Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.17 19:59:39

Olen hakenut töitä pitkään; aivan jokaiseen osa-aikaiseeen ja kokoaikaiseen työpaikkaan, johon minukla voisi olla edes pieni edellytys. Ei saa töitä. Olen kiinnostunut yrittämisestä, koitin ostaa tuottavan yrityksen, mutta en saanut lainaa mistään. Minulla on monta ideaa yrityksen perustamisesta, laskelmineen, liiketoimintasuunnitelmineen jne. En saa lainaa oman yrityksen aloittamiseen. Yritin hakea lainaa sijoitusasuntoon, jossa saisin oientö tuloa joka kuukausi, en saanut lainaa.

Lainaa ei saa, koska ei ole omaa rahaa, eikä omaisuutta vakuudeksi. Vanhemmat eivät pysty takaamaan mitään. Mitä hittoa mä teen?! En todellakaan jaksaisi kaksvitosena loisia kotona, kun haluisin tehdä töitä, ansaita rahaa, säästää ja sijoittaa, harrastaa. Ei vaan ole tässä maassa mahdollista. Umpikuja on löytynyt, enkä oikeasti enää tiedä mitö voisin yrittää, muuta kuin jatkaa työhakemusten jättämistä ja odottaa josko joku vastaisi :(

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: Alice 
Päivämäärä:   23.9.17 20:05:06

Jospa joku muu ensi alkuun vilkaisisi hakemuksiasi, että ovatko ne tarpeeksi hyviä?

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: Jeppp 
Päivämäärä:   23.9.17 20:07:56

Voisitko kuvitella muuttavasi työn perässä?

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   23.9.17 20:08:55

Samaa sanon kuin Alice. Se voi oikeasti auttaa että joku muu katsoo hakemuksn.

Entä oletko jutellut kenenkään kanssa näistä työpaikoista joihin olet hakenut. Sanot että haet paikkoihin, joihin asinulla voisi olla edes pieni edellytys päästä, mutta onko se todella näin. Jospa kuitenkin haet vähän väärän tyyppistä työtä. jos juttelisit jonkun sinut tuntevan henkilön kanssa, voisit saada uusia ideioita

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   23.9.17 20:11:13

Töihin pääsee nykyään vain suhteilla, jos pääsee. Yhtä työpaikkaa hakee sata tai jopa tuhat ihmistä. Tottakai sieltä valitaan se jolla on kokemusta tai koulutusta alalta.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.17 20:19:30

Työkkärin tätin kanssa katsottiin ja muokattiin cv/hakemuksia, mutta ei tulosta. Mulla on elintarvikealan pt, oon hakenut kaikkea kokin ammatista elintarvikepakkaajaksi, siivoojaksi, kuljetustehtäviä, sihteerik paikkoja jnejne..

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: ths 
Päivämäärä:   23.9.17 20:24:10

Uusi ura koulutuksen kautta?

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: Ööps 
Päivämäärä:   23.9.17 20:24:32

Paikkakunta pieni? Mä en saanut mitään kotikunnassani, muutimme miehen kanssa helsinkiin ja sain heti vakituisen kokoaikasen sopimuksen kouraan ja sain jopa valita mihin menen töihin kolmesta paikasta. Enkä kerennyt paljoa edes hakea tuossa kohdin

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   23.9.17 20:31:28

Ei pidä paikkaansa että vain suhteilla töihin pääsee, vaan minun kokemuksen mukaan nimenomaan työn jäljellä
Olen saanut vakkaripaikan maatalouslomittajana, metallialalla ja nyt lähihoitajana. Yhdessäkään paikassa en ole ns. ketään tuntenut vaan mennyt ensin harjoittelijana. Seurannut suhdanteita ja työllisyystilannetta vaikka jokaisesta alasta olenkin pitänyt ja niissä kaikissa "hyvä" ollut. Tämän viimeisimmänkin toimen sain lukuisien hakijoitten joukosta varmasti sillä että olin haastattelijoille tuttu työntekijä kun olin toisen firman kautta päässyt siellä näyttämään työn jälkeni. Pakko, koska haastatteluissa jännitän ihan sikana ja olen ihan puupökkelö sosiaalisten tilanteitten kammoni takia 
Vinkkinä että mene vaikka työllistämistuella ja pienemmällä palkalla ensin näyttäytymään, jos olet työsi arvoinen, ei sinua enää pois päästetä

