Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: yvläinen 
Päivämäärä:   19.2.17 04:41:30

Yötä sennut!

Nyt tulee pitkää juttua, kiitos jos jaksat lukea loppuun asti..

Eli ongelmana on se, että en jaksa enään. Taustatietona: olen ensimmäisen vuoden sosiaalialan opiskelija, ja käyn logistiikka-alan töissä. Työt aloitin viime kesänä kesätöinä, jotka sitten jatkui siitä. Työ on viisivuoroa, eikä mitään helppoa. Sen lisäksi vielä tällä hetkellä työpaikalla on menossa isoja muutoksia, jonka ansiosta ilmapiiri on kireä (ja pieni työporukka).Lisäksi vedän harrastusporukkaa ja kerhoa. Työpaikka ja koulu on 50km etäisyydellä toisistaan, ja itse asun niiden välissä, eli ajettuakin tulee jonkin verran.
Alkuun ei haitannut käydä töissä koulun ohella. Olen siis tuurarina, eli soitetaan silloin kuin tarvitaan, tai sovitaan etukäteen esimerkiksi lomia.
Koulu meni alkuun siinä töiden ohessa, koulusta tulin tosi usein suoraan iltavuoroon tai yövuoroon. Vuodenvaihteen olin kokonaan töissä, tein tuplavuoroja ja paljon muutenkin töitä. Sen jälkeen on ollut paljon vaikeampaa. Koulu ei kiinnosta, viipotan paikasta toiseen ihan hulluna, töitä olisi paljon (kaikkein vaikeimpia on yövuorot, sieltä suoraan kouluun meneminen on melko rankkaa, kun väsyttää jonkin verran kuitenkin.), kouluhommat kasaantuu, kaikki @!#$, koko ajan väsyttää. Kavereiden näkeminen on vähentynyt hurjasti, oikeastaan koulu- ja työkaverit on ainoita joita ehdin näkemään.
Eli suurinpana ongelmana onkin se, että mitäs tässä sitten vois tehdä? Töitä en voi vähentää, olen ainoa tuurari ja se kostautuisi muille, koulua vielä vähemmän. Vetämäni harrastusporukka kokoontuu jo harvemmin. Koiralle ei ole yhtään aikaa, onneksi vanhemmat auttaa sen kanssa. Millekään ylimääräiselle ei riitä yhtään energiaa. Nytkin on monta yövuoroa tiedossa ja sitten suoraan kouluun. Nukkumaan ei kerkeä, kaikki kotihommat jää tekemättä.
Kertokaa nyt joku mitä tehdä. Tai olisko jollain kokemusta samantapaisesta? Kiitos ja anteeksi, terkut yövuorosta.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.17 06:19:32

Olen kokenut saman. Ensin jaksaa täydellä teholla kaikkea, mutta jossain vaiheessa huomaa sen kostautuvan eikä jaksa tehdä täysillä enää mitään, kaikki jää puolitiehen.

Jostain täytyy vähentää. Muutaman päivän loma voi tuntua auttavan, mutta hetken päästä olet samassa tilanteessa. Itse vähensin töistä, eivätkä lakanneet sieltä soittamasta :)

Tsemppiä!

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: tulevaisuus 
Päivämäärä:   19.2.17 12:02:22

Jostain on vain vähennettävä. Ehkä järkevintä olisi, jos vaihtaisit työpaikkaa. Johonkin, missä ei esim. olisi yövuoroja. Rytmi tasaantuisi, unen laatu paranisi, elämä helpottuisi huomattavasti.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   19.2.17 14:03:11

Joo, just noin ku piste kirjoitit. Ensin kyllä jakso mut nyt ei enää mistään tuu mitään.. D

Työpaikan vaihtaminen on helpommin sanottu ku tehty. Täällä ei niin noita työpaikkoja oo, enkä voi oikeesti kyllä työkavereita jättää ns.puille paljaille, yks tuurari lähti just menemään.. Mutta siis periaatteessa juu, fiksuahan se varmaan olis..

