Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen lopetuspäätöksen tekemisen vaikeus

Lähettäjä: Misery 
Päivämäärä:   4.10.26 09:49:21

Olen jo pitkään miettinyt hevoseni lopettamista, mutta en saa päätöstä tehtyä. Harrastaminen ollut jo monta vuotta toivotonta katastrofista toiseen rämpimistä ja rahat tiukassa eläinlääkärikulujen kanssa. Hevosta ei tarvitse eläinsuojelullisista syistä lopettaa, niin päätös on vaikea tehdä. Näiden olemassa olevien haasteiden kanssa ei ole järkevää laittaa eteenpäinkään ja eihän se lopetuksesta kärsisi. Kustannukset nousee koko ajan ja kipurajoillakin on menty jo kauan. Koko hevostelu on pelkkää huolta ja murhetta, mutta silti päätöksen teko tuntuu todella vaikealta ja luovuttamiselta. Ehkä yksi syy on se, että omalta osaltani hevostelu loppuu sitten siihen. Taloudellinen tilanne ei oikeastaan edes salli enää hevosen pitoa, uuden hankkimisesta puhumattakaan. Miten ihmeessä päätöksen saisi tehtyä? Tuntuu, että ilman hevosta en edes tiedä kuka olen, niin iso osa elämää ne on aina ollut.

Re: Hevosen lopetuspäätöksen tekemisen vaikeus

Lähettäjä: Kipi 
Päivämäärä:   4.10.26 09:59:26

Itselläni oli sama tilanne. Lähestyin asiaa siten, että minkälainen tilanne on vuoden päästä hevosen kanssa, entä kahden.

Näkymä oli kaikilla mittareilla arvioiden vaan huonompi. Hevonen ei tervehdy koska krooninen sairaus, ehkä voi liikuttaa kevyesti. Ehkä ei. Omat rahat loppu. Koko ajan huoli hevosesta, että miten se voi, toimiiko lääkitys ja hoidot. Kaikki muutkin kustannukset nousee koko ajan.

Olisi se hengissä pysynyt mutta varsin kalliina lemmikkinä.

Laitoin pois, oli kam

Lähettäjä: Kipi 
Päivämäärä:   4.10.26 10:00:15

Jäi kesken.. Kamala päätös ja päivä mutta ehdottomasti oikea sellainen, niin itselle kuin hevoselle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.26 10:05:15

Omasta kahdesta kokemuksesta tiedän että se on vaikeaa eikä lopetuspäivä ollut mukava mutta vastuullisena omistajana teet sen viimeisen palveluksen hevosellesi.
Tsemppiä!

Lähettäjä: Emäntä 
Päivämäärä:   4.10.26 10:06:31

Vuosi sitten sen päätöksen sain rutistettua ittestäni ulos!

Muutaman kk vois voinu jo aiemmin tehdä, mut oon tyytyväinen kuitenkin.
Aikansa kutakin.

Tee se.

Lähettäjä: Åbå 
Päivämäärä:   4.10.26 10:07:56

Meillä lähti samasta syystä 2 hevosta

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.10.26 11:20:32

Päätettävä vaan että lähtee ja päätät että hoidat soitot siihen liittyen esim maanantaina. Sitten asia lähtee itekseen etenemään kun sovittu lopetuspäivä yms kaivuu/honkajoki. Voimia. Nuo niin raskaita asioita.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   4.10.26 11:56:18

Yhden laitoin pous, kun jatkuvat vatsaongelmat pahenivat, vaikka koitettiin kaikkea mahdollista. Loppujen lopuksi lopetus oli helpotus, luottokortit olivat jo pitkään olleet tapissa eikä parannusta näköpiirissä.
Toisen myin, kun alkoi olla omassa käytössäni vaarallinen. Pääsi ihmiselle, joka aloitti sen kanssa ihan alusta ja pärjää hienosti. Jälkiarvostelussa tallin vaihto olisi todennäköisesti auttanut, mutta sillä hetkellä omat resurssit olivat niin loppu, etten kyennyt ajattelemaan järkevästi. Välillä on katkeran suloista,seurata hevosen elämää, mutta hyvä näin.
Nyt olen ollut muutaman vuoden ilman omaa hevosta ja hevosia ylipäätään. Sosiaalinen elämä on kaventunut lähes nollaan, mutta tiedän etten halua palata siihen, että hevoset vievät kaiken ajan, energian ja ajan.

Lähettäjä: Bruut 
Päivämäärä:   4.10.26 12:05:03

Hevosen pitäminen on ajallisesti ja etenkin taloudellisesti niin iso satsaus että oon jo hevosta hankkiessa päättänyt että taloudellinen tilanne on yksi täysin pätevä syy laittaa hevonen pois. Mulla on yhden ähkyleikkauksen verran katastrofi kassaa, mutta kuukausittaiset kulut täytyy hoitua käyttötililtä. Jos joka kuukausi alkaa olla monta sataa lääke, eläinlääkäri, kuntoutus tms. Kuluja niin mun talous ei sitä kestä. En myöskään aio luopua arjessani koirista, talosta, autosta tms. Muista saavutetuista mukavuuksista siksi että voisin pitää hevosta. Hevosen pitoon on varattu riittävä budjetti, mutta siinäkin on rajat. Harrastuksesta on oltava enemmän iloa kun huolta ja murhetta! Etenkin kun siihen laittaa niin paljon sitä rahaa ja aikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.