Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  tunnekylmyys

Lähettäjä: ¨ 
Päivämäärä:   8.10.26 11:30:01

Olen alkanut epäilemään itselläni tunnekylmyyttä. Olen huomannut että en voi rehellisesti sanoa rakastavani ketään. Tykkään kyllä, mutta rakkaus on itselleni jokin mysteeri. Olen yli 50 v, ollut avioliitossa joka on jo ohi ja nykyään seurustelen, mutta en voi sanoa että rakastaisin miestä. Ex sanoi että en ole koskaan rakastanut häntä, eikä hän minua. En vaan oikein enää edes muista mitä tunteita silloin nuorena oli, kun exän kanssa aloin seurustella. Perhettäni kohtaan en ole koskaan kokenut rakkautta enkä edes isoa välittämistä.
Ainut asia mistä tiedän ja tunnistan joskus rakastaneeni, on jo edesmennyt lemmikkini. Sitä oikeasti rakastin. Mutta en mitään enää sen jälkeen. Menetys oli iso, joten ehkä sen jälkeen en ole uskaltanut enää rakastuakaan?
Silti jotain patoutumia on, liikutun todella herkästi ja itku tulee lähes mistä vain. Huomaan myös että toisen ihmisen itku tarttuu minuun todella herkästi. Eli en kuitenkaan ole siinä mielessä kylmä ihminen. Mutta tajuan että jotenkin vaan en pääse tunteissa samalle syvyystasolle kuin muut, siis varsinkaan rakastamisessa.

Onko kenelläkään muulla tällaisia tuntemuksia? En tietääkseni ole neuroepätyypillinen, joten sekään ei selitä tätä. Lapsuudenkodissa ei tunteita osoitettu, olen jäänyt varmaankin vaille tunteiden opettelua silloin. Terapiaa tähän en saa, koska olen käyttänyt jo kelan korvaamat terapiavuodet ahdistuksen hoitoon ja tämän tunnekylmyyden alan tajuta nyt vasta.

Onkohan tämän asian itse terapoimiseen jotain apuja?

Re: tunnekylmyys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.26 11:49:36

Oletko koskaan kirjoittanut päiväkirjaa? Tai oikein tarkoituksella kiinnittänyt huomiota fyysisiin tuntemuksiisi, hengitykseesi, jännittyneisiin lihaksiin, ajatuksiin jne ja kokeillut niiden pohjalta pähkäillä miltä sinusta mahdollisesti tuntuu? Pelkkä niiden huomaaminen auttaa jo paljon.

Onko sinun muuten helppo tunnistaa itsessäsi nälkä, väsymys, vessahätä jne perusjutut? Jos ei niin ehdotan että aloitat niistä.

Aiheesta on aika paljon kirjallisuutta, esimerkiksi siitä mitä tunnetason heitteillejättö tekee ihmiselle. Jonice Webb - Running on empty, Lindsay Gibson - Adult Children of Emotionally Immature Parents, Laurence Heller - Healing Developmental Trauma jne. Toki nämä keskittyy enemmän juuri tähän ja vähemmän pelkästään tunnekylmyyteen, siitä en osaa suositella mitään mitä olisin itse lukenut. Antonio Damasio on kai todella kehuttu siltä osalta, ja muutenkin voisit vilkaista luettavaa somatic experiencingiin liittyen.
Karla McLaren - The Language of Emotions kuulostaisi sopivalta, samoin ehkä Emotional Intelligence 2.0. Ne on toki sitten kai enemmän tunteista yleisesti, mutta ehkä se antaisi sinulle jotain dataa joka auttaisi tunnistamaan tunteita itsessä?

Voisit myös haluta googlata alexithymian saadaksesi ehkä jotain vertaistukea.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.26 11:54:03

Kuten jo itsekkin mainitsit niin kuulostaa että pelkäät isoja tunteita ja välttelet niitä. Joku trauma esim tärkeän menettäminen voi aiheuttaa pelkoa tuntea samaa, koska pelkää että joutuu tuntemaan taas sen saman traumatunteen kuten tässä tapauksessa sen menettämisen.

Itse huomasin että eläinten kanssa on samaa. Kasvoin tilalla ja paljon rakkaita eläimiä oli ympärillä. Kuitenkin niistä pari oli sellaista sieluneläintä, jos sellaisia on olemassa ja ne menettäessä huomasin että en oikeasti kiintynyt enää samalla tavalla muihin saman lajin eläimiin ja välttelin jollakin tapaa yrittämästä, vaikka niistä tykkäsinkin. On helpompaa luopua eläimestä, jonka kanssa ei ole todella syvää kiintymyssidettä.

Lähettäjä: Hevi 
Päivämäärä:   8.10.26 12:13:49

Hylkäämisen/torjutuksi tulemisen pelko. Kokemusta on. Luulin että en pysty rakastamaan. Hylkäsin ihmisiä myös itse elämästäni, ennen kuin he satuttavat minua.

Rakastuin nuorena syvästi minua huonosti kohtelevaan mieheen ja sain tunnevamman. Traumabondasi lapsuuden tapahtumiin vaikka ns. hyvästä perheestä olen. Kun pelko lieveni ja yhteys omiin tunteisiin syntyi uudelleen huomasin rakastavani todella syvästi. Aiheuttaa myös muita mielenterveysongelmia tuollainen tunteiden tukahduttaminen. Hoida ja tutki pelkojasi ja traumojasi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.