Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: aatu 
Päivämäärä:   24.4.17 07:48:09

ostimme muutama vuosi sitten mökin. Siitä on vielä lainaakin, ja remonttia. Mökki on "ihan OK", mutta ei minulle sen enempää.

Minulla on ratsastusta harrastavia lapsia, ja menoja piisaa.

Ehdotin miehelle, että talouden tasapainottamiseksi myisimme mökin.... hänen mielestään on tuhoon tuomittua, jos kiinteää omaisuutta myy. Kaikille niin toimineille yrityksille käynyt kuulemma huonosti, ja sama pätee yksityistalouksiin miehen mukaan.

Mies ehdottaa, että teen talouden tasapainottamiseksi enemmän töitä! Siis tekisin ylitöitä tai ottaisin toisen työpaikan.

Silloin, kun mökin hankimme, mielessäni oli oma lapsuus, johon kuului isovanhempien mökki. Meidän lapset/nuoret välillä käyvät mökillä, mutta eivät muuta. Ja siis jos kerron, että ruokatarjoilu on vain mökillä...

Ehdotuksia, kommentteja, näkökulmia

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.4.17 08:03:06

Omaisuuden myyminen ratsastusharrastuksen rahoittamiseksi on kyllä tuhon tie.

Jos mökin myy ja sijoittaa rahat, ja ratsastaa sitten sijotusten tuotoilla, niin se on kestävämpää.

Nyt kuulostaa siltä, että mökki on miehellesi tärkeä. Ja kun itsekin pidät kallista harrastusta, et oikein voi valittaa siitä, että mies haluaa mökkeillä, vaikka siihen rahaa meneekin.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.4.17 08:03:07

Onko tuo mökki miehelle rakas paikka?
Viihtyykö hän siellä?

Meillä on useampi sijoitusasunto, jotka maksavat itse itseään pois. Tarkoitus on kuolettaa lainoja pois ja sitten myydä niitä pikku hiljaa pois.
Meillä lapsilla on myös kalliit harrastukset ja ajatuksena olisi myydä vanhin kämppä kohta pois, sillä taas makselisi kk-maksuja ja kävisi vaikka reissulla.

Ja on meillä yrityskin missä vain minä enää olen töissä. Meinasi heittää kupit tuossa 2013 jälkeen ja kyllä siellä realisoitiin kaikki mitä pystyttiin ja kyllä se helpotti painetta ja niin vaan nyt porskutellaan, toinen plussa tilinpäätös tulossa peräkkäin..

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Sepi 
Päivämäärä:   24.4.17 10:07:52

Mökki vuokralle?

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: aatu 
Päivämäärä:   24.4.17 20:30:22

Mies varmaan viihtyy mökillä - mutta toivoo, että koko perhe olisi siellä. En halua jättää teinejä ratsastamaan kotiin valvomatta tms. Tässä elämäntilanteessa tuntuu,että mökki olisi vain yksi pakollinen suoritus lisää.

Haluaisin käyttää vähäisen vapaa-aikani muuhun kuin kunnostellen ja huoltaen mökkiä.

Jos ei olisi rahasta pula, niin mökki voisi rauhassa odottaa, josko joskus eläkevuosina se innostaisi.

Minä en varsinaisesti osaa pitää mökkiä kiinteänä omaisuustena, siinä missä sijoisusasuntoa tai omaa, vaan harrastuksena. Tässä elämänvaiheessa meidän perheessä muut harrastukset olisiva paljon ajankohtaisempia.

Tuo vuokralle laitto voisi olla kompromissi.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.17 20:50:33

Kiinteää omaisuutta ei myydä harrastusten takia. Harrastukset pitää mitoittaa niin, että niihin on varaa nykyisilläkin tuloilla.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.4.17 21:12:58

Myykää ennemmin hevoset niin teillä on aikaa mökkeillä ja voitte ottaa teinit sinne mukaan ;)

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Binban 
Päivämäärä:   24.4.17 21:13:06

Tää on näitä muinaisuskovaisia "elämän tarkoitus on kerätä omasuutta tuleville polville!"
Höpöhöpö! Omaisuutta voi myydä ja ostaa miten huvittaa, ja käyttää siitä saatua rahaa miten huvittaa! Jos hyvä elämä ja hyvät harrastukset ovat arvo, niin silloin ei keskitutä pihistämiseen ja "omasuuren" keräämiseen!
Onnellinen täällä on tarkoitus olla nyt, ja käärinliinoissa ei ole taskuja!

