Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaikeus nukahtaa, vinkit kehiin!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.9.26 13:21:53

Ala-asteelta asti ollut sama ongelma, en saa unta. Yön nukun kuitenkin heräämättä, kun vain sinne asti päästään.
Ongelmaa ei myöskään korjaa se, että menisin sänkyyn vasta kun oikeasti väsyttää. Väsy ei tule, jos jään odottamaan sitä niin menisin nukkumaan klo 3-4 välilllä.

Tässä mitä olen kokeillut/teen suurinta osaa yhä:
- Ruudut pois 2-3h ennen nukkumaanmenoa
- Valot himmeälle samoihin aikoihin ruutujen pois laittamisen kanssa
- Samat iltarutiinit, että kroppa oppisi, että nyt mennään nukkumaan (suihku, kevyt iltapala, rauhoittava tee, hampaidenpesu)
- Käytän tiettyjä tuoksuja vain iltaisin esim. lakanat pestään omilla aineillaan erillään muusta pyykistä jälleen
- Makoilen piikkimatolla ennen sänkyyn menemistä mikä rentouttaa hyvin
- Otan lääkärin määräämät melatoniinit tupla-annoksena hyvissä ajoin ohjeen mukaan ennen sänkyyn menemistä
- Makkarissa on viileä +18 astetta
- Makkarissa on pimentävät verhot eli siellä on täysi pimeys
- Herään samaan aikaan myös viikonloppuisin

Ja silti en saa unta :') Viime yönäkin nukahdin lopulta vasta yhdeltä vaikka tätä showta aloittelin kahdeksalta.
Olen myös yrittänyt päivisin liikkua enemmän, liikunnasta väsyneenä nukahdan vielä huonommin.
En myöskään koe, että tämä valmistelu aiheuttaisi jännitystä kropassa minkä vuoksi en nukahda. Samat nukahtamisvaikeudet on vaikka menisin suoraan tv:tä katsomasta hampaiden pesun kautta nukkumaan.
Tässä alkaa kohta ajattelemaan, että pitääkö sitä ruveta ottamaan unilääkkeitä...

Ainut mitä en ole kokeillut on sellainen unimaski mikä painaa jonkun gramman, onko jollain niistä kokemusta?

Re: Vaikeus nukahtaa, vinkit kehiin!

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   30.9.26 13:25:37

Lääkkeet. Opamox, Imovane tjsp ja taatusti nukahdat. Melatoniini on ihan yks tyhjän kanssa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.9.26 13:28:26

Mun iltarutiinit, ja nukahdan nopeasti:
- syön hyvin illalla
- Menen ajoissa sänkyyn
- Pelaan puhelimella jotain ns. tylsää (sudoku tai vastaava)
- Kuuntelen jotain minkä olen kuullut ennenkin tarpeeksi monta kertaa (ei liian kiinnostava) eli esimerkiksi areenasta knalli ja sateenvarjo
- puhelin niin, että tuo ohjelman soitto loppuu esim. 45min päästä
- valot himmeälle
- Makkari on viileä

Ei mene montaakaan minuuttia kun alkaa haukotuttaa ja uni tulee

Eli en sanoisi, että pitää laittaa väkisin esim. puhelin pois. Enemmänkin merkkaa se, mitä sillä tekee. Jos se on liian kiinnostavaa, pysyn hereillä. Itseäni valvottaa ajoittain lähinnä huolet ja murheet ja silloin ei auta oikein mikään, kun ne huolet ja murheet ei poistu iltarutiineilla. Eli mieti myös, että mikä sinut saa pysymään hereillä? Ja lähde ratkomaan ongelmaa sitä kautta.

Päivämäärä:   30.9.26 13:29:15

Onko nämä kuinka vatsaystävällisiä? Entä onko näillä vaikutusta painajaisiin yms?
Itse en sellaisia ole melatoniinista saanut, mutta se kyllä jännittää jos alkaa sellaisia näkemään

Päivämäärä:   30.9.26 13:31:55

---: Mua pitää hereillä se ettei väsytä.
On myös kokeiltu selata sitä puhelinta ja pelata nimenomaan näitä sudokuita, mutta silmiä alkoi ärsyttää se iltasella, joten luovuin siitä.

Olisikin ihanaa, jos vain ajatukset pyörisi mielessä ja ne saisi jollain meditaatioilla tai vihkoon kirjoittelulla pois häiritsemästä.
Saatan siis maata sängyssä ajattelematta yhtään mitään, silmät kiinni 40 min eikä tapahdu yhtään mitään vaikka sänkyyn mennessä koin, että nyt väsyttää.

Lähettäjä: iriir 
Päivämäärä:   30.9.26 13:33:25

Tulen odottamaan hyviä ohjeita.

T: 42 v, jolla lääkkeet nukahtamisen tueksi ekan kerran 4-vuotiaana...

Lähettäjä: Erty 
Päivämäärä:   30.9.26 13:44:00

Mulla melatoniini ei auta. Ketipinori auttaa, en mielellään söisi lääkkeitä. Uni kuitenkin niin tärkeää

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.9.26 14:07:11

"Olisikin ihanaa, jos vain ajatukset pyörisi mielessä ja ne saisi jollain meditaatioilla tai vihkoon kirjoittelulla pois häiritsemästä."
Kun ei se toimi kovin monella tuokaan :D Se on minusta lähinnä kaunis ajatus yleisestikin.

Mutta asiaan: Väsyttääkö sinua koskaan? Ts. eri aikoihin? Onko kyseessä viivästynyt unirytmi kenties? Se on oikeasti ihan oikea asia ja sellainen henkilö oikeesti tarttee unilääkkeet tai ehkä mielummin jopa se, että voi siirtää unirytminsä luonnollisempaan eli esimerkiksi alan vaihto kokonaan niin, että saa tehdä töitä ja harrastaa itselleen sopivassa rytmissä. Jos on tästä kyse, siihen ei auta mikään viileä huone tai puhelimet pois tms.

Mun veljelläni uni tulee vasta n. 4 aikaan aamuyöstä ja nukkuuu hyvin kello 11 asti. Aamulla jos yrittää herättää, on tottakai kiukkuinen kuin ampiainen, koska ei ole saanut nukuttua tarpeeksi. Mulle saman tunteen aiheuttaa se, jos mut herätettäs kello 01-04 aamuyöstä joka aamu, kun oon saanut unta 23-00 välillä. Ja jos sitä jatketaan vuodesta toiseen, tulee univajetta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.