Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jokaisella nykyään "kiltin tytön syndrooma"

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.10.26 21:51:19

Olen huomannut, että moni, joista ei todellakaan tule ensimmäisenä mieleen sana "kiltti" on antanut itselleen tuon diagnoosin, ja perustelee sitten itsekästä käytöstään paranemisella. Tuntuu jopa, että nykyään on sallittua ja tavoiteltavaa olla "terveiden rajojen" nimissä itsekäs, vaikka se menisi niiden terveiden rajojenkin yli. Tyypillistä myös on, ettei muiden rajoja kuitenkaan sitten kunnioiteta, vaan muilta ollaan vaatimassa käsi ojossa apua ja palveluksia.

Toki en sano, etteikö joillekin tuo olisi todellinen ongelma, josta täytyy/on täytynyt päästää eroon. Ja tässä en puhu heistä.

Re: Jokaisella nykyään "kiltin tytön syndrooma"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.26 22:11:51

Puhut naisista ja joo, naisilla on estrogeenin takia alistuvampi asenne. Tai pikemmin pitäisi sanoa että miesten testosteroni aikaansaa hyökkäävää ja assertiivisempaa käytöstä ihan ilman mitään kannustamista. Naiset taas kaipaavatkin assertiivisuusopetusta ja omista rajoista kiinni pitämistä.

Vuosituhantisen patriarkaatin myötä naiset ovat olleet vaihdettavaa hyötyomaisuutta joka on muokannut myös ns. hyvän naisen kulttuurisia ominaisuuksia. Näistä kulttuurisista hyvän naisen malleista naiset kärsivät edelleen nykypäivän suomessa. Niin sanottu kiltin tytön ilmiö ei ole kuviteltua vaan sillä on biologis-kulttuuriset selitykset ja ilmiötä pitää hyssyttelemisen sijaan nostaa enemmän esille.

Se että naiset pitävät enemmän rajoistaan kiinni, eivät suostu enää tekemään valtaosaa perheen (ja koko maan!) hoivatyöstä, eivät suostu enää venymään jne. hermostuttaa tietenkin niitä tahoja ja yksilöitä jotka ovat HYÖTYNEET naisten ilmaisesta työstä ja alistuvuudesta.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   3.10.26 22:13:04

Kiitoksia tästä päivän naisvihapläjäyksestä.

Päivämäärä:   3.10.26 22:46:07

"Niin sanottu kiltin tytön ilmiö ei ole kuviteltua vaan sillä on biologis-kulttuuriset selitykset ja ilmiötä pitää hyssyttelemisen sijaan nostaa enemmän esille."

Ja kiltteys on huono asia koska?
En ymmärrä miksi tasa-arvon nimissä aletaan mieluummin kitkeä naisista pois kiltteyttä sen sijaan, että tasapuolisesti vaaditaan miehiäkin käyttäytymään. Maailma tarvitsee kilttejä ja huolehtivia ihmisiä, ihan sukupuolesta riippumatta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.10.26 22:55:20

"Ja kiltteys on huono asia koska?"

Koska se tarkoittaa tässä yhteydessä alistettua kynnysmaton asemaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.26 23:02:16

"Ja kiltteys on huono asia koska?"

Tutustu asiaan nimeltä konteksti sekä ilmiöön josta tässä puhutaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.10.26 23:12:17

Täytyy sanoa tähän väliin etten ikinä luonnehtisi itseäni noin. Kaikenlaisia diagnooseja olen itselleni sovitellut, mutta kiltin tytön syndrooma ja huijarisyndrooma on totuuden nimessä luettava ulos :-D

On hyvä oppia se heti viimeistään teini-iässä, et voi koskaan miellyttää ihmisiä.

Ihmiset hakee kehuja ja validaatiota itselleen, ei ole jakamassa niitä muille. Todella moni kokee kehun olevan pois heiltä ja ne jotka kehuja auliisti jakavat, ovat manipuloijia.

Aidon kehun saat kahden kesken, kuin vaikean pierun. Kiertelyn ja kaarteluun kautta, vain silloin se on uskottava ja tulee sydämestä.

Mutta joo, ehkä hyvä että liian kiltit löytävät jonkun syndrooman ja sitä kautta näkevät valon.

Ihmiset on ihan kivoja, kunhan ymmärtää reunaehdot.

