Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia pyörä vs auto kolaritilanteista?

Lähettäjä: Pyöräillen 
Päivämäärä:   21.5.14 16:16:01

Kertokaa kokemuksia polkupyörän ja auton kolaritilanteista. Millainen tilanne, suojatie, maantie? Saiko molemmat/toinen sakkoja? Loukkaantumisia? Kumpi maksoi kulkupelien vahingot?

Re: Kokemuksia pyörä vs auto kolaritilanteista?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.5.14 16:38:03

Suojatie, pyöräilijä tuli liian lujaa tielle ja pakettiauto tuli liian lujaa mutkan takaa. Pyöräilijä törmäsi vain nokan kulmaan, koska ehti jarruttaa vähän, ja täten säilyi hengissä. Lanssilla tajuttomana sairaalaan, aivotärähdys, murtunut käsi, solisluu ja kylkiluita. Pyörä meni lunastuskuntoon, pakun kuljettaja kaasutti karkuun.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.5.14 16:42:59

Aloittelevana kuskina mikään ei aiheuta yhtä paljon sydämentykytyksiä kuin polkupyöräilijät. Eivät noudata liikennesääntöjä, suihkaisevat täyttä vauhtia mutkan takaa suojatielle paikassa jossa autoilija ei yksinkertaisesti ehdi näkemään ajoissa. Eivät huomioi omia kolmioitaan ja sotkevat keskellä kaistaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.14 16:45:58

Minä autoilija, ajan suoraa tietä ja vasemmalta tulee takapyörään suojatiellä pyöräilijä. Lensi stongan yli ja stonga vääntyi ja silmälasit vääntyi ja vissiin vähän käteen sattui kun otti alastullessa vastaan. Autoon ei mitään jälkiä kun pyörän rengas osui takarenkaaseen, mikään muu osa ei osunut esim. peltiin. Mamma maksoi ihan itse oman pyöränsä huollot ja silmälasit, oma vikansa kun oli.

Päivämäärä:   21.5.14 22:14:23

Lisää kokemuksia?

Lähettäjä: joskus 
Päivämäärä:   21.5.14 22:18:42

Minulle paloi vihreät valot, talutin pyörää suojatiellä. Eteen kaasuttaa auto ja osuu pyörääni, pyörä kaatuu osittain päälleni, mutta pysyn pystyssä. Auton kuski: 35-40v nainen, joka puhuu puhelimeen ja kiitokseksi näyttää minulle keskisormea!

Lähettäjä: Muistokas 
Päivämäärä:   21.5.14 22:42:14

Olen asunut ja ajellut Forssassa yli kolmekymmentä vuotta; täällä on paljon pyöräilijöitä, mutta kertaakaan en ole vielä nähnyt yhdenkään pyöräilijän näyttävän kädellä suuntaviittaa aikoessaan kääntyä.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   21.5.14 22:54:05

Sydän kurkussa odotan taas kauhulla et minkälaisia tilanteita fillarit tuo stadissa kesän edetessä.
Nyt viikon sisään neljä kertaa vihreillä ajaessani risteyksessä tullut punaisten valojen suunasta fillari ja täysillä kääntynyt mun kaistalle melkein auton eteen!

Eikö oikeesti fillaroijat tajua että ajotiella ajaessa ne valot koskee myös heitä, ei sieltä voi suhailla miten sattuu! Äkkipysähdys keslelle risteystä autolla on jees kun takanakin ajaa ihmisiä!
Toinen on kapeilla yksisuuntaisilla väärään suuntaan ajelu. Keskaria näyttävät jos tööttää tai muuten huomauttaa et ei oo liikennesääntöjen mukaista.

Lähettäjä: Ne 
Päivämäärä:   21.5.14 22:59:46

Ajoin valoista, jotka paloivat vihreänä. Vasemmalta suojatietä pitkin tuli punaisia päin pyöräilijä. Ehdin nähdä että nyt kolahtaa, mutta ei tuollaisessa tilanteessa mitään oikein ehdi tehdä. Yritti vielä pistää minun syyksi, mutta onneksi valoissa oli toiseen suuntaan odottamassa autoja, jotka sanoivat että pyörä ajoi ihan suoraan alle.

