Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ennen ostettiin lukion kirjat omalla rahalla

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   6.10.26 09:15:40

Nyt on kaikki ilmaista. Ei suurikaan ihme että ollaan menossa konkurssia kohden.

Re: Ennen ostettiin lukion kirjat omalla rahalla

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   6.10.26 09:33:05

Ennen oppivelvollisuus päättyi aiemmin. Luuletko tosiaan, että lukion kirjat on syy suomen surkealle taloustilanteelle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.26 09:37:05

Oho, saako ne oikeasti ilmaiseksi? Miten muuten ennen, oliko amiksen kirjat ilmaisia? Itse lainasin lukiokirjoista osan aina kirjastosta, osan kursseista menin ilman ja sain onnettomia numeroita kun ei voinut lukea kokeisiin.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   6.10.26 09:45:42

No omalla lukiolaisella ei taida olla ollut kuin muutama hassu kirja koko tämän 2v aikana. Ja ne taitaa olla kierrätettäviä eli palauttaa ne jakson päätyttyä. Melkein kaikki materiaali on verkossa.

Lähettäjä: Ralli 
Päivämäärä:   6.10.26 09:53:21

Niin, ja ennen kirjojen hinnat saattoivat rajoittaa vähävaraisten perheiden nuorten lukio-opiskelua.

Lähettäjä: Ejdjjdk 
Päivämäärä:   6.10.26 10:10:41

Lilli, tajuathan, että ne digilisenssit eli digikirjat, mitkä lapsellasi ovat, maksavat kouluille ja paljon. Eivät ihan niin paljon kuin paperikirjat, joten siksi koulut niitä ostavat. Mutta eivät tosiaankaan ole ilmaisia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.26 10:28:08

Olin lukiossa 80-luvulla ja silloin saimme reilua opintotukea jolla ne kirjat ostettiin. Tavallaan ne oli minulle ilmaisia mutta yhteiskunnalle ei. Jotkut ostivat käytettyjä kirjoja ja säästivät tuet muuhun käyttöön. Nykyään ei sellaisia opintotukia jaeta lukiolaisille.

Päivämäärä:   6.10.26 10:37:52

Aiemmin lukiokirjoista tuli myös uusi painos vuoden välein, ja sillä varmistettiin se että sisaruksetkaan ei voi käyttää samoja kirjoja, vaan aina pitää ostaa uudet.

Lähettäjä: Red 
Päivämäärä:   6.10.26 10:44:21

Lähettäjä-
Päivämäärä6.10.26 09:37:05

Oho, saako ne oikeasti ilmaiseksi? Miten muuten ennen, oliko amiksen kirjat ilmaisia?

Ei ollut, itse piti ostaa nekin

Päivämäärä:   6.10.26 10:59:37

Jännä että nykyään kaikki pitäisi saada yhteiskunnan kustantamana kuiten lastenhoito, koulukirjat, erikoisturvaruuat jne.

Päivämäärä:   6.10.26 11:00:11

Amikseen piti ostaa jokin ~500e tarvikepaketti, lukiokirjat maksoi ensimmäisellä satsilla yli 200e. Siinä oli toki äikänkirjat ja esim. maol jota käytettiin monta kurssia, mutta jos joutui useamman uuden kirjan ostamaan niin ei se kaukana satasesta ollut per jakso. Kallista lystiä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   6.10.26 11:00:17

Lähettäjä: Ralli
Päivämäärä: 6.10.26 09:53:21

Niin, ja ennen kirjojen hinnat saattoivat rajoittaa vähävaraisten perheiden nuorten lukio-opiskelua.

Höpöhöpö, sossuhan ne maksoi silloinkin.

Päivämäärä:   6.10.26 11:13:01

LähettäjäEjdjjdk
Päivämäärä6.10.26 10:10:41

Lilli, tajuathan, että ne digilisenssit eli digikirjat, mitkä lapsellasi ovat, maksavat kouluille ja paljon. Eivät ihan niin paljon kuin paperikirjat, joten siksi koulut niitä ostavat. Mutta eivät tosiaankaan ole ilmaisia.

---

Tää nyt on vähän virheellistä tietoa, digikirjat tulee kalliimmaksi kun ei voi uudelleenkäyttää. Vasta oli asiasta uutinen https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a36255ab-979f-46b7-8c06-da66c1c67b0d

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.10.26 11:17:34

Minä olin köyhän, sairaan ja iäkkään sairauseläkeläisäidin kanssa asunut lukiolaistytär. En saanut koulukirjoihin mistään sossusta ikinä latiakaan enkä muuhunkaan. Lapsilisä tuli. Isää ei kiinnostanut. Sen kanssa piti oikeudessa tapella hoviin asti jotta sai kuukausibussilipun verran kuussa.