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.17 21:37:34

Tietenkin kiinteää omaisuutta voi myydä vaikka harrastusten takia.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   24.4.17 21:39:29

Teinit tienaamaan omiin harrastuksiinsa rahaa!

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.4.17 21:47:34

Tottakai kiinteää omaisuutta voi myydä, ja ilman muuta jos olet itse mökin rahoittanut niin asia on vain sinun päätettävissäsi.

Toisaalta jos mökki on yhdessä ostettu ja lainaa yhdessä maksellaan, niin mökin myynnistäkin sovitaan yhdessä. Viihtyykö mies vain mökillä vai harrastaako jotain muuta?

Hevosharrastukseen saa uppoamaan rahaa useammankin mökin verran. Ovathan nämä lapset muuten yhteisiänne, aloituksessa puhut "minun lapsistani"

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   24.4.17 22:46:10

Tasapainottakaa talouttanne mieluummin ratsastusharrastuksesta. Siihen kun saa uppoamaan vaikka kuinka rahaa.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Ook 
Päivämäärä:   24.4.17 23:35:34

Minäkin olin ennen tosi tarkka siitä että raha laitetaan omaisuuteen. Haaveina oli velaton talo, kesämökki yms. Laitoin rahaa sisustukseen ja remontteihin. Autojen tuli olla uusia. Tavoitteena oli hankkia paljon rahaa elämän aikana ja jättää ne sitten lapsille perinnöksi. Pari vuotta sitten hankimme hevosen ja tallilla ja kisoissa vietetty aika on ollut elämäni parasta. Olemme lasten kanssa paljon ulkona ja liikumme paljon. Olen ajat sitten lakannut sisustamasta kotia. Elämme todella pihiä ja minimalistista elämää. Nautimme yhteisistä harrastuksista, laitamme yksinkertaista kotiruokaa ja rahat menevät hevoseen ja matkusteluun. Arvostamme aineettomia elämyksiä. Meillä ei ole läppäreitä ja uusia autoja, mutta jos lapset haluavat kesällä shetlannin saarelle katsomaan shettiksen kotipaikkaa niin raha löytyy heti. Ja ollaan miehen kanssa tavallisia duunareita. Talo on kohta velaton ja sijoitusasuntokin on. Joten silti lopun elämää meillä on turvattu peruspääoma ja perintö lapsille. Mutta tuskin he sitä rahaa edes sitten 40 -vuoden päästä tarvitsevat. Itse en ainakaan tarvi vanhempieni koko ikänsä säästämiä rahoja kun he kuolevat. Järkevillä valinnoilla omat rahani ovat riittäneet kaikkeen tärkeään. Minusta on tärkeä käyttää rahat nyt kun voimme käyttää ne yhdessä lasten kanssa.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Ook 
Päivämäärä:   24.4.17 23:37:44

Siis jos tuosta mun tekstistä ei saanut irti pointtia niin se oli: nauttikaa rahoista nyt.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.4.17 23:41:46

Oletko ook tuosta kovin varma? Jos katsot eläkeotettasi, voit yllättyä. En tarkoita iloista yllätystä.

Kyllä ne perinnöt tulevat suureen tarpeeseen sitten, jos 60-vuotiaana menee työpaikka alta, eläkeikä on 67 v, ansiosidonnaiset vähennetty pariin kuukauteen, edes peruspäivärahaa ei saa ellei kykene johonkin ojankaivuuprojektiin, eikä uutta työtä ole sen ikäiselle missään tarjolla.

Tämä sama koskee lapsiamme, heillä vaan taitaa eläkeikä olla 70 v...

Ja sitten eläkkeellä kun on säästöt syöty, onkin kiva elellä sillä tonnilla kuussa.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Viima 
Päivämäärä:   24.4.17 23:42:05

Juuri niin! Parasta käyttöä rahoille on jos ne menee lasten kanssa tehtäviin juttuihin, elämyksiin ja harrastuksiin! ei täällä olla omaisuutta keräämässä ja yritetään elää ja kokea asioita yhdessä!