Pyöräilijältä kypärä halki, murtunut kylkiluu ja käsi vääntyi ranteesta jotenkin oudosti. Mitään pysyvää ei vissiin kuitenkaan. Ihan itse maksoi kulut, tosin vasta kun poliisi tuli paikalle, muuten yritti jankuttaa ja jankuttaa että minä ajoin päälle.

Lähettäjä: Pörriäinen 
Päivämäärä:   21.5.14 23:04:08

Ajoin valoristeyksessä jalankulkijan vihreillä valoilla tien yli suojatietä ja vasemmalle kääntyvä auto töytäisi minua, kaaduin, iskin polveni rataspakkaan niin että siihen jouduttiin laittamaan muutama tikki ja housut meni tietty rikki. Autoilija ajoi menojaan paikalta pois...

Lähettäjä: meiksi 
Päivämäärä:   22.5.14 02:07:24

Pörriäinen: Autoilija oli vastuuton kun ei pysähtynyt, mutta kai tiedät ettei pyöräilijä saa AJAA suojatien yli. Molemmilla oli vihreät ja auton tulee antaa tietä _jalankulkijoille_, joihin et nyt lukeutunut. Lisäksi hän ei välttämättä oikeasti ole huomannut sinua tarkistaessaan reitin, pyörät suhahtavat niin lujaa.

Mutta onneksi sinulle ei käynyt pahasti!

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   22.5.14 06:55:39

Ajoin pyörätietä joka kulki suojatien kautta kiertoliittymän yli. Nään suojatien kohdalla että vasemmalta tuleva auto ei muuten hidasta. Se törmäsi minuun ja kaaduin pyörän kanssa asvalttiin. Onni onnettomuudessa ei käynyt mitään muuta kuin polkupyörä meni solmuun ja oma jalkani jäi auton etupuskurin, sekä pyörän väliin ja turposi tukiksi. Poliisit ja lanssi paikalle, autoilijan vika kun tuli kolmion takaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.5.14 07:08:39

Vihreillä suojatielle (pyörätie), oikealle kääntyvä auto ei väistänyt vaan tuli suoraan eteen. Liinat kiinni ja paniikkijarrutus itsellä, kaaduin ja koko oikea jalka auki lonkasta nilkkaan. Kypärän lippa osui onneksi ensin maahan, niin ei tullut kuin pieni kuhmu leukaan. Autoilija jatkoi matkaansa eikä pysähtynyt edes kysymään miten kävi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.14 08:12:32

Tiesittehän, että autoilijan vakuutus korvaa AINA jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa sattuneet vahingot..? Se mitä vakuutusyhtiö pohtii on ihmisten rakkaat bonukset, jos pyöräilijä tullut liikennesääntöjen vastaisesti niin autoilijaa ei "rangaista", mutta ei se pyöräilijä silti itse joudu maksamaan..

Päivämäärä:   22.5.14 12:25:09

Eli pyörällä saa perseillä miten tahtoo? Epäilen

Päivämäärä:   22.5.14 17:30:51

.. Ajatukselle faktapohjaa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.5.14 17:42:42

Kolmiviiva, kaupungissa, kun pyöräilijä ei saa polkea porraskäytävällä/kävelypuolella what ever se onkin, niin pyöräilijä rinnastetaan ajoväylällä moottoripyöräilijään. Tällöin, jos tulee risteykseen valoihin ja aikoo kääntyä vasemmalle tai mennä suoraan, tulee ryhmittäytyä sen mukaisesti, eli vasemmalle tai keskelle ajorataa. Oikealle kääntyvät sitten ryhmittäytyvät oikealle :) Näin se menee, eikä mitään "sotkemista keskellä kaistaa" :)

Tänään paikallisen pyöräilyseuran tyyppi kertoi, miten joskus kuollut pyöräilijä, kun liikennevaloissa auto (pakettiauto) ollut kääntymässä oikealle ja pyöräilijä edessä (menossa suoraan) ei ole osannut ryhmittäytyä, vaan on ajanut oikeaan reunaan. Vihreet vaihtuneet ja paku lähtenyt kääntymään, pyöräilijä jäänyt alle ja kuollut.

