Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   26.10.14 09:43:18

Mulla on pieni ja kiltti pv-tamma kotona syrjäseudulla neljän hevosen yksityistallissa.
Yhdellä ponilla köy säännöllisesti (1xvko) vuokraaja joka maksaa 10€/kerta tai ponia koskevat tallityöt.
Tallillammr on hyvät (=käytännölliset) puitteet ja hevoseni on kaikkien kanssa toimeen tuleva, ratsastessa toimii mukavan ihmisen kanssa, alkuun aina kaikilla hyvin.
Päätin rankan syksyn vuoksi koettaa itsekin vuokraamista, 10euroa ja hepan kanssa saa sovitusti tehdä mitä tahtoo.
a)hinta kyseenalainen
b)tallitöitä karsastetaan(ehdotin ilmoituksessa että summan voi kuitata tallitöillä)
c)luvattu tulla mutta ei saavuttu paikalle
d)eräs nainen kävi jopa 3kertaa kunnes "katosi"
e)eka jätti ekan ja vukan kerran maksamatta
mikähän tässä on vikana, vai onko ihan normaalia ennenkuin hyvä löytyy?
lisäksi yksi oli siinä toivossa että MINÄ maksan hänelle (kuuli että heppani on vähäisellä liikutuksella).........
ärsyttää, sillä hevoseni kuitenkin stressaa liioista vaihtuvista ratsastajista

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   26.10.14 09:48:17

Paras ratkaisu itselle on ollut pyytää tuttua hevosihmistä käymään ilmaiseksi/vaihtoehtoisesti pientä palkkaa vastaan. Riippuen millä mielellä toinen osapuoli on ollut. Tässä vaiheessa kun hevoseen palaa satasia ja lähemmäs tonnikin kuussa niin se 20-30€ tai edes 40€ kuussa olisi ihan neula heinäsuovassa. Tärkeämpää on itseni kannalta se, että hevonen saa sovitunlaista liikuntaa jne.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Voi olla 
Päivämäärä:   26.10.14 09:50:53

Syitä voi olla monia. Teillä ei ole vuokralaisen kanssa synkannut, talli liian kaukana, yksityistallin ei olekkaan vuokralaisen juttu vaan kaipaa sittenkin seuraa, tallitöiden tekeminen ei kiinnosta jne.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: voimme kekustella 
Päivämäärä:   26.10.14 09:51:13

Miksi te pidätte hevosia?

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   26.10.14 10:03:22

Sun hevonen ei olekkaan sellainen helmi joksi vuokraaja sitä oletti.
Ei jaksa vaivaa ajella kauas jos ratsastus ei anna mitään tai on yhtä taistelua.
Mieluummin maksaa laadusta jossain muualla vähän enemmän.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: omg 
Päivämäärä:   26.10.14 10:08:57

Ymmärrän vastaajien pointit mutta se kyllä itteäni kiinnostaa miksei voida ilmoittaa mitään kun lopetetaan?

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   26.10.14 10:18:15

Ihmiset kokeilee, intoa on alkuun, mutta työläys yllättää ja vaivihkaa jäädään pois.

Paras jos saat jonkin kaverisi tai tuttavan välillä liikuttamaan. Mutta seuran puute tulee siinäkin usein vastaan.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   26.10.14 10:20:06

Itse en olekkaan jaksanut käydä jos matka on mielestäni pitkä ja hinta liikaa hevosen tasoon nähden.
Esim. Etsin mukavaa helppoa, luotettavaa, rauhallista "tätiratsua". Löysin muka sopivan. Hintaa oli 20€ kerta ja matkaa n. 20km suuntaansa.
Tallilla sainkin tietää että heppa on hoitaessa ihmissyöjä ja ratsastaessa ryöstää ainakin laukassa, hyppääminen on mahdollista jos osaa ratsastaa todella kuumuvaa ja hurjaa hevosta.
Että juu ei, arvaattekin varmaan etten käynyt kokeilua enempään ja jo kokeilusta oli maksettava täysi hinta, hmm.

Toisen kanssa kävin jokusen kerran, muttakun toistuvasti heitti alas ja maastossa jouduin taluttamaan takaisin kun alkoi hyppiä pystyyn ym. niin totesin olevan liian vaikea minulle.

Toki olen aina ilmoittanu etten tule enää.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   26.10.14 10:34:07

Täällä samanlaisia kokemuksia, kuin aloittajalla.. Ihmetteln kans eniten, ettei voida ilmoittaa mitään, lopetetaan vaan yhteydenpito. Ja sitten on riittäny näitä, jotka on muka tosi kiinnostuneita, mutta kun pitäisi kokeilemaan tulla, ei kuulukkaan enää mitään. Tai sitten ollaan innoissaan tulossa kokeilemaan ja samana päivänä tuleekin ilmoitus, että elämäntilanne onkin muuttunut, tai hevonen ei ehkä olekkaan sopiva. Siis päätellään, ettei hevonen ole sopiva ilman koeratsastusta, vaikka alkuilmoituksen mukaan hevonen on vaikuttanut mukamas juuri sopivalta. Ihan ihme touhua! Tulee jopa mieleen, levittääkö joku aiheetonta höpönlöpöä itsestäni, tai hevosesta.. Mutta onneksi nyt ei ole mikään pakkotilanne saada vuokraajaa :)

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: asd 
Päivämäärä:   26.10.14 10:34:47

Syksy ja talvi tulossa...
kylmää, pimeää, routaista ja märkää

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: kippi 
Päivämäärä:   26.10.14 10:35:32

Ihmiset on outoja. Mulla kävi kerran vuokraajakokelas, joka oli lähdössä klipatulla hevosella -20c pakkasella nakuna ulos. No, sanottiin toki ystävällisesti että laita vaan se satulan viereen tuotu viltti sille päälle. Toisen käyntikerran jälkeen hän tykkäsi että heppa on tosi ihku, voisiko hän alkaa hoitamaan sitä? Tämä tyyppi oli siis löytynyt oman halutaan vuokrata -ilmoituksensa perusteella.

Toinen vuokraaja lopetti käymisen kun heppa oli kuulemma niin karsea ratsastaa ilman gramaaneja.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: wow 
Päivämäärä:   26.10.14 10:49:36

Nakuratsastus on muotia

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: joopa 
Päivämäärä:   26.10.14 10:56:37

Nää on näitä. Se oma kullannuppu on niiiin hieno ja talli on niiiin paras jne. Valitetaan, kun harrastukseen palaa rahaa ja vuokraaja pitää saada kuluja kattamaan.

Ei ymmärretä, että sille vuokraajalle toinen vaihtoehto on esim. olla ratsastamatta, tai ratsastaa siinä ratsastuskoululla, joka ei aina ihan pöllömpi vaihtoehto olekaan. Ei se yksärillä meno niin upeaa ole, että tarkasti säännellystä köpöttelystä (=kaikkien varusteiden täydellinen puunaus ja oikeaan kulmaan asettelu joka ratsastuskerran jälkeen, alkukäynnit siinä ja tuossa mielentilassa, neljä kierrosta kevyttä ravia vasempaan ja kierros laukkaa oikeaan, jne. jne.) olisi valmis maksamaan kovin hirveitä summia, kun bensoihin palaa jo kymppi tai enemmän (tässäkin kirjoituksessa asutaan syrjäseudulla, eli pitäisi ymmärtää kumpi osapuoli on maksumiehenä).

