Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaisen miehen naiset tahtovat?

Lähettäjä: minni 
Päivämäärä:   2.8.13 13:21:57

Olen pitkään miettinyt miespuolista ystävääni, joka ei tunnu löytävän elämänkumppania millään. Kaikin puolin mukava, asiallinen perusmies. Kysymys siis kuuluu, millaisen miehen naiset tahtovat? Mikä on tärkeää, mikä toissijaista?

Re: Millaisen miehen naiset tahtovat?

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   2.8.13 13:24:43

rehellisen ja sellaisen jonka seurassa viihdyn. ei voi määritellä. nii ja joka osaa hoitaa raha-asiansa ja päivittäiset rutiinit, eli ei mikään rikas äidinpoika.

Lähettäjä: hyvän miehen vaimo 
Päivämäärä:   2.8.13 13:27:34

- luotettava
- rehellinen
- maalaisjärjellä ajatteleva
- hellä ja ymmärtäväinen
- henkisesti sinut itsensä kanssa
- pitää terveydestään huolta (ei polta, juo harvoin ja vähän, liikkuu ainakin välillä)
- huumorintajuinen
- samat arvot ja prioriteetit elämässä

Toissijaista on pyntätty ulkonäkökeskeisyys, poliittiset suuntaukset, suhteen ulkopuolelle sijoittuvat mielenkiinnot/harrastukset (kunhan ei rassaa autoja tai mopoja 24/7 tai pelaa samaa tahtia).

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.13 13:31:47

Sen tietää kun kolahtaa!

Itselläni poikaystävät ovat olleet todella erilaisia, niin naamaltaan kuin luonteeltaankin.
Rehellisyys ja aitous, huumorintajuinen ja spontaani. Itseäni isompi kokoinen, ehdottomasti, ja lyhyet hiukset- muuten olen aika avoin ihmisten ulkonäölle.
En voisi koskaan kuvitella seurustelevani ihmisen kanssa, joka ei osaisi korjata yhtään autojani. Toisinsanoen haluan myös olla meistä se naisellisempi, ja ei se vain käy, että itse tiedän autoista/moottoripyöristä enemmän kuin mies.

Jos tuijottaa itseään enemmän peilistä, kuin minä, niin ei tule toimimaan.
Sanan mittaisuus, eikä lupaile turhia.

Saattaa olla kyllä, että elän loppuelämäni vanhana piikana. Ainakin tällä hetkellä sellainen fiilis, mutta mieluummi yksin kuin paskassa parisuhteessa. Eikä auta kuin peiliin katsoa, kun itse on pettämällä pilannut muutaman hyvän suhteen alun.

Lähettäjä: Wiljami 
Päivämäärä:   2.8.13 13:36:44

Naiset haluavat sellaisen miehen, josta voivat muokata oman mielensä mukaisen "lapasen". :D no vitsivitsi, mutta totta toinen puoli?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   2.8.13 13:37:52

Miesmakuja on jokseenkin yhtä monia kuin naisiakin. Aloittajahan voi vaikka miettiä, miksi hänen ystävänsä on hänen ystävänsä, eikä miehensä. ;)

Lähettäjä: Sophie 
Päivämäärä:   2.8.13 13:40:25

Älykäs, kiltti ja luotettava ja sen verran elämänhallintaa, ettei sille tarvitse ruveta äidiksi. Plussaa siitä, että on edes jotain samanlaisia arvoja ja harrastuksia, jotta käytännön elämäkin onnistuu.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   2.8.13 13:53:59

No kuvailen tässä omani, koska se on mulle just täydellisin:

Sanoo, mitä haluaa ja tuntee. Heti alussa kun tavattiin, oli aktiivinen eikä tarvinnut arvailla, että tykkääkö se vai ei. Sanoi heti, että haluaa tapailla ja parin viikon päästä, että haluaa seurustella mun kanssa. Sanoo myös päivittäin rakastavansa. Tämä oli erityisen ihanaa sen jälkeen, kun edellinen säätö ei meinannut millään edetä, kun tyypistä ei ottanut selvää, haluaako se seurustella vai ei.

Näyttää rakkautensa myös kavereidensa nähden ja julkisilla paikoilla.

On sinut itsensä kanssa. Vaikka ei ole täydellinen, ei pyytele anteeksi olemassaoloaan, vaan on ihan rehellisesti sellainen kuin on. Eikä yritä esittää hienompaa, fiksumpaa tai mitään muutakaan muiden mieliksi. Ei siis juuri välitä, mitä muut ajattelevat.

On huomaavainen ja tykkää hemmotella minua: kaikkea pientä arjessa, kuten aamukahvit sänkyyn tai hartioiden hierontaa.

Tekee kotitöitä ehkä enemmänkin kuin minä. Jos jotain lupaa tehdä, niin se sen myös tekee, eikä tarvitse koskaan nalkuttaa ja muistutella tekemättömistä asioista. Tekee hyvää ruokaa.

Tykkää tehdä asioita mun kanssa yhdessä, vaikka ei olisikaan kyseessä just sen mielestä kaikkein mukavin juttu.

Ja ehkä ihanin ominaisuus: tykkää halailla, pussailla ja pitää hyvänä yhtä paljon kuin minä.

On myös luotettava ja rehellinen.

Ja kaiken tämän pehmeän puolen lisäksi ei ole kuitenkaan mikään pehmo, vaan aika kova kundi, jolta ei mene sormi suuhun eikä luiki karkuun kovan paikan tullen.

Pitää myös itsensä hyvässä fyysisessä kunnossa, mutta ei ole mikään sairaalloisen tarkka himourheilija tai terveysintoilija.

Kätevä käsistään...kaikin tavoin ;)

Samanlainen huumori.

Jos jotain lisää kaipaisi, niin voisihan tuo olla paremminkin tienaava, mutta toisaalta se ei olisi sitten niin seksikäs, jos se ei tekisi miehekästä ruumiillista työtä.

Ja se rakastaa minua!

Lähettäjä: jeu 
Päivämäärä:   2.8.13 14:11:24

Kiinnostuksen herättääkseen miehen pitäisi saada jotain järkevän oloista jutunjuurta suusta ulos. Niin, että puheista huomaa tyypillä liikkuvan päässä jotain. Lisäksi olisi hyvä, jos saisi naisen nauramaan tai muuten osoittaisi olevansa huumorintajuinen. Ilman näitä kahta on ainakin minun ihan mahdotonta saada mitään kemiafiiliksiä kenenkään kanssa.

Ja jos sitä kipinää ei synny, niin ei toista osaa ajatella kuin kaverina.

Lähettäjä: no. 
Päivämäärä:   2.8.13 14:18:01

xxx:n miehen kaltaisen :)

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   2.8.13 14:29:04

Miehen jonka kanssa loppuelämä ei tunnu vankilalta.

