Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En halunnut lapsia 20-vuotiaana, mitä sitten?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.10.26 16:11:20

Myönnän sen ääneen, enkä selittele opinnoilla tai elämäntilanteella tai millään. Tai etteikö isäehdokasta olisi ollut. En vain halunnut olla nuori äiti. Kyllä, olin juuri se pahamaineinen perheellistymistä myöhempään ikään siirtävä, ihan itsekkäistä syistä.

Ylipäätään inhottaa se nuoriin naisiin kohdistuva holhoava asenne, ikään kuin nuoret naiset eivät itse osaisi tehdä päätöksiä elämästään (paitsi silloin, kun he hankkivat niitä lapsia jo nuorena) tai tietäisi, mitä riskejä siihen sisältyy, jos aloittaa lapsensaannin yrittämisen hieman vanhempana. Myös lapsen saaminen on riski. Teet tässä asiassa minkä tahansa päätöksen, sillä voi olla loppuelämään vaikuttavia seurauksia.

Kyllä, kuulin aikanaan ainakin miljoona kertaa joka tuutista, että hedelmällisin ikä on 20-25-vuotiaana ja mitä nuorempana sen parempi. Ja joo yli 30-vuotiaana hedelmällisyys heikkenee jo huomattavasti. Mutta ennemmin ei lasta ollenkaan kuin lapsi yhteiskunnan painostuksen vuoksi, vaikka ei itse kokisi olevansa valmis, tai ajatukset olisivat vielä suunnilleen kaikkialla muualla kuin lapsissa. Lapsi ansaitsee kuitenkin myös olla haluttu ja odotettu.

Nyt 28 ja lapsi tulee jos tulee. Jos ei tule, sekin täytyy ottaa vastaan. Ainakin se nyt olisi kuitenkin haluttu ja tervetullut.

Re: En halunnut lapsia 20-vuotiaana, mitä sitten?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   10.10.26 16:14:11

Eikö suurin osa tee lapset liki 30 vuotiaana? Minä en halunnu lapsia ollenkaan ennen ku yhtäkkiä mieli muuttuu 34 vuotiaana. Lapset sain 36 ja 37 vuotiaana. Mun mielestä nykyään on normaalia että opiskellaan ja mennään töihin ennen kuin lapsia alkaa tekemään.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   10.10.26 16:17:22

Onneksi en oo tehnyt lapsia vain yleisen painostuksen vuoksi. Nyt ikää 45 ja tyytyväinen valintaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.26 16:19:05

Aina on väärä ikä! Kaverini sai esikoisensa 20-vuotiaana ja häntä arvosteltiin kovasti. Minä sain omani 33-vuotiaana, ja tuokin oli väärä ikä! Yli neljäkymppisistä naisista puhumattakaan!

Siskoni on kovin arvostelija joka asiassa. Hän sai ekat lapsensa 22- ja 24-vuotiaana. Ja kun minä en tehnyt samaa, ähki ja maiskutteli, kuinka tuo on ainoa oikea ikä tehdä lapsia. Ei ole liian nuori vaan tosi aikuinen ja kun lapset kasvavat, jaksaa vielä juoksennella baareissa. Mutta kuinkas sitten kävikään, kun baarista löytyi uusi onni, joka halusi omia lapsia. Sisko teki iltatähden 38-vuotiaana.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.10.26 16:22:01

Sain lapseni 37-vuotiaana. Ihan sopiva ikä oli. En nuorempana halunnut, ja oli niin paljon muutakin. Myöhemmin löytyi hyvä puoliso, talous ja työasiat oli kunnossa, ja muutenkin kaikki mallillaan. Mitään vauvakuumetta ei koskaan ollut, mentiin ”tulee jos on tullakseen”, ja näin kävi. Ihan tyytyväinen olen nykyisin, ja lapsukainen on jo fiksu koululainen.

