Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuka muka oikeasti pesee hampaat 2x/pv ja

Lähettäjä: appelsiini 
Päivämäärä:   9.10.26 15:07:37

Syö purkkaa 5x päivässä?

Re: Kuka muka oikeasti pesee hampaat 2x/pv ja

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   9.10.26 15:14:19

Minä pesen aamuin illoin ja lankaan iltaisin.

Lisäksi syön xylitolpastillin joka ruokailun jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.26 15:17:28

Minä. Tosin ehkä ihan viittä purkkaa ei mene päivässä, mutta tyypillisesti vähintään 1-3. Ja tilanteesta riippuen saatan pestä hampaat jopa kolmesti päivässä. Mies 53-v.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   9.10.26 15:19:14

Haluaisin uskoa, että suurin osa terveistä aikuisista ihmisitä pesee hampaat kahdesti päivässä. Toki yksittäisiä poikkeuksia voi tulla, mutta isossa kuvassa kahdesti päivässä. Hammaslankaa tai hammasväliharjoja ei varmaan läheskään kaikki käytä. Ksylitolia kaikki ei voi käyttää (vatsa ei kestä).

Päivämäärä:   9.10.26 15:43:16

Minä myös muuten, paitsi purkkaa ei mene 5x päivä, yleisesti noin 3x. Pesu 2x päivä ja lankaus illalla.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   9.10.26 15:46:40

En ehdi pestä aamuisin koska koko ajan pitää syödä tai juoda jotain. Purkkaa en syö koskaan. Pesen hampaat illalla, vähintään puoli tuntia iltapalan jälkeen.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   9.10.26 15:52:00

En aina/useimmiten muista pestä iltaisin. Mutta syön xylitol- tuotteita ja lankaan hampaiden pesun yhteydessä päivittäin.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   9.10.26 15:54:08

En syö purkkaa kun saan siitä migreenin. Xylitol-pastilleja yritä muistaa imeskellä, mutta usein unohtuu. Hampaiden pesu ei unohdu koskaan ne pesen 2 päivässä, aamulla ja illalla

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   9.10.26 15:56:27

Pesen aamulla ja illalla. Aamulla käytän myös hammasväliharjaa ja sooloharjaa.

Lähettäjä: Hinku 
Päivämäärä:   9.10.26 15:57:55

Kyllä mä pesen, mutta en syö purkkaa joka päivä, enkä lankaa koska lankaa tai hammasväliharjaa ei tahdo saada ahtaisiin hammasväleihin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.10.26 16:06:10

Purkkaa en käytä, mutta hampaat pesen 2x pv ja lankaan 1x pv.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.10.26 16:06:20

Minä. Purkkaa otan aina silloin kun olen syönyt jotain, ei välttämättä mene viittä purkkaa ihan joka päivä.

Päivämäärä:   9.10.26 16:07:58

Hinku, oletko kokeillut niitä hammaslankaimia joissa on kaksi tai kolme lankaa? Ne menee minulla vaikka hammaslanka ei.
Ja tietty waterpik -tyylinen olisi ratkaisu myös.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   9.10.26 16:13:28

Suurin osa kai pesee hampaat kahdesti päivässä, mutta harvempi onneksi mässää purkkaa viidesti päivässä.. Hyi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.10.26 16:22:32

Pesen hampaat vähintään kaksi kertaa päivässä, usein vieläkin useammin. Pyrin myös syömään xylitol-purkkaa aina ruuan jälkeen.

Näin teki myös isäni, joka eli muista huonoista elintavoistaan huolimatta yli 90-vuotiaaksi. Kannattaa todellakin pestä hampaat usein sekä yleisterveyden että ihan puhtauden vuoksi. Ja jos on parisuhteessa tai muuten ylipäätään puhuu toisille ihmisille, niin pliis pese usein hampaat. Myös kieli!

Lisäksi jos on lapsia, niin heille pitää opettaa samat jutut. Vanhemman suun terveys vaikuttaa lapsen suun terveyteen ja mm. karies tarttuu. Joten pitäkää huoli niistä hampaista. Halvin mahdollinen terveysvakuutus.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.10.26 16:52:53

Pesen aamuin illoin mutta en syö purkkaa.
Karies ei tartu lapseen jos ei syö samalla lusikalla, pussaile suulle yms

Päivämäärä:   9.10.26 17:18:58

Pesen aamuin illoin, tasan kerran elämässä on illalla jäänyt tekemättä. Yritän langata joka ilta, mutta se jää kyllä pari kertaa viikossa tekemättä.

Purkkaa/ksylitolipastilleja käytän aina, kun suuhuni jotain happohyökkäyksen aiheuttavaa laitan, eli keskimäärin sen 5 kertaa päivässä.

