|
Lähettäjä: irere
Päivämäärä: 9.10.26 20:26:05
Kun puhutaan lihomisesta, laihtumisesta ja painosta niin puhutaan nimenomaan aina siitä painosta. Vaikka aina hoetaan että "lihas painaa enemmän kuin läski" niin jotenkin kuitenkin unohdetaan, että lihaksikas ei ole sama asia kuin ylipainoinen tai että lihaksikkaalla lihavalla on silti liikaa laardia, jota ei kyllä lihaksilla selitellä...
Käytän esimerkkinä itseäni. Olin ennen koronapandemiaa eli vielä alkuvuodesta 2020 timmi, sporttinen ja kevyt. Painoin 50 kg ja BMI 19,05. Pituus 162 cm ja ruumiinrakenne aina ollut tikkusuora. Ei hartioita, vyötäröä tai lantiota. Suora pötkö, eli leveällä tai rotevalla ruumiinrakenteella tai isoilla tisseillä tai muhkealla persauksella ei kyllä minun kilojani puolustella, mutta ne selittävät kyllä sen, miksi minulle on aina sopinut matalahko paino.
Nyt painan 56 kg. BMI 21,34. Ei juuri mitään! Vauvan kokoinen! Pikkutyttö! Taapero! Heinänkorsi! Anorektikko!! hötölän sennujen mukaan...
Liikunta on loppunut lähes kokonaan.
Paino on noussut 6 kg.
Lihaksia lähtenyt taatusti useampi kilo.
Löllö ja sellua tullut tilalle ja olen paksu, plösö, pullero.
Vaikka rasvaa ja nestettä lähtisi 6 kg, jolloin paino olisi taas sen 50 kg, niin tsiisus että olisin lihakseton.
Pelkkä paino ei siis juurikaan ole se, mitä pitää tuijottaa. Kehonkoostumus ja ruumiinrakenne vaikuttaa paljon ja painoa ja kehonkoostumusta kannattaa katsoa siltä kantilta, että mikä siinä on ylimääräistä. Rasvaton ja kuiva lihaskimppu, joka nousee tänään fitness-lavalle, ei ole kovinkaan kevyt. Sen sijaan joku löllö ja "lihakseton" taas voi olla yllättävänkin painava.
Aika harva painava ihminen sanoo, että hänessä on liikaa lihasmassaa ja saadakseen painoa alas pitää nyt saada lihasmassaa vähemmäksi. Yleensä heissäkin on ylimääräistä rasvaa ja nestettä, joista hankkiudutaan eroon saadakseen painoa alas.
Kaksi sukulaistani ja pari kaveria kilpailee painonnostossa joka on painoluokkalaji. Kun he sanovat, että päästäkseen tavoitepainoluokkaan pitää saada painoa pois 5-10 kiloa, he eivät todellakaan vähennä lihasmassaa vaikka ovat todellakin aivan järjettömiä lihasjärkäleitä. Kyllä he pudottavat nuo kilot ihan muusta kuin lihaksista.
Joten kun pohditte että painatte liikaa ja painoa pitäisi saada alas, niin tehkää se hankkiutumalla liiasta löllöstä eroon. Mikä sitä löllöä kerryttää? Alkoholi, suola, liikunnan puute, viljat, sokeri, joku? Puuttukaa siihen. Mutta älkää alkako proteiinittomalle ruokavaliolle ja lopettakaa liikuntaa ja iloitkaa sitten siitä, että jes, lihasta lähtenyt mutta löllöt pysyy!
Jos taas ruumiinrakenne on hyvä ja ulkomuoto ja vointi samoin, niin pari kiloa painossa ei haittaa mitään. BMI ei sanele mitään muuta kuin painon ja pituuden suhteen ja tietty BMI ei kerro mitään. Hoikkuus ja lihavuus voi johtua sairaudesta, esim. äitini lihoi reuman ja kortisonin ja liikunnan vähyyden vuoksi, kun taas isäni laihtui ruuansulatuselimistön syövän vuoksi. Äitiä ei paljon auttanut morkata lihomisesta eikä isääni kehua laihtumisesta...
|