Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ärsyttääkö muita, kun kysellään lahjatoiveita?

Lähettäjä: Lahja 
Päivämäärä:   6.10.26 09:57:34

Onko täällä muita, joita ärsyttää, kun lähipiiri kyselee mitä haluaisit lahjaksi?
Luulisi, että jos kerta tunnet minut niin tietäisit, että pidän asioista X, Y ja Ö ja kovin metsään ei voi mennä jos hankkii jotain näistä.

Ymmärrän, että mitä vanhemmaksi tullaan niin sitä haastavampi on keksiä lahjoja, mutta itse ainakin laitan mieleen tai puhelimeen ylös kaikki mistä kaveri, puoliso, sisarukset toteaa, että onpa kiva olispa tälläinen.

Toki se on ollut aina vähän ongelmani, että anna itsestäni paljon, odotan muilta samaa ja oikeastaan aina petyn... paitsi puolisooni.

Mitä tälläiseen kysymykseen vastata edes? En minä sillä hetkellä keksi mitään, olisit pitänyt korvat auki viimeisen vuoden niin olisi 110 ideaa mitä ostaa, halpaa tai kallista.

Re: Ärsyttääkö muita, kun kysellään lahjatoiveita?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.10.26 10:05:59

Fiksua kysyä aikuiselta jolla voi olla jo tavaraa ja krääsää paljon ettei osteta mitään turhaa.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   6.10.26 10:09:55

Kaikesta sitä tosiaan näköjään voi loukkaantua. Ei, muut eivät ole kaltaisiasi. Olisit iloinen, että a) haluavat antaa lahjan ja b) haluavat antaa jotain sellaista, joka sinua ilahduttaa.

Päivämäärä:   6.10.26 10:12:30

??: Lahja voi olla muutakin kuin tavaraa ;)

Toki tässä tullaan taas siihen, että itse olen hyvä lahjojen antaja ja keksin lennosta 15 ideaa kelle tahansa.

i: Niinpä, tiesin, että muut eivät ole kaltaisiani. Ja rehellisesti ennemmin olen ilman lahjaa kuin kerron kädestä pitäen mitä pitäisi ostaa

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   6.10.26 10:15:37

Juujuu aivan varmasti keksit 15 lahjaideaa kelle tahansa xD

Päivämäärä:   6.10.26 10:25:13

n: Onhan se varmasti vaikea kuvitella sellaista, mitä itse ei osaa.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   6.10.26 10:25:48

Sympaattisin topiikki hetkeen. Supertason lahjojen keksijä harmittelee kun muut eivät tee samalla lailla kun hän itse. Jotenkin tästä tuli kierolla tavalla hyvä mieli.

Oletko aivan varma, että olet itse aina antanut muille onnistuneen lahjan?

Mulle olisi miljoona kertaa parempi, että ihmiset kysyisi mitä tarvitsee. Esim yhteen aikaan pari sukulaista innostui antamaan mulle lahjakortteja tapahtumalippuihin, varmaan kun olin kerran sanonut jostain keikalla käymisestä. Mikä siis oli ainoa kerta viiteen vuoteen kun olin käynyt jossain keikalla. Sitten tuli joululahjaksi kolme eri lippupalvelun lahjakorttia. Jouduin antamaan ne kaikki eteenpäin kun ei ollut käyttöä. Ja siis ihan jotain yli 100e per lahjakortti, eli olisin voinut käyttää ne rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen.

Mutta mitäs menin sanomaan ääneen keikasta ja sitten reippaat lahjojen antajat aatteli että haluan jatkossa vain keikkalippuja. Olin silloin just muuttanut uuteen kotiin, joten olisi ollut melkoinen määrä ihan kodin tavaraa mitä olisi ennemmin tarvinnut.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.10.26 10:33:01

Ei ärsytä. Tosi hyvä, kun kysytään. Se, että mainitsen odottavani vaikkapa jonkun kirjan julkaisua, ei tarkoita sitä, ettenkö olisi jo lukenut sitä ennen seuraavaa merkkipäivää. Pyrin välttelemään turhaa tavaraa, joten mieluummin toivon jotain, mitä oikeasti tarvitsen tai haluan.

