Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Kohtalotovereita? 
Päivämäärä:   19.5.17 19:17:28

Juu, nolasin tänään itseni kun töissä tuli puhe ornamentista. Minähän en tosiaan tiennyt mitä sana tarkoittaa ja keskustelu meni niin että oli pakko tunnustaa etten tiedä. Tuli oikeesti niiiiin tyhmä olo ja halusin vajota maan alle koska mua katsottiin ihan pikkasen ällistyneellä ilmeellä.

Kohtalotovereita että lievittyis tää harmitus!?

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.5.17 19:19:06

En ole minäkään varma. Jotain uskontoon liittyvää? Älä huoli, ei kaikkea voi tietää.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Lomalla 
Päivämäärä:   19.5.17 19:20:21

No ei liity uskontoon mitenkään....

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   19.5.17 19:28:46

Mä en tiedä muuta ku semmosen jatkuvan kuvion esim. seinässä

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.17 19:30:11

Tuo tietämättömyyskin riippuu siitä, miten sen tuo esiin... Nolostellen tuotuna se ihmetyttääkin, mutta kun reippaasti myöntää "tyhmyytensä" niin eipä sitä asiaa sen kummemmin ihmetellä...

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 19:30:18

Varmaan kannattais lukea enemmän.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   19.5.17 19:31:50

No ei tuossa nyt mitään kovin kummallista ole. Jos ei presidenttiä tiedä niin se on jo nolo :D

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.17 19:33:45

Ornamentti on se nykyään tosi yleinen kuvio.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 19:34:04

Eikö se oo joku koriste....? En tosiaan tiedä, sanan oon joskus kuullut ja siitä muistelisin noin.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.5.17 19:43:40

No, jos ne muut olivat fiksuja, niin käyttäytyivät niin kuin tuo olisi normaalia, ja fiksuin ehkä toi puheessaan ilmi, mitä ornamentti tarkoittaa.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Kohtalotovereita? 
Päivämäärä:   19.5.17 20:03:27

No joo ei työkaverit mua siitä mitenkään dissannu mutta olihan ne hetken silleen että "siis etkö sä oikeasti tiedä??" mutta itseä jäi harmittamaan oma tietämättömyys ja tunnen itseni tyhmäksi.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.5.17 20:33:44

No mikäs se on? Koskaan kuullutkaan. Eihän tuo ole edes suomenkielinen sana vaan joku lainasana. Mikä sen virallinen suomenkielinen vastine on?

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.5.17 20:35:51

Ahaa, suomeksi se on koriste. Asia pihvi kuin pläkki.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   19.5.17 20:37:10

Koristekuvio

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.5.17 20:40:31

Mitenniin ei liity millään tavalla uskontoon, jos ornamentin latinankielinen ja kreikankielinen sanayhdistelmä tarkoitta pyhää? Eikö pyhä muka liity millään tavalla uskontoon?

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Jolan 
Päivämäärä:   19.5.17 20:46:50

En mäkään tiennyt joskus nuorempana keskustelussa mikä antabus on. Kysyin ja sillä selvisi.

Ei kukaan voi kaikkia lainasanoja tietää, jos ei ole vaan tuttu aihepiiri eikä ole aiemmin tullut vastaan.

Suomalaiset korostaa liikaa "voi ei et sää tiää ootko vähän tyhmä..". Teinimeininkiä. Tuskin kukaan kaikkia erikoisanoja tietää, ja siinähän opii kun lukee ja keskustelee. Teinimeininkiä tehdä asiasta joku numero. Ulkomailla opii olemaan "tyhmä" ja tietämätön kun koko ajan tulee vastaan uusia sanoja.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.5.17 20:48:46

Ja jos mä en tiedä jotain mä kysyn ihan suoraan, että anteeksi mitä tarkoitat, en ymmärrä, en ole kuullut tuollaista sanaa, en tiedä mistä puhut.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: piia 
Päivämäärä:   19.5.17 21:35:10