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   19.2.17 14:22:52

Sehän ei ole mitenkään sinun ongelma, eikä työkaverienkaan, miten työnantaja järjestää tuuraajat. Jos tuuraajista on noin huutava pula niin varmaan pitävät sinut vaikka sanoisitkin että teet jatkossa vähemmän tunteja.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.2.17 14:25:28

Itse koin putoamisen vuonna 2006 tuollaisen jälkeen enkä tule todennäköisesti koskaan toipumaan täysin. Sairastuin masennukseen, mistä jäi pysyviä keskittymis- ja muistivaikeuksia, vaikka muuten olen nyt parantunut. Mieti, haluatko sinä samaa.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.2.17 14:28:23

Jos et heti saa työpaikkaa vaihdettua, niin laita ainakin kerhojen vetäminen tauolle. Harrasta itse omaksi iloksesi, mutta et tuossa tilanteessa voi ottaa noin paljon vastuuta.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.17 14:49:07

Öööööö... oletko JÄRKYTTÄVISSÄ veloissa miksi on pakko tehdä sairaita työvuoroja tai ylipäätään töitä?

Pakottaako joku sinut esim kiristämällä ylläpitämään sitä harrastusryhmää JA kerhoa?

Koska jotain hämäräähän tuossa pitää olla taustalla, eihän kukaan normaali tekisi tuollaista päätoimisen opiskelun ohella.

Nimimerkillä opiskelen, nostan täydet lainat ja elämä on tosi leppoisaa.

En voi käsittää että joku kuvittelee että jonkun yrityksen pelastaminen olisi omilla harteilla mutta ehkä siitä jotain saa jos ajattelee että on korvaamaton ihmisyksilö.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.2.17 14:59:12

Valitettavasti et ole korvaamaton ja työttömiäkin on puoli miljoonaa. Vähennä töitä ja harrastuksia.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: jallukola 
Päivämäärä:   19.2.17 15:06:18

Joo et kyllä jaksa tuota pidemmän päälle, tai huomaathan jo että koulu jo kärsii. Itsekin tein opiskelujen ohella töitä, jossa välillä myös yövuoroa. Jos oli tehnyt viikonlopun yötä ja sitten olisi pitänyt mennä maanantaiksi klo 8 kouluun niin eipä sitä usein vaan jaksanut mennä. Kerran myös yövuorosta suoraan kouluun aamulla ja oli kyllä niin hirveää että en sitä toiste enää tehnyt, kun ruokatunnilla mietti että meneekö kirjastoon nukkumaan siksi ajaksi vaiko syömään. Koulu kärsi töistä (mutta oli siinä muutakin) ja valmistuminen viivästyi noin puolella vuodella.

Järkevä työtahti on mielestäni 2-3 vuoroa viikossa, mieluiten ei edes tee öitä koska ne pistävät pakan ihan sekaisin. Myös jos paljon enemmän töitä tekee niin tulorajat ylittyvät ja et saa nostettua kaikkia opintotukia. Myöskään sen takia ei kannata tehdä liikaa töitä.

Tiedät nyt itsekin että ainoa vaihtoehto tuossa on vaihtaa/vähentää töitä. Ei ole sinun ongelmasi jos työpaikassa on vähän tekijöitä, sinä et ole vastuussa siitä tai jätä muita pulaan, koska opiskelu on nyt päätehtäväsi. Myös pomon pitäisi se ymmärtää. Jos samaan malliin jatkat, vaihtoehtoina on joko se että palat loppuun tai sitten koulu jää kun ei saa tarpeeksi opintopisteitä/opintotukia peritään takaisin ym. ja sitten et tekemään noita hanttihommia.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.17 15:14:03