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.4.17 23:48:16

Vähän hassu perustelu miehellä. Kai sitä voi omaisuuttaan käyttää mihin parhaaksi katsoo. Mutta tosiasia on että mökkien hinnat ovat tippuneet todella paljon viime vuosina. Eli jos teidän mökki ei ole joku ainutlaatuinen helmi, niin voi olla ettei siitä saa sitä mitä kuvittelee sen arvoksi.

Eli jos puoli-ilmaiseksi pitäisi myydä, niin silloin varmaan järkevämpi kuitenkin pitää mökki.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.4.17 02:42:31

Laita plussat ja miinukset paperille. Kumpi tekee onnellisemmaksi, harrastukset vai mökkeily.

Ja sitten perhepalaveri.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: aatu 
Päivämäärä:   25.4.17 07:20:00

Mies ei ole myöskäään viettänyt kovin paljoa aikaa mökillä. Ei viihdy siellä yksin, ja muut eivät ehdi tai "ehdi" mukaan.

Omaisuuden keruusta: minun vanhempani joskus teinivuosina tekivät selväksi,että heiltä voi odottaa perintöä, kunhan tekee heille mieluisia valintoja. Vanhemmat ovat jo vanhoja, perintö voi tulla , kun itsekin olen jo eläkeiässä.

Tänä päivänä sitä paitsi samoissa hoitolaitoksissa, samoilla hoidoilla, on vanhuksia, joista osa maksaa hoitonsa itse, ja osa kaupungin ostopaikoilla. Eli omaisuus menee omaan vanhuusiän hoitoon, ja onhan se ihan oikein, mutta saman hoidon toisille kustantaa kunta.

Mutta -vielä ongelmaan - meillä mökki, joka minimaalisella käytöllä. Rahasta tekee tiukkaa, sillä menoja on paljon. Voisihan niistä tinkiä, ja satsata mökkeilyyn. Olen vain todennut,että ei mökkeily olekaan sitä mitä luulin.

Joku ehdotti,että myykää hevoset ja mökkeilkää teinien kanssa. Vaihtoehto sekin. Luulen,että siinä tunnelmassa ei kukaan viihtyisi.
Joku ehdotti myös teineille työn tekoa. Mitä työtä voisivat tehdä 12- ja 14-vuotiaat, jotka asuvat julkisten kulkuvälineitten ulottumattomissa?

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: aijjaa 
Päivämäärä:   25.4.17 07:41:32

Siis onko teillä hevoset vieraalla hoidossa? Vaihtakaa asuinmuotoanne, eli ostakaa okt alueelta, jossa voitte ottaa hevoset kotiin. Rahoituksen saatte nykyisestä asunnostanne + kesämökistä, jotka laitatte myyntiin.

Kesämökkiä ei tarvitse, jos asutte maaseutumaisessa ympäristössä hevostenne (a itsenne) takia. Lapset pysyvät kotona, ja mies on tyytyväinen. Eli ostakaa pientila.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.4.17 07:42:58

No ei sen mökin myyminen harrastuksia rahottaakseen ole fiksu idea. Mutta miksei mies voi käydä enemmän töissä myös? Ja toisaalta, jos ei ole varaa niin ei ole varaa. Sitä harrastetaan mihin rahat riittää. Eli hevoset pois ja vuokra tai ratsastuskoulun tunnit tilalle.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   25.4.17 08:30:04

"Joku ehdotti myös teineille työn tekoa. Mitä työtä voisivat tehdä 12- ja 14-vuotiaat, jotka asuvat julkisten kulkuvälineitten ulottumattomissa?"

Itse asuin myös lapsuuden maalla, julkisten kulkuvälineiden ulottumattomissa. 14-vuotiaasta lähtien kävin kerran viikossa siivoamassa erään yrityksen toimisto- ja sosiaalitilat (matka 9km, kuljin pyörällä sulan maan aikaan, talvella äidin tai isän kyyditsemänä). Lisäksi kävin muutaman kerran kuukaudessa siivoamassa naapurin iäkkään pariskunnan luona. Ei julkisten kulkuvälineiden puuttuminen automaattisesti työnsaantia estä!

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.4.17 08:41:25

Minua kyllä ahdistaisi ihan hirveästi, jos puolisoni alkaisi tuhlata "elinkaarisäästöjä" teinien harrastuksiin. Näin, vaikka itsekin ratsastan neljä kertaa viikossa, eikä se ole ilmaista. Silti harrastamme vain ja ainoastaan säännöllisillä tuloilla, emme koskaa "syö pääomaa" harrastuksiin. Se on yli varojensa elämistä, eikä siitä hyvä seuraa.