Toinen juttu oli se, että lapsi aukaissut auton oven, auton ollessa tien varressa taskuparkissa. Takaa tullut pyöräilijä ajanut oveen ja kuollut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.14 17:44:37

"jos pyöräilijä tullut liikennesääntöjen vastaisesti niin autoilijaa ei "rangaista", mutta ei se pyöräilijä silti itse joudu maksamaan.."

No kyllä se nyt vaan joutuu, jos on itse ollut vahingon aiheuttajana. Tottakai jos autoilija on kiva niin voi tarjoutua jotain korvaamaan, mutta ei syytön autoilija ole millään tavalla vastuussa, jos pyöräilijä on ajanut kuin idiootti.

Lähettäjä: kattinen 
Päivämäärä:   22.5.14 17:47:42

Minä autoilija, joku itsetuhoinen mies pyörällä. Hän oli odottamassa suojatiellä, pysäytin ja tarjosin hänelle tietä. Hän viittoi minulle että mene ensin, kun juuri kun sain auton likkeelle, heittäytyi hän pyöränsä kanssa alle.

Lähettäjä: tulis talvi pian 
Päivämäärä:   22.5.14 17:50:52

Tampereella ainakin tuntuu pesivän värisokeiden pyöräilijöiden suku. Punaisia päin vedetään vaikka autolla olis ylittämässä risteystä vihreillä. Läheltä piti-tilanteita tulee koko ajan.
hermot menee.

Lähettäjä: Pörriäinen 
Päivämäärä:   22.5.14 18:11:45

Itseasiassa minulla oli etuajo-oikeus tuolla suojatiellä koska pyörätie jatkui sen molemmin puolin ja auto kääntyi risteävän tien yli... ja kovaa en tilanteeseen tullut. Enkä myöskään sanoisi että mulle ei käynyt pahasti :D

Lähettäjä: jwo 
Päivämäärä:   22.5.14 18:18:48

En ole itse kolaroinut, mutta työkseni hoidan muiden kolareita päivittäin. Aikamoisia konkareita ovat. Lapsilla ei useinkaan mitään käsitystä väistämisvelvollisuuksista ja kun otan yhteyttä vanhempiin, niin tullaan linjoja pitkin, kun meidän pirjo-petterin päälle ajettiin suojatiellä. Kaikille sattuu vahinkoja joskus, mutta aikuiset voisivat ainakin opetella kunnolla liikennesäännöt ja päästää lapsen yksin liikenteeseen vasta sitten kun hekin osaavat siellä kulkea. Nooh, osa porukasta pitäisi tietty lukita kotiinsa muutenkin...

LähettäjäAnonyymi 
Päivämäärä:   24.5.14 13:27:45

Auton ja pyöräilijän sekä auton ja jalankulkijan kolarissa HENKILÖVAHINGOT maksetaan auton liikennevakuutuksesta riippumatta syyllisyydestä. Liikennevakuutuksia myöntävillä yhtiöillä on rahasto, josta maksetaan hoito ja jos on joutunut onnettomuuden takia pois työelämästä, niin myös arvioitu eläke.

Huom. yhteiskunta ei maksa hoitoa vaan vakuutusyhtiöt eli pakollisen liikennevakuutuken ottaneet, joita sairaanhoitojärjestelmä laskuttaa.

Ajoneuvoon tulleet vahingot syyllinen saa maksaa itse.

Päivämäärä:   24.5.14 13:38:59

"Ajoneuvoon tulleet vahingot syyllinen saa maksaa itse."

Eli myös pyöräilijä voi joutua maksamaan peltiä jos törttöilee !?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   24.5.14 14:17:42

No kukas ne sitten maksaa jos ei syyllinen? Onko pyöräilijät noin tyhmiä?