Opiskeluun kannattanee nyt keskittyä? Muut pois. Työnantajalle sanot että nyt on koulussa liikaa kiirettä, et voi kevään aikana tehdä vuoroja. Sama juttu harrastusporukan ja kerhon kanssa. Kesällä sitten kuulostelet oloasi ja mietit teetkö kesälläkään tuurauksia vai otatko kesän palauttava lomailun kannalta.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   19.2.17 15:54:58

Sinä piste, joka käyt koulussa ja elät leppoista elämää, kivat sulle. En luule et olen korvaamaton, en oo kauheissa veloissakaan. Harrastusryhmää ei ole pakko vetää, kerhoa on, siksi oonki tota ryhmän vetoa vähentänyt.
Jos sä et tajua sitä, miksi teen "ylipäätään töitä", niin mä en tajua miten sä et? Meitä on erilaisia, se ei tee musta mitään itsestäni liikaa luulevaa ihmistä.

Jallukola, joo, yövuoron jälkeen on kyllä syvältä mennä suoraan kouluun.. Nyt on taas ensviikko sellanen, että oon ma-ti,ti-ke ja ke-to kaikki yössä, ja suoraan kouluun..
Periaatteessa tiiänkin että pitäis vähentää töitä, mutta oikeasti helpommin sanottu kuin tehty. Tuolla on oikeesti hankala tilanne ja uuden tuurarin koulutus kestää reilun puoltoista kuukautta.. Sitten siellä ois kaikki muut burnoutissa.. 
Tässä kun oon nukkunu ja miettiny niin tullu kyl siihen tulokseen et ehkä kituutan tuolla sen aikaa kun tarvii ja katotaan mitä käy.. Helpoimmalla pääsee kaikki noin..

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: Keran 
Päivämäärä:   19.2.17 17:05:41

Typerä olet. Ei muuta.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: Neiti 
Päivämäärä:   19.2.17 17:10:33

Juu, asiat näyttää muiden silmin ihan erilaiselta kuin itse ajattelisit. Kyllä voi töitä vähentää ja muitakin kerho ja harrastustoimintaa. Tulet huomaamaan, että vikka etukäteen stressasit, ei kenenkään toisen maailma kaatunut siihen, eikä se yrityskään, jossa olet töissä. Kenties he palkkaavat uusa tuuraajia ja se on hyvä asia, saa töitä joku muukin, paikkakunnalla jossa vähän töitä, kuten kerroit.

Se on sitä aikuiseksi kasvamista, että oppii asettamaanomat rajansa itse. Ei sitä kukaan muu tee. Työpaikilla aina työmäärä vaan lisääntyy, jos itse ei osaa pitää puoliaan.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: •* 
Päivämäärä:   19.2.17 17:21:35

Laita sormi vesilasiin.

Ota sormi pois.

Jos veteen jää sormenmuotoinen kuoppa, sitten olet korvaamaton.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: PukKI 
Päivämäärä:   19.2.17 20:28:53

Kannattaa lopettaa ennen kuin menee burnouttiin. Oikeesti, se voi tulla suht yhtäkkiä.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   19.2.17 20:33:02

Et kyllä perustellut mitenkään miksi työnteko on päätoimisen opiskelun ohella välttämätöntä.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   19.2.17 20:40:43

Eihän se välttämätöntä olekkaan. Mut kyllä sille rahalle käyttöä on, koiran sun muiden osalta, opintotuella ei pitkälle pötkitä.
Ja tykkään pohjimmiltaan työstäni,vaikkei se helppoa olekkaan.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: bb 
Päivämäärä:   19.2.17 20:46:11

Vähennät niitä töitä.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   19.2.17 20:50:36

Kannattaa myös muistaa, että tuolla lailla jatkaessasi olet kohta niin piipussa ettet jaksa kumpaakaan. Burn out, opiskelut metsään, et kykene töihin ollenkaan - kenen etu se on? Todella typerää minusta vetää itsensä ihan piippuun "koska muuten tulee töissä paha tilanne työkavereille". Mitäs sitten kun olet lopussa, mitä ne siellä töissä sitten tekee? Pilaat oman terveytesi tuolla meiningillä, todella typerää.