Jos ja kun tilataan liikuttaja ja hoitaja hevoselle, täytyy ymmärtää, kumpi maksaa. Eihän koiranhoitajaltakaan vaadita maksua siitä, että hoitaa lemmikkiä omistajan loman/vapaapäivän/menon ajan. Jos ajatellaan, että vuokrakäynti yksityistallille maksaa vaikkapa 25 euroa bensoineen ja 30 eurolla pääsee ratsastustunnille hyvälle ratsastuskoululle, kyllä siinä vaan monella ratsastustunti voittaa.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   26.10.14 11:08:05

Jopas oli taas yleistys.. Kyllä mä nyt ymmärrän, että jos suurimmalla osalla vuokraajista on ylläolevan kaltainen ennakkokäsitys KAIKISTA vuokrahevosten omistajista, ettei sitten tosiaan vaivauduta edes koeratsastukselle.
Mun hevonen ei ole syrjäseudulla, muutama kilometri kaupungista, en ole välineurheilija ja hevoseni on oikeasti kiltti ja mukava ratsastaa. Mutta jos tosiaan se 10e on liikaa ratsastuksesta alueella, jossa tunti ratsastuskoulussa on 30e, on varmaan parempi pysyä siellä possujonossa.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Pola 
Päivämäärä:   26.10.14 11:39:39

Mulla loppui ikävä kyllä vuokraaminen, kun se ei vaan istu oman elämän kanssa yhteen. Mulla on satunnaisesti vanhempainiltoja, työmatkoja, taloyhtiön ja rotujärjestön hallituksen kokouksia, ei nyt joka kk mutta kyllä niistä joku joskus osuu vuokrapäivälle, kun 1krt/vk ei ees vuokrahevosta (ymmärrettävästi) saa, vaan pitäisi pystyä 2-3 krt/vk käydä. En jaksanut sitä syyllistämistä ja "no mites aattelit sitten että hevosen liikutus hoidetaan sun vuokrapäivänä?". En tiedä, ei ole mun hevonen. Samalla mulle voidaan ilmoittaa päivällä ettei tartte illalla tulla, ollaan menossa kaverin kanssa pitkälle maastoon, hevosella onkin kengitys tai mun kaveri Pirre haluu tulla ratsastaan. Parhaimmillaan oon kuullut tallille tullessa että hevosella on just vedetty 2h maastolenkki, et no jos ihan väkisin haluut ratsastaa, niin kävellä saa kentällä ympyrää.

Nyt vuokraan valmentajaa. Paljon joustavampaa.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   26.10.14 11:43:15

Täällä kans siis halvin tunti rats.koulussa 20euroa. VALVOTTUNA, ilman ohjausta!
Hevoseni on NORMAALI, minä olen normaali.
yleensä antanut vuikraajille vapaat kädet, saa tehdä mitä haluaa kunhan muistaa alku ja loppu käynnit. Ei ilmeisesti riitä. Olen ollut ekalla kerralla seuraamassa,ja opastamassa, kysynyt haluaako jatkosaa olöa yksin vai tulenko mukaan, tarjonnut mukaan lähtöä toisella hevosella jis tahtoo maastoon yms, en tiedä missä menee vikaan.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.10.14 11:48:28

Vaikka näitä kokemuksia kertyykin varmasti suurimmalle osalle hevosenomistajista, jotka hevosiaan vuokraa, pitää silti muistaa ettei yleistä. Itse olen sanani mittainen vuokraaja, 15-vuotias (eli alaikäinenkin voi olla asiallinen!). Toivottavasti löydätte mukavan ratsastajan. :)

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.14 12:09:33

Jos tosiaan useampi vuokraaja lähtee lyhyen ajan sisään niin kannattaa varmaan jossain vaiheessa hoksata katsoa sinne peiliin. Olen vuokrannut kolmea hevosta. Yhtä vuokrasin useamman vuoden siihen asti, että hevonen myytiin. Yhtä vuokrasin siihen asti, että muutin eri paikkakunnalle. Yhtä taas vuokrasin kolmisen kuukautta ja lopetin, koska touhu oli aivan älytöntä.

Tämä kolmas vuokrahevonen oli juuri näitä, joilla kävi jatkuvasti uusi vuokraaja kokeilemassa ja lopettivat hyvin nopeasti. Minä olin sentäs kolme kuukautta, joka tuntui olevan tälle paljon. Tutustuessani omistaja päivitteli, miten huonoja vuokralaisia hänen kohdalleen olikin sattunut. Kunnes sitten aika nopeasti hoksasin, miksi muut vuokralaiset olivat kaikonneet. Ensinnäkin tallin ilmapiiri oli surkea lukuun ottamatta sitä pientä porukkaa. Tallinomistaja kuului tähän porukkaan oli hyvin epäystävällinen muille kuin porukan jäsenille. Hevosen omistaja taas oli pikkutarkka aivan kummallisista asioista. Joka ikisellä käyntikerralla (jopa samalla viikolla!) hevosella oli eri hoito-ohjeet varusteiden, loimituksen ja/tai ruokinnan suhteen. Näitä ohjeita luki sitten hevosen vihossa, sähköpostissa, facebookissa ja tekstiviesteissä. Joka ikinen vuokrauskerta piti siis aloittaa tutkimalla tarkkaan jokainen väylä, että mitäs nyt tällä kertaa sitten. Välillä omistaja unohti ilmoittaa joistakin asioista ja kun sitten toimi väärin (eli laittoi vaikkapa väärät, edellisellä kerralla käytetyt, suojat tai satulassa valmiina olevan satulahuovan niin tuli huudot. Useimmiten pyysi sentäs anteeksi omaa unohdustaan, mutta ei se nyt pidemmän päälle paljon lämmittänyt..

Eli jos useampi vuokraaja lopettaa nopeasti, niin syynä voi yksinkertaisesti olla se, että hevosen vuokraamisesta on tehty monimutkaista ja ahdistavaa. Useimmiten vuokraajat kuitenkin haluavat, että hevosen vuokraaminen on mukava ja rentouttava harrastus. Jos se ei sitä ole, niin he lopettavat nopeasti. Tietenkin. Miksi maksaa siitä, että joutuu stressaamaan joka harrastuspäivä hevosenomistajan kummallisia mielenliikauksia?

