Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   17.1.17 22:45:57

Otsikossa tulikin :)

Missä olit harjoitteluissa ja mitä pidit? Pääsitkö tekemään oikeasti asioita vai seurasitko vain sivusta?

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.1.17 22:46:56

Missä vaiheessa noita harjoitteluja tulee? Ekana vuonna? Tokana?

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   17.1.17 22:50:07

-, Jokaisena vuonna on yksi eli yhteensä kolme 10 viikon harjoittelua opintojen aikana.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.1.17 23:18:37

Ollaanko noissa harjoitteluissa se koko 10vk joka arkipäivä? Vai onko vaan kerran viikossa tms... Mietin miten nuo menevät, mulla kun on siis sossukoulupaikka auki ja ens vuonna alkavat opinnot. Tai siis syyskuussa. :)

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: sosionomi 
Päivämäärä:   18.1.17 07:09:53

Riippuu täysin koulusta miten harjottelut on.

Kymmenisen vuotta sitten tein itse 5vko aikuisopisto, 7vko päiväkoti, 7vko lastenkoti, 4 tai 5 vko johtajaharkka, x vko vapaavalintainen ja koulun ohella tehty perhetyön harkka. Muut tehty 5 päivää viikossa.

Nykyisellä työnantajalla sosionomiopiskelijat tekevät omat viikkoonsa pääsääntöisesti muiden sosionomien työpareina ja tutustuvat muidenkin ammattialojen tehtäviin organisaatiossa.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   18.1.17 07:55:47

Kyllä niissä harjoittelussa ollaan joka arkipäivä.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: iina 
Päivämäärä:   18.1.17 08:02:05

Erikoinen harjoittelu, jos pitäisi mennä työpaikalle vain kerran viikossa :D Työelämän pelisääntöjähän siinä on tarkoitus oppia.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: Unikko 
Päivämäärä:   18.1.17 08:39:59

Tein harjoittelut päiväkodissa, kehitysvammaisten toimintakeskuksessa, a-klinikalla ja mielenterveyskuntoutujien palvelukodissa.

Suosittelen sitä, että tee työharjoittelut yksityisellä puolella, siellä ne työpaikat nykyään on. Kunnallisella on paikat pedattu aina ja työntekijöitä vaan vähennetään. Hankemaailma työllistää myös hyvin, sille puolelle kannattaa saada kasvonsa tutuksi.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: Helvi 
Päivämäärä:   18.1.17 09:04:36

Onko uusille sosionomeille oikeasti töitä riittävästi? Tässä harkitsen taas uuden ammatin opiskelemista kun ei tuo lähihoitajaksikaan opiskelu tuonut töitä vaikka niin vakuuteltiin.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   18.1.17 09:05:26

Meillä ensimmäisen vuoden harjoittelu kestää 12 päivää. Ei todellakaan mitään kymmentä viikkoa.

Olen siis vasta ekan vuoden opiskelija joten en tiedä miten muina vuosina mutta näin nyt.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: Unikko 
Päivämäärä:   18.1.17 10:01:19

Suosittelen opiskelemaan suoraan sosiaalityöntekijäksi. Sosionomeille tarjolla pätkätöitä tai ohjaajan töitä huonolla palkalla.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.1.17 10:03:58

Lastensuojelun erilaisissa paikoissa tein neljä eri 7-9 viikon harjoittelua. Ja kyllä meidän koulussa oli myös sen lisäksi niitä kerran viikossa tapahtuvia työelämäharjoittelu/-tutustumisjuttuja.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: turku 
Päivämäärä:   18.1.17 10:46:20

Turussa harjoittelut ovat 7 viikkoisia, viimeistä 10 viikon syventävää harjoittelua lukuunottamatta. Itse tein harjoittelut seurakunnan nuorisotyöhön, nuorten kohtaamispaikkaan ja ns. päihdekahvilaan, joka toimii pitkälti vapaaehtoisvoimin. Kannattaa kokeilla erilaisia juttuja, niin tietää sitten ainakin mistä tykkää tai mistä ei ainakaan tykkää.

Ja samaa mieltä edellisten kanssa, eli kannattaa hakeutua sellaisiin paikkoihin, joista voisi aueta tulevaisuudessa työpaikka. Itse olen tehnyt sen suhteen vähän huonoja valintoja, vaikka harjoittelut ovat antoisia olleetkin.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.17 10:49:06

"Suosittelen opiskelemaan suoraan sosiaalityöntekijäksi. Sosionomeille tarjolla pätkätöitä tai ohjaajan töitä huonolla palkalla."

No täysin erilaisista ammateista kyse, jos mietitään vaikka lastensuojelun sosiaalityöntekijää ja lastensuojelulaitoksen ohjaajaa. Itse en sosiaalityöntekijän työtä tekisi edes tuplapalkalla mitä siitä saa.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: Helvi 
Päivämäärä:   18.1.17 10:51:11

.: Miksi? Perusteluja kaipailisin? Mikä sosiaalityöntekijän työssä on niin huonoa ja miten se eroaa sosionomin työstä?

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.17 11:04:11

No jos nyt noita kuvailemiani vertaan, niin ohjaajat tekevät suoraa asiakastyötä, arkea asiakkaiden kanssa. Sosiaalityöntekijä juoksee palavereissa, tekee paperihommia, tekee päätöksiä, ei lainkaan arjessa mukana elämistä. Eli aivan erilaisia töitä.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.17 11:05:11

Ja huonoa siinä omasta näkökulmastani on se, etten todellakaan haluaisi olla se sylkykuppi, johon viha kohdistuu, kun tekee niitä asiakkaalle ei niin mieluisia päätöksiä. Pahimmassa tapauksessa joka henkeä ja perhettä uhkaillaan...

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.17 11:05:39

joka = jopa

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   18.1.17 13:21:43

Ihanaa! Paljon tullut vastauksia :) Kiitos kaikille. Lisää saa toki laittaa.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.1.17 13:26:57

Itse opiskelen ensimmäistä vuotta Laureassa, juuri vuodenvaihteessa alkoi ensimmäinen harjoittelu, 15 op, eli n. 40h viikossa ja yhteensä 10vkoa. Siitä pari tuntia laskettu tehtäviin per viikko.
Olen päihde- ja mielenterveyskuntoutujien päivätoimintakeskuksessa. Meille annettin ohjeeksi etsiä ekaksi harjoittelupaikaksi sellainen paikka johon ihmiset tulevat vapaaehtoisesti, ei siis suljettua osastoa, vankilaa tms. Ok vanhainkoti eri asia, mutta ymmärtänet pointin.

  Re: Sosionomi! Missä olit harjoittelusi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.1.17 22:16:25

Milloin turussa on ensimmäisen vuoden harjoittelu? Pääsin sinne jo kerran sisään mutta hylkäsin paikan, mietin hakevani uudelleen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.