miehelle. Koko ajan kuvittelimme että tilanne korjaantuu nopeasti. Vararahastoa ei ollut ja luovuimme menoistamme liian hitaasti. Velkaa kertyi 12000 €. Sitä nyt kotvasen paikataan. Olen nyt paljon viisaampi rahankäyttäjä. En usko että joudun enää koskaan tähän tilanteeseen.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.9.17 23:03:03

300 euroa ei ole maailmanloppu jos olet selvinnyt 27ten veloista. Nostan hattua. Sulla on mies ja lapsia. Olette yhteistalous.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 23:05:42

Sinulla on puoliso ja teillä on lapsia. Miksi sinun pitäisi pyytää mieheltä lainaa kun teillä on yhteinen talous?

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   24.9.17 23:21:30

Jos mies ei auta, sanot että alat myymään pi*lua, eiköhän ne kukkaron nuorit aukea.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.17 23:24:00

A) Laskuja ei tule, jos ei ensin ole tehnyt ostopäätöksiä!

B) Nämä kaikki tulevat laskut voi ennakoida. Heti kun ostat, niin laitat kulun exceliin sille kuulle kun lasku on tulossa ja SÄÄSTÄT rahat etukäteen.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.17 08:04:38

Muista jatkossa, että laskut ei tule yllättäen. Kun tiedät suunnilleen koska ne tulee, voit jo etukäteen säästää niihin tarvittavan summan.

Jos tulee usein niin yllättäviä menoja, että tili on jatkuvasti miinuksella, pitää alkaa käydä menoja läpi ja karsia turhat pois. Jos tuntuu, ettei itse saa talouttaan kuntoon, siihen on saatavilla myös ulkopuolista apua.

Mies tottakai auttamaan alkuun, juuri maksamaan ruoat ja bensat yms. Jos korpeaa, niin ajattele että kerran elämässä voi asiat vielä kääntyä ja sinä joudutkin huolehtimaan miehestä.

Tsemppiä! :)

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.9.17 08:32:34

Lopetat opiskelun, jos siihen ei ole rahaa.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   25.9.17 08:40:58

Nyt luurin käteen ja siirtämään eräpäiviä, sitten katsot vakuudet edullisemmaksi tai voisiko jonkun jopa lopettaa kokonaan?

Maksat osan vakuutuksista tässä kuussa ja riippuen minne asti eräpäivän saat,niin osan seuraavassa ja vaikka loput sitten.

Onko vakuutuksissa esim. Lasten vakuutuksia? Tai muuta yhteistä vakuutusta? Miksi mies ei voisi maksaa niitä nyt kokonaan, asutte sentään samassa taloudessa ja rakennatte yhteistä tulevaisuutta

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.17 08:46:03

Juu, niinkuin moni jo sanonutkin, ensialkuun siirrät eräpäivät laskuista! Ihan keltä tahansa aloittavalta opiskelijalta ymmärrettävä teko tähän aikaan vuodesta.. Sitten kirjaudut jonkun vuokrafirman listoille, jos pääsisit vaikka yökerhoon tiskaamaan 22-04 yhden yön viikonlopussa. Jos vaikka isovanhemmat tai se mies voisi hoitaa lapsia yhden yön.. 300€ varten tarvitset vain kolme vuoroa. Kyllä se tilanne siitä ratkeaa, älä huoli! Ei ole myöskään mikään häpeä pyytää apua ja maksella takaisin sovitulla maksuajalla sitten.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   25.9.17 08:53:39

Siis mitä ihmettä nyt taas. Sinä mahdollistat miehen omaisuuden kerryttämisen hoitamalla lapsia. Lastenhoidon takia et voi itse mennä opiskelujen ohessa töihin.

Sitten teillä ei kuitenkaan ole edes yhteiset rahat että mies maksaisi nuo 300e laskut? Menikö nyt nallekarkit tasan? Miten teillä yleensäkin on kulujen jako toteutettu kun oletettavasti asutte saman katon alla?

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.9.17 09:00:11

Ovatko ne edes sinun ikiomia vakuutuksiasi? Jos liittyvät osittainkaan lapsiin tai yhteiseen talouteen, niin tässä tilanteessa mies maksaa ne. Ei siis lainaa rahaa niihin, vaan maksaa ne. Kyllä miehenkin pitää perhettään elättää.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   25.9.17 09:11:59

Kuulostaa tosi oudolle tuo kuvio. MUTTA elä menetä luottotietojasi ylpeytesi vuoksi! Itse melkein menetin ja en suosittele. Onneksi viime tingassa kaveri tajusi tilanteeni ja auttoi maksamaan laskut. Maksoin sitten kaverille lainat niin pian kuin kykenin. Ihan turha menettää luottotietoja noin pienen summan takia, jos sulla on vielä työssäkäyvä puoliso!

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Cot 
Päivämäärä:   25.9.17 10:03:50

Siis miten teillä miehesi kanssa talouden kulut jaetaan? Ymmärsinkö oikein, sinä hoidat lapsia kotona ja sinun tulisi myös maksaa kaikki laskut? Tottakai miehesi auttaa koska olette perhe. Avaa nyt vähän enemmän tuota tilannetta niin osaamme ehkä auttaa paremmin.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   25.9.17 10:10:49

300 € takia lopetat koulun? Ehkä parempi niin.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: ruut 
Päivämäärä:   25.9.17 10:18:39

Jos et miehen töiden teon takia ehdi lapsenhoidoltasi itse töihin, niin ihan on kohtuullista että mies jeesaa niissä laskuissa.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: pink 
Päivämäärä:   25.9.17 10:42:19

Miksi miehesi ei maksa noita laskuja? Sinä olet kotona hoitamassa lasta ja näin mahdollistat sen että mies tekee pitkää päivää yrittäjänä. Mies ei ilmeisesti kuitenkaan ole valmis elättämään sinua tai lastaan? Jos mies on noin mulkku niin laittaisin lastenhoitovuorot puoliksi ja se on tasan miehen ongelma miten hoitaa lapsen hoitamisen omina päivinään. Jos miestä ei kiinnosta elää perheenä niin miksi sinuakaan pitäisi?

