Lähettäjä: ,
Päivämäärä: 27.10.14 16:41:49
Itsellänikin on vähän nihkeitä kokemuksia vuokraamisesta, siinä mielessä, etten koskaan ole päässyt edes vuokraamiseen asti.
Olen aina laittanut vuokrausilmoituksen tänne, jossa olen kertonut tarkasti millaista hevosta etsin ja mihin tarkoitukseen. Olen painottanut omia aikataulujani, kertonut minä päivinä voin käydä (vklp), ja miten kaukana/millä alueella voin vuokrata ja kuinka monta kertaa viikossa(1krt/vk). Ja joka kerta olen painottanut, että etsin nimenomaan rauhallista ja kilttiä hevosta, mieluiten vaikka vähän laiskaa ja vaikka eläkeläistä, sillä minulla on taipumusta jännittämiseen ja haluan että harrastus pysyy edes jotenkin turvallisena, niin hevoselle kuin minulle.
Noh, tästä huolimatta olen aina saanut vastauksia, jossa kuitenkin halutaan monta kertaa viikkoon arkisin käyvä vuokraaja, halutaan kaikkea muuta kuin mihin kykenen. Osa ei jopa enää edes muistanut, mitä kirjoitin ilmoitukseen.
Erään kerran kävinkin kokeilemassa yhtä hevosta, sanottiin että on todella kiltti ja mukava. Oletin että siis ilmoitukseni tiedot on otettu huomioon. Menin tallille, jossa selvisi, että noh, hevonen on vasta alotettu kouluttamaan ratsuksi, ei osaa vielä about mitään, maastossa saattaa alkaa kuumumaan (ex-ravuri). Olin silti valmis kokeilemaan hevosta ja yritin sopia vuokrapäivää. Sain kuulla että vuokraajaa haluttiin arkisin, viikonloppuisin ei käy. Vaikka nimenomaan ilmoituksessani jo mainitsin että en pääse arkisin. Siihen se sitten kaatui. Tuntui todella typerältä että molempien aikaa tuhlattiin, vaan koska omistaja ei jaksanut lukea ilmoitustani kunnolla.
Toinen kerta ei ollut vuokraaminen, mutta hoitohevonen. Samanlainen ilmoitus minulla oli edelleen. Sain vastauksen, jossa kerrottiin todella kiltistä ja mukavasta symppishevosesta, jolla saisi ratsastaakin ja tehdä kaikenlaista, oli maastovarma ja kaikinpuolin kiltti. Menin tallille, omistaja ei edes tervehtinyt vaan opasti suoraan talliin. Näytti vähän paikkoja ja esitteli hevosta tallissa ja kysyi että miten ois, rupeetko? Päätin sitten alkaa hoitamaan. Heti ekasta hoitokerrasta asti olin yksin, eikä tallilla ollut muita. Piti tekstailla useampaan otteeseen, että sai tietää mitä piti tehdä. Sain kuulla, että hevosella ei saakaan ratsastaa (ei siten, että se olisi haitannut, ihmetytti vaan miksi sitten väitti niin, jos ei pitänytkään paikkaansa?). Sain kuitenkin juoksuttaa/kävelyttää maastossa. Tein kaikki työt niinkun käskettiin ja sovittiin. Noh, jo ekalla kerralla kun juoksutin tätä hevosta ihan yksin tallilla, hevonen alkoi riekkua ja pukitella ja karata käsistä. Jatkoin kuitenkin loppuun asti. Tätä sattui vielä seuraavillakin kerroilla. Maastossa kävelyttäessä lähti käsistä ja säikkyi kaikkea niin että meinasi homma käydä hengenvaaralliseksi. Ärsytti, sillä nimenomaan halusin rauhallisen hevosen, enkä jotain energistä villikköä. Pistin hanskat tiskiin, kun kuulin omistajalta että hevonen oli käynyt hänenkin päälle, ja lopulta sitten aika äkkiä myikin hevosen pois. Kun ilmoitin asiallisesti lopettamisesta, sain tylyn vastauksen.
Tämän jälkeen en ole enää jaksanut yrittääkään vuokrata, käyn mieluummin tunneilla. Mikä siinä on, kun ei ymmärretä että vuokraajallakin on se oma elämä, enkä kykene joustamaan loputtomasti? En turhaan laita ilmoitukseen asioita, ne on ne ehdot joista pidän kiinni. Lisäksi ymmärrän myös, miksi osa vuokraajista/kokeilijoista katoaa vähin äänin ilmoittamatta, omistajat saattavat olla vähän pelottavia ja lopettamisesta on ehkä vaikea ilmoittaa tämän takia. Jotkut omistajat kun saattavat vetää herneen nenään ja ottaa kieltäytymisen/lopettamisen itseensä, "miksei minun hevoseni kelvannut???? mikä vikana???" jne. Ja joillekkin saattaa olla erittäin kiusallista sanoa kokeilun päätteeksi että tää heppa/paikka ei nyt ihan natsannut, kun on paikanpäällekkin jaksettu raahautua erikseen ja aikaa käytetty.
|