Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lentolomailijat ei myönnä tosiasioita

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.26 12:25:12

Siinä ei vegaanius auta kun käydään thaikkulassa.
Polttoaineelle hevetillinen haittavero on ainut ratkaisu, nythän se on verovapaata.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000012288550.html

Re: Lentolomailijat ei myönnä tosiasioita

Päivämäärä:   30.9.26 12:34:14

Jaa-a, minä kyllä lennän ja syön miten haluan, kuinkas moneen ilmastorahastoon sinä sijoitat? Teetkö ylipäätään itse mitään muuta, kuin paheksut ihmisiä internetissä?

Päivämäärä:   30.9.26 12:38:14

Ja eka kommentti heti. Minä, minä

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   30.9.26 12:39:41

Eihän se ole tarkoituskaan, että yksi ihminen elää askeettisesti ja toiset kuluttaa kaikkien puolesta. Jokainen kun tekee edes vähän, siitä tulee valtava etu ympäristölle.

Päivämäärä:   30.9.26 12:45:48

Myöntääpäs, en vaan jaksa välittää.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.9.26 12:59:34

Miten niin ei myönnä? Kyllä minä tiedän sen olevan tuhoisaa. Ei se tieto lentämisen tarvetta poista.

Ennen lensin pelkästään Suomen sisäisiä matkoja monta kertaa vuodessa. Sitten tuli onneksi etätyöt ja kannettava tietokone, joka mahdollisti siirtymisen junalla työpäivän aikana ja sisäiset lennot loppui siihen. Sitten onnistuin, kiitos etätyön mahdollistaman sijainnin vapauden, löytämään talon ja muuttamaan sellaiselle sijainnille, etten enää sosiaalisista syistä joudu matkustamaan kuin lyhyitä matkoja ja nekin enimmäkseen bussilla. Omasta autostahan pystyin luopumaan jo samaan aikaan kuin kotimaanlennoista.

Ulkomaille vaivaudun enää harvoin, mutta toisinaan käyn siellä edelleen lentäen. Ei ole minun vika, ettei koko lähipiiri halua muuttaa pysyvästi Italiaan.

Mikään ympäristön kannalta suotuisa valintani ei pyyhi lentämisieni ilmastovaikutuksia, ne on silti omalta osaltaan parempi kuin valita niissäkin asioissa kuormittavampi vaihtoehto. Toisten valintoja on aina helppo kritisoida, mutta vain omat valinnat on se, mihin voi vaikuttaa.

Päivämäärä:   30.9.26 13:04:03

Totta! Lomalennot on kyllä sellainen pyhälehmä.
Kunnon vero tai kielto tuollaiselle ilmaston urakka tuhoamiselle.

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   30.9.26 13:05:44

Luin että "lentopalloilijat"
:))

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   30.9.26 13:06:21

Mulle osui instafeedissä video, jossa lentäjäisä piti vauvaa sylissä, ja selitti, kuinka lento oli puolivuotiaan vauvan 29:s. Ja ok, isä oli lentäjä, ja kai äitikin, vanhempien työmatkoja varmaan iso osa.

Vähän masentavalta tuntuu miettiä, kuinka paljon se mun yksi edestakainen lento kerran vuodessa tai kahdessa Euroopassa vaikuttaa. Ja kyllä silti mietin ja olen vähentänyt lentojani paljon. Kesälomat maata pitkin lähialueilla, ei keskikesän helteillä lentoja paikkoihin, jotka jo muutenkin kärsivät helteistä, vesi- ja sähköpulasta. Se ei ole eettisesti oikein. Siitä tulee jatkossa vielä suurempia ongelmia. Joskus silti lennän Pariisiin tai Lontooseen, joihin kumpaankin olen mennyt myös maata pitkin ja menen varmaan jatkossakin, jos aikaa on.

Ongelma on se, että kaikki ihmiset eivät suhtaudu asioihin samalla tavalla, lentävä joukko maailmassa on itse asiassa hyvin pieni mutta sitäkin itsekkäämpi, jossain päin maailmaa ei yhtään välitetä siitä, mitä ympäristön eteen tehdään (ei siis tehdä mitään). Se vähentää muidenkin kiinnostusta. Me voimme vaikuttaa teoillamme yllättävän paljon, mutta suurin osa meistä ei sitä tee. Ja puheillamme.

Tässä yhdessä perhejuhlassa, kun meneillään oli se perus small talk "minne kukakin on lentämässä" (ja kaikki olivat lentämässä ihan joka paikkaan monta kertaa vuodessa", sanoin, ettei lentäminen ole kovin kestävää, ja sitä pitäisi vähentää, lähden sähköautolla Latviaan lomalle, puhe pysähtyi siihen. Minua tuijotettiin kuin asiasta ei saisi puhua. Ei saa pilata muiden iloa. Ja silti juuri siitä pitää puhua. Joidenkin pitää uskaltaa puhua ääneen. Olla joukossa niitä, jotka kyseenalaistavat yleisen tavan toimia, sen joka ei ole enää eettinen tapa ja meille hyväksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.9.26 13:25:47

Eka piste on Ällö – osui ja upposi.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   30.9.26 13:32:55

Jo teininä vuonna -95 päätin, etten lennä ilmaston vuoksi. Silloin se ei ollut vielä edes muotia, ilmastohuoli siis. Vuonna 2000 koulussa oli pakollinen ulkomaanharjoittelu, ei auttanut, vaikka napisin. Silloin lensin ensimmäistä kertaa.
2010 ja 2020 lensin työn vuoksi kerran kumpanakin vuonna.
Sitten 2022 repesi. Siitä asti olen liidellyt pitkin Eurooppaa 3-4 kertaa vuodessa.

Koenko syyllisyyttä? En. Minulla ei ole jälkikasvua, en nähnyt järkeväksi tehdä tänne tuhoutuvaan maailmaan lapsia. Joten nautin loppuelämästäni, ennen kuin syttyy 3. maailmansota. Eikä kokonaishiilijalanjälki tule silti olemaan iso.

Lähettäjä: Nappo 
Päivämäärä:   30.9.26 13:37:07

Jokaisella on selitys ja persereikä.
Varsinkin itsekkäillä yksilöillä, jotka eivät pysty hahmottamaan kokonaiskuvaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.9.26 13:42:05

>en nähnyt järkeväksi tehdä tänne tuhoutuvaan maailmaan lapsia

Kiitti sukupuutosta.

Päivämäärä:   30.9.26 13:49:55

Iso-d kirjoittaa kuten ällö, minä minä pitkillä perusteluilla. Lienee yksi ällön sivupersoonista.
Jännä nähdä kuinka jokainen joka lentää pystyy perustelemaan että hänellä on oikeus maailman tuhoamiseen koska muut tekee sitä samaa tai saastuttaa toisella tavalla. Hyvin itsekästä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.9.26 13:56:24

Kyllä mä ihan omalla nimimerkilläni kirjoitan, tähän tioaqn ei ole tarvetta kommentoida. :)

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   30.9.26 13:59:40

Myönnän, mutta myös lennän ehkä kerran kymmenessä vuodessa kun saan säästettyä tarpeeksi että pääsen sinne viiden tähden hotelliin

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.