Nykyisen rakkaani kanssa juodaan teetä illalla sängyssä ja luetaan kirjoja. Ne on niitä pieniä juttuja mitkä tekee elämästä vähä ihanampaa. Voin luottaa toiseen kyselemättä sekä kysellen. Päiväkin toisen seurasta pois on pitkä päivä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.13 14:29:22

Ehdottomia vaatimuksia ovat rehellisyys ja luotettavuus. Ilman niitä ei tuu mitään. Melko lailla loppu on sitä selittämätöntä kemiaa. Ja pitää olla miehekäs eikä mikään lapatossu, että pystyy pitämään mut kurissa. Muuten rupean ihan hirveäksi pirttihirmuksi.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   2.8.13 14:32:37

"Toisinsanoen haluan myös olla meistä se naisellisempi, ja ei se vain käy, että itse tiedän autoista/moottoripyöristä enemmän kuin mies."

Meillä tämä menee taas juuri toisinpäin. Minä olen se autonrassaaja ja mies on kokki, jota moinen ei voisi vähempää kiinnostaa.

Mies on herkkä ja minä olen jäyhä jököttäjä, jolle on vaikea ilmaista tunteitaan.

Toimii meillä ihan hyvin. :D

Lähettäjä: kriisi 
Päivämäärä:   2.8.13 14:54:30

^Ehkä siis jonkunlainen "vastakohdat täydentävät toisiaan" -juttu toimii vielä nykypäivänäkin...?

Tosiaan itsekin tiedän muutamia todella kunnollisia ja siistejä miehiä, yli 30v, joilla ei vain jostain syystä ole naisseuralaista vakituiseen löytynyt. Minun ystäviäni siis, töistä ja harrastuksista. Mutta se on näistä sanottava, että ovat täysin kykenemättömiä flirttaamaan, siis edes kevyesti/ei tosissaan :D En siis odota, että esim minulle flirttaisivatkaan (olen naimisissa), mutta ei tästä kauaa ole kun kutsuin meidän illanistujaisporukkaan sinkkukaverini, joka on oikeasti hurjan mukava tyttö ja kauniskin. No mitä tekee miehet - alkaa keskustella jostain päivän polttavasta uutisesta ns. TOSISSAAN :D EIJEI. Ja samoin yksi työkaverini suodatti kyllä ihan täysin yhden toisesta toimipisteestä vieraana olleen kauniin naisen melkoisen suorat flirtti-iskut... Meinasin jo lyödä työkaveria että silmät auki :D

Eli: ei löydy riittävästi luontaista taipumusta kevyeen viattomaankaan flirttiin, jolloin naiset olettavat, ettei kiinnosta -> se jää sitten siihen se vakavampikin suhteen alku.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   2.8.13 14:59:05

Älykäs, keskustelutaitoinen, hyvää seuraa, tykkää hellyydestä ja läheisyydestä. Sen verran siisti ettei haise pahalle. Niin ja se kuuluisa kemia.

Lähettäjä: kriisi 
Päivämäärä:   2.8.13 14:59:18

Niin ja tuli vielä yksi tosielämätapaus mieleen tästä flirttiasiasta :D

Menin tossa yksi päivä kahvihuoneeseen ja huomasin, että kauhea silmäpako tullut sukkahousuun ja ääneen sitä siinä aloin kirota.

Sinkkumies: alkaa pohdiskella jotain että mistähän materiaalista nuo sukkahousut tosiaan nykyään valmistetaan, oiskohan jotain kestävämpää teknistä ratkaisua hmm joo niin

Jonka jälkeen varattu, mutta varsin menevä pelimies kommentoi minulle: Ota pois vaan, turhaan tuollaisia sääriä sukkahousuilla peittelet + iskee silmää

Näin...

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   3.8.13 15:34:11

Nostetaan mielenkiintoisen aiheen takia! Itsekin olen tätä asiaa miettinyt viimeaikoina. Sinkkuutta takana 30-v, eli minua voinee sanoa ikisinkuksi.

Minun ihastumiset on aina kohdistuneet sellaisiin rautaisella itseluottamuksella ja itsetunnolla varustettuihin miehiin, joiden käytös on ollut mahtailevaa ja jopa röyhkeää; ovat olleet lähestulkoon sellaisia maailmanomistajia ja jonkinasteisia pleijereitä ja pellejä. Niihin on ollut hyvin turvallista ihastua, kun ei ole ollut sitä vaaraa, että kukaan tuollainen voisi oikeasti kiinnostua minunlaisestani kiltistä ja hiljaisesta heppatytöstä. Eli siis nuo on kaikki jääneet aina täysin yksipuoleisiksi, minun puoleltani, siltikin mulla on ollut maha täynnä perhosia noiden tyyppien seurassa ja sukat pyörineet jaloissa jo pelkästä ajatuksesta...

Nyt sitten ensimmäistä kertaa ikinä minuun on ihastuttu. Tyyppi olisi kaikin puolin mulle sopiva, aivan loistavaa aviomies/perheenisä -matskua: hyvätapainen ja kunnollinen, rehellinen ja luotettava, ja kaiken lisäksi vielä pitkä ja ihan hyvännäköinenkin. Me tullaan hyvin juttuun keskenämme, ja meillä on paljon samanlaisia ajatuksia ja arvoja. Ja mikä tärkeintä, se on ihan oikeasti minusta kiinnostunut. Niin mikä sitten mättää, kun mulla ei niin sanotusti kolahda!?! Tai ei ole ainakaan vielä saanut perhosia vatsaan tai sukkia pyörimään jaloissa :/ Tiedä sitten, että johtuuko siitä, että ollaan molemmat aika kokemattomia näissä asioissa, että löytyykö ne perhoset sitten ajan kanssa..? Toivottavasti. Mutta jos tähän saisi nyt hitusen sitä pleijeriä ja röyhkeyttä, niin veikkaan, että olisin ihan "in lööv" ;)

Eli otsikkoon vastaten, pitää olla pohjimmiltaan kiltti ja kunnollinen, mutta ei saa kuitenkaan olla liian nössykkä tai huonolla itsetunnolla varustettu; pitää olla vähän sitä "pahaa poikaa" kuorena...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.8.13 15:47:32

Alexander Skarsgårdin.

Lähettäjä: aspis 
Päivämäärä:   3.8.13 15:49:00

Sellaisen joka ei ole lapanen.

Lähettäjä: iines 
Päivämäärä:   3.8.13 15:55:02

Ei siihen ole suoraa vastausta koska se on makuasia. Mutta suurin osa tykkää rehellisistä, avoimista (ei tarvii olla kovin sosiaalinen ja silti voi omata sosiaaliset perustaidot), luotettavista miehistä.

Epärehellisyyden varaan on vaikeaa rakentaa luottamuksellista suhdetta.

Itse en perusta siitä että mies olisi "kodin hengetär", on heillä muitakin vastuita elämässä ja kotona pitää saada ladata akkuja. Kodin ei pitäisi olla suorituspaikka...työssä on jo ihan tarpeeksi monelle.

Jos tässä ollaan samoilla linjoilla niin se on jo paljon.

Moni jonka on vaikea tutustua ihmisiin livenä voisi löytää sopivan kumppanin netin kautta. Siinä voi ottaa toisesta selvää kunnolla ennen kuin aletaan edes tapailla. Kyllä sen äkkiä huomaa jos ollaan samalla aaltopituudella ja toinen on järkevän ja kivan oloinen. :)

En itsekään arjen keskellä ole sellainen höpöttäjätyyppi ja tarinaniskijä (palveluala on vetänyt mehut siinä suhteessa, vapaa-ajalla ei jaksa turhia pälpättää). Oman sielunkumppani löysinkin netistä. ;) Ollaan hyvin samankailtaisia, rentoja ja rauhaa rakastavia ihmisiä ja eläinrakkaita. On siis yhteisiä harrastuksiakin (kuten hevoset)...