Lähettäjä: Luy 
Päivämäärä:   6.10.26 10:37:53

Todellakin hyvä, että kysytään! Niitä ilmoille heitettyjä juttuja on voitu jo ehtiä ostamaan itse tai haluaa juuri vaikka jostain tuotteesta tietyn värisen, jolloin sinänsä oikea lahja on kuitenkin vähän väärä... Eli en ole ihan varma onko aloittajankaan lahjat olleet välttämättä niin nappi valinta. Eihän aikuiset ihmiset nyt sano, että jaa en mä tämmöistä olis halunnut/mulla on tää jo. Vaan kiitetään kauniisti ja laitetaan varastoon tai kiertoon.

Päivämäärä:   6.10.26 10:39:07

jes: Aivan varmasti joskus on tullut annettua lahja, joka ei ole ollut ihan nappivalinta, kaikille niitä tulee. Mutta tässäkin mun mielestä avain on ihan vaan pitää korvat auki.

En minä ryntää ostamaan jotain vain sen takia, että joku on kerran käynyt jossain vähän kalliimmassa huvittelussa ja todennut, että oli kivaa. Jos hän myöhemmin jää muistelemaan sitä, puhuu siitä uudestaan tai sanoo, että olisi kiva mennä uudelleen, niin sitten voi jo miettiä, että olisiko joku siihen liittyvä lahja oikeasti mieluinen.

Tuossa sun tilanteessa olisin itse ajatellut, että juuri uuteen kotiin muuttaneelle olisi löytynyt paljon järkevämpääkin ostettavaa kuin kolme yli 100 € lahjakorttia, joille ei lopulta ollut mitään käyttöä.

Oon itse aika analyyttinen ihminen, joten ehkä lähestyn lahjojen antamista vähän eri tavalla. Tarkkailen aika paljon sitä, mitä ihmiset sanoo, mistä ne innostuu ja mitä ne oikeasti tarvitsee, ja yritän sitten yhdistää niitä asioita lahjaan.

Päivämäärä:   6.10.26 10:41:18

Luy: Ainakin suurin osa lahjoista, joita olen hankkinut on usealla tullut arkikäyttöön tai sitten juhlakäyttöön jos on ollut jotain arvokkaampaa. Eikä vain niin, että kun minä olen paikalla niin silloin pidetään kohteliaisuudesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.26 10:43:21

Ärsyttää. En kaipaa lahjoja koska hankin itse tarpeelliset asiat tai olen ilman. Lahjatoiveisiin pitää väkisin keksimällä keksiä jotain ja sitten kun keksii jotain, lopullinen lahja on jotain sinne päin eikä sitä, mitä toivoin.

Päivämäärä:   6.10.26 10:44:36

-: Juuri näin! Vihdoin joku ymmärtää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.10.26 10:48:47

Ehkä se pettymys näkyy naamastasi ja siksi ihmiset kyselee ettei tarttis katsella sua naama väärinpäin?

Entäs jos toivot jotain mitä haluat niin ei tsrvitse pettyä?

Lähettäjä: ^z^ 
Päivämäärä:   6.10.26 10:55:30

Mun lahjatoive on aina hyvä hevonen. Ja koska sitä en saa, niin jätetään mieliuten lahjat tosi pieniksi: Hunajapurkki, teetä, juustoja.. Roinaa en halua.

Päivämäärä:   6.10.26 10:57:33

..: Pointti meni nyt vähän ohi. En minä odota tiettyä lahjaa, vaan ihmettelen sitä, miksi lahjansaajan pitäisi keksiä itselleen lahja juuri sillä hetkellä, kun vaihtoehtoja olisi voinut löytyä vuoden aikana vaikka kuinka paljon, jos olisi pitänyt korvat auki.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   6.10.26 11:12:10

Lahja: en mä ainakaan muista kaikkien sukulaisten ja tuttujen elämänkäänteitä, hyvä kun ees omiani! Yritän aina muka kuunnella, mitä joku vois haluta (koska mä saan ihania lahjoja muilta), mutta en mä muista niitä juttuja enää huomenna, saatika puolen vuoden päästä.

