Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  kaikki pitäisi tietää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.26 16:29:07

Onko nykymeininki se, että kaikki pitäisi ihmisen tietää ja kun erehtyy jotain kysymään, sen sijaan että siihen vastataan asiallisesti, saa niskaan että miten v-ssa sä et tätä tiedä tyyliin?

Siksi kysyn kaiken nykyään tekoälyltä. Siltä saa kannustavia vastauksia ja tietoa ilman että se kettuilee miten olen tiedoton.
Olen huomannut että en tarvitse enää ihmisiä kertomaan minulle jotain enkä sitä painolastia minkä he aiheuttavat.

Kysyn neuleohjeet, miten kudon jonkun silmukan, mikä mauste käy johonkin ruokaan, miten saan tehtyä hyvän kakkupohjan ja kaikkeen saan hyvän ja kannustavan vastauksen. Jos menee pieleen niin se kehottaa kokeilemaan uusia tapoja ja kannustaa.

Ihminen sen sijaan sanoo että minähän sanoin, eikö sana kuulu vai eikö se tehoa, kyllähän se piti arvata että menee pieleen...

Nytkin erehdyin kysymään vanhemmalta miksi autossa on 6.vaihde, kun tuli siitä puhetta. Hän vastasi: ompa tyhmä kysymys, sama kuin kysyisi miksi autossa on renkaat. Sanoin, että no en ole kuullut, että voi olla myös 6.vaihde. Vastasi: no etpä voikaan, kun et ole autoa omistanut ikinä. Ikään kuin tieto olisi kytketty pelkkään omistukseen ja piruillaan että no et ole tällaista peliä joutunut ostamaan kun olet saanut ajella muiden autoilla.

AI sen sijaan kertoi miksi 6.vaihde on autoissa ja mistä vuosista alkaen se on tullut niihin. Ja sanoi myös, ettei tyhmiä kysymyksiä ole!

Tuttavalta kysyin eräästä opiskelualasta ja sanoin siitä jotain, mistä olin löytänyt tietoa. Se torpattiin heti ikään kuin minun olisi täytynyt olla kyseisen alan asiantuntija kun erehdyin esittämään näkemykseni liian pelkistetysti. Joten älkää ihmetelkö jos kukaan ei kysy enää keltään mitään, kun kaikkeen saa kuraa niskaan vastauksen sijaan.
Onneksi on AI .

Re: kaikki pitäisi tietää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.10.26 16:30:33

Ei, kiltti, yritä etsiä tietoa itseksesi äläkä kysy virhemasiinalta. Ja mieti voisitko hakeutua terapiaan käsittelemään noita pelkojasi tietämättömyydestä.

Päivämäärä:   9.10.26 16:32:51

No AI löytää kyllä ne lähteet tarvittaessa. Kysymykset tulee esittää oikein. Olen saanut todella hyviä vastauksia erilaisissa asioissa, mistä en edes tietäisi mistä alan niitä etsimään. Pystyin neulomaan mm. villapaidan koska se kertoi miten tulee tehdä. Ohjeesta ei saanut mitään tolkkua.

Päivämäärä:   9.10.26 16:34:58

Neuleohjeiden ongelma esimerkiksi on se, että se tekijä tietää miten ne tehdään ja jättää ohjeista pois sellaisia kohtia, mitkä ovat sille itsestäänselvyyksiä. Ne eivät ole kuitenkaan aloittajalle itsestäänselvyyksiä. AI neuvoo niissä kohdissa, missä ohjeesta on pudotettu pois joku vaihe, mikä menee tekijälle, kuin vettä vaan.

Eikä niissä osaa kukaan ihminen neuvoa, koska lähipiirissä ei kukaan kudo ja sanotaan vaan että en minä tiedä.

Päivämäärä:   9.10.26 16:35:06

Nythän kaikki tietää kaikesta kaiken siis jos osaa lukea ja käyttää tekoälyä

Päivämäärä:   9.10.26 16:37:49

Hyvät naurut on ainakin töissä saatu tekoälyn puutaheinää-ohjeista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.10.26 16:39:58

Kutomisesta on ohjevideoita!
Kysymyksenasettelu ei estä tekoälyä hallusinoimasta. Se on käytännössä ennakoivaa tekstinsyöttöä.