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   3.8.13 16:33:13

Ensisijaista: Sellainen rento mutta suoraselkäinen tyyppi, jonka kanssa on hauskaa arkena ja juhlissa. Seksin on sujuttava ja sitä on oltava tarpeeksi usein.

Toissijaista: Jos perhettä perustetaan, niin miehen on oltava lisäksi valmis avioon ja turvaamaan vaimon ja lasten talous (myös jos erotaan). Toisinsanoen hänen arvomaailmassaan synnytys, koti- ja kasvatustyöt sekä koti ja perhe ovat korkealla muutenkin kuin juhlapuheissa.

Turn off: Pihin ihmisen, perässävedettävän, liian vakavan tai sosiaalisesti liian rajoittuneen kanssa en jaksaisi millään. Mieluummin myös itsestäänhuolehtiva tyyppi kuin se suhteen välinpitämätön (vrt. ylipaino).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.13 16:36:15

Onko aloittajan miestuttava aloittajan mielestä jotenkin vajaa, kun hän ei seurustele? Haluaako aloittaja kuulla mitä mieltä olen aloittajasta?

Lähettäjä: Vonkale 
Päivämäärä:   3.8.13 16:43:16

Jotkut miehet luulevat itsestään liikoja ja heille ei kelpaa mikään, kun ikää karttuu. Sitten on narsistit, jotka käyttäytyvät muiden nähden todella hyvin, mutta kotona kumppanilleen on ihan toiset sävelet.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   3.8.13 17:26:51

Tuo on totta, että aika usealtakin mieheltä puuttuu tuo flirttitaito. Minäkin tunnen muutaman kunnollisen miehen kaveripiiristä, jotka ovat sinkkuja.

Moni fiksu, siisti ja hyvännäköinen mies, jotka ovat todella hauskoja ja sosiaalisia tutussa seurassa, jämähtävät ihan tönköiksi, kun pitäisi vieraita naisia jututtaa. Se luontainen "pelimies" puuttuu aika monesta Suomalaisesta miehestä.

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   3.8.13 17:34:14

Yrittääkö liikaa? Se karkoittaa monen naisen.

LähettäjäS.O.A.D. 
Päivämäärä:   3.8.13 21:32:56

Meneekö Merviläinen pimeäkiikarit ja kommandopuku liiallisen yrittämisen puolelle?

Lähettäjä: kesäkelin hiihtäjä 
Päivämäärä:   4.8.13 13:29:14

Sellaisen miehen, jonka kanssa viihtyy alkuhuumankin mentyä. Komea ei tarvitse olla, mutta ulkonäön ja olemuksen pitää miellyttää omaa silmää. Kohtelee kanssaeläjiään reilusti ja on armollinen itseään heikommille. Vaikka mitään perheenpäätä ja holhoajaa en kaipaakaan, niin tarvittaessa miehen pitää pystyä huolehtimaan myös minusta hetkellisesti. Ei hajoa vastoinkäymisiä kohdatessaan. Kemian pitää toimia, sillä hyvä seksi auttaa pahempienkin karikkojen yli. Ei nyt välttämättä mikään ydinfyysikko, mutta perusfiksu yksilö, jolle ei tarvitse vääntää rautakangesta asioita. Varma omasta olemisestaan ja itsetunto kunnossa, ei tarvitse muiden hyväksyntää valinnoilleen.

Olen juuri eroamassa ns täydellisestä miehestä. Kiltti, luotettava, herkkä, hyvin toimeentuleva, lapsirakas, huumorintajuinen. Jaa miksi. Ensinnäkin on epävarma itsestään, mikä ilmenee jatkuvana pätemisenä ja suosion kalastelulla. Kavereiltaan pitää tarkistaa mielipide jopa vatsamakkaraani, kauhea tenttaaminen aina siitä, olenko puhunut hänestä tuttavilleni ja mitä nämä sanoivat. Jatkuva itsensä kehuminen, ai että se käy vähitellen hermoon. Oman ulkonäkönsä tuo ilmeisesti näkee vähän erilailla, koska sitäkin kehuu tasaisella syötöllä. No herkkyys.. Anteeksi vanhanaikainen mielipide, mutta en osaa pitää miehekkäänä sitä, että aikamies parkuu kuin pikkulapsi ja haluaa syliini "turvaan pahalta maailmalta". No hyvin toimeentuleva. Joo, sitä jaksaa myös kehua. Usein tulee kommenttia, kuinka hän voi ostaa minulle jotakin kalliimpaa ja äänensävy on sellainen, että hänelläpä on millä mällätä. Muuten kiva, mutta itsekään en ole varsinaisesti PA, elätän itseni ja elukkani aivan hyvin. Lisäksi mies on jaksanut jälkeenpäin pitää isoa ääntä siitä, miten on muutaman kerran joutunut tarjoamaan minulle ruuan tai kahvin jossain huoltiksella. Persoonana alkaa tuntua tässä vaiheessa tuttavuutta aika helkutin raskaalta.

Että sinällään, vaikka kaveripiirissäsi olisi aivan ihana ikisinkkumies, saattaa lähemmässä kanssakäymisessä kuitenkin olla hyvä selitys sinkkuudelle. Vaikka kuinka ihana olisikin pintapuolisesti.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   4.8.13 18:50:37

Eikös tuo ole aika tyypillistä: mies, joka "voisi" ostaa jotain kalliimpaa naiselleen, vaan puhuu asiasta, mutta käytännössä on pihi tai pa, ja natisee todellakin, jos maksamaan jonkun pienen jutun toiselle, esim. lounaan. Eräs kundi sanoi tyttöystävälleen "tarjoavansa" ravintolassa, mutta seuraavalla kerralla kehotti tyttöystävää: "sun vuoro maksaa nyt, kun mä maksoin viimeksi". Köyhän miehen tarjoilut, joo. Mistä näitä miehiä oikein sikiää?

Lähettäjä: Reiska 
Päivämäärä:   4.8.13 18:55:07

Se on sitä nykypäivän tasa-arvoa, että maksetaan vuorotellen ;)

LähettäjäSpessu 
Päivämäärä:   4.8.13 18:55:26

"Tuo on totta, että aika usealtakin mieheltä puuttuu tuo flirttitaito. Minäkin tunnen muutaman kunnollisen miehen kaveripiiristä, jotka ovat sinkkuja.

Moni fiksu, siisti ja hyvännäköinen mies, jotka ovat todella hauskoja ja sosiaalisia tutussa seurassa, jämähtävät ihan tönköiksi, kun pitäisi vieraita naisia jututtaa. Se luontainen "pelimies" puuttuu aika monesta Suomalaisesta miehestä."