Päivämäärä:   24.5.14 14:19:15

"Eli myös pyöräilijä voi joutua maksamaan peltiä jos törttöilee !?"

No kukas muu niitä sitten maksais jos ei se joka on ollut idiootti eikä tajunnut liikennesäännöistä tuon taivaallista?!

Päivämäärä:   24.5.14 14:27:56

Mä ajoin lapsen päälle suojatiellä... ei vaan kerennyt reagoimaan tarpeeks nopeesti kun tuli vastaantulevan auton takaa.

Seuraavana päivänä kyttikselle kauheissa omantunnon tuskissa. Lapselle ei käyny pahasti, onneksi oli kypärä päässä, olisi muuten levinny tuulilasiin pahasti!!
.. niin ja tää oli lapsen syy ja heidän kotivakuutuksesta maksettiin mun auton vauriot.

Naurettavaa toisaalta, mut sit ku rikastun niin lupaan ostaa sille lapselle uuden pyörän.

Päivämäärä:   24.5.14 14:31:49

Niin siis jäi mainitsematta että ko. lapsi siis ajoin pyöräänsä suojatiellä.. jos olisi taluttanut niin tilanne olisi ollut toinen ja lapsi ei edes olisi tullut alle, koska olisi kerennyt tajuta että sillä autotiellä tosiaan ajaa autoja...50km/h.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.14 14:43:26

Itse pyöräilin lapsena pienen tien vartta pätkän polkupyörällä ja auto ajoi minua päin. Tai oikeastaan niin läheltä, että jalka kosketti autoa ja kaaduin auton kylkeä päin. Oma polveni murtui, autoon jäi klommo. Jouduin korvata autoilijalle vahingot, koska en ajanut pyörätietä. Vaikka autoilijahan minua päin ajoi. Onneksi oma vakuutukseni korvasi koko jutun, olisi muuten ollut kallista. Ja onneksi oli kypärä päässä, halpa henkivakuutus!

Lähettäjä: ripa 
Päivämäärä:   24.5.14 15:01:41

Meiksi (^tuolla kymmenkunta viestiä ylempänä): jos sinulla on minkäänlainen ajokortti, niin suosittelen pikapikaa luovuttamaan sen lähimmälle poliisiviranomaiselle taikka vaihtoehtoisesti kertaamaan liikennesäännöt esim tieliikennelaista ja -asetuksesta.

Käytännössä kaikki "suojatiet" joille polkupyörällä voi laillisesti ajaa, ovat samalla "pyörätien jatkeita", jolloin siitä saa ajaa yli. Mikäli molemmilla puolin ajorataa on jalkakäytävä, niin silloin pyöräilijä ei saa ylittää suojatietä ajaen - ei edes se alle 12-v pyöräilijä. Pyöräilijä saattaa toki olla väistämisvelvollinen autoliikenteeseen nähden, vaikka ajaakin suojatietä. Sen sijaan, jos pyöräilijä taluttaa mankeliaan hän on jalankulkija ja auto väistää, aina. Jalankulkijoita ovat myös rullaluistelijat ja potkulautailijat.

Ja sitten toinen pointti, josta tuolla oli useammassakin viestissä juttua: Polkupyörä saa ohittaa auton ajoradalla oikealta puolelta. Siis, jos olet autolla kääntymässä oikealle, katso etukäteen ja sitten vielä peilistä ja sivuikkunasta, ettei siinä rinnalla ole polkupyörää, jota sinun tulee lain mukaan kääntyessäsi väistää. Ihan vaan siksi, ettei sitten tule yllätyksiä poliisiviranomaisten taholta.

