Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En jaksaisi koko aika laihduttaa :( 3

Lähettäjä: Tyyne 
Päivämäärä:   3.10.26 13:50:39

"Joten voi voi kun joutuu rajoittamaan syömisiään eikä saa syödä mitä haluaa. Todella yhyy."

Harvalla kyseessä ettei saa saa syödä mitä haluaa. Vaan se jatkuva, päivästä toiseen jatkuva nälkä. Ja tunne että koko ajan tekee ruokaa mieli, tai jotain, ihan mitä vain. Tällaista tunnetta et varmaan tunne jatkuvasti?
Liikunta on huonoin tapa laihduttaa, ensin on nälkä, liikut ja kuolet nälkään, edelefnkään ei saa syödä niin että nälkä lähtisi

Re: En jaksaisi koko aika laihduttaa :( 3

Lähettäjä: ´ 
Päivämäärä:   3.10.26 14:27:10

"se jatkuva, päivästä toiseen jatkuva nälkä."

Nälkä, mieliteko vai pelkästään "tekisi mieli syödä" -olo? :))

"tunne että koko ajan tekee ruokaa mieli, tai jotain, ihan mitä vain."

Eli ei olekaan nälkä. Vaan mieliteko ja tekee jotain mieli. Ei se ole sama kuin nälkä :))

"Tällaista tunnetta et varmaan tunne jatkuvasti?"

Aika monilla on koko ajan mielitekoja ja tekee mieli syödä jotain. Minullakin ihan koko ajan, jopa silloin kun olen mättänyt itseni ähkyyn. Mutta mitä sitten? Kun se ei ole nälkä ja pakko saada ravintoa, niin silloin ei ole pakko saada syödä :))

"Liikunta on huonoin tapa laihduttaa, ensin on nälkä, liikut ja kuolet nälkään, edelleenkään ei saa syödä niin että nälkä lähtisi"

Nälkä, vai pelkästään jano tai syömishimo?

Jos liikunta aiheuttaa ihan karsean nälän, niin silloin ruokavalio on päin persettä. Monilla liikaa nopeita hiilareita syövillä jaksaminen romahtaa ja terveelläkin ihmisellä "menee verensokerit liian alas ja tulee nälkäkiukku". Silloin ruokavalio on päin persettä ja se on yleensä ihan oma syy.

Olen itsekin ollut aivan nääntynyt pitkän lenkin jälkeen (esim. 4 h maastopyörälenkki tai koko päivän vaellus), mutta ei se ole sama asia kuin pakko saada syödä kaikki maailman ruoka. Kun hetken aikaa lepää, niin se karsea väsymys menee ohi ja elimistö tuottaa glukoosia verensokerin tasaamiseksi ja sitten voikin taas olla syömättä aivan hyvin sen verran, että saa lorvittua, tehtyä ruokaa, siivottua, tms. Vaikka parikin tuntia. Minulla kunnon liikunta nimenomaan auttaa hallitsemaan näläntunnetta ja syömishimoa, koska on enemmän tekemistä ja vähemmän aikaa tylsistyä ja miettiä, että tekee koko ajan mieli syödä jotain.

Jos jatkuvasti kiukkuaa nälkäänsä vaikka oikeasti kyseessä ei ole nälkä, niin kannattaisi kasvaa henkisesti sieltä taaperon tasolta ja järkevöittää ruokavalionsa.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   3.10.26 14:55:50

"Eli se sama syömisten rajoittaminen nimeltään järkevä ruokavalio on lihavilla jatkuvaa laihduttamista, kun se hoikilla on vain painonhallintaa.”
"Ja monet hoikat ei koe sitä samaa ruokavaliota edes lainkaan painonhallinnaksi, vaan ihan vain normaaliksi terveellisiksi ja fiksuksi syömiseksi ilman ajatustakaan kilojen kurissa pitämisestä."

Siihenhän ne laihdutuslääkkeetkin perustuu, että vaikuttavat suolistohormoneihin. Niin saadaan lihomiseen ja liikasyömiseen / makeanhimoon taipuvaiselle samanlaiset hormonit kuin näillä, joille painonhallinta ja syömisen rajoittaminen ei ole mikään ongelma. Ja kas kummaa, moni onnistuukin sitten laihtumaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.26 15:24:37

Nälkää on helppo sietää. Syömishimo on hankalampi selättää.
Ei alkoholistikaan janoonsa juo.

Lähettäjä: Kaneli 
Päivämäärä:   3.10.26 15:26:23

Lähettäjäwhw
Päivämäärä3.10.26 12:30:57

"Ja monet hoikat ei koe sitä samaa ruokavaliota edes lainkaan painonhallinnaksi, vaan ihan vain normaaliksi terveellisiksi ja fiksuksi syömiseksi ilman ajatustakaan kilojen kurissa pitämisestä"

Niinpä. He tietävät kyllä, että jos eivät rajoittaisi syömisiään millään tavalla niin hekin kyllä lihoisivat.