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: kyllästynyt 
Päivämäärä:   26.10.14 12:10:32

Itse en enään KOSKAAN vuokraa yhtään hevostani. Hintana ollut 10-15€ ja kyseessä on osaava tamma, jolla voi mennä yksin maastossa jne. Toimii joka tilanteessa. Hevosesta on tykätty kyllä, mutta varusteita jätellää ja mystisesti hukataan. Ei makseta sovittuja summia ja hevosen kanssa tehdään asioita joista on sovittu ettei niitä tehdä. Oletetaan kun en ole paikalla ettei kukaan huomaa. Suurin osa näistä "hevosihmisistä" on täysin hevosmiestaidottomia, ratsastustaitokin on jotain ihan muuta mitä on annettu ymmärtää :/

Sitten kun pidetään tuota summaa kalliina, pelkkä kengässä pitäminen vuokraajan takia on enenmän kun se mitä siitä vuokraamisesta tulee "tienattua"

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   26.10.14 12:11:06

Vuokraajaa ei haettu, ilmaiseksi olisi saanut mennä, mutta ei, kolme kertaa on maksimi, mitä ihmiset käy. Sitten kadotaan ilmoittamatta mitään. Jatkossa saavat vapaan, jos itse ei ehditä liikuttaa.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.10.14 12:22:12

Kokemukseni mukaan vuokraavat hakevat valmista pakettia. Ollaan kyllästyneitä turtuneisiin tuntiratsuihin ja vuokrahevosen täytyisi toimia heti ajatuksenvoimalla. Ihan kuin se menisi niin...

Minulla on yksi vuokraaja käynyt, ratsastus tallitöitä vastaan. Kävi 3 kertaa ja katosi jälkiä jättämättä.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   26.10.14 12:30:53

Kysy ponin vuokraajalta, olisko hänellä kaveria joka voisi vuokrata sun heppaa. Näin pääsisivät yhdessä harrastamaan / yhdellä kyydillä.

Meillä toimii näin. Pikkutallin vuokraajat käyvät yhdessä maastossa, pyytävät toisinaan jonkun pitämään tuntia jne.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.10.14 12:37:02

Minulla taas vimeksi "katosi" hevosen omistaja. Ei ilmeisesti enää tarvinnut hoitajaa vaikka jatkuvien työkiireiden ja lomareissujen takia hoitajan halusi :D

En oikein edes usko että se johtuisi siitä että olisin hoitanut hommani huonosti, aina tuli kiitosta hyvin tehdystä työstä. Noh, saan ainakin nyt keskittyä kisaamiseen ja valmentautumiseen toisella tallilla. Harmi sinänsä kuitenkin, talli oli aika jepa, hevonen oli ihana ja omistajakaan ei nipottanut turhista vaan antoi aika vapaat kädet.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: vuokraaja 
Päivämäärä:   26.10.14 12:40:08

Joku siellä tallissa mättää. Sinä, hevonen, puitteet tai tallin muu henkilökunta. Hyvän vuokrattavan löytyminen ei ole helppoa.

Itse olen lopettanut vuokraamisen mm omistajan välinpitämättömyyden takia. Tulin tallille, jossa ketään ei ollut vastassa. Omistaja luotti sokeasti vuokraajiin. Lisäksi piti olla vakipäivä ja liikuttaa hevonen kun sovittu. Mulla lapsia ja töitä, joten yllätyksiä tuli nopealla aikataululla. Näistä tuli huutoja.

Toisessa paikkaa tallin muu henkilökunta kohteli vuokraajia kuin lantaa. Kaikki oli aina vuokraajien vika. Esim kerran olin talvella tuomassa hevosta sisälle talliin (hevoset oli hoidettava käytävällä). Tallin omistaja oli omalla hevosellaan hoitohommissa. Odottelin 2h että omistaja sai hevosen harjattja ja vietyä ulos! Juoruili puhelimessa jne. Kyselin, että voinoo hoitaa hepan harjaukset pihalla. Ei kuulemma voinut, sotkee pihaa. No myöhemmin olin menossa likaisen hevosen kanssa talliin, kun sain huudot, että hevonen puhdistettava ulkona. Minua myös syytettiin toisten mailla ratsastamisesta vaikka olin mennyt vain kentällä. Eihän tuota touhua jaksanut vaikka hevonen ja hevosen omistaja olivatkin mukavia.

Täydellisin diili oli kun sain vuokrata edullisesti suht lähellä olevaa mukavaa heppaa. Tallissa oli kalenteri, johon sain merkata ne päivät kun pääsin tallille tulemaan, omistaja kävi sitten loput. Tavallisesti kävin 2-3x viikossa. Tää diili harmikseni loppui kun hevonen muutti toiselle tallille.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Pö 
Päivämäärä:   26.10.14 14:40:32

Mulla on käyny neljä eri vuokraajaa. Hevoseni ei ole huippu, olosuhteet eivät ole huippuja, hintaa en ole ottanut, tallitöitä ei tarvi tehdä ja rehellisesti olen kertonut, ettei hevonen ole mikään tähti. Eka kävi muutaman kerran, oli seuraava kerta sovittuna, ei ilmoittanut, ei tullut. Toinen kävi muutaman kerran liikuttamassa, sen jälkeen siurtyi vaan kahvittelemaan ja juttelemaan. Kolmas oli ratsastanut vaikka minkälaisia hevosia ja paljon, ei osannut edes kunnolla keventää. Neljännen kanssa sovittiin aika, jolloin tulee kokeilemaan heppoja. Ei näkynyt, laitoin viestiä, oli unohtanut ilmoittaa, ettei pääsekään. Että näin.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.10.14 17:58:42

Minun hevosta on kysytty vuokralle ja lainaan mutta ei enää sovi. On niin huonot kokemukset AIKUISISTA vuokraajista, tehdään kiellettyjä asioita ja mennään kielletyille reiteille (esim routakuoppaiselle liukkaalle reitille), ei osata edes satuloida oikein, ei osata yhtään ratsastaa (eli istunta aivan arsesta), mennään pitkiä aikoja vaikka ollut puhe mitä tehdään ja mitä ei...

Että voi tuollaiset ärsyttää.

Lisäksi tuodaan kavereita tai perhettä tallille ja käyttäydytään kuin maailman omistajat.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   26.10.14 19:55:25

Minulle vuokraajana syy innostuksen hiipumiseen on ollut joko liian pitkä etäisyys tai vessan puute tallilla. Molemmat vie miellyttävyyden harrastamisesta.

Olen kyllä aina käynyt ja maksanut kaikki sovitut kerrat, en vain jättänyt ilmestymättä. Joidenkin kohdalla häpeäkseni täytyy myöntää, että seuraavan kerran sopiminen on lopulta omien kiireiden takia jäänyt ja jäänyt ja sitten kun aikaa vilahtaa liikaa, niin en ole enää kehdannut kysyä vieläkö hevosta voi käydä vuokraamassa... (hevosen omistajilla on ollut tiedossa, että työni on hyvin epäsäännöllistä mikä vaikuttaa harrastusmahdollisuuksiin).