Mä uskon, että taitoa kyllä löytyy, mutta naisilta puuttuu taito ottaa vastaan flirttailua ja kohteliaisuuksia. Naisissa on paljon todella arvaamattomasti käyttäytyviä ja fiksu mies kyllä tietää tämän. Se "tönkköys" voi olla vain sitä, että on varuillaan tai tarkkailee millainen nainen on.

Suomalainen nainen saattaa olla luomakunnan vaikein eläin. :)

Lähettäjä: 50/60 
Päivämäärä:   4.8.13 19:15:46

"Se on sitä nykypäivän tasa-arvoa, että maksetaan vuorotellen ;)"

Se on tasa-arvoa sinä päivänä, kun naisten ja miesten taloudellinen tilanne ovat yhtäsuuret. Naisten ja miesten palkat, urakehitys, työmahdollisuudet ja eläke ovat erisuuret. Ja vaikka palkat saataisiin yhtäsuuriksi, niin jotenkin se aika mikä menee synnytykseen ja lastenhoitoon, pitäisi rahallisesti kompensoida. Suomi on kaukana siitä.

Päivämäärä:   4.8.13 19:26:00

fifty/sixty: Tuo on ihan totta, että palkoissa jne. on vielä eroa, mutta minä tarkoitinkin tuota vuorotellen maksamista nykyajan suhteiden normaalikäytäntönä. Nykyään odotetaan myös, että nainen osallistuu kustannuksiin ja jopa te naiset itse vaaditte, että ette suostu olemaan kenestäkään riippuvainen tai elää siivellä.

Parempaan suuntaanhan tämä on minusta mennyt, että naisen paikka ei ole vaan kotona ja olla riippuvainen meihestä.

Lähettäjä: nopp 
Päivämäärä:   4.8.13 19:49:06

"Se on tasa-arvoa sinä päivänä, kun naisten ja miesten taloudellinen tilanne ovat yhtäsuuret. Naisten ja miesten palkat, urakehitys, työmahdollisuudet ja eläke ovat erisuuret. Ja vaikka palkat saataisiin yhtäsuuriksi, niin jotenkin se aika mikä menee synnytykseen ja lastenhoitoon, pitäisi rahallisesti kompensoida."

Synnytys ei ole pakollista. Sitä ei tarvi kompensoida mitenkään, sillä se on nykyään oma vapaa valinta.

Lisäksi naiset ja miehet ovat yksilöitä. Jos keskimäärin jollain prosentilla naisista on pienempi palkka, eläke ja huonommat työllistymismahdollisuudet kuin miehillä, se ei tarkoita, että lähimainkaan kaikilla olisi näin.

Lähettäjä: Toivanen 
Päivämäärä:   4.8.13 19:59:19

" tarkoitinkin tuota vuorotellen maksamista nykyajan suhteiden normaalikäytäntönä"

Ei se ainakaan meillä ole normaalikäytäntö, ei meillä eikä kavereillanikaan. Silloin kun mennään syömään ulos, niin mies maksaa, koska haluaa olla herrasmies.

"Lisäksi naiset ja miehet ovat yksilöitä. Jos keskimäärin jollain prosentilla naisista on pienempi palkka, eläke ja huonommat työllistymismahdollisuudet kuin miehillä, se ei tarkoita, että lähimainkaan kaikilla olisi näin."

Tässäpä kommentti joltain, jolla on jäänyt tilastotaulukoiden sisältö lukematta tai ymmärtämättä. Mutta hienosti oivallettu, että miehet ja naiset ovat yksilöitä, täydet pisteet siitä! Wow!

Päivämäärä:   4.8.13 20:04:24

Ai sekös se tekeekin herrasmiehen, kun avaa kukkaronnyörit joka paikassa..?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.13 20:04:49

"Mutta hienosti oivallettu, että miehet ja naiset ovat yksilöitä, täydet pisteet siitä! Wow!"

Heppatallissa tämän huomauttaminen viiden minuutin välein on kyllä täysin tarpeellista.

Täällä joka toinen otsikko antaa ymmärtää, että miehet ovat keskenään homogeeninen ryhmä ja naiset ovat keskenään homogeeninen ryhmä.

Lähettäjä: Lasikatto 
Päivämäärä:   4.8.13 20:07:18

"Synnytys ei ole pakollista. Sitä ei tarvi kompensoida mitenkään, sillä se on nykyään oma vapaa valinta."

Eli jos mies haluaa lapsen, niin nainen vaan synnytyskoneeksi ja kantamaan kaikki lapsensaannista aiheutuneet riskit? Afganistanissa tämä saattaa olla yleisempää, mutta sielläkin sentään arvostetaan perheyhteisöä.

Mites sitten kompensoidaan se, että asenteiden ja miesvaltaisen kulttuurin vuoksi naisilla ei ole samat urakehitysmahdollisuudet kuin miehillä? Erisuuruisista palkoista (samasta työstä) teoriassa laki jo rankaisee, mutta käytännössä harva tietenkään lähtee prosessoimaan lakitupaan (eli käytännössä naisille eri palkka samasta työstä on ihan jees kulttuurissamme).

Lähettäjäbetamax 
Päivämäärä:   4.8.13 20:08:43

Antaa todella keskinkertaisen kuvan kirjoittajan kapasiteetista kun kertoo uskovansa ihan aidosti miesten ja naisten välisen palkkaeron johtuvan epätasa-arvosta.

Sitten pieni hahmotustehtävä miettiä kuinka paljon palkansaaja maksaa itse eläkkeestään ja kuinka paljon pidempään keskimäärin naiset nauttivat eläkettä kuin miehet.

Lähettäjä: Kerrotko? 
Päivämäärä:   4.8.13 20:12:13

"Antaa todella keskinkertaisen kuvan kirjoittajan kapasiteetista kun kertoo uskovansa ihan aidosti miesten ja naisten välisen palkkaeron johtuvan epätasa-arvosta."

Mistä se sitten johtuu?

Ps. "Antaa todella keskinkertaisen kuvan kirjoittajan kapasiteetista" -lausahdus kertoo suoraan kyseisen kommentoijan tasosta...

Lähettäjä: Tutkija 
Päivämäärä:   4.8.13 20:15:25

betamax: mistä palkkaero sitten mielestäsi johtuvat? Tutkimusten mukaan naisen euro on 80cnt (ekonominaisilla 75cnt). Tämä on kyllä ihan epätasa-arvosta johtuva, ei siitä, että naiset työskentelevät matalapalkka-aloilla.

Epätasa-arvoa on myös se, että naisvaltaiset alat ovat matalammin palkattuja kuin miesvaltaiset alat. Vaatimustasossa ei kuitenkaan ole eroa, vaan arvostustasossa (esim. hoivatyötä arvostetaan vähemmän kuin metallialoja).

Lähettäjäbetamax 
Päivämäärä:   4.8.13 20:15:59

No pääasiassa siitä, että naiset ja miehet ovat hakeutuneet hieman erilaisille aloille. Toiseksi miehet tekevät huomattavasti enemmän ylitöitä kuin naiset. Kolmanneksi miehet uskaltavat rohkeammin pyytää isompaa palkkaa, sikäli kun se on neuvoteltavissa.

Näitä on niin selventävästi jo tutkittu, että ainoastaan feministit enää uskovat tuohon propagandaan.

