Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ajoneuvon tarkastus inssissä, kokemuksia?

Lähettäjä: ltltt 
Päivämäärä:   5.10.26 18:43:59

BE-korttia koskevaan keskusteluun oli linkattu ajokoeohje
https://traficom.fi/files/media/file/Ajokoeohje_1.8.2025.pdf
ja siellä lukee s. 8 "Ajokokeen vastaanottaja varmistaa, että ajokorttia suorittava hallitsee ajoneuvon valmistelun turvalliseen ajoon ja ajoneuvon teknisen tarkastuksen" ja

Ajoneuvon tekninen tarkastus
Kaikki luokat:
- Jarru- ja ohjaustehostinjärjestelmien tarkistaminen; pyörien, pyörän muttereiden, lokasuojien, tuulilasin, ikkunoiden ja tuulilasinpyyhkimien kunnon sekä öljyjen ja nesteiden (esim. moottoriöljy, jäähdytysneste, pesuneste) tarkistaminen; kojetaulun tarkistaminen ja käyttö, mukaan lukien asetuksessa (ETY) N:o 3821/85 määritellyt valvontalaitteet
- Ilmanpaineen, ilmasäiliöiden ja jousituksen tarkistaminen
- Lisäksi pistokokeena vähintään yksi seuraavista: renkaiden, ohjauksen, jarrujen, valojen käyttö, heijastimien, suuntamerkin- ja äänimerkinantolaitteiden kunnon tarkistaminen

Olen itse suorittanut ainoastaan B-kortin yli 20 v sitten vuonna 2003 eikä siinä ollut mitään ajoneuvon teksinstä tarkastusta, ainoastaan ajoasennon ja peilien ja turvavyön säätö ja ne piti tietenkin tehdä ihan pyytämättä ennen kuin edes käynnistää auton.

Onko tosiaan ihmisillä ollut osana ajokoetta myös jotain ajoneuvon tarkastuksia ja pitänyt näyttää, että osaa tarkastaa pesuaineet tai pyörien mutterit?

En ole koskaan tällaisesta kuullutkaan :O

Toki tiedän että "perävaunuinssissä" pitää osata kytkeä töpseli ja katsoa että vilkut ja valot toimii, mutta en ole tiennyt että pitäisi osata jotain ohjaustehostinjärjestelmää tarkastaa tai näyttää, että osaa käyttää kojetaulua tai tarkastaa jousituksen toiminnan...

Onko nämä jotain uusia juttuja vai onko minun B-kortin inssissäni vain jätetty tämä osuus kokonaan välistä? Ei minulla autokoulussakaan koskaan mitään tuollaisia opetettu. En muista käytiinkö niitä edes teoriatunneilla. Ihan itsekseni olen joutunut opettelemaan miten autosta tsekataan öljyt ja rengaspaineet, mutten ole renkaita vaihtanut itse* tai tarkastanut muttereita tai varsinkaan tarkastanut mitään jousituksia :D

( * Aiheesta veetuilevilel tiedoksi, etten ole koskaan edes omistanut autoa, joten ei ole varsinaiseti ollut koskaan edes tarvetta opetella vaihtamaan renkaita itse. Ajoneuvon omistaja on renkaista ja muttereista huolehtinut ja minä tarvittaessa esim. äitini autosta niitä rengaspaineita ja nesteitä tsekannut, mutta vuokra-autoista en sitäkään, koska nehän ovat autovuokraamon vastuulla ja ihan papereissa lukee, että autot tarkastetaan ja ongelmista kerrotaan, eikä ne ole vuokraajan vastuulla alkaa niitä tsekkailla ja täytellä, ainoastaan ilmoittaa jos jotain tuleekin kesken ajon.)

Re: Ajoneuvon tarkastus inssissä, kokemuksia?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   5.10.26 18:46:08

Ei kokeissa aina testata (tai käytännössä koskaan) kaikkea opittavaa vaan sen verran monta juttua että voi olettaa että myös ne muut osataan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.10.26 18:51:06

"Olen itse suorittanut ainoastaan B-kortin yli 20 v sitten vuonna 2003 eikä siinä ollut mitään ajoneuvon teksinstä tarkastusta"

Sulla on ollut inssi, joka ei ole hoitanut hommiaan. Tuolloin on kyllä kuulunut ajoneuvon tarkastus B-kortin inssiin. Ei noita kaikkia kohtia, mutta osa.

Päivämäärä:   5.10.26 18:54:03

Eihän tuossa ohjeessakaan sanota että testataan kaikki opittava, vaan että nämä tehdään ennen ajoa ja nämä kuuluu tekniseen tarkastukseen ja lisäksi pistokokeena vähintään yksi näistä.

Mutta minulla ei ollut mitään noista luetelluista. Ei minkäänlaista teknistä tarkastusta eikä pistokokeena mitään.