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.10.14 20:16:07

Mä lopetin yhen hevosen vuokraamisen olosuhteiden ja omistajan takia. Lumisena talvena kenttää ei aurattu, upotti joka askeleella eri verran, ei siellä pystyny mitään tekemään. Ja aina oli se kentän auraus työn alla.. Olin myös terapeutti omistajalle, onhan se kiva tutustua uusiin ihmisiin jne. mut jos tokalla kerralla aletann itkemään jotain ex-ukkoa ni moro.. Ilmoitin lopettavani ja sain haukut, viimeistään tuli ilmi, että ihan sekopää. En ollu tietäkseni luvannut loppuelämääni siellä käydä..

Olosuhteet ottaa monesti kupoliin ja jopa estää käymästä, esim. ei valoja, kenttää ei lanata tai aurata. Hevosen hinta vs. hevosen taso, jos hevonen ei osaa mitään niin 5 e voin maksaa maastoilusta tms. Itse haluan kuitenkin kehittyä, kun oma tasoni ei päätä huimaa niin en viitti maksaa turhasta elu jos en hevosella mitään opi.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: ka 
Päivämäärä:   26.10.14 20:21:17

Ei tarvitse mättää minkään. Suomalaisilla hevosihmisillä ei ole enää mitään alkeellisiakaan käytöstapoja tai muiden kunnioitusta. Oma napa. Hevosmiestaitoja ja ratsastustaitoa itsenäiseen työskentelyyn ei ole, ja kirkkain silmin valehdellaan. Toisten omaisuutta ei kunnioiteta, eikä huolehdita.

Sitä voisi olettaa että jaettu ilo, paras ilo. Aikuinen saisi edullisesti oman hevosteluhetken ja soveltaa oppimaansa. ******marjat, meidänkään hevosiin ei enää koske kukaan muu pitkällä tikullakaan.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   26.10.14 20:45:12

Itse lukeudun niihin vuokraajiin, jotka rehellisesti kertovat itsestään sekä toiveistaan vuokrahevosta ja ennen kaikkea sen omistajaa kohtaan. En unohda vuokrapäiviä tai peru niitä viime tipassa. Hoidan hevosen kuin omani eli aina ns. viimeisen päälle. En ns. revittele maastossa enkä kentällä. En hyppää ilman omistajan tai valmentajan läsnäoloa. En tuo kavereitani luvatta ratsastamaan. Nämä ovat mielestäni ihan perusasioita! Kuten myös se, että jos hevonen ei jostakin syystä vaikka sen kolmen vuokrauskerran jälkeen tunnu "omalta" niin soitan omistajalle ja keskustellaan asia selväksi. Kuuluu ihan perus käyttäytymissääntöihin! Usealla tämä tuntuu olevan ihan hepreaa.

Olen omistanut useita hevosia ja aina löytänyt niille hyvät vuokraajat. Täytyy olla hieman ihmistuntemusta ja ihmisten lukutaitoa, jotta tämä onnistuu. Ja ennen kaikkea siitä vuokraamastaan hevosesta pitää rehellisesti kertoa kaikki! Esim. minä en ole vuokrannut eläkkeellä olevaa kansallisella tasolla esteitä kisannutta tammaani valmentautumisintoiselle junnulle, vaan vuokrasin sen "terapiaratsuksi" tätiratsastajalle. Enkä myöskään ole vuokrannut arvaamatonta ja sähäkkää, mutta minkä tahansa yli hyppäävää 6-vuotiasta estelupausta rauhaa kaipaavalle tätiratsastajalle vaan vuokrasin sen sille motivoituneen oloiselle 17-vuotiaalle taitavalle junnulle.

Joskus kannattaa siis katsoa peiliin sen oman hevosen tietojen suhteen. Tämä yleisesti, ei aloittajalle.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.10.14 21:36:47

En ymmärrä, et jos etsii yksäriä vuokralle, niin ei ole valmis siitä maksamaan.
Ne kun ei toimi kuin junan vessat, jos ei ratsastaja osaa ratsastaa.
Täytyy olla motivaatiota opetella, jos ei osaa.
Sillä motivaatiolla tuo tähtikaartikin on ratsastamaan opetellut ja keräävät rusetit!
Ei siinä auta vaikertaa, et liian vaikea hevonen, liian huono sää, liian kylmä jne.....
Jos oikeasti haluaa oppia ratsastamaan, asenne pitää olla kohdallaan ja motivaatio oppia!!
Muuten ei mitään saa eikä tuloksia tule!
Olen tuon tien käynyt läpi, nyt on omat kisahevoset ja olen hemmetin tyytyväinen, että en antanut vuokrahevosten kanssa periksi vaan jatkoin ja opin!!
Suosittelen oikeasti tavoitteellisille ratsastajille vuokraamista, mitä vaikeampi hevonen, sitä enemmän pääsee oppimaan!!!!!

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: zeni 
Päivämäärä:   27.10.14 07:45:06

Vähän samoilla linjoilla monen muun kanssa, että hevosenomistajan kannattaisi joskus katsoa peiliin.. Ei sillä, että nyt tarkoittaisin juuri aloittajaa mutta ihan noin yleisesti. Itse kävin aikanaan ratsastamassa kahta hevosta. Rahaa en kummastakaan maksanut, tallitöillä mentiin. Olin jo tuolloin asiallinen, aikuinen ihminen ja tein sen mistä sovittiin. Toinen hevonen oli kaikkea muuta kuin omistaja antoi ymmärtää. Eipä siinä, kyllähän sitä nyt voi käydä vähän harrastelemassa, vaikka hevonen ei osaakkaan juuri mitään, lähtien jo ihan perusasioista(Omistajalla täysin utopistisia kuvitelmia hevosestaan). Tämän kohdalla omistaja väitti hevosen käyttäytyvän hyvin maastossa, ei ongelmaa. Oli käytännössä kuitenkin hengenvaarallinen.. Ja kyllä, kaikenlaista kaakkia on nähty niin suomessa kuin ulkomaillakin mutta tämä vei kyllä voiton! (omistaja ei itse myöskään maastoillut koskaan..yllättävää :D)

Toisen ratsun kohdalla oli alusta asti selvää, että tämä on ainoastaan maastoillut, ei osaa koulukuvioita. Tällä tallilla taas ei ollut minkäänlaista kenttää, joten ainoat mahdollisuudet olivat kruisailla maastossa. Siinäkään ei sinällään mitään vikaa, koska hevonen toimi hyvin mutta omistaja ei kertonut minulle mitään tallin/lähiympäristön säännöistä. Vaikka kysyin saako sielä ja sielä ratsastaa, vastaus oli "joojoo" ja sitten sain jälkikäteen haukkuja maanomistajilta, kun kielletyillä yksityisteillä oli menty. Ja nyt ei ollut kyse jostain yhdestä unohduksesta vaan useammasta rikkeestä, joista sain kuulla muilta tallilaisilta. Näiden kokemusten jälkeen päätin, että ei enää :D Ja kyllä, molemmille ilmoitin, että en enää tule ratsastamaan.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.10.14 08:07:54

Älä ota kaikkia halukkaita edes kokeilemaan, vaan kysele tarkkaan etukäteen ja kuulostele mielipiteitä hevostelusta yleensäkin. Yleensä varmin valinta on sellainen, jolla on ollut omiakin hevosia tai hoitanut ravitallilla penskana/nuorena ja sitten siirtynyt ratsastukseen. Ymmärretään siis paremmin vastuu sovitusta ja se ettei hevonen toimi heti napista painaen ja aika usein on huono sää..

