Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen osto, kun suunnitteilla myös lapsia

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.10.26 13:32:39

Täytän keväällä 34, eli lastentekoa pitäisi alkaa pikkuhiljaa miettimään, jos jälkikasvua haluaa. Emme ole kuitenkaan keskustelleet miehen kanssa mistään konkreettisesta aikataulusta. Minulla ei ole varsinaista vauvakuumettakaan, enemmänkin vain biologiset tosiasiat muistuttelevat itsestään.

Nyt kuitenkin tarjoutui mahdollisuus ostaa eräs minulle tuttu hevonen. Talous ja ajankäyttö ovat kunnossa, mutta ovatko enää sitten, jos yhtälöön lisätään myös lapsia? Hevonen on tamma ja sillä on sukunsa puolesta myös jalostusarvoa, eli toki sekin on vaihtoehto, jos aktiiviseen treenaamiseen ei tunnu löytyvän myöhemmin aikaa…

Mies ei oikein sano tilanteeseen juuta eikä jaata. Pohdin tätä hänelle ääneen eikä hän nähnyt yhtälössä ongelmaa, eli ei siis yksinkertaisesti tajua, miten paljon aikaa lapset ja hevoset vievät.

Vertaistukea on vaikea löytää, sillä lasten saamisen jälkeen tuntemani hevosihmiset ovat useimmiten joko lopettaneet ratsastuksen kokonaan tai jatkaneet esim. vuokrahevosilla tai ratsastuskoulussa.

Re: Hevosen osto, kun suunnitteilla myös lapsia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.10.26 14:25:04

"Mies ei oikein sano tilanteeseen juuta eikä jaata. Pohdin tätä hänelle ääneen eikä hän nähnyt yhtälössä ongelmaa, eli ei siis yksinkertaisesti tajua, miten paljon aikaa lapset ja hevoset vievät."

Tässä se suurin ongelma on. En hankkisi kumpaakaan ennen kuin mies herää todellisuuteen. Tai siis hankkisin hevosen ja jättäisin lapsen hankkimatta.

Ajatteleeko mies, että saatan sinä kasata itsellesi kiireitä, hän tekee vain asiat x ja y riippumatta sinun aikatauluistasi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.10.26 14:38:02

Mies nyt luultavasti olettaa, että aloittaja osaa itse suunnitella aikataulunsa eikä tarvitse holhoajaa?

Ei sulla mitään lapsia vielä ole. Voi olla, ettei niitä tulekaan. Tai voi olla, että jos ostat hevosen, se kuolee ähkyyn kahden kuukauden kuluttua.

Ei voi tietää. Elämä on riskejä täynnä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.10.26 14:46:08

Ostaisin hevosen, vaihtaisin miehen ja kävisin ottamassa pakkaseen munasolujani. Mies kuulostaa kuulostaa siltä ettei ole perheeseen valmis kun ota huoltasi tosissaan.

Lähettäjä: GP 
Päivämäärä:   5.10.26 14:58:32

"Mies nyt luultavasti olettaa, että aloittaja osaa itse suunnitella aikataulunsa eikä tarvitse holhoajaa?"
Mies on hieman hidas jos ei tajua että näitä asioita pitää miettiä koko perheen kesken ja jutella asiasta. Lapsi ja eläin vaikuttaa todella paljon siihen miten perheen, myös sen miehen arki rullaa.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   5.10.26 15:02:11

Rahapuoli kannattaa keskustella kunnolla läpi ihan laskelmien kanssa. Meillä mies maksoi myös hevosen kaikki kulut mukisematta mun vapaiden ajalta (tai siis meillä on täysin yhteiset rahat mutta miehelle oli täysin ok että hevosen kulut maksetaan koska hevonen nyt on osa perhettä) mutta en olettaisi automaattisesti tällaista suhtautumista varsinkaan jos pelkät ylläpitokulut on korkeat.

Minulla hevonen nyt on aina ollut pihatto tallilla mutta lapsien kanssa se on ollut erityisen kätevää koska olen voinut vähentää käyntien määrää. Ennen lapsia kävin käytännössä joka päivä mutta liikutin 5krt/vko. Lasten jälkeen olen käytännössä käynyt tallilla ja liikuttanut 3krt vko, välillä 4. Hommma on kohtalaisen helppo vielä vapaiden aikana, sitten kun palaa töihin on aikataulut tiukempia. Meillä joustavuutta on tuonut se että itse sorretun osa-aikatyöhön (60%) ja mies tekee töitä etänä. Jos molemmat on töissä kokoaikaisesti ja muualla niin sanoisin että joko vaikeaa on tai sitten ei ikinä näe lapsia.

Me myös asutaan n 15min matkan päässä tallista eli kulkemisiin menee vain vähän aikaa. Hevonen on lomalla kokonaan käytännössä tammi, helmi ja maaliskuun koska aina joku kipeä niin ei jaksa rahdattua tallille. Mutta hevoselle tämä tuntuu sopivan erinoimaisesti

Lähettäjä: Kopkop 
Päivämäärä:   5.10.26 15:08:29

Nyt kuitenkin tarjoutui mahdollisuus ostaa eräs minulle tuttu hevonen. Talous ja ajankäyttö ovat kunnossa, mutta ovatko enää sitten, jos yhtälöön lisätään myös lapsia? Hevonen on tamma ja sillä on sukunsa puolesta myös jalostusarvoa, eli toki sekin on vaihtoehto, jos aktiiviseen treenaamiseen ei tunnu löytyvän myöhemmin aikaa…

Ai hevosen kasvatukseen löytyisi? Se lapsi on sulla todennäköisesti pidempään kuin vuoden kaks ja sitten sulla on kaksi hevosta ja lapsi? 

Mulla on yksi lapsi ja toinen toiveissa, jos tulee. Ja hevonen harraste käytössä. Jos ei oisi hevosta valmiina ja niin rakas, niin en tähän elämäntilanteeseen sitä hankkisi. Mutta sun kannattaa nyt ehdottomasti jutella miehesi kanssa ja suunnitella onko lapsen tekeminen ajankohtaista nyt tai koskaan. Onko valmis olemaan lapsen kanssa kahden suurimpana osana päivistä viikossa useamman tunnin? Se lapsi ei välttämättä myöskään tule heti kun sitä alkaa yrittää, voi mennä vuosiakin.

Mikäli nää jossittelit miehen kans hoidettu ja mietitty mitä hevosen kanssa tekisi raskaus ja pikkulapsi aikana, onko tallipaikka sopiva ja apukäsiä tarjolla, niin hankkisin hevosen. Tässä on vaan yks elämä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.10.26 15:13:09

Jos hevonen täysihoitotallilla ja mies katsoo lasta kun käyt ratsastamassa niin onnistuu se.
Toisekseen lapsia tulee silloin kun on tullakseen joten hankkisin sen hevosen jos se oli hyvä ostos. Jos sitten tulevaisuudessa tulee lapsikin niin sitten vaan.jörjestellään ratsastelut sen mukaan. Etukäteenhän ei kannata liikaa suunnitella. Vauvoja tulee kun on tullakseen ja hevosetkin voi saada esim jännevamman ja saikuttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.