Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pelottaa, että vauva jää jumiin

Lähettäjä: Ahdistaa 
Päivämäärä:   6.10.26 16:01:06

En ole siis vielä raskaana, vasta suunnitellaan. Mutta tämä aidosti pelottaa. Saako sektion helposti, jos tämä asia pelottaa ja huolestuttaa?

Kun oikeasti, minulla on todella ahtaat paikat. Olen mittaillut jalkovälini leveyttä, tunnustellut käsin missä kohdassa esim. luut menevät ja verrannut keskiverto vastasyntyneen leveyteen, ja voin sanoa että luut ihan selvästi tulevat kyllä jo vähemmästäkin vastaan. Vauva varmaan rikkoisi paikat mennessään tai vammautuisi. Tai jäisi jumiin.

Ei ole oikeasti minkään fysiikan lakien mukaista, että tuolta voisi vauva mahtua ilman, että jotakin rikkoutuu. Vertaistukea muilta samaa asiaa pelkääviltä?

Re: Pelottaa, että vauva jää jumiin

Lähettäjä: bbvv 
Päivämäärä:   6.10.26 16:06:26

Aika usein raskaana olevat magneettikuvataan jos on epäilys, että synnytyskanava olisi liian ahdas.

Siskoni lantio on kapeampi kuin vyötärö vaikka ei ole lihava, vaan ekaa odottaessaan oli 165 cm X kg ja vaatekoko 36. Magneettikuvien perusteella synnytyskavana oli soikea kuin simpanssilla, joten ei ongelmiaa synnyttää alakautta.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   6.10.26 16:16:41

Se vauvahan menee kasaan tosi paljon.
Veljen poika jäi pahasti jumiin, lääkäri ei ehtinyt paikalle (tästä niin kauan että lääkäri oli kotona valmiudessa) niin nopeasti, että sektio olisi enää mahdollinen.
Revittiin sitten alakautta ulos, päänahka irtosi ja oli käytännössä kuollut kun syntyi, sai vielä yhden pisteen. Mutta onneksi mitään vauriota ei tullut.
Mutta turha tuollaista on etukäteen murehtia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.26 16:16:56

Miten sitten BBC mahtuu sinne?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.26 16:25:03

"Häpyluuliitoksen löystyminen ja liikkuvuus johtuvat todennäköisesti hormonaalisista muutoksista ja ovat pääosin munasarjojen erittämän relaksiinin aikaansaamia. Röntgenkuvissa häpyluuliitoksen on todettu olevan kaksi kertaa leveämpi raskauden aikana kuin muulloin. Sinänsä ilmiö on hyvänlaatuinen ja jopa tarkoituksenmukainen. Elimistö valmistautuu synnytykseen, sillä lantiorengas ei ole enää loppuraskaudessa jäykkä vaan joustaa sikiön koon mukaan."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00274

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.10.26 16:28:21

No ei kannata tuollasia murehtia. Jos epäillään että on vaikeuksia niin sektio. Ja moni synnytys menee muutenkin sektioon. Hyvä niin jotta vauvat säästyy vammautumiselta hapenpuutteen takia

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.10.26 16:28:30

Et sä sitä itse pysty mittaamaan.

Synnyttäjän lantio on joustava ja vauvan pää on aukileiden takia joustava. Jos raskausaikana on mitään epäilyksiä tilan riittävyydestä, asia kyllä tutkitaan. Jos synnytyksen aikana tulee ongelmia, asiaan kyllä puututaan ja tarvittaessa tehdään sektio, mutta ei sellaista tilannetta nyt yleensä tule, että vasta tässä vaiheessa ilmenisi, ettei vauva mahdu. Nopeat sektiopäätökset johtuvat muista syistä.