Lähettäjä: Dayna 
Päivämäärä:   9.10.26 17:24:57

No hyvin moni onneksi kyllä tekee noin. Itsekin pesen aina 2 x päivässä hampaat ja pureskelen myös purkan aina jokaisen syönnin jälkeen (syön 2-4 kertaa päivässä, joten en siksi purkkaakaan nauti tosin ihan tuota viittä kertaa päivässä).

Päivämäärä:   9.10.26 18:38:44

Harjaan hampaat 2x päivässä, mutta purkkaa ei mene noin paljon. En tiedä kestäiskö mahakaan tuollaista määrää purkkaa. :D

Päivämäärä:   9.10.26 19:06:39

Nämä purkansyöjät ei joko tiedä tai ymmärrä miten haitallinen se tapa on. Purukumiahan ei enää tehdä luonnonkumista kuten ennen vaan muovista. Purkansyöjät saavat miljardeja mikromuovihiukkasia joka palasta. Mikromuovia saadaan muutenkin joten ei kannata massiivisesti suurentaa riskiään.

Lähettäjä: Apple 
Päivämäärä:   9.10.26 19:08:53

Lähettäjä-
Päivämäärä9.10.26 19:06:39

Nämä purkansyöjät ei joko tiedä tai ymmärrä miten haitallinen se tapa on. Purukumiahan ei enää tehdä luonnonkumista kuten ennen vaan muovista. Purkansyöjät saavat miljardeja mikromuovihiukkasia joka palasta. Mikromuovia saadaan muutenkin joten ei kannata massiivisesti suurentaa riskiään.

Mitä haittoja tuosta ihan konkreettisesti on?

Lähettäjä: pia 
Päivämäärä:   9.10.26 20:25:17

pesen 2 x päivässä ja jos on joku tärkeä meno, niin ennen lähtömeikkausta pesen aina ensin hampaat. Hammasvälit putsaan päivittäin, lankainta käytän satunnaisesti, purkkaa silloin kun muistan

Päivämäärä:   9.10.26 20:36:40

Happohyökkäys on aina haitallista hampaille. Purkka pysäyttää happohyökkäyksen.

Päivämäärä:   9.10.26 20:47:58

Mielummin xylitolipastilli tosiaan kuin purkka. Jokainen voi googlata mitä mikromuovi tekee. Varsinkin lapsilta purkat pois.

Päivämäärä:   9.10.26 21:17:21

Ehdottomasti 2 krt päivässä vähintään. Välillä päivälläkin, jos tuntuu likaiselta. Nykyään ihan tavallisella harjalla. Joskus oli sähköhammasharja.

Lankaus joka päivä, mutta ei ihan kaikkia välejä.

Purkkaa en kyllä yleensä syö.

Reikiä 55-vuotiaana 2 kpl.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   9.10.26 23:11:44

Olen kuvitellut, että kaikki normaalilla elämänhallinnalla varustetut ihmiset pesevät hampaat 2krt päivässä.

Purkan pureskelua taas en pidä kovin aikuisena. Olen ajatellut, että purkkaa syövät pääosin nuoret. En itsekään syö purkkaa koskaan, mutta xylitol-pastilleja saatan joskus ottaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.10.26 00:24:34

” Purkan pureskelua taas en pidä kovin aikuisena. Olen ajatellut, että purkkaa syövät pääosin nuoret.”

Kyllä sitä kaikin tavoin voikin olla rajoittunut mieli.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.10.26 00:34:04

"Olen kuvitellut, että kaikki normaalilla elämänhallinnalla varustetut ihmiset pesevät hampaat 2krt päivässä."

Tämä. Itse pesen hampaat aamun illoin (sähköhammasharjalla tietysti) ja illalla käytän myös hammasväliharjoja ja lankaa. Pesen toki myös kielen ja usein käytän myös kielenkaavinta.

Jännä, että kukaan hammaslääkäri/suuhygienisti ei ole koskaan sanonut minulle, että pitäisi mässätä purkkaa 5 x päivässä. Sen sijaan huolellisesta hammaspesusta ja hammasvälien puhdistuksesta he puhuvat aina. Joten ei, en syö purkkaa kuin satunnaisesti (jos vaikka ruoasta jää joku ei niin hyvä maku suuhun), en todellakaan aina syömisen jälkeen. Tosin en edes syö viittä kertaa päivässä, vaan useimmiten kolme.

Reikiä ei ole ikinä ollut yhtäkään.

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   10.10.26 01:10:28

Todellakin pesen ja pestään myös lapsilta. Isommalta lapselta putsataan myös hammasvälit joka ilta. Purkkaa menee harvoin pastilleja sitten enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.