Ois eri asia, jos ois vaan pari kaveria ja pieni perhe, mutta kun niitä kavereita on kymmeniä ja perheessäkin ihmisiä paljon! Moni kavereista on myös siellä 40-50v, joten eivät halua krääsää ja elämyksetkin hommaavat itse mieluiset. Aloittajan kaltainen ihminen kuulosta niin ikävälle, etten haluaisi edes lahjaa miettiä hänelle. Kun joku yrittää edes (ja kysyy toiveita) siitä suututaan. Kun pitäisi lukea aloittajan ajatukset! Ja jos ei kerta edes toiveiden perusteella tule mieleistä lahjaa, vaan sekin on jollain tapaa väärä.

Tuo on vähän sama kuin se, että riitelisit piolison kanssa ja puoliso sanoo jotain sinusta ikävää ja aloittaisit mykkäkoulun ajatuksella ”kyllä sen pitää ymmärtää mitä teki väärin ja itse pyytää anteeksi!” ja toinen on ihan hämillään että mikä meni pieleen. Ja se ajatus on vaan sun päässä, että toisen sanoma asia oli tarkoitettu loukkaukseksi ja se toinen osapuoli ei tajunnut loukanneensa.

Päivämäärä:   6.10.26 11:13:48

Lahja: mieti asia myös toidinpäin: mikset sinä voi keksiä paria toivetta valmiiksi? Sulla on aina vuosi ennen seuraavia synttäreitä miettiä haaveitasi ja sitten voit sanoa ääneen jonkun.

Päivämäärä:   6.10.26 11:31:39

täti: Ymmärrän kyllä, ettei kaikkien ihmisten toiveita ja elämäntapahtumia voi muistaa ulkoa, varsinkaan jos ihmisiä on paljon. Itse ratkaisen sen sillä, että kirjoitan mieleen tulevat asiat ylös, jos tiedän etten muuten muista. En myöskään ole missään kohtaa sanonut, että toisen pitäisi lukea ajatuksia tai että suuttuisin siitä, ettei lahja ole täydellinen. Tuo puolisovertauksesi meni siis aika kauas siitä, mitä kirjoitin.
Mun pointti oli nimenomaan se, että itse pidän enemmän siitä, että vuoden aikana kuunnellaan ja huomioidaan pieniäkin asioita, kuin siitä että esim. jouluna kysytään suoraan mitä haluan. Ymmärrän, ettei tämä ole kaikille tärkeää, mutta silloin kyse on erilaisista tavoista huomioida läheisiä, ei siitä että toinen olisi automaattisesti hankala tai vaatisi muita lukemaan ajatuksia.

Lähettäjä: Miksi? 
Päivämäärä:   6.10.26 11:34:53

Onko aloittaja siis aikuinen, jolle sukulaiset ja ystävät ostavat lahjoja?

Meidän perheessä (ja kaveripiirissä) lahjoja ostetaan vain lapsille (rippikouluun asti). Sen jälkeen nuorille annetaan lahjaksi rahaa tai lahjakortti, mutta kun on valmistunut ja töissä, oletus on, että jokainen ostaa itse tarvitsemansa asiat.

Lasten lahjatoiveita pitää kysyä. Se, että kesällä maailman paras lelu oli Sylvanian family -eläimet, ei todellakaan tarkoita sitä, että lapsi olisi niistä kiinnostunut enää jouluna.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.10.26 11:35:01

Voihan apua. Aloittajalla on hirveän vaikeaa. Jaksuhali.

Päivämäärä:   6.10.26 11:39:40

Miksi?: Joo, olen aikuinen. Meillä vain on erilainen tapa viettää joulua ja syntymäpäiviä. Meillä muistetaan aikuisia edelleen lahjoin ja yhteisellä tekemisellä, eikä lahjojen antaminen lopu siihen, kun valmistuu ja alkaa käydä töissä. Itse ainakin koen sen mukavana tapana muistaa läheisiä.

