Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suosikkiruokasi lapsena?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.10.26 17:46:01

Tuli mieleen tuosta Ylen jutusta, jossa kerrottiin, että Turun varhaiskasvatuksessa pitäisi käyttää harkintaa siitä, millaisia eväitä päiväkotiin vie työntekijänä, ettei lapsille tule annoskateutta vakaopen ruoista.

Mielestäni on aika outoa rajata asioita näin, sillä lapsilla on jokaisella omat suosikkiruokansa ja miltei mistä vaan voi kokea annoskateutta. Toiselle se juttu on lihapullat, toiselle jotain muuta.

Mutta asiaan: Millaisia suosikkiruokasi sinulla oli lapsena?

Re: Suosikkiruokasi lapsena?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.10.26 17:46:32

Taas tämmöinen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.26 17:54:14

Eineslihapullat tölkissä. Niitä sai hyvin harvoin mökillä kesäisin. Äidin lihapullat oli tummia, karkeita, sisälsivät isoja sipulikimpaleita ja kastike oli tummaa. Nuo kaupan eineslihapullat oli varmaan suurin piirtein blendattu koska koostumus oli niin sileä ja kastike oli ihanaa vaaleaa kermakastiketta. Oikein herkkujen herkku.

Lähettäjä: ruoka 
Päivämäärä:   11.10.26 17:55:08

Koulun kanaviillokki, ohrapuuro ja makaronilaatikko. Kotona tai kotiruuasta ei ole oikein positiivisia muistoja.
Aika siis 70- ja 80-lukua.

Lähettäjä: Ice 
Päivämäärä:   11.10.26 17:56:14

Mutti

Päivämäärä:   11.10.26 17:57:57

Omia oli
- läskisoosi
- lihapullat
- pinaattikeitto
- puurot
- linssikeitto
- poronkäristys
- lohikeitto
- uunilohi
- lämmin voileipä (päällä vain ja ainoastaan oltemannia)
- suppilovahverokeitto

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.10.26 18:02:18

Olen ollut suuri kalaruokien ystävä ihan pienestä asti.
Iskän ja vaarin savustamat kalat olivat suurinta herkkua.
Ja vaarin tekemä maksakastike.

Kouluruoista mun herkkua olivat muiden inhokit tilliliha, kanaviillokki, kalaa tomaattikastikkeessa, ja maksa-porkkanastrokanoff.

Olen syntynyt 65.

Päivämäärä:   11.10.26 18:04:26

Jauhelihakastike.

Lähettäjä: Nam nam 
Päivämäärä:   11.10.26 18:09:39

Kotona:
- italianpata, napolinpata yms. Padat pussista
- kotitekoiset lihapullat ja tölkkilihapullat
- makaroonilaatikko
- kalamakaronivuoka (äidin erikoisuus)
- maksapihvit, muusi ja karamellisoitu sipuli (isän erikoisuus)
- jauhelihariisivuoka (isän erikoisuus)
- nakkiperunasosevuoka tai nötköttiperunasosevuoka
- porilaiset (vohveliraudassa paistetaan sämpylä, paksu lauantaimakkarasiivu, väliin punasipulia, kurkkusalaattia yms.)

Iltapala:
- tonnikalapiirakka
- suolainenpannari
- tonnikalasulajuusto lämpimätvoileivät uunissa
- pastatonnikalasalaatti
- mätitahnamunaleivät teen kanssa
- mikroleivät

Nämä nyt tuli ekana mieleen. Kotona ja koulussa oli aina hyvää ruokaa.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   11.10.26 18:22:57

Kouluruoasta on jäänyt mieleen kanaviillokki, oli superhyvää ja teen nykyisinkin useasti (broilerin koivista). Myös kalapuikkojen kanssa tarjottu tartar-kastike on jäänyt mieleen. Ja ohrapuuro mehukeiton kanssa.