Mulla aikoinaan opiskelukieli ja nykyään työkieli on englanti. Kun on englannista vahva pohja niin suurimman osan sivistyssanoista ymmärtää sitä kautta. Voisin kuvitella että jos englannin osaaminen ei ole kovin kummoista niin monet lainasanat eivät oikein avaudu tai ne pitää erikseen opetella.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 21:36:22

Jos ei tiedä mikä on ornamentti, niin mitä noloa siinä on?! Tyhmän kuulonen sanakin.. vai että tarkoittaa koristetta.. no enpä tee sillä tiedolla yhtään mitään.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.5.17 21:40:39

Lue. Lue. Lue. Tekee hyvää ihan kaikelle ajatteluun ja keskusteluun liittyvälle ja se voi olla nautinto. Htnet ei valitettavasti kelpaa.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Aurinko 
Päivämäärä:   19.5.17 22:09:24

Kylä minustakino olisi noloa, jos yleissivistykseni olisi jotenkin puutteellinen. Mutta älä huolestu, et ole yksin.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä?????????? 
Päivämäärä:   19.5.17 22:16:18

Oisit poistunut sivummalle ja katsonut googlesta :-D

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   19.5.17 22:21:14

Mullakin on tehnyt mieli monesti keskustelussa sanoa vaan että odotappas hetki käyn vessassa! ja mennä äkkiä tarkistaan googlesta mitä se sana tarkottaa ja sit tulla fiksuna takas. Kaikista nolointa on kun esittää tietävänsä ja kohta on ihan kusessa ja sit pitää ruveta änkyttää et en mä ookkaan ihan varma mistä me puhutaan.. :D Oon käyny jossain psykologisissa testeissä ja sielläkin tuli ilmi suppea sanavarasto ja sen lisäksi häikkää monessa muussakin asiassa, kolmiulotteinen hahmottamiskyky oli ainut normaalilla tasolla ja se oli jopa normaalia parempi. Olenkohan nyt vammanen?

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.5.17 22:23:09

Suomalaiset voisivat puhua Suomessa suomea.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Opp 
Päivämäärä:   19.5.17 22:25:27

"Mitenniin ei liity millään tavalla uskontoon, jos ornamentin latinankielinen ja kreikankielinen sanayhdistelmä tarkoitta pyhää? Eikö pyhä muka liity millään tavalla uskontoon?"
Ornamentti ei ole sama asia kuin sakramentti. Sen luulisi huomaavan ilman yleissivistystäkin...

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.5.17 22:27:44

Niin? Onko joku väittänyt ornamentin olevan sama kuin sakramentin? Vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Wtf 
Päivämäärä:   19.5.17 22:31:12

Lähettäjä?
Päivämäärä19.5.17 20:40:31

Mitenniin ei liity millään tavalla uskontoon, jos ornamentin latinankielinen ja kreikankielinen sanayhdistelmä tarkoitta pyhää? Eikö pyhä muka liity millään tavalla uskontoon?

Mitä tämä sitten tarkoittaa jos ei sakramenttia?

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Prefect 
Päivämäärä:   19.5.17 22:37:48

Lähettäjä-
Päivämäärä19.5.17 19:30:11

Tuo tietämättömyyskin riippuu siitä, miten sen tuo esiin... Nolostellen tuotuna se ihmetyttääkin, mutta kun reippaasti myöntää "tyhmyytensä" niin eipä sitä asiaa sen kummemmin ihmetellä...

^ Juuri näin! Se, että rohkeasti myöntää / kysyy keskustelun lomassa että ei tiedä mitä ornamentti tarkoittaa ei herätä kenessäkään ihmetystä.

Mutta samalla sekunnilla kun siitä itse nolostuu js itse läväyttää ilmoille sen oman nolostumisensa ja epävarmuutensa- silloin siitä tulee kiusallista ja noloa.

