|
Lähettäjä: ´
Päivämäärä: 3.10.26 14:27:10
"se jatkuva, päivästä toiseen jatkuva nälkä."
Nälkä, mieliteko vai pelkästään "tekisi mieli syödä" -olo? :))
"tunne että koko ajan tekee ruokaa mieli, tai jotain, ihan mitä vain."
Eli ei olekaan nälkä. Vaan mieliteko ja tekee jotain mieli. Ei se ole sama kuin nälkä :))
"Tällaista tunnetta et varmaan tunne jatkuvasti?"
Aika monilla on koko ajan mielitekoja ja tekee mieli syödä jotain. Minullakin ihan koko ajan, jopa silloin kun olen mättänyt itseni ähkyyn. Mutta mitä sitten? Kun se ei ole nälkä ja pakko saada ravintoa, niin silloin ei ole pakko saada syödä :))
"Liikunta on huonoin tapa laihduttaa, ensin on nälkä, liikut ja kuolet nälkään, edelleenkään ei saa syödä niin että nälkä lähtisi"
Nälkä, vai pelkästään jano tai syömishimo?
Jos liikunta aiheuttaa ihan karsean nälän, niin silloin ruokavalio on päin persettä. Monilla liikaa nopeita hiilareita syövillä jaksaminen romahtaa ja terveelläkin ihmisellä "menee verensokerit liian alas ja tulee nälkäkiukku". Silloin ruokavalio on päin persettä ja se on yleensä ihan oma syy.
Olen itsekin ollut aivan nääntynyt pitkän lenkin jälkeen (esim. 4 h maastopyörälenkki tai koko päivän vaellus), mutta ei se ole sama asia kuin pakko saada syödä kaikki maailman ruoka. Kun hetken aikaa lepää, niin se karsea väsymys menee ohi ja elimistö tuottaa glukoosia verensokerin tasaamiseksi ja sitten voikin taas olla syömättä aivan hyvin sen verran, että saa lorvittua, tehtyä ruokaa, siivottua, tms. Vaikka parikin tuntia. Minulla kunnon liikunta nimenomaan auttaa hallitsemaan näläntunnetta ja syömishimoa, koska on enemmän tekemistä ja vähemmän aikaa tylsistyä ja miettiä, että tekee koko ajan mieli syödä jotain.
Jos jatkuvasti kiukkuaa nälkäänsä vaikka oikeasti kyseessä ei ole nälkä, niin kannattaisi kasvaa henkisesti sieltä taaperon tasolta ja järkevöittää ruokavalionsa.
|