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.9.17 11:25:22

Aloittaja ei tainnut mainita onko lapset yteisiä. Jos ei ole, niin miehellähän ei ole mitään velvollisuuksia maksaa esim. lasten hoitokuluvakuutuksia jotka voi olla tosi isoja. Jos taas perhe on yhteinen niin vetovastuu siirtyy miehelle jos sulla ei opiskelijana ole varaa maksaa samoja kuluja mitä ennen olet maksanut. Jos ei yhteiset (=molempien omat tulot) rahat riitä niin sit on pakko miehen uhrautua nukkumaan lasten kanssa keskenään muutama yö kuukaudessa jos saisit vaikka yötöitä. Yöliksalla viikonloppuna ei tarvii montaa vuoroa tuohon 300e tehdä.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: TheX 
Päivämäärä:   25.9.17 15:19:03

Jos nopeaa rahaa haluat niin kevyt luotto tai menet "loska" hommiin siivoamaan/puhelin työhön (TAKUU tuntipalkalla)

Viimeiseksi mainittuun pääsee lähes aina ja siellä pystyy istumaan sen hetken.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   25.9.17 21:16:13

Siis mitä? Aloittajalla on mies ja itse asiassa perhe tämän kanssa, mutta mieheltä ei voi pyytää laskujen maksamista? Taitaa ongelmia olla jossakin muuallakin kuin raha-asioissa...

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: Avuton 
Päivämäärä:   25.9.17 21:57:57

Sain ongelman ratkaistua kun siirsin oman vakuutukseni eräpäivän loka-marraskuun vaihtreseen. En ole täysin avuton, mutta en enää elääkään haluaisin niin ettei senttiäkään rahaa jää laskujen jälkeen. Naimisissa tässä ollaan ja joo ihan totta pitäisi miestä pyytää maksamaan yksi lasku vaikka, mutta tuntuu idioottimaiselta vaivata pikkuasian kanssa.

Miesten lastenhoitopanosta ei kannata mollata. Hän tekee oikeasti pitkää päivää ja silti iltaisin mielellään laittaa naperot unten maille. Hän maksaa tällä hetkellä yksin lainaa, lasten vaatteet ja lähes kaiken juoksevan.

Eniten harmittaa juuri, että olen yli vuoden pärjännyt laskujen ja muiden kanssa enkä ensi kuun budjettiin ollut ollenkaan ajatellut kerran vuodessa erääntyviä vakuutusmaksuja. Mulla nyt sattuu olemaan henkivakuutus, sairaskuluvakuutus ja sellainen vähän kaiken kattava vakuutus. Koska vuosia sitten kämmännyt, on vakuutukset maksettava yhdessä erässä. En halua törttöillä enää, joten hyvä neuvo oli siirtää eräpäivä pystyvästi eri kuulle. En ajatellut tätä taas yhtään.

Normaalisti olen jakanut vakuutusmaksut 12 osaan niin, että joka kuukausi laitan säästöön sen yhden osan, jotta silloin kun laskut tulevat, pystyy ne helposti maksamaan. Nyt tosiaan säästöt hupenivat tärkeään äkilliseen menoon, joka oli pakko hoitaa. Ensi kuussa rahaa menee säästöön jälleen 150e plus vakuutusosa

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.17 22:01:41

Irtisano "turhat" (=kaikki paitsi pakolliset) vakuutukset.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: vincent 
Päivämäärä:   26.9.17 07:56:04

"Lähettäjä: Avuton
Päivämäärä: 25.9.17 21:57:57

Naimisissa tässä ollaan ja joo ihan totta pitäisi miestä pyytää maksamaan yksi lasku vaikka, mutta tuntuu idioottimaiselta vaivata pikkuasian kanssa."

Pikkuasia? Sulla on rahat täysin finaalissa ja hyvällä tsäkällä ryssit raha-asiasi uudestaan ja kutsut tätä pikkuasiaksi. Täytyy myös sanoa että miehesi on melko kuvottava kun hän ei ole tällaisessa pikkuasiassa valmis auttamaan.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: €€€ 
Päivämäärä:   26.9.17 10:25:50

Rouva X:
Miten olet tehnyt sen Excel-taulukon (nimennyt sarakkeet yms...) Miten pääset siihen kännykällä käsiksi?

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: ponny 
Päivämäärä:   26.9.17 10:29:55

"Lähettäjä: €€€
Päivämäärä: 26.9.17 10:25:50

Rouva X:
Miten olet tehnyt sen Excel-taulukon (nimennyt sarakkeet yms...) Miten pääset siihen kännykällä käsiksi?"

Tämä ei vastaa suoraan kysymykseesi mutta mä käytän google docseja ja mulla on kännykässä sheets-appi millä pääsen noihin laskentataulukoihin käsiksi.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.17 10:35:03

Tarjoa vaikka kaupan ilmoitustaululla ikkunan pesua, siivousta ja muita vastaavia töitä. Ei tarvitse montaa keikkaa tehdä, jotta tuo 300e olisi kasassa.

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.9.17 10:44:44

Oletkohan nyt ihan loppuun asti miettinyt noiden vakuutusten tarpeellisuutta...

  Re: En haluaisi joutua taas rahaongelmiin

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   26.9.17 19:34:31

Ota yhteyttä vakuutusyhtiöön ja jaa laskut useampaan erään, ei tule kerralla isoa maksua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.