Ole rohkeasti tyhmä, niin me kaikki ollaan, joissain asioissa. Ei sitä tarvitse hävetä, mutta muut kiinnittää huomiota sinuun jos itse asias häpeät.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   19.5.17 22:38:16

eihän ornamentti tarkota samaa ku koriste. tai on se myös koriste. Kuviksen tunneilla ku oli joskus hereillä, ni riittää tiedoksi. Tässä sen näkee, kuka on yleissivistynyt ja kuka ei. Jos peruskoulussa ei kiinnostanut ja kuunnellut, voi sanoa että yleissivistys on heikolla pohjalla. Törmään jatkuvasti tähän erään työkaverini kohdalla. Ollaan käyty sama koulu, hän ei kuunnellut, minä kuuntelin. Sitten heittelen yksinkertaisiakin asioita ja tää on pihalla kuin lumiukko. Ja en itse ole mikään himolukutoukka ja koulukin meno miten meni, mut perusasiat nyt pitäs jokasen päähän jäädä, kun ne on niin yksinkertasia juttuja ja niitä jankataan nii. paljon

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   19.5.17 22:44:41

"Kuviksen tunneilla ku oli joskus hereillä, ni riittää tiedoksi. "

Ei oo kyllä meidän kuviksentunneilla puhuttu ornamenteista. Ihan muualla olen siihen törmännyt.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: red 
Päivämäärä:   19.5.17 22:54:35

Aikuisten sennujen kuvistunneilla puhuttiin ornamenteista.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Kas näin 
Päivämäärä:   19.5.17 23:03:40

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ornamentti

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 23:07:20

Ei mullekaan heti tulisi mieleen, mikä on ornamentti. Ekana aloin ajattelemaan origamia (muistamatta kyseistä sanaa) ja mietin olisiko kyseessä se, kun muistin, että joku o:lla alkava sana oli.

Ja juu, jos nuo liittyy jotenkin toisiinsa tai on synonyymeja niin yksi typerys täälläkin.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   19.5.17 23:10:49

"Aikuisten sennujen kuvistunneilla puhuttiin ornamenteista."

Olen 36 ja meillä ei puhuttu. En sitten tiedä, mitä sinun mielestäsi tarkoittaa aikuinen.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: napanderi 
Päivämäärä:   20.5.17 00:05:36

Jos olet taideasiantuntija tai arkkitehti niin se oli noloa. Muuten ei. Jos ei ole tullut vastaan, niin ei ole.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: elliot 
Päivämäärä:   20.5.17 08:32:21

Harvemmalle, edes hyvin keskittyneelle, jää mieleen jokaikinen asia mitä peruskoulussa on kerrottu. Varsinkaan jos ei sitä tietoa ole tarvinnut mihinkään.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.5.17 08:43:31

Hei kaikki minä en tiedä sakramenttia en ornamenttia. Olen silti pärjännyt.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Stu 
Päivämäärä:   20.5.17 08:48:41

Älä ole huolissasi aloittaja, teitä juntteja on paljonkin.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: no jo on 
Päivämäärä:   20.5.17 09:40:08

Ei siitä tarvitse nolostua, jos joku sana ei ole tuttu. Siitä pitäisi olla huolissaan, jos ei ole yhtään tervettä uteliaisuutta oppiakaan. Älykkyys ja sivistys ei sinänsä tarkoita samaa asiaa, mutta älykäs on luonnostaan utelias, jolloin sivistystäkin karttuu kuin huomaamatta, kun ottaa selvää ja tutkii asioita.

Kertoo tosin paljon hötönetin keskustelun tasosta, kun tännekin on kertynyt näitä "en tiedä, eikä kiinnosta". Niin, se nimenomaan kertoo sinusta riittävästi, jos ei kiinnosta.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   20.5.17 10:27:34

Me piirrettiin kuviksentunneilla ornamentteja ala-asteella.
T: 42v

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   20.5.17 10:36:22

Mulla on työkaveri, ihan fiksun oloinen nuori mies, kielen kanssa tekemisissä olevasta korkeakoulusta valmistunut tyyppi. Se on vähän hassua, kun hän ei ole tiennyt esim. mikä on riihi tai nimismies.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.17 10:43:10

Joulunahan koristeita hyvin usein mainostetaan jouluornamentteina. Muualla en ole sanaan törmännyt.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   20.5.17 10:51:53

reunakoriste tuli heti mieleen. näköjään on joissain tapauksissa sarja samanlaista kuviota toistuen jonossa, eli suunnilleen sama asia.

eikös nolointa ole se kun viljelee puhuessaan kaikenlaisia sanoja joitten merkitystä (siinä kontekstissa) ei tiedä?