Lähettäjä: OMG 
Päivämäärä:   4.8.13 20:19:11

Pitäisikö naisten siis elää pienemmällä eläkkeellä, koska keskimäärin elävät pidempään kuin miehet??? Eikö riitä, että naiset jo elinaikanaan kärsivät keskimäärin matalammasta palkkatasosta? Eikö riitä "rangaistukseksi" yhteiskunnan tuoma paineesta uhrautua lapsille?

Voi niitä naisparkayksilöitä, jotka elävät keskimääräistä lyhyemmän aikaa! Ostetaanko heille keskimääräistä prameampi arkku, jotta saavat saman hyödyn kuin pidempään eläneet kanssasisaret?

Lähettäjäbetamax 
Päivämäärä:   4.8.13 20:21:33

Naisilla on yhtäläinen oikeus hakeutua metallialalle. Huvittavuuden huippu keinotekoisesti tasata eri alojen palkkoja vain siksi, että toinen sukupuoli sattuu olemaan yliedustettuna.

Lähettäjä: (00) 
Päivämäärä:   4.8.13 20:21:33

Lapsiasia on myös tuossa palkkauksessa, mikä vaikuttaa. Naiset ovat lyhyemmän aikaa työelämässä keskimäärin kuin kiehet ja poissaoloja työstä on huomattavasti enemmän.

Yleensähän se on juuri nainen, joka jää lasten kanssa kotiin, kun lapsi sairastaa ja lapsien takia ei ole mahdollista tehdä ylityötä yms. Valitettavasti yritysmaailmassa nämä kaikki muutetaan luvuiksi tunteettomasti ja se vaikuttaa.

Ja niin kuin joku tuossa ylempänä totesi niin kyllä se nainen tyytyy vähempään ihan lähtökohtaisesti. Kun haetaan johonkin toimeen ihmistä ja annetaan niille itselle mahdollisuus palkkapyyntöön niin naiset pyytävät vähemmän kuin miehet samasta työstä.

Lähettäjä: DD 
Päivämäärä:   4.8.13 20:24:48

Pahoittelen betamax, mutta sinulla ei ole kovin syvälle menevää analyysia eikä kokemusta aiheesta.

Mitäs jos ne miehet hakeutuvat tietyille aloille, koska niillä maksetaan enemmän? Entä jos naisilla ei ole yhtäläiset mahdollisuudet menestyä niillä? Mitä jos naiset eivät voi tehdä ylitöitä niin paljoa, koska heidän on haettava lapset tarhasta ja hoidettava heitä sairaspäivinä? Mitä jos naisia aletaan kohdella ns. hankalina akkoina, jos he alkavat pyytää korkeampaa palkkaa tai vaatia oikeuksiaan? Tiesitkö, että myös kasvatusympäristö vaikuttaa ihmisten käytökseen pitkällä aikavälillä? Tytöt kasvatetaan kilteiksi. Onko sinusta hyväksyttävää, että tätä hyväksikäytetään työelämässä?

Lähettäjäbetamax 
Päivämäärä:   4.8.13 20:25:14

OMG

Naisten pidempi elinajanodote on biologinen fakta, samoin kuin synnyttäminen on mahdollista vain naisille. Jälkimmäinen on tosin vapaehtoista. Siitä huolimatta juuri se pitäisi jotenkin kompensoida taloudellisesti.

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   4.8.13 20:28:24

En puhu muiden naisten suulla vaan omallani: vanhemman ja voimakkaan. Se on se miestyyppi, joka vetoaa.

Lähettäjäbetamax 
Päivämäärä:   4.8.13 20:31:59

"Pahoittelen betamax, mutta sinulla ei ole kovin syvälle menevää analyysia eikä kokemusta aiheesta.

Mitäs jos ne miehet hakeutuvat tietyille aloille, koska niillä maksetaan enemmän? Entä jos naisilla ei ole yhtäläiset mahdollisuudet menestyä niillä? Mitä jos naiset eivät voi tehdä ylitöitä niin paljoa, koska heidän on haettava lapset tarhasta ja hoidettava heitä sairaspäivinä? Mitä jos naisia aletaan kohdella ns. hankalina akkoina, jos he alkavat pyytää korkeampaa palkkaa tai vaatia oikeuksiaan? Tiesitkö, että myös kasvatusympäristö vaikuttaa ihmisten käytökseen pitkällä aikavälillä? Tytöt kasvatetaan kilteiksi. Onko sinusta hyväksyttävää, että tätä hyväksikäytetään työelämässä?"

Mitäs jos naisetkin alkaisivat hakeutumaan sinne? Niin. Onko tuo nyt se todennöisin selittäjä? Entä lapsettomat naiset? Entäpä ne hankalat ukot? Onhan se julkinen salaisuus, että naiset eivät osaa rohkeasti pyytää riittävästi palkkaa. Kyllä, miesten ja naisten täytyy siis kasvaa eri ympyröissä. Wait! No mutta jotakin mätää siinä on silti! Ja miehet kasvatetaan pitämään suu kiinni ja jatkaman hommia.

Lähettäjä: 050 
Päivämäärä:   4.8.13 20:34:08

Tämä nyt menee täysin ohi tämä otsikon aiheesta, pahoitteluni.

Mutta olen ollut itse työnantajana hakemassa työntekijää erääseen toimeen.

Oli 8 hakijaa. 3 naista ja 5 miestä.

Naisten palkkapyyntö keskiarvoltaan suurin piirtein 2450 / kk.
Miehien palkkalyynti keskiarvoltaan suurin piirtein 2950 / kk.

Nainen sai paikan, mutta ei sen takia, että oli halvempi vaan sen takia, että yksi naisista oli kaikista pätevin.

Lähettäjä: inka 
Päivämäärä:   4.8.13 20:35:12

Mulla on samanlainen kuin xxx:lla :)

Vieläpä syötävän seksikäs ja hyvä sängyssä.

Lähettäjä: Kali 
Päivämäärä:   4.8.13 20:38:24

betamax: miksi alunperin metallialalle on alettu maksamaan korkeampaa palkkaa kuin esimerkiksi hoiva-alalle? Sinulla ei taida olla käsitystä, miten palkat eri aloilla ovat ajan saatossa muodostuneet. Esim. metsäteollisuudessa henkilöstökulut ovat kokonaisuudesta pieni osa, jolloin palkkataso voi olla korkeampi kuin aloilla, joilla henkilöstökulujen suhteellinen osuus on korkeampi (lisäksi valtio tuki aikanaan metsäteollisuutta reippaasti). Tietyillä asiantuntija-aloilla isoimman kuluerän yritykselle muodostavat henkilöstökulut. Tällöin on yleensä kyse korkeakoulutetuista henkilöistä, joilla on erityistietämyistä ja joista on pulaa (esim. lääkärit). Juristit, yritysjohtajat ja pankkiirit taasen ovat alalla, missä on jo lähtökohtaisesti korkeat palkat, olipa siihen oikeutusta tai ei (senioreiden korkeat palkat ja bonukset revitään junioreiden selkänahasta ja tiukasta henkilöstöpolitiikasta yt-neuvotteluineen).