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: tiuku* 
Päivämäärä:   27.10.14 08:28:25

Tiitulta hyviä ajatuksia, olen samoilla linjoilla. Kenellekään erityisesti sitä osoittamatta, tuntuu, että täällä enimmäkseen arvostellaan hurjalla kädellä vuokraajia, ja osalta jää kokonaan pohtimatta, voisiko kenties omalla toiminnallaan vaikuttaa asiaan. Esimerkiksi suora puhe tuntuu usein jäävän ja tullaan purkamaan ajatuksiaan ja tuntojaan joko tänne tai valitetaan muille tallilaisille, tai kirjoitetaan ei-niin-tunnistettavasti Facebookissa.

Itse ainakin vuokraajan/hoitajan roolissa toivon, että asioista keskustellaan, otan mielelläni vastaan rakentavaa palautetta, neuvoja ja minulla on kova halu oppia, en ole mikään mestari enkä täydellinen! Tehdyistä tallityöstä en todellakaan odota mitään ylistystä, on toki ihana kuulla välillä se "kiitos", siitä tulee itselleni hyvä mieli muun hyvän lisäksi.

Minulle (aikuiselle ihmiselle...) on jopa yhtä hevosta katsomaan mennessäni tiukasti alleviivattu ensimmäisellä tutustumiskerralla, että hevosen häntää tai harjaa EI sitten saa leikata omin päin. Ei olisi kieltämättä tullut mieleenkään, että saisin leikkiä jonkun toisen omistaman hevosen kampaajaa...

Ymmärrän siis myös sen puolen, että on varmasti paljon epäluotettavia, ominpäin säheltäviä, ajattelemattomia vuokraajia, mutta emme me kaikki ole sellaisia. Välillä asenne kieltämättä vain yleisesti tuntuu siltä. Paljon ennätin kiertää hevosia ja eri talleja ennen nykyisten vakiovuokra- ja hoitohevosteni löytymistä, joten en puhu yhdestä, enkä kahdesta eri tallista - tuntui usein, että suhtautuminen talleilla vuokraaja-ihmisiin oli välillä jopa ihan jäätävä.

Ei edes tervehditty takaisin, katsottiin vaan kuin halpaa makkaraa, ja kolmen sekunnin päästä satulahuoneessa kävi iloinen rupattelu muiden hevostenomistajien kanssa. Jos tarvitsi neuvoja tai kyseli missä päin tallia jokin asia on tai miten jokin käytäntö (esimerkiksi loimien kuivatushuoneen kanssa) tallilla menee, vastailtiin pitkin hampain ja huokailten. Saahan sen seuransa ja mielipiteensä valita, toki (ja ymmärrän, jos vuokraajien vaihtuessa väsyttää se että näitä asioita joutuu toistelemaan), mutta välillä jäi hieman kurja mieli.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Meep 
Päivämäärä:   27.10.14 08:33:19

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 26.10.14 21:36:47

En ymmärrä, et jos etsii yksäriä vuokralle, niin ei ole valmis siitä maksamaan.
Ne kun ei toimi kuin junan vessat, jos ei ratsastaja osaa ratsastaa.
Täytyy olla motivaatiota opetella, jos ei osaa.
Sillä motivaatiolla tuo tähtikaartikin on ratsastamaan opetellut ja keräävät rusetit!
Ei siinä auta vaikertaa, et liian vaikea hevonen, liian huono sää, liian kylmä jne.....
Jos oikeasti haluaa oppia ratsastamaan, asenne pitää olla kohdallaan ja motivaatio oppia!!
Muuten ei mitään saa eikä tuloksia tule!
Olen tuon tien käynyt läpi, nyt on omat kisahevoset ja olen hemmetin tyytyväinen, että en antanut vuokrahevosten kanssa periksi vaan jatkoin ja opin!!
Suosittelen oikeasti tavoitteellisille ratsastajille vuokraamista, mitä vaikeampi hevonen, sitä enemmän pääsee oppimaan!!!!!

^ Yllätys yllätys, kaikki vuokrahevosta etsivät eivät ole tavoitteellisia harrastajia joiden tavoitteena on saada omat kisatykit alle. ;)
En osaa ratsastaa jokaista yksityishevosta, eikä ole motivaatiota opetellakkaan. Olen silti reilu ja oikeudenmukainen eläinten kanssa, en vaadi liikoja enkä mene sinne minne omat taidot ei riitä. En halua opetella ja vääntää rautalangasta vuokrahevosen kanssa perussääntöjä läpi, vaan normaalin perustoimivan tätiratsun joka toimii lähes kaikkien alla ja joka kaipaa maastoiluseuraa tai maastakäsin puuhailevaa ihmistä.

En ymmärrä, mistä olet sen käsityksen saanut, että jokainen vuokrata haluava tahtoo oppia oikealla asenteella, kivikovalla motivaatiolla ja saada jokaiset pienetkin mehut irti vuokrauksen tarjoamasta oppimisesta? Joillekkin menee mukava harrastelu sen tavoitteellisen, pakkomielteisen oppimisen ja kisakentille suuntautumisen edelle.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   27.10.14 09:20:24

Minulla on vuokraaja hevosellani, joka tekee koko ajan ohareita (ja hevosta vuokrannut kuukauden päivät..). Sovimme, että hän käy 1-2 kertaa viikossa, ja sovimme aina vuokrapäivät erikseen, minulle kun ei ole niin justiinsa minä päivänä käy jos minulla ei ole pakollista menoa. Nyt on tehnyt 3 kertaa sen, että ollaan sovittu paria päivää aiemmin, että tulee vaikka lauantaina. Lauantaina aamulla saan viestin, että ei pääsekkään. Homma ok, menen itse lauantaina hevosen liikuttamaan, kun minulla on vapaa päivä. Sovitaan, että tuleekin sitten sunnuntaina. Sunnuntaina käväsen aamulla tallilla puuhailemassa hetken ja lähden töihin, sillä hetkellä kun pääsen töihin, tulee viesti, että en nyt tänään oikein kerkeäkkään, josko katottais ens viikolla. Sitten illalla myöhään töiden jälkeen hevonen hoitamaan, sen sijaan, että olisin sen voinut aamulla vaikka juoksuttaa.
Monta kokeilijaa kävi, mutta tämän otin kun kyseessä aikuinen nainen, jolla paljon hevoskokemusta, asuu melko lähellä ja joka aidosti tykkäsi hevosesta ja pärjäsi sen kanssa niin kentällä kuin maastossa. Ja rahasta ei voi olla kyse, kun 10e/kerta pyydän, koska haluaisin vain itselleni yhden vapaan viikossa, en niinkään rahallista tuottoa. Yhdet oharit vielä, ja siirryn ratsuttajaan, saanpahan mitä haluan, kun ratsastuksesta maksan itse.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Leena 
Päivämäärä:   27.10.14 10:21:36

