|
Lähettäjä: ....
Päivämäärä: 4.10.26 00:30:11
Mulla on ollut tällaisia ihmisiä myös lähipiirissä. Vielä mun sukupolven tytöt opetettiin olemaan hiljaa, kilttejä ja kunnollisia, kun pojat taas "ovat vain poikia", jos tekevät jotain villiä. Mä ja kaveri saatiin kaksin verroin jälki-istuntoa ja puhutteluja, vaikka meidän kepposet oli aika kevyitä verrattuna luokan poikiin. Silti meistä oltiin huolissaan ja opettaja sanoi jo ala-asteella ettei näe mulla kummoista tulevaisuutta. Pojille ei kukaan pitänyt tällaisia puheita.
Ymmärrän siis hyvin, että on tasapainottelua päästä eroon kiltin tytön syndroomasta. Voi olla, että ensin kun hakee rajojaan, tulee tehtyä vähän ylilyöntejä ja otettua enemmänkin etäisyyttä muihin. Voi mennä hetki, että meidän kulttuuri tässä asiassa muuttuu, mutta toivon, että kiltteys ei katoaisi kokonaan. Kun katson mihin suuntaan meidän ympäristö muuttuu, niin ei hyvältä näytä sen suhteen. Ihmiset ovat itsekkäitä, aikaa ei löydy toisten auttamiselle, jopa hätätapauksissa suljetaan silmät tai aletaan vaan kuvaamaan tapahtumia. Kiltteyttä tarvittais nyt tosi paljon meidän maailmassa, mutta samaan aikaan naisten oikeuksien toteutumiseen on kiinnitettävä paljon huomiota ja se vaatii myös itsekkäitä tekoja.
|