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   23.9.17 20:43:24

Tokikaan ettet työtäsi hyvin tee, vaikka näytön mahdollisuus olisi, eikä sen takia palkata, ei siinä auta kuin katsoa peiliin... Keskinkertaisia työnsä suurinpiirtein tekijöitä on Suomi pullollaan...

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: grillaaja 
Päivämäärä:   23.9.17 21:13:53

Koska aloittaja on noin nuori, jotakin lisäkoulutusta kannattaisi hankkia, esim. vaikka kokkipuolelta, jos se ala kiinnosti.

Hoitsu, ennen työelämässä riitti, kun oli keskinkertainen, eli ei erityisen paljon parempi tai huonompi kuin muut. Nykyään keskinkertainen tai suht. hyväkin voi joutua telakalle (enkä tarkoita nyt laivahitsausta). Ja huonoille (iäkkäille, sairaalloisille, väärän koulutuksen valinneille, väärässä osassa maata asuville) ei todellakaan enää vakuutella, että paistaahan se päivä risukasaankin.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   23.9.17 21:27:35

... no sitähän mä just sanoin, että se ei riitä jos jotenkin työnsä tekee... En mä itsekään tätä viimeistä vakkaripaikkaa ekalla yrityksellä saanut, tai siis tuolta kunnasta ekalla yrittämällä sain, mutta omasta kunnasta en useista yrityksistä huolimatta vaikka haastatteluihin aina pääsinkin, koska olin saanut kunnassa maineen "hankalana työtekijänä" koska sanoin miten asiat on. Tässä toisessa kunnassa pomo on taasen ihan eri luokkaa, ja hän arvostaa työnjäljen ohella myös suoraa puhetta.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   23.9.17 21:35:12

Extra firman kautta sain itte ponnahduksen. Kävin heittään pari keikkaa ja thats it. Sen jälkeen on työtä riittäny.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.17 21:55:41

Työkkärin tädit ei sitten välttämättä ole parhaita cv:n/hakemuksen läpikäyjiä. Tädin kokemus hakemuksista voi olla 90-luvulta, tai siltä ne malliskannit ainakin näyttää, näin sivusta erään henkilön työnhakua seuranneena. Parhaan arvion ja korjausehdotuksia hakemukseen sai lopulta eräältä tutulta. Tuttu ei kuitenkaan saa olla liian läheinen, ettei läheisyys sumenna arvostelukykyä. Läheinen ei katso hakemusta yhtä objektiivisesti kuin joku puolituttu.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: tt 
Päivämäärä:   24.9.17 22:10:27

Miten olis jatkokouluttautuminen? Vaikka oppisopimuksella niin sais jalkaa oven rakoon johonkin yritykseen? Tai sitten muuttaminen työnperässä.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 22:18:52

Missäpäin olet?

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   24.9.17 22:26:58

Vaikka sinusta tuntuu, että haet paikkoja, joihin sinulla on pätevyys, mutta onko todellakin näin? Millaisen pätevyyden elintarvikealan pt antaa sihteerin työhön? Entä kokiksi? Tai siivoojaksi? Kaikkiin näihin on omat tutkinnot, jotka sinulta puuttuu. Sihteeriksi esim. palkataan yleensä merkonomi tai amk:n käynyt. Vaikka sinusta tuntuu,että olisit hyvä näihin hommiin, fakta on, että haet näitä hommia epäpätevänä. Varmaan joku koulutuksen saanut saa paikan. Kuljetuspuolella on ihan hyvin töitä tarjolla, mutta onko sinulla mitkä ajokorttiluokat? Entä ammattipätevyyksien tilanne? Mietitkö siis ihan rehellisesti omaa pätevyyttäsi, vai tuntuuko sinusta vaan itsestä, että olet pätevä.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.17 14:34:45

