Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luontokuvaus puhelimella vs kameralla?

Lähettäjä: ruska 
Päivämäärä:   2.10.26 20:17:56

Onko täällä luontokuvaajia? Käykö siihen puhelimen kamera vai pitääkö ostaa oikea kamera ja jos, niin onko suosituksia ja hinta noin suunnilleen?

Re: Luontokuvaus puhelimella vs kameralla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.26 20:43:42

Paras kamera on se, mikä kulkee luonnossa mukana. Monille se on tänä päivänä puhelin. Paljon kuitenkin riippuu omasta kunnianhimostasi ja siitä, mitä haluat kuvata.

Jos kyseessä on uusi innostus ja kuvaaminen painottuu kasveihin, maisemiin yms., niin aloittaisin nykyisen puhelimen kameralla, jos se ei ole ihan kivikautinen. Sen sijaan lintujen kuvaamiseen puhelin ei ehkä riitä ja halpojen kalustojenkin kanssa tulee äkkiä raja vastaan.

Jos haluat opetella alusta lähtien säätämään asetuksia manuaalisesti, niin sitten ehdottomasti sen mahdollistava kamera.

Kerro siis vähän lisää speksejä, koska ilman niitä on vaikea antaa suosituksia. :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.10.26 20:44:40

iPhone 18 Pro Max – muuta neuvoa ei tule.

Päivämäärä:   2.10.26 20:50:39

Muutama täydennys vielä: Makrokuvaus eli pienten kohteiden (esim. hyönteiset) on myös ihan oma lajinsa. Ilmeisesti kuitenkin osa puhelinten kameroista saattaa pystyä jonkinlaisiin makrokuviin. Oma lukunsa on myös mm. se, jos haluat kuvata vaikkapa veden alla. Luontokuvaus on tosiaan todella laaja käsite. :D

Yksi pohdittava asia on myös se, että haluatko opetella käsittelemään kuvia ja jos, niin millä ohjelmilla/tavoin. Puhelimissa voi tehdä nykyään kaikenmoista, mutta mä tykkään työstää ns. raakakuvia Adoben ohjelmilla.

Lähettäjä: Filmi 
Päivämäärä:   2.10.26 20:53:41

Itse olen kuvannut paljon maisemia järkkärillä ja olisihan se kiva kuvata kaikki hienot maisemat sillä. Nykyään mulla vaan prioriteetit vaihtuneet ja tärkeämpää on liikkua luonnossa ja ennen kaikkea nauttia siitä. Sen verran laiskaksi tullut että mieluummin liikun mahdollisimman kevein kantamuksin joten järkkäri, putket ja jalusta jäävät kotiin ja mukana kulkee vain puhelin.

Toisaalta kaipaan kunnon kuvaamista joten todennäköisesti pitää alkaa tehdä kaksia reissuja eli kuvausreissuja ja retkeilyreissuja.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.10.26 20:59:12

Järkkärillä saa parhaat mutta onhan se iso raahata aina mukana. Kännykällä saa aina otettua mutta järkkärillä voi tehdä omia kuvausreissuja .

Päivämäärä:   2.10.26 21:01:04

Filmillä myös hyvä pointti siitä, että kuinka isoon rooliin haluaa kameran retkillä. Itse lähden retkelle nimenomaan valokuvaamaan luontoa, mutta isoa järkkäriä ei ehkä halua raahata mukana, jos reissun pääpointti on jossain muualla kuin kuvaamisessa. :D

Tosin peilittömistä järkkäreistä löytyy nykyään varsin pieniäkin vaihtoehtoja ja kompaktikameroissakin on valinnanvaraa. Mulla on järeän peilillisen ammattilaisjärkkärin rinnalla pieni kompaktikamera, joka mahdollistaa veden alla kuvaamisen ja tallentaa järkkärin tavoin raw-tiedostoja.

Olennaista on kuitenkin tosiaan se, että mitä luontovalokuvausharrastukselta itse haluaa.

Päivämäärä:   2.10.26 21:36:54

Puhelimella saa ihan yhtä laadukkaita kuvia ainakin jos kuvankäsittelytaidot on olemassa (tai ne opettelee). Ihan on ammattilaiset esitelleet vertailuja puhelimella ja järkkärillä otetuista kuvista ja ei niistä kyllä erota kumpi on kumpi. Liikkuvien kohteiden kuvaamisessa järkkäri vie voiton, maisemakuvissa parempi on se kumpi on mukana.

Ja jos oletetaan että aloittajalla jo jonkunmoinen puhelin on, niin aloittaisin ihan sillä. Kaveriksi joku kuvankäsittelyohjelma, esim. affinitystä löytyy samat asiat kin photoshopista mutta ilmaiseksi. Photopea myös ihan näppärä. Jos sitten asiasta innostuu lisää eikä mielenkiinto kuvaamiseen hyydy alun jälkeen, voi lähteä miettimään haluaako jonkun järkkärin vai jatkaako puhelimella.

Järkkäreistäkin toki löytyy myös pieniä ja kevyitä, kaverilla oli joku sonyn järkkäri jo 10v sitten ja se oli kyllä pieni ja kevyt canoniin ja nikoniin verrattuna. Eikä laadussa omalle canonille hävinnyt kyllä yhtään, vaikka olikin puolet kevyempi. Nykyään kuvaan itse pääsääntöisesti puhelimella, koska se kulkee taskussa mukana. Koirien juoksukuvat yms. sitten kameralla silloin harvoin kun jaksan sitä mukana kantaa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.10.26 21:39:21

Me kuvaamme luontofilmejä mieheni iPhonella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.