Päivämäärä:   6.10.26 11:42:30

?: Kiitos, kyllä tässä pitää Kaija K:n voimabiisejä kuunnella, että kestää

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   6.10.26 11:42:50

Kuulostaa tosi mukavalta tavalta, kun täällä asti pitää avautua. ”Miksi kaikki eivät ole yhtä kivoja ja fiksuja kun mä?”

Lähettäjä: Ykskaks 
Päivämäärä:   6.10.26 11:46:33

Mä veikkaan että aloittajan lahjat on ihan yhtä paskoja kuin muidenkin antamat.

Päivämäärä:   6.10.26 11:49:59

:D:En koe olevani muita parempi tai fiksumpi. Rehellisesti mua vaan ärsyttää se, että annan ihmissuhteille paljon aikaa ja ajatusta, mutta en koe saavani sitä samaa takaisin. Ja musta on vähän erikoista, että silloin ongelma nähdään automaattisesti siinä, joka panostaa paljon, eikä koskaan mietitä, että ehkä toinen antaa itse liian vähän.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   6.10.26 11:52:54

Mua ärsyttää lahjatoiveen kysyminen vain, jos vastaan rehellisesti että tätä toivon (edullinen ja helposti hankittava toive) ja kysyjä päättää hankkia jotain ihan muuta.

Tyyliin: ei ole tarvis hankkia mitään, mutta jos hankit, toivon tummapaahtoista kahvia. Lahjasta paljastuu pakkaus vihreää teetä, josta en ollenkaan pidä.

Päivämäärä:   6.10.26 11:55:48

+: Juuri näin!

Päivämäärä:   6.10.26 11:59:09

Ykskaks: On aika paljon itsevarmuutta arvioida lahjoja, joita et ole koskaan saanut.

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   6.10.26 12:01:21

Sori vaan Lahja, mutta tuo nyt on vain ylimielistä itsensä korostamista kun väität keksiväsi KELLE tahansa 15 ideaa. Et sä keksi vaikka pidätkin itseäsi jonain lahjanerona.

"Ehkä se pettymys näkyy naamastasi ja siksi ihmiset kyselee ettei tarttis katsella sua naama väärinpäin?"

^ Juuri noin on todennäköisesti käynyt. Aloittaja kehuskelee kyvyillään tuttaville ja luo lisää painetta siitä että hänelle pitää olla ihan timanttiset lahjat. Tai raahaa kaikissa mahdollisissa väleissä jotain krääsää muille ja ne muut tuskailee että taas tuolle pitäisi keksiä joku lahja.

Päivämäärä:   6.10.26 12:02:43

Hei mitä antaisit lahjaksi 42v. naiselle, joka käy töissä ja kuntosalilla, satunnaisesti keikoilla silloin kun perhe-elämä sallii. Tykkää myös matkustella.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.10.26 12:05:18

Kiva kun kysyvät. Ärsyttää eniten saada sellaista mistä ei tykkää ja ei kehtaisi laittaa kiertoonkaan.

Päivämäärä:   6.10.26 12:05:40

n: En mä itseäni lahjanerona pidä. Mun pointti oli alun perin nimenomaan se, että itse huomioin vuoden aikana asioita, joista toinen pitää. Siksi mua myös ärsyttää, kun multa kysytään suoraan lahjatoivetta ilman, että miettii ensi itse mitään. Se ei silti tarkoita, että pitäisin itseäni muita parempana tai että vaatisin täydellisiä lahjoja.

Päivämäärä:   6.10.26 12:08:12

..: Lahjaneuvontapalvelut on sitten erikseen, Y-tunnus löytyy jos haluat laskun.

Päivämäärä:   6.10.26 12:09:41

Mä teen töitä mun ystävien kanssa ja ei siinä kaivella kyniä ja papereita tai ees läppäriä saatikka puhelinta esiin, ei välttämättä koko päivänä. Muutenhan toi ois tosi helppoa.