Ihmisillä on ihan ihmekäsityksiä sossusta. Yleensä niillä joiden ei ole koskaan tarvinnut kokea.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   6.10.26 11:19:59

Oma lapsi sai juuri syksyllä lukiosta ihan uuden läppärinkin käyttöönsä. Kirjat ovat kaikki sähköisiä ja koulurepussa kulkee siis ainoastaan tuo läppäri. Tuntuu kyllä uskomattomalta, että kaikki tulee annettuna koululta. Muistan kyllä itse, kun kaikki piti ostaa ja suurin osa vielä uutena. Onneksi vanhemmant pystyivät ja halusivat ne minulle kustantaa.

Päivämäärä:   6.10.26 11:23:11

Ai niin .... Olin itse aikoinaan vuosia sossussa töissäkin ja sattumalta jaosto- ja lautakunta- esityslistat kulkivat meiltä läpi. Meillä oli vielä sossun käteismaksujen pistekin. Autoin ennen paljon naapurustosta sairaita ja vanhoja hakemuksissa. Väittäisin tietäväni hiton paljon enemmän kuin asioiden kanssa missään tekemisissä olemattomat.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   6.10.26 11:23:53

*: No mä sain, kun alkoholistiäidin kanssa asuin ja sossu maksoi myös vuokrat sun muut

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   6.10.26 11:28:15

Minulle kyllä myös sossu maksoi lukiokirjat. Ei minulla muuten olisi ollut mahdollista mennä lukioon.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   6.10.26 11:30:34

Kävin lukiota 2000-2003. Kaikki piti itse maksaa. Opintotukea taisi saada jokusen kympin (markkaa), kun asui kotona. Akateemisessa Kirjakaupassa oli lukiokirjapassi, jolla sai muistaakseni joka kymmenennen ilmaiseksi.

Päivämäärä:   6.10.26 11:30:57

Mulla jäi lukio käymättä, kun kirjoihin yms ei vaan ollut varaa.

Päivämäärä:   6.10.26 12:05:04

Kyllä oli parasta aina kurssien vaihteessa suunnata Jameralle niiden omien edellisten kurssien kirjojen kanssa ja saada niistä hyvitys. Sit taas uudet tai ”uudet” kirjat seuraaville kursseille ja kurssien loputtua taas kirjojen myyntiin jameralle!

Päivämäärä:   6.10.26 12:16:34

Mitä pystyi niin hankki käytettynä, ja vasta jos ei keneltäkään löytynyt niin osti uutena, koska oli pakko.

Päivämäärä:   6.10.26 12:19:13

Amiksessa piti myös ostaa ne kirjat, ja meillä ne tuli koulun kautta, ja kaikki piti ostaa uutena

Päivämäärä:   6.10.26 13:08:18

"Aiemmin lukiokirjoista tuli myös uusi painos vuoden välein, ja sillä varmistettiin se että sisaruksetkaan ei voi käyttää samoja kirjoja, vaan aina pitää ostaa uudet."

Mun serkku on 8 v mua vanhempi ja ollaan käytetty paljon samoja kirjoja lukiossa. Serkku ysärillä, minä 2000-luvun alussa.

Päivämäärä:   6.10.26 13:26:54

"Aiemmin lukiokirjoista tuli myös uusi painos vuoden välein, ja sillä varmistettiin se että sisaruksetkaan ei voi käyttää samoja kirjoja, vaan aina pitää ostaa uudet."

"Mun serkku on 8 v mua vanhempi ja ollaan käytetty paljon samoja kirjoja lukiossa. Serkku ysärillä, minä 2000-luvun alussa."

Ei uusia painoksia mun aikaan (2000-luvun alussa) vuoden välien tullut, vaan aina opetussuunnitelman uudistuessa. Mä ja kaksi vuotta nuorempi siskoni pärjättiin samoilla kirjoilla, mutta pikkuveljelle piti ostaa uudet, koska opetussuunnitelma vaihtui aina pikkusiskon ja -veljen välissä.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   6.10.26 14:46:24

No ei ne lukio-kirjat paljoa maksa :D ihan hyvä jos ne kustannetaan opiskelijoille. Helpompikin kun kaikki saa samat edut,Suomen budjetissa oikeasti hyttysen pierun kokoinen juttu.

Lähettäjä: Ylppärit? 
Päivämäärä:   6.10.26 15:31:42

” Kyllä oli parasta aina kurssien vaihteessa suunnata Jameralle niiden omien edellisten kurssien kirjojen kanssa ja saada niistä hyvitys. Sit taas uudet tai ”uudet” kirjat seuraaville kursseille ja kurssien loputtua taas kirjojen myyntiin jameralle!”

Miten pystyit lukemaan yo-kirjoituksiin, jos olit aiempien kurssien kirjat myynyt?

