|
Lähettäjä: Virhe
Päivämäärä: 2.10.26 22:06:39
Lapsella on autistisia piirteitä ja kävi ala-asteen lähikoulun pienluokalla. Pärjää siis suht hyvin aineissa, mutta tarvitsee selkeää ohjausta, tarkat rajat ja isossa ryhmässä menee täysin lukkoon ja on jälkikäteen hyvin kuormittunut. Isossa normaalissa ryhmässä oleminen ei sujunut edes taitoaineissa ala-asteella. Arjessa kotona kuitenkin toimii aika ikätasoisesti, liikkuu omatoimisesti bussilla harrastuksiin, käy kavereiden kanssa kaupoissa, elokuvissa, uimassa ymv. Osaa kysyä neuvoa esim kaupan henkilökunnalta jos ei jotain tiedä tai löydä. Joten näkisin, että lapsi haateistaan huolimatta on tulevaisuudessa työelämässä mukana. Varainkin, kun on opiskellut normaalin opetussuunnitelman mukaan poikkeuksena liikunta ja kuvis, kun ei näissä pystynyt olemaan kahden normaalin luokan ja muutaman pienluokan oppilaan yhdistelmäluokassa eli reilu 50 lapsen opetusryhmässä.
Meitä lähinnä oleva yläaste on todella huonomainen. Valtava huumeongelma tai kai lähinnä lääkkeiden myyntiä ymv kun kyse on tuon ikäisistä on ollut jo varmaan 10 vuotta. En tiedä tarkemmin mitä kauppaavat, kun puhutaan aina vain huumeongelmasta. Tuossa koulussa on myös ala-aste ja lapseni kaveri joka muutti tälle paikkakunnalle 4. luokalla aloitti tuolla koulussa. Hänet hakattiin kouluaikana todella pahasti (herttainen, reipas ja mukava tyttö minun mielestäni). Koulu pahoitteli asiaa ja sanoi tekevänsä parhaansa, mutta ikinä ei tullut mitään selvitystä pahoittelua enempää ja koulun rehtori suuttui, kun tytön vanhemmat veivät asian poliisille. Hänen mukaansa koittivat tahrata koulun mainetta tahallisesti levittelemällä koulun asioita ulkopuolisille. Siksi tämä tyttö vaihtoi lapseni ala-asteelle missä tutustuivat. Monelta muultakin vanhemmalta joiden lapsi on tuolla olen kuullut, että rehtori mainitsee joka yhteydessä ettei koulun asioista saa puhua somessa tai muille ulkopuolisille, on paljon pahaa kiusaamista ja pahoinpitelyitä jne. Kalskahtaa omaan korvaan siltä, että mitä kaikkea halutaan salata, kun asiaa pitää niin aktiivisesti rummuttaa ja muistitella ettei koulun asioista puhuta ulkopuolisille. No joo voisin kertoa tästä koulusta vaikka mitä negatiivisia asioita miksi emme halunneet lastamme sinne vaikka siellä olisi myös ollut pienluokka ja lapsi olisi oletettavasti pärjännyt siellä.
Lapsemme sai toiveestamme paikan keskitetyltä pienluokalta. Lapsen jaksamisen ja koulun sujuvuuden kannalta tuo paikka vaikuttaa erittäin hyvältä. Mutta sitten se mutta. Läksyjä tulee todella harvoin. Olen ihan ulalla mitä lapseni osaa ja mistä tarvitsisi minkäkin verran kertausta. Kokeita ei ole vielä ollut sanakokeita enempää. En ole edes nähnyt lapsrni koulukirjoja muutamaa kirjaa lukuunottamatta. Minun huolettaa paljonko lapseni oppii tuolla koulussa ja onko tästä kuinka isoa haittaa jatko-opintoja ajatellen jos yläasteen vetää täysin rimanalta eikä oikein edes odoteta tai vaadita mitään. Mitään kouluun tutustumista tai vanhempainiltaa ei ole vielä ollut niin ei ole ollut tilaisuutta kysellä näitä asioita.
Pitääkö vain luottaa, että koulusta kyllä kuuluu jotain jos oppiminen takkuaa jossain aineessa? Olen odotellut koska vanhemmille järjästettäisiin vanhempainiltaa ymv missä kuulisi enemmän koulun käytännöistä. En tiedä miksi minulla on olo, että tuo koulu on vain säilytyspaikka, että oppivelvollisuus saadaan toteutettua. Lapsen mielestä olisi maailman nolointa jos menisin päiväksi kouluun eli sitä en ajatellut tehdä vaikka sillä selviäisikim varmasti paljon asioita.
Onko jollain kokemusta tällaisesta keskitetystä pienluokasta? Olisi kiva kuulla miten opiskelu on sujunut jatkossa varsinkin jos on ollut tällainen käytäntö ettei läksyjä tai kokeita tunnu tulevan. Ala-asteella totuin ihan erilaiseen tahtiin ja kotona käytettiin keskimäärin 1-2 tuntia läksyihin ja kokeisiin lukemisiin. No nyt ei tehdä iltaisin mitään kouluun liittyvää.
|