Onkos "minä" nyt sitten keskustellut aiheesta tämän henkilön kanssa? Ei.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: hevo 
Päivämäärä:   27.10.14 10:25:20

Tekisi mieleni kysyä samaa, kuin Leena.

minä sanoo, että tekee "jatkuvasti ohareita", tyyppi käynyt kuukauden päivät ja nyt on "nyt on tehnyt 3 kertaa sen, että"

minä on siis valmis katkaisemaan vuokrasuhteen keskustelematta toisen osapuolen kanssa. Tyyppiesimerkki omistajasta joka aiheuttaa mahdollisesti täysin turhaa "vuokraajien leimaamista". Peukku.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.10.14 10:43:51

Leena ja hevo, teistä on ihan ok siirtää noin lyhyellä varoitusajalla? Eikö aikuinen ihminen pysty suunnittelemaan sen verran menojaan? Itse en katselisi, enkä itse tee tuollaista, niin en oikein voi ymmärtää..

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.10.14 10:48:14

tiuku* , nuo opastamiset kuuluisi vuokrattavan hevosen omistajan tehdä. Jokaisella kun on muutakin tekemistä kuin jatkuvasti olla neuvomassa muiden vuokraajia. Toki muuten pitää olla ystävällinen ja kysyttäessä neuvoa, mutta voisivat sitten huomauttaa omistajalle opastuksen hoitamisesta.

Ja kyllä siinä pikkuisen epäluuloiseksi ja varmistelevaksi tulee, kun joku "aikuinen ja järjellä varustettu" on mennyt leikkaamaan omin luvin hevosen jouhet.. Siitä saa sitten kärsiä seuraavat tarkan tenttaamisen muodossa.

Sitä tosiaan luulisi voivansa luottaa, että aikuiset ihmiset on järkeviä, mutta totuus on tarua ihmeellisempää.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Kyllästynyt 
Päivämäärä:   27.10.14 11:25:31

Itsellä yksi erityisen huono kokemus vuokraajista. Perheen äiti ja 17- ja 18-vuotiaat tytöt tulevat tutustumaan paikkoihin (yksityistalli, jossa vain omia hevosiani ja maneesia lukuunottamatta oikestaan kaikki tarvittava). Kaikki ovat kokeneita ratsastajia ja sovimme että tytöt saavat ratsastaa kolmella hevosistani ns. oman mielensä mukaan. Mahdollisuus on myös osallistua esim valmennuksiin jos haluaa.

Äidin kanssa sovitaan, että on helpompaa että maksavat aina kuun lopussa pientä vuokraa sen mukaan, montako kertaa ovat käyneet. Tallitöitä ei tarvitse tehdä tai varusteita puhdistaa tms.

Tytöt käyvät useampaan kertaan, kunnes eivät enää tulekaan. Yritän ottaa yhteyttä sekä tyttöihin että äitiin, tuloksetta. Euroakaan en saa korvausta siitä, että tytöt ovat ratsastaneet useita tunteja hevosillani, enkä edes ilmoitusta siitä, etteivät enää aio tulla. Jos edes yhden tekstiviestin olisivat laittaneet, mutta ei.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: ilmiön huomannut 
Päivämäärä:   27.10.14 12:01:07

Omalle kohdalleni on myös osunut näitä perin yleisiksi lapsellisiksi aikuisiksi nimettyjä vuokraajia. Hevosellani sai ratsastaa niin kuin halusi ja kohtuuhinnalla. Hevonen harrasteratsu ja kiltti hoitaa ja käsitellä, helppo ratsu ihmiselle, jolla kohtuudella kokemusta hevostelusta. Yksi vuokraaja kävi kuukauden ja kun alunperin ilmoittamani hinta ei sopinutkaan katosi tämä kyseinen vuokraaja tuhka tuuleen mitään ilmoittamatta. Mitään syitä ei ilmoitellut jne. Onneksi pääsin eroon näin epäluotettavasta vaihtoehdosta, niillä ei kannata päätään rasittaa. Uskoisin että tämänkaltaiset eivä tulekaan koskaan vuokraheppaa itselleen löytämään, kukapa tällaisia kaipaisi :)

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: kaisa 
Päivämäärä:   27.10.14 12:07:05

Kyllästynyt,

Onko sulla yritystunnus? Laita lasku perässä... Puhelinnumeroiden perusteella saa varmaan osoitetiedot yms.

Tästä syystä AINA virallinen soppari johon olennaiset asiat ja sitten nimet alle. Ei tule epäselvyyksiä.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: piipoo 
Päivämäärä:   27.10.14 13:00:59

Minulla lopahti yksi vuokraussuhde siihen, kun kyllästyin omistajan välinpitämättömyyteen ja suunnitelmallisuuden puutteeseen.

- Kävin kolmena päivänä viikossa, välillä hevonen ei liikkunut muina päivinä ollenkaan, välillä sillä hypättiin ja tehtiin rankkoja laukkamaastoja kaikki muut päivät. Koskaan et tiennyt miten se on liikkunut, ja mitä voit itse tehdä. Koskaan ei etukäteen sovitut liikutussuunnitelmat pitäneet paikkaansa. Oltiin sovittu että valmentaudun, mutta oli melko turhauttavaa maksaa valmentajalle siitä, että yleensä lähinnä verkkasin jumista hevosta auki.

- Omistaja otti hevoselle toisen vuokraajan - eikä tässä ole mitään ongelmaa. Mutta se oli ongelma että tämän toisen vuokraajan tekemisissä ei ollut mitään tolkkua. Tallinpihassa "alkukäynnit" (puhelimeen puhuen ja hevonen paikallaan ympäri hyörien) ja siitä suoraan laukattiin hevonen väsyksiin asti, ja suoraan talliin, varusteet paikoilleen jos muistettiin ja pois. Kiva tulla seuraavana päivänä kun hevonen on joka paikasta jumissa ja varusteet likaisina hujan hajan. Omistajaa ei kiinnostanut.

- Varusteet olivat osittain likaisia, rikkinäisiä ja epäsopivia. Olin ainoa joka pesi nahkavarusteita. Rikkinäiset suojat kursittiin jesarilla kasaan (eihän tämä tietysti hevosta haittaa) ja satula oli vähän epäsopiva. Hevonen kyllä pärjäsi varusteillaan siinä ja tässä (kiltti kun oli), mutta esimerkiksi minkäänlaista selkälihasten kehittymistä aavistuksen ahtaalla satulalla ei tietenkään tapahtunut. Nämä lähinnä rahanpuutteen vuoksi. Maneesitalliin oli kuitenkin varaa.