Jos joskus on tehty epäoikeudenmukaisia päätöksiä tai kulttuuri ja tavat ovat ajan kuluessa muodostuneet epäoikeudenmukaisiksi, niin tottakai niitä pitää muuttaa!!

Lähettäjäbetamax 
Päivämäärä:   4.8.13 20:45:42

kali

Pyrit jotenkin kertomaan, että on epätasa-arvoista, että naiset ja miehet ovat hakeutuneet vapaehtoisesti noille aloille siinä suhteessa kuin ovat? Miksi markkinaehtoisesti määräytyviä palkkoja verrataan julkiseen palvelutuontoon kuin ne olisivat vertailukelpoisia? Miksi kukaan huomioi esimerkiksi sitä, että valtava määrä yksityisen sektorin työntekijöistä, etenkin vientiteollisuudesta ja miesvaltaisilta aloilta, joutui finanssikriisin aikoihin työttömäksi ja samaan aikaan virastot kansoittaneet naiset jatkoivat töitään, osa jopa palkankorotusten kera? Tämä on juuri sitä älyllistä epärehellisyyttä.

Ja nyt tämä aihe riittää minulle. Jatkukoon viestiketjun alkuperäinen aihe.

Lähettäjä: DD 
Päivämäärä:   4.8.13 20:48:24

Olisiko naisena kiva olla töissä metallialalla äijien keskellä? Mietipä arkipäivää. Elämänsä voi käyttää muuhunkin. Luuletko, että saunailloissa on kivaa? Eiköhän ne ylenemiset ja palkkaneuvottelut oikeasti kuitenkin käydä peli-illoissa, eikä konttorilla. Pitäisikö tässä alkaa opetella pelaamaan futista, että pärjäisi miesvaltaisella alalla? Sekö sitä tasa-arvoa olisi?

Lapsettomat naiset pääsevät urallaan eteenpäin lasikattoon saakka. Sitä ennen hekin kärsivät työnhaussa siitä, että rekrytoijat olettavat, että "kohta se hankkii kuitenkin lapsen". Yli 45 v. naisia ei enää huomioida työnhaussa lainkaan, ei myöskään yli 50 vuotiaita miehiä (eläkemaksut ovat korkeammat; palkkapyyntö kokeneella on korkeampi kuin nuoremmalla; lisäksi oletetaan että nuoremmat sopeutuvat helpommin yrityksen kulttuuriin, plus että nuorempia on helpompi "huijata" työn luonteesta jne.)

Muusta osasta tekstiäsi en saa ihan selvää mitä tarkoitat. (" Wait! No mutta jotakin mätää siinä on silti! Ja miehet kasvatetaan pitämään suu kiinni ja jatkaman hommia.")

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.8.13 20:49:20

Tällaset topikit ovat typeriä, sori nyt vaan. Ei tuollaista kysymystä voi esittää, ainakaan jos olettaa saavansa jonkun yleisen mielipiteen.

Lähettäjä: Hmm... 
Päivämäärä:   4.8.13 20:52:59

"Ja nyt tämä aihe riittää minulle. Jatkukoon viestiketjun alkuperäinen aihe."

Tuntuu hassulle, että joku tulee "pätemään", mutta ei ole valmis muuttamaan mielipidettään, kuin toisenlaisillekin näkemyksille on perusteita. Mutta noihan se on, kaikki eivät ole valmiita syväanalyysiin, vaikka itse kuvittelevatkin niin. Tämä on toki ymmärrettävää, jos kyseessä on juniori.

Lähettäjä: Isi-Kalmisto 
Päivämäärä:   4.8.13 20:56:19

"luotettava
- rehellinen
- maalaisjärjellä ajatteleva
- hellä ja ymmärtäväinen
- henkisesti sinut itsensä kanssa
- pitää terveydestään huolta (ei polta, juo harvoin ja vähän, liikkuu ainakin välillä)
- huumorintajuinen
- samat arvot ja prioriteetit elämässä"

Tähän oli pakko ottaa jo kantaa :D Lista vaikuttaa lähinnä palveluskoiran ominaisuuksilta :D

Tulee eittämättä mieleen jo "rehellinen poliitikko", "käytännöllinen insinööri" tai joku muu keksitty olento :D Oletan, että Taika-Jim on kaikkien naisten suosikki http://fi.wikipedia.org/wiki/Taika-Jim

Lähettäjä: Kali 
Päivämäärä:   4.8.13 20:59:59

betamax: Ovatko naiset todellakin vapaaehtoisesti hakeutuneet (matalapalkka)aloillensa? Miksi sinusta on ookoo, että pidemmän koulutuksen saanut ja vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja saa matalampaa palkkaa kuin metallimies? Tiesitkö, että naiset pääseminen vaikkapa yritysmaailmassa ei todellakaan kaadu naisen osaamattomuuteen tms. vaan ihan kylmästi miehiä suosivaan kulttuuriin. Näitä kutsutaan myös hyvä veli-verkostoiksi.

Palkan tarkoitus on, että sillä elää. Tämän vuoksi julkisen sektorin palkat eivät voi olla miten matalia tahansa, etenkään kun nykyään julkinen sektori potkii ihmisiä pois. Aikanaanhan julkisen sektorin vahvuus oli juuri työpaikkojen pysyvyys, jolloin ihmiset pystyivät suunnittelemaan elämäänsä.

Miesten on helpompi työllistyä jäätyään työttömiksi (pl vanhemmat miehet, etenkin insinööritaustaiset).

Päivämäärä:   4.8.13 21:03:49

Vuorotyötä tekevissä sairaanhoitajissa on myös MIEHIÄ, jotka saavat tismalleen samaa palkkaa...

Jos metelliala kinnostaa naista, niin tervemenoa tienaamaan korkeampaa palkkaa.

Lähettäjä: Musta leski 
Päivämäärä:   4.8.13 21:05:29

Minä haluan sellaisen miehen, joka on valmis maksamaan siitä ilosta, että ei todennäköisesti joudu elämään loppuelämäänsä yksin, koska naiset elävät tilastojen mukaan pidempään. Vanhoille naisille jää se ikävä leskenosa kärsittäväksi.

LähettäjäSpessu 
Päivämäärä:   4.8.13 21:07:46

"Näitä kutsutaan myös hyvä veli-verkostoiksi."

Omia valintoja tuokin. Naisilla on kuitenkin vastaava, eli paha-susi-verkosto. Tosin vaikutus on päinvastainen kuin miehillä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.13 21:10:45

Mäkin voisin kuvailla omani, se on parin vuoden empiiristen tutkimusten jälkeen osoittautunut ihan kivaksi ja itselleni sopivaksi.

- Puhuu paljon, välillä jutut on todella sopimattomia ja kauhistuttavia mutta on ihan kiva kun toisen kanssa ei tarvitse sensuroida ajatuksiaan, puhuu tietenkin myös omista tunteistaan ja on rehellinen.

- Sosiaalisesti todella lahjakas, osaa käyttäytyä ihan kaikkien seurassa ja tulee kaikkien kanssa toimeen, ei tuomitse ketään.