Voit jutella neuvolassa pelostasi, siihen suhtaudutaan kyllä kaikella vakavuudella.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.10.26 17:07:30

Kuten yllä on todettu, itse et pysty mittaamaan ja tutkitaan kyllä jos tarvetta on. Keho, omasi ja vauvan, on vähän niinkuin suunniteltu siihen, että laji lisääntyy. Olen tehnyt kätilön hommia 27v ja tasan 2 odottamatonta kiinnijääntiä sinä aikana ja niissäkin se jumitus oli pienemmästä päästä ongelmia.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   6.10.26 17:13:18

Kuten yllä onkin jo todettu, ei tätä voi oikein itse mitata. Itse pelkään kuitenkin samaa kuin aloittaja ja lisäksi kaikkia muitakin mahdollisia komplikaatioita ja ongelmia. Aionkin hakeutua neuvolan kautta pelkopolille sitten, jos raskaus tulee joskus ajankohtaiseksi.

Synnytyspelon vuoksi voi nimittäin saada myös sektion, tämä tieto helpotti itseäni kovasti. Aiemmin en suostunut biologisia lapsia edes harkitsemaan.

Lähettäjä: Babyface 
Päivämäärä:   6.10.26 18:10:40

No höpö höpö koko juttu! Itse ekaa lasta synnyttämässä olin 45 kg ja 159 cm pitkä ja synnytin alakautta aivan normaalisti yli 4 kg pojan. Ja vaikka lantio oli kapea, niin hyvin jousti ja pienen pieni synnytyksen ponnistusvaiheessa tehtävä välilihan kirurginen leikkaus tehtiin, jolla laajennetaan emättimen suuta. Hyvin parantui. Aivan turha kenenkään edes miettiä synnytystä ym. ennenkuin edes varttuu. Ja Myy toi sun päänahan irtoaminen on aika paksu juttu......Nykyään äitiysneuvolassa kuunneelaan kyllä tulevaa äitiä.

Lähettäjä: Ejdjjdk 
Päivämäärä:   6.10.26 18:22:56

Babyface, nyt oli kyllä oksettavaa ja vähättelevää tekstiä. Kaverini vauva kuoli synnytykseen ihan 2020-luvulla, kun ei mahtunut ulos ajoissa, vaikka mitä tehtiin. Sektiota ei saanut ajoissa. Toisen kaverin vauvan saivat taas Novassa vuosi sitten aivovammaiseksi, kun pitkittävät synnytystä ennen kuin lopulta leikkasivat.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   6.10.26 18:37:14

"Ja Myy toi sun päänahan irtoaminen on aika paksu juttu......"
Valitettavasti on totta. Imukupilla revittiin pois jumista, niin päänahka repesi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.26 18:50:35

Ei sitä synnytystapaa pysty itse arvioimaan, mutta valitettavasti sitä ei aina ammattilaisetkaan osaa. Siihen miten vauva mahtuu tulemaan vaikuttaa paitsi äidin mittasuhteet, myös se millaisessa tarjonnassa vauva on ulostullessaan. Vaikka vauva mahtuisi syntymään, ei ole mitenkään harvinaista että tulee sulkijalihaksiin asti ulottuvia repeämiä äidille. Kyllä asiaa on ihan hyvä pohtia ennakkoon!

Lähettäjä: Vuonna-91 
Päivämäärä:   6.10.26 20:23:29

Äidin lantion kliininen arviointi: Lääkäri tutkii käsin sisätutkimuksella lantion luisevia rakenteita arvioidakseen synnytyskanavan tilavuutta. Samalla tarkistetaan kohdunsuun tilanne.

Tuollainen tutkimus mulle ainakin tehtiin aikoinaan.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   6.10.26 20:49:29

Minä halusin että väliliha leikataan ennen synnytystä. Kai ne puudutti kun ei mitään tuntunu ja kun vauva oli syntynyt niin tikkasivat taas kiinni sen. Ennen synnytystä voi käydä pelkopolilla puhumassa. Siellä täytetään vihreä paperi joka on sitten kätilöillä kun menee synnyttämään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.10.26 21:11:38

Itse aion vaatia sektion pelon vuoksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.26 21:36:36

https://www.poikienaidit.fi/2025/02/24/vauva-vammautui-synnytyksessa
-hoitovirheen-takia-myohemmin-aiti-loysi-4-vuotiaan-kuolleena/

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.