- Se korsi joka lopulta katkaisi kamelin selän oli omistajan välinpitämättömyys hevosen terveydentilaa kohtaan. Kun selkeää jalkavammaa yritettiin kuitata "kyllä se ohi menee, se aina välillä turvottelee tollain, ratsasta vaan" -kommentein, ilmoitin etten enää jatka. Hevonen ei ontunut mutta jalka oli hurjan näköinen, turvoksissa ja kuuma. Kylmätä ei tarvinnut (tai saanut, kylmäsin silti). Omistaja hyppäsi esteitä, minä kävelytin maasta. Hetken yritin, sitten lopetin. Parin viikon päästä ilmeisesti joku oli saanut omistajan päähän taottua vähän järkeä, ja hevonen kävi klinikalla saamassa 30% jännevammadiagnoosin.

Kiva hevonen. Kivat puitteet. Sopiva hinta. Mukava omistajakin, noin ihmisenä, mutta ei mitään järkeä hevosenpidossa ja siihen liittyvissä asioissa.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Ee. 
Päivämäärä:   27.10.14 15:44:22

"Kiva hevonen. Kivat puitteet. Sopiva hinta. Mukava omistajakin, noin ihmisenä, mutta ei mitään järkeä hevosenpidossa ja siihen liittyvissä asioissa."

Jep, juuri näin. Monen vuoden kokemuksella on todella paljon vaikeampaa löytää sopivaa vuokrahevosenomistajaa kuin vuokrahevosta. Onneksi nyt on loistava tilanne!

Monelle omistajalle se vuokraaja on se jolla ei ole muuta elämää tai harrastuksia kuin se vuokris, ja hommia tehdään täysin omistajan ehdoilla. Mun mielestä tämä on aina kahden ihmisen välinen sopimus, ja toivon itse voivani tulevaisuudessa olla yhtä hyvä hevosenomistaja vuokraajalleni, mitä minulla on muutaman hevosen kanssa ollut. Iso kiitos heille!

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.10.14 16:41:49

Itsellänikin on vähän nihkeitä kokemuksia vuokraamisesta, siinä mielessä, etten koskaan ole päässyt edes vuokraamiseen asti.

Olen aina laittanut vuokrausilmoituksen tänne, jossa olen kertonut tarkasti millaista hevosta etsin ja mihin tarkoitukseen. Olen painottanut omia aikataulujani, kertonut minä päivinä voin käydä (vklp), ja miten kaukana/millä alueella voin vuokrata ja kuinka monta kertaa viikossa(1krt/vk). Ja joka kerta olen painottanut, että etsin nimenomaan rauhallista ja kilttiä hevosta, mieluiten vaikka vähän laiskaa ja vaikka eläkeläistä, sillä minulla on taipumusta jännittämiseen ja haluan että harrastus pysyy edes jotenkin turvallisena, niin hevoselle kuin minulle.

Noh, tästä huolimatta olen aina saanut vastauksia, jossa kuitenkin halutaan monta kertaa viikkoon arkisin käyvä vuokraaja, halutaan kaikkea muuta kuin mihin kykenen. Osa ei jopa enää edes muistanut, mitä kirjoitin ilmoitukseen.

Erään kerran kävinkin kokeilemassa yhtä hevosta, sanottiin että on todella kiltti ja mukava. Oletin että siis ilmoitukseni tiedot on otettu huomioon. Menin tallille, jossa selvisi, että noh, hevonen on vasta alotettu kouluttamaan ratsuksi, ei osaa vielä about mitään, maastossa saattaa alkaa kuumumaan (ex-ravuri). Olin silti valmis kokeilemaan hevosta ja yritin sopia vuokrapäivää. Sain kuulla että vuokraajaa haluttiin arkisin, viikonloppuisin ei käy. Vaikka nimenomaan ilmoituksessani jo mainitsin että en pääse arkisin. Siihen se sitten kaatui. Tuntui todella typerältä että molempien aikaa tuhlattiin, vaan koska omistaja ei jaksanut lukea ilmoitustani kunnolla.

Toinen kerta ei ollut vuokraaminen, mutta hoitohevonen. Samanlainen ilmoitus minulla oli edelleen. Sain vastauksen, jossa kerrottiin todella kiltistä ja mukavasta symppishevosesta, jolla saisi ratsastaakin ja tehdä kaikenlaista, oli maastovarma ja kaikinpuolin kiltti. Menin tallille, omistaja ei edes tervehtinyt vaan opasti suoraan talliin. Näytti vähän paikkoja ja esitteli hevosta tallissa ja kysyi että miten ois, rupeetko? Päätin sitten alkaa hoitamaan. Heti ekasta hoitokerrasta asti olin yksin, eikä tallilla ollut muita. Piti tekstailla useampaan otteeseen, että sai tietää mitä piti tehdä. Sain kuulla, että hevosella ei saakaan ratsastaa (ei siten, että se olisi haitannut, ihmetytti vaan miksi sitten väitti niin, jos ei pitänytkään paikkaansa?). Sain kuitenkin juoksuttaa/kävelyttää maastossa. Tein kaikki työt niinkun käskettiin ja sovittiin. Noh, jo ekalla kerralla kun juoksutin tätä hevosta ihan yksin tallilla, hevonen alkoi riekkua ja pukitella ja karata käsistä. Jatkoin kuitenkin loppuun asti. Tätä sattui vielä seuraavillakin kerroilla. Maastossa kävelyttäessä lähti käsistä ja säikkyi kaikkea niin että meinasi homma käydä hengenvaaralliseksi. Ärsytti, sillä nimenomaan halusin rauhallisen hevosen, enkä jotain energistä villikköä. Pistin hanskat tiskiin, kun kuulin omistajalta että hevonen oli käynyt hänenkin päälle, ja lopulta sitten aika äkkiä myikin hevosen pois. Kun ilmoitin asiallisesti lopettamisesta, sain tylyn vastauksen.

Tämän jälkeen en ole enää jaksanut yrittääkään vuokrata, käyn mieluummin tunneilla. Mikä siinä on, kun ei ymmärretä että vuokraajallakin on se oma elämä, enkä kykene joustamaan loputtomasti? En turhaan laita ilmoitukseen asioita, ne on ne ehdot joista pidän kiinni. Lisäksi ymmärrän myös, miksi osa vuokraajista/kokeilijoista katoaa vähin äänin ilmoittamatta, omistajat saattavat olla vähän pelottavia ja lopettamisesta on ehkä vaikea ilmoittaa tämän takia. Jotkut omistajat kun saattavat vetää herneen nenään ja ottaa kieltäytymisen/lopettamisen itseensä, "miksei minun hevoseni kelvannut???? mikä vikana???" jne. Ja joillekkin saattaa olla erittäin kiusallista sanoa kokeilun päätteeksi että tää heppa/paikka ei nyt ihan natsannut, kun on paikanpäällekkin jaksettu raahautua erikseen ja aikaa käytetty.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Nitoja 
Päivämäärä:   27.10.14 17:17:01

Tuttava-diilikään ei aina onnistu. Palkkasin kalliin valmentajan itselleni ja hion taitojani hänen upealla kouluratsulla. Mulla on varaa siihen kerran viikossa. Olisi hyvä harjoitella oppimiani asioita tuntien ulkopuolella, ja kaverilla seisoo joutilaana kiva hevonen.
Kysyin voisinko vuokrata sitä kerran viikossa, vastaus oli "Ehdottomasti kyllä, ell juuri sanoi että se tarvitsee liikuntaa!" Hinta: 25 e/kerta. Siis täh... sanoin ettei mulla ole varaa siihen ja toivoin että hän näkisi miten voisimme auttaa toinen toisiamme, mutta ei. En ole mikään aloittelija enää eikä hänen hevonen osaa asioita, mitä harjoittelen valmentajan avulla. Ja silti pitäs maksaa 25e. Ja tuttu ihmettelee, miksei kelpaa ja pitää laittaa kaikki rahat vieraaseen hevoseen...