Ei ajo-opettajakaan sanonut että tällaista olisi. Enkä minä sille tutvallekaan luetellut että nyt säädän tätä ja tota ja laitan tän, vaan ihan automaationa säädin penkin ja peilit ja niin edelleen ja sanoin, että nyt olen valmis ja kehotettiin käynnistämään auto ja lähtemään ajamaan tonne.

BE-inssistäkän en ole viime vuosina kuullut kenenkään kertovan mitään mistään teknisestä tarkastuksesta. On vain ollut alkokeskustelu, sitten kulmaperuutus ja kärryn irrotus ja kiinnitys ja sitten ajokoe. Ei mitään ajoneuvon tarkastusta vaan ajoneuvon valmistelu inssiä varten on ollut kokemlaan vastuulla eikä tutva ole siihen enää puuttunut ja vaatinut näyttämään mitään että "näytähän että osaat käyttää kojelautata ja tarkastaa ja lisätä ikkunanpesuaineen tai kiristää renkaiden mutterit".

Päivämäärä:   5.10.26 19:04:07

"Sulla on ollut inssi, joka ei ole hoitanut hommiaan. Tuolloin on kyllä kuulunut ajoneuvon tarkastus B-kortin inssiin. Ei noita kaikkia kohtia, mutta osa."

Okei... En tosiaan muista että noita olisi autokoulussa läpi käyty, edes teoriassa. Saati että käytännössä olisi mitään käyty läpi tai näytetty tai käsketty edes opettelemaan inssiä varten. En muista kenenkään kaverinkaan koskaan kertoneen että heillä olisi inssissä tuollaisia testejä ollut, riippumatta siitä millä paikkakunnalla tai missä autokoulussa ovat korttinsa suorittaneet ja koska.

Autokoulun teoriakirjaa minulla ei ole edes ollut sen jälkeen kun kortin sain, että voisin siitäkään katsoa että onko siinä ollut aiheesta mitään. Äitini varasti sen kirjan minulta ja antoi sen siskolleni ja kun kysyin miksi, hän sanoi "että siskosi saa opetella". Kun vastasin, että siskoni saa kyllä ihan oman, niin äitini sanoi "Höpsistä. Ja hyvähän se on että hän saa harjoitella etukäteen". No eipä harjoitellut, ei häntä kiinnostanut etukäteen mitään lukea ja suoritti kortin vasta 3 vuotta minun jälkeeni. Sai ihan oman kirjan muttei tainnut lukea sitäkään. Ja ne molemmat on varmasti olleet paperiroskiksessa jo sen 20 vuotta.

Lähettäjä: eue 
Päivämäärä:   5.10.26 19:14:44

Ei ollut minullakaan mitään teknistä tarkastusta tai pistokoetta. B-kortti 2006 ja BE 2023. Ei tosiaan yhtään mitään muuta kuin kysyttiin että onhan perävaunu vähintään 800-kiloinen ja onko kysyttävää. B-inssissä ei sitäkään. Istuimme autoon, inssi oli ihan hiljaa kunnes olin säätänyt penkin ja muut ja käynnistänyt auton. Sanoi vain että aja tästä paikkaan X.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.10.26 19:26:50

"En tosiaan muista että noita olisi autokoulussa läpi käyty, edes teoriassa. Saati että käytännössä olisi mitään käyty läpi tai näytetty tai käsketty edes opettelemaan inssiä varten"

Kyllä ainakin 2003 syksyllä Lahessa on nämä käyty ajotunnin yhteydessä läpi. Ja Ajovarmalla se eläkeiän kantissa oleva tutkinnon vastaanottaja tsekkautti öljyt, pissapojan nesteet ja jäähdytinnesteet kokeen aluksi.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   5.10.26 19:43:05

Ajoin b-kortin 2015 eikä silloin vaadittu inssissä noita, enkä muista että teoriatunneillakaan olisi niistä puhuttu sen enempää, kuin että ajoon lähtiessä pitää tarkistaa vilkut, valot ja rengaspaineet. Mutta ei niitä tosiaan inssissä kysytty.

Mutta miten tarkistetaan ohjaustehostinjärjestelmä? Tai jousitus? Jos nyt ajatellaan keskivertoautoilijaa, jolla ei ole mitään työkaluja saati ramppia tai nosturia, että pääsisi näkemään auton alle. Mulla oli taannoin autosta toinen etujousi poikki, eikä se näkynyt mitenkään ulospäin eikä tuntunut ajaessa. Katsastussetä sen huomasi.

Entä mitähän tarkoittaa lokasuojien tarkastus? Tarkistetaan, etteivät ole ruostuneet puhki? :D Vai sitäkö, että kaikki roiskeläpät ovat paikoillaan?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.