Etkö ole koskaan kysynyt tekoälyltä mistään mistä tiedät oikeasti paljon ja todennut miten väärässä se on asioista? Kai sinulla on asioita joista tiedät paljon? Kokeile, ja mieti sitten miten moni sen vastaus on ihan täyttä paskaa niistä aiheista joista et tiedä mitään. Kysele siltä vaikka hevosista.

Pilaat aivosi tuolla.

Lähettäjä: selittäjä 
Päivämäärä:   9.10.26 16:59:42

Tietämättömyys osoittaa heikkoutta, ja heikkoutta ei koskaan pidä ulospäin näyttää. Siksi niin.

Lähettäjä: Blossom 
Päivämäärä:   9.10.26 17:02:57

Kyllä minäkin ennemmin sitä AI:n yhteenvetoa luen, kuin esim täällä olijoiden "tietäviltä" ihmisiltä, jotka leikkii tietävänsä asioista muka itse paremmin, kuin AI:n yhteenveto, mutta todellisuudessa he eivät tiedä oikeasti mistään mitään

Lähettäjä: Blossom 
Päivämäärä:   9.10.26 17:06:18

Lähettäjä: selittäjä
Päivämäärä: 9.10.26 16:59:42

"Tietämättömyys osoittaa heikkoutta, ja heikkoutta ei koskaan pidä ulospäin näyttää. Siksi niin."

Ja höpö höpö
Tiedätkö muka itse kaikesta kaiken?
Tiedätkö esimerkiksi autoista jotain, traktoreista, moottorikelkoista tms..?
Tuskin, joten ....

Päivämäärä:   9.10.26 17:12:13

Mun mielestä pikemminkin naljailua sataa niille, jotka eivät kysy tai tutki itse luotettavia lähteitä, vaan laukovat älyttömiä oletuksia joko omasta päästään tai tekoälyltä saatuna. Harvemmin olen nähnyt kysymyksen esittäjän niskaan tipahtavan sitä itseään muualla kuin täällä anonyymeilla nettipalstoilla.

Päivämäärä:   9.10.26 17:21:58

Outo lähipiiri aloittajalla. Kyllä itse voin kysyä läheisiltäni tyhmiäkin kysymyksiä ja saan asiallisen vastauksen. Enkä itsekään víttuile vaikka kysyttäisiin miten hölmöjä kysymyksiä, paitsi joskus vitsillä niille joiden tiedän asian vitsiksi ymmärtävän.

Tekoäly suoltaa sellaista kuraa, että mitään oikeasti tärkeää en kyllä siltä kysyisi :D töissä yritin sitä joskus apuna käyttää, mutta eihän se mistään mitään tiennyt. Ärsyttää ne AI-yhteenvedot kaikkialla, kun sisältävät niin paljon virheitä.

Päivämäärä:   9.10.26 18:33:09

Tiedätkö kuinka paljon tekoälyn käyttäminen kuluttaa luonnonvaroja? Sen takia meille tulee datakeskuksia pilaamaan luontoa ja juomavettä. Niin ja nostamaan sähkölaskuja.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.10.26 18:44:13

Tunnistan tuon aloittajan kuvaileman "no etkö sä tätäkään tiedä" -asenteen. Oma isäni huusi minulle, että "älä stana aina kysele, vaan mieti itse!" kun olin viisivuotias, ja pyysin apua kun en saanut kotioven lukkoa auki. Ja aika moneen muuhunkin asiaan sai saman vastauksen. Sitten jos joskus koetin kokeilla jotain itse, sain huudot että "ei noin vaan näin, etkö sä nyt tajua!" Että tosiaan suo siellä ja vetelä täällä. :D

Aika monia asioita voi onneksi nykyään oppia internetsistäkin, eikä siihen usein tarvitse tekoälyäkään. Mutta ei netistä tai tekoälyn "tiedoistakaan" kaikkea löydy. Monia käytännön taitoja oppisi parhaiten, kun joku asian osaava opettaisi. Mutta olen huomannut että harva jaksaa opettaa aikuiselle mitään, koska "pitäisihän aikuisen jo tietää" ja "ei aikuista ihmistä viitsi opettaa". Eivätkä kaikki jaksa opettaa lapsillekaan, valitettavasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.