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   27.10.14 18:11:16


Oon löytäny hepalleni ainoastaan yhden luotettavan vuokraajan, joka on tullut aina, kun on luvannut tai ilmoittanut hyvissä ajoin jos ei pääse. Hän joutui lopettamaan paikkakunnalta pois muuton vuoksi. Nyt en viitsi enää edes hakeaa uutta vuokraajaa.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Satsuki 
Päivämäärä:   27.10.14 21:30:47

Minultakin "katosi" hevosenomistaja hiljattain. Diili oli erittäin hyvä ja löytyi markkinoilta. Erityisen paljon harmittaa se, että hevonen oli minulle täydellinen, enkä ehkä koskaan enää edes näe sitä. Hevonen on siis myynnissä, kuten sain Markkinat-osiota selatessani havaita...

En ole vielä aktiivisesti alkanut etsiä uutta vuokrattavaa, eikä sellaisia täällä päin kyllä ilmoitusten puutteen perusteella näyttäisi olevankaan. Toki niitä varmasti on, mutta eivät vuokrauksesta missään ilmoita. Koen ratsastustunneilla käymisen tässä vaiheessa turhauttavaksi, eli en siis kehity tarpeeksi, ja näen itseni ennemminkin sellaisena yhden hevosen ihmisenä.

Halukkuutta valmentautua, maastoilla rennosti ja vaikka vain hoitaa hevosta tarvittaessa olisi. Puuttuu vaan se hevonen.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Terttu 
Päivämäärä:   27.10.14 22:52:09

Miksi jonkun pitäisi maksaa siitä, että käy hoitamassa ja liikuttamassa teidän hevosenne? Eikö se olisi omistajan homma maksaa sille, joka työn tekee?

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Meininki 
Päivämäärä:   28.10.14 11:01:39

Terttu hyvä, siksi, että työ ja harrastus on eri asia. Jos palkkaan jonkun tekemään puolestani työtä, maksan sille. Jos joku haluaa harrastaa samaa harrastusta kuin minä, hankkikoon oman harrastusvälineen tai lainatkoon minun harrastusvälinettäni - maksua vastaan. Oli kyse sitten slalomsuksista tai hevosesta.

Ja ei, en vertaa hevosta suksiin muutoin kuin havainnollistaakseni, miksi harrastusvälineeni käytöstä joutuu maksamaan. Suksiakin voi vuokrata, jos ei halua (vielä) ostaa omia.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: kaisa 
Päivämäärä:   28.10.14 11:06:55

koskaan ei tarjonta ja kysyntä kohtaa!

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: Leena 
Päivämäärä:   29.10.14 17:33:47

"Jokaisella kun on muutakin tekemistä kuin jatkuvasti olla neuvomassa muiden vuokraajia. Toki muuten pitää olla ystävällinen ja kysyttäessä neuvoa, mutta voisivat sitten huomauttaa omistajalle opastuksen hoitamisesta."

Käytännön esimerkkinä omalta kohdalta että kerrottakoon vaikka nyt se, että jokaiselle hevoselle kuivaushuoneessa varattu kaksi telinettä. Voi lainata muiden telineitä tarvittaessa. Tulen tallille, haluan vuokrahevoseni loimen kuivumaan, siellä on jonkun kuiva loimi. Käyn kysäisemässä, kenen loimi tämä on, mihin voisin sen nätisti viikata? Todella vaikea ja myrkyllinen vastaus.

No anteeksi!!! Enkai minä nyt ulkoa voi muiden hevosten loimia osata. Täytynee ensi kerralla pyytää omistajia perehdyttämään tähän.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: sallamainen 
Päivämäärä:   29.10.14 17:54:55

Kun itsellä oli hevosia, totesin että juuri nämä syksyn kurap'ska-ajat ovat parhainta aikaa etsiä se hyvä ja tunnollinen hoitaja. Tai paukkupakkaset. Kesällä käy kaikki, mutta kun ollaankin sään armoilla niin ei näy tyttösiä missään.. Itse en rahaa pyytänyt, vaadin vain että hevonen ja varusteet hoidetaan ehdottoman hyvin.

Oli myös tapaus, joka sanoi käyneensä mutta tallinomistajalta kun kyselin kun alkoi epäilyttämään, niin ei ollut tyttöä näkynyt koko viikkona. Tämä oli juhannuksen aikaan, kun itse olin reissussa ja tyttö itse ehdotti että hoitaa hevoseni kun toinen vaihtoehto oli, että polle lomailee. Siinä vaiheessa ilmoitin, ettei tarvitse enää tulla, joskin sieltä tuli vihat ja syytökset niskaan kuinka hirveä hevosenomistaja olen ja natsi ja en ymmärrä häntä jnejne... Harmitti kyllä, mutta kun hän ensin jankkasi vastaan että on käynyt koko viikon - tallinomistaja asuu tallin vieressä, eikä ollut nähnyt ko. hoitajaa ja hevosen varusteet minun jäljiltä.. Oli siihen asti yksi parhaista hoitajista, koska pärjäsi hevoselleni joka oli aika haastava.

Toinen hoitaja kävi noin kuukauden ja katosi. Siis ei saanut yhteyttä, eikä käynyt tallilla. Jälkeenpäin luikki minua karkuun isossa marketissa, en tiedä, tapahtuiko tallilla jotain vai lopahtiko kiinnostus. Sen jälkeen hoidin polleni itse, kunnes kaverini kysyi saako ruveta käymään, ja kävi siihen asti kunnes ko. polle lähti monttuun. Pärjäsi kentällä sille, muttei ratsain maastossa.

  Re: jo kolmas "innokas vuokraaja" lähti

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   29.10.14 18:18:56

Kyseinen vuokraaja on siis sellainen, jonka kanssa kuukauden ajan ensin ns tutustuttiin hevoseen ja tallin tapoihin ( kävi kolme kertaa sinä aikana) ja nyt kun koki itse pärjäävänsä, niin hänen on kuukauden ajan pitänyt omatoimisesti käydä, ja ei ole siis kertaakaan käynyt, kun on aina perunut viime tipassa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.