Eri asia, jos tapaaminen on tunnin kahvittelu. Äkkiäkös siinä kirjoittaa jotain ylös.

Päivämäärä:   6.10.26 12:17:31

Usein lahjotaan ihmisiä, joita näkee harvoin. Esimerkiksi itse näen kummityttöä kaksi kertaa vuodessa, kesällä ja jouluna. Siinä ei paljoa tule ohimennen lahjatoiveita kerrottua tai muistiinkirjattua.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   6.10.26 12:20:34

Ei ärsytä, paitsi puolison kohdalla. Hänen toivoisin tuntevan minut sen verran hyvin, että pystyy hommaamaan vähintään kohtalaisen osuvan lahjan ilman, että joutuu kysymään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.26 12:32:09

Kyllä on aina järkevää kysyä. Se joskus esitetty "oispa kiva kun ois tällainen" -kolmenttikin voi vanhentua, joko ihminen on jo sen hankkinut/saanut tai ei enää jostain syystä haluakaan.

En yleensä osta aineellisia lahjoja aikuisille, pl oma äiti jota lahjon kosmetiikkatuotteilla, joita tiedän,että käyttää mielellään, muttei raaski itse ostaa. Muille ostan lahjakortteja esim. kasvohoitohin tms mitä nyt tiedänkään että tykkäävät käyttää. Tai vien syömään vähän paremmin esim. fine dining elämys.

Lapsille lahjoja viedessä kysyn vanhemmilta mitä on toiveissa. Tämä on järkevää siksi, kun ei voi tietää onko joku muu jo sitä hankkimassa vai ostettu jo aiemmin, tai onko enää toiveiden mukainen, lapsilla varsinkin mieli muuttuu pian sen mukaan millä kaverit leikkii ja kun ikää tulee.

Eli tosiaankin sekopäistä ärsyyntyä tuosta, sulla on ystävänä fiksuja kavereita, jos välttämättä haluavat aineellisia lahjoja hankkia niin on syytä kysyäkin.

Lähettäjä: Ykskaks 
Päivämäärä:   6.10.26 12:42:47

Onko aloittaja koskaan kuullut että lahja on lahja vain jos sen antaa ilman että odottaa vastinetta.

Vähän ristiriidassa nyt sun jutut.

Päivämäärä:   6.10.26 12:45:24

Ei ärsytä. Ärsyttää se, kun tiettyjen ihmisten kuullen ei uskalla kehua yhtään mitään esinettä, koska saa sitten itse sellaisen lahjaksi. Mitä hittoa minä teen kauniilla paljettipuserolla kokoa xxs? En minä sellaista päälleni pue, vaikka se kaunis onkin. Samoin sedän seinällä oleva antiikkikello on upea, mutta en minä silti tarvitse ruskeata, pikkutuista seinäkelloa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.10.26 12:53:28

Jestas. Kaikesta sitä voikin itselleen ongelman kehittää :D

"Kaikesta sitä tosiaan näköjään voi loukkaantua. Ei, muut eivät ole kaltaisiasi. Olisit iloinen, että a) haluavat antaa lahjan ja b) haluavat antaa jotain sellaista, joka sinua ilahduttaa."

Tämä.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   6.10.26 13:06:33

Voi olla kiusallista mutta ri koskaan ärsytä.
Jos ärsyyntyy usein ja helposti kannattaa pohtia itseään ja elämäntapojaan ja kouluttaa itseään mielentyyneyttä kohti.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   6.10.26 14:50:41

Minua ärsyttää silloin, jos lahjatoivettani ei kunnioiteta. Esim. sanon, että haluaisin 2 kpl valkoisia lakanasettejä ja laitan linkin tuotteisiin. Ne maksaa 35 e/setti eli ei kovin kalliita, ja ne voisi vaikka useampi kaveri ostaa kimpassa. Vastataan että juu, mutta saankin lahjaksi jotain ihan muuta. Esim. keraamisen kukkavaasin, jonkun halvan hiusponnarisetin ja koristetyynyliinan päällisen, vaikkei minulla ole edes koristetyynyjä.