Lähettäjä: *-* 
Päivämäärä:   6.10.26 16:03:14

"” Kyllä oli parasta aina kurssien vaihteessa suunnata Jameralle niiden omien edellisten kurssien kirjojen kanssa ja saada niistä hyvitys. Sit taas uudet tai ”uudet” kirjat seuraaville kursseille ja kurssien loputtua taas kirjojen myyntiin jameralle!”

Miten pystyit lukemaan yo-kirjoituksiin, jos olit aiempien kurssien kirjat myynyt?"

Et tarvitse kemian kirjoja, jos et kirjoita kemiaa...

Lähettäjä: vv 
Päivämäärä:   6.10.26 16:14:44

"Olin lukiossa 80-luvulla ja silloin saimme reilua opintotukea jolla ne kirjat ostettiin."

Samoin. Sain opintorahaa sen verran, että se juuri sopivasti riitti niiden kirjojen ostoon.

Veljeni on neljä vuotta nuorempi ja ei juuri mikään kirja ollut sama, että hän olisi voinut niitä käyttää.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.10.26 16:22:13

80-luvulla lukiolaisista opintotukea sai vain ne, joiden vanhemmilla oli riittävän pienet, siis tosi pienet tulot. Suurin osa ei saanut mitään, vaan vanhemmat kustansivat kirjat.

Ja niin se on ollut myöhemminkin. Ihan on itse ostettu kaikkien lasten lukiokirjat.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   6.10.26 17:29:26

Mä olen käynyt lukion 90- luvun alussa ja meillä oli iso osa kirjoista sellaisia että kaksi vuotta vanhemman sisaruksen vanhempi painos esimerkiksi matematiikankirjasta oli pikkuisen erilainen kuin meidän. Siis tyyliin yksittäinen lasku oli aukeamalla vaihdettu toiseksi. Sama kielten kirjoissa. Opettajat antoi kuitenkin käyttää vanhoja kirjoja kun eihän se haitannut.

Mun koulukavereissa oli monia jotka asui omillaan lukiossa ollessa koska koti oli monenkymmenen kilometrin päässä maalla ja he saivat opintotukea. Samoin tunnen ihmisiä joille tuolloin sossu on maksanut lukion tai amiskan koulukirjat. Ja sitten niitä joilta jäi koulut peruskoulun jäljeen käymättä kun perheellä ei ollut varaa maksaa koulukirjoja.

Lähettäjä: Ponk 
Päivämäärä:   6.10.26 17:42:27

Mä kadehtisin enemmän, jos valtio kustantaisi jotain ihan turhaa. Koulukirjat ja opiskelu ovat niin tärkeitä, että tuo on todella hyvää käyttöä veroeuroille. Paljon, paljon turhempaankin rahaa käytetään.

Lähettäjä: Heipparallaa 
Päivämäärä:   6.10.26 17:43:17

Kävin lukion 70-luvulla, lakin sain -74. Ei ollut perhe mitenkään varakas, mutta silloin oli kynnys sosiaalitoimistoon menoon nykyistä korkeampi. Enkä tiedä olisiko kirjoihin mitään saanut. Marjametsästä niihin rahat otettiin. Mustikan keruulla aloitettiin. Puolukoilla rahoitettiin kouluun uudet talvivaatteet. Siihen aikaan kiersi marjanostajan auto kerran viikkoon kyliä.

Päivämäärä:   6.10.26 18:35:57

Saatte paljon vastauksia, kun luette oppivelvollisuuslaista.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   6.10.26 19:02:03

Joo... eli jotain 15€ maksavia kirjoja? Eiköhän muutamaan kirjaan ole Suomessa varaa. Tietysti hyvä olla joka asiassa säästäväinen jne. mut joo..

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.10.26 19:43:41

Ammattikoulussa taitaa olla usein kalliimmat kirjat ja tarvikkeet. Ammattikirjallisuus maksaa enemmän kuin lukion peruskirjat ja siihen päälle tarvikeostot, mahdolliset vaatteet yms. Toki näitä sitten käytetään koko kouluaika eikä joka kurssilla uusita.

Toisaalta enpä ymmärrä sitäkään, miksi täällä osa tuntuu kadehtivat ilmaisia materiaaleja. Hyvä, jos opiskelijat saavat paremmat mahdollisuudet menestyä.

Päivämäärä:   6.10.26 20:12:31

Minusta ihan loistavaa, että saa ilmaiset kirjat! Muistan kun nuorempana sisarukset menivät lukioon ja kirjojen ostoon meni vanhemmilla oikeasti paljon rahaa.