Pyöräilyä koskeva säännöstä on erinomaisen monimutkainen ja hankala. Tiedän kokemuksesta, koska olen joutunut sen itse opettelemaan. Auton ajokorttikaan ei voi valmistaa niihin kaikkiin poikkeuksiin ja epäloogisuuksiin, joita säännöissä on. Lisäksi vielä tienpitäjä ei tee tilannetta helpommaksi virittelemällä kaikenlaisia hasardiratkaisuja liikenneinfraan. Koetetaan jotenkin selviytyä tuolla liikenteessä, siellä on monenlaista vipeltäjää. Ei kaikki pyöräilijät riko sääntöjä. Eikä kaikki autoilijatkaan.

Lähettäjäpjt 
Päivämäärä:   24.5.14 21:26:23

Meiksin kannattaa tosiaan kerrata liikennesääntöjä eikä opettaa muita. Kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittäviä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Näin on ihan riippumatta siitä, onko paikalla suojatietä vai ei. Tämä väistämisvelvollisuus säädetään tieliikennelain 14 § 2 momentissa.

Puheenaolevissa tapauksissa suojatie on yleensä samalla pyörätien jatke jolla saa ajaa pyörällä. Sitten jos paikalla ei saisi ajaa pyörällä ollenkaan eli kyse on jalkakäytävästä, niin silloin kolarin sattuessa molemmat ovat rikkoneet sääntöjä: auton kuljettaja em. TLL:n pykälää, ja pyöräilijä tieliikenneasetuksen 20 §:ssä annettua säädöstä jalkakäytävästä, jolla ei saa ajaa pyörällä. (Jalkakäytävän merkkiä ei välttämättä siis edes tarvitse olla paikalla, jotta kyseessä olisi jalkakäytävä.)

Hankalia tapauksia ovat sitten ne, kun ei ole selvää, kääntyykö ajoneuvo vai ajaako se suoraan. Jotkut risteykset ovat varsin epämääräisiä. Liikenneympyröistä ei ole säädetty oikeastaan missään, eli tältä osin liikennesäännöt on vedetty hatusta.

Lähettäjä: Liikkuja 
Päivämäärä:   25.5.14 18:37:31

Ja olisi hyvä käyttää oikeita termejä jotka selkiyttyvät asioita.

Laki ei tunne käsitettä autotie sillä sellaista ei Suomessa ole olemassa. On olemassa moottoritie ja moottoriliikennetie joilla saa ajaa ainoastaan motorisoiduilla ajoneuvoilla.

Normaalit tiet joissa mm. autot kulkevat ovat ajoratoja ja ne ovat tarkoitettu ajoneuvoilla ja myös polkupyörä on ajoneuvo. Tietyissä tilanteissa pyöräilijä saa ajaa ajoradalla, vaikka vieressä olisi yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie. Jos pyörätietä ei ole ajoradan vieressä, niin pyörälijän paikka on vain ja ainoastaan ajoradalla jossa pyöräilijä ja autoilija ovat tasa-arvoisia.

Kääntyvän autoilijan tulee aina väistää suoraan ajavaa pyöräilijää eli pyöräilijä ei todellakaan ole aina väistämisvelvollinen.

Jos suojatien molemmilla puolilla on pyörätie, niin pyöräilijä saa ajaa tien yli ja silloin kyseessä on yhdistetty suojatie ja pyörätien jatke. Kääntyvä autoilija väistää pyöräilijää, muuten pyöräilijä väistää. Kolmion takaa tuleva väistää aina.
Myös pyöräilijän tulisi pysähtyä ennen STOP-merkkiä.

Liikenneympyrässä yleensä autoilija väistää pyöräilijää. Käyttäkää autoilijat vilkkua kun poistutte liikenneympyrästä ja väistää pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.

Samat ihmiset liikkuvat liikenteessä eri tavoin ja joka ryhmässä on niitä idiootteja jotka eivät osaa liikennesääntöjä tai eivät suostu noudattamaan niitä. Näen päivittäin niin autoilijana, pyöräilijänä kuin jalankulkijanakin kymmeniä tai satoja rikkeitä jotka jakaantuvat melko tasan kaikkien ryhmien välille.

Olkaa tarkkana älkääkä kiirehtikö. Ei elämässä saa niin kiire olla, että ei ehdi hiljentämään risteykseen tullessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.