Nimim. Kokemusta on, kesti pari vuotta parantua.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: Brut 
Päivämäärä:   19.2.17 20:55:33

Tietyn ajan sitä jaksaa, itse opiskelin amkissa päivätyön ohella. Mutta kun sen tiesi että siinä menee vain se 2,5 vuotta niin sen jaksoi kyllä.
Kaikki muut harrastukset tuli kyllä heivattua aika hyvin, vain hevoset jäi kun oli omia.

Tsemppiä ajatuksiin, mitä ikinä teetkin.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   19.2.17 21:44:41

Hautausmaat ovat täynnä korvaamattomia ihmisiä. Et kai sinä todellakaan kuvittele olevasi niin korvaamaton työntekijä, että et voi luopua edes yövuoroista, vaikka Suomessa on noin puoli miljoonaa työnhakijaa?

On se niin väärin, että eräät painaa useampaa tuuria pää märkänä, ja toiset vaan pyörittelevät peukaloitaan kotona. Se ei ole sinun yrityksesi! Se ei ole sinun ongelmasi, jos uuden työntekijän kouluttaminen vie aikansa! Sekään ei ole SINUN ongelmasi, jos muille tulee lisää töitä ja burn out. Kuten jo yllä kirjoitin, luultavasti joku meistä työttömistä kykensisi sinunkin työsi tekemään, ja tulisi ilomielin jo seuraavaan vuoroon.

Et sinä saa opintotukea etkä asumistukea, kun tulot ylittävät tietyt rajat. Siksi sinun kannattaa ilmoittaa työpaikalle, että keskityt nyt loppukevään opiskeluun ja voit tulla töihin kesäloman ajaksi. Saat silloin suurimman hyödyn sekä ansiotuloista että opintotuesta.

Harrastusporukan vetäjäksi hanki joku varahenkilö. Mikä on sellainen kerho, jota on pakko vetää? Tarkoittanet sitä, että kerhoa ei olisi ilman sinua - entä sitten? Ei niiden kerholaistan maailma siihen pysähtyisi.

Kyllä sinä oikeasti luulet itsestäsi liikaa. Minkä ikäinen olet? Luultavasti elämän realiteetit rysähtävät eteen jonakin päivänä ja huomaat olevasi täysin tarpeeton, vaikka olet kuinka yrittänyt tehdä itsestäsi "pakollisen" niin työpaikalla, harrastuksessa kuin kerhossa.

  Re: Epätoivo, kertokaa joku mitä tehdä..

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   19.2.17 22:52:09

Laura, tiiän että on ehkä typerää.Mutta oikeasti olen sitä mieltä että jos burn out tulee, niin parempi että se burn out tulee minulle, eikä noille muille. Kaikki muut ovat perheellisiä ja heillä on pieniäkin lapsia.. Ja toivon että tuohon joku toinen tuuraaja saataisiin ennen sitä burn outtia. C

Kerho on pakollinen koulun takia, on sitä kautta alkanut ja ilman sen vetämistä ei tarvitse kurssista läpi mennä. Eli kyllä, se on pakollinen, ja ei, siinä ei ole mistään muusta kysymys.
Tässä ei kyse ole siitä, ettenkö pystyisi luopumaan yövuoroista. Pystyisi varmasti, mutta on tosi vaikeaa sanoa ei pomolle, jos olen muutenkin ns.viimeinen/ainoa vaihtoehto. Tässä on niin montaa monessa että on todella hankalaa selittää edes fiksusti. Ja tuohon paikkaan on kyllä siis koulutettu muutamia tässä lähiaikoina, mutta kaikki kolme on lähteneet pois kesken koulutuksen koska eivät ole joko olleet sopivia tai eivät ole oppineet hommaan tms.

Olen 22-vuotias. Ja jos niin on, että luulen itsestäni liikoja, niin sitten varmaan joudun joskus tippumaan maan pinnalle, se on mulle ihan ok.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.