Pohjois-savossa olen. Ja tosiaan ymmärrän, ettei elintarvikealan perustutkinto pätevöitä vaikka siivoojaksi, mutta koen, että voisin kyseiseen työhön oppia. Tietysti haen myös kaikkia elintarvikealan paikkoja, mutta niitä on vähän ja hakijoita niihinkin paljon. Paikkakunta on pieni, joten työtäkin on vähän. Iso kaupunki 50km päässä, josta myös olen hakenut paikkoja tuloksetta.

Jatkokoulutus kiinnostaa, mutta opiskelu rahallisesti mahdotonta ellen pääsisi työkkärin rahoilla opiskelemaan.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: pöljä 
Päivämäärä:   25.9.17 14:46:47

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 23.9.17 19:59:39

Olen hakenut töitä pitkään; aivan jokaiseen osa-aikaiseeen ja kokoaikaiseen työpaikkaan, johon minukla voisi olla edes pieni edellytys."

Myöhemmin kuitenkin sanot, että paikkakunta on pieni eikä töitä siellä siksi ole ja että olet hakenut töitä myös naapurikaupungista (50 km). Jos työnhakusäteesi on tuo, niin ei ihme, ettei töitä löydy. Tällöin lainaamani kohta ei myöskään pidä paikkaansa, sillä ei se ole "joka ikisen" paikan hakemista, että et aio muuttaa työn perässä. Minä jouduin valmistumisen jälkeen muuttamaan 50 km ja sieltäkin vielä ajamaan 80 km yhteen suuntaan töihin. Seuraavana vuonna muutin taas 150 km kauemmaksi työn perässä. Nyt kahden vuoden jälkeen palasin sille paikkakunnalle, jossa valmistuin. Minulla oli mieskin, joten asuinpaikan ja työmatkojen kanssa oli sovittelemista. Millainen oma perhetilanteesi on (onko asuinkumppania, omaa asuntoa)?

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.9.17 14:47:22

Miksi opiskelu mahdotonta? Opintoraha ja -laina sekä asumistuki. Niillä ne kaikki muutkin opiskelijat opiskelee..

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: i6rdt 
Päivämäärä:   25.9.17 15:20:58

Jos kirjallinen antisi on samaa luokkaa kuin aloituksessa niin suosittelen että joku muu lukee hakemukset läpi ennen lähetystä. Kirjallisesti oikein tehty ja asettelultaan siisti hakemus antaa hakijasta aina hyvän kuvan.

Opiskele uutta alaa. Työkkäristä osaavat varmasti neuvoa mitä alaa voit opiskella työttömyystuella, jos olet ollut vähintään vuoden täysin työskentelemättä ja opiskelematta.

Tai sitten hae töitä muualtakin, ihan eri paikkakunnalta ja muuta työn perässä. Tai muuta opiskelujen perässä. Saat opintorahan, asumistuen ja lainakin on mahdollista ottaa. Ja isommissa kaupungeissa opiskelijoille on hyvin töitäkin tarjolla opintojen ohella, esim. ltaisin 4 tunnin työvuoro kaupan kassalla tai siivoojana, lehdenjakajana jne. Kun niitä tekee pari viikossa niin saa vähän lisärahaa.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: Opinnoista 
Päivämäärä:   25.9.17 15:23:58

Etkö ole oikeutettu opintolainaan?

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.9.17 15:24:54

Oletko valmis muuttamaan?

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: apua 
Päivämäärä:   25.9.17 15:31:43

Lottoa vetämään. Tai etsi itsellesi maatalon isäntä, ja alat emännäksi.

  Re: Tuomittu työttömäksi loisimaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.17 16:18:24

Saat varmasti palkkatuen jo, mainosta sitä työnhaussa. Yleensä otetaan riemusta kiljuen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.