Kotona tykkäsin ainakin lihapullista kermakastikkeessa perunamuusin kera. Mulla on myös positiivinen makumuisto noista tölkkilihapullista, me reissattiin paljon asuntovaunulla ja niitä syötiin siellä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.10.26 18:24:05

>tölkkilihapullat

Kai te tiedätte että ne oli teurasjätettä?

Lähettäjä: nacho 
Päivämäärä:   11.10.26 18:24:35

- Kanankoivet riisin, soijakastikkeen ja säilykepersikoiden kera
- Läskisoosi keitetyillä perunoilla
- Lihapullat ja kermakastike perunamuusin kanssa
- Purjo-perunasosekeitto
- Makaronisörsseli eli nistipata

Koulussa taas parasta oli kanaviillokki, kalapuikot, mantelikala, jauhelihapuikot, ohrapuuro ja kalapihvit/pyörykät.

Päivämäärä:   11.10.26 18:28:29

"Kai te tiedätte että ne oli teurasjätettä?"

Minä, tuo eka tölkkilihapullien ihailija olen ollut jo useamman vuosikymmenen kasvissyöjä, lapsena en vielä ollut ja en kyllä näe mitään eroa siihen että söisi eläimen sisäelimiä, rasvaa ja vaikka jänteitä siihen, että söisi eläimen lihaksia. Ne on kaikki ruumista ja ruumiiden syönti on irvokasta ja oksettavaa. Että hassua yrittää kauhistuttaa "teurasjätteellä" jos eläinyksilöitä kuuluu omaan ruokavalioon :D

Lähettäjä: -75 
Päivämäärä:   11.10.26 18:28:56

Kotona oli aika yksinkertaiset ruuat, kun tuntui että vanhemmat oli kokoajan navetalla tai muissa ulkohommissa. Pari kertaa viikossa paistettiin leivinuunissa iso hirvenlihapala, ja koittivat ehtiä potut keittämään kerran päivään. Yleensä syötiin näkkäriä ja rääpittiin sitä lihaa.
Kesät meillä oli kanoja vapaana ja syksyllä ne tapettiin ja laitettiin pakkaseen. Niitä ei paljoa ollut, joten se kokonainen paistettu kana oli herkkua. Hirvenlihaan olin kyllästynyt täysin.
Koulussa tykkäsin eniten kalapuikoista ja tartar-kastikkeesta. Meillä ei koskaan kotona semmoisia ollut.
Kun opin lukemaan, aloin leipomaan ja tekemään pizzaa ym pirkan, seuran ja apulehden ohjeista. aikalailla aloinkin hoitamaan ruuanlaitot sitten.

Lähettäjä: nimettä 
Päivämäärä:   11.10.26 18:32:22

Borcsh keitto. Isä kysyi mitä ruuaksi ja se oli mitä toivoin. Se oli siis sen ajan valmisruokaa. Tonen lapsuuden rakkaus oli mummin tekemä hirssi puuro sekä hirven paisti tai jänispata.

Päivämäärä:   11.10.26 18:33:10

Makaronilaatikko ja kalapuikot maistui myöskin minulle lapsena.

Lähettäjä: Nam nam 
Päivämäärä:   11.10.26 18:33:57

No ei mikään "teurasjäte" ällötä. Jo pienenä söin simpukoita, mustekalaa, muikut päineen, vasikan kieltä yms. Reissattiin paljon ympäri Eurooppaa ja kaikkea tuli rohkeasti maisteltua.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   11.10.26 18:44:38

Yksi ja ainoa suosikkiruoka: hernekeitto. Kaikkia muitakin ruokia syön, mutta hernekeitto on suosikkini kouluajoista lähtien. Syntynyt 60-luvun alkupuoliskolla.

Päivämäärä:   11.10.26 18:46:06

Hernekeitto on kyllä minustakin hyvää, oli jo lapsenakin. Ja se on varmaan ainoita ruokia, joissa ei ole väliä, ostaako valmiina vai tekeekö itse. Hyvää silti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.