Nyt kun itse olen aikuislukiossa, niin kyllä välillä kirpaisee kirjojen hinnat. Etenkin kun kaikki on nykyään digiversioina. Juuri meni englannin kirjaan 44€ ja on vain yhden periodin mittainen kurssi.

Päivämäärä:   6.10.26 20:21:41

. , minulla taisi kallein ammattikoulun oppikirja maksaa 150 e. On tosin hyllyssä yhä ja välillä tarkista kun sieltä jotakin.

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   6.10.26 22:27:34

Minä jouduin kyllä ostaa lukiokirjat 2000-luvun alussa ihan omilla rahoilla. En saanut opintotukea vaikka asuin abivuoden jo omillani. Oli pakko olla töissä, että sain kirjat hankittua. Joten eipä ole kirjat olleet ilmaisia..

Päivämäärä:   6.10.26 22:42:54

Jaahas, niin, eivät silloin olleet. Nyt ovat, eikä mielestäni ole kovin relevanttia kadehtia asiaa. Hyvä juttu.

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   6.10.26 23:53:09

Ällö: missäs lauseessa kadehdin ketään? Tai ylipäätään sanon mitään mielipidettä? Kerron faktaa ettei lukiokirjat ole olleet ilmaisia tai sossu ole maksanut. Kun asuin poissa vanhempien luota, silti katsottiin vanhempien tuloja, enkä saanut opintotukea. Tai muutakaan tukea. Jos olisin ollut vellihousu, olisin pudonnut kelkasta. Mutta tein töitä, kirjotin eximian paperit ja elämä jatkui, sekoilevista vanhemmista huolimatta. Todella toivon että omat lapset saavat ainakin osan kirjoista ilmaiseksi ja nimenomaan opiskelevat kirjoista! Kauhulla seurannut koulutusjärjestelmän rapauttamista..

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   7.10.26 00:05:59

Ja jankkaaja saapui taas. Älkää nyt kehdatko olla eri mieltä kuin hän, hänhän on kuitenkin aina oikeassa.

Päivämäärä:   7.10.26 00:11:27

Mulla on samanlaisia muistoja kuin Dark Jedillä. Jotain ihan typerän pieniä muutoksia tekivät kirjoihin, jotta saivat tehtyä uudet painokset.

Osan kirjoista sai onneksi kirjastosta, osa käytettynä ja osa oli pakko ostaa uutena. Vaikka ei oltu mistään rikkaista perheistä, niin kaikilla oli kyllä varaa hommata ne kirjat jostakin. Vaikka sitten niitä vanhempia painoksia, jos ei muuta.

Mun puolesta saisivat olla maksullisia nytkin.

Päivämäärä:   7.10.26 00:42:46

Jahas, hyvä, ettet kadehdi. Tosi moni vaan vertaa omia kouluaikoja nykyaikaan (näin tekivät jo meidän omat vanhemmatkin). Tuskin kukaan haluaa nuorisolle huonompia aikoja kuin itsellään oli, vaikka osa tuntuukin jämähtäneen sinne menneisyyteen, jossa elinolosuhteet olivat aika eri luokkaa, mutta eipä ollut jättimäistä lainaamaan odottamassa valmistuessa.

Jokaisella sukupolvella on omat kompastuskivensä. Nykyisillä ehkä eniten digitalisaation myötä laskenut opetuksen taso, huono työllistymistilanne (ja ylisuuret opintolainat), harjoittelupaikkoja saamisen hankaluus, sinnikkyyden puute ja yleinen ilmapiiri ja jatkuva kilpailu muiden kanssa.

Päivämäärä:   7.10.26 07:04:04

Aloitin lukion 2012 ja muistan vieläkin kun käytiin Jamerasta äidin kanssa ostamassa ensimmäisen jakson kirjat. Kiva loppukesän kaupunkipäivä, syötiin jäätelötkin. Muistaakseni taisi olla niin, että opetussuunnitelma vaihtui sinä vuonna, joten vanhoja kirjoja ei voinut, tai "voinut" käyttää. Joka tapauksessa ostettiin kaikki kirjat uutena ja kyllä niille taisi varmaan 300e tulla hinnaksi. Sain opintotukea jonkun todella pienen summan, siis noin 20e.

Minusta on kyllä ihan oikein että opiskelu on ilmaista ja annetaan yhteiskunnan puolesta kaikille tasapuolisesti mahdollisimman hyvät eväät elämään, kun kodeissa itsessään on jo niin erilaisia tilanteita. Nuorissa kuitenkin on se tulevaisuus, me tarvitaan myös ne köyhissä ja ongelmaisissa perheissä kasvavat nuoret opiskelemaan ja työelämään, ei vain niitä jotka ovat keski- tai hyvätuloisista perheistä joissa ei sen suurempia ongelmia ole. Eli todellakin kannatan ilmaisia lukiokirjoja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.