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Vaikiaa on 
Päivämäärä:   20.5.17 11:06:53

Taas htnetti kertoo keskistelun tasosta
Opp ainakin on pihalla kuin lumiukko.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: tassu 
Päivämäärä:   20.5.17 11:19:42

"eikös nolointa ole se kun viljelee puhuessaan kaikenlaisia sanoja joitten merkitystä (siinä kontekstissa) ei tiedä?"

Tuli tästä mieleen meidän lukion matikanopettajan lausahdus: " Älä käytä sivistyssanoja, joiden merkitystä et ymmärrä, muuten puheestasi voi tulla täysi fresko." :D (Ja noin puolet luokasta ei näyttänyt tajuavan, että lauseessa oli tarkoituksellisesti väärä sana...)

Ei ole noloa olla ymmärtämättä jotain yksittäistä sanaa. Olen itsekin monta kertaa keskeyttänyt juttuni selittääkseni jollekin, mitä jokin sana tarkoittaa. En silti pidä näitä ihmisiä tyhminä, ajattelen vain ettei heille ole ennen tullut kyseistä sanaa vastaan. Oppia ikä kaikki. :)

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Opp 
Päivämäärä:   20.5.17 11:27:23

"Taas htnetti kertoo keskistelun tasosta
Opp ainakin on pihalla kuin lumiukko."
Varmaan voinet sitten selittää itse paremmin ja ehkä tarjota jotain lähteitä sille, mikä osa ornamentti-sanassa viittaa uskontoon.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: Juuei 
Päivämäärä:   20.5.17 11:49:40

Muistattehan musiikin tunneilta miten muodostuu esim. C#dim7? On se kaikille opetettu.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: motus 
Päivämäärä:   20.5.17 12:03:24

Lukion ja ammattikoulun käyneenä voin sanoa että en minäkään ole aivan varma mitä ornamentti tarkoittaa... :D ehkä sitten yliopistossa tuo kerrotaan.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: wink 
Päivämäärä:   20.5.17 12:57:51

Joskushan käy niin että sitä olettaa keskustelukumppanista liikoja ja tulee sen vuoksi epähuomiossa käyttäneeksi sellaista kieltä mitä toinen ei tajua tai puhuttua asioista jotka menee toiselta ihan yli. Esimerkiksi mun lähtökohtainen oletus on se että kaikki osaavat sujuvaa englantia. On tullut pari kertaa itse mokattua kun olen automaattisesti olettanut että keskustelukumppanilla on hyvä kielitaito ja sitten olen saanut molemmat ikävään tilanteeseen kun näin ei ole ollutkaan.

Yleensä koitan mahdollisimman hyvin paikata muiden mokia sen sijaan että tekisin niistä numeroa. Esimerkiksi kun kerroin olleeni Intiassa niin yksi kaveri kysyi puhunko intiaa. Sen sijaan että olisin alkanut nauramaan ettei sellaista kieltä olekaan niin ohitin kaverin mokan ja kerroin lyhyesti Intian kielistä. Reissussa selvisi pitkälti englannilla, mutta ei, en puhu hindiä, bengalia, tamilia tai urdua.

Silloin jos tiedän että keskustelukumppani on kielellisesti rajoittunut niin muokkaan omaa puhettani tätä vastaavaksi. Mulla on esimerkiksi sellaisia asiakkaita joiden kanssa puhun pelkästään yksikertaisilla päälauseilla ja varmistan vielä aina parin lauseen välein että toinen on mukana. Samoin jos tiedän että asiakas on täysin kouluttamaton niin pyrin pitämään oman puheeni konkreettisena ja yksinkertaisena.

  Re: Nolo tilanne... (Yleissivistyksen puute)

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   20.5.17 13:02:15

Jos en tiedä mitä jokin tarkoittaa, kysyn.
Mitä kriiseilemistä siinä on?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.