Mies on oikeassa, kyse ei nyt ole ainoastaan mökistä vaan tärkeästä talouden perusasiasta.

Joku kehotti miettimään, kummasta on enemmän iloa. Se oli tyhmä neuvo. Jos myy mökin ja ostaa rahalla ihan mitä tahansa äkkiä kulutettavaa hömppää, vaikka samppanjaa, niin onhan siitä enemmän iloa sen ajan kun hömppää riittää. Mutta sitten rahat on tuhlattu, samppanja on juotu ja jäljellä on vain darra. Mökistä on iloa vielä viiden vuoden kuluttuakin, kun isompi lapsi on täysi-ikäinen aikunen, lähtee opiskelemaan eikä tarvitse hevosia ainakaan äidin sponssaamina.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Ook 
Päivämäärä:   25.4.17 08:41:58

*: eläkepäiviä varten on sijoitusasunto ja onhan meillä tämä omakotitalo, mutta sen varmaan vaihdan kerrostaloasuntoon kun lapset muuttaa kotoa ja matkustelen ylimääräisillä rahoilla. Asunto-osake jääköön sitten perinnöksi.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   25.4.17 08:46:35

Alle 14-vuotiaat eivät saa tehdä töitä. http://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/nuori
Mun mielpide on että aikuisten täytyy joustaa lasten ja perheen yhteisen edun eteen. Kokeilkaa vuokrata mökkiä, kun ette itse ole siellä. Jos saisitte mökin vuokrasta rahaa harrastukseen, sun ei tarvisi ottaa toista työtä. Myös sun vapaa-aika vähenee huomattavasti jos toinen työ vie paljon aikaa. Eli mitä tehdä rahalla, jos ei ole aikaa harrastaa?
Säästä muusta elämisestä, myy turhat tavarat pois. Kuitenkin ne lapset ja nuoret asuu siinä kotona enää 4-8 vuotta. Se aika menee nopeaa ohi.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   25.4.17 08:52:40

Henkkoht en koskaan myisi kiinteää omaisuutta hevosharrastukseni rahoittamiseen, se on aivan kuolleena syntynyt idea. Jos sen kiinteän myyntituloista saaduilla uusilla sijoituksilla voisin rahoittaa harrastamistani ilman, että se söisi pääomaa, niin siinä tapauksessa voisin myydä. Puhut "sinun lapsistasi", ilmeisesti ne eivät ole yhteisiä? Tällöin ymmärrän miehen kannan vieläkin paremmin; ei ole hänen hommansa myydä yhteistä omaisuutta, jotta _sinun_ lapsesi saavat harrastaa. Tee enemmän töitä tai kustantakoot ipanat itse omat harrastuksensa - hevostelu ei ole mikään ihmisoikeus.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   25.4.17 09:07:02

Niin kauan kuin se mökki on jotain muuta kuin tuottoa sijoittava, se ei ole kovin kannattava sijoitus. Ja jos siellä vielä käydään harvoin, niin edullisemmaksi tulisi vuokrata mökki omaan käyttöön siksikin aikaa.

  Re: kiinteää omaisuutta kulutukseen

Lähettäjä: aatu 
Päivämäärä:   25.4.17 10:44:12

Ylläoleva jonkun toisen kirjoitus.

Mökin sijasta olisi varmasti järkevämpi olla vaikka sijoitusasunto. Muutama vuosi sitten vain luulimme,että sille on käyttöä ja siitä on iloa.

Ehkä lapset voisi löytää jotain lastenhoito- tai siivoustyötä. Hevoset ovat omassa tallissa, ja etenkin vanhempi lapsista ratsastaa yleensä kaksi heppaa illassa. Lapset myös siivoavat karsinat ja tekevät iltatallin.

Kisamatkoja on myös - paljon vähemmän,mitä lapset haluavat. Yhden kisareissun lähtömaksut ovat yleensä noin 100-120 euroa, päälle polttoainekulut.

Mitä maksaisitte 14-vuotiaalle lastenhoidosta tai siivouksesta? Kauanko tienaisivat kisareissua? Entä valmennusta 1-2 kertaa viikossa 30euroa kerta?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.