Päivämäärä:   4.10.26 00:03:57

Niin, aloituksessahan puhutaan ihmisestä, jotka eivät ole alkuunkaan kilttejä tai välttämättä ole koskaan olleetkaan, mutta hyväksikäyttävät ko. diagnoosia saadakseen tekosyyn olla muita kohtaan m*lkvisteja. Ei mistään oikeasta ongelmasta. Ja se jos mikä vie huomiota pois oikeasta ongelmasta.

Päivämäärä:   4.10.26 00:05:54

Miksi pillurätit aina ulvovat toisten naisten kynnysmattoudesta?

Lähettäjä: Helli 
Päivämäärä:   4.10.26 00:19:32

Mä tajusin tossa 30v hujakoilla että oon miellyyttäjä. Vieraat ihmiset voisi kuvailla hyvinkin määrätietoiseksi ja tempperamenttiseksi, mutta todellisuudessa vedin itseni burnouttiin ihan vaan miellyttääkseni muita oman hyvinvoinnin kustannuksella. Tallilla tein aina vähän enemmäb kun muut, autoin aina kun apua pyydettiin, olin mukana kaikissa talkoissa. Töissä tein 10% ekstraa sillä halusin ansaita paikkani ja olla hyvä. Kaveri jutuissa olin aina se joka teki ne hommat jota muut ei ehtinyt. Varasin mökin, kävin kaupassa, leivoin kakun juhliin tms.

Voi googlettaa myös kiintymyssuhdetraumoista. Se on ihan todellinen juttu meidän sukupolvelle. Hiljalleen oon opetellut asettamaan omia rajoja ja vaikeaa siitä tekee se että oon hirveen huono sanomaan ei ja tuottamaan pettymyksen muille. Oon myös opetellut tekemään asioita siksi että mä nautin niistä, ei siksi että muut toivoo niitä. Ennen käytiin kaverin kanssa salilla maanantaina klo 6.30. Vihaan aikaisia aamuja joten siirrettiin treenit iltaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.10.26 00:30:11

Mulla on ollut tällaisia ihmisiä myös lähipiirissä. Vielä mun sukupolven tytöt opetettiin olemaan hiljaa, kilttejä ja kunnollisia, kun pojat taas "ovat vain poikia", jos tekevät jotain villiä. Mä ja kaveri saatiin kaksin verroin jälki-istuntoa ja puhutteluja, vaikka meidän kepposet oli aika kevyitä verrattuna luokan poikiin. Silti meistä oltiin huolissaan ja opettaja sanoi jo ala-asteella ettei näe mulla kummoista tulevaisuutta. Pojille ei kukaan pitänyt tällaisia puheita.

Ymmärrän siis hyvin, että on tasapainottelua päästä eroon kiltin tytön syndroomasta. Voi olla, että ensin kun hakee rajojaan, tulee tehtyä vähän ylilyöntejä ja otettua enemmänkin etäisyyttä muihin. Voi mennä hetki, että meidän kulttuuri tässä asiassa muuttuu, mutta toivon, että kiltteys ei katoaisi kokonaan. Kun katson mihin suuntaan meidän ympäristö muuttuu, niin ei hyvältä näytä sen suhteen. Ihmiset ovat itsekkäitä, aikaa ei löydy toisten auttamiselle, jopa hätätapauksissa suljetaan silmät tai aletaan vaan kuvaamaan tapahtumia. Kiltteyttä tarvittais nyt tosi paljon meidän maailmassa, mutta samaan aikaan naisten oikeuksien toteutumiseen on kiinnitettävä paljon huomiota ja se vaatii myös itsekkäitä tekoja.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   4.10.26 00:35:52

Anoppini muisti hokea minulle (kun vielä olimme tekemisissä) "kunnon tutto Åsa-Aina". Luulin, että hänellä on ollut Åsa-Aina-niminen ystävä siellä pohjanmaalla, mutta tarkoittikin, että minun, aikuisen ihmisen, pitäisi muuttua pikkutytöksi :D

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   4.10.26 00:55:05

Minkäänlainen "toipuminen kiltin tytön syndroomasta" ei ole hyvä syy huonolle käytökselle.
Se, että kieltäytyy tekemästä kaikkea kaikkien puolesta on ihan jees. Mutta huonoa käytöstä se ei oikeuta missään kohtaa.

Mäkin olen sellainen kiltti, joka aina auttaa, mut mä kyllä sitten lasken, autetaanko takaspäin. Jos ei ikinä, kieltäydyn kohteliaasti, kun taas jälleen kerran pyydetään jotain. Ja ihan kohteliaasti jollain valkoisella valheella.

Bithciness on ihan oma lukunsa sitten, tai semmoinen Karen-käytös.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.