^Ei kun kaikkien ei ihan oikeasti tarvitse miettiäkään rajoittavansa omia syömisiä, vaan on halu ihan luonnostaan syödä terveellistä ruokaa sopivia annoksia. Se ei ole silloin rajoittamista, vaan kokemus, että saa syödä mitä haluaa ihan miten paljon vaan. Joku toinen taas kokisi sen ihan saman ruokavalion rajoittamiseksi.
Kuulun itsekin tähän kategoriaan, joille terveellisesti syöminen on juurikin sitä parasta mitä keksin ja haluan syödä näin. Eikä mun tarvitse kieltää tai rajoittaa itseltäni yhtään mitään, mun ei vaan tee ikinä mieli syödä liikaa tai liiaksi herkkuja. Ne ei vaan tuota mitään himoa enkä koe sellaisia mielihaluja. Syön säännöllisesti ja silloin jos on nälkä, annoskoot on luonnostaan mulla maltillisia. Koen täyden mahan tunteen epämiellyttäväksi. Ei mun koskaan tule sellainen olo, että voisinpa syödä enemmän tai voisinpa syödä tuota mutta en voi, ei vaan ole tarvetta ollut koskaan uhrata huolta painon nousua kohtaan. Syön vaan juuri kuten musta tuntuu hyvältä ja sillä pysyn samassa painossa (49-51 kg välissä ollut ihan koko aikuisikäni, olen nyt yli 50v). Ylipainon kanssa painiva siskoni mielestä taas olen aina syönyt kuin olisin muka laihdutuskuurilla ja saan usein luulla häneltä kuinka hän ei ikinä jaksaisi syödä näin. Eli niin meillä eri ihmisillä vaan on kovin erilainen suhde ruokaan.

Päivämäärä:   3.10.26 15:34:30

Se tunne kun on nälkä on helpompi kestäö, se tunne kun napa syö selkärankaa. Mutta se jatkuva tekee mieli jotain tunne on lähes kestämätön.
"Kun hetken aikaa lepää, niin se karsea väsymys menee ohi ja elimistö tuottaa glukoosia verensokerin tasaamiseksi ja sitten voikin taas olla syömättä aivan hyvin sen verran, että saa lorvittua, tehtyä ruokaa, siivottua, tms. Vaikka parikin tuntia."

Tässä se ero on, tuo tunne ei mene ohi tai nälkä menee ja tulee, mutta tuo pakko saada jotain on jatkuvaa. Eli älä kuvittele tuntevasti jatkuvaa tekee mieli ruokaa tunnetta, kun kerran pääset siitä eroon.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   3.10.26 15:46:06

Kannattaa syödä vähän kerrallaan mutta proteiini pitosesti. Myös kuituja kannattaa syödä. Jos mättää valtavia annoksia niin mahalaukku venyy ja tulee helposti taas nälkä. Minä syön aamulla, lounaan ja iltapäivällä lämmin ruoka. Illalla en syö ikinä mitään, ei ole edes nälkä. Luulis että aikunen ihminen pystyy järjellä tekemään terveellisiä valintoja.

Päivämäärä:   3.10.26 16:02:09

Syön muuten ihan ok ja teen useita hyviä valintoja, mutta sitten se leviää viimestään illalla. Sitten alkaa mättö mitä en pysty vastustamaan järjellä, vaikka tiedän, että se pitää mut lihavana.

Lähettäjä: ´ 
Päivämäärä:   3.10.26 16:05:00

"Eli älä kuvittele tuntevasti jatkuvaa tekee mieli ruokaa tunnetta, kun kerran pääset siitä eroon."

Häh? Etkö osaa lukea?

Nälkä ja tekee mieli syödä ovat eri asioita. Toisessa on pakko syödä, toisessa vain tekee mieli syödä.

Älä kommentoi jos et edes osaa lukea mihin vastaat :D

Päivämäärä:   3.10.26 16:10:01

"
Olen itsekin ollut aivan nääntynyt pitkän lenkin jälkeen (esim. 4 h maastopyörälenkki tai koko päivän vaellus), mutta ei se ole sama asia kuin pakko saada syödä kaikki maailman ruoka. Kun hetken aikaa lepää, niin se karsea väsymys menee ohi ja elimistö tuottaa glukoosia verensokerin tasaamiseksi ja sitten voikin taas olla syömättä aivan hyvin sen verran, että saa lorvittua, tehtyä ruokaa, siivottua, tms"
Tuossa kirjoitat että sulla on hirveä nälkä ja väsymys lenkin jälkeen, mutta kun odotat, se menee ohi. Mulla ei mene ohi.
Mutta hienoa että sinulla on kyky sietää jatkuvaa tekee mieli oloa (mihin en toki usko että olet koko ajan kiertämässä kaappeja, mutta koskaan et syö mitään) mutta minulla ei ole. Tiedostan sen oikein hyvin, mutta ottaa se silti päähän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.26 16:16:54

"Joskus arkiruoka voi olla ihan vaan terveellistä arkiruokaa, josta saa ravintoaineita ja jolla jaksaa seuraavaan ateriaan."

Tästä saa kuvan ettei ruoan maulla ole väliä. Laihduttaessa jokainen ateria on juhlahetki ja siihen makuun kannattaa panostaa. Jos keskittyy käyttämään ne vähäiset kalorit lempiruokiin, niin todennäköisesti jaksaa jatkaa laihduttamista paremmin. Ja proteiinien saanti on tärkeää. Jatkuvasta nälästä puhuvat ovat luultavasti heitä, joiden ruokavalio koostuu liiaksi hiilareista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.