|
Lähettäjä: 123
Päivämäärä: 6.10.26 11:27:18
Olen rakentanut yhden ja rakennuttanut toisen. Molemmissa meni aika lailla vuosi ja sen ajan sai kyllä muun elämän laittaa tauolle. Mitään avaimet käteen pakettia en siis rakennuttanut, kun halusin tietynlaisen kivitalon ja sellaista ei ollut mahdollista ostaa avaimet käteen pakettina. Rakennuttamaani taloon tein myös jonkin verran aputöitä ja ihan oikeitakin töitä itse. Koska urakka koostui useammasta pienemmästä urakasta, niin minun tehtävä oli huolehtia todella monista asioista. Hoidin tavaroiden haalauksen, siivousta, rakennustöitä (mitkä ei kuuluneet kenenkään urakkaan) ym..
Eli rakennuttaminen voi toisessa ääripäässä tarkoittaa talotoimittajan luona asioiden valitsemista ja sen jälkeen valmiin talon odottamista tai sitten koko työmaan ja urakoitsijoiden pyörittämisestä vastaamista. Työmaan pyörittämisessä on ihan iso homma. Kaikki pitää vahtia ja varmistaa ja tosiaan on paljon hommia mitkä ei suoraan kuulu kenenkään urakkaan. Toki rahalla niistäkin selviää, mutta aika syvä lompakko saa tällöin olla.
Viimeisimmän talon hintaa en halua ihan tarkkaan laskea, mutta kyllä siihen ainakin 700 000€ meni (ei sisällä tonttia).
|