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   10.10.26 16:25:24

Oletkohan aloittaja ottanut nuo puheet hedelmällisyydestä vähän liian vahvasti itseesi? Sillä suomessa ensisynnyttäjien keski-ikä on jo 30v. tai olikohan nyt jo vähän yli sen. 28-vuotiaana olet siis edelleen keskimääräistä nuorempi äiti.

Hyvä että sinä olet tiedostanut tuon hedelmällisyysasian, sillä hämmästyttävän monelle se oikeasti kaikista puheista huolimatta tuntuu tulevan vähän yllätyksenä.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   10.10.26 16:25:57

Aloittaja on kyllä vieläkin nykymittapuulla nuori äiti. :D Joskus +35 noin avautuisi niin olisi jo eri homma.

Päivämäärä:   10.10.26 16:25:58

Nyt olet aloittaja kyllä kehittänyt itsellesi ongelman aivan turhasta.

Päivämäärä:   10.10.26 16:33:44

What: aloittaja on kuullut tuollaista puhetta ja haluaa purkaa tuntojaan. Ei se ole mikään :D. Ja edes yli kolmevitosen lapsenteot eivät ole :D.

Päivämäärä:   10.10.26 16:51:15

Minua ei ole ikinä kiinnostanut muiden lapsen teot, eikä minua ole ikinä kiinnostanut, mitä muut minusta ajattelee ja miettii. Elämä on paljon mukavampaa näin, kun keskittyy itseensä ja omaan elämään ja laskee muiden höpinät toisesta korvasta ulos.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   10.10.26 17:06:31

Minun mielestäni se, että 28-vuotias avautuu jostakin, jota teki tai ei tehnyt parikymppisenä on todellakin :D.

Mutta se on totta, että kenenkään lapsenteot eivät ole :D, eikä niistä kuuluisi kenenkään kenellekään mitään kommentoida.

Mut ei se 28 ole vielä mikään iäkäs, eikä lapsentekoa mitenkään myöhempään siirtävä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.10.26 17:23:17

Kannattaa elättää itse itsensä ja lapsensa niin ei ole velvollinen kuuntelemaan kenenkään mielipiteitä.

En oikein tiedä missä ruuvipenkissä teitä pidetään muiden ajatuksia kuuntelemassa?

Lähettäjä: dje 
Päivämäärä:   10.10.26 17:27:35

Minusta on hullua että jos alle 25 v ihminen saa lapsen, niin hoetaan hänen olevan todella nuori vanhemmaksi. Jos taas saa ekan lapsen vasta kolmekymppisenä, niin on jo aivan kamalan vanha! Juu...

Eniten ehkä säälittää nämä eläkeikää lähestyvät (lapsettomat) papparaiset, jotka hokevat nuorille, että nyt synnytystalkoisiin ja tehkää lapsia! No koettakaapa te sanoa päättäjille, että siellä eduskunnassa pitäisi tehdä jotain sen eteen, että ihmiset ylipäätään haluaisivat lisääntyä tässä yhteiskunnassa ja varsinkin kykenisivät tekemään sen taloudellisista syistä alle nelikymppisenä...

Etteivät vain kolmekymppisenä totea, että @!#$, teetä sterilisaatiota ja nyt päälle nelikymppisenä totea, että oli muuten maailman paras päätös jäädä lapsettomaksi.

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   10.10.26 17:28:11

"Myönnän sen ääneen, enkä selittele"

Koko tämä topa on kirjaimellisesti tuon asian selittelyä.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   10.10.26 17:40:31

Kuin mun kynästä ? kommentti! Ainokaisen lapseni sain 37 v, olisi ollut täys katastrofi saada lapsi parikymppisenä. Ts jos niin ikävästi olis käynyt abortti olis ollut ainoa vaihtoehto, ei oli tullut vanhemmuudesta mitään tuolloin. Mutta kiva oli sitten kypsempänä kun lapsi tuli perheeseen ja toi ihan uudet tuulet omaan elämään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.