Ärsyttää myös se, jos joku kaveri sanoo minulle että haluaa lahjaksi tuon tavaran joka maksaa satasen ja minun pitää se hänelle ostaa, mutta sitten hän itse ostaa minulle vain jokun euron arvoisen halvan karkkipussin.

Päivämäärä:   6.10.26 15:04:51

^ kyllä! Minä toivoin erästä tiettyä käsipyyhettä, jota ei täältä saa. Sanoin, että itse käsipyyhkeitä minulla on ja vain tätä tiettyä haluaisin, jos niitä ei saa niin en tarvitse käsipyyhkeitä. Sain kotikullan käsipyyhesetin ja jotain muuta tavaraa päälle.

Päivämäärä:   6.10.26 15:27:40

"Minä toivoin erästä tiettyä käsipyyhettä, jota ei täältä saa. Sanoin, että itse käsipyyhkeitä minulla on ja vain tätä tiettyä haluaisin, jos niitä ei saa niin en tarvitse käsipyyhkeitä. Sain kotikullan käsipyyhesetin ja jotain muuta tavaraa päälle."
Niin tuttua! En kaipaa lahjoja, mutta jos kyselijöille keksimällä keksin jonkun tarpeellisen tai mieluisan jutun niin silti saan lahjaksi jotain vähän sinne päin olevaa, joka yleensä vielä maksoi enemmän eli ei ole rahastakaan kyse.

Tein tästä ht.nettiinkin joskus ketjun ja perinteisesti minun olisi pitänyt olla kiitollinen lahjasta (jota en halunnut), ymmärtää ettei kaikilla ole mahdollisuutta tai varaa ostaa sitä tiettyä lahjatoivetta (mutta kalliimpaan viereisessä hyllyssä olleeseen oli varaa ja mahdollisuus) ja ties mitä. Joillekin vaan on tärkeintä antaa mitä tahansa muuta kuin sitä mitä toivotaan ja se varmistetaan vielä erikseen kysymällä toiveita.

Lähettäjä: nöh 
Päivämäärä:   6.10.26 15:57:02

Niinpä. Jos et osta sellaista mitä minä haluan niin älä sitten tuo mitään! En tarvitse palasaippuaa tai kynttilöitä, koska herkkäihoisena ja hajusteherkkänä en käytä mitä sattuu ja kynttilöitäkään ei juuri tule poltettua. Turhaa krääsääkään en halua.

Sen sijaan jos muutama kaveri (jotka keskenään tuntevat toisensa) ostaisi vaikka yhdessä jotain jota haluan tai tarvitsen, niin se ei maksaisi kuin 5-10 euroa per kaveri joten ei ole kallista. Mitään järkeä ei ole ostaa sellaista joka on turhaa.

Esim. lakanat ja pyyhkeet on tietyn värisiä ihan siksi, että pyykkiä lajitellessa pääsee helpommalla kuin jokainen ei ole eri värinen ja käytän vain perkaalilakanoita, joten muut jää käyttämättä. Eikä ne perkaalitkaan ole kalliita kun ostaa sellaisia jotka maksaa 28-40 e/setti. Näitä osaan kyllä linkata joten kun kysytään että mitä haluat lahjaksi niin silloin kannattaa ostaa sitä mitä pyydetään eikä ihan mitä sattuu.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.10.26 21:08:41

Kaikesta sitä ärsyynnytään... Juu ei, ei tosiaan ärsytä. Tosin harvoin toiveita kysellään ja yleensä kyllä sanon, etten kaipaa materiaa tms, ostan itse, jos tarvitsen. Enkä tykkää siitä, että läheiseni tuhlaa asiaan, jolla ei ole minulla käyttöä.