- Juo vain juhlissa, eikä silloinkaan koskaan humalaan. Kahdestaan ollaan lomareissuilla joskus juotu itsemme humalaan ja silloinkin oli hauskaa, on muutenkin niin avoin ihminen ettei kaikki patoutuneet tunteet hyökkää yhtäkkiä esille kun juo, on vaan hilpeämpi versio itsestään.

- Ei kiinnosta autot tai tietokoneet tms. miehiset jutut mitkä ei kiinnosta minuakaan, meillä on siis aika samat harrastukset: kuntoilu, koira ja vaatteet.

- Lähtee aina kiltisti ja mielellään mukaan shoppailemaan, ikeaan, anoppilaan, tallille, you name it.

- Ei nyt kuulu miehen ominaisuuksiin mutta miehen perhe (anoppikin!) on todella ihana, tulen heidän kanssaan ihan mainiosti toimeen.

- Hoitaa koiran ja kodin siinä missä minäkin, ei tule riitaa kotitöistä.

- Tämä onkin itselleni melkein tärkein pointti: tekee minulle päivittäin selväksi kuinka paljon rakastaa, asettaa minut aina etusijalle, muistaa pieniä juttuja, eli siitä huomaa ihan selkeästi että olen aina mielessä.

- Tämä ei ole yhtä tärkeä, mutta kiva sekin: pitää itsestään hyvää huolta, käy salilla, parturissa, ostaa uusia vaatteita itse ja on aina tyylikäs. On pitkä ja komea.

Lyhyesti sanottuna olen löytänyt niin hyvän miehen että ainoa ongelma tässä on se, etten itse tunne ansaitsevani näin ihanaa ukkoa :)

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   4.8.13 21:10:53

Tietyt vientialat ovat olleet hyvin tärkeitä Suomelle ja siellä on AY-liikkeet ovat aikanaan käyttäneet sitä sumeilematta hyväkseen eli palkat ovat nousseet siellä jopa yli 40 % viimeisen 15 vuoden aikana. Lakonuhkaa väläyttelemällä.

Minusta se on ollut terveydenhuollon ihmisisen saamattomuutta. Jos siellä mennään lakkoon niin alkaa kuolemia tulemaan hyvin runsaasti eli kyllä siellä nä "kiristyskeinot" olisivat kohdallaan, mutta kun eihän naiset lähde tuollaiseen kiristystoimintaan niin kuin miehet.

Minustakin meillä on vinksahtanut arvostus työmarkkinoilla. Joku trukilla ajeleva ahtaaja saa lähes 5000 euroa kuussa, samoin paperimies ja sitten joku hoitaja kaikkineen lisineen saa maksimissaan sen 2500. Kyllä minusta ihmisten hyvinvoinnista huolehtiminen on hyvinkin paljon tärkeämpää, kuin trukilla ja nosturilla ajelu tai paperikoneen tuojottelu monitorin välityksellä lämpimästä kopista, mutta palkkauksessa se menee juuri päinvastoin.

Lähettäjä: Femakko 
Päivämäärä:   4.8.13 21:12:11

Jos joku luulee, että kaikki on ns. omia valintoja, niin olisi varmaan syytä tulla sieltä tynnyristä ulos.

Ruotsin risteily ei ihan riitä perspektiivin hakemiseksi eikä se, että on lukenut pari artikkelia aikakauslehdestä.

Lähettäjä: What goes around 
Päivämäärä:   4.8.13 21:27:52

Unelmissa olisi sellainen juristimies, jonka mielestä ei ole ihan jees se, että hän laskuttaa satakertaisesti lakipalveluistaan verrattuna hoivapalvelualalla työskentelevään vaimoonsa, joka ammatikseen kuuntelee työstressistä kärsiviä juristeja.

Eikös se ole ihan selvä, että älykkäät naiset naivat varakkaat miehet. Vähemmän lahjakkaat naiset taas yrittävät selittää, että elämä on sittenkin tasa-arvoista ja kulujen puolittaminen miehen kanssa on ihan jees.

Päivämäärä:   4.8.13 21:28:00

Onko täällä joku, joka on menneyt opiskelemaan sairaanhoitajaksia tietämättä mitä palkkaa tulee saamaan? Melkoinen ääliö täytyy olla , jos ei edes tiedä paljonko tulee samaan valmistuttuaan palkkaa :D

Lähettäjä: Anti-fema 
Päivämäärä:   4.8.13 21:35:13

betamax on varmaan aika kovaa valuuttaa deittimarkkinoilla: ei vaadi muutoksia nykyiseen miehiä suosivaan kulttuuriin, vaan hella&nyrkki -meininki sopii kuin nyrkki silmään, maksaa puolet kuluista vaikka tienaisi vähemmän, synnyttäisi, hoitaisi kodin ja lapset. Jee, muutosvastarinta takaa nykyisen "reilun meiningin"!

Lähettäjä: Big picture 
Päivämäärä:   4.8.13 22:38:32

Sellainen mies olisi kiva, joka ei tee parin yksittäistapauksen perusteella yleistyksiä vaan näkee kokonaiskuvan, syy-seuraussuhteet ja mikä on oleellista.

Lähettäjäatac 
Päivämäärä:   4.8.13 23:58:00

Oma näkemykseni normaalin naisen minimivaatimuksista miestä kohtaan
-Rehellinen
-Huumorintajuinen
-Hyväntuulinen, ei mikään mököttäjä
-Kätevä käsistään, mutta ei mikään karsea mettiintyny juntti
-Keskustelutaitoinen
-Itsestään huolta pitävä
-Huolehtii hygieniastaan
-Ei riippuvainen äidistään eikä kavereistaan
-Ei ole kasvanut kiinni pleikkarin tai x-boxin ohjaimeen.

Lähettäjäbetamax 
Päivämäärä:   5.8.13 07:31:57

DD

"Olisiko naisena kiva olla töissä metallialalla äijien keskellä? Mietipä arkipäivää. Elämänsä voi käyttää muuhunkin. Luuletko, että saunailloissa on kivaa? Eiköhän ne ylenemiset ja palkkaneuvottelut oikeasti kuitenkin käydä peli-illoissa, eikä konttorilla. Pitäisikö tässä alkaa opetella pelaamaan futista, että pärjäisi miesvaltaisella alalla? Sekö sitä tasa-arvoa olisi?

Lapsettomat naiset pääsevät urallaan eteenpäin lasikattoon saakka. Sitä ennen hekin kärsivät työnhaussa siitä, että rekrytoijat olettavat, että "kohta se hankkii kuitenkin lapsen". Yli 45 v. naisia ei enää huomioida työnhaussa lainkaan, ei myöskään yli 50 vuotiaita miehiä (eläkemaksut ovat korkeammat; palkkapyyntö kokeneella on korkeampi kuin nuoremmalla; lisäksi oletetaan että nuoremmat sopeutuvat helpommin yrityksen kulttuuriin, plus että nuorempia on helpompi "huijata" työn luonteesta jne.)

Muusta osasta tekstiäsi en saa ihan selvää mitä tarkoitat. (" Wait! No mutta jotakin mätää siinä on silti! Ja miehet kasvatetaan pitämään suu kiinni ja jatkaman hommia.")"