Ravintolalahjakortti, matkalahjakortit, jokin yhteinen tekeminen yhdessä (vaikka minigolf tai pakopeli), jokin laadukkaampi syötävä (esimerkiksi juustot, oliiviöljy, vinegretti, ankkaconfit tms)/viini tai ihan vaikka kivat sukat tai itse neulotut villasukat olisivat tosi mieluisia lahjoja. Joskus on joku kirja, jonka saatan haluta omaksi. Mitään ylimääräistä en halua ja harrastusvälineeni ostan mieluiten itse, sillä muiden asiantuntemus niistä ei vastaa sitä, mikä tarpeeni asialle on. Ja aika vaikea spesifiä harrasteasiaa selostaa ihmiselle, jolle aihepiiri on täysin vieras, niin tuleehan siinä huteja sitten, jos ei asiaa tunne lainkaan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.10.26 21:28:01

Juu kaikenlaista...

Sen verran kyllä ymmärrän, että tällainen ei ehkä kuulu kavereiden kesken.. ? Lahjat yleensä arvoltaan pieniä jos aikuisena millään tavalla enää edes muodon vuoksi muistetaan.. Mutta sukulaiset kenen kanssa ehkä ne joulut ja syntymäpäivät vietetään yhdessä tai lahjoilla voi olla oikeasti ihan rahallista arvoa niin kysely on vain järkevää.

Ei joulupukille turhaan kirjoiteta mitä halutaan.. !

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.10.26 21:33:27

Koetan vielä avata tuota harrasteasiaa. Oletetaan, että olet tehnyt pitkää taustatyötä vaikkapa sopivien tussien suhteen. Olet lukenut vertailuja, katsonut ominaisuuksia, pigmenttiä, vesi/alkoholipohjaisuutta, sitä vuotaako ne paperin läpi ja jos vuotaa, niin kuinka paksu paperi tarvitaan, etteivät vuoda, kestävyyttä käytössä, saako uusia ostettua sarjaan yksittäisenä jnejne. Päädyt, että sarja x on käyttöösi paras.

Läheisesti kyselee lahjatoiveita ja kerrot toivovasi tusseja piirtämiseen, sarjaa x ja esimerkiksi 20 kpl settiä. Lopputulemana läheinen painaa mieleensä vain sen, että toivoit tusseja ja ostaa sinulle tussit lähikirjakaupasta, jotka eivät vastaa millään tasolla ammattilaistasoisia piirtämisvälineitä ja eivät vastaa preferenssejäsi. Jäävät turhana nurkkaan kuivumaan ja heität ne lopulta pois. Et hyödy niistä ja läheisesti kulutti turhaan rahansa.

Moni ei oikeasti näe eroa sillä, mitä on toivottu (spesifi tietty asia tietyn valmistajan tekemänä) ja sen välillä, että ostetaan jotain vähän sinne päin.

Tämä meni jo aiheen ohi osittain, mutta toisaalta tältä pohjalta voin ymmärtää, että ärsyttää lahjatoiveiden kysely. Jos niitä erikseen kysytään, kerrot tarkan ja hyvinkin selkeän vastauksen, sitä ei kuunnella ajatuksella ja tuodaan sitten jotain vähän sinne päin, niin harmittaahan se, että itse saa tarpeettoman asian ja antaja menettää rahaa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   6.10.26 22:32:50

Ei yhtään ärsytä mutta kavereiden keksimät turhat ”tää on just niin sun näkönen” lahjonnat kyllä ärsyttää. Toki kiitän antajaa ja tavara siirtyy sitten jossain vaiheessa kirpputorille vaivihkaa.

Päivämäärä:   6.10.26 22:44:03

Mun tekisi niin mieli sanoa mitä haluaisin lahjoiksi mutta meidän perheessä sitä pidettäisiin jonain ahneutena. Myyn tässä just torissa aiempien vuosien itselle sopimattomia joululahjoja pois.

Joka vuonna toistuu tämä klassinen hauska ilmiö; lahjan antaja antaa tavaroita joita hän itse pitää arvossa ja mitä hän haluaisi, mutta ei tule ajatelleeksi että toiselle se ei olekaan sopiva. Voisipa lahjoittaa samat tavarat takaisin! :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.