Varmaan yhtä kivaa kuin miehenä naisvaltaisessa työpaikassa, jossa saa kuulla naisten niin kovin leikkisää ja viatonta huumoria yhteisönsä harvoista miehistä. Niin, elämän voi käyttää myös selittelyyn epäoikeudenmukaisuudesta, koska on tehnyt valintansa mukavuudenhalusta, joka sitten näkyy jossakin toisessa muuttujassa, tässä tapauksessa ansiotasossa. Sinulla on aika halventava käsitys siitä, miten miehet arvioivat ylennettävät ihmiset.

Vai vaikuttaisikohan työllistymiseen sukupuolta enemmän ala ja koulutustaso? Naisten koulutustaso on miehiä parempi. Näetkö tämän sukupuolisena epätasa-arvona, vai pelkästään yksilöiden fiksuina ratkaisuina? Tulisiko tätä nyt jotenkin tasoittaa, että tasa-arvo toteutuisi? Miten nuorten ja vanhojen ihmisten välisen työllistymisen problematiikka liittyy naisten ja miesten väliseen työllistymisen mahdolliseen epätasapainoon?

Ne olivat vastaus sinun toteamuksiin, että naiset ja miehet olisivat jotenkin saaneet kehttyä ihmisiksi eri ympäristöissä, joka tekee tilanteesta epätasa-arvoisen. Naisten tulee siten alistua loppuelämäkseen toisten armoille ja miehet on aina opetettu menestymään ansiotta.

Hmm...

"Tuntuu hassulle, että joku tulee "pätemään", mutta ei ole valmis muuttamaan mielipidettään, kuin toisenlaisillekin näkemyksille on perusteita. Mutta noihan se on, kaikki eivät ole valmiita syväanalyysiin, vaikka itse kuvittelevatkin niin. Tämä on toki ymmärrettävää, jos kyseessä on juniori."

Hassulle nimenomaan. Ei mielipidettä muuteta siksi, että joku toinen sanoo jotakin. Se ei ole syväanalyysiä, että ihan kaikki mielipiteet otetaan totuuksina vastaan, koska ovathan ne jonkun mielipiteitä.

kali

"betamax: Ovatko naiset todellakin vapaaehtoisesti hakeutuneet (matalapalkka)aloillensa? Miksi sinusta on ookoo, että pidemmän koulutuksen saanut ja vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja saa matalampaa palkkaa kuin metallimies? Tiesitkö, että naiset pääseminen vaikkapa yritysmaailmassa ei todellakaan kaadu naisen osaamattomuuteen tms. vaan ihan kylmästi miehiä suosivaan kulttuuriin. Näitä kutsutaan myös hyvä veli-verkostoiksi.

Palkan tarkoitus on, että sillä elää. Tämän vuoksi julkisen sektorin palkat eivät voi olla miten matalia tahansa, etenkään kun nykyään julkinen sektori potkii ihmisiä pois. Aikanaanhan julkisen sektorin vahvuus oli juuri työpaikkojen pysyvyys, jolloin ihmiset pystyivät suunnittelemaan elämäänsä.

Miesten on helpompi työllistyä jäätyään työttömiksi (pl vanhemmat miehet, etenkin insinööritaustaiset)."

Ovat. Koulutus ei ole mikään itseisarvo kuin korkeintaan yhteiskunnan sivistyksen kannalta tarkasteltuna, ja mielestäni sairaanhoitajien ammattikorkeakoulutus ei juurikaan lisää yhteiskunnan näkökulmasta tarkasteltuna sivistystä, johon kannattaisi satsata taloudellisesti enempää kuin koulutukseen itsessään menee rahaa. Lisäksi toinen ammattikunta toimii vapailla markkinoilla, joten näiden ansiotasojen vertaaminen ei ole mitenkään mielekästä. Mitä paremmin heillä menee, sitä enemmän valtiolla on resursseja maksaa sairaanhoitajien palkkakustannuksia. Ne rahat eivät tipu taivaasta.

Hyväveliverkostot on sosiaalista aktiivisuutta, joita muodostetaan juuri niissä toimissa joita naiset ylenkatsovat. Keskimääräinen opiskelijapoika kännää kymmenien ellei satojen ihmisten kanssa ja sitten rajoittuneempi tyttö ihmettelee kun hänellä ei olekaan samanlaista hyväveliverkostoa. Saunakulttuuri on menneiden vuosikymmenten peruja. Nykyään asiat hoidetaan siten, että naisetkin voivat olla siinä luonnollisesti mukana.

Julkisen sektorin palkat voivat olla juuri nin hyvät kuin siihen on valtiolla varaa. Ajatella, että työpaikka ei olekaan enää elinikäinen, huh! Ihan varmasti asioita suunnittelevat virkamiehetkin haluaisivat maksaa hoitajille valtaisaa palkkaa, mutta jotenkin sitten heidän pitää aina herätä todellisuuteen.

++

"Tietyt vientialat ovat olleet hyvin tärkeitä Suomelle ja siellä on AY-liikkeet ovat aikanaan käyttäneet sitä sumeilematta hyväkseen eli palkat ovat nousseet siellä jopa yli 40 % viimeisen 15 vuoden aikana. Lakonuhkaa väläyttelemällä.

Minusta se on ollut terveydenhuollon ihmisisen saamattomuutta. Jos siellä mennään lakkoon niin alkaa kuolemia tulemaan hyvin runsaasti eli kyllä siellä nä "kiristyskeinot" olisivat kohdallaan, mutta kun eihän naiset lähde tuollaiseen kiristystoimintaan niin kuin miehet.

Minustakin meillä on vinksahtanut arvostus työmarkkinoilla. Joku trukilla ajeleva ahtaaja saa lähes 5000 euroa kuussa, samoin paperimies ja sitten joku hoitaja kaikkineen lisineen saa maksimissaan sen 2500. Kyllä minusta ihmisten hyvinvoinnista huolehtiminen on hyvinkin paljon tärkeämpää, kuin trukilla ja nosturilla ajelu tai paperikoneen tuojottelu monitorin välityksellä lämpimästä kopista, mutta palkkauksessa se menee juuri päinvastoin."

Yksityinen sektori voi maksaa juuri sellaisia palkkoja, jotka kokevat tarpeelliseksi hyvän työntekijäaineksen saamisessa ja jotka on yrityksen kilpailukyvyn kannalta mahdollisia. Nämä eivät kuulu meidän yhteisten pohdintojen piiriin.

Kun jotakin päätetään tuottaa yhteisin varoin yhteiseksi eduksi (julkinen palvelutuotanto), rajoittaa sitä tietynlainen määräraha-ajattelu. Vain sellaista voidaan tehdä mihin on varaa.

Edelleenkään nuo yksityisen sektorin palkat eivät kuulu meidän yhteisten moraalipohdintojen piiriin. Sellaiset kiristämällä hankitut ja ns. ansiottomat etupiirit murtuvat lopulta markkinaehtoisesti kun ei ajatella, että kaikkeen ei ole varaa. Paperitehtaat ja ahtaustyöt lipuu toisaalle. Tietysti kyse ei ole pelkistä palkoista.

Femakko

Tähän asti olen lukenut artikkelini tieteellisistä julkaisuista. Jätän suosiolla ne aikakauslehdet virastojen kahvipöytiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.